Ustinov en Wood opdringerige gidsen in Hermitage-museum gehoordgezien Boudewijn de Groot gezien in Belgisch optreden 1 TERUGBLIK TELEVISIE DONDERDAt RADIO VANAVOND RADIO DONDERDAG RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT WOENSDAG 3 SEPTEMBER 1980 PAGINi Herman Rond een voorgenomen tournee door Engeland van Herman van Veen is een reeks misverstanden ont staan. Het verhaal ging op een gegeven ogenblik zelfs, dat die optredens zouden zijn mislukt. Dit kan alleen daarom al niet op waarheid berusten, omdat Herman als showman zijn eerste stap in Engeland nog moet zetten. Wel is waar dat hij zijn voorstellingen daar heeft afgelast. Er stonden optre dens genoteerd in Belfast, Dublin, Edinburgh, South- port, Nottingham, Oxford, Coventry, Eastbourne en ook in de Queen Elisabeth- hall in Londen. De naam van Herman van Veen is in Engeland echter nog niet bekend. Daar heeft Harle- kijnprodukties iets aan ge daan. Er werd een band met „Fourteen songs" naar Engeland gezonden met de bedoeling daarvan elpees te vervaardigen en daarmee Herman's naam als zanger te vestigen. Die plaat bevat in het Engels vertaalde en gezongen liedjes compleet met muziek uit het bekende repertoire van van Veen en is ook in ons land verkrijg baar. In Engeland stuitte de aanmaak van elpees echter op problemen, o.a. samen hangend met stakingen al daar. Zodoende kwam die {>laat te laat op de markt. Te aat om die nog in verband te kunnen brengen met Herman's geplande zaalop tredens. Zodoende besloot Herman om die Britse tour nee op een latere datum te maken. Het is echter moei lijk om die op de korte ter mijn in te passen op zijn agenda. Want met zijn jong ste show „Onder water" moet hij uitgebreid langs Nederlandse en Belgische iheaters, terwijl er mogelijk aok nog werk in Duitsland wacht. Bovendien begint in het voorjaar het draaiwerk voor ziin tweede film, die als titel krijgt „Hebben en houen". Hierbij voegen zich nog zijn activiteiten voor een door hem geschreven rock 'n' roll-musical, die door Hans Vermeulen van muziek wordt voorzien en gespeeld zal worden door nog aan te trekken acteurs en actrices van naam. Over de regie van deze musical bestaat nog geen zekerheid. Het kan zijn dat Herman die zelf doet, maar evenzeer kan daar een ander voor worden aangetrokken. Al bijeen zit de man tot over zijn oren in het werk, wat niet betekent, dat er uit het uitstel van de Engelse tour nee afstel voortvloeit. On vermeld kan bij een opsom ming van al deze activitei ten niet blijven, dat het maandelijkse Harlekiinblad, begonnen destijds als een mededelingeblad, intussen is uitgegroeid tot een zo goed als volwaardig tijd schrift. Zie het iongste num mer. Dit heeft het karakter van een cultureel periodiek met bijdragen van en over Peter Faber, wijlen Peter Sellers, Bram Vermeulen, Natascha Emanuels, Simon Vinkenoog, Josine van Dal- sum, Liesbeth List en Gerrit Krol. Natascha Natascha Emanuels, de vrouw sedert een jaar of tien achter het Vrouwenca baret, heeft laten weten er volgend jaar mee te zullen stoppen. De komende win ter blijft zij met haar groep de op zich genomen ver plichtingen aangaande de voorstelling „Medianeuro- se" waarmaken, maar daar na acht zij wat zichzelf be treft het getij gekeerd.' Ze vindt, dat ze aan iets anders toe is, maar kan nog niet uit de doeken doen wat dat zal inhouden. Het vrouw-zijn, zo liet zij weten aan het Harlekijnblad, heeft voor haar jarenlang als inspira tiebron gefungeerd. Intus sen ervoer zij dat toch als te eenzijdig, is zij zich meer compleet ipens gaan voelen. Haar volgende snows zullen uitgaan van de mens als compleet wezen. Dat wor den dus geen shows van het mens-Natascha, maar van de mens-Natascha. Hans Het vertrek van de voorma lige VPRO-filmer Hans Keiler als dicteur van de Rotterdamse Kunststichting heeft nogal wat heisa opge roepen. Hij gaf als motief, dat hij te weinig mogelijk heden krijgt om creatief werkzaam te zijn, hetgeen vooral wordt veroorzaakt door telkens weerkerende procedurekwesties in het normale werk. Het bestuur heeft die problemen doorge praat met Hans en moeten vaststellen, dat de bezwa ren, die hij tegen de Kunst stichting heeft, voorname lijk zijn terug te voeren op zijn persoonlijke instelling. Intussen zit het bestuur er mee, want zijn vorige direc teur A. v.d. Staay gebruikte dezelfde argumenten als Hans bij zijn vertrek. En wanneer bekwame creatie ve mensen op directieposten in de kunstsector in Rotter dam niet meer kunnen funktioneren is dat zorg wekkend, aldus het bestuur van de Kunststichting. Waardering voor NOS-reporta- ges koninginnedag (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM De reportages van de rellen in Amster dam op 30 april die de NOS tussen de beelden van de troons wisseling door liet zien, zijn door de meerderheid van het publiek positief beoordeeld. Kort na koninginnedag is de indruk ontstaan, dat deze rellen- beelden het plezier van het publiek in de plechtigheden hadden vergald. Het tegendeel is gebleken uit een onderzoek van de so ciaal-psycholoog Hans Wantholt in opdracht van de NOS. De balans van beide soorten reportages is voor 62 procent van de kijkers uiteindelijk die van een echte feestdag geweest. De kri tiek op de rellenbeelden was het grootste bij kijkers van confes sionele huiie en van mensen die niet-links stemmen. Van de mensen, die tegen de vermenging waren van rellen met plechtigheden, vond toch weer een belangrijk deel dat de rellen in ieder geval op de buis hadden moeten komen, zij het in een apart kader. De kijkdichtheid op koninginnedag van dit jaar varieerde van 44 tot 58 procent van de Nederlanders van drie iaar en ouder. Later op de dag hebben negen van de tien Nederlanders van vijftien jaar en ouder in ieder geval iets gezien van de reporta ges. Overdag varieerde de waardering van 7,5 tot 7,8 procent. Dit cijfer is volgens de NOS hoog. Het feest in Amsterdam 's a- vonds kreeg slechts een cijfer van 6,7. Peter Ustinov en Natalie Wood (mls)leidend In het Hermitage-museum van Leningrad. Instructief en charmant noemt de NOS de manier waarop Peter Ustinov en Natalie Wood de kijker vanavond rondleiden in het Hermitage-museum van Leningrad, langs duizenden kunst werken in 1756 zalen. Men kan de wijze van rondleiden van anderhalf uur Ned. I om 20.00 uur echter evengoed opdringerig noemen, omdat met name Ustinov er een one-man-show van maakt die met het museum bitter wei nig te maken heeft. Voor deze speciale documentaire, aldus de NOS, gingen alle deuren wijd open. Ter bezichtiging waren zalen met werk van Rembrandt, Rafaël en Da Vinei, het goud van de Scythen, het Wedgwood-servies van Catharina de Grote dat uit tweedui zend stuk bestaat, Picasso, Mathisse en werk van zo veel andere meesters. Men krijgt er maar heel erg weinig van te zien. Men krijgt daarentegen wel een indruk hoe verbijsterend rijk dit Hermitage-mu seum is en dat de belangstelling voor de collectie groot is. Ustinov is daar met zijn toneelstem uitvoerig over, zoals hij in alles uitvoerig is, breed, massief en alom aan wezig. Natalie Wood mag zeker een char mante leidster worden genoemd, maar zij wordt door Ustinov weggespeeld, alsof dit museum een enorm decor vormt voor het theaterwerk van dit bekende tweetal van Russische afkomst. Hoe pover de kunstwaarde van deze docu mentaire is, kan worden afgeleid uit de overmatige aandacht voor een kolossale mechanische pauw waarvan het kunstzin nige in twijfel kan worden getrokken. De NOS meldt met enig ontzag dat die pauw maar één keer per jaar mag worden opge wonden en dat dit gebeurde voor de wes terse camera's. Alsof dat er wezenlijk iets toe dpet. Niettemin krijgt de kijker toch wel wat fraaie beelden te zien en indrukken van kunstvoorwerpen en boeiend schilder werk. Maar te weinig in verhouding tot de anderhalf uur documentaire die in dit schitterende museum gemaakt kon wor den. De NOS geeft toe, dat deze film inderdaad niet is bedoeld voor kunsthistorici. Maar voor wie dan wel, wordt niet duidelijk. Men hoeft geen kunsthistoricus te zijn, om belangstelling voor een dergelijk museum op te brengen en ook de categorie van ge wone kunstliefhebbers komt er heel be kaaid vanaf. De NOS: „Maar we mogen blij zijn, dat deze kunstdocumentaire om acht uur 's avonds wordt uitgezonden. Dan bereik je erg veel mensen, die anders nooit zouden kijken". Een stuk politiek, waarvoor zelfs struisvogels zich zouden schamen. Het is niet waarschijnlijk dat door het op treden van Peter Ustinov en Natalie Wood de kijker van acht uur zich plotse ling afvraagt waarom hij zich nooit voor Picasso of Gauguin heeft geïnteresseerd. Eerder zal hij zich afvragen wat het ande re net te bieden heeft, of wat de kabeltv hem aanreikt. De documentaire laat er van het begin af geen misverstand over bestaan, wat de op zet is. Men ziet de buitenkant van het im mense museum, waarna de kijker wordt meegenomen in een trage stoet van bezoe kers, onder wie Ustinov en Wood. Beiden geven een opsomming van hetgeen het museum allemaal te bieden heeft en daar ziet de kijker dan soms heel kleine beetjes van, voor zover niet afgedekt door het brede lijf van de luidruchtige Ustinov. Veel poespas en weinig museumkunst. Later presteert het acterende tweetal het elkaar in een kantine-achtige omgeving te vertellen hoe leuk ze het hebben gehad en het hoogtepunt van de onzin wordt be reikt als Ustinov het grappig blijkt te vin den om te gaan zingen. De NOS zegt van deze documentaire dat de kijkers anderhalf uur lang worden meegenomen door het verbijsterend rijke en grote Hermitage-museum; de kijkers echter die de gegevens van de NOS in hun programmabladen willen geloven, komen bedrogen uit. Ze lopen achter een babbelende Ustinov aan, zien Natalie Wood heel aardig omgaan met schilderen de kinderen en horen haar vertellen wat zij zo mooi vond. Dat dit museum een ver bijsterend rijke collectie moet hebben, maakt de documentaire zonder meer dui delijk; maar voor wie de 1756 deuren open gingen blijkt er minder uit. Voor Ustinov en Wood misschien, maar niet voor de kij ker. FRITS BROMBERG In het Belgische Turnhout trad de Nederlandse protest zanger Boudewijn de Groot voor de camera's van de Bel gische tv. Zijn show werd daar in twee delen uitgezon den. Hier krijgen we deze in gekort ook te zien. Boude wijn kreeg een opleiding als filmer, maar bleek als zan ger ook voortreffelijk uit de voeten te kunnen, hetgeen al snel leidde tot een hit over een meisje van zestien. Toch werd hij al spoedig bekend als protestzanger door zijn anti-Vietnamlied „Mijnheer de president". Als minnaar HGiÜQ6 kOG hou l het l_J scherm in het oog den gedaan om die arme lan den te helpen, want hun va ders hebben een behoorlijke vinger in de pap. Ned. II 18.59 uur. van de goede dingen des le vens openbaarde hij zich in het lied van het land van Maas en Waal. Op zijn reper toire staat vanavond o.m. „Als de rook om je hoofd is verdwenen" en „Tip van de sluier", het lied uit de gelijk namige film. Ned. II 22.25 uur. Van gewest In de Van gewest-rubriek ver schijnen het landjuweel Oir- schot, dat 1500 jaar bestaat, en de woontorens van Lang broek. Ned. 118.59 uur. Paard van Troje Kinderen van Nederlandse po litici, o.a. Paul Lubbers en Pauline Terlouw, vertellen in deze rubriek over hun bezoek aan het ontwikkelingsland Sri Lanka, het vroegere Ceylon. Die kinderen hebben daar ge sproken met hun leeftijdge nootjes over wat de rijke lan den voor die arme landen kunnen doen. Zij proberen vooral hun vaders ervan te overtuigen, wat er moet wor- De auto als heilige koe en dan vooral de autoraces worden ditmaal nader bekeken. Ned. II 20.32 uur. Fokus Nadere informatie over het binnenkort te spelen Fokus- spel, waarvan de opbrengst ten goede komt aan de gehandi capten. Ned. II 21.30. Taxi Ene Zena valt op Louie en dit leidt tot een paar vlotte uitjes. Toch is Louie heel anders dan Zena denkt in deze aflevering van de serie „Taxi". Ned. II 21.35 uur. Man aan de beurt Het is altijd de vrouw die in de mode op de voorgrond treedt. In dit programma wordt dit omgedraaid. Deskundigen op dit gevoelige terrein, werk zaam ook in deze branche, be kijken deze zaak eens van de andere kant. Ned. II 22.00 uur. NEDERLAND 1 N09 18.05 W.K.-Wlelrennen 18.40 Toeristische tips 18.49 Polleen Pill 18.55 Journaal 18.59 Van gewest tot gewest P.P. 19.50 Uitzending van het GPV NOS 20.00 De Hermitage, documentaire NOS 21.37 Journaal NOS 21.55 Den Haag vandaag 22.10 Panoramie 22.40 Studio Sport NOS 23.45 Journaal NEDERLAND2 N09 18.00 Nieuws voor doven en slechthorenden 18.55 Journaal IKON-KRO-RKK 18.59 Het paard van Troje NOS 20.00 Journaal SOCUTERA 20.27 Koningin Wilhelmina Fonds VOO 20.32 De Heilige Koe 21.30 Fokus informatie 21.35 Taxi, w-serie 22.00 De man aan de beurt 22.25 Boudewijn de Groot in concert 22.55 Veronica's agenda TELEAC 23.02 Introduktueprogramma sociale verzekering, 1e cyclus 23.17 Introduktieprogramma microprocessors 1< N09 23.37 Journaal DUITSLAND 1 (Region, progr. NDR: 18.00 Re< ovea. 18.30 AktuaJ. 18.45 Kleuté rle. 18.55 Klnderprogr. 19.25 Re$H; magaz. 19.59 Programmacn:® WDR: 18.00 Inform, progr. 1; Ucht muzlekprogr. 18.50 Infi; progr. 19.15 Aktual. 19.45 Slapst 20.00 Journ. 20.15 Anna, die schfcs ze Barln, tv-film. 21.45 Wetenscl petljk magaz. 22.30-23.00 Journ. DUITSLAND 2 18.20 Kwls. 19.00 Journ. 19.30 Ge den Wind, tv-serle. 20.15 Aktueel gaz. 21.00 Aktualltelten. 21.20 Fuchse, tv-serle. 22.05 Consumer! tips. 22.10 Aktueel magaz. 2 Sporl. 23.30 Journ. DUITSLAND 3 WDR 8.00 Kleuterprogr. 18.30 Cursus gel9. 19.00 Natuurfilm. 19.45 Jou 3. 20.00 Journ. 20.15 Gesprek. 2 Aktueel magaz. 22.15 Filmtip. 2j Des Teutels Pilot (Chain lightnj speelfilm. 23.55 Journ. BELGIE NEDERLANDS NET 1 18.15 Kinderserie. 18.20 Tekenl 18.25 Alias Smith 6 Jones, wes nserie. 19.17 Informatieve ultz. 1| Meded. en Morgen. 19.45 Ja 20.10 Weerber. 20.15 Documenl serie. 21.05 Spelprpgr. (Eurovli 22.25 Cultureel progr. 23.00 Jo 23.15-23.40 Eurovisie: W.K. Wieli nen op de baan. BELGIE NEDERLANDS NET 2 20.15 Jeugdultz. 20.55-22.40 De roerlingen (We were strangt speelfilm. BELGIE FRANS 18.30 Gesprek. 19.00 Liedjespn 19.15 Region, magaz. 19.29 Weert 19.30 Journ. 19.55 Verkeersl 20.00 Documentaire serie. 21.05 rovisie: Spelprogr. 22.25 Weerl 22.26-22.40 Journ. NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden NEDERLAND 2 NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden Filmportret. 11.25 Nachtschf 11.35 Econ. mag. 12.20 Aktueel rr 12.50 Persoverz. 13.00 Journ. 1é Journ. 16.15 Inform, progr. 17.00 I derserie. 17.30 Natuurfitmsene. 17 Journ. (Reg. progr.: NDR: 9.30 Ge' Kinderprogr. WDR: 8.10-11 Schooltv.). DUITSLAND 2 16.30 Cursus Natuurkunde. 11 Journ. 17.10 Tekenfilmserie. 17 Gevar. mag. DUITSLAND WDR 3 L 8.00 Gym. 8.10-11.55 Schoottv. (S Gevar. Klnderprogr.). 17.00-17 Schooltv. i (leder heel uur nws.). NCRV: 18.11 (S) Mier en nu. NOS: 19.30 (S) Hobbyscoop. 20.02 (S) Langs de lijn. sport eh muz. (20.38 Paar- dekoersen). 23.02-24.00 (S) Met het oog op morgen. NCRV: 0.02 (S) Late date. 1.30 (S) Tussen 60 plus en 70. 2.02 (S) Nachtdienst. HILVERSUM 2 18.00 (S) Brassband magaz. R.V.U.: 13.30 Wie Is de vijand? P.P.: 18.50 Uitzending van de PSP. VARA: 19.00 (S) Oe Rode Draad. 20.00 (S) VARA-Klasslek: plano. 20.25 Het zout In de pap. 21.0 VARA-Klasslek: Omroeporkest 22.30 H NOS: 22.40' Polen 1980. VARA: 23.25] Muz. van deze eeuw. Amerikaanse Ir satoren. 23.55 Nws. NOS: leder heel uur nws.). NOS: 18.02 be Avondspils mei de Nationale Hltpar KRO: 19.02 (S) Rauhfaser. 22.02 (S) Ri -Tempel. 23.02-24.00 (S) Walhalla. pnyrygiu leder heel uur nieuws. NCRV: gBB 7.03 Het levende woord. 7.10 Vandaag donderdag. 9.03 Wie _J L, weet waar Willen Wever woont? richt 10 02 Muz'ek b|l de kof1io- 12 03 A-* Het nuttigen van etenwaren is toegestaan. 12.40 Mlddagpauzedlenst. 13.03 hier. en nu. 13.20 NCRV-Globaal. 17.02 Rozégeur en prikkeldraad. Licht gram.muziek. 16.30 De slag om Ei i pa. 17.24 Meded. 17.30 Nws. 17.36 AVF Radlojourn. 17.55 Per Saldo. Continu muziek. 11.03 Poli popparade. 12.03 Ned. «op 13.03 50 Pop ot een enve Waterstanden. 9.15 Werk- 10.00 Concertant. 10.30 't historisch. 10.50 AVRO-tema. 11.00 Radio Lawaalpa- pegaai. 11 10 Schoolradio. 11.30 Aspecten. 11.50 Reglo-naal, prov. inform. RVU: 11.58 Talen aan volksuniversiteiten. OVER- H.VOORL.: 12.16 Uitz. voor de landbouw. AVRO: 12.26 Meded. voor land- en tulp- bouw. 12.30 Nws. 12.36 AVRO's Radlojourn. 13.00 Nws. 13.11 AVRO's Radiojourn. 13.15 Buit. Spectrum. 13.35 Per Saldo. 13.57 Beursplein 5. 14.00 'n Middagje AVRO-te ma. 16.00 Radio Lawaaipapegaal. 16.10 15.03 TROS Top 50. VARA:7.00 Nws. 7.02 Groot klein. 9.02 Zo klonk het vroei Componisten dirigeren ei werk. 9 50 Kamermuziek. 1( Ochtendconcerl: Berlijns FiH monisch Orkest met ptf Klass. muziek. 12.02 Lunchconcert: h Kamerorkest met mezzo-sopraan: Kil muziek. 13.00 Het zout in de pap. 13.25 I ziek voor twee plano's. 14.02 Chrlstof Hogwood. ctaveclnlst en dirigent: Klass. i ziek. 15.00 Finale Meervaart-Podium 15 jazz. 16.00 Het zout In de pap. 16.25 praan en plano: Klass. liederen. Boudewijn de Groot vanavond in speciaal programma. De Muppets mogen in de kijk cijfers dan niet zo hoog scoren, menigeen zal hun terugkeer op de buis met vreugde heb ben begroet. Een fleuriger vul ling van de vooravond, al was het maar om de vele spranke lende kleuren die er in zitten, dan het nogal saaie en weinig animerende gegoochel met Cij fers en Letters, dat nu weer tot nader order, misschien wel voorgoed, is opgeborgen. Dat die Muppets niet aan de kijk- top staan zal wel komen, om dat ze bengelen tussen ver maak voor oud en jong. Vol wassenen zien het er ingesto ken kostelijke vernuft meer aan af dan de jeugd, aan wie de fijnere trekjes wel eens voorbijgaan. Maar vermoede lijk is dit allemaal veel te diep zinnig. Het is kort en goed een uitstekend gemaakt program ma. De Sullivans hebben er nogal in mineur gisteren ook een streep onder gezet. Dat wil zeggen, niet voorgoed. Daar voor liet het slot trouwens nog te veel vragen over. Het is zo'n familie waarmee nog van alles kan gèbeuren. Wel zonder uitzicht op terug keer is de serie „Leven op Aarde" gewoon omdat de ke ten van het sterfelijk leven de laatste schakel heeft bereikt, de mens. En over dat produkt van de schepping wordt ver der genoeg in andere vorm be richt. Onder meer door de EO, die in de serie „Wat ging er mis" weer de waarschuwende vinger op stak tegen door de mens gepleegde aanslagen op dat leven. Weer zonder er een echt debat aan te verbinden over het voor en tegen. Ad Langebent veroorloof! zich een grapje aan het ei| van een reportage over 1] nog geringe effect van zojuist ingevoerde visumplic voor Surinamers. Op 7 decei ber 1992 zal de laatste Surir mer op Schiphol zijn aangel men. Of was het geen gra] maar statistische ernst? In I ramaribo wordt in elk gei op volle toeren gewerkt aan alle aanvragen voor v te voldoen. Sinds de visu plicht zijn er alweer vijfhc derd uitgereikt Enkele be2 ters van zo'n papier werden Schiphol ondervraagd meesten verklaarden hier, leen maar op vakantie te zi Een Nederlander zou snakk naar zo'n mooi zonnig land Suriame de vakantie door kunnen brengen. Tot nu bli de visumplicht, als ze tenmi ste bedoeld is om de toeloop te remmen, weinig zoden a de dijk te zetten. Mevroi Haars van Justitie zei dat 1 in elk geval een controlem del is en dat Surinamers zich niet aan de regels houd er beter mee aangepakt ku nen worden. De enige opl< sing, zo zei een universita onderzoeker, is het schepp van een beter economisch k maat in Suriname. Dat is r tuurlijk ook weer zo'n wa< heid als een koe. Brandpunt hield zich verd nog bezig met te dure sta< verwarming en liet horen h Kohl en Brandt in Bonn i kaar lelijke dingen t( schreeuwden. Wat hebben dan nog een fatsoenlijk par ment. HAN JONKE1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 2