^weer puur pessimistisch Humoristisch spel van Sater Italiaans neo-real isme in filmhuis LVC Tarzan op sex-toer i^Rainer Werner Fassbinder Nachtmerrie voor babysitter Concert Kamerkoor in Dorpskerk Leiderdorp DEZE WEEK IN DE LEIDSE BIOSCOPEN August Grotegoed en Lydia Luyten in de'Bange Duivel' En verder LEIDSE COURANT VRIJDAG 28 NOVEMBER 1980 PAGINA 9 LEIDEN „Lente zomer herfst" van Sater is een voorstelling die mij tot een tegenstrijdige uitspraak brengt. Ik raad namelijk iedereen aan die voorstel ling te zien (vanavond in het Lak), terwijl Ik hem ei genlijk heel slecht vind. De reden waarom „Lente zo mer herfst" aanbevelens waard is, is dat er goed in wordt geacteerd, en dat het enorm humoristisch is. Het publiek valt van de ene lach bui in de andere, in snel treinvaart volgen de humo ristische uitspraken elkaar op en. doen zich lachwekkende situaties voor. De verhaallijn is simpel drie scholieren zijn bezig met volwassen worden, en ontdekken mooie dingen die echter ook proble men scheppen („de liefde") zodat de toeschouwer vol daan naar huis kan gaan, na dat hij zich een aVond lang goed geamuseerd heeft. Mijn bezwaar tegen het stuk is, dat Sater het zich erg makkelijk heeft gemaakt. De lach die men opwekt is niet subtiel, maar wordt vaak ge forceerd. Het stuk moet en zal leuk zijn, en dat gaat ten koste van de geloofwaardig heid. De drie tieners kramen het ene na het andere cliché uit („Het leven is goedkoop; nog sterker, het is gratis"). De situatie waarin ze afge schilderd worden, is een-mo dieuze succesformule: ouders van Jozé leven gescheiden, maar houden nog van elkaar, Jozé heeft een jeugdvriendje waar ze niet mee vrijt, ze ontmoet een leuk meisje waar ze wél mee vrijt (heel even maar), en met enorme openhartigheid bespreekt ze dit alles met haar twee met- geiellen. Dat Sater ondanks alle clichés en stereotypen er toch een leuke voorstelling van weet te maken, pleit voor de toneelschrijfkunst van Aat Ceelen en het ac teertalent van de spelers. Want de typetjes die ze neer zetten zijn kostelijk. Vanuit mijn recensentenposi tie betreur ik echter deze ontwikkeling binnen Sater, zij lijkt mij ingegeven door de wens een groter publiek te trekken om aan allerlei sub sidienormen te kunnen vol doen. Sater is nu echter heel ver verwijderd van haar oor spronkelijke doelstelling om politiek toneel te maken, wat ze vaak op uitstekende wijze gedaan heeft. Zou de groep verder van haar vroegere standpunt afdwalen, dan is ze voor mij toch verloren ge gaan. Jacqueline Mahieu ste prijs pgoud iat9 19; )r gram. C^EIDEN Het filmhuis van het Leids 'an Ruiten/rijetijdscentrum aan de Breestraat 66 jenburg i%0udt van woensdag 3 tot vrijdag 12 de- tember in het kader van Cinethema '80 AKING ten filmfestival over het Italiaanse neo- realisme. Dit is de stroming (1942-1953) zoekt kenrlie het Italië beschrijft na Mussolini, de E tot 35 jaaverkelijkheid van een land en van gewo- ezwaar. B i bureau vi ne mensen die door armoede, dictatuur cn oorlog zijn geteisterd. Cineasten uit deze fieriode zijn onder anderen De Sica, Rosse- f ini en Visconti. Op het programma staat: woensdag 3 decem ber: Fietsendieven van De Sica (aanvang 20.00 uur en 22.15); donderdag 4 december Bittere Rijst van De Santis (aanvang 20.00 uur) en Io Sono Anna Magnani van Vèrmorc- ken (aanvang 22.15 uur); vrijdag 4 december Miracoloa Mila'no van De Sica (aanvang 21.15) en Germania anno zero van Rossellini (aanvang 23.30 uur): woensdag 10 december: Umberto D van De Sica (aanvang 21.00 uur); donderdag 11 december: La terra Trema van Visconti (aanvang 21.00 uur); vrijdag 12 de cember: Vier stappen in de wolken van Bla- setti (aanvang 23.00 uur). De toegangsprijs bedraagt voor elke voorstel ling 4,40 gulden. Een passepartout voor de acht films kost 25 gulden. Leden van het filmhuis hebben korting. ar. pos. Ck karakter iking met aste relatk met tel.n ir. v.d. bla< gez. re niet uiige nr. nr. 8191 TRIANON: „Tarzoon, de schande van de jungle" te kenfilm door Jean-Paul Walravens -De Belgische tekenaar Jean- komen aan bod. aagt Paul Walravens, bij sfriplief- Samen met scenarioschrijver ■FKAARTE hebbers beter bekend als Pi- Pierre Bartier en regisseur leuke i chai js een trouwe leerling Boris Szulzinger neemt Picha -023-3774 van The Newyorker" een hierbij allerminst een blad gd: TWEEl een fervente aanhanger van ;N. Tel. 14J Mel Brooks, de man van „Blazirr^ Saddles" en' „Young Frankenstein". Zijn karakte- ristieke tekentechniek is dan ivripckkt °°k k'J uhstek geschikt voor duidelijk dat Picha Tarzan JVflcoKlal zjjn persiflerende verteltrant, teder mint, ook al verguist liter. De Zijn lange tekenfilm „Tar- hij hem schandalig. Een lief- 9. Zoeter* zoon" heeft daarvan ruim ge- de-haat-verhouding die tot profiteerd. De Tarzan uit zijn een kostelijk resultaat heeft wnt|fl« tekenstift is allerminst de geleid: Tarzan contra de bil- Mlljda krachtpatser van de jungle, 38. Vos/A die alles naar zijn* hand zet. writ/rw Hij js een ontluisterde, anti lis 139! heid in een scherpe eigentijd- dor Punte se zedensatire, die waar het lur l.v.m.maar kan taboes doorprikt, sexuele in de eerste plaats, schip door een steeds maar maar ook racisme, militaris- blunderende Tarzan ondanks i me. milieuhygiëne, overbe- alles toch een kopje kleiner volking en wat dies meer zij wordt gemaakt. voor de mond of een vijge blad op een andere plaats, maar de grapjes en knipoog jes, ook naar Hollywood, zijn meestal pittig en raak. Het is jartkale Koningin Bazonga, die met haar legertje phallus- monstertjes de wereld wil veroveren, Jane laat ontvoe ren om haar weelderige haardos en dan in haar lucht- Tekening van August Grotegoed uit 1937. De telefoon staat centraal in „When a stranger calls". IG op ban I Tarzoon wordt gevangen genomen. ^graven. STUDIO: When a stranger calls (16) met Charles Durning en Carol Kane, Regie: Fred Walton. Fred Walton's thriller „When a stranger calls" roept in het eerste half uur herin neringen op aan John Carpenter's „Hal loween" maör gaat dan zijn eigen weg om weer bij het basisgegeven terug, te keren. Werden in Carpenter's film op de avond van Halloween babysitters be dreigd door een met een mes gewapende uit een inrichting ontsnapte moordenaar, ook in Walton's film is dit het geval al geschiedt.dat dan door enerverende tele foontjes. Tenslotte blijken de twee kindertjes, waar de babysitster op moest passen op gruwelijke wijze te zijn vermoord. De dader wordt onmiddellijk gepakt maar zeven jaar later weet ook hij uit een in richting te ontsnappen. De vader van de slachtoffertjes neemt nu een oud-politie man, die particulier detective is gewor den in dienst om de dader weer te pak ken en wat dan volgt is een verbeten jacht van de detective (Charles Durning) op de zich in nachtasyls schuilhoudende ontsnapte om voor de climax weer terug te keren bij de babysitster van weleer - nu zelf getrouwd en met twee kinderen - die nu nog eens de nachtmerrie van ze ven jaar geleden mag beleven. Evenals in Carpenter's film blijft het motief van de moordenaar duister, hij is er alleen maar om u de stuipen op het lijf te jagen. Het zwakke punt van beide films, hoe vakkundig gemaakt ook. Bij Walton speelt de onheilspellende achter grondmuziek bovendien een te promi nente rol, waardoor je de shockeffecten als het ware hoort aankomen. MILO n omstrf n wachttiji fl Q B niiua Dlin i.cnolon LIDO III. Die dritte Generation (16) met Volker Spengler en Bulle Ogier. Regie: —Ra.ner Werner Fassbinder. oer bij orw ik school iRainer Werner Fassbinder is enerzijds steeds Leiden, succesvoller bij een breder publiek met zijn „Ehe der Maria Braun" en zijn televisieserie naar Döblins „Berlin Alexanderplatz", ander- 'I6S zijds maakte hij in zijn befaamde tempo vorig 9Chnlekenljaijr ..Die dritte Generation": Een moeilijke, >L, Nieuwe bij na wreed pessimistische film over de we- 33445. reld van vandaag. „Ik gooi geen bommen, ik 'maak films" luidt Fassbinders strijdkreet op 16S i In groept de affiches voor „Die dritte, Generation". En die kreet slaat heel duidelijk op het stelletje hoofdpersonen dat hij voor zijn films kiest: Een serie gestrandé figuren die hun bindin gen met maatschappij en medemens kwijt zijn en op een onduidelijk gehouden manier iets van een samenzweerderig verbond heb ben. met duidelijke verwijzingen naar terro risme. Fassbinder brengt een hoop bekende namen samen Udo Kier. Hanna Schygulla (Maria Braun). een bijna perkamenten Eddie Con- stantine. Bulle Ogier in een film die opge deeld is in fragmenten dié allemaal graffiti thema's hebben, muurschriften voornamelijk geplukt uit Westberlijnse openbare toiletten. Racisme, sexuele frustraties zijn er de hoofd bestanddelen van en aan dat beeld hangt Fassbinder zijn film op met het kapitalisme dat voordeel heeft van terrorisme, en de semi-intellectuele „drop-outs" die bezig zijn een triest lachwekkend subwereldje van co des, duistere plannen en uiteindelijk een ter reuractie die mislukt. De banden tussen hen zijn puur negatief: Een wanhopige, werkeloze gastarbeider, sexuele frustraties, mannenhaat van vrouwen die niet hebben kunnen eman ciperen, en een verradersrol voor een van hen die doet wat hem uiteindelijk het beste uitkomt. Het enig echte meelijwekkende per sonage is een inwonend meisje dat aan drugs sterft. Voor de rest is het een koude, enge wereld waarvan Fassbinder zonder mededo gen een scherp beeld geeft, waarbij je overi gens niet ontkomt aan het gevoel dat daar een stevig stuk koketterie met dat befaamde pessimisme in schuilt. Echt duidelijk is „Die dritte Generation" zeker niet. Fassbinder laat interpretatiemogelijkheden open en mis schien dat zijn laatste film mede daardoor on danks alles toch nog intrigeert. BERT JANSMA LEIDEN In 'De Bange Duivel' aan de Rijndijk straat 4 wordt vanaf mor gen tot woensdag 24 decem ber een tentoonstelling ge houden van werk van Au gust Grotegoed en Lydia Luyten. Van Grotegoed worden schilderijen en te keningen getoond jen van Lydia Luyten aquarellen. Ook zijn grafische werken van Pol Jong, Burckhardt Söll en Günther Wagner. Grotegoed leefde van 1903 tot 1938. Hij had als oudste zoon in een gezin van vijf kinderen een ellendige jeugd in Amsterdam. Zijn autoritai re vader dwong hem al op ziin zestiende kantoorwerk te verrichten. Toch bleef Au gust zijn artistieke aspiraties hiertegen verdedigen. Zodra de mogelijkheid zich voor deed, nam hij deel aan 'een modelteken- en schilderclub op zondagmiddag. Enige ja ren later voltooide hij een studie aan de Kunstacademie onder leiding van Roland- Holst. Hij overleed aan maag kanker. In de korte periode van tien jaar waarin hij zo wel zijn opleiding volgde als zijn eigen kost moest verdie nen, heeft Grotegoed erg veel geproduceerd. In zijn werk blijkt zijn politieke vi sie. Zijn afkeer van agressie en racisme komen duidelijk tot uiting in zijn werk, dat sa menvalt met de grote crisis vair de dertiger jaren. August bewonderde de Italiaanse klassieken en ook impressio nisten boeiden hem. Zelf koos hij voor duidelijk her kenbare vormen en een so ber grijs-bruin kleurgebruik. Hij maakt voorstudies met krijt en inkt. Voor een aantal van zijn schilderijen kiest hij als uitgangspunt de 'Rietlan den', een rangeergebeid --bij de Amsterdamse Havens met oude sombere loodsen. Het werk dat nu te zien is, wordt onder meer in bruikleen ge geven door het Amsterdams Historisch Museum. Lydia Luyten is enkele jaren werkzaam geweest in het on derwijs. Later werkte zij als vrij kunstenares met textiele werknormen. Pas vanaf 1976 ging zij aquarellen maken. Dit deed zij vooral tijdens uitstapjes in de omgeving van Leiden en tijdens vakanties. Drie zomfers doorgebracht in Spaans Catalonië leverden een hondertal schilderijen op in deze techniek. Sinds vorig jaar maakt zij ook gebruik van gouache- en olieverf technieken en werkt Lydia met grote formaten. LEIDERDORP Het Lei derdorps Kamerkoor onder leiding van Wim van Meeu wen geeft op zaterdag 13 december een concert in de Dorpskerk van Leiderdorp met medewerking van de organist Peter Beijersber- gen. Geopend wordt met het mo tet „Beatus Vir" van Vivaldi, waarin de solistenpartijen worden vertolkt door de alt mezzo Yvonne Benschop en de sopraan Els van Onselen. Daarna volgen het motet „Sei Lob und Preis mit Ehren" van J.S. Bach en de Kleine- Orgelmesse van J. Haydn, waarin het Benedictus wordt gezongen door Els van Onse len. Het programma voor de pauze wordt besloten met a capella werkjes van Morley, Badings, Andriessen en Stra- tegier. Na de koffie treedt een bla zersensemble aan, dat onder leiding van Peter Greve eni ge delen speelt uit Don Gio vanni van Mozart in de zoge naamde Triebensee-bewer- king. Slotstuk en hoogtepunt van het programma is de Krönungsmesse van Mozart. Het Leiderdorps Kamerkoor wordt bij de uitvoering van dit werk begeleid door het •Leids Symfonie Orkest Belli- toni. Het solistenkwartet be staat uit Marry Stegenga, so praan, Yvonne Benschop, alt- mjzzo, Dirk Verzaal, tenor en Arjan Liesker, bariton. Het concert begint om kwart over acht. De toegangsprijs bedraagt ƒ10, 65+ en CJP be talen /7,50. Izer bogrlj I MSL, NU n. T«L l LIDO I The sea wolves (a.l.) David Niven, Gregory Peck en Roger Moore in een 'lekker gemaakte avonturen film'. De drie topacteurs ma ken deel uit van een vetera- nenlegioen, dat tijdens de Tweede Wereldoorlog belast wordt met het vernietigen van een Duits spionageschip LIDO II The blues bro thers (a.l.) Doldwaze musical, vol actie van regisseur John Landis (maker van Kentucky fried movie en National Lampoon Animal House). Een super-slapstickfilm. (der de week) REX Dubbelleven van een maitresse (16). Porno film. LUXOR The shining (16) Voortreffelijke horror-film van perfectionist Stanley Ku brick met een griezelige Jack Nicholson en Shelley Duvall. (vijfde week) CAMERA De duivel hale je (a.l.) Bud Spencer en Ter- rence Hill in een van hun oude successen, (reprise, eer ste week) EUROCINEMA I (Alphen) De twee missionarissen (12) tweede week) EUROCINEMA II (Alphen aan den Rijn) Cruising (16) (eerste week) EUROCINEMA III (Alphen) The long rider (16) (eer ste week) EUROCINEMA IV (Alphen) Die Tiroler blondjes toch (16) (eerste week). GREENWAY (Voorschoten) Rocky II (16).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 9