Hits van een halve
eeuw oud halen 's lands
historie omhoog
A
André van Duin als Flip
Fluitketel in nieuwe show
TERUGBLIK 1
1
ft?.
TELEVISIE VANAVONDpR]
TELEVISIE DINSDAG g
RADIO VANAVOND
RADIO DINSDAG r.
Je
S
RADIO/TELEVISIE
LEIDSE COURANT
MAANDAG 1 DECEMBER 19S0
I
Het heden heeft zijn hits; het toen kende
zijn toppers. De tv moest nog uitgevon
den worden, maar via de radio werden
de liedjes zo vaak uitgezonden, dat een
half volk er fluitend mee over straat
ging. Dit bracht Jackie Bultcrman op het
idee van „Flip de Fluiter",'een composi
tie op de zogenaamde toncttefluit, een
zusje van de ocarina, waarvan hij de sier
lijke toon geestig liet zweven boven het
orkestwerk van De Ramblcrsband. Uit
dezelfde jaren stamt de vraag: Wie is
Locsje? Daarop gaf Wim Poppink het
antwoord, de zanger van de Ramblers:
„Die Loesje in dat leuke bloesje is het
snoesje van de drummer van de band".
Dit nummer lag op het lijf van Kees
Kranenburg, beroemd slagwerker uit die
dagen, die aan het eind van elke strofe
de kans kreeg een roerige roffel weg te
geven op zijn instrumentarium.
Deze muzikale historie wordt hoorbaar op
gehaald op de dubbelèlpee van Decca, de
platenmaatschappij, die het bestaan van een
halve eeuw feestelijk markeert met welge
teld 32 opnamen uit de periode 1930-1945. Ja
zeker, crisisjaren en oorlogsjaren, maar de
musicerende mens heeft het zelfs toen niet
kunnen laten. Te gemakkelijk lijkt het te
steflcn, dat de amusementsmuziek van toen
voorzag in de behoefte aan een verzetje. Net
als nu werd ook toen muziek geboren en ge
maakt uit de aandrang zich te uiten, noem
het melodische mededeelzaamheid, het door
middel van muziek eigen emoties overdra
gen aan een ander. Wie zich daar gevoelig
voor toont begint te dansen, te fluiten, te
zingen, mee te trommelen, te wippen, ja
zelfs een beetje weg te dromen. En dat is
nou precies het effect, dat door die halve
eeuw Deccaplaat wordt bewerkstelligd. Het
luisteren naar de teksten van al die toplied-
jes pakt net eender uit als het lezen van een
boek. Het leven krijgt er gestalte in.
Met Kees Pruis, een rekel van een zanger
uit die dagen, kunnen we in deze tijden van
bezuiniging meezingen: „Ik ^a van het jaar
niet naar Zwitserland, ik heb in mijn tuintje
een berg geplant". Dit volgens de woorden
van Jacques Tol, die ook veel liedjes voor
Louis Davids schreef en die in zijn zoon Tol
Hansse een al even speelse navolger vond.
We zaten in die tijd toch goed in onze Hol
landse humoristen. Herman Tholen gooide
het vermakelijk melodramatisch op een
misgelopen afspraakje en liet een meisje de
knopen tellen: Hij komt niet, hij komt wel....
Heintje Davids bleef niet achter met haar
„Rooie en witte radijs" en bezong al even
dapper de „Jordaan, op die fijne plek zijn
alle jongens gek". Ter afwisseling verscheen
Lou Bandy met de gezongen gezonde raad:
„Lach iedere dag". En August de Laat de
monstreerde de Lambethdans, een nieuwe
vinding in die dagen: „Even met je toetje zo,
dat moet zq, dan krijg je met deze dans on
middellijk sjans". Maar de zingende helden
van de humor vonden hun meester in Ferry
van Delden jr. Deze bedacht een loflied en
bezong hiermee het Nederlands Elftal, dat
in de jaren '30 beslist als wereldkampioen
uit Rome vandaan zou komen. „We gaan
naar Rome, Bakhuis neemt zijn kanjers
mee". Vervolgens gingen de Nederlandse
Elf bij de voorwedstrijd in Zwitserland al af.
En daarmee verzeilde dit lied rechtstreeks
in een lachertje, al kan men het nu nog ho
ren zingen.
Een mensenhart is niet van steen. Bij alle
vrolijkheid, de genoegens van de gezongen
geestigheid, voegden zich de gevoelsliedjes
op het eeuwige, altijd nieuwe thema van de
love: „I love you, zus, I love you so".
De blonde schoonheid Topy Glerum uit die
dagen kreeg Cor Steyn op het orgel mee,
toen zij van haar hart geen moordkuil
maakte en de( luchten boven ons land ver
vulde met haar hartekreet „Crying my
heart out for you". Dat deed zij niet voor
dovemansoren. Door liefde overmand stort
te zij zich via het huwelijk op de huishou
ding. Zij verdween van het podium, waarna
Cor Steyn het nog jaren volhield aan de zij
de van Dorus, in welke figuur Tom Man-
ders na de oorlog schuil ging. Jammer, dat
Topy stopte met zingen. Zij kon een voor
beeld nemen aan Connie Boswell, die op
deze feestelpee vocaal de overtuiging uit
draagt ;,Life is a song". Als je dat zo ziet,
kun je inderdaad aan het zingen blijven,
zelfs adembenemend op de manier waarop
Heintje Davids dat liet horen in haar uit het
volkse leven gegrepen liederen. Connie Bos
well koos voor een meer teder repertoire,
Lou Bandy.
want er zijn al zoveel harde dingen en voor
al: „Don't be afraid for the future". Zij zat
een beetje op dezelfde toer als Greta Keller,
die uit Oostenrijk kwam om hier wat liedjes
weg te geven. Vrijgevig zong zij „Take my
heart" - doe ermee wat je wilt, speel er mee.
In de 30-er jaren lag het Hollandse muzie
kleven braak voor de uit Amerika over
waaiende jazz. De Ramblers hielden het in
hun Big Band nog overwegend op de grap
pige toer. In 1920 al stichtte de Amsterdam
mer Leo de la Fuente zijn eigen jazzband
van beroepsmusici, die zich verlieten op de
stijlen van figuren als Zez Confrey en Art
hur Schutt. Het ging vooral om stijlimitaties.
Aan persoonlijke voeling met de Ameri
kaanse grootheden kwam men toen nog niet
toe. Leo de la Fuente leerde zichzelf het vak
met het oor aan de pathéfoon met buiten
landse beroemdheden op sax, piano, trompet
en trombone. Die voorbeelden leidden tot
enkele werkjes met een duidelijk eigen sig
natuur. Toch bleef hier de vraag naar Ame
rikaanse grootheden heersen. Jn de jaren '30
kwam het er ook van. Met grote regelmaat
zakten de jazz-groten naar ons lage land af.
Zo verschenen Coleman Hawkins, Benny
Carter en Freddy Johnson in het Scheve-
ningse Kurhaus. Zij regen de solo's uit hun
instrumenten aan elkaar, importeerden het
gebruik van jamsession en vooral zochten zij
naar een zekere poëzie in hun tekst, zoals in
het gevoelige "Somebody loves me". Meer
en meer kreeg men daarvan over de radio
te horen, uitzendingen over swing and
sweet from Hollywood. In ons land ontstond
een zekere soft swing-traditie, dynamisch
bezongen liefde keihard op de radio, het
geen niet mocht van mamma in Secco's Gi-
tanos nummer: "Mama don't allow it".
Decca kreeg volgens de hoes in 1930 vaste
voet aan de grond, toen in Amsteram een
muzikaal aangelegde winkelier met de Brit
se maatschappij een akkoord tot verkoop
van platen sloot. Bescheiden begin, dat laat
zich begrijpen. Als men een Hollandse ar
tiest op de plaat wilde hebben, moest hier
voor naar een Londense studio gereisd wor
den. De alleroudste nummers op deze fees
telpee moesten dan ook opgediept worden
uit Londense archieven. Die toestanden van
dat reizen duurden maar een paar jaar. Na-
Connie Boswell.
dien kon men in de Hilversumse studio van
de NSF terecht en nog weer later stichtte
men een studiozaal in het Hilversumse hotel
„Hof van Holland". Vooral de platen in het
begin werden belaagd door een moeilijk te
bestrijden brom. Hier is heel wat aan gedok
terd, vooral toen Philips zich ermee begon
te bemoeien. De hele Hollandse Decca dreef
destijds op Henk van Zoelen, van huis uit
een econoom, die wist hoe je centjes moest
beheren, maar tegelijk een jazz-gek van for
maat, die buiten de kantooruren in zijn
band aan de trombone trok en zijn mede
musici meesleepte tot stimulerende ritmen.
Die man was dag en nacht met zijn hobby
bezig, zoal -niet zakelijk dan toch muzikaal,
altijd er op uit het beste en het best ver
koopbare in de groeven te krijgen. Wat uit
die tijd dateert, ontstond grotendeels dbor
zijn bemoeienis, waarbij hij er vooral trots
op ging, dat hij ook de verkoop van Neder
landse jazzgroepen op de plaat aanzienlijk
nvist op te vijzelen. Daar moet men geen
overdreven voorstelling van hebben, maar
het één haalde toch wel het andere uit.'
Tijdens de oorlog verbood de bezetter jazz
muziek. Deze negroïde uitingen moesten
worden gerekend tot een minderwaardig
soort muziekcultuur en dat paste niet in het
Groot-Duitse Rijk, waarin Hitier bezig was
ons in te lijven. Vindingrijke muzikanten
vonden er wat op. Hawaiianmuziek mocht
wel en daarom werden Hawaiïangroepjes
gesticht, voorzien van jazz-instrumentarium
en spelend in een stijl, waarin de Zuidzee-
klanken een jazzy en dwingend-swingend
karakter kregen. Men moest echter wel tot
na de oorlog wachten aleer de trombones
weer fel konden uithalen en de drumstellen
solistisch gegeseld konden worden. Toen
volgden ook weer de vibrerende vibrafoons
en de tintelende trompetten.
Voor de variatie op het menu zorgden Snip
en Snap, Willy Walden en Piet Muyselaar,
als de twee roddelende dames met een vast
eigen plekjé in het variété: „Dat is helemaal
geen hoedje voor een vrouw met zo'n snoet
je". En Willy Walden zong ookt bijna een
hymne op het goede der aarde: „Als op het
Leidseplein de lichtjes weer eens branden
gaan, dan gaan wij in die feestelijke stad
naar dat sprookje kijken, lieve schat".
Met op de achtergrond
poffertjeskraam wa
heuse koks stapels flensjes
zullen bakken, presenteert
André van Duin vanavond
voor het eerst zijn nieuwe
programma, „De Flip Fluit
ketel Show". Ilij doet dat in
de hoedanigheid van Flip
Fluitketel, een figuur die hij
in vroeger dagen al eerder
op de planken bracht. Deze
show zal in elk opzicht an
ders zijn dan die van het af
gelopen t v-seizoen. Van
Duin vervult in deze reeks
van gastheer die een aantal
artiesten zal ontvangen. Hij
wordt daarin bijgestaan
door zijn trouwe metgezel
Frans van Dusschoten, die
zich ditmaal Karei Enkel-
blaar noemt. De gasten die
het duo Van Duin/Dusscho-
tcn ditmaal ontvangt, zijn:
Luv', Ronnie Tobcr, Nick
McKenzie, Bloem en Saskia
en Serge.
Ned. II 20.27 uur.
Klem
Zaanstad
Vanuit „De Vang" in Zaanstad
ontvangt presentator Hans van
Willigenburg o.a. Iwan Re-
brov, Lee Towers, Ria Valk en
medewerkers van het Interna
tionaal Folkloristische Dans
theater.
Ned. I 18.59 uur.
Eerste rang
In „Voor een briefkaart op de
eerste rang" ditmaal fragmen
ten uit o.a. de nieuwste film
van Woody Allen „Stardust
Memories" en de laatste film
van Peter Sellers „The Fein-
disch Plot of Dr. Fu Manchu".
Ned. I 19.55 uur.
Gunsmoke
Matt Dillon belandt in een cel,
omdat hij de moordenaar
Murshey uit zelfverdediging
heeft vqrmoord. Daar ontmoet
hij twee gedetineerden die al
twee jaar l^pg het daglicht
niet meer hebben aanschouwd.
Dit vooruitzicht doet Matt be
sluiten te ontsnappen.
Ned. I 20.40 uur.
Flip Fluitketel ontvangt in zijn poffertjeskraam o.a. de Nederlandse popgroep Bloem.
Shoestring
In de aflevering „Kamer met
uitzicht" verricht radiodetecti
ve Shoestring weer het nodige
speurwerk.
Ned. I 21.55 uur.
Dorothee Sölle
Televisieportret van de West-
duitse theologe Dorothee Söl-
ler die zich vooral bezighoudt
met vredeswerk en vredesthe-
ologie.
Ned. I 22.45 uur.
Top 50
Popprogramma met de hitpa
rade, een aantal kanshebbers
voor de top en de „Parade
plaat".
Ned. II 18.59 uur.
Angie
Angle bezorgt haar zus een
baantje op het kantoor van
Brad. Dit blijkt echter de rela
tie tussen haar en haar man
niet te bevorderen.
Ned. II 19.25 uur.
i zijn nieuwste film „The Fien-
Terrorist
Eischied is nog steeds op zoek
naar Walker, de man die bezig
is met de oprichting van een
revolutionaire organisatie.
Ned. II 21.20 uur.
Soap
Tussen Burt en Maru komt het
tot een open gesprek, waarbij
beiden zich verontschuldigen
voor hun overspel hoewel
Burt zich er het fijne niet
meer van kan herinneren.
Ned. II 22.45 uur.
NEDERLAND 1
NOS
18.25 Nieuws voor doven en
slechthorenden
18.30 Sesamstraat
18.45 Klem: maatschappelijk
activiteiten programma
18.55 Journaal
KRO
18.59 De KRO komt langs
inZaanstad,
gevarieerd programma
19.55 Voor een briefkaart op
de eerste rang
20.45 Gunsmoke, tv-serie
NOS
21.37 Journaal
KRO
21.55 Shoestring, tv-serie
KRO-RKK
22.45 Portret van een
theologe:
Dorothee Solle
NOS
23.30 Journaal
23.35 Nieuws voor doven en
slechthorenden
NEDERLAND2
TELEAC
18.25 Sociale verzerkering,
1e cyclus, les 8
NOS
18.55 Journaal
TROS
18.59 De TROS Top 50
19.27 Angie. tv-serie
NOS
20.00 Journaal
TROS
20.27 De Flip Fluitketel-show
21.20 De Terrorist, tv-serie
22.10 Aktua-TV
22.45 Soap. tv-serie
NOS
23.15 Journaal
23.30 Nieuws voor doven en
slechthorenden
DUITSLAND 1
(Reg. progr.: NDR: 18.00 Sport. 18T
Actual. 18.45 Kleuterserie. 18 I
Achtung Zoll. tv-serle. 19.25 Cull, r
taz. 19.59 Progr.overz. WDR: 11
t. Pauli Landungsbruecken, tv-st
18.30 Sprookje. 18.40 Acthung
tv-serle. 19.15 Actual. 19.45 A:
s.orogr.) 20.00 Journ. 20.15 Liebe
doof. tv-serle. 20.45 Filmreportai, rincM
21.30 Berlin Alexanderplatz, tv-sep'®'®
22.30 Actual. 23.00 Messidor. spebij de hc
lilm. 1.00-1.05 Journ. college k
jgenomen
China hc
DUITSLAND 2
18.20 SOKO 5113, tv-serle. 19.1^ .it
Journ. 19.30 Muz. progr. 20.15 Q10 n „Vl"
sieprogr. 21.00 Actual. 21.20 Lfiinologi:
fen lernen. tv-film (3). 22.50 Inforitrappelc!
progr. 23.20 Journ. China. E
DUITSLAND WDR 3 |}uut'
18.00 Kleuterprogr 18.30 Cura^0111
Duits. 19 00 Cull, magaz. 19.lom Sino
Journ. 3. 20.00 Journ. 20.15 Reporijubileun
ge met discussie. 22.00 Aulstand dcwee we
Frauen (Women In revolt), speelflli
23.35 Journ. Vanaf m
BELGIE NEDERLANDS stellende
Meded. en Morgen. 19.45 Jourl!,
20.10 Weerber. 20.15 Amus.proéE;
20.20 Spelprogr. 21.00 Docum. 22.l*^rieven'
Gevar. inform, progr. 22.55-23.|menten
BELGIE FRANS L eescf
18.15 Spelprogr. 18.30 Progr. vo(ü
ouderen. 19.00 Sport. 19.27 Weerbé8cnaa
19.30 Journ. 19.55 Docuiieen otti<
23.00-23.20 Weerber. en journ. Groot l
Academi
BELGIE FRANS 2 Prins Cl
18.30 Les amours de la Belle Epoqu|j)e prjn:
Serie t.v.-spelen. Serie 7: De heruzoek aar
.rjder1, bli
Sarceyr'piefrigetoond
Francois Pistorio, Francoise Iallojontwikk
e.a. Regie: Jeannette Hubert. 19.0 van de
Zie net 1. 19.55 Soirèe Wallonnf nuaa
Min nice et don passeye li martchar°pen~^
de dl cutes peures? (Mais ou d"en aa
done passèe la marchande de poire gelopen
cuitres?), t.v.-spel in Waals dialekl Instituu
Aansl.: Landbouwinformatie (herh). hun zeg
liseerde
NEDERLAND 1
NOS
DUITSLAND 1
10.00 Journ. en akt. 10.25 Filmreport T
11.10 Muzikaal progr. 11.55 Natuur* 1
slechthorenden
NOS-NOT
14.00-15.00 Schooltelevisie
NEDERLAND 2
NOS
13.00 Nieuws voor doven en
slechthorenden
Persoverz. 13.00-13.10 Journ. 16.10
Journ. 16.15 Filmreport. 17.00 Jeugdj
serie. 17.25 Klnderprogr. 17.5O-18.O0 L
Journ. (Reg. progr. NDR: 9.30-10.00 ti
Kleuterprogr. WDR: 8.10-11.55
Schooltelevisie. (9.30 Kleuterprogr.).
BEGIE NEDERLANDS NET 1 d
14.00-16.00 Schooltelevisie p
17.00-18.00 Schooltelevisie. h
?8L1V1E(SS)UAktua. 18.25 (S) De verhalen van
Virgillus van Tuil. 18.30 (S) De Kinderplaten-
spelserie. 19.02 (S) TROS-country. 20.02 (S)
.Voorzichtig breekbaar. 20.30 (S) Peekei: 'on
gezouten. 21.02 (S) 's Lands wijs. 's lands
23.02-24.00 (S) Met het oog op morgen.
f 02 "sHn^thf ^inimofJ«he bnighLal2^^S)
AVRO aaMe 30 AVRO's RrttojoumaaJ) '°7
F
HILVERSUM 2
18 00 Muziek in vrije lijd. 18.50 P.P.: Ultz a
(S) Muziek'in NCRV-S^tudio 2. 21.30 (S) LÏtej
NOS: 22.30 Nws. 22 40 Open Schpol
NCRV:2^3(25 JS) Muziek van eigen tijd
HILVERSUM 3
NOS: 18.03 (S) De Avondspils met de Nati» 1
nale Hitparade AVRO. 19 02 (S) Praatpaa
swingtlme. 23.02-24.00 (S) Candlelight
HIUpaiM AVRO's j Radjefjournaa\l9 03
PT, nen. (10 02 De Zandbankshow).
richt 1102 Desire«- hoorspelserie.1
11.30 (S) UIT .s IN. 11.45 (S)
Rondom twaalf. 13.03 AVRO's Radiojour
naal. 13 20 (S) De AVRO diligence 13 55
Beursplein 5. 14.02 (S) De verijlde midden
weg 16.02 13-Speciaal. 16.30 (S) Kom ns
langs op Slot Zeist.
fjïïïötStïfl KRO: 07.00 Nws. 07.10 Och-
yB lendgym. 07 20 Hel levende
(u~\ <08 00 N°Is3? 08*30 <Nws' 08*36
900L oToo'Gym °voor de^rouw*
09.10 Waterst. 09.15 Scheepspraat. 09 20
De letter M. 10.30 Ouder worden we alle
maal. 11.00 Schoolradio. 11.30 Ratel. 12.16
OVERHEIDSVOORLICHTING: Uitz. voor de
landb. 12.26 Meded. voor land- en tuin
bouw. 12 30 Nws. 12.36 Echo. 13.00 Nws.
13.11 Goal. 13.30 Schoolradio. O.S.: 14.30
Open Schooltijd. KRO: 15.15 God, hoe heel
je ook alweer? 15 30 Geen verboden toe-|
gang. 16.30 Praalprogr. 17.24 Meded. 17.30
flE 7.02 (S) Gesodemeurders. een
r~Q mieters programma 8.30 (S) Hol-:
--pQP" land ze zeggen. 10.30 (S) Typisch
plaatje. 13 30 (S) Spitsbeeld. 15.30 (S) Poi>!
krant. 16.30 (S) Beton.
Bnvnroml TROS 7 00 Nws. 7.02 (S) Caprie-
een orgel in Maassluis. 9 30 (S)
?2P02 "(S) !nlVrm^o.1213°00NTs)
De meest verkochle klassieke tien. 13.30 (S)
16 00 17 00 (S) Helgrote'Mncoursari,e'len
Leit
Als ik mij niet vergis, werd
„De familie Bellamy" destijds
uitgezonden door de NCRV.
De KRO echter kwam zater
dagavond met „Thomas and
Sarah", dat het vervolg daarop
heet te zijn, maar dat het in
kwaliteit op geen stukken na
kan halen vergeleken bij die
familiale serie. Althans in deze
eerste aflevering bleef het al
lemaal hoofdzakelijk beperkt
tot een eindeloos gezeur tussen
twee niet al te echtelijke ech
telieden. En ik weet natuurlijk
niet wat er verder nog gaat ge
beuren, maar ik zie het eerlijk
gezegd een beetje somber in.
Brandpunt vertoonde een zo
geheten special, bestaande uit
een Franse documentaire over
het dagelijkse reilen en zeilen
van gewone mensen in de
Sovjet-Unie. In een toelichting
heet het dat de makers van de
film het niet gemakkelijk heb
ben gehad. En dat kan men
veilig aannemen, want het is
algemeen bekend, dat men in
dat land weinig gesteld is op
filmen zonder begeleidend toe
zicht van bovenaf. De reporta
ge was dan ook bij stukjes en
beetjes gemaakt en het land
uitgesmokkeld. Dat was er he
laas dan ook wel aan af te
zien, evenals het feit dat er af
en toe metf een verborgen ca
mera was gewerkt. Dat laatste
wordt onderhand een bijna
epidemisch optredend ver
schijnsel op ons scherm.
Maar met dat al kwamen wij
nog niet veel te weten.' want
de mensen (twee dames voor
al) die wel voor het voetlicht
traden, hadden niet al te veel
te vertellen en hun verhalen
konden, dunkt mij, slechts
voor een klein gedeelte exem
plarisch voor Sovjetrussische
toestanden genoemd worden.
In elk geval kun je dit soort
verhalen hier in het westen
ook wel ongeveer op deze ma
nier horen afdraaien.
r het al
gemeen genomen niet direct
sprake van een bijzonder ge
slaagd televisieweekeinde. En
wat die dames van Ot en Sien,
die gisteravond weer aan de
slag moesten eigenlijk bezielt,
wordt mij steeds onduidelijker.
Dit keer ging het over zoiets
als de „seksuele vrijheid", dat
wil zeggen dan vooral over
een veronderstelde seksuele
onvrijheid voor „de" vrouw. I
Wat ik uit de chaotische rim- 1
ram en al die prietpraat wel
kon afleiden is, dat de pro
grammamaaksters de niet al te l
verrassende ontdekking had- i
den gedaan dat er nogal wat
mannen op deze dolle wereld i
rondlopen met seksuele aber
raties. Maar de dames schijnen
maar niet te begrijpen dat zij
bij zulk een hardnekkig stre
ven „de mannen" als totaliteit
van de mensheid te isoleren,
allicht zelf als groep in de kou
ik wil nou niet zeggen in
haar hemd komen te staan.
Het hele lamentabele gedaas
werd dan ook nog eens en ge
heel ten overvloede op fnui
kende wijze ontkracht met de
vertoning van wat losse frag
menten uit films-boven-de
zestien, waarmee én het
vrouw- en het man-zijn min of
meer in een hoek werd ge
veegd.
Himalaya, het maandelijkse
magazine van de VPRO, kon
mij ook al niet bijzonder
boeien. En zeker niet de con
versatie met de daverende do
moor die bekende een repre
sentant van de Vlaamse Mili
tante Orde te zijn. In ieder ge
val was het gesprek met de in
telligente Italiaanse vader,
wiens zoon bij iets terroristisch
verzeild geraakt was meer de
moeite waard maar nauwelijks
minder ontmoedigend.
HERMAN HOFHUIZEN
St(
LEID
rorke
met
santé
ding
leid,
Chris
Olof
stelij
als st
re ge
Over
zeiler
andet
in h<
bij ee
lijk f
De^g
pittii
scha
clim,
herh