mliliy POP Nederland rijp voor de Tango van Mo Grote platenmaatschappij opent zijn achterdeuren 'Iaat en band moeten Handels opera 's redden art-deco" i de En- groep Japan {de begin dit haar door- met de in- tionale er- ng voor de. Quiet Life, snel daarna vierde elpee it immer ex- \nt uitge- gezelschap ianten ver en, met de titel emen Take oids. Deze kan niet los >n gezien Quiet Life. Sylvain, r en ~<or- van Jupan, aarde on- in een in- ■w dat Pola- het tweede is van de delpee die Life had worden. 9 41* loor id in ggen, stand Centlemen Take Polaroids (Ariola) stortte zich met doodsverachting èn succes in net disco-geweld en „peetvader" Lou Reed is al jaren aan zijn pensioen toe. Zonder imiteren maar met kleur rijk interpreteren vullen de heren van Japan deze o- de twee pengevallen achter el- plaatsen met flair in, en maken met Gentlemen Take Polaroids alle hooggespannen verwachtingen na Quiet Life volle dig waar. De songs zijn niet wezenlijk veran derd, maar nog verder uitge werkt, de melo dieën meer „aan gekleed". Het ge bruik van instru menten en voca- dan kom je daad tot de ijsie dat Ja- weinig aan succesvolle tie van Life heeft derd. ht, want de ie die Japan de bijna 'gbloede ing van •ock" geeft, een zeer >me. Expo- van deze len is functione- ksector, i Ferry, spannender geworden. Mooi voorbeeld daar van is Nightpor- ter, dat te verge lijken is met Hal loween van de vorige elpee. Syl vain's huivering wekkende zang klinkt door sub tiel gemixte vi braties nóg be klemmender, nóg desolater dan in Halloween. Om kort te gaan: de moderne „subur ban music" van Japan is op deze nieuwe elpee ang- het een plaat die je niet voor de lol op een zonnige zatermiddag draait, maar wel een plaat die met haar onderaardse warmte ideaal is voor een vreselijk eenzame kerst of zeer koude winte ravonden. AvdM. Lizzy Chinatown (Vertigo) Lizzy heeft 0 46-|js land niet rngen winst t van en 4- 5-37 17-31 perstatus die bijvoorbeeld nieuw met de stu- dio-elpee Black Rose. Hierna on stonden echter de Engeland problemen. Tij- Toch heeft dens een Ameri kaanse tournee verliet ster-gita rist Gary Moore de groep. Op Chi natown heeft Snowy White zijn plaats overgeno men en perso neelsproblemen of niet, Thin Lizzy levert ook nu weer een aan tal hoogwaardige rockers af. Killer On The Loose met de roffelende gitaren van Scott Gorham en Snowy White is daar een goed voorbeeld van. epel bassen- n door zijn zingende Lynott in de 3 wit: i jaar dat hij 24-net de band J9 30-Jr, een aantal \osities afge- -20x2ld dat nog al- (9 13xtaat als een ix37! Veel van die 31-27 zijn terug te door sn op de el- I 26x Live and II 11 -rerous, waar- 1-26 5 Niet dat met de komst van White het Lizzy-geluid noemenswaardige veranderingen heeft ondergaan. De van oorsprong Ierse formatie brengt gewoon waar het Lizzy- legioen om vraagt en stelt daarbij zeker niet teleur. De nieuwe Lizzy is net als Black Rose een stevige en energieke schijf geworden die nauwelijks beurse plekken kent. Het is, zoals Lynott zelf zingt. Having A Good Time met deze el pee. Na 'zijn solo- avontuur in Soho vindt Lynott nu in Chinatown weer helemaal zijn draai. Niet al leen in het be kende hardrock- idioom van Lizzy, maar ook in fraaie ballads als Didn 't I. Thin Lizzy verkeert ondanks alle per son eels wissel in - gen en solo-aspi raties nog altijd in optima forma. N.M. nenwfi 'jen bkat AngelsWaiting For A Miracle (Polydor) kkelen „Jong en Veelbelovend". Dit viertal uit Sheffield maakt verschil dat op Waiting For A Miracle voor de drums een onge- jw aanmer- voor een onder de muziek die de bruikelijke hoofd sfeer van bijvoor- rol is weggelegd, beeld The Cure Een regelrechte benadert. Met dit aanrader. meer."5 Blow Kurtis Blow (Mercury) de rr i een |F Blow rhythyms in ste- Dus swing en raar al. 34): „I'm re-o". Het rappen zing nu even mee: /aten fs Blow and is een ware plaag,x „Kurtis Blow, Jen zif0/j t^ie 8°- kale disco en ver-_ weg ermee"! ot eerfn' to die stoort de versli NIEUWE DANSPOP UITDELFT De tlpparade hangt op een centrale plaats aan de muur papiertje, deze week weer een aantal plaatsen op de lijst gestegen. Nog geen Jaar geleden wetyl de basis voor dit snelle succes ge legd op een bovenverdie ping ergens In Delft Daar ontvingen Clemens en Huub de Lange professione le musici voor een auditie. Eén van hen was de huidige Mosangeres Heidi Helder. Jfet is allemaal betrekke- gaanNederland blijkt 1 vatteUJk' voor de Tango Pop. Huub houdt van Bach en Bo wie, Heili van Abba en Bon nie Raitt, Harm van Genesis en Clemens is gevoelig voor wat hij zwarte muziek" noemt Kortom, een geme- leerd gezelschap. Hoe hebben ze elkaar gevonden Clemens: „Ik belde vorig jaar naar Huub in Utrecht Die was toen net klaar met zijn studie voor musicologie. We zaten allebei met ontzettend veel ideetjes, die de moeite waren om uitgewerkt te wor den. We besloten dat het tijd was iets op te zetten en heb ben toen advertenties in zo wel landelijke als regionale dagbladen geplaatst in de trant van „professionele band zoekt professionele zangeres". Wat moeten die meisjes zijn geschrokken toen ze voor de auditie naar ons toe kwamen. Chaos, een klein kamertje, een fagot op bed en een piano op een houten onderstel. We boden dan eerst koffie aan. Dat deed veel goed". Maar alle kandidaten, soms wel drie per dag, werden door de ge broeders afgewezen. Clemens: ,/Ze konden wel goed zingen' hoor, zuiver en zo. Maar ze waren niet eigenwijs genoeg". Heili voldeed blijkbaar wel. Clemens: „Ze was ook de eer ste die geen koffie wilde. Dat was iets voor ons waardoor ze meteen opviel". Ook het zoeken naar de juiste drummer liep via 'adverten ties en moeizaam. Clemens: „Er was er ééntje bij die zijn ouders, zijn broertje en twee kinderen meenam. Die ston den dan in de deuropening te kijken. Als hij een break goed sloeg, begonnen ze te applau- diseren. Hij is het toch niet geworden Fagot De Mo speelt zonder gitarist omdat daar domweg geen ge schikte figuur voor was te vinden. (Heidi: Allemaal van die hardrock-figuren Hoewel een popgroep zonder gitarist nogal ongebruikelijk is, wordt het instrument niet gemist in de groep. Clemens speelt op zijn synthesizer de baspartijen met de linkerhand en de gitaarpartijen met zijn rechter. Dat gaat hem naar ei gen zeggen uitstekend af. „Toen ik dertien was, speelde ik in een schoolbandje. Ik kon toendertijd alleen maar op zo'n tuttige akoestische piano spelen, wat in die dagen hele maal niet „in" was. Dus pro beerde ik zo te spelen dat mijn piano een beetje op een gitaar leek". Ook een fagot is een wat on gewoon verschijnsel in een popgroep. Omdat Clemens' broer Huub nu eenmaal altijd fagot heeft gespeeld, is dit in strument er in gebleven. „We hebben wel wat moeite gehad om het geluid van de fagot te versterken. Maar dat pro bleem is ppgelost. De fagot is een leuk instrument dat de muziek van Mo bovendien een extra cachet geeft". Nadat de band in december van het vorig jaar met drum mer Harm Bieger compleet was, begon een lange en in tensieve periode van repete ren. >rEen heel inspirerende tijd", zegt Heili. Vrijwel elke middag en avond werden nummers uitgewerkt en inge studeerd. Het was een tijd van „alleen maar muziek" en pla tenmaatschappijen aflopen. Voor een produktiemaat- schappij mocht de Mo vier nummers opnemen die Ton van den Bremer van Phono gram op een beslissend mo ment ter ore kwamen. Het ge volg was dat ze voor het net opgerichte Back Door label een elpee mochten maken in de Wisseloordstudio in Hil versum. In honderdtwintig uur stond alles naar volle te vredenheid van de groepsle den op band. De Mo tekende ook zelf voor de productie van de debuutplaat. „Voor we de studio binnenstapten, wis ten we al precies hoe het moest gaan klinken. De num mers zijn goed uit de verf ge komen". Popcorn De Tango-pop zoals de mu ziek van de Mo wordt ge noemd, valt moeilijk te om schrijven. Heidi: „Het is stok kerig en toch stuwend; speels, springerig. Tja, het swingt ook". Clemens: Ik kan me de muziek van de Mo heel goed voorstellen bij zo'n Ame rikaan. die op rolschaatsen' door de stad rijdt. Met in de ene hand een zak popcorn en in de andere een blik cola en een koptelefoon met Mo-mu- ziek op zijn hoofd". NICO MOKVELD Concertagenda OOR VAM DE STRAAT" HEET BACK DOOR 18 november Glrlschool, Paradiso in Amsterdam. november The KInks, De Doelen in Rotterdam. 21 november s— Frankie Miller, Paradiso in Amster dam, Stiff Utüe Fingers, Paard van Troje in Den Haag. 22 november FrankJe Miller, Vredenburg in Utrecht, Q Tips, Eksit in Rot terdam. 23 november Stiff Little Fingers, Paradiso in Amster dam. 27 november Queen, Groen oord hal in Leiden. 28 november B 52's, Para diso in Amsterdam. 29 november The Sha dows, De Doelen in Rotter dam. 30 november The Jam, De Doelen in Rotterdam. 3 december Bob Seger, Ahoy' in Rotterdam. 3 december Orchestral Manoeuvres In The Dark, Paradiso in Amsterdam. 3 december The Shadows, Circustheater in Den Haag. 4 december Orchestral Manoeuvres In The Dark, Paard van Troje in Den Haag. 5 decemberButs DC, Mel kweg in Amsterdam. 15 december Joe Jackson Band, Muziekcentrum Vre- denburg in Utrecht 20 december The Pas sions, Paard van Troje in Den Haag. 27 december National Imitator Festival, Theater i Kunstmin in Rotterdam. Ergens In een vreemd land was eens een clubje platenmensen, dat unaniem de me ning deelde dat ontluikend talent bij de grote platenmaatschappijen niet voldoen de aan de bak komt Daar moest iets op gevonden worden. Dat werd het Back Door-label. David Bates van Polygram was in Engeland de eerste die een derge lijk project van de grond tilde. Neder land volgde. Over twee of drie maanden wordt de Duitse afdeling van Back Door operationeel De opzet van Back Door Benelux is jonge muziek groepen aan trekken die er „nog net niet helemaal" zijn. Volgens Ton van den Bremer van Phonogram, mede-oprichter van Back Door Nederland, wemelt het hier van het talent dat het met een beetje bege leiding kan gaan maken. Van den Bremer meent dat zijn eigen maatschappij 'n jaren heeft zitten slapen. Met altijd verkopende artiesten als Nana Mouskouri en Demis Roussos kon deze platenfirma zich dat mis schien ook wel veroorloven. Maar ondanks alle be weging in de popmuziek aan het eind van de jaren zeventig, was er van vernieuwing absoluut geen sprake. Dikbuikig Het image van Phonogram werkte dit ook niet be paald in de hand. Van den Bremer: Dacht je dat een new-wave groep er bijvoorbeeld voor te porren is, om aan te kloppen bij dikbuikige, sherry drin kende heren met grijzende slapen? iV'andaar ons idee: Als het niet door de voordeur kan, dan maar door de achterdeur. Dat verklaart tevens onze naam Back Door". Per Jaar wil deze mini-maatschappij ongeveer twaalf singles en vijf elpees uitbrengen. Het opne men van die platen hoeft volgens Van den Bremer niet zo'n dure business te zijn. In de minder pro ductieve uren kunnen de groepen in de Wisseloord studio in Hilversum terecht óm de kosten te druk ken worden er dan geen voorschotten uitbetaald. De uitvoerende artiesten krijgen ook geen royalties zolang de studiokosten niet zijn terugverdiend, er worden gewone zwart-wit platenhoezen gedrukt en evenmin dure studio-muzikanten en/ of arrangeurs ingehuurd. De artiesten moeten verder precies we ten hoe de plaat gaat klinken wanneer ze de studio binnenstappen. Zo gaat er niet onnodig veel dure studio-tijd verloren naar het zoeken van een Jek ker klinkend akkoordje". „Een elpee moet binnen veertig uur opgenomen en gemixt kunnen worden", meent Van den Bremer. De plaat van de Mo kostte op die manier maar tien duizend gulden. Vergelijk Gruppo Sportivo's pla ten, die gemiddeld vijf keer zoveel kosten. Back Door wordt gefinancierd door de opbrengst van succesvolle groepen als BZN en LUV. De pla tenmaatschappij steekt die winst nu eens niet in het aankopen van een buitenlandse groep, maar houdt een deel van dat geld binnen de grenzen voor de activiteiten van Back Door. Dit idealistische project van Van den Bremer en Co heeft van Phonogram vijf jaar de tijd gekregen om te bewijzen dat het vruchten kan afwerpen. Van den Bremer maakt zich geen zorgen: Eigenlijk kan zo'n projekt niet mislukken. Onze platen heb ben veel minder geld gekost dan gebruikelijk en hoeven dan ook lang niet zo goed te verkopen om de gemaakte kosten weer terug te verdienen Oor Back Door drijft op mensen die buiten hun activi teiten voor Phonogram ook nog tijd willen vrijma ken voor het zoeken en begeleiden van „bruikbaar" muzikaal talent. Zo worden de artiesten die bij Back Door onder contract komen aan een manager geholpen als zé die nog niet hebben. Die managers worden in contact gebracht met Frits Hirschland, die veel over het managersvak schijnt te kunnen vertellen. De artiesten zelf krijgeh lessen in inter view-techniek. Boekingskantoren worden benaderd om de nieuwe groepen in een voorprogramma van een belangrijk concert te laten optreden. Omdat Back Door een grote maatschappij achter zich heeft staan die voor de distributie zorgt, maakt de eerste de beste plaat van de Mo vanwege het groots opgezette Back Door-projekt kans om in elf andere Europese landen te worden uitgebracht „Ik wil blijven pionieren", zegt Ton van den Bre mer. „Mijn grootste angst is echter dat Back Door groot wordt zoals Stiff of RSO. Dan wordt ik echt gek. Back Door moet het oor blijven voor wat er op straat gebeurd". NICO MOKVELD de v Onlangs stond er in een dag bladadvertentie te lezen dat Hündel veertig opera's bad ge componeerd en dat er daarvan hooguit vijf op de plaat staan. Deze mededeling is even onge nuanceerd als onjuist Behal ve wat Je naar 18e eeuwse maatstaven echte opera's moet noemen, heeft HSndel nog ander muziektheater ge maakt zoals op opera's lijken de herderspelen, dramatische kantates en dergelijke. Tel Je die allemaal op, dan kom Je zeker tot vijftig werken, bui ten beschouwing gelaten de uitgesproken oratoria die bij HSndel compositorisch ge sproken nauwelijks van zijn opera's verschillen en er in dramatische zeggingskracht zeker niet voor behoeven on der te doen. Hoe dat allemaal zij, van de zogenaamde echte opera's van HSndel staan er nu ten minste twaalf op de plaat, uiteraard in verschil lende artistieke aanpak en in uiteenlopende staten van vol ledigheid en authenticiteit Gelukkig wijzen alle tekenen erop dat de belangstelling van de gramm ofoonpla tenm akers voor Handels opera 's toe neemt. Dat is daarom verheu gend omdat de muziekdrama- tiek, HSndel gedurende weinig minder dan vijf en dertig ach tereenvolgende jaren nage noeg geheel in beslag heeft ge nomen, het uiterste van zijn energie heeft gevergd en ook artistiek in feite de kern van zijn levenswerk vormt Er is eens uitgezocht dat tussen 1720 en 1728 in Londen 487 opera voorstellingen werden gege ven waarvan meer dan de helft was gewijd aan werken van HSndel. Daarna keerde het tij en werd het steeds moeilijker voor de componist zich te handhaven met de even statische als ingewikkel de opera seria, een soort kos tuumstuk over onderwerpen die ontleend waren aan de mythologie, de sagenwereld of de antieke geschiedenis en waarmee de toeschouwer zich steeds minder verwant ging voelen. Handel liet het er bij de eerste tegenslagen welis waar niet zitten maar hij red de het met deze op Italiaanse voorbeelden geënte, overigens zeer persoonlijk uitgewerkte kunstvorm noch bij zijn tijdge noten, noch bij het nageslacht Tegenwoordig is een complete opvoering van een HSndel-o- pera doorgaans een kostbare artistieke daad uit prestige overwegingen. Het publiek ac-. cepteert de handeling (en het' gebrek aan handeling) terwille van een rijke aankleding in barokstijl en vooral ter wille van de vokale en instrumenta le muziek, die kracht en vitali teit uitstraalt en de luisteraar voortdurend stof geeft die on ontkoombaar is. Zo zullen de opera's van Han del, evenals trouwens alle an dere grote barokopera's, in de toekomst gered moeten wor den door incidentele, festival achtige opvoeringen. Plaat en band, televisie en andere au dio-visuele middelen moeten zulke opvoeringen stimuleren en verbreiden. Dat dit de moeite en de kosten loont, blijkt weer eens uit twee re cente plaat-registraties. Uitgaande van de partituur die Handel in 1730 voor de pre mière maakte en met ver waarlozing van alle verande ringen die de componist er la ter onder de druk van de om standigheden in aanbracht, heeft de Vlaamse barokspecia- list Sigiswald Kuijken voor de Deutsche Harmonia Mundi „Partenope" op vier platen ge zet (nr. 157 - 99 855/58). Deze opera gaat over de legen darische verleidster die de stad Napels stichtte en door drie aanbidders wordt omringd maar te maken krijgt met de heftige jaloeziè van de aan staande bruid van een van hen. De liefdesintriges leiden tot gevechten maar het werk is beduidend minder heldhaf tig, ja veel lichter van toets dan de gebruikelijke opera se ria. Kuijken probeerde de ori ginele gedaante van het stuk zo authentiek maar ook zo le vendig mogelijk weer te ge ven. Daar is hij volledig in ge slaagd want óók wie de in fac simile weergeven libretti in drie talen niet wil ontcijferen en zich bepaalt tot de samen vatting van de inhoud zal mu zikaal onafgebroken geboeid blijven, in de eerste plaats door de muziek maar ook door de Hongaarse sopraan Kriszti- na Laki (titelrol) en haar riva le de Duitse alt Helga Mtlller Molinari, de countertenors de Belg René Jacobs en de Ame rikaan John York Skinner, de Engelse tenor Martyn Hill en de dito bas Stephen Varcoe. Het magnifieke barokorkest La Petite Bande is ideaal voor de instrumentale partijen. Van Raymond Leppard die wist men vooruit dat hij H&n- dels opera „Ariodante (box met vier Philips-platen nr. 5, op musicassettes mr. anders zou aanpak- tussen hedendaagse en authen tieke middelen om Handel zo veel mogelijk recht te doen. Daar valt heel wat over te zeg gen maar de uitvoering van op een motief uit Orlando furioso" klinkt doorgaans zo fraai dat de luisteraar zelfs belangstel ling krijgt voor de noodzaak van de zelfmoordpoging, het toernooi, de waanzinscène en wat er verder allemaal moet leiden tot de vereniging van de titelheld met de Schotse prinses, die derden probeerden te verhinderen. Er wordt in drukwekkend gezongen door Janet Baker, Edit Mathis en Norma Burro wes. Van de mannen mogen David Ren- dall, Samuel Ramey en Alexander Oliver met ere worden genoemd maar coun tertenor James Bowman moet het afleggen tegen zijn colle ga's in „Partenope". Ondanks fundamentele ver schillen in stijl en opvatting' hebben deze plaatopnamen ge meen dat geen uitzichtloze po gingen zijn ondernomen deze opera's hun statische karakter te ontnemen. De aria's zijn hier nu eenmaal van doorslag gevend belang. Ze werden niet voor niets op een in de zaal vooruit gebouwd podium apart gezongen! JOHN KASANDER Karikatuur van HSndel uit 1754, toege schreven aan de Engelse schilder Jo seph Goupy. In het bijbehorende rijm wordt de componist op de hak genomen omdat hij zo van goed eten en drinken hield.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 23