Pierre Jansen weer terug op de beeldbuis 'Niette geloven' over Jehovah's getuigen TERUGBLIK „IK WIL DE WEG NAAR HILVERSUM OPEN HOUDEN" Ëölf hou f1 het l scherm in het oog TELEVISIE VANAVONI TELEVISIE WOENSDAG RADIO VANAVOND RADIO WOENSDAG RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT DINSDAG 18 NOVEMBER 1980 PAGINj AD ARNHEM „De mensen willen zelfs we ten wat voor boodschappen je in huis haalt. In een zelfbedieningszaak kun je dan ook nooit eens op je gemak rondsnuffelen. Al tijd wordt er in je karretje geneusd". Pierre Jansen (53), eertijds populair presen tator van het AVRO-programma „Kunstgre pen", had er altijd moeite mee in het mid delpunt van de belangstelling te staan. Ge brek aan privacy noemde hij dan ook eens de meest vervelende kant van zijn televisie werk waaraan hij bovendien nooit kon wen nen. Desondanks keert deze Pierre Jansen, na vijf jaar niet meegedraaid te hebben in het Hilversumse circuit, terug op de beeld buis. In het jeugd-spelprogramma „Ren je rot" van de TROS is hij vanaf morgenmid dag (om 16.45 uur op Ned. I) maandelijks te zien in een onderdeel dat hooguit vier minu ten duurt en waarin hij deelnemende kinde ren lastige vragen stelt over zaken die met kunst hebben te maken. In zijn werkkamer in het Gemeentemuseum van Arnhem, waarvan hij inmiddels al elf jaar directeur is, vroegen wij hem waarom hij op het ver zoek van de TROS is ingegaan. Meneer Jansen van het Arnhemse Gemeente museum zo noemt hij zichzelf het liefst heeft niet onmiddellijk een antwoord voorhan den. Hij moet erover nadenken, brengt een hand naar zijn voorhoofd dat door de diepdoor- groefde rimpels op een draderig spinneweb lijkt en staart geconcentreerd naar een bronzen plastiek die een liefkozend paartje voorstelt. Tenslotte komt zijn woordenstroom op gang en zegt hij, heel bedachtzaam: „Mijn eerste reactie maar die zei ik niet hardop was: neen. Enerzijds omdat ik bedacht dat optreden voor een groot publiek me nog steeds de grootst mo gelijke inspanning kost; onzekerheid speelt me nog altijd parten. Of het nu bejaarden of kinde ren zijn, stadsmensen of plattelandsvrouwen, professoren of L.B.O.-leerlingen, altijd begin ik met loden schoenen aan een lezing en word ik geplaagd door de vraag: Zou 't me wel lukken? Anderzijds omdat ik me er terdege van bewust was, dat je in vier minuten tijd nauwelijks kwijt kunt van wat je te vertellen hebt". Pierre laat het hier even bij. Hij neemt een slok thee, ijsbeert wat door de kamer, speelt met zijn sleutels ?n gaat vervolgens weer op de fauteuil achter zijn bureau zitten. De geconcentreerde' blik verschijnt ook nu in zijn ogen en op een toon die berusting verraadt, vervolgt hij: „Maar ja, zo gaat dat nu eenmaal in Hilversum. Men trekt daar geen zééën van tijd uit voor een on derwerp, dat de meeste mensen maar matig in teresseert. De kijkcijfers hebben het daar voor het zeggen. Overigens vind ik dat wel begrijpe lijk, maar tegelijkertijd ook ontzettend jam mer". Conservator Jansen steekt de zoveelste sigaret op en geeft te kennen nog voor één seconde te willen terugblikken op 1975, het jaar waarin de AVRO volgens zijn zeggen zonder meer een einde maakte aan „Kunstgrepen", waarvoor hij overigens als eerste de Nipkow-schijf in ont vangst mocht nemen. „Waarom? Dat is me zelfs nu nog onduidelijk. Een brief van de AVRO heb ik nooit ontvangen. Het zal wel iets te ma ken hebben gehad met de lage kijkcijfers". Zijn gezicht staat op onweer; niettemin benadrukt hij geen bitterheid te voelen over deze gang van zaken. „Leen Timp (regisseur van Kunst grepen) en ik hadden het einde al min of meer zien aankomen. We kregen steeds minder tijd en het programma werd geleidelijk aan naar een later tijdstip op de avond verschoven. Gek scherend heb ik toentertijd ook opgemerkt dat het wel leek alsof ik met mijn programma sexuele voorlichting gaf". Pierre is een milde figuur, kan noch wil over wie of wat dan ook kwade dingen vertellen. De telefoon rinkelt. Mijnheer Jansen van het gemeentemuseum excuseert zich voor deze luidruchtige indringer en laat ietwat van irrita tie blijken. Zijn ogen lichten echter op, zodra hij de hoorn opneemt. Het is zijn vrouw die de broodmagere Pierre vraagt of de boterhammen hem goed hebben gesmaakt. „Uitstekend zelfs", luidt het enthousiaste antwoord van haar man, terwijl hij met gebaren duidelijk probeert te maken dat we gerust in zijn werkkamer mogen blijven. Het gesprek duurt hooguit drie minu ten en Pierre heeft nog niet de telefoonverbin ding verbroken of hij komt terug op het uit gangspunt van ons gesprek: waarom hij uitein delijk toch „ja" tegen de TROS heeft gezegd. „Het idee kinderen te confronteren met het verschijnsel museum gaf tenslotte de doorslag. Dat vond ik ontzettend leuk, temeer omdat dat op zo'n speelse manier wordt gedaan. Op een tafel in de studio staan kunstvoorwerpen uitge stald die ik uit mijn museum meeneem. De deelnemende kinderen, die zelfs de voorwer-. pen mogen aanraken, moeten dan raden wat ze precies voorstellen. De kinderen in de zaal krij gen een foto van die kunstprodukten in de hand. Zij worden dus ook direct betrokken bij het gebeuren rond die magische tafel". Intussen valt zijn woordenstroom niet meer te stuiten. Pierre manifesteert zich als een geestdriftig man, zodra hij kan praten over kunst en kind. Hij glundert alleen al bij de gedachte ter wijl hij zegt: „We hebben een aantal voorwer pen, waarvan de herkomst moeilijk te raden is. Benieuwd ben ik dan ook wat kinderen, die al tijd maar weer even fantasierijk blijken te zijn, daarvan maken". Medewerking aan „Ren je rot" heeft hij ook toegezegd, omdat hij daarin een verlengstuk ziet van zijn functie. „Hier in het museum", vertelt hij daarover, „probeer ik óók regelmatig schoolkinderen wegwijs te maken in de wereld van mooie dingen. Het gekke is dat ik daar .nooit moe van word, of vervelend. Integendeel zelfs, ik vrolijk ervan op en ga dan mijn werk des te leuker vinden. Kinderen kunnen ook zo spontaan reageren en hebben zo'n rijke ver beelding. Daarnaast zijn ze ontzettend nieuws gierig en weten ze bijzonder goed woorden te vinden voor abstracte dingen. Telkens weer er vaar ik dat omgaan met kinderen als een nieu we belevenis. Bovendien vind ik het bijzonder boeiend om kinderen het idee te geven dat er vroeger iets anders was dan nu, dat er een ver leden achter ons ligt". Wat meester Jansen al tijd opvalt en waarvan hij bovendien erg ge niet, is dat kinderen kunstuitingen op zichzelf betrekken. Als voorbeeld haalt hij de volgende anekdote aan: „Een paar weken geleden be sprak ik met eerste- en tweedeklassers het 17e- eeuwse schilderij „Brand in de Grote Kerk". Ik vertelde ze dat in die tijd alles van hout was, de daken, de gevels en dat daardoor de kans op een grote fik veel groter was. De kinderen luis terden allen met gespannen aandacht en waren muisstil, totdat opeens een angstig stemmetje opmerkte: Als er bij ons in de kerk brand uit breekt, wat moet ik dan doen?". Pierre kan hier nog steeds smakelijk om la chen. In volle teugen geniet hij van kinderen, van heel hun doen en laten. Bij uitstek lijkt hij dan ook geknipt te zijn voor „kunstbemiddelaar voor kinderen". De museumdirecteur, die zich er niet voor schaamt emoties te uiten, reageert spontaan, toont zich blij over dit compliment en bedankt ervoor. Tegelijkertijd wil hij evenwel duidelijk stellen, dat hij ook genoegen schept in het onderwijzen van kunst aan volwassenen. „Want ook zij voelen zich vaak betrokken bij alles wat de kunst heeft voortgebracht". Regelmatig komt het voor dat Pierre Jansen ervan droomt weer een eigen kunstprogramma voor volwassenen te hebben. „En dat is ten slotte", bekent hij, „de laatste reden geweest. Ik heb altijd de wegen naar Hilversum open wil len houden. Niet door mee té doen aan spelle tjes of quizen daar zul je me nooit in aantref fen maar wel door zoiets als „Ren je rot", dat toch iets met mijn gedrevenheid heeft te ma ken". Pierre Jansen is en blijft de eeuwige optimist, bezield als hij wordt door zijn ideaal: het kijker spubliek te leiden naar wat hij noemt „de won deren der wereld". LUDUINA SALTERS Willeke Alberti als Marleen en John Leddy als Jan En- gelmoer in „De kleine waarheid" na het vernemen van het slechte nieuws. [handig j ^overzichtelijk tot 1 januari 19Ö oqatUoI schrijf aan (geenposUegP11 Gingen de eerste drie afleve ringen over oosterse sekten, deze keer zoeken samenstel lers Sipke van der Land en Jaap van den Hurk van de serie „Niet te geloven" het bij een westerse religieuze stroming en wel de Jeho vah's .getuigen. Deze sekte, die alleen al in ons land ze ventwintigduizend leden telt, kenmerkt zich met name door de overtuiging dat het einde van de wereld nadert. De aanhangers van deze kerkelijke groepering, die zich Gods getuigen noe men,' menen daarvoor een duidelijke aanwijzing te vinden in de bijbel. Dit vormde voor het NCRV- team een reden om naar het hoofdkantoor van de Jeho vah's Getuigen in New York te reizen en daar Frederick Franz, hoogste leider van deze wereldorganisatie, vra gen voor te leggen als: Wil len jullie de mensen bang maken met het einde van de wereld? Spannen jullie de bijbel voor jullie karretje? Daarnaast zijn .voor deze af levering opnamen gemaakt van een doopdienst in het nationale centrum van de Jehovah's getuigen in Ben- nekom. Ned. II 19.25 uur. Ome Ari Ditmaal zal ome Ari proberen struisvogels te vangen. Maar deze dieren zijn slimmer dan hij denkt. Ned. I 18.59 uur. Kinderkrant In deze editie o.a. het laatste deel van het vervolgverhaal over Jozef. Ned. I 19.10 uur. Het kleine huis De onderwijzeres is ziek ge- worden en nu moet de zestien jarige Laura het van haar overnemen. Ned. I 19.30 uur. Ronduit Centraal thema van deze afle vering is „Israël zal leven". Jongeren die op enigerlei wij ze actief betrokken zijn bij de opbouw van dit land, zullen aan het woord komen en te vens discussiëren over de Pa lestijnse kwestie. Ned. I 20.20 uur. Jaap van den Hurk, de man achter Sipke v.d. Land en een van de samenstellers van „Niet te geloven". God bij de mens menteel aan West-Duitsland brengt. Ned. I 23.05 uur. In deze bijbelreeks wordt dit- VUUTbDrCJ maal stilgestaan bij de gebeur tenissen rond Noach en de zondvloed. Ned. I 21.00 uur. Op zicht Onderwerpen van deze editie zijn o.a. filmer en fotograaf Jo- han van der Keuken en grafi cus Jan Campfens. Ned. I 22.25 uur. Paus in West Duitsland Verslag van het bezoek, dat paus Johannes Paulus II mo- Een bende doet in het dorp goede zaken met de illegale handel in gedestilleerde dran ken. Sergeant Dwyer looft een beloning uit voor degene die inlichtingen kan geven over deze bende. Ned. II 18.59 uur. De kleine waarheid Marleen krijgt van dokter Presser te horen, dat zij nooit kinderen van Jan kan krijgen omdat hij onvruchtbaar is. Maar Coen Flink is al dicht in de buurt. Ned. II 20.27 uur. Minivoetbal Deze keer neemt Groot-Brit- tannië het op tegen het Mili taire minivoetbalteam van Ne derland. Ned. II 21.25 uur. Verre naaste In deze filmserie wordt dit maal aandacht besteed aan het sociaal centrum in de Italiaan se stad Riesi. Ned. II 22.55 uur. Morgenmiddag Voor de kinderen morgenmid dag vanaf 15.30 uur op Ned. I documentaire „De vlucht van de Gossamer ailbatros", teken film „De dieren van het groe ne woud" en spelprogramma „Ren je rot". NEDERLAND 1 NOS 18.25 Nieuws voor doven en slechthorenden 18.30 Sesamstraat 18.45 Paspoort voor Joegoslaven en Italianen 18.55 Journaal EO 18.59 Ome Arle op Safari 19.10 EO-kinderkrant 19.30 Het kleine huis 20.20 Israel Tigije 21.00 God wil wonen bij de mensen NOS 21.55 Den Haag vandaag. 22.10 Gelet op Europa 22.25 Opzicht 23.00 Journaal KRO 23.05 Bezoek van Paus Johannes Paulus aan West-Duitsland NOS 23.35 Nieuws voor doven en slechthorenden NEDERLAND2 TELEAC 18.25 Microprocessors NCRV 18.59 Het geheim van de Vuurberg 19.25 Niet te geloven NCRV I 20.27 De kleine waarheid j 21.25 Minivoetbalshow 22.15 Hier en nu 22.55 Mijn verre naaste NOS 23.15 Journaal 23.20 Nieuws voor dover slechthorenden DUITSLAND 1 20.00 Journaal. 20.15 21.00 Actualiteiten. 21.45] Schnuffler. 22.30 Actualitelter Reportage. 0.20 Journaal. DUITSLAND 2 18.20 Tekenfilmserie. 18.40 l fllmserle. 19.00 Journaal. 19.30 se aus Bad Walden. 21.00 Acti r ten. 21.20 Fllmreportage. 22.0 T Lachen elnes in schwierigkeitt findllchen Mannes. Aansl. Filmt kritiek. 23.35 Journaal. 11DEN DUITSLAND WDR 3 18.00 Kleuterprogr. 18.30 Infon progr. 19.00 Hary Hoeker. Journal 3. 20.00 Journaal. 20., tureel progr. 21.00 Televlslep f 21.15 Informatief progr. 21.45 veri film. 22.30 Informatief progr. ir, di< Journaal. ,dag 'd BELGIE NED. 1 1 he* 18.00 Kleuterprogr. 18.05 K) veest Journaal. 20.10 Showprogr. 21.(TL formatie! progr. 21.55 Spel| 22.25 Concert. 23.05 Journaal. 22.25 Concert. 23.05 Journaal. BELGIE NED. 2 20.10 Natuurtilmserie. 10.35 22.05 Open School. BELGIE FRANS 18.15 Spelprogr. 18.30 lnfonj-.e) progr. 19.00 Regionaal mag5 19.29 Weerbericht. 19.30 Jourm reentf \S van de daj tc wei irgelai mld ti verda lotto-uitslagen. 19.55 Un train helins. 21.05 Wetenschappelijk je, BELGIE FRANS 2 Tot 18.30 uur: Zie amours de la Belle Epoque. Set spelen. Vandaag: Le temps d'. Scenario en dialogen Maurice [S sca. naar de roman d'Houvllle. 19.00 Zie Net hts. ks, de de m; 1. 18.3l»rvrot t 1. 19.5 1 Hagen ipoliti de m pour le monde. Spelprógri rapt w 21.55-22.45 Hlstolres Insolltes. l ern films over buitengewone belei tredin sen. Vandaag: L'auteur de Belli, He vi speelfilm naar een novelle van I James, met Tom Baker, Geo ee Hale, Catherine Wlllmer en MIc omobu Shannon In de Itoofdrollen. NEDERLAND 1 NOS-NOT 10.30-12.00 Schooltelevisie NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden O.S. 14.30 Open Schooltijd TROS 15.30 De vlucht van de Gossamer Albatross, filmreportage 16.20 De dieren van het groene woud 16.45 Ren je rot 17.30 Langlaufen kan iedereen NEDERLAND2 NOS 13.00 Nieuws voor doven eh slechthorenden vijf !d. I de b plank snelh ter pe agent uuMou,"ut Jitten 10.30 Docum. serie. 12.00 llj 13.00 Journ. 13.05 Rep» orc^ DUITSLAND 1 9.30 Reportage. 12.10 Klassieke ziek. 12.55 Amusementsprogr. Klnderprogr. 14.55 Reportages. DUITSLAND 2 ord de Ï3.35 Docum. fiim!w l4.2Ö" ®tervol progr. 14.55 Inform, progr. Journ. 16.00 Kaiserln Maria Tl tv-fllm. 17.30 Reportage. 17.5 .progr. BELGIE NED. 1 15.30 Open School. itgeno ggebru zijde 1 n het 1 il op eïvé 16.30 J«j le ijn aut< urig o] ,n bij BELGIE FRANS 15.00 Schooltelevisie. 15.30 K progr. 17.00 Jeugdprogr. HILVERSUM 1 18.11 AVRO's Radiojournaal. 18.25 (S) Top pers van toen. 19.02 (S) Nalatelen. 19.30 (S) Operel tefrag menten 20.03 (S) Mon vlexu, ma vlellle. 20.30 (S) Folk live. 21.02 De Ko permijn. hoorspelserie. 21.41 (S) Lichta grammofoonmuz. 22.02 AVRO's Sport pano rama NOS 23.02 (S) Met het oog op mor gen, VARA 0.02 (S) Elpee tuin. 1.02 (S) Groot licht. 5.02 (S) Truck. parkt «.tan. D 19.00 Kerk in meervoud. 20.00 (S) O nist en volksmuz. 21.15 Spektakel. Overweging. 22.30 Nws. 22.40 (S) muz. 23.30 (S) Muziek op het speL jazz. 23.02 (S) Elpee tuin. 14.30 Leef-tljd-genoeg. 15.30 Ope lg< Muziek terwijl u werkt. 10.02 (S) - ,-j Kletskop. VPRO: 10.45 (S) Vil-, iCrlt la-VPRO-Magazine. 13.03 Welin gelichte kringen. 13.30 Een klap op je kop. EO: 14.20 (S) Radio-Kleuterkrant.. 14.45 (S) Open huls. 16.02 (S) Licht en uit-, zicht. 16.40 (S) EO-Aktlet. 16.45 (S) EO-Met- terdaad. 17.02 (S) Tijdsein. NCRV: 17.45 (S) Theaterorgelbespellng. VARA: 7.00 Nws. 7.11 Och tendgymnastiek. 7.20 De Wek kerradio. (7.00. 7.30 en 8.00 Nws.) NOS: 9.00 Gymnastiek ■'kicfl voor de vrouw. 9.10 Waterstan- den. 9.15 Werkbank. VARA: 9.25 De vooruitgang. 9.50 Hoor Haar! 11.05 Schoolradio. 11.35 Lichtenvoorde - Cen traal. OVERHEIDSVOORLICHTING: 12.16 Gesprekken met vrouwen. VARA; 12.26 Me- ded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.36 Dingen van de dag. 13.00 Nws. 13.11 Lichtenvoorde - Centraal. 13.30 Oude schoolliedjes. 13.50 Kinderen een kwartje? 16.00 Niet vanzelfsprekend, hoorspel. Lichte grammofoonmuziek. 17.00 (S) blokje Nederlands. 17.25 Meded. Nws. 17.36 Dingen van de dag. loonm; khof ord w die c htbaar vindt aarden het dii duit in, zo ik' en „Kt ee aut lur, m nd," ci nrechte ititie :dere raak te Het Bloemengala Rijnsburg 1980 werd vorige week vrijdag al gehouden, maar gisteravond kregen wij er bij de Tros nog een reportage van te zien. De opbrengst ervan was bestemd voor het Wereldnatuurfonds in het algemeen en voor de walvis in het bijzonder. Die stond of zwom om zo te zeggen centraal. En Kamahl, die enige tijd geleden nog de bedreigde olifant bezong was er nu weer als de kippen bij om de niet minder bedreigde walvis met een lied voor de ondergang te redden. Wij mo gen met enige spanning af wachten op welk dier hij de volgende keer zijn oog zal la ten vallen. Hij en alle andere artiesten werden aan elkaar gepraat door Willy Dobbe en Yvo Niehe. Eerstgenoemde deed gewoon haar werk, maar Yvo had zich kennelijk voor genomen er wat van te maken. En hij liet de befaamde gitarist Pepe Romero dus, gepeperde s Engels. 9.03 (S) VI t twaalf. 12.03 (S) Dt rOIlk 14.03 (S) De Theo kink-Show. 17.03 (S) Stan* NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Heil |tcpljni de Woord. 7.10 (S) Pr*" 8.30 (S) Muslca Sacra. 9.00 nde 9.02 (S) Divertimento. 9,1 laltjes, irimiti Onder de; hoogtezon. 10Ü Orkestpalet 12 00 Nws. 12J kwam Tafelmuzlek. (12.02 (S) Pit Romantiek. 12.30 (S) Themaprograti r-v ".30 (S) Platennleuws.) 13.55 (S) Zo rschenen. 14.00 Nws. 14.02 (S) Til» Srd Val >r 3 spelers. 14.35 (S) uitzon woensdagmiddag. 15.C In kleine bezetting. 16.00 (S) In men* aeen Willem Ravelll. 16.55-17.00 (S) Kupi» Or het vliegwerk. r Ik ;st ik )ep," v inte, i in de iarkee auto »lgen. i klanken in het land van j^et SP terklaas spelen. mpe£Q; In het maandelijks voorl tende Avro-programma l Ster ging het dele teer» meer over het verschijnsel de chip. En wij konden dus ren dat Nederland een, cl land genoemd kan won Dat schijnt door die befaafl gloeilampenfabriek te kom Overigens meende ik al [!^r' kende van de ene verbazinj j.: e de andere té moeten vallen ®n 1 al dat nieuwe technische t ff nuft, maar ineens bleek J" v volstrekt overbodig te trdarFrt' want toen kwam ineensS deskundige verklaren dat P die dingen al een jaar off gebruiken. Ook in de rubr aae een ietwat conventioneel te eL, visieportret van de hartve i- verende man die Maart n s Schakel, Kamerlid en bur "jorm meester, ongetwijfeld is. HERMAN HOFHUIS JJo c

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 2