„Ik wil een warme samenleving,
iets als honden onder elkaar"
Charles Aznavour in
„Het loon voor geweld
Rudi Koop mans op radio en t. v.
Het loopt fout met sport op de radio
O
TERUGBLIK
JULES
DECORTE
JUBILEERT
BIJ KRO
hou fl
het l
scherm
in het
oog
NOS-plan om sluikreclame in sport op tv te verhinderen
TELEVISIE VANAVONh—
§sfa
■Yi
W
RADIO VANAVOND
RADIO ZATERDAG
RADIO/TELEVISIE
LEIDSE COURANT
VRIJDAG 28 NOVEMEER 1980 PAGI
"AD
HELENAVEEN „Dat zeggen ze soms,
maar ik ben helemaal niet somber en mijn
kijk op de mens is niet pessimistisch. Ik
vind wel, dat de Nederlandse wereld achter
uit boert; niet de mensen zelf. De juffrouw
die achter de kassa van ijs is, zal thuis vast
wel een gezellige tante zijn. Maar in de sa
menleving verstart ze en het is de samenle
ving, die volgens mij steeds grimmiger
wordt. Tot het begin van de jaren zeventig
kon ik nog overal de weg vragen en was ie
dere conducteur bereid me te waarschuwen
als ik uit de trein moest Dat hield plotse
ling op, ik weet niet waarom".
Aldus liedjesschrijver-zanger-pianist Jules de
Corte, maandag 1 december bij de KRO 25 jaar
in vaste dienst. De zondag daaraan voorafgaand
wordt dit jubileum verpakt in twee radiopro
gramma's: ,,'n Zondags pak voor alledag" (om
11 uur op Hilversum 2) en „Dierbaar" (om 18.22
uur op Hilversum 1).
In het „Zondags pak" wordt een gesprek met
Jules uitgezonden, aan „Dierbaar" werkte hij
zelf mee. De Corte dook in het archief en laat
een selectie horen van de vele liedjes die hij
heeft gemaakt. De KRO bedacht voorts een
aantal verrassingen, die de jubilaris misschien
even van de wijs zullen brengen, maar goed
zijn bedoeld en ook goed zullen uitpakken, ver
moedt de KRO.
Jules de Corte heeft het niet erg begrepen op
persoonsverheerlijking, maar heeft er ook geen
bezwaar tegen, dat hij eens duchtig in de bloe
metjes wordt gezet. „Ik ben geen moeilijk
mens", beoordeelt hij zichzelf. „En boos word
ik ook nooit. Nou ja, één keer, toen ik een jon
gen met een autoped om de oren sloeg. En nóg
een keer. Dat was toen ik zo rond m'n tiende
viool speelde en een jongen van het zelfde blin
deninstituut in Grave gelijktijdig saxofoon
blies. Ik wilde hém een klap met m'n viool ver
kopen die hij afweerde; hij sloeg met z'n saxo
foon terug, maar raakte de viool die ik voor
m'n gezicht hield. Daar kwam toen een gat in".
Jules de Corte kreeg tijdens zijn jeugdjaren pia
no- en vioolles aan het blindeninstituut, maar
beleefde toen al meer plezier aan de piano.
„Van pater Lamberto kreeg ik vioolles, mijn
pianoleraar Jan Vettelaar gaf dinsdag vingeroe
feningen en op vrijdag speelden we quatre-
mains. Dat laatste was leuk, al ging er soms wel
wat mis. Vrij fantaseren ging me toen al goed
af, maar dat mocht niet Trouwens, klassieke
muziek interesseerde me in die tijd niet, dat
kwam pas rond m'n twaalfde, toen ik de Mat-
theuspassion door het Concertgebouworkest on
der Mengelberg hoorde spelen. Zo leerde ik
Bach kennen en daarna volgden in snel tempo
de overigs componisten, al heb ik nog steeds
Kruising
amusement heeft Jules de Corte nooit gemaakt,
al schreef hij een plezierige pianosonate die aan
Haydn doet denken, een mis en een kerstkan-
tate. De sonate kent De Corte zoals vrijwel
alles uit het hoofd; nu nog. „Ik heb er vroe
ger een titel voor bedacht, maar die ben ik ver
geten". Maar na een poosje nadenken: „Dan
noem ik 'ra nu A dixhuit ans, omdat ik die so
nate op m'n achttiende schreef".
Jules de Corte over klassieke muziek en zijn
liedjes: „Daar heb ik een kruising van gemaakt.
De pianobegeleiding bestaat nooit uit onder
steunende accoorden alleen; ik schrijf de mu
ziek zo, dat die een eigen bestaan kan leiden. Ik
moet de begeleiding Mozart kunnen voorleg
gen, die er dan misschien een foutje in kan aan
wijzen, maar er verder van moet vinden dat
het goed in elkaar zit".
Als leerschool hiervoor diende het blindeninsti
tuut in Grave en later de praktijk. „Ik heb kort
na de oorlog heel wat jaren voor de kost piano
gespeeld tijdens bruiloften en partijen. En ik
speelde achtergrondmuziek tijdens diners; ik
heb een hekel aan achtergrondmuziek, maar
het spelen ervan is iets anders, dat is fijrr. Later
kreeg ik aanbiedingen om voor de radio te spe
len en weer wat later voor televisie, al had men
aanvankelijk bedenkingen. Men kon het de kij
kers niet aandoen, zo'n blinde pianist voor de
camera en mij evenmin. Maar het kwam er
toch van".
Herkenbaar
De liedjes van Jules de Corte zijn herkenbaar
aan zijn persoonlijke stijl. De pianist-componist:
„Ze zeggen ervan, dat het steeds dezelfde lied
jes zijn, maar dat is het precies niet; men luis
tert steeds naar dezelfde liedjes, dat is niet mijn
schuld. Ik heb wél, zoals ieder mens, een per
soonlijk verhaal, een rode draad die in mijn
werk is terug te vinden. Mijn hemel op aarde
bestaat uit een dunbevolkt land met meestal
goed weer, wat regen en onweer, fietsen, maar
niet te veel, een land zonder angst en reserves
die nergens op slaan en vooral geen prestige.
Een warme samenleving, iets als honden onder
elkaar".
De samenleving in werkelijkheid ziet er anders
uit en soms tot ongenoegen van De Corte. „Er
is een tijd geweest idat als ik een autoportier
hoorde dichtslaan ik al kwaad werd. Hufter,
dacht ik dan". Jules de Corte produceert het
Jules de Corte: „Ik ben niet pessimistisch, de maatschappij boert achteruit".
geluid van een startende en wegrijdende auto
en windt zich alsnog mét terugwerkende
kracht op. „Die ergernis is nu wel voorbij, maar
ik blijf vinden dat het gedrag van de mensen
steeds botter wordt, al blijf je altijd aardige
mensen houden, zolang je ze maar alleen
spreekt".
Jules de Corte die in 1946 zijn radiodebuut
maakte, werkte in ziin KRO-tijd mee aan pro
gramma's als Negen heit de klok, Kaatje ben je
boven, Wintertour, Roulette, Als het kijkglas
maar vol is. Bij de buren zijn ze ook niet thuis
en Op vleugels, met Louis van Dijk. In 1953
werd De Corte vaste pianist in het programma
De Zonnebloem van Alex van Wayenburg.
Hoogst persoonlijk is, hij de afgelopen tien jaar
geworden met zijn Cortefoon, voortvloeisel van
de wijze waarop hij mededelingen in zijn tele-
foonbeantwoorder insprak. „M'n teksten wer
den steeds grappiger en later kreeg ik drie lij
nen, voor elke dag een nieuwe tekst van een
minuut, enigszins vergelijkbaar met de Geinlijn
van Max Tailleur. In het begin van de Corte
foon (04930-4830) was het een gekkenhuis; ie
dereen belde. Maar men belt nu nog heel vaak,
ik schat dat toch zeker op een paar honderd
keer per dag".
De Corte weet dat hij een bekende Nederlander
is geworden, maar hij verfoei^ voetstukken.
„Als Bach, voor wie ik grote bewondering heb,
in het café om de hoek zou zitten, dan ging ik
toch niet naar hem toe. Ja, tenzij Bach een
dreunende klap op de tafel geeft en roept waar
FRITS BROMBERG
9 9
Hans Dagelet als fotograaf Ben Brink in de tv-serie
„Deadline".
Eén van de 5.600 waterputten die o.a. in Rwanda moe
ten worden aangelegd, onder beheer van de UNICEF.
Een deel van de opbrengst van TeleBingo II zal voor dit
doel worden bestemd.
Dat Charles Aznavour niet
alleen over muzikale, maar
ook over dramatische kwali
teiten beschikt, is nagenoeg
iedereen bekend. In talloze
films, o.a. in „Passage du
Rhin", „The Adventures",
„Love me strangely" en „Ti-
rez sur la pianiste" (waarin
hij de schitterende rol ver
tolkte van de pianist) be
wees hij zijn acteertalent
Wat echter minder bekend
is, is dat Aznavour zich ook
verdienstelijk maakt als
scenarioschrijver. Zo schreef
hij bijvoorbeeld het script
voor „Het loon voor geweld"
(„Les intrus"), de thriller
die vanavond op het scherm
verschijnt en waarin hij te
vens de hoofdrol vertolkt.
In deze speelfilm, die in 1971
geregisseerd werd door de Ita
liaan Sergio Gobbi, is Azna
vour een Parijse chirurg, pro
fessor Bernard. Na een zeereis
wordt hij met zijn vrouw
Fran<;oise (Marie-Christine
Barrault) en zijn dochtertje
(Aznavours eigen dochtertje
Katia) opgewacht door meedo
genloze kidnappers die drei
gen zijn kind te ontvoeren,
wanneer er niet een miljoen
francs op tafel komt. Bernard,
die de schijn ophoudt het spel
letje mee te zullen spelen, be
sluit het recht in eigen handen
te nemen en de politie er bui
ten te houden. Hij moet daar
bij geweld gebruiken en doodt
twee van de kidnappers. De
rechter moet nu uitmaken of
Bernard in noodweer heeft ge
handeld en op vrijspraak kan
rekenen.
Ned. I 20.00 uur.
De eerste
de beste
Ditmaal proberen landgenoten
onder leiding van Martin Ru-
delsheim en Anita Rosenboom
een record te vestigen op de
volgende terreinen: champag
neglazen opstapelen, steltlo
pen, en autoband verwisselen.
Zanger Willem Duyn komt op
draven om zijn wereldrecord
„handenschudden" te volbren
gen. Gasten zijn de Dolly Dots,
Bueno de Mesquita en de we
reldrecordhouder „onderwa
tervioolspelen".
Ned. I 18.59 uur.
Simonskoop
In deze editie laat Simon van
Collem fragmenten zien uit de
films „The final Countdown"
van regisseur Don Tayler met
in de hoofdrollen Kirk Dou
glas en Katherine Ross en
„The empire strikes back" van
Irving Kersher en George Lu
cas.
Ned. 119.40 uur.
Privé
Henk van der Meyden ont
vangt weer gasten in zijn pro
gramma, waarin hij zaken
pver min of meer bekende
persoonlijkheden wil onthul
len.
Ned. I 22.05 uur.
Er gebeurt
hélemaal
niets
Documentaire over ziekenhui
sopname van kleuters, waarin
maker Ernie J. Damen een
antwoord probeert te geven op
de vraag hoe ouders, verpleeg
kundigen en artsen de kleu
ters het beste kunnen begelei
den.
Ned. I 23.00 uur.
TeleBingo
Spel- en amusementsprogram
ma, gepresenteerd door Mies
Bouwman, waarvan de op
brengst o.m. bestemd is voor
het project „waterputten in
Rwanda dat onder verant
woordelijkheid valt van de
UNICEF.
Ned. II 20.27 uur.
Deadline
In een van de nieuwe polders
wordt het wrak gevonden van
een vliegtuig. Een officiële
woordvoerder van Defensie
vertelt de journalisten, dat het
om een „Lancaster-bommen
werper" uit de Tweede We
reldoorlog gaat. Verslaggever
Frank en fotograaf Ben ont
dekken echter bij toeval dat ér
niets van dit verhaal klopt.
Ned. II, 21.30 uur.
Mash
Majoor Winchester veroor
zaakt grote deining in het
kamp, wanneer hij weigert
zijn waldhoornconcerten er
gens anders te houden.
Ned. II 23.05 uur.
Morgenmiddag
Voor de kinderen morgenmid
dag op Ned. I vanaf 15.32 uur
„Dag huis, dag tuin, dag op-
bergschuur", „Lawaaipape-
gaai", „Wat je zegt, ben je zelf"
en „Stuif-es-in".
HILVERSUM Volgens televisiecommissaris Jan de
Troye zullen de omroep en de sport samen moeten gaan uit
maken wat niet-overheersende reclame bij televisie-uitzen
dingen is. Hij stelt dit naar aanleiding van het feit, dat het
NOS-bestuur over de reclamenota van minister Gardeniers
gaat praten.
De minister heeft daarin ook nieuwe richtlijnen gesteld ten aan
zien van reclame in sportuitzendingen, die zij op 1 augustus 1981
wil laten ingaan. De NOS zal aan alle sportbonden en directies
van accommodaties in de komende maanden de nieuwe regels,
waarmee de omroep te rekenen heeft, toesturen. Daarnaast zul
len eigen verslaggevers, cameramensen en regisseurs nadrukke
lijk over de richtlijnen worden geïnformeerd. De NOS hoopt op
deze wijze moeilijkheden te voorkomen.
Mochten die er toch komen dan zal de NOS zich, evenals voor
heen, strikt houden aan de door de Europese Omroeporganisatie
inzake de reclame opgestelde richtlijnen. Problemen zouden
kunnen ontstaan bij de reportages van voetbalwedstrijden in ons
land, waarvoor de NOS contractueel een groot bedrag aan de
KNVB betaalt. „Mocht de KNVB het ons door het anders hante
ren van de reclameregels onmogelijk maken die uitzendingen te
verzorgen, dan zullen we de voetbalorganisatie zeker financieel
aanspreken", aldus De Troye.
HILVERSUM De NOS-radio zal de
komende dagen vijf uitzendingen ver
zorgen rond het boksgevecht in Los
Angeles tussen de Nederlander Rudi
Koopmans en de Amerikaan Mustafa
Muhammed (Ed Gregory) om de
wereldtitel in het zwaargewicht Tij
dens het gevecht zal Jack van Gelder
in de nacht van zaterdag op zondag in
het nachtprogramma op Hilversum 1
flitsen verzorgen.
Gesprekken met Koopmans en Gregory
zijn vanavond te beluisteren in "Met het
oog op morgen" (Hilversum 1 23.00
uur) en morgen in "Langs de lijn" (Hil
versum 1 20.30 uur).
Na het gevecht komen zondag 30 no
vember interviews en nabeschouwingen
in AVRO's Sportpanorama (Hilversum 3
08.30 uur) en "Langs de lijn" (Hilver
sum 1 14.00 uur). De AVRO heeft be
richt gekregen, dat de wedstrijd een uur
later begint, zodat de al aangekondigde
rechtstreekse televisie-uitzending in de
nacht van zaterdag op zondag via Ned. 1
ook verschuift van 03.00 uur naar 04.00
HILVERSUM Binnenkort gaat het college programma
leiders radio, waarin de radio-bazen van alle A- en C-omroe-
pen zitting hebben, praten over de effecten van de vorig
jaar ingevoerde zenderkleuring speciaal in verband met de
sport.
Bij de invoering was men overeengekomen dat de sport het best
ondergebracht zou kunnen worden op Hilversum L Dat heeft
intussen al niet voorziene consequenties gehad.
Zo liet de radio woensdagmiddag bij Radnicki-AZ verstek gaan,
omdat de VPRO en de Evangelische Omroep weigerden ten be
hoeve van flitsen hun programma's te onderbreken. Wel be
stond er een mogelijkheid om tweemaal een blokje van vijf mi
nuten uit te zenden, maar omdat die op ongunstige tijdstippen
zouden vallen, besloot NOS-radio maar helemaal van de repor
tage af te zien. Het voorgenomen gesprek dient om te voorko
men, dat het binnenkort helemaal fout loopt.
NEDERLAND 1
NOS
18.25 Nieuws voor doven
en slechthorenden
18.30 Sesamstraat
18.45 Paspoort voor
Spanjaarden
18.55 Journaal
TROS
18.59 De eerste de beste
19.40 Simonskoop
20.00 De indringers (Les
Intrus), speelfilm
NOS
21.37 Journaal
TROS
21.55 Gesprek met de
minister-president
22.05 TV-Prive
IKON
23.00 Er gebeurt helemaal
niets, filmreportage
NOS
23.55 Journaal
24.00 Nieuws voor doven
en slechthorenden
NEDERLAND2
AVRO
18.59 Doctor Snuggles
19.05 AVRO's Toppop
NOS
20.00 Journaal
AVRO
20.27 Telebingo II
21.30 Deadline, tv-serie
22.20 Televizier magazine
23.00 De toestand in
de wereld
23.05 Mash, tv-serie
NOS
23.35 Journaal
23.40 Nieuws voor doven
en slechthorenden
DUITSLAND 1
(Region, progr.: NDR: 18.00
de-Hospital. tv-serle. 18.30
18.45 Kleuterserie. 18.55 We
-Hospital, tv-serie. 19.25 Regio
gaz. 19.59 Progr.-overz. WOR*
Licht muz.progr. 18.30 Teken"
rle. 18.40 Licht nuiz.progr. 19.
tual 20.00 Journ. 20.15 Der tqnPN -
Fllm-Flam (The Film Flam '"f,
speelfilm. 21.55 Econ. magaz.®1'"® s
Aktual. en parlementair nieuws, dat dei
Sport. 23.25 Ein Wagen voll Nicht zijl
nen, misdaadfilm. 0.25-0.30 Jo^en Va
DUITSLAND 2 onlangs
18.20 Tekenfilmserie. 18.35 Slaj b
19.00 Journ. 19.30 Buit. report.
Malgret. politieserie. 21.47 Sla| neDoen
22.00 Aktual. 22.20 Culturr rVragen
23.05 Chapeau Claque, sp€. Hij ha<
0.35 Journ. eschotei
DUITSLAND 3 WDR it verk
18.00 Hallo Spencer, tv-serle.Jcjse gir
Cursus ecortomie. 19.00 Vrlietlfc^u0ir>0
gazlne. 19.45 Journal 3. 20.00 P
20.15 Filmportret. 21.00
21.30 Religieus progr. 22.00 Ma
Stormkaer. tv-film. 23.00 F
23.45 Journ. Hl
BELGIE NED. 1 J/WSV
18.00 Tekenfilmserie. 18.15 j
progr. 18.30 Open School. 19.01
te film. 19.05 Inform, serie. 19.?®rnna
ded. en Morgen 19.45 Journ.
Weerber. 20.15 De helden van COrre:
mark. Amerikaanse speelfilm.
Amus. progf. 22.50-23.05 Jourr, 4JU1
BELGIE NED. 2 hoi
18.00 Tekenfilmserie. 18.15 KI
progr. 18.30 Open School. 19.0
te film. 19.05 Inform, serie. 19.3
Weerber. 20.15 Rubens, schili
diplomaat. Vlaamse tv-serie. 21.
form. serie. 22.00 Gast
22.30-23.00 Cultur. progr.
BELGIE FRANS
18.15 Spelprogr. 18.30 Literair
19.00 Regionaal magaz. 19.-29
ber. 19.30 Journ. 19.55 Aktual.
To Woody Allan from Europi
love, report. 22.45 Journ. en
BELGIE FRANS 2
18.30 Les amours de la Belle Ep
Tv-serie. Serie 6: Le roman d'u
ne homme pauvre. naar de
van Octave Feuillet. Bewerking!
liette Saint-Giniez. Met Alain
vaud. Regie: Jean-Paul Roux.
19.00 Zie Net 1. 19.55 Arsène
joue et perd ..813". TV-serie. J
Bewerking: Alexandre Astruc e
land Landenbach naar het wer
Maurice Leblanc. Met Jean-C
Brialy, Serge Berry, Renè Boulo.
21.00 Vendredl-sports. Sportml
ne gepresenteerd door Ray]
Arets en Guy Lemaire. 22.10-
Interwallonie: Hellikoum. Progri
bestemd voor de Arabische ger
schap in België.
•q
'O
>r*"»
NEDERLAND 1
AVRO
04.00 AVRO's sportpanorama
presenteert
boksen: Rudy
Koopmans-Mustafa
Muhamed
(Ed Gregory) om de
wereldtitel
halfzwaargewicht
TELEAC
10.45 Russisch voor
beginners,
les
9
11.30 Microprocessors!
en 2, herh.
les 8
NOS
13.00 Nieuws voor doven en
slechthorenden
15.30 Journaal
AVRO
15.32 Dag huis, dag tuin,
dag opbergschuur
15.43 Papelegaaiwaai
16.00 Wat je zegt ben je zelf
NEDERLAND2
NOS
13.00 Nieuws voor doven t
slechthorènden
rep. 12.25 Umschau. 12.55 Pers1
13.00 Journ. 13.40 Progr.<vaaK -
14.10 Journ. 14.15 Kleuterin
'14.45 Kwis. 15.30 Volksmuziek, die ju
Inform, progr. 17.00 Filmp dj* is
(Reg. progr.: NDR: 17.30 Pr^.i ji,
verz. 17.31 natuurfilmserie. *e
17.30 Actual. 17.55 Licht m'°Pd®,
progr.) ten, ai
Duitsland 2 - kennis
12.00 Progr.-overz. 12.30 lnfor«esbur<
amus. voor bult. en Duitsers. Qlpllin
Journ. 14.47 Sprookje. 15.10 Dl£~"":
der Lowenherz. tv-serie. 15.35®1; *7"
en Ideeen. 15.45 Kinderserie, als no
Showprogr. 17.05 Journ. 17.1
form, progr. jeer ya
DUITSLAND WDR 3 [rvonde
16.30 tot en met 18.00 Tv-cursun aan
BELGIE NEDERLANDS dragen
14.00 Open School. 15.30 Cultelf we
agenda (herh.). 16.00 De grote fV als rr
(The Big Steal), Amer. speelfilm.^ artJ
BELGIE FRANS L e;pe
15.10 TV-portret. 16.10 TV-J" Jl,
Engels. 16.40 Voor de tuinier. er ~er
Intorm. serie. 17.40 Tekenfilm£n baa
17.45 Licht muziekprogr. m van
HILVERSUM 1
KRO: 18.11 Echo. 18 21 (S) Punt uil. 19.55
Overweging. 20.02 (S) Country time. 21.02
(S) Nine o'clock jazz. 22.02 (S) Goal. NOS:
23.02-24.00 (S) Met hel oog op morgen.
NCRV: 0.02 (S) Happy sound in de nacht.
2.02 (S) Nachtdienst.
■Jelandc
arts 'a«
was a'
Je mag;
"Tengev
VOORL.: 1840 De Nederlandse AiOStellir
P P.: 18.50 Uitz. van de WD. VOO: niet Z<
HILVERSUM 3
NOS: 18.03 (S) De Avondsplts met de 1—
nale Hitparade. VPRO: 20 02 (S) Oc
20.30 (S) Rub-a-dub. 22.02-24.00 (S
VPRO-theater.
HÜTRSliM ieder heet uur nieuws. VARA:
57.03 Hallo her Hilversum. (8.03
Dingen van de dag). 9.30 Z.l.
11.02 De VARA feliciteert. 12.03
Tussen start en finish. 13.03 In
de Roole Haao. 15.02 Muziek uil
Studio 1. 16.02 De Speeldoos.
7.10 Och-
tendgym. 7.20 TROS-btnnenkorl.
BlÜTKSm TROS: 7.00
SpA tendgym. 7.20
7.30 Nws. 7.3'
(Cry e.11 op uw
IHFO
Toeraktua. 9.00 Gym.
'ouw. 9.10 Waterstan
den. 9.15 Onder de mensen. 10.00 Tasten In
de toekomst, doe. 10.30 Coulissen. 11.30
Janboel. 12.00 Opvoeden kan iedereen.
12.26 Meded. voor land- en tuinbouw. 12.30
Nws. 12.36 Aktua. 13.00 Nws. 13.11 Intro-
duktle Kernpunt. 13.15 Van de binnenpag.
Sound. 10.03 Poostatlon.
ru Pop non stop. 12.03 Lost
-èpQP' 14.03 Op Stap. 15.03 Oisc
press. 16.03 NCRV-Zat
EÜBgjjg AVRO: 7.00 Nws. 7.02 0(
klein statlonnet|e. 8.00 Kl(
met Caroline. 9.00 Nws. 9.0!
no an. 10.00 Willem van OU
vi'mitt dirigeert. 10.34 concerto I
nale. 12.00 Nws'. 12.02 llev
lucht In. 13.15 Ruud van der Meer pr
teert. 14.00 Nws. 14.02 Russuische co
nislen. 15.00 Curiosa. 16 00 volksmuzi
Zweden. 16.15 Opera mei een historlw
„Hoe bestaat het" kwam gis
teravond te vervallen omdat
de Vara de dezer dagen over
leden componist Malando wil
de herdenken met de herver
toning van een enige tijd gele
den uitgezonden show. Dat
laatste viel natuurlijk best te
begrijpen, alleen vroeg men
zien even af of dat niet op een
andere manier te regelen zou
zijn geweest. Want zo'n afleve
ring van de satirische rubriek
kan men, gebonden aan enige
actualiteit als die nogal eens
wil wezen, moeilijk tot later
bewaren. Met de „onverstelba
re wereld van Roald Dahl",
dat later op de avond werd
uitgezonden had het allemaal
dunkt mij aanzienlijk eenvou
diger gelegen.
Verder trad de Ombudsman
weer op als antwoordi
(AKAP). Dat wil dus ze|
dat hij, Frits Bom, aan
hoofd stond van een
aantal deskundigen op all?
gebied die telefonisch of
derszins binnenkomende
gen van kijkers beantwoi
den. Alles bij elkaar toch
een mooi en vooral gener®*"
gebaar van publieke
verlening. Want een 15^?!
weet dat een juridische of P
disch advies in het dagelijB*3®5*
ven nogal eens aardig irf111*551
papieren kan lopen. Bo^0®11
dien wordt men in dit g'.on\
nog op zijn wenken bedilf?
ook. Begrijpelijkerwijs
er van de geboden, riante w
genheid dan ook een druk? z®&
bruik gemaakt. lende
HERMAN HOFHUI^~~
VVD-
?ng
enwij