Robert Palmer werkt aan nieuwe klankkleur Teiemann - omdat het niet altijd kaviaar kan zijn* PLATEN Countdown-live komt terug Concertagenda A De afgelopen jaren heeft Robert Palmer regelmatig Nederland aangedaan. Voor afgaande aan zo'n tournee was er dan al tijd een verassende elpee. Palmer heeft echter besloten het patroon van „een- tournee-en-een-album-per-jaar" te doorbreken. „Niet dat het vervelend is, maar ik hou nu eenmaal niet van routi ne". Op zijn elpees laat hij dat óók dui delijk merken. Iedere nieuwe plaat is een interessante nieuwe muzikale ontwikke ling. Hij verhuisde van de rhythm blues via de rock naar de new wave en ontwikkelt momenteel zijn eigen Palme- riaanse muziek. Belangrijkste elementen, in die muziek blijven echter zijn stem en het ritme. „De meeste songs komen tot stand op de drums". DEN HAAG Robert Pal mer heeft tijdens zijn zeer succesvolle serie Nederland se concerten duidelijk laten horen hoe belangrijk hij rit me vindt Tijdens de optre dens vormde het met het basgitaarspel van Chris Bishop de stevige onder grond voor alle composities, waarop de door Jack Walde- man bespeelde synthesizer en de gitaarsolo's van Allen Mansfield volledig konden bouwen. Als een machine hakte Michael Dave op de trommels. Het publiek kon dan ook niet stil blijven zit ten en stond al snel op de stoelen en in de gangpaden te dansen. Eén van de num mers, die de wat statisch over het toneel bewegende Robert Palmer die op zijn tenen ging staan voor de hoogste noten zong. was het Beatlesnummer Not A Second Time. „Ik wilde een nummer spelen met dat ritme en heb toen maar het hele liedje geno men". Clues is volgens Palmer als een drums-en-synthesizer-el pee geschreven. „Voor deze plaat heb ik gebruik gemaakt van een computer. Je schrijft de melodie voor de basgitaar en stopt die in de computer. Vervolgens speel je precies na wat je hoort. Zo krijg je een perfecte baspartij. Dan nodig je een drummer uit. Deze laat je met de al opgenomen basgi taar meespelen en zo krijg je een perfecte ritmesectie. Daarna zing en arrangeer je de nummers en de elpee is klaar. Op dit album hebben de musici niet te gelijkertijd gespeeld. Iedereen heeft zijn partij apart opgenomen. Het voordeel van deze methode is dat je snel kan werken. De werkwijze in de studio is meestal net te doen of je een pas ingestudeerd nummer voor een publiek brengt en dat is niet realistisch. Kijk, in het verleden heb ik met be staande ritmesecties gewerkt, die van nature swingden. Als je echter zelf een groep sa menstelt, kun je alleen maar hopen dat ze het nummer goed spelen. Je bent er nooit zeker van. Met een computer heb je echter direct resultaat. Ik heb na mijn laatste tournee drie maanden met deze werk wijze geëxperimenteerd en ik ben er zeer tevreden over. Of je nu een roek-song of een dansnummer wilt spelen, alles levert een dynamisch eindre sultaat op". Werkmethode „Voordat ik de musici uitno dig om te komen spelen, zet ik de verschillende partijen op papier. Het enige dat ze moeten doen, is hun gedeelte van het nummer leren spelen. Als ze dat kunnen, dan ge bruik ik de methode die ik net heb uitgelegd. Het enige waar de musicus zich druk over hoeft te maken, is zijn eigen 'dynamische spel. Als hij speelt, is hij de hoofdfiguur. Wat al op de band staat, klinkt alleen maar op de ach tergrond, als leidraad voor zijn spel. De musicus kan dus lekker ego-trippen en als hij komt luisteren en niet tevre den is, kan hij het rustig over doen. Tenslotte is zijn spel het enige dat op de band staat. Voordelen van deze methode zijn dat je niet eindeloos hoeft te oefenen en je geen discus sies of conflicten krijgt. Daar bij heb je een ongelooflijke controle over de hi-fi. Alles wordt apart opgenomen. Hier door is iedere partij zonder bijgeluiden en kan je net zo lang mixen tot je tevreden ben. Ik geloof niet dat er ie mand is, die deze werkmetho de gebruikt". Palmer is niet van plan deze PALMERIAANSE MUZIEK: Robert Palmer: „Het ritme blijft het belangrijkste element in mijn muziek". methode los te laten. Tenzij er een nóg betere manier is. Met behulp van de computer hoopt Palmer zijn eigen Pal- me riaanse muziek te ontwik kelen. „Het moeten nummers worden met een bepaald ka rakter... een bepaalde kleur. Ik ben niet op zoek naar een nieuwe muzieksoort, maar naar een unieke benadering van de muziek. Ik hou name lijk niet van één stijl. Ik wil zo veel mogelijk verschillende muzieksoorten spelen Eén van de musici, die op Clues meespeelt, is Gary Nu- man. „Ik werkte in de studio aan I Dream Of Wires en dat hoorde Gary toevallig. Tij dens één van mijn shows kwam hij kijken. We praat ten wat en bleken goed met elkaar te kunnen opschieten. Toen hebben we samen het nummer Found You Now ge schreven. Het is in de Com pass Point Studio op de Baha ma's opgenomen. Hij was op weg naar Japan, maar onder brak zijn tournee even voor de opnamen". Playboy Palmer (Brit van geboorte) woont op de Bahama's en heeft vooral door zijn hoezen het stempel playboy opgeprikt gekregen. Tijdens een vorige ontmoeting vertelde hij niet zo blij. te zijn met dat stempel. „De hoezen zijn een illustratie van de nummers op de elpee". Die redenering gaat echter niet meer op. Niets verander lijker dan een mens is de uit drukking en die past uitste kend bij PalmerLuister maar naar zijn muziek en kijk maar naar zijn hoezen. „Sinds ik een aantal Tsjechische film posters zag, heb ik het idee de hoezen een illustratie van de nummers te laten zijn, laten varen. Ik was onder de in druk van de eenvoud van de posters. Ze zijn intrigerend omdat ze eigenlijk niets zeg gen. De hoes van Clues zegt ook niets en verandert hope lijk een beetje mijn playboy image. Hij werd in mijn ach tertuin gemaakt". De hoezen worden ontworpen door een goede vriend van Palmer, Graham Hughes. „Hij is mode-fotograaf voor een aantal Engelse modebladen. Als er een hoesontwerp nodig, is, ga ik paar hem toe met fo to's en schilderijen die ik ver zameld heb en dan wisselen we ideeën uit. Tijdens de ge sprekken komen allerlei ge dachten boven. Met deze ideeën ga je aan het werk ontdek je wat er niet goed aan is totdat er uiteindelijk wel een goed hoesontwerp uit rolt". Palmer's Europese avontuur is nog niet afgelopen. Na zijn laatste optreden in het Neder lands Congresgebouw is Duitsland aan de beurt. Maandagochtend vertrok hij met de bus voor tien concer ten naar het 'oosten. „Ik had de keus tüssen het vliegtuig en de bus of eigenlijk tussen het geven van nog meer in terviews of het instuderen van een drietal nummers. Ik heb maar voor het laatste ge kozen HANS PIëT. Joe Jackson Band Beat Crazy (CBS) Joe Jackson heeft het nog al tijd moeilijk met „De We reld Om Heen" in het al gemeen en zichzelf in het bij zonder. Dit blijkt Jackson's voornaamste drijfveer en het levert voor de derde keer in successie een uitermate ge slaagde elpee op. Het is bekend dat Joe Jackson niet vies is van veranderingen en dat is prijzenswaardig. Zo zette hij voor de opvolger van I'm The Man, David Kershenbaum aan de kant en nam zelf de produktie in handen. Een nummer als Fools In Love of Different For Girls is op zijn nieuwste elpee niet te vinden. Het tappen uit succesvol gebleken vaatjes is Joe Jackson nu eenmaal vreemd. Toch staan er ook dit keer van die achttien-ka raats popsongs op als One To One en Mad At You (lekkere vette bas!). Andere nummers waren al op Pinkpop te ho ren, zoals het blues-achtige Crime Don't Pay waarin Jackson op zijn best is. Ei genlijk is alleen de wanstalti ge hoes van Beat Crazy hele maal mis. Maar gelukkig is de verpakking nooit een ar gument geweest om een plaat op te beoordelen. Deze dyna mische slungel blijft voorals nog boeien en maakt nieuws gierig naar meer. Houdt 'm in de gaten, is het motto. Look Sharp dus eigenlijk. N.M. Rory Gallagher Stage Struck (Chrysalis) Het is een goede gewoonte van de Ierse zanger-gitarist Rory Gallagher om na elke twee studioplaten een live-el pee op te nemen. Zo ook nu weer met Stage Struck, waarop voornamelijk opna men van zijn laatste elpees Photo Finish en Top Priority, opgenomen tijdens zijn wereldtournee van november 1979 tot juli van dit jaar. Rory Gallagher, één van 's werelds meest gevraagde festival-acts, wordt verweten dat zijn studioplaten niet de sfeer uitademen die hij tij dens zijn optredens weet op te roepen. Logisch, want meer nog dan wie ook heeft deze Ier respons nodig van een publiek. Tot welke pres taties Rory Gallagher werke lijk in staat is, wordt op dit laatste album overtuigend bewezen. Tussen de overwe gend heavy nummers door is een gillend en fluitend pu bliek te horen dat tot het kookpunt is gebracht. Met de volumeknop ver openge draaid, wordt de sfeer, die ten tijde van de opnamen in Europa, Amerika en Austra lië aanwezig was, duidelijk in de huiskamer overgebracht. TvR Manfred Mann's Earth Band Chance (Bronze) Elke nieuwe elpee van Man fred Mann's Earth Band telt een geheide hit. Eerst songs van Bob Dylan, later^meestal composities van Bruce Springsteen. Eigen composi ties van de Earth Band haal den zelden de hitlijsten, waarmee meteen de grote zwakte van deze groep is aangetoond. Afgezien van in cidentele hits is het overige materiaal op de elpees weinig hitgevoelig (commercieel). Manfred Mann's Earth Band heeft dan ook de naam een specifieke elpee-groep te zijn met knap synthesizer-werk en fraaie melodieën. In de periode dat Watch en '„Angel Station" werden uit gebracht, had Manfred Mann te maken met een groot ver loop in zijn gelederen. Met het vertrek van zanger Chris Thompson leek het lot van de groep voorgoed bezegeld. Maar kijk, na een korte en niet bijster geslaagde eigen carrière is deze zanger weer teruggekeerd en is hij te be luisteren op de drie beste tracks van de elpee „Chan ce", waaronder de single „Lies". Die terugkeer is een goede zaak: want is de 40-ja- rige Manfred Mann „het ge zicht" van de groep, Chris Thompson is met zijn onmis kenbare, wat schorre stem toch zeker „het geluid" van de groep. TvR The Jacksons Triumph (CBS): Swingend, vrolijk en ritmisch maar tegelijkertijd ongelooflijk vervelend. Ne gen nummers lang is het fan tasieloze, commerciële disco dat de klok slaat. Daarbij is het hoge stemmetje van zan ger Michael, dat alsmaar jam merklachten lijkt te uiten, op zijn zachtst gezegd storend. irg fri» Gouden Rock Rollz.be e cessen (Philips): Fats ZZelfs I no, Chuck Berry, The Igetlol dells, Jerry Lee Lewi adel The Diamonds, de Eggei rockhelden van het echam| berry Hill, Roll Over Be ven en Little Darlin. kan Ec degenen die nu wel eeni tong del ijk willen weten wat Zotteg te" rock is, een must. S/laam! Dressed For DrottDus hi (CBS): Deze keer geen niverwa lodeons die de sound uis hij, ken, maar synthesiiHeo Daarnaast veelsteniirW op zangpartijen, waardoor jid-Ne lor-nieuwe-stijl iets Qaan v< -achtigs krijgt. De &n „Pi muzikanten van het doneel uur Henry Mash en PhilaX hel kett plus de nieuweliithebb broer en zus David en Uiten, nia Gavin kunnen uitsteïeepri de popmuziek maken, zien di< al wat verouderde. bien Brouwers Speciality even van de Sjet (Ariola): Wie bev Dolf niet doet om in dtr\ goei bliciteit te komen! Nu nen; door een elpee waarop broi zich als nationale huile:h\e\\\ nummer één manifesteei breni Blues Band Ready bier ta): Tweede album van 'e kun R B-for ma tie, die jar%\ bie genoeg niet met eigen i Pint komt, maar wél met sft. Eer goede, originele muzikalheX is terpretaties van al öestaallerdr voor het merendeel bektn he nummers. Martha insum Muffins Trance ird lit' Dance (Din-disc, j4ning e Zeer flauwe reïincana\ pi van de oude Gruppo S/ruin rt vo, die een schamele pcditle i doet origineel te zijn ier rai niet boven het niveau jken een hitje komt. The Af wee tions Mad about Heil wrong boy (WEA): Theh en tractions? O ja, die primit. Hij geleidingsgroep van inde Costello. Maar The Atd pra tions zonder Costello is miema vervelend als FC Uttbied zonder Wim van Haneflt da Fantasie-arm en karaibied. loos. Een hoogst ongelukiereul plaat. Skids The Abtn on; te Game (Ariola): Ze\n ui jong; brengen harde, n zijn dieuze popsongs; ma&n in hiervoor twee prima onftnd w gen elpees en hebben i en u menteel een hitje in ühet land met Circus Games:»n, op Skids. Niet echt vernieuvoor C maar ze verdienen een ptoogs in de betere juke-box. er m HILVERSUM Bijna twaalfduizend mu- plaatsen en in samenwerking met i ziekiiefhebbers bezochten verleden week landse zendgemachtigden", donderdag-, vrijdag- en zaterdagavond de Van de opnamen die tijdens deze live-concJ Countdown live concerten in de Jaap Eden- werden gemaakt, was afgelopen woensdl hal in Amsterdam. Dit hebben de samenstel- het optreden van de Amerikaanse zari Iers van het Veronica-popprogramma Randy Crawford te zien. In de komende h|_ „Countdown" deze week laten weten. „Een zijn de optredens te verwachten van S|g reden temeer", aldus de programmamakers. The Tears (5 nov.), The Specials (19 nov.), -~-~~ „om volgend jaar ook een dergelijk evene- mond van het Groenewoud (3 dec.). A/a ment op touw te zettenzij het<dat het nog (17 dec.). Madness (14 jan.), Pat Benata?chap grootser van opzet moet zijn. We denken bij- jan.). The Cure (11 febr.) en The Crusadeio vai voorbeeld aan popmarathons in meerdere febr.). edr Wie wordt Nederlandse Biondie'isa DORDRECHT Tijdens het eerste Nationaal (Nat. Imitator Festival) te Dordrecht. VaSJJ Imitator Festival, dat op 27 december aanstaan- Festival kunnen zich ook amateur-artiestef ^0( de in theater Kunstmin in Dordrecht wordt ge- geven, die andere beroemdheden vakk^ er houden, zal de Nederlandse Blondie Debbie kunnen imiteren. Die beroemdheden zf Harry) worden gekozen. Meisjes (of jongens) niet per sé musici te zijn, maar mogen ook QQf die een kansje willen wagen om tot de beste na- tici, cabaretiers, diskjockeys of filmregis^^e maak-Blondie te worden uitgeroepen, moeten zijn. Imitators van dieren en geluiden z'L\qen zich voor 22 december melden via Postbus 369 dit festival ook van harte welkom. |S g- wder ite ic alen i lit di 25 oktober Poison Ivy, Paard van Troje in Den Haag. Voorprogramma: Fresh. 30 oktober Leonard Cohen, Concertgebouw in Amsterdam. 31 oktober Mitch Ryder, Paradiso in Am sterdam. 1 november Captain Beefheart, Paradiso in Amsterdam. 999, Eksit in Rotterdam. 1 november Fischer Chore, Ahoy' in Rot terdam. 3 november The Stylistics, De Doelen in Rotterdam. 13 november Nicolas Peyrac, Vredenburg in Utrecht. 10 november Skids, Paradiso in Amster dam. 13 november Rod Stewart, Ahoy' in Rot terdam. 14 november Urban us, Diligentia in Den Haag. Nicolas Peyrac, Doelen in Rotterdam. 18 november Girlschool, Paradiso in Am sterdam. 21 november Frankie Miller, Paradien? Amsterdam, Stiff Little Fingers, Paards: „I Troje in Den Haag. :e t< 22 november Frankie Miller, Vreden,te, v in Utrecht, Q Tips, Eksit in Rotterdam, sl na 23 november Stiff Little Fingers, Pa/jk ka in Amsterdam. inklie 27 november Queen, Groenoordhal maten' den. rote 29 november The Shadows, De Doelde n Rotterdam. 30 november The Jam, De Doelen injg^t terdam. 3 december Bob Seger, Ahoy' in Rotter 3 december Orchestral Manoeuvre^ The Dark, Paradiso in Amsterdam. 4 december Orchestral Manoeuvre The Dark, Paard van Troje in Den Haags 5 december Ruts DC, Melkweg in An dam. 27 december National Imitator Fest Theater Kunstmin in Rotterdam. Een top-tien-lijst van de beste musici in de Duitse landen vermeldde in 1740 Georg Phi- lipp Teiemann als nummer 1 en Bach als nummer 7. Die stand gold blijkbaar reeds lang, want toen in 1723 de plaats vrij kwam van cantor van de Leipziger Thomaskir- che, wilde de overheid Teie mann terstond hebben. Deze trok zijn sollicitatie echter in want Hamburg waar hij in een paar jaar het muziekleven al aardig in handen had, wil de hem niet laten gaan en bood hem meer mogelijkhe den. Dus kwam Bach in Leip zig maar wel als tweede keus. Wie het nog niet wist, kan uit deze geschiedenis leren hoe betrekkelijk top-tien-lijsten al tijd al waren en zeker altijd zullen blijven. Over een eerste plaats in de eerste helft van de 18e eeuw zou nu over Bach of Handel te praten zijn maar Te iemann zou er helemaal niet meer aan te pas komen, ook al heeft hij in zijn eentje méér gecomponeerd dan de beide anderen samen, en al mag hij noch als historische figuur noch als componist worden was onbeschrijfelijk ambitieus en actief. Hij zorgde voor de liturgische muziek in tenminste vijf hoofdkerken van Hamburg, leidde er de o- pera en mag beschouwd wor den als een van de eerste pro fessionele concertmanagers die adel en burgerij niet alleen te gen betaling muziek liet horen maar ook in staat stelde naar hun vermogen muziek zelf uit te voeren, vaak muziek die hij zelf had geschreven, rekening houdend met hun mogelijkhe den. Deze man die met een mini male opleiding zichzelf had ge vormd, was een voortreffelijk organisator; het ontbrak hem evenmin aan praktische zin als aan handelsgeest. Zo hield hij bij het componeren al reke ning met het vermenigvuldi- gingsprocedé zodat een fuga precies één bladzijde of bij voorbeeld een klavierstuk pre- cjes twee bladzijden besloeg. Hij had in veel opzichten een rijke fantasie, had speelse en originele ideeën en een goede neus waar hij ze moest vinden en hoe hij ze moest toepassen. Ook verstond Teiemann uit stekend de kunst zichzelf en zijn werk te pousseren. In pu blicaties van anderen, in mu ziektheoretische werken van Mattheson en in de eerste mu- ziekencyclopedie van Walther heeft hij zijn eigen leven en werken soms zeer uitvoerig en met een behoorlijk gevoel van eigenwaarde beschreven. Nu was Teiemann ook een Euro pese beroemdheid. In de 86 jaar die hij mocht leven, bracht hij meer dan 4000 com posities op zijn naam. Hij was er al vóór zijn 12e jaar, toen hij zijn eerste opera schreef, mee begonnen en hij leerde zich zelf het vak terdege. Op het toppunt van zijn roem heeft hij een jaar of vijftien niets nieuws geproduceerd. Waarom mag Joost weten, want hij bleef nauw bij het concertle ven betrokken. Net als de muziek van Bach en diens, tijdgenoten is ook die van Teiemann spoedig na zijn dood in het vergeetboek ge raakt en daar meer dan ander halve eeuw verborgen geble ven. Zijn echte wedergeboorte beleefde hij pas na de laatste wereldoorlog toen de barok muziek eensklaps populair werd en de repertoire-honge rige langspeelplaat zich mani- fésteêrde. Het spreekt vanzelf dat het werk van Teiemann, gezien zijn overdadige produktie, zeer ongelijk is van kwaliteit. De. echte barokcomponist was hij bij tijd en wijle nog wel, maar hij tendeerde sterk naar de ge voelige, sierlijke, bekoorlijke, bevattelijke maar vaak ook oppervlakkige rococo. Een ge nie was hij zeker niet, getuige zijn passiemuzieken, die de diepte van Bach en het grote indringende gebaar van Han del missen, maar een groot ta lent kon Teiemann af en toe zeker zijn, getuige tal van op merkelijke uitschieters in zijn veelsoortige instrumentale stukken. Veel van zijn muziek ligt intussen nog braak. Op grond van zijn passies wordt van zijn 23 jaargangen kerk- cantates en van zijn missen niet zo veel verwacht, maar gezien menige aantrekkelijke solocantate zou het niet te ver wonderen zijn als er in zijn 45 opera's en zijn 100 oratoria nog wel wat bijzonders is te vinden Voorlopig mogen we intussen wel erg gelukkig zijn met de nieuwe, qua uitvoering werke lijk sublieme Archiv plaat (DGG 2533 421) waarop Musi- ca Antiqua Köln (met de Ne derlander Henk Bouman aan het klavecimbel en aan een klein orgel) vijf zorgvuldig ge selecteerde Kammerkonzer- te" in even authentieke als fascinerende stijl uitvoert. Heeft Franz Brilggen niet al heel lang Teiemann als een unieke blokfluitcomponist ge propageerd? Op de plaat hoort u Gudrun Heyens grandioos twee zeer virtuoze, ornamen taal verbluffende fluitpartijen spelen, hoewel in het ene con certje Charles Mediam 'hem ongehoord mooi partij geeft in een gamba muziek van opmer kelijke originaliteit De rijk geschakeerde, bijna overweldi gende klank van de barok openbaart zich in de beide concerten voor vier violen zonder continuo. De schitte rende plaat die aantoont dat de niet-geniale Teiemann wel de gelijk ook muziek voor fijn proevers maakte, wordt ge completeerd met een concertje voor twee „skordierte" violen, violen dus, in afwijkende stemming, hier wél met een /*cai «n.«Aftas. Teiemann(1681- generale bas. JOHN KASANDER Lichtenecker -1767) naar een ets va

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 22