Hans Münch: witte raaf in de SS? WEERZIEN NA AUSCHWITZ EN DACHAU 1 T- v - Actie Leefstijl razend populaire gezondheids voorlichting V-- -V.' - - 5--. - i* S* f! v. Leefstijl is het unieke patroon van je dagelijks leven, het is je haardracht en de kleren die Je kiest, het is je omgang en het uitgaan met Je vrienden, het is de keuze van je maaltijd, je eenzijdige voeding of het weloverwogen menu. Leefstijl is je manier van autorijden, de gordels die je wei of niet gebruikt, het is je haasten of het kalmer aan doen, het is 't glaasje dat je drinkt, je matigheid of alcoholmisbruik. Het is beschermen van degenen die je lief zijn of hen in de kou laten staan. Leefstijl is Ie medicijngebruik, de sigaretten die je rookt, het is het al of niet hieraan verslaafd zijn. Het is je weerstand tegen een medische behandeling. Leefstijl is actief of onverschillig zijn, het toekijken of bezig zijn, het is je uitleven in je hobbies of het turen naar de televisie, het is iets leuks doen, uitgaan of je vervelen. Leefstijl is hoe Je op spanningen reageert en je eenzaamheid beleeft, het is weten hóe je te ontspannen. Het is denken over Jezelf, Je leven. Je baan, je familie en Je vrienden, het wijzigen van bepaalde dingen In je leven, het weten wat al of niet veranderen kan en hiermee te leren leven. Het Is wanhopig of tevreden zijn. K Leefstijl is risico's lopen en Je gezond verstand gebruiken voor je gezondheid, je baan, je leven thuis of op school. Het is afhankelijk of zelfstandig zijn, weten hoe jezelf te redden. Leefstijl Is je doen en laten, wat Je voelt en wat Je zegt, het is het toetsen van Je leven aan prioriteiten en waarden die Je stelt, jouw leefstijl kan veranderen of niet. Jouw leefstijl is je schaduw en je schijnsel op het heden en .het straks. Jouw leefstijl nu, vormt mee de basis van je wel of niet gezond zijn later. wel met de voorwaarde dat men zelf voor de distributie zou zorgdragen. Het affiche vond z'n weg onder meer naar huisartsen; tandartsen, bedrijfsgeneeskun dige diensten, ondernemingsraden, scho len, bedrijven, vrouwenraden, club- en buurthuiswerk, kruisverenigingsgebouwen, apothekers en het parlement. „Alleen de koninklijke familie zijn we ver geten", merkt mevrouw Ronner op. Vrijwel direct na de distributie kon het affiche door particulieren worden aangevraagd. Eigen leven En dat gebeurde dan ook In groten getale door middel van giro-overschrijving, brie ven en telefoontjes. Tineke Ronner: „Maar we kregen ook aanvragen van garages en dergelijke bedrijven; het plakkaat is een eigen leven gaan leiden. In eerste instantie bedoeld voor het sociaal-maatschappelij ke werk, is het nu geïntegreerd In het hele maatschappelijk leven". Uit reacties heeft de vereniging kunnen af leiden hoe enthousiast de tekst door velen is overgeschreven, doorgegeven en be sproken. Juist de onverwacht lange duur van de actie en de brede verspreiding van de tekst, spelen het oogmerk van de actie: Goed voorbeeld doet goed volgen, In de kaart. De vereniging wil de mensen er immers op wijzen hoe ze door zelf gezond te leven, een positieve invloed op anderen In hun omgeving kunnen hebben. Bovendien, dat voor iedere handicap hetzelfde geldt: hoe meer mensen de ellende helpen torsen, hoe lichter hrj is. Of om de woorden van de woordvoerster te gebruiken: „Gezond zijn is niet alieen een persoonlijk bezit, maar betekent ook verantwoording dragen AMSTERDAM Met z'n witte sikje, smal, vriendelijk-oud gezicht en bril, toont hij het klassieke Anton Pieck-type van de schoolmeester of de dorpsarts. Dat is-ie ook, «.dorpsarts vao Bernbeuren in Zuid-Beieren, en zulks al van jongsaf aan, op een intermezzo na van enkele ja ren, die hem ook nu weer uit de anonimi teit halen. Hans Wilhelm Münch (69) was in april .1945 SS-arts in het medisch la boratorium van het concentratiekamp Dachau. Tot de daar werkzame gevangenen be hoorde ook de Nederlandse arts-bacterio loog Ellis Hertzberger (nu 66). De oorlog is bijna ten einde, de Amerikanen rukken op.. Hertzberger wordt voor de zoveelste maal met onbekende bestemming op transport gesteld, zuidwaarts ditmaal. Op de avond voor zijn vertrek doet Münch iets opzienbarends: hij tekent voor Hertzber ger niet alleen een kaartje met de route naar Bernbeuren, waar hij eventueel zal kunnen onderduiken als hij aan het trans port weet te ontsnappen, maar geeft hem bovendien een pistool, met één kogel. Waarom, waartoe? Hertzberger is positief verbaasd, ontsnapt inderdaad onderweg met enkele lotgenoten, onder wie twee Tsjechen, verstopt zich in het Karwendel- gebergte en bereikt veilig de Amerikanen, die inmiddels aan de Tiroolse grens het vioolbouwers-centrum Mittenwald hebben veroverd. In een salon van hotel Krasnapolsky ben ik er vijfendertig jaar later getuige van, dat dé tWee elkaar voor het eerst opnieuw ontmoeten, op zich een uniek gebeuren, dat overigens met een anti-climax begint: DEN HAAG Waarom de tekst van de Actie Leefstijl een van de meest populaire affiches van ons land is geworden, mag een raadsel heten. Na massale overheidsacties als „Glaasje op laat je rijden", „Gordels vast en ze ker", „Rook minder! Eet minder! en Snoep verstandig!", was het een „amateur" van de Provinciale Kruisvereniging Zuid Hol land, die een tekst bewerkte, waarvan in vier jaar tijd 55.000 affiches en 150.000 stickers door de mensen zelf zijn aange vraagd. Ligt het aan de weinig moraliserende, niet gebiedende, noch waarschuwende inhoud van deze bijna poëtische tekst? Is er bij de Nederlandse bevolking een latente gevoe-, lighéid voor kritische gezondheidsacties? In ieder geval siert dit affiche, dat aanvan kelijk heel bescheiden was bedoeld als on dersteuning van de gezondheidsvoorlich- tende activiteiten van wijkverpleegsters, nu de wanden en deuren van honderden scholen, bedrijven, wachtkamers, talloze toiletten, en van vele huiskamers in Neder land. De Actie Leefstijl wil mensen bewust ma ken van het feit dat ze iedere dag kunnen kiezen voor een goede of slechte leefwijze. Of zoals de auteur mevrouw Tineke Ron ner, consulente gezondheidsopvoeding en -voorlichting bij de Provinciale Kruisvere niging het zegt: „De tekst doet de mensen even stil staan bij hun persoonlijke opvat tingen en gewoonten, zoals zich haasten, roken, veel eten en het gebruik van slaap middelen. We willen dan ook mensen be reiken die nog zo gezondheidsgevoelig zijn, dat ze bereid zijn zich de risico's van hun leefwijze te realiseren en te kijken hoe ze erop kunnen inspelen". „De wijkverpleegsters van de kruisvereni gingen ondergaan dagelijks de confronta tie met zieke, behoeftige en gezonde men sen. Ze zien de verschillende levenswijzen en ze signaleren toaar irvtiet doen en laten van Nederlanders iets gebeurt dat later gevolgen kan hebben voor de gezondheid van henzelf, van hun gezin en van de hele samenleving", zegt mevrouw Ronner. „Het affiche is dan ook gericht op gezonde mensen. Aanvankelijk dacht men bij de Provinciale Kruisvereniging aan een oplag9 van vier tot vijfhonderd exemplaren voor de wijk- gebouwen in Zuid-Holland. Maar dankzij een ambtenaar van het ministerie van volksgezondheid, die de drukproef van de tekst enthousiast aanschouwde, lag de overheidssubsidie voor een landelijk ge richte actie na enige tijd op tafel. Echter Overigens is de Provinciale Kr» ging gebleken dat het affiche ui het toilet hangt. „Blijkbaar is datj waar men uitstekend tot inkeeii men", merkt Tineke Ronner lacji Eraan toevoegend: „Bovendien r tekst op die plaats wel op jezelf b Maar we willen ook niet te ver 0 ders loopt het wat uit de hanii zo'n moraliserende toestand, ledf met de tekst doen wat hij wil. Wijf leen van de preventie-gedachtek dat voorkomen beter is dan genf HENK ENGElj (Aanvragen voor tenminste honi kers of tenminste vijf affiches, r making van resp. f 15 of f 7,5 nummer 2974644, (t.b.v. sticker op naam van Stichting interkrdj gracht 71, Den Haag). van directe herkenning Is beiderzijds geen sprake. De man die destijds te bevelen had, herinnert zich eerst de gevangene niet, en deze ziet, dat van de jonge Ss-of- ficler in uniform nog maar een bedaagd heertje In een ruiten jasje over Is, voor wie van Dachau alleen de voor hem toen alles beheersende vraag levendig gebleven schijnt: hoe kom ik hier zonder al te veel kleerscheuren uit? Dat is hem aanvankelijk aardig gelukt: bij de nadering van de Amerikanen wisselde hij van uniform en naam en verdween als Franz Maler In de massa van krijgsgevan gen Duitse soldaten. In de zomer van 1945 liep hij door zijn SS-merk tegen de lamp. en toen kwam uit dat hij ook in Auschwitz- Birkenau had gediend. In Krakau stond hij In 1947 terecht In een Pools massa-proces tegen Auschwitz-beulen: van de veertig aangeklaagden werden er 23 ter dood en zestien tot gevangenisstraf veroordeeld. Er was één vrijspraak: Münch, die over talrij ke getuigenverklaringen te zijnen gunste kon beschikken. Een witte raaf in de SS dus? Amerikaan maakt film Het geval-Münch hij trad later ook op als getuige in Auschwitz-processen in Frankfurt en Münster bleef met name Paul Moor bijzonder bezighouden, een Amerikaanse journalist, al 31 jaar In Euro pa werkzaam, sedert 1968 in Berlijn o.a. als correspondent voor CBS. Moor maakt nu een film over Münch voor de Dutlse te levisie. Met een fors reportageteam van de Noordduiste Rundfunk in Hamburg zocht hij overlevenden van het Duitse schrikbe- Het gedenkteken in het voormalig concentratiekamp Dachau, met op de achtergrond het crematorium. wind op om hen opnieuw met Münch te confronteren, In Krakau, Warschau, Tours en Amsterdam. Is de man dat waard? „Ik beschouw Münch als het levende bewijs tegen de stelling, dat er zeker in de SS maar één mogelijkheid bestond: Hitler's bevelen uitvoeren, of zelf sterven", zegt Moor. Was Münch dan een held? Het heeft er weinig van, en de man speelt die rol ook niet. In zijn gesprek met dr Hertzberger blijkt dat de jonge dorpsdokter van Bern beuren geen nazi vanaf 1940 alle mogelijke moeite heeft gedaan om bij de Wehrmacht te komen. Wat beweegt zo'n man, getrouwd, een kind, rustig werkzaam In een aantrekkelijke landstreek en voorts naar eigen zeggen als student eerder pacifist, om toch met alle geweld naar Hit ler's wapenrok te streven? De overheid wilde bovendien dat hij bleef waar hij was, als burger-arts In een district waar men, zoals elders. Juist de oudere artsen in ac tieve dienst had geroepen, omdat die over oorlogservaring van 1914-1918 beschik ten. Naar de Waffen SS Het laat zich denken dat hij vooral in de medische familiekring ter plaatse met de nek werd aangekeken: de ouderen aan het front en 'n jonge kerel die zich buiten schot houdt, dat kon toch niet? En voor het overige, bekent Münch mij, deed de propaganda haar werk: alles voor het va derland. Eindelijk heeft hij dan wat hij suc ces noemt: in 1943 meldt hij zich voor de Waffen SS, wil bij de troep maar krijgt via een toevallige ontmoeting in München met een relatie van notabene Relnhard Hey- drich een baantje In Auschwitz-Birkenau (aanvankelijk was hij voor Buchenwald be stemd, maar werd daar tevoren door een chef weggetroggeld middels een transac tie, waar ook eerst worst en schnaps aan te pas kwamen). Het was In een buitenkommando van Bir- kenau, het Hyglene-lnstitut der Waffen SS und Polizei, Abteilung Süd-Ost in Rajsko, dat dr. Hertzberger Münch In oktober 1944 voor het eerst ontmoette op de helse zwerftocht (Westerbork, Theresiënstadt, Auschwitz, Sachsenhausen, opnieuw Auschwitz, Gross-Rosen, Dachau) die ve len van zijn familie in de dood voerde en die hijzelf alleen maar overleefde omdat hij als arts-bacterioloog een specialisme be zat waaraan de Duitsers behoefte hadden. Hij maakt van de bittere werkelijkheid geen geheim: „Dat ik nog leef Is een fout In Jullie systeem", zegt hij, en Münch weet niet hoe hij daar bij kijken moet. Rajsko behoorde tot de gezondheids dienst voor Duits personeel, er werkte een Internationale groep gevangenen, de voer taal was Frans, Hertzberger moest er bloedonderzoek verrichten en Münch ,deed er waarschijnlijk weinig kwaad. Ach teraf lijkt op afstand de bedrijfssitua tie grotesk-normaal, maar de achtergrond bleef monsterlijk. Er liep een chef rond, Weber, (hij ontsprong de dans, dook on der en is Inmiddels overleden), van wie be kend is dat hij ook van mensenvlees bouil lon liet trekken voor bacteriologische voe dingsbodems. Hertzberger hoort Weber* nog mopperen over het gebrek aan bloed groep B omdat „ze alle zigeuners hebben vergast". Ook Joseph Mengele was hier (leeft nu vrij onder de schutse van gene raal Stroessner, de dictator van Paraguay) en Münch vertelt me, dat hij bij de onder linge discussies die de SS-medicl van Auschwitz over de „Endlösung" hielden „met Menge!e het best kon praten. Want waar de anderen alleen maar handelden omdat de Führer zulks bevolen had, zat er bij Mengele een overtuiging achter „al was het de mijne niet". Hoe verknipt Is Münch om daarin achteraf bij Mengele nog Iets positiefs te zien? Geen beul Vast JIJkt wel te staan, dat Münch zelf niet heeft meegewerkt aan de beruchte selec tie van de arriverende gevangenen, die voor hen onmiddellijke dood of (nog tijde lijk) leven betekende. Hij wist het weigeren van een direct bevel te ontwijken: zijn blijkbaar aanvaard standpunt was, dat hij als arts niet bij de selectie behoefde (of behoorde?) te zijn. In zijn voordeel ver klaarden getuigen In het Krakauer proces, dat Münch iets menselijks voor hen had gedaan of proberen te doen. Geen beul dus. Hertzberger zelf herinnert zich Münch als een rustige, weinig opvallende man, die niet sloeg en niet schold, en dat was-ai heel wat, zij het nog altijd een smalle basis voor het bijzondere dat Moor tot zijn film drijft. En dat pistool dan, in Dachau? Zowel Hertzberger als Münch kwamen daar te recht de eerste na een reis op een open spoorwagon In de vrieskou na de ont ruiming van Rajsko bij de nadering van het Rode Leger. Ook in Dachau werd weer voor de gezondheid van het gezin en van de hele samenleving. De ellende van en de zorgen voor een zieke zijn veel makkelijker te dragen wanneer ook anderen in de om geving die problemen helpen torsen. Dat zie je in gezinnen, dat zie je ook in zieken huizen-. De meelevendheid, de opvang en zorg bij patiënten onderling in een zieken huiszaal, zijn waarschijnlijk de grootste steun die een zieke kan hebben". „Wanneer de ene mens de tekst van het affiche leest, zichzelf daar vragen over stelt en daar met anderen over praat, krijg je een kettingreactie. Deze bedoeling ligt ten grondslag aan het uitgeven van het af fiche Leefstijl", aldus mevrouw Ronner. Reacties Eenmaal heeft de schooltelevisie een uit zending aan het affiche gewijd. Om de tekst in een klasse- of groepsgesprek te gebruiken, hebben talloze leraren de Pro vinciale Kruisvereniging om richtlijnen ge vraagd. De vereniging zelf heeft door mid del van verschillende enquêtes de waarde ring voor de tekst gepeild. De twee stellin gen waaraan zowel leerkrachten als leer lingen hun hoogste waardering verleen den, luidden „Een affiche om over na te denken" en „Een affiche om met anderen over te praten". Met die positieve beoor deling zag de vereniging het doel van het affiche eigenlijk al gerealiseerd. Nu, na vier jaar, gaan per week nog onge veer honderd exemplaren van deze door mevrouw Ronner geschreven tekst de deur uit. Zij bewerkte de inhoud voor Ne derland naar het Canadese voorbeeld „Lifestyle". In de Canadese tekst lag de nadruk op de meer stoffelijke genoe gens, zoals te veel roken, eten en drinken. een laboratorium op poten ge/7 transport waarbij Hertzberger f!"-?het betrokken was, blijkt achteraf deer°~r' ben uitgemaakt van het plan-Himjr? in Tirol een onneembaar laatste bi _nt betrekken, van waaruit Duitsland!: f" log (ook bacteriologisch?) zou^n.D£>] voortzetten. Dat pistool: Münch r Ara* nog In een la liggen en wilde het k Y, was zijn laatste, hij had er al drf e" deeid. Maar hij geeft toe dat zijn cu'z ook wel te maken had met zijn t aan rugdekking, aan getuigen df 9 nederlaag voor hem een goed zouden doen. Ook in Auschwitz gevangenen zijn ben gegeven: het hielp hen niet ven, maar als dat desondanks beurde, hielp het blijkbaar hém. \wapp ijde or Geslepen -zehi Hertzberger heeft nooit voor was' tuigd en de man Is hem na de in Amsterdam meer raadsel dan stemde na bemiddeling van Wind, Auschwitz-overlevende (De Wind schreef er in 1946 n...Auswltz" over) In de omdat hij als overtuigd Rotarian wezen, maar wat Moor in Münch Hertzberger niet gevonden in hl] eerder geslepen acht dan De film het plan Is drie mogelijk nog dit jaar op de zij men daar bij nader inzien toch maar laat lopen. JAN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 18