lElectronische
spelletjes
worden niet
veel goedkoper
4
£eïd^(2owtcmt
Sinterklaas
&schvi|wie.
Toenemend aanbod
computerspeelgoed
9
EDERLANDSE CONSUMENT VOORZICHTIG
gezelligheid, die meestal het doel is
van een spelletje, ontbreekt. Boven
dien gaat hèt spelen tegen een com
puter al gauw vervelen. Van een
werkelijk competitie-element is niet'
altijd sprake.
Verder zijn niet alle spelen geschikt
voor alle leeftijden. Sommige spelle
tjes zijn te moeilijk voor jonge kin
deren, terwijl volwassenen al gauw
uitgekeken raken op zeer eenvoudi
ge wedstrijdjes.
Jggk|g|g£
Zegge en schrijve vragen wij slechts één nieuwe abonnee
voor deze handige 4-kleurenbalpen.
abonnee van de Leidse Courant
Adres.
i
Postcode/Plaats
j Betaald wordt per maand (automatische aischrijving) I
per kwartaal
J Stuur mij als dank voor de moeite
I handige matstalcn 4-kleurenballpoint.
Naam
Adres
I
I Postcode/Plaats_
Telefoon-
Stuur deze bon in open envelop - geen postzegel
I plakken - naar: Leidse Courant,
Antwoordnummer 349, 2300 VB Leiden.
IN FEITEN DE BESTE
:R 19
Fransenen
Engelsen
stoeien al
twee jaar
op grote
schaal met
de chip
recht Het electronische speelgoed komt voor het grootste
el uit Amerika en Japan. Daar heeft de consument zich al lang
ergegeven aan de op verschillende spelletjes toegepaste
Dderne techniek van processors en chips. Voor een groot deel is
t computerspeelgoed uit die landen geschikt voor de
ernationale markt.
Nederland verzorgen vooral MB (Milton Bradley) en Clipper de import.
jaar breidden beide ondernemingen het arsenaal aan computërspeelgoed
s uit. Ook Ravensburger, Jumbo, Texas Instruments en Schmidt worden
iter steeds actiever. Een overzicht van wat er 'te krijgen is:
irlin: Erg populair in Amerika. Biedt de mogelijkheid voor zes verschil-
ide spelletjes: boter-kaas-eieren, black-jack, tovervierkant, codebreker
jastermind), muziekspel en echospel. De winnaar wordt muzikaal toege-
fhd, de verliezer uitgelachen. Computer houdt score bij. Maximaal vier
plnemers, vanaf zes jaar, adviesprijs honderd gulden,
jldfire: Flipperkast met muziek op zakformaat. Bal is lichtkogeltje. Drie
mpers met uiteenlopende punten. Verschillende barricades, freeballgates
I tilt-lampje. Computer houdt score bij. Maximaal vier spelers, vanaf zes
|r, adviesprijs honderdvijfentwintig gulden.
ctor: Ingewikkelde versie van Zeeslag. Ook hier moet een boot tot zinkei}
irden gebracht, maar het belangrijkste verschil is dat het doel zich ver-
pitst zowel in lengte, breedte als diepte. Maximaal vier spelers, vanaf tien
r, adviesprijs honderdtwintig gulden.
tstermind: Het bekende spel in computerversie, waardoor men het ook
fcen kan spelen. Speler bepaalt zelf de moeilijkheidsgraad. Ook in pocket-
Voering. Maximaal vier spelers, vanaf tien jaar, adviesprijs honderd vijf-
(i gulden.
juat de Dief: Nieuw, tamelijk ingewikkeld spel rond detectives en boe-
die moeten worden achtervolgd en gearresteerd. Computer, dobbelste-
nen en kanskaarten verhogen de spanning. Maximaal vier spelers, vanaf
acht jaar, adviesprijs honderdvijftien gulden.
Simon: Geheugentest met kleuren en geluid. Men kan het tegen elkaar en
de computer opnemen. Resultaat wordt door muzikale tonen duidelijk.
Maximaal vier spelers, vanaf zeven jaar, adviesprijs honderd gulden (pocke-
tuitgave zestig gulden).
Zeeslag: Electronische versie van bekend spel, waarin verschillende boten
tot zinken gebracht moetenjvorden. Realistische oorlogsgeluiden begeleiden
het geheel. Maximaal twee spelers, vanaf tien jaaf, adviesprijs honderdtwin
tig gulden.
Microvision: Test op reactievermogen. Basiscomputer, waarop vier los te
kopen cassettes geplaatst kunnen worden. Principe is het afbreken van een
muur via een circulerende punt, dat met een racket kan worden verplaatst.
Moeilijkheidsgraad is op te voeren. Geen maximaal aantal spelers, vanaf
acht jaar; adviesprijs honderdzëstig gulden, (inclusief één cassette). Losse ca-
settes zestig gulden.
Logic 5: Mastermind met cijfers. Geen maximaal aantal spelers, vanaf
twaalf jaar, adviesprijs zestig gulden.
Major Morgan: Electrisch orgeltje voor kinderen dat via geheugen liedjes
kan spelen. Verschillende kaarten met symbolen bieden variatiemogelijkhe
den. Geen maximaal aantal spelers, vanaf zes jaar, adviesprijs veertig gul
den.
Starbird: Ruimteschip dat per stand ander geluid produceert. Zeven tot
veertien jaar.
Bigtrak: Computerauto met aanhanger, die kan worden leeggestort Speler
kan route, sirenes en lichtsignalen van tevoren programmeren. Van zeven
tot veertien jaar, adviesprijs honderdvijftig gulden.
Galaxis: Vriendelijke combinatie van Zeeslag en Mastermind. Computer
verstopt vier ruimteschepen, die door een of twee spelers moeten worden
opgespoord. Veel variatiemogelijkheden en competitie-element. Ook met
tijdklok. Maximaal twee spelers, vanaf negen jaar, adviesprijs honderdzestig
gulden.
Vlootgevecht: Eenvoudige vorm van Zeeslag. Maximaal twee spelers, vanaf
tien iaar, adviesprijs zeventig gulden.
Little Professor Elementair rekenen. Vanaf vijf jaar, adviesprijs veertig
gulden.
Dataman: Uitgebreide versie van Little Professor, waaraan 'lichtshow' is
toegevoegd. Vanaf zeven jaar, adviesprijs zeventig gulden.
Spelling B: Op eenvoudige manier Engelse woordjes leren. Vanaf zeven
jaar. Adviesprijs onbekend.
Speak and Spel: Uitgebreide versie van Spelling B, waarbij ook de uit
spraak aan de orde komt. Vanaf negen jaar, adviesprijs tweehonderdtwintig
gulden.
Computer electro: Informatief vraag- en antwoordspel via multiple choise-
systeem. Erg eenvoudig opgezet. Een speler, vafiaf negen jaar, adviesprijs ze
ventig gulden.
Electronic Repeat: Eenvoudige versie van Simon op drie verschillende ni-
veau's. Maximaal vier spelers, geen leeftijd, adviesprijs zestig gulden.
Computerschaak: Schaken tegen de computer kan op verschillende manie
ren: met en zonder stukken en eventueel met een sprekende computer. De
prijzen varieren van tweehonderd tot vijftienhonderd gulden, v
Bridge Challanger: Kaarten tegen de computer. Systeem is volgens de con
sumentenbond voor verbetering vatbaar. Maximaal vier spelers.
Backgammon-computer: Triktrak per chip.
goed. In het eerste geval is sprake
van massaproduktie, maar dat zit er
bij speelgoed niet in. Ik denk daar
om niet dat de prijzen ingrijpend
zullen zakken".
Behalve de prijzen klinkt ook het
„weinig pedagogisch karakter" van
een aantal computerspelen als kri
tiek. Zo moet in Zeeslag of het daar
mee vergelijkbare spel Sector een
boot tot zinken worden gebracht
door het afvuren van raketten en
bommen. De verkopers wijzen deze
kritiek van de hand: „Dan kan je
het kind ook geen klapperpistool
meer geven. Vrede op aarde krijg je
niet door het speelgoed aan te pas
sen".
Educatief
Dat neemt niet weg, dat sommige
fabrikanten voor een tegenoverge
steld uitgangspunt hebben gekozen
en een educatieve functie aan de
spelletjes meegeven. Dat gaat meest
al in de richting van taal- en reken-
spelletjes, maar ook meer algemene
intelligentie-spelletjes vallen in die
categorie.
En dan is er natuurlijk de speel-
waarde. In knallende advertenties
wordt uitgelegd dat het per chip al
lemaal veel leuker is. In eerste in
stantie ben je geneigd te denken:
dat mag ook wel voor dat geld.
Maar de vraag is natuurlijk of de
reclametekst de waarheid spreekt.
Een groot aantal computerspelletjes
is rechtstreeks afgeleid van bestaan
de spelen. Een aantal aspecten is ge
moderniseerd, waardoor de „com
puter het vuile werk doet". Verder
kan een aantal spelen in de moder
ne versie ook alleen worden ge
speeld. Tegenstander is dan de com
puter, die daarvoor is geprogram
meerd.
Spelplezier
Naar aanleiding van een onderzoek
naar computerspeelgoed oordeelde
de consumentenbond dat electroni
sche spelletjes duur zijn in vergelijk
king met de klassieke spelen, „ter
wijl ze nauwelijks meer speelplezier
geven. De indrukwekkende buiten
kant is vaak een lege huls".
Verder benadrukt de bond, dat het
alleen spelen als nadeel heeft dat de
recht
mputerspeelgoed
derland geeft zich er heel
brzichtig aan over. Terwijl
pnsen en Engelsen al twee
r op grote schaal stoeien
t de chip, stijgt de
pulariteit van de
ictronische spelletjes in ons
d nog betrekkelijk
fezaam,
er de oorzaken van de voor
industrie teleurstellende
koop lopen de meningen
en. Gesproken wordt over
hoge winkelprijzen, de tot
toe negatieve publiciteit
d het computerspeelgoed
de mogelijk slechte invloed
kinderen.
h wordt het ongetwijfeld steeds
ïilijker om aan de verleiding
rstand te bieden. Wartf de keuze
computerspeelgoed wordt jaar-
i fors uitgebreid. Vooral de afge-
in maartden zijn tientallen nieu-
spelletjes op de Nederlandse
(kt verschenen, waarvan een
tal gemakkelijk de belangstel-
zal losmaken.
jlanks de moeizame introductie
de verwachtingen binnen de
ïputerspeelgoëdindustrie hoog
pannen. Dolf Tuinhout, marke-
service manager bij Milton
dley (MB): „In Amerika ontdek-
i ingenieurs regelmatig nieuwe
|en, die vaak heel geschikt zijn
r de Europese markt. De techni-
e middelen nemen nog steeds toe
daarmee ook de keuze-mogelijk-
als zuinig bekend staande Ne-:
[anders protesteren vooral tegen
hoge prijzen van het computer-
tlgoed. Ze moeten tussen de hon-
fl en tweehonderd gulden uit-
jken voor een enigszins interes
sant electronisch spel en dat gaat
menig budget te boven. Men is niet
gewend zoveel geld aan speelgoed
uit te geven. Omdat kinderen vaak
na een paar weken alweer genoeg
hebben van een bepaald artikel
hanteert men een laag maximum.
Alle leeftijden
Volgens René van Putten, sales-ma
nager bij Clipper is de eerste denk
fout dan al gemaakt: „Speelgoed
wordt nog altijd gezien als iets leuks
voor jonge kinderen. Maar dat is
onzin. Eén van de grote charmes
van computerspeelgoed is juist dat
het voor iedereen, ongeacht leeftijd,
zo interessant is.
Ouders kopen dus niet alleen voor
hun kind, maar ook voor zichzelf.
En dan is die prijs plotseling niet zo
onoverbrugbaar meer. Want iemand
geeft voor zichzelf veel gemakkelij
ker honderdtwintig gulden uit dan
voor een kind. Als men voor hon
derd gulden een tennisracket koopt,
waarom dan niet voor hetzelfde be
drag een leuk computerspel".
Dolf Tuinhout legt uit dat een ac
ceptatieproces bij de consument al
heeft plaatsgevonden: „Aanvanke
lijk keek men raar tegen die prijzen
aan. Maar een spel als Zeeslag gaat
nu massaal over de toonbank. En
het opvallende is dat kopers uit de
meest uiteenlopende milieus het
spel aanschaffen. Dus niet alleen de
financieel welgestelden".
Prijsdaling
Veel kopers'hebben hun belangstel
lende kinderen nog even in de
wachtkamer gezet in afwachting
van ingrijpende prijsdalingen. Zo
ging het immers ook met de reken
machines op zakformaat en de elec
tronische horloges. Die waren aan
vankelijk ook niet goedkoop, maar
worden nu tegen alleszins redelijke
prijzen op de markt aangeboden.
René van Putten haast zich uit te
leggen dat bij computerspeelgoed
een dergelijke ontwikkeling niet
valt te verwachten: „De markt voor
rekenmachines en horloges laat zich
niet vergelijken met die van speel-