Amateurs willen legale stadszender ''Radio Stad Leiden De Nobel wil nu ook tot vernietiging overgaan aan de Zoeterwoudse weg errassend concert van Michael Cave Start tunnelbouw Willem de Zwijgerlaan „WE WORDEN DOODZENUWACHTIG VAN ILLEGAAL ZENDEN ^TAD/REGIÏÏ LEIDSE COURANT DONDERDAG 4 DECEMBER1980 PAGINA 5 Mevrouw Jos Fase-Dubbelboer had in haar loopbaan van Leids wethouder van Economische Aangelegenheden (toch altijd nog meer dan een tussenfase) al heel wat machines en allerlei interessante apparaten onder ogen gehad, maar zo'n oersterke „wurgslang", met die heel lange aanloop, was volkomen nieuw voor haar; zei ze. Haar gastheer, gistermiddag, Joop de Nobel, kon zich dat wel voorstellen en hij was trots. In de ele omgeving is niet zo'n Boa-papierpers te vinden. Joop de Nobel, 62 jaar, kon aan de Zoeterwoudse weg nummer 9 weer vrij ademhalen. Deze telg uit een bijna „patriciërsgeslacht" van lompenboeren ("sinds 1700 zaten mijn voorouders in Leiden in de lompen en metalen, en dat ging verder van familie op familie en ook niet in de kouwe kleren zitten") perst nu, bijna onbekommerd en prinsheerlijk met zijn twee zoons Robert en Johannes (Hans), oud papier tot balen en levert dat materiaal weer af bij papierfabrieken die er in „recycling" nogmaals fris, nieuw papier van maken. Mevrouw Fase stelt op aanwijzing van Joop de Nobel het apparaat in werking. heffi Mevrouw Fase-Dubbelboer mocht van, in het net gesto ken, Joop op een groene knop drukken en daar schoof dan een eindeloze sliert computerpapier vol administratieve rompslomp (ie moet er niet aan denken, dat daar mensen misschien maanden hun energie en bedenkelijke toewijding aan hebben gegeven) over de lo pende band, zó naar de gul zige muil van de „wurgs lang", die een maximum ca paciteit van 200 ton per week heeft Die balenperserij aan de Zoeterwoudse weg heeft een hele voorgeschiedenis. Dat zal men zich levendig kunnen voorstellen. Afge zien nog van die 18e en 19e eeuwse nobele handelaren in lompen en afgedankte metalen, is het toch een heel ding dat huidige Joop als ondernemende knaap in 1934 als tweede opkoper in Leiden met oud papier be gon. „Daar zagen nog niet velen heil in, maar ik rook handel. M'n eerste klant was de oude meneer Sloos van de LOI aan de Rijns- burgerweg. In Katwijk kocht ik voor 5 gulden een T-Fordje en ik was de eer ste lompenboer met een auto. Ik ging die morgen van huis met drie rijksdaal ders handelsgeld en zo was ik voor nog lang geen tien- op een gegeven moment moeten prijsgeven. Ik had namelijk bij net oude V en Out D aan de Aalmarkt in Lei- zulJ den een paar dozen met flesies poetsmiddelen ge kocht Vijftig cent per doos. Een prachtig poetsmiddel weliswaar. Daar ging ik mee naar Katwijk, waar fraktisch iedereen destijds iedermeier-stoeltjes had. Ik liet een huisvrouw haar stoeltje met mijn middel in de poets zetten en het meu bel glom als de pest. Schit terend!, gewoon. Alle buur vrouwen kochten een flesje, en maar poetsen hè. Had ik thuis trouwens ook gedaan, met een Biedermeier stoel tje, maar mijn moeder zei 's avonds tegen me: Joop, wat heb je me nou uitgevreten: die stoel is helemaal wit uit geslagen! Ik ben daarna niet meer in Katwijk met m'n handel teruggeweest". Aardig incident, een soort waarvan Joop de Nobel nog meer in voorraad heeft. Maar op het moment is hij met z'n afvalstoffenhandel alleen maar content, al was de investering een hele kopzorg. Hij mag nou wel als eerste en nog enige oud papier-handelaar in Leiden twee kraakwagens hebben, „maar hou me vast, want ze doen me na. Ze kijken het gewoon van me af. Ach me neer, er is in deze business veel haat en nijd. Je hebt neringzieke collega's (om van m'n eigen broer maar niet eens te spreken, die ik vóór de oorlog in het zadel heb geholpen, maar die me nu het leven tracht zuur te maken). Dat zijn mensen die proberen je de hals af te snijden. Men heeft gepro beerd mijn vergunning hier, aan de Zoeterwoudse weg, tegen te houden, want ik zou niks van papier afwe ten! Nou vraag ik je! Kijk eens om je heen. Is dat nou geen keurig nette lompen zaak!" Een meneer van de gemeente, die gistermiddag bij de presentatie van De Nobels nieuwe bedrijf ook aanwezig was, beaamde de ordentelijkheid: „Niemand kan hier iets tegenin bren gen, Geen omwonende heeft er enige last van. De Hinderwetvergunning is, voor zover ik kan nagaan, onderweg, meneer De No bel". Joop de Nobel, die nu nog werkt om Robert en Hans verderop te helpen, heeft z'n voorlopige einddoel be reikt. Jarenlang zat hij met z'n wandel en handel in oud papier aan de Hekkesteeg, tussen Oude Vest en Van der Werfstraat geklemd. Helemaal weggestopt, bijna onbereikbaar, ook voor de brandweer, in de stadsver nieuwing van Maredorp. Daar moest De Nobel weg. En maar zoeken naar een vervangende plek. Uitein delijk lukte dat, in samen werking met de gemeente Leiden (zo'n wethouder komt niet voor niets naar de vrucht van De Nobels inspanningen kijken en op een knop drukken en een kop koffie drinken, met een gebakje). Daar zit de firma nu aan de Zoeterwoudse weg, in een royale hal, op de plaats waar eerder een grondverwerkingsbedrijf zat. Het is er steenkoud, want de winter kan zo naar binnen komen. Maar de handel geschiedt er bijzon der geluidsarm. De wurgen de Boa (constrictor) is hoog uit een zachte zoemer die onder een hoge druk balen perst, waarna een wagentje, bediend door zoon Hans, een baal tussen de knellen de stalen armen neemt en deze wegrijdt naar een aan groeiende berg van balen. Er zijn daar in die hal ver schillende hoge balenber- gen; soort bij soort. Balen van 400, 500, 600 of ruim 700 kilo, al naargelang de aard van het papier. Hans de Nobel: „We maken onge veer 15 soorten papier; de betere soorten vooral. Veel houtvrij materiaal, cellulo se. Dat betekent wel be hoorlijk voorsorteren, met de hand. Als we aan de sa menstelling van een soort twijfelen, wordt er een la- boratorisch onderzoek ge pleegd: houtvrij moet ook echt houtvrij zijn". Terug naar vader Joop, die z'n dag had. Joop de Nobel heeft de handel in „afval" wat dat ook moge zijn een ander aanschijn gege ven. Z'n zoons zijn halve technologen, die alles afwe ten van druk en tegendruk, van spanningen en gewicht en van weet ik veel meer. Lompenboeren op semi-aca- heeft r •EIDEN De drie werken die eigenlijk overbekend zijn, e Fantasia KV 475 en de Sonata KV 457 van Mozart en de onate in Bes van Schubert werden gisteren door de pianist lichael Cave zo verrassend gebracht dat zij voor de luiste- aar in de Kapelzaal net zo'n ontdekking vormden als het noderne werk op het programma: Cave's eigen sonata op. 2. 'en aanzien van Mozart was de verrassing niet onverdeeld posi- ief. Cave bediende zich hier van een forse en vaak niet scherp fgebakende toon die bij een componist als Beethoven volkomen tuis zou horen. De expressie was dientengevolge hoekig en wat etreft dynamiek vrij fel. Ook al vond ik de Sonata door zijn ernuftige en vaak briljante harmonische vondsten en grote lonverschillen verrassend veel op een Beethovensonate lijken, had hier een meer verfijnde toon en lyrisch legato willen ho- in. Bewondering had ik wel voor de technische virtuositeit en schijnbaar vanzelfsprekende consequentie waarmee Cave zijn >el opbouwde, ook al gingen de scherpste kantjes er gaandeweg 'el af. lijn Sonata op. 22 vertoonde een reeks stijlinvloeden. De virtuo- iteit was verwant met die van Prokofjev, het eerste thema was itgesproken expressionistisch, het tweede meer a la Rachmani- off. Deze verwantschap vond ik geen bezwaar wegens de bon- ige en knap gestructureerde samenhang tussen de elementen ie Cave binnen het kader van de klassieke pianosonate, had angebracht. Ook hier bracht hij een geladenheid tot uitdruk ing die nu echter veel vloeiender was ingevuld. (eze synthese vond na de pauze een hoogtepunt in Schuberts mate. In plaats van in een volle en wat naïeve muzikaliteit die ij Schubert snel bereikt is. zocht Cave zijn muzikale kracht in en ingetogen, maar tegelijk zeer indringende toon die in alle :hakeringen uiterst kleurrijk en innig werkte, en waarbij de leinste détails een ongekende betekenis kregen. Eenmaal zijn luzikaal evenwicht gevonden, bereikte Cave een uitzonderlijk iveau, waarmee het publiek zijn enthousiaste instemming toon- -EIDEN Met de aanleg van de voetgangers- en fietser tunnel onder de Willem de Zwijgerlaan wordt maandag ge- tart. De werkzaamheden zullen totaal 2 jaar in beslag ne- nen. legonnen wordt met de aanleg van kabels en leidingen in de loordelijke parallelweg van de Willem de Zwijgerlaan. Ten ge- 'olge hiervan zal de Pieter Bothstraat zo nu en dan afgesloten ijn voor autoverkeer, echter alleen overdag. Ook zal het door- aand verkeer op de parallelweg af en toe gestremd zijn. Omlei- ingsroutes worden met borden aangegeven. VAN LOMPENBOER ANNO 1700 TOT OUD PAPIERSPECIALIST 1980 tonnen dozen van de super markt naar toe kan. Zes cent de kilo. Gewogen op de weegbrug van De Nobel die 35 ton kan torsen, „maar ook een ons kaas; zo zuiver werkt die weegbrug Zes cent de kilo, da's een, vol gens Hans de Nobel, vrij goede prijs voor Leiden, maar afhankelijk van marktschommelingen, uit de aard der zaak. Overigens hebben Joop en Zoons nog een plan in petto: een vernietigingsmachine. Toen mevrouw Fase daaro ver hoorde, was ze meteen enthousiast. Zo'n machine (maar opnieuw een kostbare investering en dat kan dus nog wel even aanlopen) vernietigt feilloos en gega randeerd alle afgedane pa pieren rompslomp. De cliëntele kan daarop ver trouwen. Er zijn lieden en instellingen die de hoogste prijs stellen op verpulvering van gegevens: computerpa- pier, Hollerith-kaarten, ar chieven, wellicht verjaar dagskalenders. Alles wat eens geheim, zeer geheim of hoogst geheim was, kan in het voorjaar (hoopt Joop de Nobel) in een mum van tijd tegen kostprijs tot een hope loze troep verwerkt wor den. Nu nog aarzelende toe komstmuziek bij De Nobel. Maar ook de vandaag toege paste persing van balen laat geen enkel onderzoek in systemen of administraties meer toe. Zoals die Boa de heleboel niets ontziend in elkaar drukt en met staal draad omknelt, nou daar komt niets zinnigs meer uit tevoorschijn. Wat dat be treft is ome Joop nu al een wurgengel, bij wie alle dis cretie hoog in het vernieti gingsvaandel is komen te staan. En maar persen; tot het je hal uitkomt! De Nobel: specialist op het gebied van de recycling, het papier in omloop houden; ongeacht de toeleverende Zweedse en Noorse wouden die op kappen staan. De No bel: toevlucht ook voor ver enigingen die hun kas wil len versterken. Zoals me vrouw Jos Fase-Dubbelboer gistermiddag, bij vertrek (vier man in de taxi) zei: „u moet me maar op de hoogte houden van de ontwikke lingen, meneer De Nobel". LEIDEN „Wij hebben b en w een brief ge stuurd met het verzoek om toestemming voor het maken van een proefuitzending als Radio Stad Leiden op de driemeterband. Naar aanleiding van die uitzending en de reacties erop hopen wij dan als stadszender te mogen gaan werken. Er is een grote be hoefte in Leiden aan een dergelijke zender. Dat is ons wel duideljk geworden toen we nog als illegalen in de lucht waren." Dat zegt Ad Vaane, één van de vijf briefschrij vers. Hij wil samen met zijn collegae voor malige piraten dit plan van de grond krij gen. De driemeterband is de verzamelnaam voor il legale zendamateurs, die op de FM-band mu ziekprogramma's brengen. Vaane: „De drieme ter band wordt vaak verward met de 27 mc. Het verschil is dat de driemeterband gebruikt wordt voor het uitzenden van voornamelijk muziek en de 27mc gebruikt wordt als commu nicatiemiddel. Ad Vaane is verbonden geweest aan de zender 'Metropolis'. „Dat illegale zenden werden we zat. Je wordt er doodzenuwachtig van. Je bent niet rustig bezig, omdat je naar buiten zit te kij ken of de radiocontróledienst van de PTT niet voor de deur staat om je uit de lucht te halen en procesverbaal op te maken. Zoals het nu gaat met illegaal zenden kan het niet verder. Daar om ben ik met zendvrienden om de tafel gaan zitten en zijn we tot deze brief aan de gemeente gekomen", vertelt Ad thuis in een flat in de Merenwijk. „In die brief doen wij b en w het voorstel om in samenwerking met de PTT en de politie die proefuitzending te maken. Wij kunnen dan de voordelen van zo'n station aan tonen en de Leidse bevolking informeren ovïr legale stadradio." Volgens Vaane zou een stadzender de Leidse burgerij zeer veel plezier doen: „Toen ik nog als illegale zender in de lucht'was, kreeg ik louter positieve reacties op onze uitzendingen. Tele foontjes en verzoeken om meer Nederlandstali ge platen wezen erop, dat vooral oudere men sen erg blij zouden zijn, wanneer ons plan van de grond zou komen. Veel mensen zijn niet te vreden over wat Hilversum 3 brengt, zij horen daar veel teveel Engelstalige muziek en de pro gramma's staan te ver van hen af. Met een sta dradio kunnen wij aandacht besteden aan wat er in Leiden gebeurt." Programma De amateurs willen een cultureel programma maken. Vaane: „Wat wij zeker niet gaan doen is ons bezighouden met politiek. Wij zijn ook niet commercieel. Aan kraakacties en lekkende daken, om maar wat te noemen, doen wij ook niets. Daar zijn anderen voor. Wij willen een gezellig programma maken over Leiden met elk uur nieuws, zoals op Hilversum 3. Dat ge zellige programma houdt in het melding maken vanactiviteiten in de Stadsgehoorzaal, in de Groenoordhallen en dergelijke. Interviews met artiesten, die optreden en verslagen van voor stellingen, opening van een speeltuin, festivitei ten zoals drie oktober, de intocht van Sint Nico- laas en ga zo maar door. En natuurlijk muziek. Horizontale programmering. Dat wil zeggen, dat wij Nederlandstalig, pop, klassiek en country en western door elkaar draaien." Vaane besluit zijn verhaal enthousiast: Ik hoop echt dat de gemeente op ons voorstel in gaat en behulpzaam is bij het vragen van toe stemming en ondersteuning bij CRM voor Ra dio Stad Leiden." demisch niveau. En Joop, de 62-jarige Nobele, weet ook te boeien met zijn uit eenzettingen. Zo is hij ervan overtuigd, dat nog nooit van z'n leven iemand hem dron ken heeft gezien, ofschoon Joop vanaf z'n zestiende ge wend is, na het werk een pilsje te pakken. Op het werk niks van dien aard. „Tegenwoordig denkt men zo licht over alcoholge bruik; verslavingen zijn aan de orde van de dag. Ik ken intellectuelen die niet meer buiten likeur kunnen. Van jenever of andere sterke drank moet ik niks hebben. Elke mofgen sta ik om 5 uur op en meestal zit ik om half 7 al achter het stuur van de vrachtwagen. Het is hard werken en als dat ge daan is mag er best een pils je vanaf". Natuurlijk, Joop de Nobel! Ik weet nu waar ik met m'n oude krantentroep en kar

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 5