m de zwarte madonna Altötting draait alles In Bonifacius smeedt de hand tussen Rome en Heilige Roomse Rijk MHEID EN DEVOTIE IN DUITSLANDS OUDSTE BEDEVAARTSOORD BISSCHOPSSTAD FULDA, HART j VAN HET DUITSE KATHOLICISME LEIDSE COURANT ZATERDAG 8 NOVEMBER 1980 PAGINA De karakteristieke Michaelskerk met het bisschoppelijk paleis waar de paus zal overnach ten. terende parken in de onmiddellijke nabijheid ligt van de dom, alsmede van de Michaelskerk en het bisschoppelijk paleis. Reus Bovendien staan overal in de stad beelden en ge bouwen die van de eeuwenlange kerkelijke tradi tie getuigenis afleggen. In de crypte van de basi liek waar het gebeente van de grote heilige op diens eigen verzoek vanuit Dokkum naar toe is gebracht, luistert een schoolklas meer of minder geinteresseerd naar de uitleg van de gids. „Bonifa- cius was 1.95 m lang; dat hebben anatomische art sen wetenschappelijk vastgesteld. Hij moet in zijn tijd een reus geleken hebben!". Op een albasten relief, dat in de Michelingids zelfs een sterretje heeft gekregen, ziet men de martelaar in eigen persoon en wel in de houding, waarin hij bij het laatste oordeel de steen van zijn graf zal oplichten. Daarboven, even barok, een afbeelding van de manier waarop de heidenen in Friesland hem om het leven brachten. Het heilige boek waarmee de bijna 80-jarige „Apostel der Duitsers" zich tever geefs trachtte te beschermen tegen zijn aanvallers, zien we later in het Dommuseum, samen met de beroemde Bonifaciusstaf. Dit is een uit walrustand vervaardigde staf, in de kromming waarvan een legendarische eenhoorn door een slang wordt ge dood. Een gesublimeerd symbool voor de zondige ziel die heil vindt in het kruis en dat overal als te ken van Bonifacius in Europa opduikt aan het be gin van de Middeleeuwen. Het fraaie museum met de domschatten levert een treffende illustratie van Fulda als „hart van het Duitse katholicis- me". De rijke geschiedenis er van laat zich teruglezen in de vorm van beelden, fresco's, altaarstukken, documenten en gewaden. Een groep Amerikaanse onderofficieren die wordt rondgeleid kijkt enigszins verbluft naar alle pronk en praal die er tentoongesteld is en die voor een groot deel dateert uit een tijd dat hun geboorte land nog niet eens was ontdekt. Hun aanwezigheid wordt verklaard door het feit, dat Fulda, slechts enkele kilometers verwijderd van de grens met de DDR, een belangrijk steun punt van de NAVO is met een groot Amerikaans legercontinent. Overal in de stad zie je VS-unifor- men, vaak gedragen door kleurlingen uit verre oorden als Los Angeles of New Orleans die in een merkwaardig contrast tot het historische stads beeld staan. Wél „Miki Maus Van het komende pauselijke bezoek is in Fulda, in tegen- stelling tot Altötting, weinig te merken. Hier geen souvenirs met het vriendelijke gezicht van de paus dat je van alle kanten aankijkt. Daar entegen overal de aankondiging: „Miki Maus in Karlstadthaus!". Zelfs de meisjes van de plaatselij ke VVV gedragen zich enigszins blasé als je ze naar gegevens over de ontvangst van Johannes Paulus vraagt. Hier in Fulda lijkt het niet als een uitverkiezing maar als een vanzelfsprekendheid te worden beschouwd, dat het hoofd van de kat holieke kerk bij zijn reis door de Bondsrepubliek de oude bisschopsstad met een bezoek „vereert". f 'k /j (Van onze correspondent) wrstelLTöTTING Zelfs de BundesbahR (de West- ud mjuitse spoorwegen) beloont de deugd van dee- uii) dfcoed. Wie uit München of andere omliggende m.wr jjaatsen naar het bedevaartsoord Altötting reist, 'ijst op woensdag, in het weekeinde en op feest- igen vijftig procent korting op de prijs van zijn reinkaartje. Maar hoewel we aan deze voorwaar- ■""'ftjen voldoen, komen we niet in aanmerking: de de- otietoelage is alleen voor de tweede klasse, niet ÜÜ2 oor komfortreizigers in de eerste. i de trein, rijdend door het ■aaie landschap van Ober- ayern, dat op deze zonnige erfstdag een aaneenschake- ng is van werkelijkheid ge worden kleurenfolders van de VV, waarschuwt een ejaard, gedecideerd heertje an pensioengerechtigde leef- jd driftig voor wat ons in Al- itting te wachten staat. Hij ertelt, dat mensen in de Ge- adekapel gaan biechten en an als penitentie opkrijgen lm op de knieën een x-aantal leren rondom de kerk te iruipen, beladen met een jouten kruis van een, drie of 'ijf meter, al naar gelang de waarte van beleden zonde. lAffig finde ich das", zegt hij -ol afschuw: aanstellerij. „En lan laten ze er ook nog een bto van maken om thuis te ;unnen pronken met hun loomheid!" Sinds middeleeuwen [et is een ongecorrigeerde ;kst die de bedevaartgangers ar Altötting waarschijnlijk het verkeerde keelgat zou ichieten, maar afgezien van je wijze van waarderen, had :t oude heertje gelijk in zijn schrijving van de werke lijkheid in Duitslands oudste lelgrimsoord. De Genadeka- iel, met het beeld van de Zwarte Madonna", gevat in ;en zilveren schrijn, is onbe twist het middelpunt van het 2.000 inwoners tellende stad- dat als bedevaartsoord al finds de herfsttijd der middel eeuwen miljoenen mensen leeft aangetrokken. Om het centrum een y achthoekige kapel die al da teert van de achtste eeuw na Christus toen het geloof in r is erfcgieren werd verbreid en "iet Jom de kerk die er later is bij gebouwd, bevindt zich een ga lerij. Daar hangen duizenden geschilderde, getekende, ge borduurde en gefotografeerde taferelen van vreselijke ge beurtenissen, die dankzij de madonna van Altötting en het beroep op haar uiteindelijk ten goede zijn gekeerd. Behalve een uiting van dank baarheid, geloof en devotie vormt de galerij ook een stuk je geschiedenis. In het begin zijn het houthakkers die on der een boom of kinderen die onder een paard en wagen te recht zijn gekomen. Boerde rijen die in brand geraakten, dolle stieren die mensen aan vielen. Dit beeld verandert geleidelijk en gaat tenslotte over in neergestorte vliegtui gen waaruit de piloot heel huids te voorschijn is geko men. En vooral auto-ongeluk ken waarbij de passagiers op wonderbaarlijke wijze het le ven behielden. „Maria heeft geholpen" klinkt het je van alle devotietafels tegemoet en meestal wordt er kort en krachtig aan toegevoegd: „Maria zal ook verder hel- Schijndode Midden in de galerij staat een groot kruis van bijna tweeë- neenhalve meter met de da tum 30 mei 1887. Frans Stoc- ker, een 64-jarige timmerman uit Prien aan de Chiemsee, droeg dit vijftig kilo zware ge vaarte van zijn woonplaats in twee dagen naar Altötting. Hij had de gelofte daartoe afge legd als. schijndode, toen hij bij volle verstand, maar zon der zich te kunnen bewegen al was opgebaard en dreigde begraven te worden, tot hij op het laatste nippertje werd ge red. Nu wordt het kruis om- Twee étappes van pauselijke reis Volgende week, te begin nen zaterdag 15 novem ber, gaat paus Johannes Paulus 11 naar de Bonds republiek. Onze corres pondent in Bonn, Ami van Vree, reisde hem vooruit en bezocht twee minder bekende etappe plaatsen, die het hoofd van de katholieke kerk zal aandoen: Altötting, het oudste Duitse bede vaartsoord in Beieren en de traditierijke bis schopsstad Fulda. Op deze pagina zijn ervarin gen. geven door krukken, prothe sen en (achter tralies) armen en benen, handen en voeten van was, afkomstig van men sen die hun genezing aan de tussenkomst van de Heilige Maagd van Altötting toe schrijven. Van al deze „wonderen" is er overigens geen enkele door Rome gecanoniseerd. Maar dat vermag de belangstelling voor de „Zwarte Madonna" niet te verminderen. Gemid deld komen wekelijks zo'n 12.000 pelgrims naar het Beierse stadje, net zoveel als het inwonerstal. We zien de mensen biddend door de gale rij gaan. Velen van hen, ook enkele zeer jonge mensen, ne men Vrijwillig een kruis op de schouder en lopen ermee rondom de kerk. Bij ons be zoek doet niemand dat op de knieën, maar dat kan zijn, omdat er niet gebiecht kan worden wegens uitstedigheid van de „pfarrer". Binnen in de kleine kapel zelf heerst een ademloze devotie. De prevelende mensen staren strak naar het kleine, 62 cen timeter hoge, door ouderdom en kaarsenwalm zwart gewor den houten beeldje van moe der en kind dat in een zilve ren schrijn is opgesteld. Zo gaat het al bijna vijfhonderd jaar, sinds in 1489 een vrouw De galerij van de Genadekapel met de duizenden de votietafels en de kruisen die veel pelgrims tot boete doening op de schouders ronddragen. haar driejarig dochtertje, dat in de beek was verdronken, op het altaar legde en met bu ren en vriendinnen om haar levensbehoud smeekte. De vervulling van haar bede was het begin van Altötting als bedevaartsplaats „voor de grote zorgen van alledag". Talloze zilveren wijgaven die in kasten naast het beeld van de madonna hangen en de de votietafels buiten, geven ui ting aan het geloof in de bij zondere kracht van dit gena deoord. Broeder Konrad De faam van Altötting kreeg een krachtige impuls toen het stadje in 1934 een echte heili ge met echte wonderen erbij kreeg: broeder Konrad. Deze portier van het Kapucijner- klooster ter plaatse, een voor beeld van ootmoed en naas tenliefde werd hoogst on gebruikelijk al veertig jaar na zijn dood heilig verklaard door Pius XI. Sindsdien heeft Altötting bij wijze van spre ken een „waarmerk van echt heid" van het Vaticaan gekre gen. De traditionele Mariade- votie werd naadloos ingepast in de verering van de nieuwe heilige en samen trekken zij nog meer pelgrims dan vroe ger al het geval was. Altötting: een plaatsje, dat schijnbaar alleen bestaat uit kerken, kroegen en winkels met souvenirs. Naast de Ge nadekapel tellen we de Stifts- kerk, de Kloosterkerk, de St.- Annabasiliek, de Broeder- Konradkerk en nog vele an dere heiligdommen. Dan de hotels, restaurants en andere horecabedrijven die de stroom pelgrims een waardig onder komen en een sobere maaltijd bieden (hoewel hotel „zur Post" eigendom van Altöt- tings voornaamste inwoner, de Beierse minister van Bin nenlandse Zaken Tandler, werkelijk gastronomische me nu's aan de meer verwende pelgrims en prelaten weet te bieden). In de souvenirwin kels, die de Kapellplatz omzo men, blijkt de commercie krachtig te hebben toegesla gen. Het gezicht van Johan nes Paulus II blikt je aan van gedachtenisprentjes, ansicht kaarten, stickers voor de auto („willkommen, Johannus Paul"), rozenkransen, borden in allerlei grootten, medailles en herdenkingspenningen (35 mm doorsnee, 15 gram, 100011000 fijnzilver, spielgel- glansdruk, prijs 50 DM, inclu sief BTW en luxe etui). Maar gelukkig is het niet alles winstbejag wat de vele klok ken slaan. De ettelijke monni ken en nonnen die je in Altöt ting tegen komt, kijken echt opgewekt en groeten je vanuit eert eerlijke blijdschap - de blijdschap van de Heer met in het achterhoofd wellicht de wens om eens in de voetspo ren van broeder Konrad te mogen treden... Dat Altötting als enige niet- -diocesane hoofdstad is uit verkoren om als reisétappe voor de paus te dienen, wordt in het stadje als een hoogte punt in de geschiedenis ge zien. En tevens als bewijs dat de- verering van Maria door „noorderlingen", nieuw lichters en basisgemeenten als overtollige randversiering van de Roomse religie gezien weer in opkomst is, inclu- sief rozenkransgebed en de eerbied voor gezin en familie. Burgemeester Karl Lutz van Altötting (negentig procent rooms-katholiek, ruim zeven tig procent CSU) is in elk ge val in zijn nopjes met het pau selijke bezoek, dat ook een beetje op hem zelf afstraalt. Zijn anders zo rustige bestaan wordt nu gevuld met het aan de lopende band afgeven van interviews aan Duitse en bui tenlandse journalisten, waar voor hij zich met graagte be schikbaar stelt. Zijn vreugde is vooral daarom zo groot, om dat de paus kennelijk zelf de wens te kennen heeft gege ven om het Beierse bede vaartsoord te bezoeken, dat hem zozeer doet denken aan het Poolse Csenstochowa met zijn vrijwel identieke Zwarte Madonna. Over de organisatorische pro blemen die het bezoek met zich meebrengt, gaat de bur gemeester luchtig heen. „De voorbereidingen zijn groten deels afgerond", zegt hij met voldoening. Hoe de meer dan 200.000 mensen, die Altötting op 18 november naar ver wachting bezoeken, op een enigszins geordende manier weer hun huis zullen berei ken, laat hij wijselijk in het midden. Zeker is dat dit uren zal gaan duren, vooral wan neer men weet, dat het plaats je alleen via enkele smalle provinciewegen met de bui tenwereld is verbonden. Het lijkt in ieder geval niet over- Vriendelijke Kapucijnermonniken kom je in Altötting overal -tegen. Op de achtergrond het centrale punt van Altötting: de Genadekapel. (Van correspondent Ami van Vree) De dom van Fulda gezien vanuit het schitte rende slotpark Duitse reis betreft, lijkt de Heilige Geest paus Johannes Paulus II niet goed te hebben gera den. Was hij drie weken eerder gekomen, dan had hij hier evenals bij mijn verkennings tocht naar enkele etappeplaatsen een herfst landschap en een klimaat kunnen aantreffen, zoals je die zelden meemaakt. Reizend van Al tötting naar Fulda zie ik vrijwel verbijsterd toe hoe de laatste stralen van de zon in een volstrekt heldere hemel de bergen en bossen van Vogelberg en Rhon, getooid in een bijna onwerkelijke kleurenpracht met slagschadu wen doen oplichten. Maar inmiddels heeft de winter toegeslagen; Als de paus komt, is de ok- toberlente voorbij. Tijdens de bijna vier uur durende treinreis door het droomdecor van het Beierse bedevaartsoord naar de statige bisschopsstad in Hessen, verplaats ik me tegelijk in de tijd: van de Middeleeuwen naar de Barok. Maar ook in andere opzichten ligt er tussen Fulda en Altïting een wereld van ver schil. Daar het kinderlijke geloof en het blinde vertrouwen in de „Zwarte Madonna" die de dage lijkse problemen van de kleine man verlicht. De devotie en de onderwerping spelen er een belang rijker rol dan theologische spitsvondigheden of hiërarchische problemen. Hier in Fulda de koele distantie van de macht, de herinneringen aan het pokerspel om geestelijke en materiële belangen, dat boven de hoofden van dë gelovigen werd uit gevochten. De confrontatie kerk en staat. Verschil Typerend voor het verschil tussen de beide stadjes is ook het.soort heiligen, dat er wordt vereerd. In Het standbeeld van Bonifacius als missiona ris met het kruis. Altötting is dat (naast de Maagd Maria) vooral de eenvoudige kapucijnerbroeder Konrad, de kloos terportier wie in 1934 officieel door Rome een plaatsje in de hemel werd toegewezen. De centrale positie in Fulda wordt ingenomen door de heilige Bonifacius, niet alleen prediker en bezield missio naris maar ook manager en organisator en tegelij kertijd een soort PR-functionaris van het toenma lige pausdom. Bonifacius in Nederland vooral be kend door zijn martelaarsdood in Dokkum, aange richt door Friese heidenen (op 5 juni 754) is een van de belangrijkste, zoniet de belangrijkste kerk vorst in de Duitse geschiedenis. Niet voor niets is het hier in Fulda dat de bisschoppen sinds meer dan een eeuw hun jaarlijkse bijeenkomsten heb ben. En niet voor niets is het ook hier, dat de paus zijn officiële ontmoeting met het Duitse episcopaat heeft. In het voormalige klooster van de benedic tijnen achter de dom met het gebeente van Boni facius, voert Johannes Paulus het gesprek met de representante van de kerk die doorgaat voor de rijkste ter wereld, die als gevolg daarvan een niet te verwaarlozen invloed bezit in het Vaticaan en die volgens de geruchten rechtstreeks verant woordelijk is voor het feit dat de Poolse kardinaal Woytila op de stoel van Petrus plaats mocht ne men. Evenals Altötting maar dan op een heel andere manier is Fulda doortrokken van het katholieke geloof. De verbinding die Bonifacius heeft aange bracht tussen de wereldlijke en geestelijke macht en die het begin vormde van de hechte band tus sen Rome en het Heilige Roomse Rijk wordt ge symboliseerd door het feit dat het slot van de keurvorsten met zijn barokke facade en zijn schit- De zilveren schrijn met in het midden de Zwarte Ma donna, middelpunt van een eeuwenlange, intensieve Mariaverering. bodig dat alle horecabedrijven alsmede de kerken de gehele nacht open blijven, om de pel grims die niet naar huis kun nen, op te vangen. Berichten als zouden de inwoners van Altötting het bezoek van de paus aangrijpen om schanda lig hoge prijzen voor logies en overnachting te vragen, wijst de burgemeester met gepaste trots van de hand. „Dat zou ons op de lange duur alleen maar schaden", zegt hij met enige verontwaardiging. „En het bezoek van de paus moet juist op de lange duur hier zijn uitwerking hebben". Niet iedereen is echter van het ontbreken van winstbejag overtuigd. Al wekenlang doen in de Duitse pers geruchten de ronde, dat de Altöttingse middenstand zijn prijzen krachtig heeft aangepast en het mannetje in de trein wist ons te vertellen dat een ken nis van zijn zuster privéka- mers verhuurt voor meer dan vijfhonderd gulden voor twee nachten Altötting. Het wereldlijke theater van het pausbezoek staat in schril le tegenstelling tot de een voud en gelatenheid waarmee de minderbroeders met hun lange grijze baarden de plaatsbekleder van Christus ontvangen. Zij hebben na tuurlijk, met enige trots een eenvoudige kloostercel voor hem vrijgemaakt en een karige werkkamer met gre nenhouten meubelen. De kok zal een vers everzwijn serve ren, aangevuld met Zuidduit- se „knodel". En in de stilte van het Kapucijnerklooster zal wellicht gelegenheid zijn om enkele ogenblikken met de paus te praten, of om 's a- vonds laat in de refter nog wat grappen met hem uit te wisselen. Maar daar blijft het dan ook bij. Geen triomf, geen gewichtigdoenerij. Ten slotte hadden zij jarenlang een heilige in hun midden, een eenvoudige portier. Woytila moet eerst maar eens bewij zen, dat hij het ook zover zal brengen, paus of geen paus. confn nog Neelie de nam p de In

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 9