"'rovincie wil Raad van tate om uitstel vragen [op-formatie Queen zette Leidse hroenoordhailen op stelten en at vrij sober uit eigen keuken Midzomer tweeslachtig Een avondje mee zingen AKE SPLITSING ZUID-HOLLAND QINA ID/REGIO LEIDSE COURANT VRIJDAG 28 NOVEMBER 1980 PAGINA 5 ter EN A VOND IN NEDERLAND, P EEN TOUR VAN DRIE MAANDEN i I BurgeJ Boltei sft ziel mschaf ld var in d1en was gisteren in neenteuen jrn ^et was een ten zoijt zoals nog nooit nbooraeest. Tegen de 12.000 lkemat door dik en dun vastgeben met volle teugen en dioten. Vele honderden ;emen« hen waren ad gefgeregend, toen ze bij zoi^ravond om 6 uur de eelsbe^rordhallen mochten Boltei|iendr'n£en' nadat ze al ir waK een uur 'n de De Groenoordhallen was reeds weken voor het optreden tot de laatste plaats uit verkocht. oogent iitspra*maaI voor anderhalf )e bur<' t0P*v°Idoening die henfeen de Engelse j ringin" in de pop- leid. te bieden had. Om »ft Vi uur bet concert .u.vj bet optreden van een aasIlHdere godheid die de weg ve' °w de Onaantastbaren maaist effenen. Een beste tassag^p, die Engelse formatie )k niefraight Eight", maar het burgeten-geluid deed later het oorhaë voorprogramma maageten. Ik was, vermomd, uitgeJwezig bij de opbouw van ch die de hele dag it heirde. Is Queen aan het i h^jSoberen? E»j andere rig jsredens ruime faciliteiten ir de pers; nu kon er nog het ei"1 toegangsbewijs vanaf. >m al^ewerkers kregen ieder perso.ïe consumptiebonnen, aordearmee ze het een hele pnd moesten zien te doen. "pmensen die voor hun aurgelk moesten schrijven Tiden een briefje van 25 e we-!r te leggen, ook al >ogen"gen ze niet voor hun revenger naar het festijn. ïprak.jjrs op deze pagina is een recensie te vinden, kielzog van de e economie? Je k. lm het zo zeggen. De heerteldvermaarde le ge-rmansformatie bracht gever eigen keukenbrigade beleidi vier man (twee r Bol-ler'kaanse en twee i zijnle'se koks) mee. Eigen seme-p koken; eigen feestje dat wen 'n kleedkamers, idig soort Kerstfeestje al, zo hadi 8 met k'P en Ic wpiPitj83- aardappelen en Me rode kool, schalen en radijsjes. Gekookt ;n open gasvuur, in een )ame-|n keukentje aan de "irij. Brandweer furieus, 'lessen eruit: ga maar 'g £e*kn staan kokkerellen, is bijpdweer ook niet mals hard aanzien van standjes in heeftpal, waar ook gewerkt i pro-[d met gasstelletjes voor Meerftroketten en burgers. „Weg met dat zei een controlerende idweerman, „zet maar le lege runderhal neer, it de veiligheid van het iliek staat bij ons top!" Queen-kleedkamer, raakt door jongens met estroopte mouwen die tie nadering van tiachte personen al een kt'begonnen te maken en Iterelkaar „bloody hell" Ben. leek het tegendeel i hadden staan wachten. van soberheid, met een aantal heel dure bankstellen, bossen bloemen en een tafel met honderden belegde broodjes. Joop de Haas, horeca-hoofd van restaurant Groenoord: „Dat hadden wij ze ook kunnen leveren, maar we zijn niet gevraagd. Ik snap het niet. De „roadies", een stuk of veertig „standwerkers" die de hele santekraam in elkaar moeten zetten (logeerden overigens heel netjes in Holiday Inn Leiden, terwijl de „koningin" ongrijpbaar ergens in Amsterdam nachtrust had genoten), die jongens moeten het ook met minder doen dan een paar jaar terug. Hooguit een tournedootje en wat broodjes. Queen, althans het impresariaat, gaat op de kleintjes letten De Groenoordhal was tegen een uur of vier al een concertzaal. Een heel hoge hoogwerker was bij het dak bezig, een slanke bruine windhond draafde door de ruimte, een enkele mus bleef ver van het geweld verwijderd. Alles klaar voor een bijna religieuze gebeurtenis: Queen zelf. Om nooit te vergeten! Als een groot „booreiland" stond daar het podium, dat uren later omgeven zou worden door een volle zee van mensen. De „drum-winkel" als een hoogaltaar er midden op. Bijna 30 gigantische geluidsboxen in de vorm van twee Engelse muurtjes, en daaromheen nog veel meer kleinere boxen. Als dat eenmaal ging klinken, kon je op 200 meter afstand geen enkel zinnig gesprek meer voeren. Als Queen spreekt, zwijgt eenieder; mocht je verwachten. Niks daarvan: duizenden zetten het dan De opbouw van het podium nam de gehele dag in I juist op een idolaat schreeuwen. Het „eiland" had een oppervlakte van 30 bij 12 meter. Er was iemand bezig met een stofzuiger. Er passeerde een knaap die zich Noddie Bulsara noemt en Queen in z'n zak heeft. Noddie van 16 komt uit deze streken en zocht eerder in dit jaar de bakermat van Queen in Londen op. Dus. Noddie dan vertelde, dat er 500 lampen ingericht waren: „ga maar tellen". Na het concert zou hij, namens alle Nederlandse Queen- fans, aan Freddie Mercury vragen of die alsjeblieft z'n snor eraf wilde halen. „Want Freddi'e met een snor is niet om aan te zien! De Engelse top-formatie op het podium van de Groe noordhallen. i haalde later nul op z'n request begrijpelijk, want Freddie is verdraaid eigenzinnig maar hij had het tenminste geprobeerd. De zwarte vleugel werd langdurig gestemd, gistermiddag; de apparatuur getest. Midden in de hal een „mix-tafel" als een orgel. Rondom tribunes voor 5000 bezoekers; de rest moest staan, zingen en aanstekers doen oplichten. De voorste rijen van de zitters hadden beter televisie kunnen kijken, want vanf die plek viel er niets van Queen, koningin der .pop, te zien. Op mijn omwegen door stad en land kom ik graag mensen tegen. Elke mórgen tussen tien en elf uur kunt u mij telefonisch vertel len wie u graag in deze rubriek zou willen tegenkomen. Het nummer van mijn geduldi ge telefoon is 071-122244; u kunt dan naar toester 18 vragen. Daar was André de Jong, hallendirecteur met een dikke sjaal gewapend tegen eeh opkomende verkoudheid. Hij maakte een ronde en gaf commentaar. Een beetje trots wel, want Queen kwam voor dit enige Hollandse concert naar z'n -Groenoordhallen. Wel nuchter, hoor, die André: „Het loopt op rolletjes, wat het publiek betreft. Mijn enige zorg was de entourage. Ik heb de bouwer van deze hal, Nemaho, gevraagd om uit te rekenen of dit allemaal wel kon. Het ging tenslotte om 6000 kilo belasting die aan de spanten is opgehangen. Ik heb nog nooit zoveel aan mijn dak opgehangen gezien. En als er sneeuw was geweest, had die sneeuw eraf gehaald moeten worden..!" Gistermorgen waren er heren van de Ahoy-directie bij De Jong geweest. Queen kwam voorheen in Rotterdam, maar Ahoy kan hooguit 8000 mensen herbergen. De heren hoorden, dat De Jong met 14 man in vaste dienst moest werken en dat konden zo nauwelijks geloven. Dat is een onderbezetting, waarmee ze Ahoy niet zouden kunnen runnen. Nou, De Jong wel hoor, al is het met pijn. Voor het overige bleef het De Jong om het even: „We zetten de deuren open, doen watjes in de oren en drie uur later halen we ze erweer uit en doen de deuren dicht. O ja, ook de familie Goekoop is vanavond voltallig aanwezig. Ze hebben steeds gezegd, dat de burgemeester er nooit is, maar nu dan wel!" Brandweer en politie verkenden gistermiddag rond een uur of vier met voorhoedes de situatie, terwijl op het schavot afs operatiegebied de honderden lampen werden uitgeprobeerd (wat een uitdrukking). Ook rukten de tientallen manschappen van Frits All aan, leden van een ordedienst die bij nationale popzaken steeds aanwezig zijn. Ongeregeldheden Okay, dan wordt dat soepel geregeld en snel. Strenge instructies. Iedere toegang werd bewaakt Geen „back stage-pasje" voor intimi Dan weg ermee. Ook prins Bernhard of anderen van dat kaliber zouden niet tot het heilige der heiligen zijn doorgedrongen zonder een opgeplakt pasje. Queen weer eens een keer in Nederland. In Leiden nog wel. Het ging om vier hoteldeboten (een term die me niet in dank zal worden afgenomen, maar ik red het wel), die de blitz gingen maken. Want Queen is voor een indrukwekkend deel van onze jonge gemeenschap belangrijker dan wie dan ook. Queen: dat is allereerst Freddie Mercury, pianist en vocalist, die het lot als ene Bulsara in '46 op Zanzibar geboren deed worden, een goeie dertiger aan wie je de leeftijd niet afziet. Dat zijn ook Rodger Taylor (32) op drums. Brian May (33) nee, het zijn eent niet van die jonkies solo-gitaar, met een zelfgebouwde gitaar en met een geheel eigen „sound", en John Deacon (30), bassist, die je ook niet moet uitvlakken. Het programma gisteravond (ik vluchtte, toen even over zessen de duizendkoppige meute buiten door de Leidse politie in banen geleid de hal binnen rende) bevatte onder andere het meeste materiaal van Queens laatste elpee The Game, het spelletje. Een plaat die al zes maanden in Amerika USA als eerste op de top-pop staat. Ik vroeg nog even aan Noddie Bulsara (Noddie, zo heet bijvoorbeeld de kat van Freddie), waar de naam Queen vandaan kwam. Nou, dat is vrij eenvoudig: Taylor had met Freddy jaren geleden een winkeltje in tweedehands kleding op Kensington Market in Londen Zuid-West. in de „royal borrough". Die kleren werden veel gekocht door lieden die in Amerika „queens" genoemd worden en dat is slang-uitdrukking voor homo's. En Freddie Mercury's act kwam ook als „queen" over en hij is het ook, volgens mijn inlichtingen. „Maar nu is Queen op de „heavier" toer, een beetje hard-rock. Maar Queens optreden is nog steeds stijlvol en een beetje nachtconcert-achtig: Queen is niet te verslaan!" Daar moeten we het dan maar mee doen. Woensdagavond denderde Queen nog in Keulen, vrijdagavond is de groep vrij en zaterdag staan ze opnieuw in de bondsrepubliek te dreunen, en wel in Essen. Ik vraag me af, wat ze daar zullen eten! QUEEN: LEIDEN Met Freddie Mercury als voorzanger en het Nationaal Nederlands Queenkoor (een paar dui zend man) samen met drum mer Roger Taylor, gitarist Brian May en bassist John Deacon als begeleiding was het gisteravond in de Groe noordhallen in Leiden tij dens het Queen-concert een gezellig avondje meezingen. Een bijna perfecte show vol hoogtepunten. De Engelse „Koningin" was in Neder land. Van een óntkroning kon na ruim anderhalf uur geen sprake zijn. Zelfs de fan, die na de elpee A Day At The Races afhaakte omdat hij vond, dat de muziek van Queen nu wel een beetje té gekunsteld werd, had als hij aanwezig was geweest, van het begin tot het eind van het con cert kunnen genieten. Het was rock roll, dat de klok sloeg van We Will Rock You tot en met Brighton Rock. De show opende met het Elvis Presley- nummer Jail House Rock. Freddie Mercury was in een strakke rode leren broek en zwart leren jasje gestoken. Zijn zang was wat later op de avond dan misschien niet meer zo zuiver, hij zorgde tij dens het concert wel voor een fraai stukje theater. Hij diri geerde als een geoefend mees ter zijn publiek en dansde agressief over het toneel ter wijl hij met zijn microfoon- standaard speelde. Gitarist Brian May is inmiddels niet meer het schuwe jongetje, dat wat verlegen de mooiste solo's uit zijn gitaar tovert. Hij kwam regelmatig naar voren om in de schijnwerpers zijn deel van het applaus op te "eisen. Een perfecte, computergestuurde, kleurrijke lichtshow zorgde sa men met de veelvuldige rook ontwikkelingen op het toneel voor de juiste sfeer. Nieuw in de show is het gebruik van een synthesizer. Get Down. Make Love bijvoorbeeld kreeg hierdoor een science-fiction- achtig tussenspel. Freddie Mercury zong niet alleen maar speelde in het nummer Crazy Little Thing Called Love, ook gitaar. Alle hits zoals Killer Queen, Bohemian Rhapsody en Play The Game kwamen aan de beurt. Ze werden allemaal door het publiek uit volle borst meegezongen. Ook Love óf My Life, dat in een door aan stekers verlichte zaal. door Brian May op acoustische gi taar werd gespeeld en eigen lijk het enige rustige moment in de show was. Even daar voor had Freddie met het pu bliek een gospel-achtig, ter plaatsen verzoqnen, nummer gezongen. Als voorzanger liet hij het publiek horen, wat ze na moesten zingen. De hele tekst bestond echter slechts uit alright en yeah. Na twee toe giften nam Queen op de tonen van God Save The Queen af scheid van het publiek. „Jullie waren fantastisch..., tot ziens". HANS PIëT ADVERTENTIE A.s. zaterdag 19.00 uur waterpolowedstri|d De Zijl/LGB - De Gouwe zwembad „DE ZIJL" Advertentie aangeboden door Mercasol/ML Station Perquin IAAG Gedeputeerde Staten 'uid-Holland willen aan de van State vragen tot na april wachten met een advies over ze week ingediende concept- ïtwerp van minister Wiegel tinncnlandse Zaken over een Dg van Zuid-Holland in de e provincies Rijnmond en lolland. In dat geval hebben Jiciale Staten meer tijd om zich rdeel te vormen over wat er in ovincie leeft ten aanzien v?o het wetsontwerp. Dit heeft Gedepu teerde drs. J.H. Boone gistermiddag bekendgemaakt. Hij zei voorts het „onvoorstelbaar te vinden", dat bij de minister nog steeds het idee leeft, dat Provinciale Staten op korte ter mijn een oordeel kunnen geven over de materie. Drs. Boone: „De minister wil medio fe bruari een advies vragen aan de Raad varr State over zijn ingediende wetsont werp. We willen echter geen advies ge ven vóórdat we de gemeenten en de hoogheemraadschappen en andere in stanties hebben gehoord". De Gedepu teerde heeft gisteren bij de Algemene Beschouwingen in Provinciale Staten kunnen merken, dat de meeste partijen in Provinciale Staten achter hem staan. Dé heer Boone verklaarde verder, dat Provinciale Staten zich om die reden pas kunnen uitspreken op de Staten vergadering van april 1981. „Dan pas weten we alle standpunten, die in de Srovincie leven", aldus de heer Boone. linister Wiegel van Binnenlandse Za ken wil na advies van de Raad van Sta te nog vóór mei 1984 het definitieve wetsontwerp indienen in de Tweede Kamer. Dat kan alleen wanneer de Raad van State er een advies over heeft uitgebracht. Gedeputeerde Staten hopen nu, dat de Raad zich niet zal uit spreken, voordat Zuid-Holland zijn vi sie heeft kunnen geven. Dat de Raad derhalve zal weigeren een advies uit te brengen, voordat de provincie kans heeft gezien minister Wiegel haar oor deel te geven. LEIDEN In „Midzomer", gisteravond gespeeld in de Schouwburg door de Haagse Comedie, staat de gepensio neerde archeoloog Sir Noel Cunliffe, een hoofdrol voor Paul Steenbergen, centraal. Hij probeert zijn naasten te manipuleren, zowel in het heden als het verleden, door zichzelf als tragische held af te schilderen. Door een me dedeling die hem de ogen voor zichzelf wel moet ope nen verandert zijn hoog moed in deemoed, die echter van korte duur is. Tussen door speelt de kwestie van de militante buurvrouw die pogingen doet zijn rust te verstoren en hem uit zijn evenwicht te brengen. Ook blijkt ze een verhouding te hebben gehad met Cunliffe's huidige lievelingsstudent. „Midzomer" lijkt te bestaan uit twee stukken die door elkaar heengevlochten zijn. Enerzijds zien we een tragische oude man die, aan de rand van het graf. zijn omgeving een blij vende, diepe indruk van zich zelf wil geven, waarbij zijn verdwaasdheid sterk naar vo ren komt. Zijn .gedragingen, maar ook die van zijn toehoorders, zijn scherp geobserveerd. Ander zijds veranderen de verhou dingen tussen de personages op spectaculaire manier, wan neer niet geheel geloofwaardi ge toenadering tussen Cunliffe en de activiste ontstaat, en ook weer tussen haar en de stu dent. Cunliffe is dan niet meer verdwaasd, maar is welzeker de invloedrijke persoon waar voor hij zich houdt, met inder daad de juiste inzichten. Deze twee ontwikkelingen in het stuk zijn echter tegenstrijdig. Het eerste bedrijf was als aan loop te lang; er gebeurde te weinig om het boeiend te ma ken. Erg veel woorden, die echter nog niets te betekenen hadden In het tweede bedrijf werd de persoon van Cunliffe duidelijk geprofileerd, met na druk op zijn hoogmoedige hou ding. Ondanks de weinige ac tie en de vele dialogen bezat dit deel veel spanning. In het derde bedrijf was die spanning nog steeds aanwezig, maar kwamen de verschillende rela ties tussen de personages ter sprake. Deze ontwikkeling had iets van een schokeffect om het stuk naar een ander plan te brengen Hel waarom was niet duidelijk; was „Mid zomer" na het tweede bedriif geëindigd, dan zou de voorstel ling sterker zijn geweest Het derde bedrijf kwam op mij over als een kunstgreep Het acteren van de spelers was adequaat, rnaar kon door de tweeslachtigheid van het stuk de voorstelling niet geheel be vredigend maken. JACQUELINE MAHIEU

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 5