iet al het
Personeel van
olspinnerij
an mee naar
lassieke
.Macbeth"
loor Triad
uBrnechetaM)]
01
„Empty Picture
Show
inderdaad leeg
VERLIES AAN
BEIDSPLAATEN
IDSCHE WOLSPINNERIJ
Ondanks koude herfstweer:
Woonspektakel ludieke
en vrolijke manifestatie
^Mantels in wintermode. Wij brencjen deze in
modestqffen zoals alcantharacamel, suede en tweed.
De moeite waard om eens te komen kijken.
Prachtige Sibelius van
Residentie Orkest
LEIDSE COURANT
MAANDAG 13 OKTOBER 1980 PAGINA 3
i
De directie van de Leidsche
spinnerij heeft in een gesprek met de
gezegd, dat niet het voltallige perso-
mee kan met de verhuizing van het be-
30 Cursf naar Veenendaal. De directie heeft van
(ren duidelijk ingecalculeerd, dat met
(net fe Part*timers n>et van Plan zijn om
Schooitf 'het Veenendaalse' te verhuizen. Ook
d uit de gesprekken, die vrijdag werden
xd, duidelijk, dat het restant van de
(net inerij, dat in Leiden blijft (showroom)
Schooittae toekomst wellicht ook naar elders:
- nuist. Dit vanwege de al te ruime behui-
voor een showroom en zeven perso»
iievisie. sleden. De FNV, die eerst nu officieel is
teievisie^iicht, gaat zich over de plannen buigen,
akbeweging vindt de noodzaak van de
tuizing nog niet aangetoond.
rige week maandag verspreidde de FNV
hfletten onder de personeelsleden van de
tische Wolspinnerij aan de Zoeterwoudse-
Uit het pamflet bleek de verbijstering van
'Vakbeweging over de werkwijze van de di-
£ie. Het kwam als een donderslag bij heldere
nel: telefonisch werd de FNV van de plan-
op de hoogte gesteld, terwijl gesprekken
fer het plan niet zijn gevoerd. Tevens werden
(standpunten van de FNV door middel van
j pamflet naar voren gebracht. De vakbewe-
j vindt, dat de directie van de wolspinnerij
heerst moet aantonen dat de verhuizing
Jdzakelijk is. De textielindustrie is kostbaar,
fent de vakbeweging. Dat de verhuizing een
baring voor het bedrijf inhoudt, daar twijfelt
FNV niet aan.
ocedure-fouten
inaf eind vorig jaar hebben we besprekin-
gevoerd met de directie over lonen, toe-
ning van periodieken en een winstregeling,
werd met geen woord over de verhuizings-
hnen gerept. Het besluit hebben we van een
krlid uit Veenendaal moeten vernemen. De
ktie wilde eerst inventariseren en daarna
ons spreken. Ons inziens is dat een foute
|kwijze. Wij wilden veel eerder in het ge-
1 betrokken worden. Maar de directie heeft
jdag toegegeven, dat er fouten zijn gemaakt
betreft de procedure. Men heeft gezegd, dat
bezwaar gegrond is. Vorig jaar nog hebben
wij zelfs de geruchten naar voren gebracht,
maar dat werd als een pertinente onjuistheid
van tafel geveegd. Maar toen waren de plannen
al in ontwikkeling," aldus J. Duijnhoven van
de FNV.
Het is de bedoeling, dat de showroom in Leiden
blijft. Ongeveer zeven arbeidsplaatsen zijn no
dig om dat in goede banen te leiden. De reste
rende vijftig personeelsleden kunnen meever
huizen naar Veenendaal. Althans, dat werd
aanvankelijk gedacht. De FNV verklaart, dat
uit de gesprekken bleek, dat ook de showroom
wellicht gaat verdwijnen en dat niet iedereen
kan meeverhuizen naar Veenendaal. De animo
voor de verhuizing is echter ook niet bijster
groot. Vooral de groep part-timers blijkt niet in
de gelegenheid om de Leidse vestiging te vol
gen. „Ik heb begrepen, dat men al jaren met de
plannen speelt. De voormalige directeur Ver
hoef heeft zich altijd mét hand en tand tegen de
opheffing verzet. Daardoor kwam het plan er
steeds niet door. Nu we van de plannen op de
hoogte zijn, gaan we eerst bestuderen of we er
in principe mee accoord kunnen gaan. In ver
band met de korte tijd komt het ons ondenk
baar voor, dat de eventuele verhuizing al in ja
nuari kan gebeuren. We kunnen binnen die tijd
overeenstemming bereiken, maar de tijd is
kort. Als de directie de verhuizing toch wil
doordrijven, hebben we voldoende mogelijkhe
den om ze van het plan af te laten zien. Ik
denk bijvoorbeeld, dat negatieve publiciteit
voor Neveda wol uit den boze is," meent vak
bondsman Duijnhoven.
Onrustbarend
Maar het gaat de FNV niet alleen om het ver
lies aan arbeidsplaatsen in Leiden door het ver
dwijnen van het bedrijf aan de Zoeterwoudse-
weg. Het gehele Leidse bedrijfsleven baart de
vakbeweging zorgen. Duijnhoven: „Het heeft
niet alleen met het beleid in Leiden te maken.
Er zijn niet voldoende ontplooiingsmogelijkhe
den. Leiden is een stad, die veel doet voor de
stadsvernieuwing en bedrijven uit de binnen
stad mijdt. Maar het is wel nodig, dat de bedrij
ven, die uit de bebouwde kom weg gaan andere
locaties in de naaste omgeving toegewezen krij
gen. Dat kan helaas niet altijd. Het gaat slecht
met veel Leidse bedrijven. Dat is onrustbarend.
We vragen ons af, waar het naar toe gaat in
Leiden.
z(den Het Australische toneelgezelschap Triad heeft
c gens het programma in de korte tijd van bestaan al vele
Het
Hai
e refg
ond
gram
plan
igsbe
fustitjvi
verp
le acl
op
ingen
rogr;
kingsgroepen van Australië te overbruggen. Belangrijk
onder andere mimische vaardigheden en de mogelijk
en die de stem biedt. Verder maken de spelers zo weinig
gelijk gebruik van requisiten, zodat volle nadruk op de
eurs valt.
de voorstelling „Macbeth" die Triad zaterdag in de Schouw-
g bracht, bleek nauwelijks waarom de groep zulke gefasci-
1< rde kritieken krijgt. Het mimische element kwam slechts in
d^figuur van de poortwachter naar voren, en in enkele scènes
de heksen en gevechtsscènes. Voor het merendeel was de
stelling zeer statisch: de spelers kwamen moeilijk van hun
ts af, en ook legden zij weinig expressie in hun lichaamsspel.
sfeer die het neuriën van de spelers opriep, werd niet in de
rige scènes voortgezet
feite was de voorstelling qua spel heel traditioneel. Shakes-
~e schreef in een tijd waarin veel aandacht werd besteed aan
'irtuositeit van het taalgebruik, en ook grappen en grollen
ren zeer verbaal. Bovendien werd in het bijzonder voor tra-
:~"i een niet rijmende versvorm gebruikt, het zogenaamde
verse". Dit alles bij elkaar zorgt ervoor dat grote nadruk
etoogfju te liggen op de tekst en de tekstzegging. Het niet-verbale
wil er daardoor, speciaal bij Engelstalige gezelschappen, nog
eens bij inschieten.
a kbaar is dit ook bij Triad gebeurd. De tekstzegging was goed;
alles aan gedaan om de tekst zowel inhoudelijk als rit-
ald^h over het voetlicht te brengen. Ook was de regisseur kon-
•r went van zijn eigen regie-opvatting uitgegaan. In Triads
b aebeth" was Lady Macbeth als stuwende factor naar achteren
^hoven en kwam Macbeth meer op de voorgrond. Maar juist
r de klassieke spelwijze met sterke nadruk op de tekst, kwa-
n de meer dynamische en buiten-tekstuele momenten enigs
als een stijlbreuk over. Had men de gestileerde bewegingen
het gevecht in de hele voorstelling gebracht, dan zou die in-
daad fascinerend zijn geweest. Nu bleef het bij een statische
«"stelling met hier en daar een brokje beweging.
Jacqueline Mahieu
Het gure najaarsweer weerhield velen niet een kijkje te nemen op het Stadhuisplein
bij het „Woonspektakel".
LEIDEN Het 'Woonspektakel', een door
het Komitee Iedereen Wil Wonen (KIWW)
georganiseerde actie, is ondanks het koude
en gure najaarsweer van zaterdagmiddag
een geslaagde manifestatie geworden. Het
doel van de actie was het aan de kaak stel
len van de woningnood in Leiden. Op het
Stadhuisplein werd een aantal aktiviteiten
gehouden, die door het veelal ludiek karak
ter de aandacht van veel winkelende Leide-
naars en andere belangstellenden trok.
Het KIWW is tot deze manifestatie gekomen
omdat het van mening is, dat de ontwikkelin
gen op het terrein van de volkshuisvesting cha
otische vormen hebben aangenomen. Aan de
ene kant verminderde woningbouw, grote leeg
stand, verkoop van huurwoningen, toenemende
speculatie en vergaande bezuinigingen op subsi
dies en aan de andere kant een stijgende wo
ningnood, sterk stijgende woonlasten en veel
werkloosheid onder bouwvakarbeiders, zijn de
argumenten van het comité voor deze stelling.
De manifestatie ligt in het verlengde van een al
twee weken lopende open inschrijvingsactieac-
tie van het KIWW. Deze actie is bedoeld om de
gemeente te confronteren met het grote aantal
woningzoekenden in Leiden die niet als zoda
nig geregistreerd staan bij het bureau huisves
ting. Dit omdat de gemeente voorwaarden stelt
aan inschrijving, die uiteenlopen van economi
sche gebondenheid tot een aantal jaren woon
achtig zijn in Leiden. Het comité vraagt de ge
meente iedereen als woningzoekende te erken
nen door inschrijving toe te staan. De langere
wachtlijst die aldus ontstaat, zou voor de ge
meente een pressiemiddel moeten zijn tijdens
onderhandelingen met het ministerie van
volkshuisvesting over het toekennen van subsi
dies. In november worden de formulieren (za
terdag vulden ongeveer 100 mensen een vra
genlijst in) aan de gemeente aangeboden.
Ludiek
Het Woonspektakel werd gekenmerkt door het
ludieke karakter van de activiteiten. Bij het
'rad van huisvestingsavontuur' werden allerlei
kleine prijsjes gewonnen, die de aandacht
moesten vestigen op de woonomstandigheden
in Leiden. Tochtstrippen om ramen winddicht
te maken, gloeilampen om lichtpuntjes te
creeëren in de jungle van de huisvesting, en
Kinderen dragen ballonnetjes met de
tekst „Ik wil geen hok" erop.
een vulmiddel om gaten in muren te dichten,
werden uitgedeeld aan de gelukkige winnaars.
Het levend ganzenbord leverde als hoofdprijs
een 'droomwoning' op. Bij een ballengooispel
kon iedereen, die daar behoefte aan had zijn
woede en teleurstelling afreageren, omdat ér
nog steeds geen aardige betaalbare woning ge
vonden is. Ter afsluiting van al deze bezighe
den traden de Leidse popgroepen 'Nota Bene
Band' en 'Munk' op met meer of minder door
de woningnood geïnspireerde teksten. Dit alles
werd aan elkaar gepraat door een Belgisch
sprekende Leidenaar. De enige die dit als vorm
van humor bedoelde accent minder waardeer
de, was een echte Belg die van mening was dat
het optreden van deze presentator racistische
trekken vertoonde.
ADVERTENTIE
Breestraat 151-153 telefoon071-124586
LEIDEN Het Residentie Orkest opende
zaterdag zijn Leids seizoen '80-'81 met het le
concert van de serie L. Als gastdirigent trad
de Japanner Kobayashi op die het orkest
leidde in werken van Webern, Beethoven en
Sibelius.
Kobayashi deed zijn reputatie als internationaal
bekend dirigent alle eer aan met zijn hartstoch
telijke en gedetailleerde directie. Direct al in
Weberns passacaglia demonstreerde hij zijn
vaste controle op het orkest die tot in de klein
ste nuances inspirerend doorwerkte. De disci
pline en nauwkeurigheid waarmee het orkest
klonk, werkte verhelderend in deze niet een
voudige muziek die sterk weet te boeien. De or
kestratie, met een voor Weberns doen groot
klankvolume, doet denken aan die uit de
vroegste periode van Schönberg, maar klinkt
veel milder en subtieler. De eerste aanzetten tot
decatonaliteit die bij de latere Webern zo ver
vreemdend werkt, waren duidelijk te bespeu
ren.
Met Sibelius 2e symfonie belandde men in een
geheel andere wereld. Enerzijds i£ Sibelius te
betrappen op structurele zwakheden en goed
kope pathetiek, anderzijds weet hij allerlei
stemmingen heel zinnig te laten klinken, dank
zij zijn virtuoze instrumentatie. Het orkest
maakte daar een dankbaar gebruik van en
beeldde onder Kobayashi's leiding de diversi
teit in sfeer met een intense spanning en over
gave uit. De climax in het 4e deel, met een
prachtige partij voor de blazers, bekroonde deze
meeslepende uitvoering.
De solist in het 2e pianoconcert van Beethoven,'
Aldo Ciccolini, streefde naar een ingetogen en
exacte klank, maar verviel daarbij tot een zeke
re droogheid. Technisch gezien was zijn spel
onberispelijk, maar de expressieve kwaliteiten
ervan waren meer vagelijk aanwezig dan dat
zij duidelijk naar buiten gebracht werden. Van
de opgewekte vitaliteit in de hoekdelen op de
poëzie in het adagio, was slechts een zweem te
bespeuren. De ruim genomen expressie van de
begeleiding kwam het karakter van het stuk
veel meer tegemoed. Kobayashi toonde zich
een zeer inspirerend dirigent die het orkest in
drie geheel verschillende werken subliem liet
musiceren.
Dirk Vooren
Fietser gewond
na aanrijding
LEIDEN Een 31-jarige
Leidenaar is na een aanrij
ding met een auto met een
hoofdwond en vermoedelijk
een gebroken sleutelbeen
naar het Elisabethzieken-
huis in Leiderdorp overge
bracht.
Het ongeval gebeurde zaterdag
toen een 37-jarige Leidse auto
mobiliste vanaf de Langebrug
rechtsaf het Rapenburg op
wilde rijden. Zij merkte hierbij
de fietser die in verboden
richting over het Rapenburg
reed, te laat op.
Dronken
automobilist
door
brugleuning
LEIDEN Een 19-jarige
Leidenaar is zaterdagavond
om half tien door de bru
gleuning van de Kerkplein-
brug gereden. De man was
dronken.
De beschonkene reed over-de
Oosterkerkstraat de Hooi
gracht op. Op de brug verloor
de autombbilist de macht over
het stuur. Half boven het wa
ter bleef de auto hangen. De
man is ter ontnuchtering naar
het bureau overgebracht.
Schoolverla ters
De Rijksuniversiteit Lelden organiseert op de zaterda
gen 18 en 25 oktober en 1 november jaarlijkse voorlich
tingsdagen voor schoolverlaters (vijfde en zesde klas)
van het V. W.O. 'Tijdens deze bijeenkomsten zullen alle
faculteiten voorlichting geven over de studie, waarbij
ook persoonlijke gesprekken mogelijk zijn. De studen
ten-decanen zijn aanwezig om informatie te geven over
studiebeurzen en militaire dienstplicht, terwijl de stu
dentenverenigingen informatie geven over hun activi
teiten. Aparte voorlichting zal worden gegeven voor
mensen met onvoldoende vooropleiding, die door mid
del van een colloquium doctum - aanvullend (etenta-
men(s) tot de studie wensen te worden toegelaten. Be
langstellenden dienen zich op te geven vóór 4 oktober
bij de dienst studentenzaken, Schuttersveld 9, 2316 XG
Leiden, waarna een programma zal worden toegezon
den.
Mannencafédag
In het Leidse mannencafé wordt zaterdag 18 oktober een
landelijke mannencafédag gehouden. Vanaf ongeveer
twaalf uur 's middags zal in het nieuwe onderkomen van
het mannencafé aan de Caeciliastraat 18 onder meer wor
den gediscussieerd over de specifieke functie van een man
nencafé binnen de mannenbeweging. Tevens worden de
onderwerpen voor de eerstevolgende thema-avonden be
sproken. Het mannencafé is iedere maandag vanaf half ne
gen open. Op de thema-avonden komen de volgende on
derwerpen aan de orde: mannen, werk en carrière (27 ok
tober), mannen en porno (24 november) en mannenbewe
ging) en politiek (15 december).
Plezierig tuinieren
„Plezierig tuinieren" is bet onderwerp van een lezing
die de heer G.J. Nijhot woensdag 15 oktober geeft in
het Rijksherbarium aan de Schelpenkade. De lezing
begint om acht uur. De heer Nijhof is districtsleider
van het bedrijf slaboratorium voor grond- en gewasse-
nonderzoek in Oosterbeek. Het bestuur van de Konink
lijke Maatschappij Tuinbouw en Plantkunde afdeling
Leiden wil het komend voorjaar een cursus tuinieren
opzetten. De cursus wordt 16 en 23 februari en 2 en 9
maart gegeven. De cursus wordt afgesloten met een
praktijkochtend. De plaats en het aanvangstijdstip
van de cursus worden later bekend gemaakt
Verplegersdiploma
In het psychiatrisch ziekenhuis „Endegeest" zijn de vol
gende personen voor het diploma verpleegkunde B ge
slaagd: de dames E. Brinks, H. Hanekamp, B. Hoogervorst,
W. de Jong, R. Sonneveld en Y. de Weert en de heren Af.
Kraan, C. van de Wouw, B. Kuiper, P. Prooi, E. Uitert en
A. Westerhof.
Dodewaard
Het Energie Komitee Rijnland houdt vanavond een in
formatiebijeenkomst voor degenen die van plan zijn
deel te nemen aan de 18 oktober te houden landelijke
manifestatie tegen de kernenergiecentrale in Dode
waard. De bijeenkomst die om acht uur begint wordt
gehouden in het gebouw van studentenvereniging „Ca
tena" aan de Kolfmakersteeg 8.
CDA - vergadering
De CDA-afdeling Leiden komt woensdag 15 oktober
bijeen. Besproken wordt het concept-verkiezingsprogram-
ma „Om een zinvol bestaan" en de daarop ingediende
amendementen. De bijeenkomst heeft plaats in het restau
rant „Wienerwald", Steenstraat 2 en begint om acht uur
's avonds.
LEIDEN Er bestaat een soort theater dat geen theater
wil zijn of niet de gestructureerde ordening van het klassie
ke toneel wil aanhouden. Het biedt de toeschouwer een se
rie ideeën aan, waarna deze zelf maar moet zien wat hij of
zij ermee doet. Tot dat soort theater behoorde „The empty
picture show", afgelopen zaterdagavond in bet LAK van de
stichting BAM.
De titel zegt het eigenlijk al, het gaat om lege beelden en die no
digen niet uit tot interpreteren. Ik zag vier figuren in pyama's
die ieder van hun eigen plek opereerden: één vanuit een bood-
schappenwagentje, één vanaf een ladder, één vanaf een kam-
peermatrasje en één vanuit een bepaalde plek in de ruimte. Al
snel ontspint er zich een territoriumstrijd om een stoel. Dan
wordt er een-man-verlaat-vrouw-scéne gespeeld, die de hele
voorstelling door nog een paar maal herhaald zal worden. Daar
na krijgt ieder de gelegenheid zijn rol te preciseren en uit te die
pen.
„The empty picture show" is een bizar soort theater dat geba
seerd lijkt op tamelijk onuitgewerkte improvisaties waaraan
nauwelijks structuur is gegeven. Als totaal bevredigt de show
mij in genen dele vanwege dat ongestructureerde, maar inciden
teel zijn er leuke momenten te beleven: het steeds weer opnieuw
spelen van de man-verlaat-vrouw-scéne doet het aardig net als
de liedjes in de shoobidoowa-jaren-vijftig stijl. Ook de Ceaser-
scéne is in aanzet leuk. Maar globaal gezien blijven er in „The
empty picture show" te veel onduidelijkheden en vaagheden
over om van een alleszins geslaagde opvoering te kunnen spre
ken.
PAUL VAN DER PLANK
ADVERTENTIE
UITNODIGING
TOT HET BIJWONEN VAN DE OPENBARE VERGADERING
LEIDS CITY CENTRUM
,Op dinsdag 14 oktober 1980 in de koffiekamer van de stadsge
hoorzaal. Breestraat 60. Leiden. Sprekers: Prof. Dr. J. P. I. van
der Wilde, algemeen secretaris voor de raad van het midden- en
kleinbedrijf en Mr. Dr. C. J. D. Waal. wethouder ruimtelijke orde
ning van de gemeente Leiden, over het onderwerp „Économi
sche toekomst van de Leidse binnenstad",
gespreksleider Prof. Dr. A. Kraal.
AANVANG 21.00 UUR
ENTREE GRATIS