Via ploeteren in Brabants hok naar Hit factory in New York s Janaceks Osud"Noodloteen mislukte opera Concertagenda PLATED POP 1 november Captain Beef- heart, Paradiso in Amsterdam. )99, Eksit in Rotterdam. november Fischer Chore, \hoy' in Rotterdam. november The Stylistics, De Doelen in Rotterdam. november Paul Simon, larré in Amsterdam. november Rick Wake- nan. De Doelen in Rotterdam, november The Nits, Exit n Rotterdam. 'O november Skids, Paradi- Amsterdam. november Gladys (night The Pips, De Doe- en in Rotterdam. \3 november Rod Stewart, Ahoy' in Rotterdam. 14 november Urban us, Dili- gen tia in Den Haag. Nicolas Peyrac, Doelen in Rotterdam. 18 november Girlschool, Paradiso in Amsterdam. 20 november The Kinks, De Doelen in Rotterdam. 21 november Frankie Mil ler, Paradiso in Amsterdam, Stiff Little Fingers, Paard van Troje in Den Haag. 22 november Frankie Mil ler, Vredenburg in Utrecht, Q Tips, Eksit in Rotterdam. 23 november Stiff Little Fingers, Paradiso in Amster dam. 27 november Queen, Groe- noordhal in Leiden. 28 november B 52's, Paradi so in Amsterdam. 29 november The Shadows, De Doelen in Rotterdam. 30 november The Jam, De Doelen in Rotterdam. 3 december Bob Seger, Ahoy' in Rotterdam. Orche stral Manoeuvres In The Dark, Paradiso in Amsterdam. 4 december Orchestral Ma noeuvres In The Dark, Paard van Troje in Den Haag. 5 december Ruts DC, Mel kweg in Amsterdam. 27 december National Imi tator Festival, Theater Kunst min in Rotterdam. sn ki- Ikaar min- leter. ieder heb-% vordt larte- n. ende Lyra, 57 of aren- iden, s 22 deze erg ,,val- gt zo tien. -dt in a ko- naam i\ de Bruce Springsteen The River (CBS) 1) The genius of Rock" heeft toegslagen. Na uim acht jaar lang een belofte te zijn geweest evert Bruce Springsteen met zijn dubbelel- The River het definitieve bewijs van zijn Pas nu zal het Grote Publiek door ie knieèn gaan en Sherry Darling, Hungry ieart. Out In The Street en Cadillac Ranch ■olie borst meebrullen. Mick Jagger en (eith Richards moeten de tenen in de schoe- wel krom trekken bij het horen van ?rush On You, Manfred Mann kan opgelucht \dem halen omdat hij weer over songmate- iaal voor zijn volgende drie albums kan be schikken. De teksten van Springsteen zijn als anouds charmant naïef en ontspruiten nog teeds uit dezelfde bronnen (car, street, girl), \ar op The River is de overgave van de jon- Bruce ongekend, en meer dan ooit meesle- )end. Als een getergde leeuw kermt Springs- Drive All Night, gekweld als nooit te- declameert hij in Point Blank. Rock 'n loll in zijn puurste vorm.(!) 2) Springsteen's stem gaat door merg en been, '.ijn teksten handelen altijd over dezelfde the- 3 's en zijn met een beetje kwade wil zelfs benullig te noemen. De begeleiding van de luwe E-Street Band is baggervet en zou innen worden afgedaan als een eigentijdse topie van Phil Spector. Het zogenaamde hard-working fast-driving streetboy"- mage van Springsteen komt onredelijk over. Vant Bruce is een popster, geen rouwrandna- •elknul. Dat is waarschijnlijk de reden waar- Springsteen zich nooit heeft kunnen ver- leugen in de belangstelling van het Grote Jubliek. Op The River manifesteert Springs- zich niet anders dan op Darkness On "he Edge of A Town en Born To Run. Daar- blijft Bruce Springsteen net als Jantje Pe- een eeuwige belofte.f?) AvdM honey and the Hardcore Phoney for eal (Ariola). rorig jaar verscheen op de Nederlandse pla- enmarkt de uitstekende debuutelpee van de roningse formatie Phoney and the Hardco- met zanger en leider Erik Strack, vriend i protégé van Herman Brood. Herman naakte reclame voor de groep met Eriks suc- esvolle compositie „I love you like I love nyself" en Phoney vormde het voorprogram- na bij optredens van Brood. De in een prach- ige hoes gestoken elpee „Phoney hits" ver- Vocht aardig, in ieder geval genoeg voor $riola om Erik het grote voorbeeld van Her man Brood te laten volgen: oversteken naar et verre Amerika, waar onder leiding van roducer Tim O'Brien een internationaal linkend produkt moest worden gefabri- eerd. De kritiek op Hermans Amerikaans fetinte „Go Nutz" is intussen genoegzaam be en d. Allerwegen werd de plaat afgekraakt, toe zou het Erik Strack vergaan? 1iet veel beter, kan de conclusie zijn na het eluisteren van de proef persing van „Phoney real". Niet alleen is de geluidskwaliteit er- melijk het lijkt wel alsof er bij de opna- n dikke dekens over de microfoons zijn ehangen maar ook het van de eerste el- bekende enthousiasme ontbreekt. Een ge polijste Erik Strack werkt zich door tien ta- elijk gladde composities heen. Is dit werke lijk dezelfde Erik Strack, die in 1979 één van Nederlands beste debuutalbums maakte? De vraag luidt dan ook: wil de echte Erik Strack opstaan!? TvR The Babys On The Edge (Chrysalis) Na het verschijnen van Broken Heart, met daarop de schitterende single Everytime I Think Of You, is bij de Babys een duidelijke verstoring in het groeiproces opgetreden. Dit tekende zich al af op de vorige, door Keith Olsen geproduceerde, elpee Union Jacks. Het is vervelend te constateren dat ook On The Edge van deze zuigelingen niet in aanmer king komt voor trompetgeschal. Het sterkste punt bij deze vijfmansformatie is, dat alle groepsleden de gave hebben om goed in het gehoor liggende „gecultiveerde" rockers te schrijven. Nummers als Turn And Walk Away en Downtown zijn daar geslaagde voorbeelden van. Rock waar de scherpe kan tjes zorgvuldig van afgehaald zijn. Deze En gelse, maar erg Amerikaans georiënteerde band, houdt het weliswaar heavy, maar be schaafd. De teksten handelen als vanouds over jonge meisjes die alles willen (Sweet 17) of weglopen (in Postcard, één van de weinige uitschieters op de elpee). Daarnaast is er ook nog ruimte voor een behoorlijk portie mo dern doemdenken (in Darker Side Of Town). Een bedenkelijk vervolg. N.M Utopia Deface the Music (Ariola) Koot en Bie maakten eens een parodie op George Baker, die zo goed was (Love You As Much As The Sand), dat het vreselijk werd ernaar te luisteren. Top-producer Todd Rundgren heeft op de elpee Deface The Mu sic tesamen met zijn hobbyclubje Utopia nu ongeveer hetzelfde gedaan, met dien verstan de dat niet de heer Baker geparodieerd wordt, maar de Beatles. Jawel. En Rundgren doet dat zo leuk en zo natuurgetrouw, dat liefhebbers van Beatles-muziek met een beet je fantasie Deface The Music als een heuse Beatles-elpee uit de jaren '64 '68 kunnen beschouwen. Een geslaagde grap derhalve, deze plaat van Ut°P'a- AvdM Atlanta Rhythm Section The boys from Dora vilie (Polydor). Dit is alweer de negende elpee van de zes- mansformatie uit Doraville, Georgia, 140 ki lometer verwijderd van Macon, de bakermat van de southern-rock. De jongens uit Dora ville" brengen ook deze variant van country- muziek, maar te gladgestreken, te emotieloos. TvR Wilton Felder Inherit the wind MCA/Ariola). Bevinden The Crusaders zich met hun soul jazz af en toe op het randje van de instrumen tale easy listening, op de solo-elpee „Inherit the wind" overschrijdt Crusaders-saxofonist Wilton Felder deze grens duidelijk. Van de twee laatste Crusaders-elpees heeft hij boven dien geleerd dat met een gerenommeerde zanger of zangeres als Bill Whithers en Randy Crawford best een leuke hit gescoord kan worden. Vandaar waarschijnlijk de aan wezigheid van Bobby Womack op twee tracks van deze weliswaar aangenaam luis ter bare, maar verder weinig opvallende el pee. TvR. Hollander is een ambitieuze, de- in het voorprogramma van Ellen doorbreken", filosofeert Hollan- mocratische groep, die op Ameri- Fowley en The Golden Earring der-pianist Otger Cooymans op kaahse leest geschoeide muziek speelde, verscheen half oktober de een mooie oktoberdag in een ca- speelt. De band kwam in januari debuut-elpee Side kicks. feetje in Haarlem, van dit jaar bij elkaar en tekende We willen best in Amerika wo- „Als we het lang willen uitzingen, in maart een contract met CBS nen en onze elpees daar opnemen is succes in Amerika trouwens voor drie elpees. Van de groep, die als dat betekent, dat we er kunnen broodnodig". „NA TIONAAL99 ROCKCOLLECTIEFMIKT OP BUITENLAND 218.3 817.7 205.3 Voornamelijk het Holland Festival en de Nederlandse O- pera hebben er voor gezorgd dat de muziekliefhebbers in ons land de laatste dertig jaar geleidelijk aan het muziek theater van de in 1928 overle den Moravier Leos Janécek konden leren kennen en be wonderen. Aanvankelijk stond ons operapubliek begrij pelijkerwijs nogal terughou dend tegenover deze kunst, en nog steeds is het in zijn reac ties wat aarzelend en wissel vallig maar grandioze voor stellingen van „Jenufa" en „Kata Kabanova", aangrij pende verbeeldingen van tra gische vrouwenlevens, maak ten in brede kring diepe in druk. Tussen deze twee opera's in componeerde Janécek onder meer „Osud" (Noodlot), een o- pera waaraan hij van 1903 tot 1907 werkte maar die ook nu nog vrijwel onbekend is. Het duurde tot 1958 alvorens het werk in première ging en toen werd het verloop van de han deling zo ingrijpend veranderd dat het verband tussen de in derdaad zwakke dramaturgie en de veelal heel bijzondere muziek problematisch werd. Overigens was het zeker niet on verklaarbaar dat „Osud" met zijn 23 rollen jarenlang geen toegang vond tot een operatheater en dat de parti tuur ook niet werd gedrukt. De intrige is nodeloos gecom pliceerd en verward en doet ook nogal onwaarschijnlijk aan. Janacek zelf maakte een opzet voor het libretto waarbij hij uitging van het bewogen verleden van de jonge vrouw van een houtvester in een mo dieus Boheems vakantieoord dat de componist geregeld be zocht. Hij vermengde de vrij actuele gebeurtenissen met ei gen levens- en liefdeservarin gen, ook uit zijn conservatori um tijd. Eigenlijk wilde Jariécek reage ren op een in 1897 gepresen teerde éénacter van een ande re operacomponist die daarin zijn stuk gelopen relatie met een zangeres zodanig utbeeld- de dat het karakter van de be trokken vrouw in een ongun stig licht kwam te staan. Jana cek beoogde met zijn werk eerherstel voor deze vrouw waarbij hem waarschijnlijk de inhoud van opera's als Tsjai- kofski's „Eugen Onegin", Puc cini's „La Bohème" en Char- pentiers Louisevoor ogen stond. Noch hijzelf echter, noch Fedora Bartosové die er naar zijn aanwijzingen een drama in verzen a la Poesjkin van moest maken, zijn in hun toeleg overtuigend geslaagd. Een regisseur echter die bereid is hun bedoelingen te analyse ren en te respecteren, en die in staat is ze theatraal gestalte te geven, maakt het mogelijk de muziek in het juiste ver band en in de passsende sfeer tot zijn recht te doen komen. Dat is zeker de moeite waard want al is „Osud" geen gaaf meesterwerk, het is stellig een opera die met een meester hand is gecomponeerd en zo'n werk heeft altijd velerlei te bieden. Zo bijvoorbeeld de verrassende muzikale schilde ring van het nogal decadente voornaam-burgerlijke milieu van het fin-de-siècle waarin de voornaamste personages karakteristiek zijn neergezet. De vocale partijen hebben ze ker niet altijd de innerlijke spanning van „Jenufa" of „Kata Kabanové" maar vooral lyrisch zijn er vervoerende momenten en de orkestpartij heeft dikwiils een grote beel dende kracht. Janécek zou geen echte opera componist zijn geweest als hij „Osud" had gecomponeerd in dezelfde stijl als het boeren drama „Jenufa" waarvoor de volksmuziek, hoe persoonlijk ook verwerkt, een belangrijke inspiratiebron is geweest. In „Osud" dat zich afspeelt in een verstedelijkt milieu, tendeert de stijl naar het expressionis me van het begin van deze eeuw, al blijft Janécek deson danks zichzelf. Ook de dialoog heeft naar tekst en muziek uit eraard een heel ander karak ter dan in „Jenufa". Nu over heerst een doorgaans lichte en elegan te con versa tie-tran t waarachter zich het met ex plosieven geladen drama, zich uitend in orkestrale explosies, aankondigt. Dit alles blijkt uit een plaatop name van „Osud" die al in 1975 en 1976 is gemaakt door het stedelijk theater van Brno, de stad waar de elfjarige Jané cek naar de school van het Augustijner klooster ging. De box met de twee platen schijnt reeds in 1978 te zijn uitge bracht maar is pas onlangs via Engeland beschikbaar geko men. De boxen van Supraphon 2011/12 zijn intussen van verschillende tekstboe ken. U moet er op toezien dat u een exemplaar krijgt met be halve het originele libretto tenminste ook een Engelse vertaling ervan. Er zijn ook viertalige tekstboeken met een veel uitvoeriger documentatie. Afgezien van een soms minder gelukkige persing geeft de Tsjechische opname doorgaans een heel goed beeld van het werk. Natuurlijk zijn er mooie en minder mooie stemmen en vocalisten met een sprekende en een minder sprekende voordracht. Koor en orkest zijn geen topensembles. Fran- tisek Jilek is geen topdirigent (wat ook blijkt uit de niet steeds ideale balans). Belang rijker is echter dat hier uitvoe renden aan het werk zijn die met taal en muziek als het ware van huis uit vertrouwd zijn en die er zich naar beste kunnen volledig voor inzetten. JOHN KASANDER Leos Janaöek (1Q54:1928) HAARLEM „Eén van onze eerste concerten in de Amsterdamse Melkweg een groot succes" zegt ger Tony Vandenberg la chend. „Na het eerste num mer hebben we veertien toe giften gegeven..." „Aan dat concert hebben we trouwens een fanclub over gehouden" vult pianist Ot ger Cooymans aan. Hollander is voor platen maatschappij CBS een schot in de roos. De kwali tatief hoogstaande elpee Side kicks is daar het be wijs van. In Duitsland en België komt de elpee bin nen twee weken uit terwijl in Engeland, Frankrijk en Amerika de platenmaat schappijen zelf om proef- persingen van het album hebben gevraagd. Toen Alfred Lagarde met de groep en een demonstratie- bandje met vijf nummers de maatschappij kwam overtui gen van de kwaliteiten van de band, werd er niet eerst zich tig afgetast. Al snel een contract voor drie el pees... of de heren dat even wilden tekenen. „Ik deed het bijna in mijn broek toen er getekend moest wor den" weet Otger Cooymans zich nog te herinneren. „Het is een enorme verantwoorde lijkheid. De tweede elpee moet namelijk beter zijn dan de eerste en de derde moet weer boven de voorgaande twee uitsteken. Het schrijven gaat me echter niet zo gemak kelijk af. Ik zit soms als een schooljongen huiswerk te ma ken en te ploeteren aan nieu we nummers. Er gaan heel wat vellen papier de prullen bak in. Ik heb echt problemen met het schrijven, maar ik ben extra tevreden met het resultaat als het dan lukt. De drie nieuwe nummers die we nu live spelen, zijn weer stuk ken beter, dan wat op de el pee staat, dus het gaat goed. Die nieuwe songs zijn moder ner en klinken heavier, dan de liedjes op de elpee. Ze heb ben een open structuur en hebben meer geprofileerde achtergrondkoortjes. Die koortjes zijn nodig omdat Tony erg bluesy zingt. Als je ze dan niet gebruikt, vind ik de muziek ouderwets klin ken Hit Factory De platenmaatschappij trok voor de groep een flink be drag uit, waarmee ze aan het werk kon. In Nederland zijn in een dag of zes de basisban den met zang opgenomen. „Daarna zijn we naar Ameri ka vertrokken. We hebben in The Hit Factory in New York de plaat afgemaakt. Er is nog een gitaar gedubt, wat achter grondkoortjes opgenomen en het instrumentale McDougal Street Reunion op de band ge zet". Dat nummertje is dus geen opvuller? „Nee, we hebben zelfs een aantal nummers moeten inkorten". „Mag ik daar wat op zeggen" vraagt de met een Duits ac- Tony Vandenberg Leadvocals, „Fuzz guitar" Otger Cooymans Yamaha grand pia no, synthersizers, vocals Jan Pijnenburg Drums Rudy Englebert Bass, vocals Carl Carlton Lead guitar, acoustic and bottleneck guitar, vocals cent sprekende Carl Carlton. „Ik ben een fan van bottle- neckmuziek, heb veel naar Ry Cooder en Little Feat ge luisterd en heb een beetje bottleneck leren spelen. In New York ontmoetten we toevallig de gitarist van Ellen Fowley, Russell Shirley. Ik ben met Russel op een avond doorgezakt. Toen we 's mor gens om een uur of vijf de kroeg uitkwamen, zijn we naar de studio gegaan, waar onze producer Alfred Lagarde nog aan het mixen was. Met Russell heb ik in de studio toen wat gitaar gespeeld. La ter bleek dat Alfred het had opgenomen en omdat hij het graag op de elpee wilde heb ben, is het er op gekomen Uitgedroogde lever Dat Alfred Lagarde, die als Alfie Vandergarde, op de el pee staat vermeld, de elpee heeft geproduceerd, is geen toeval. „Hij is onze ontdekker, heeft een platencontract be werkstelligd en is een tijdje manager geweest" zegt Otger. Carl onze gitarist, die bij Long Tall Ernie 8e The Sha kers is begonnen, woont in Arnhem en kent Alfred een stadsgenoot al heel lang. We waren demo's aan het opnemen, die Alfred toe vallig bij Carl thuis hoorde. Hij was er zo kapot van, dat hij geld in een nieuw demon stratie bandje heeft gestoken. Met die tape is hij naar CBS gestapt, met alle gevolgen van dien". De „Beton "-disc-jockey La garde, die in de New Yorkse Hitfactory de elpee wilde af maken, zal zijn Amerikaanse avontuur niet zo gauw verge ten. „Hij heeft twee dagen in het ziekenhuis gelegen met een uitgedroogde lever. Dat kwam niet door drugs, maar waarschijnlijk door overmatig drankgebruik". Alfred Lagarde wordt op de platenhoes Alfie Vandergarde genoemd. „Dat komt niet om dat hij ook als disc-jockey werkzaam is, maar dat is ge woon in de roes van Amerika gebeurd. Hij heeft met de VARA wel bepaalde afspra ken. Zo mag hij groepen pro duceren, maar mag deze bands niet als eerste op de ra dio draaien. Onze single Good Enough To Rock Roll is dus eerst door anderen uitgezon den Ploeteren Hollander werd opgericht door pianist Otger Cooymans en drummer Jan Pijnenburg. Cooymans: „We hebben heel lang in een hok in Den Bosch zitten ploeteren om een be paalde sound te creëren. Er was echter geen droog brood op de plank waardoor Jan uit pure armoede bij Long Tall Ernie The Shakers is gaan spelen. Daar kwam hij Carl Carlton tegen en nam hem mee toen hij weer bij de groep wegging. Later hebben we onder valse voorwendselen zanger Tony Vandenberg er bij gekregen. We hadden na melijk een bandje met wat nummers opgenomen. De mu ziek klonk wel aardig maar de zang was vreselijk. Ik kan namelijk helemaal niet zin gen. Tony wilde wel even als zanger fungeren en is toen maar gelijk gebleven. Het grootste probleem was het vinden van een goede bassist. We hebben ongeveer 30 tot 35 bassisten uitgeprobeerd, waar onder Freddie Cavalli van de Wild Romance („Die bakte er niks van"). Het contract was al lang getekend, voordat we Rudv Englebert vonden. We hadden iemand nodig met een uitstekende techniek, die goed kan tellen en toch de hele avond simpele akkoordjes wil spelen, als het moet. Rudy was de enige, die aan die ei sen voldeed". Ruzie Hollander is een wonderlijk band, die uit vijf verschillen de mensen bestaat. „We zou den eigenlijk de hele dag ru zie moeten hebben. De gitarist speelde toen hij bij Hollander kwam drie akkoorden: A-bar- ré, D-barré en E7 en was ge wend daarmee de „wereld te veroveren". Ik kom juist uit de harmonische sector en vind dat ieder nootje er punt gaaf uit moet komen. We heb ben in het begin dan ook zo'n ontzettende ruzie gehad, dat Carl zijn gitaar tegen de muur smeed en ik jankend de repe titieruimte verliet". Niet alleen pianist en gitarist hebben andere muzikale inte ressen. De zanger komt uit een Zappa-hoek, de bassist houdt van jazzrock terwijl de drummer het liefst bij Rod Stewart zou drummen. Toch is het een goede combinatie, de elpee is daar het bewijs van. Ja toch?" HANS PIëT. Als het leiderschap binnen de groep ter sprake komt, blijkt de groep een democratisch ge heel te zijn. „Ieder groepslid heeft een vetorecht en dat geeft de nodige problemen... dat meen ik serieus. Je pro beert die problemen op te los sen door de beste compromis sen te zoeken De zanger laat zijn vuist zien. „Heel eenvou dig, wie het hardst slaat krijgt zijn zin".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 23