Bedeesde Italiaan geeft vrouw én man de nodige elegance unniMisuT Hyundai Pony blijft economische oosterling vAndere Don Giovanni bij Ned. Operastichting berUnsi LEIDSE COURANT PINSDAG 25 NOVEMBER 1980 PAGINA 9 mm ■HM miiim DOOR TINY FRANCIS The Society Shop is wat men noemt exclusief in zee gegaan I met een nieuw licht dat in ta. Een kleine, bedeesde man die in het Amsterdamse Lido de presentatie van zijn ele- gance voor man en vrouw'80- ^1 zelf kwam bijwonen. In zowel de winter- als zomer collectie bleken sterk doorge voerd: een diagonale belij ning, speciale aandacht voor de schouderpartijen en een typische revers-verwerking. Testa laat de revers helemaal weg, of hij haalt er alleen de bovenkant af. Hij geeft ze bij blazers én overhemden twee kleuren of knoopt ze tot de hals dicht Blazers overigens vormden de hoofdschotel voor meneer. Schitterende puur zijden colberts in geraf fineerde, boeiende contrast kleuren op zuiver zijden hem den, kraagloos of voorzien van tweekleurige, al dan niet opstaande revers. Typerend in Testa's kleren ziin de verticale knoopsgaten. Als wij eerlijk zijn: niet alles was even mooi. Testa gaat nogal brutaal om met forsge- kleurde grote ruiten in panta- echter te veel van de Ameri kaanse om voor deze, soms te- §en schreeuwerig aanleunen- e zakdoekruiten warm te lo pen. Dit betreft echter een be- ftaald onderdeel van de col- ectie, waar de omvangrijke ruit tè veel domineert. Vlak daarop, bij een andere creatie, word je weer geboeid door de onthutsende verfijning waar mee Testa speelt met kleuren, die tot in details op elkaar zijn afgestemd door paspellering, voeringen, het zich in kleur op elkaar afstemmen van schijnbaar onbenullige klei nigheden in dessins en die zich zo consequent herhalen in de „total look", dat het woordje perfect bij je opkomt! In de collectie onder meer marine duffeljassen met door gestikte kraag en een okerge le voering, die terugkomt in de bescheiden ruit van de broek. De sailorstijl voor me neer heeft een royale capu chon waarvén de lijn door loopt in het voorpand. De bij passende pullover is dan oker gepas peil eerd in de kleur van de voering van het sailorjack. Verder veel winter- en zo- merblazers in college-stijl, met gelijke ruit voor hem en haar .Voor 1981 komt hij/voor -e man met vernieuwde coör dinaties in de diagonaal belij ning van 1980. Ook zijn er blazers voor vrouw en man in druk ruitmotief. Zij draagt daarbij een zwarte crêpe pan talon en een beeldig zwart zuiver zijden bloesje, waarvan de Italianen het geheim bezit ten. Testa heeft voor de ko mende lente al zijn aandacht gericht op schouders en mou wen. Hij maakt ontzettend veel gebruik van katoen, ook 'voor colberts. De fijngestreep- te dunne gabardine in de Sea Island-collectie doet denken aan overhemdstoffen, zodat je de indruk krijgt van een shirt over een shirt De fijn ge streepte shirts bij deze col berts (blazers?) zijn er in alle tere kleuren en hebben een buttoned down kraagje. Voor de avond zijn er kostbare zui ver zijden herenpakken in zeer licht, iets donkerder grijs en parelgrijs. Klasse! i Kraagtoze, zuiver zijden avond- Regimental blazer in zuiver zijde blazer op shirt met tweekleurige met revers zonder bovenkraag. revers, die tot de hals zijn dicht- De strepen lopen horizontaal, geknoopt. De madrasruit is van Kleuren: groen-blauw en bor- een gedekt blauw met bordeaux, deaux-marine. Gedragen op witte bermuda; het shirt heeft een staande kraag. Hoogzomer voor deze man met „shirt over shirt"; zo dun is deze super do luxe 100 procent Sea Is-' land-katoen (feitelijk overhemd- stof) met fijn gestreept shirt en button down boord. De pantalon: fil a fil. Duidelijk voorbeeld van de type ronde diagonale belijning van Os- valdo Testa. Een wat langer lama- suède jack in twee grijstinten. De dubbele diagonale bies wordt geaccentueerd met een donker der bies. De jacks zullen komend voorjaar (volgens Testa) langer worden. Sudde autocoat voor de winter Het thema van Testa met verfris- Zuiver linnen zomerpakje met met uni wollen contrastvoering, eende details. Hier ziet u een bla- eenknoops-sluiting op korte Markant detail: de zogenaamde zer, waarvan de kleuren terugko- plooirok. De blouse is tweekleu- „blaasbalg-mouw-inzet" voer een men in de blouse. De tweekleuri- rigt van pure zijde en voorzien goede bewegingsvrijheid. go revers zijn contrast gevoerd van de diagonaal van Testa. en de mouw is ondergeschoven. Veel van deze blazers zullen deze zomer op bermuda's worden ge dragen. Hier als najaarsdracht met eerder genoemde blouse, V- hats trui en lange broek... tlSTERDAM Op 5 februari 1787. !n maanden voor de première van ozarts Don Giovanni, ging in Venetië n gelijknamige opera in première i de hand van Giuseppe Gazzaniga. :e nauwelijks bekend gebleven ope is op het repertoire genomen van het üdio Ensemble van de Nederlandse ^erastichting. Op 26 november gaat b prermière in Amsterdam, op 28 no- ^mber is er een voorstelling in het rcustheater te Scheveningen. iiseppe Gazzaniga een tijdgenoot van Paisiello en Cimarosa werd gebo- I» in 1743 te Verona en gold in zijn tijd als een van de bekendste operacomponis ten. Veel van zijn werken (tussen 1770 en 1791 maakte hij in Venetië alléén al een vijftigtal opera's) werden voornamelijk uitgevoerd in Wenen en Venetië. Het libretto van Don Giovanni is van Gio vanni Bertati, die zich baseerde op het be kende Don Juan-verhaal, dat ook ge bruikt werd door Da*Ponte voor Mozarts opera. De regie voor deze produktie is van de jonge Engelsman Nicholas Hytner. Solis ten zijn leden van de Studio van de Ne derlandse Operastichting en de Wiener Kammeroper. Hans Günther Müller zingt de titelrol en de overige rollen worden vertolkt door Saskia Gerritsen (Donna Anna), Djoke Winkler Prins (Donna Elvi ra), Amanda Benda (Donna Ximena), Wouter Klein (Commendatore), Ferdinan- do Musumeci, Maria van Dongen, Karl Dumphart, Bruno Hetzendorfer en Maar ten Flipse. Bruce Cohen heeft de muzikale leiding, bijgestaan door een ad hoe kamerorkest. Het koor bestaat uit leden van de Opera Studio. Dekor en kostuums werden ont worpen door Herman van Elteren. Na de serie voorstellingen in Nederland zullen in juli en augustus 1981 opvoerin gen volgen in het Schlosstheater van Schönbrun te Wenen. In zijn laatste roman, „De Droomkoningin", verwees Maarten 't Hart nadrukkelijk naar een roman van de Zweed Hjalmar Söderberg. Sterker nog, aan het eind van die ro man laat 't Hart zijn hoofdper soon met die Zweedse roman in zijn handen staan en een passage doorlezen, waarin het gaat over de liefde. En niet al- Voor het Koreaanse auto merk Hyundai, pas in 1967 1 ontstaan, is Nederland een {belangrijk land: het is de springplank naar Europa. I Eerst werden in Korea al leen wagens in licentie I gebouwd, vanaf 1975 produ ceert Hyundai ook een el- Een model, de Pony. In Ne erland was dit type voor het eerst te zien op de R AI- Mk tentoonstelling van 1979, V/ toen nog alleen in vier- y deurs-versie. In ons land S> ook zette de fabriek zijn eerste Europese vestiging op, om de markt te verken- v'nen en de reacties op de VPony te bekijken. 2000 S Pony's rijden er inmiddels f in Nederland rond, en het Srogramma werd al uitge- reid met een stationwa gen en pickup-model. Nu is l de Pony er ook met twee deuren en de lang verwach- A te grote achterklep. De Hyundai Pony werd door S? de Italiaanse ontwerper Giu- W giaro, die bijvoorbeeld ook de W „hofontwerpér" van Volks- wagen is, opgezet als een wa gen met schuine achterkant, zodat het nogal verbaasde dat - die achterkant niet voorzien C'Xjwas van een tot aan het dak lopende bagageklep. In ver band met de carrosseriestijf- beid was dat waarschijnlijk ■~™J niet te combineren met een vierdeurs-uitvoering. De on langs gepresenteerde Pony's hebben wel zo'n grote achter klep, maar slechts twee deu ren. In afmetingen en tech niek wijken zij niet af van de vierdeurs-modellen, waarvan nu ook een versie met auto matische versnellingsbak le verbaar is. Voor de tweedeursversie zal as RAI-tentoonstelling in febru ari gepresenteerd worden. Net als de Pony met vjer deuren zijn er van het type met half zoveel portieren cjrie versies: een standaard T én Luxe TL met 1238 cc mo tor en een TLS met 1439 cc motor. De automaat wordt al leen in combinatie met de grotere motor geleverd. Eenvoud troef Onder het misschien niet zo origineel, maar ontegenzeg lijk wel modern gelijnde plaatwerk van de Pony gaat het er simpel en degelijk aan toe. De motoren worden in licentie gebouwd en zijn af komstig van Mitsubishi, die ze in de Lancer gebruikt. Ze zijn modern van opbouw, maar bij hoge toerentallen nogal rumoerig en hebben een vrij bezadigd karakter. Sterke punten zijn de be trouwbaarheid en een be scheiden brandstofverbruik, dat bij de Hyundai's met de 1439 cc'er nog eens werd ver laagd door een „langere" eindoverbrenging, die echter wel weer ten koste gaat van het toch al niet grote tempe rament. Ook de wielophanging werd eenvoudig en betrouwbaar gehouden: McPhersonpoten vóór en een (aangedreven) starre as aan bladveren ach ter. Het veercomfort is heel aanvaardbaar, van de weglig- ging mogen geen wonderen verwacht worden. Deels ligt dat aan de nogal indirekte en onexacte kogelkringloopbe- sturing, die veel koerscorrec ties noodzakelijk maakt. Wel licht hebben ook de Ko reaanse radiaalbanden er iets mee te maken. Hoe dan ook, de Pony neigt al vroeg tot het uitzwaaien van de ach tersteven in de bocht. Bij neergeklapte achterbank heeft de tweedeurs Pony een mooie vlakke laadvloer te bieden, die door de ver door lopende achterklep prima te bereiken valt Die klep kan overigens alleen van binne nuit (door - de bestuurder) worden geopend. Is de ach terbank niet neergeklapt dan valt de bagageruimte wat tegen doordat de vloer ervan nogal hoog ligt Hetzelfde geldt voor de beenruimte achterin: die is wat beperkt Voorin is er voldoende ruim te, maar ook hier valt op dat de stoelzittingen voorover in plaats van achterover lijken te hellen. Alle Pony's kregen een nieuw dashboard, waar op niet veel valt aan te mer ken. De uitrusting is niet zo rijk als bij Japanse wagens, maar belangrijke dingen ont breken geenszins. Dat Korea tot de lage-lonen landen behoort bleek al uit de tot nu toe gehanteerde prijzen bij Hyundai. Met het oog op de minder florissante gang van zaken in de auto handel, en natuurlijk ook om meer vaste grond onder de voeten te krijgen in Europa (te beginnen bij ons land), verlaagde men de prijzen nogmaals. Ter introductie van de tweedeurs Pony gaan ook de prijzen van de andere modellen omlaag. Die zien er dan zo uit: Pony 1200 T (stan daarduitvoering) 10.950-; 1200 STD met vier deuren 11.600,-. Met twee deuren zijn er dan nog de 1200 TL voor ƒ11.950,- en de 1400 TLS voor 12.950,-. Technische gegevens Aandrijving: watergekoelde viercilinder lijnmotor, bo ring x slag 73 x 74 mm (73 x 86 mm), cil. inhoud 1238 cc (1439 cc), compr. verh. 9 1, max. vermogen 40 kW/55 pk bij 5000 tpm (50 kW/68 pk), max. koppel 90 Nm bij 3500 tpm (105 Nm), bovenliggende nokkenas. Vier versnellingen, achter wielaandrijving. Carrosserie: zelfdragend met twee portieren en achterklep, onafhankelijke voorwielop hanging met McPhersonpo ten, starre achteras met blad veren, kogelkringloopbestu- ring, schijfremmen voor, trommelremmen achter, be krachtiging, banden 155 SR 13. Afmetingen: wielbasis 2340 mm, spoorbreedte v/a 1278/1248 mm, 1 xb x h 3970 x 1558 x 1360 mm, rij klare massa 924 kg (1400: 944kg). Importeur Hyundai Motor Holland B.V., Middenweg 7, 2266 EZ Leidschendam, tel. 070-209209. leen daar heeft Maarten 't Hart verwezen naar „Dokter Glas": over de hoofdpersoon van „Een vlucht Regenwul pen" schreef hij: „De figuur van Maarten daarin is immers de broer van Dokter Glas". Het Zweedse boek, dat voor het eerst verscheen in 1905, kreeg tien jaar geleden een eerste Nederlandse publikatie bij De Bezige Bij. Uitgeverij BZZTóH heeft het nu opnieuw gebracht, aansluitend op de belangstelling die Maarten 't Hart er mogelijk bij lezers voor heeft gewekt. Dat blijkt immers uit het feit, dat Maar ten 't Hart een nawoord schrijft, waarin hij conclu deert: „Zonder Dokter Glas had ik mijn roman nooit kun nen schrijven; ik ben Hjalmar Söderberg zeer veel verschul digd." Hjalmar Söderberg: „Dokter Glas". Uitgeverij BZZTóH. Prijs ƒ26,50. Avond waar de tv-man op zoek is naar oude gebruiken die met carnaval te maken hebben. Merkwaardige spanningsvel den, die temidden van het ogenschijnlijk alledaagse blij ken te bestaan, of vermoed worden. Breedvoerig verteld, met oog voor heel veel details. Om redenen die ik ook niet goed uit kan leggen, heet zo'n soort boek voor mij een „lees boek", in de beste zin van het woord. Terecht heeft het dan ook bijna 350 pagina's. Hubert Lampo: „Wijlen Sa rah Silbermann". roman. Uitgave Meulenhoff. Synthese Het ligt in hoge stapels in de boekhandel: de nieuwe verza meling van een jaar werken van Simon Carmiggelt, die zijn dagelijkse rubriek („Kronkel" in Het Parool) terugbracht tot drie stukken per week, sinds het begin van dit jaar. Omdat „De Avond Valt", wat dan ook de titel is van de nieuwste ver zameling. Veel herinneringen, weemoed en besef van vergan kelijkheid. „Ik hoop dat de le zer ze met een zekere toleran tie zal laten passeren", zucht Carmiggelt. Het laatste ver haal opent met een typerende zin: „Het regende onbarmhar tig op het Den Haag van mijn kindertijd en de harde wind kroop zó baldadig onder mijn paraplu dat ie omsloeg. Ik deed 'm maar gauw dicht. Lie ver nat dan dat komisch ge worstel met een uitvinding die nooit helemaal slaagde". Het wantrouwen in mens en we reld is gebleven, de gedachte dat dat aan hemzelf ligt trou wens ook. S. Carmiggelt: „De Avond Valt". Uitgverij ABC, Arbei derspers. Prijs 17,50. Magisch realisme terug Alle liefhebbers van „De komst van Joachim Stillert" van Hubert Lampo, kunnen weer genieten. Het magische realisme is er nog steeds: Een grote nieuwe roman van de zelfde auteur, Hubert Lampo. „Wijlen Sarah Silbermann" is een hevig romantisch boek, al speelt het in onze eigen tijd, met eigentijdse personnages. Het eerste hoofdsuk al: de tocht die de hoofdpersoon (een tv-medewerker) maakt naar een klein Belgisch dorpje. Eerst per trein, het laatste deel in de nacht, een voettocht door de stromende regen, in gezel schap van een intrigerende persoon, die later een sleutelfi guur in het boek zal zijn. Puur negentiende-eeuws. Het feit dat het om een treintje en om een tv-medewerker gaat, geeft een binding met het heden daagse. Gebeurtenissen in een dorpje, Het is een bruikbare reeks die schoolboekuitgever Wolters- Noordhoff mij ter kennisma king toestuurt: regelmatig nieuwe delen in „Synthese", die nu meer dan vijftien deel tjes kent. Op de titelpagina wordt als uitgever vermeld: Amsterdam, Wetenschappelij ke Uitgeverij. Voor studenten, cursusvolgers, examenhalers, leerlingen, B2-opstellenmakers op VWO of HAVO, scriptie schrijvers of gewoon lezers, die zich willen verdiepen in hun geliefde auteurs of boe ken, al die mensen moeten zich op de hoogte stellen van de kwaliteiten, die deze sex;ie voor hun heeft. Analyses, heel diepgaand soms, maar altijd verhelderend, zelfs al ben je het niet met alles eens. Analy ses van romans, zoals „De Ver wondering" van Hugo Claus, of „Het Land van Herkomst" van Du Perron. „Lijmen/Het Been" van Elsschot was al eer der in een deeltje het onder werp van analyse, zoals „Het Stenen Bruidsbed" en het pro za van Carmiggelt ook in voorgaande jaren al in deze se rie onderwerp waren van be schouwing. En vrij goedkoop. Voor een analyse van „De Wandelaar" (een dichtbundel dus) van Nij- hoff betaal ie maar ƒ12,50, de prijs voor elk deeltje in deze belangrijke serie. Snoeck Literatuur, kunst, toneel, film, foto, reizen. Dat stelt „Snoecks 81" allemaal aan de orde. Een jaarlijks boekwerk, dat bij zijn jongste uitgave een aanzienlijk hogere oplage kreeg, omdat dit van oorsprong Belgisch Jaar boek nu ook op ruime schaal in Nederland verspreid gaat worden. Een lijvige paperback vol fraaie foto's van erg mooie meisjes, doorgaans ontkleed en in natura afgebeeld. Maar in een wonderlijke vermenging met dit ogenstrelends en zin- prikkelends ook heel serieuze studeerkamerartikelen, zoals een beschouwing van Aad Nuis, üie in staat is om in zes pagina's (dichtbedrukt, toege geven) het literatuurgedoe van het jaar 1979 samen te vatten. „Een polemisch jaar" noemt hij het. Overigens levert Maar ten 't Hart (een naam om te onthouden) een „prozapri- meur": „Het stilleven", zijn er artikelen over Angelsaksiche letteren, en Franse en Duitse. Han Peekei roept uit dat het cabaret dood is maar „leve het cabaret" voegt hij aan zijn overlijdensbericht toe in zijn beschouwing over de cabare teske pogingen en uitspattin gen in het vorig jaar. Een möói boekwerk. Maar wat doe je ermee? Het Publiciteitsbureau Van Beerendonk, gevestigd in Best, stuurt een goedkeurend schrij ven rond, om dit boek bij de redakties nader geliefd te ma ken. Slotzin: „De Snoecks is een boek dat men steeds weer uit de boekenkast pakt om het nog eens door te bladeren. Een ideaal alternatief voor de boe kenbom" Het kost ƒ15,75. Quatro primi Bob den Uyl is het geluk ten deel gevallen dat zijn uitgever, Querido, een werkelijk prach tige uitgave van zijn vier eer ste boeken heeft gemaakt On der een wel heel mooie titel: „Quatro Primi". Het gaat om een in één zeer fraai uitge voerde band uitgegeven her druk van vier boeken, zoals de titel reeds zegt voor ingewij den. „Vogels kijken"; „Een Zachte fluittoon"; „Met een voet in het graf"; „De ontwik keling van een woede". Wat zou ik als auteur blij zijn met zo'n uitgave. Gebonden in zwart linnen zonder opdruk, met een fraai stofomslag, te gen de vierhonderd heerlijk ruikende pagina's (ruikt u nooit aan een boek? - het kan bepalend zijn voor uw affectie ermee!) alles dik in orde. Bob den Uyl: „Quatro Pri mi". Uitgeverij Querido. Prijs ƒ39,-. Prent Het Letterkundig Museum heeft een aantal Schrijver sprentenboeken herdrukt. En dat is wel wat. Een enorme verzameling beeldmateriaal over schrijvers als Slauerhoff, Nescio, Couperus, Marsman, Ter Braak,-Du Perron, is in de „Schrijversprentenboeken" bijeen gebracht, zo'n jaar of tien geleden. Voor wie waren die boeken eigenlijk? Dan komt weer dezelfde reeks als hierboven genoemd, waar ik het over de reeks „Synthe se" had. Maar ik heb het ge voel dat veel lezers, die wer kelijk interesse hebben, zonder dat ze er voor een studie, een opleiding, een examen of een leraar, een studie van willen maken, van het boek dat ze la zen, of de auteur die hen inte resseert, hier veel materiaal vinden. Ik noem maar wat: uit het boekje over Nescio. Daar staat toch maar mooi die foto van dat weggetje in Beek/Ubber- gen bij Nijmegen, met op de achtergrond het meisjespensio naat Notre Dame des Anges", waar Nescio in zijn werk zo beeldend en indringend een passage aan besteedt. Of die foto van Slauerhoff op zijn doodsbed. Of van zijn af scheidsfeest in Schiller in Am sterdam, waar je hem ziet zit ten tussen Bloem, Roland Holst, Weremeus Buning en Marsman, om maar een paar bekenden te noemen. Door die Prentenboeken krijgt literatuur een heel andere, een heel werkelijke dimensie.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 9