Tsjechische mime-speler Boris Hybner doet Hollywood van stomme film herleven in eigentijdse slapstick Kazan zoekt echte haas hond zoekt huis LEIDSE COURANT ZATERDAG 8 NOVEMBER 1980 PAGINA 5 Magda Cechova als filmsterretje en Ota Jirak als Mack Sennett-achtige producer: De ontdekking van het taartensmijt-tijdperk. DEN/GOUDA Een zeldzame gebeurte- Een rij theatercritici wier spontaniteit irlijks heviger ondermijnd wordt door het 'oepsmatig wikken, wegen en waarderen een tweehonderd theatervoorstellingen, zit man luid te schateren bij een humoris- 11.30 jch pantomime-programma. Toneel: Het Am- :rdamse Nieuwe de la Mar-theater bijna een r geleden. Programma: „Gag, of aan het id van de tuin genaamd Hollywood" door de Ijechische mime-speler Boris Hybner samen ;t Ota Jirak en Magda Cechova. Een slap- 9fide kick-programma met dan nog totaal onbeken- e korej namen. Maar de volgende dag schrijven de anten: „Geniale Tsjechische mime-speler" en Ir is een Tsjechische clown van wereldfor- 9 30 aat in ons land". Diezelfde Tsjechische clown 19.00 ïrd door impressario John de Crane dit jaar :er met datzelfde programma naar Neder- gehaald (ook al een zaak van diep ver- iiiwen) voor een toernee van maar liefst 35 «•stellingen (woensdag 12 november in de idse Schouwburg). Vandaar een gesprek met is Hybner voor en na een voorstellingen de louwburg van Gouda. ■is Hybner: „Mijn programma is het eerste deel een drieluik. Hopelijk kom ik hier volgend met deel twee. In Praag speel ik alle drie de de dag. En daar is elke voorstelling bin twee dagen uit verkocht. Ik ben nu drie jaar ït deze slapstick-serie bezig. Het idee is nu even d als m'n dochtertje en ook een kind van me ge-" irden. Vandaar dat ik een echt pijnlijk gevoel toen de Duitse televisie de drie programma's iam. en ze in elkaar perste tot één geheel voor avond beeldbuis." Hybners Gag gaat over de iode van de stomme film, de tijd waarin Mack inett zichzelf proclameerde tot de Koning van Gag en waarin Charles Chaplin, Harry Lang- Buster Keaton en Harold Lloyd de stille spre- •s werden van een eigen beeldtaal die sindsdien in op het witte doek geheerst heeft, die van de •stick. Hybners programma begint dan ook met Mack Sennett-achtige producer die wacht op ia, 16.: 0.00 uj Zanti bcties op zijn advertentie voor een „gag-man", grappenverzinner achter de schermen. Hybner Jf komt op, een beetje a la Harold Lloyd met brilletje, onhandig rondstommelend, maar leen mum van tijd herkent de producer in zijn stuntel de ene grap naar de andere. En zo voert g", met nederlandse tussentitels a la Old Mo rnet hier en daar een scènetje uit een van die ie komedies als de „gag-writer" hevig op inspi re zit te broeden, je langs de diverse tijdperken n de stomme film: Een ongelukje met een slag- omtaart leidt tot hét „taartensmijt-tijdperk", een jt voor een mooie jongedame die haar benen mag en zien tot de periode van de „bathing beauties",' haar wraak via een klapsigaar op een te zeer (luste producer tot de periode van de „explosies", [bner baseert zich wel op de gags van toen, maar Boris Hybner is zijn broek met been erin aan het strijken terwijl Buster Keaton onbewogen toekijkt. hij geeft er een persoonlijke draai aan, bouwt ze op een hyper-intelligente manier uit, en komt tot een verrassend fris geheel van een hele avond onbe kommerd lachen. Een prestatie van jewelste. Jerry Lewis Hybner: „Komieken overal ter wereld hebben ge put uit de goudschat van de stomme film. Je her kent de grappen nog steeds. Ik heb hier net in Ne derland de laatste film van Jerry Lewis gezien en daar zie je er een paar. Ik imiteer ze niet, ik pro beer er op mijn eigen manier mee verder te gaan. Elke grap bestaat uit drie delen, met de „explosie" van die grap tot slot. Ik probeer dat einde zo lang uit te stellen dat het verwachtingspatroon want iedereen vermoedt dat na die opbouw de echte grap moet komen bijna tot het nulpunt is ge daald, en dan valt bij mij de klap. Of ik probeer grappen door elkaar te vertellen, zodat je bijna een net van grappen op het toneel weeft. De groten in dat vak zijn voor mij Charles Chaplin, die door zijn commentatoren een veel zwaarwichtiger sociaal aspect opgeplakt heeft gekregen dan in feite nodig is, Buster Keaton en vooral Harold Langdon. Maar zij werkten eerst met korte filmpjes één-reelers, la ter werden dat two-reelers en tot slot hoofdfims. Maar zelfs die duurden maar een uur terwijl wij een doorlopend verhaal van twee uur vertonen. Daaruit kan je al afleiden, dat wij verder willen met het materiaal van de slapstick. Niet willen imiteren, maar dat oude idioom willen laten herle ven en er een eigen theatertaal van maken." Detective „Ik loop al met ideeën rond voor de weg verder. Dat moet een programma worden over de detecti ve-film. De „mystery-movie", de thriller. Pulp- verhaaltjes van boze boeven, agenten en privé-de- tectives. Banale stramienen die later door figuren als Raymond Chandler als vorm werden gehanr teerd, zonder zich al te veel om de logica daarvan te bekommeren, maar die er wel door zijn persoon lijke stempel literatuur van maakte. En dan mis schien een programma over de horror-film. Alles in de slapstick-taal zoals wij die nu ontwikkeld hebben." Praten met Hybner over die slapstick techniek wordt al gauw tot een op maat voor vak bladen gesneden causerie waarin zijn Tsjechisch doorspekt is met woorden als „deadpan", „doublé take", „slow burn" en andere heilige begrippen uit de oude komedies. Een causerie over de filosofie achter de humor, die hij zelf hardhandig onder breekt met een „Ach, wat zit ik nou weer moeilijk te doen". En het mooie is dat die begaanheid met zijn vak op het toneel op geen enkele manier op Hybners werk drukt. Het is van een pure speels heid, zo vanzelfsprekend vol met grappen dat je nauwelijks beseft welke minitieuze voorbereiding en exacte timing daarachter schuilt. Banaan Buster Keaton bekijkt het allemaal, ingelijst in een fotoraam, vanaf een bureaukast. Hybner vermeldt hem als medespeler in zijn programma, vraagt hem toestemming, aait hem eens over zijn bol en laat hem meedelen in het applaus van het publiek na afloop. Daarvoor heeft hij in een mengsel van typisch mimische grappen, rekwisietengrappen en situatiehumor, op zijn eigen manier het verhaal van het Hollywood van toen verteld. Met als slot een grandioze achtervolging, dan weer op het witte doek, dan weer op het toneel, met als puur mime- nummer de ontdekking van het hoe van de schrijf machine die als een papiervretend monster wordt voorgesteld, voortdurend imaginaire bananenpel- lend als een truc om z'n inspiratie op gang te krij gen. Een tot in het absurde doorgevoerde „running gag", die elke keer weer de handen op elkaar krijgt. Een ding is zeker: Boris Hybner is een hele grote. Hij wil bovendien verder met z'n humor. Wil de slapstick-vorm gaan gebruiken om er ook de tragi komedie in te herbergen en praat over een nieuw solo-programma met pianist, „Concerto Grosso", waarin zijn hoofdfiguur het hartinfarct als een Zwaard van Damocles boven het hoofd hangt. Het lijkt gedurfd, maar je moet eerst door Boris Hyb ners pantomime met stomheid geslagen zijn om hem ook hierin op zijn woorden te kunnen gelo ven. BERT JANSMA ;n gel ?n de geha ;ot ve Amei in ei kor :n eer hen iel midd ragie LEIDEN Vorige week werd in deze rubriek de hond Tesca uitgeroepen tot recordhoudster. Zij zou het langst van alle in het asiel verblijvende dieren op een nieuwe baas wachten. Nu blijkt echter dat Kazan, de hond van deze week over het hoofd is gezien. Kazan zit al bijna één jaar in het asiel. Zijn verblijf in het asiel is zo vanzelfsprekend geworden dat hij bijna niet meer opvalt. Kazan is een Groenendaler. Hij is een prachtige hond met gitzwart haar, hoog op de po ten, spitse oren. bruine ogen en een tamelijk lange, zeer bewegelijke staart. Zijn schofthoogte is 60 centimeter. Dat Kazan zich al bijna een jaar in een hok zit te verve len is niet zo erg verwonder lijk: Kazan is een probleem hond. Het is tot dusver erg moeilijk geweest om een te huis voor hem te vinden. Hij werd vorig jaar op eerste kerstdag naar het asiel ge bracht door de eigenaar van een Noordwijks restaurant. r Kazan liep altijd in en om de eetgelegenheid rond en lag daar zo nu en dan ook aan de ketting. De moeilijkheid was dat hij veel lawaai maakte, veel blafte en zo nu en dan mensen lastig viel. Omdat de restauranthouder bang was dat hem dat klanten zou gaan kosten, deed hij Kazan ten slotte toch maar weg. In die tijd was Kazan niet te bena deren, hij gromde, beet en liet zijn tanden zien. Na ver loop van tijd raakte hij aan zijn verzorgers gewend en ging het steeds beter. Wekelijks verschijnt in de Leidse Courant de rubriek „Hond zoekt huis". In deze rubriek wordt een hond (of soms ook wel een kat) beschreven die in het asiel ver blijft om daar een zekere dood tegemoet te gaan... tenzij het dier een goed tehuis vindt. De in de rubriek beschre ven honden zijn óf gevonden, óf door hondenbezitters naar het asiel gebracht. Ze worden cm uiteenlopende re denen afgestaan, vaak begrijpelijk, maar soms ook vols lagen onzinnig. De in „hond zoekt huis" beschreven die ren zijn alle goed gezond, hebben een wormkuur onder gaan en zijn volledig ingeënt. Tegen betaling van circa 60 gulden ten bate van zwerfdieren zijn ze af te halen. Adres: Nieuw Leids Dierenasiel, Besjeslaan 6b, Leiden. Tel.: 411670. Geopend di. t/m vr. 10-12 en 14-17 uur, za. 10 tot 12 en 14-16 uur. Zondag en maandag gesloten. Tot drie weken geleden is het niet gelukt om hem te plaatsen. Toen kwam hij via een advertentie bij een gezin in Leiden terecht. Dat ging een paar dagen goed, hij ge droeg zich vrij rustig en leek het naar zijn zin te hebben. Maar op de zesde dag weiger de hij toe te laten dat zijn baas het huis verliet. Kazan lag grommend bij de deur en liet zijn tanden zien. Een dag later zat hij weer in zijn ver trouwde hok in het asiel. Kazan is een hond die een baas nodig heeft, die niet bang voor hem is, tegen hem op kan en streng is. Hij moet 'opgevoed' worden. Daarbij moet iedereen die een poging met dit uiterlijk zeer fraaie exemplaar van het honden ras wil wagen, bedenken dat Kazan agressief doet tegen vreemden en moeite heeft om bevelen te accepteren. Een tehuis met een stuk grond zou het beste zijn, dan heeft hij ook een beetje de ruimte. Kleine kinderen om hem heen ljjkt niet aan te ra- /den. Daarvoor is hij te ruw. Deze plek in de krant is waarschijnlijk de laatste kans voor Kazan. Mocht het nu definitief niet lukken dan zit er weinig anders op dan hem te laten inslapen. Tesca Tesca, de hond van vorige week, heeft nog geen nieuw tehuis. Er is zelfs niemand naar haar komen informe ren. Dat is toch jammer, want hoewel zij al wat ouder •j, is zij toch een lieve bou vier. i|g|J Kazan, de iWë mooie' MÉS maar moei- lijke Groe- nendaler.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 5