Oe zombies:
iood-enge
>mikkelaars
De Witte Duif toont Katwijkse gravures
Mijn werk
is geen
versiering
n verder
MEZE WEEK IN DE BIOSCOPEN
twaar werk op New Yorkse
ïunstacademie
5
Cabaretnacht opent
SKA N- win terseizoen
Kunstenaarsechtpaar
exposeertin
Warmonds
'Oude Raadhuis'
Cursussen Leids
Vrijetijdscentrum
LEIDSE COURANT
VRIJDAG 29 AUGUSTUS 1980 PAGINA 7
ph (Barry Miller) en Doris (Maureen Teefy) in de kleedkamer van de kunsta-
lemie.
o II Fame (a.l.) met
ureen Teefy en Barry
ler. Regie: Alan Par-
i naar aanleiding van de
van de geluidsband naar
film „Fame" gaat in de
Winders telling een popmu-
al te bezoeken, komt be
igen uit. Alan Parker's
ame" is veel meer dan
t. Het is een soms bijna
ni-documentaire reporta-
van het harde werk, dat
bitieuze jongeren, die het
de showbusiness willen
ken, moeten verrichten
lurende vier jaar om op
kosteloze New Yorkse
tistacademie af te stude-
met de kans dat zij het
ischien uiteindelijk toch
t tot een succesvolle car
ré zullen brengen. En om-
daar naast' toneel ook
ziek en dans aan te pas
komen bevat „Fame" wel
degelijk ook een paar goed
in elkaar gezette muzikale
nummers.
Maar het zwartepunt ligt
toch vooral op de zware trai
ning waar lang niet iedere
student tegen bestand is en
die door de zeer gemêleerde
samenstelling van de leerlin
gen - een verlegen Iers-
Joods meisje, een formidabe
le negerdanser die echter
analphabeet is, een Portori-
caan met huiselijke proble
men en een bescheiden ho
mofiel met een beroemde
moeder - misschien wat al te
gekleurd overkomen. Want
dat is het eigenlijke bezwaar
dat we tegen „Fame" moe
ten aanvoeren. Parker heeft
voor zijn hoofdfiguren een
aantal zeer talentvolle ionge
acteurs bij elkaar gehaald, zo
goed dat ze eigenlijk al van
tevoren bestemd zijn om de
studie te voltooien.
Maar voor wie het plan
mocht nebben om een klein
kunstacademie te volgen is
„Fame" een zeer onthullen
de film, die aantoont dat het
bijzonder hard werken is om
een kans op succes te heb
ben, waarbij een dosis geluk
een bijna noodzakelijke bij
komstigheid is. Want met ta
lent en doorzettingsvermo
gen alleen kom je er niet.
Alan Parker, wiens op effect
berekende „Midnight ex
press" ons maar matig kon
bekoren, evenals zijn kin-
der-gangsterfilm „Bugsy
Malone'bewijst met
„Fame" een goed oog voor
situaties te hebben en voor
de moeilijkheden waarmee
studenten aan een kunstaca
demie, vaak gedreven door
hun verblind ambitieuze ou
ders, te maken kunnen krij
gen. Een interessante erva
ring.
MILO
TRIANON/EUROCINEMA
I en II De zombies (16)
met Tisa Farrow en Ri
chard Johnson. Regie: Lu-
cio Fulci.
zombie duikt op
KATWIJK In de Kat
wijkse galerie „De Witte
Duif' hangt momenteel een
unieke verzameling etsen
over Katwijk en omgeving.
Vooral degenen, die geïnte
resseerd rijn in de geschie
denis van Katwijk, kunnen
aan de hand van de gravu
res volop genieten. Tal van
Kvures gaan in hun af-
lding terug tot de Ro
meinse tijd. Een tijd waarin
Katwijk, zo blijkt uit de
gravures, een belangrijke
grens functie voor de Romei
nen vervulde.
Hoe oud Katwijk is, zal geen
enkele Katwijker met zeker
heid kunnen zeggen. Terecht
ook, want iedere gissing blijft
ongegrond. Wel weet bijna ie
dereen in Katwijk uit te wij
den over de Romeinen en
Katwiik; daarmee doelend op
de oude Romeinse burcht „de
Brittenburcht" die zo'n 1700
jaar geleden aan de Rijnmon
ding gelegen moet hebben. De
verhalen over en de sugge
sties, waar de burcht gelegen
heeft zijn legio. Een jaar of
tien geleden hebben duikers
zelfs geprobeert nog wat van
de oude resten boven water te
halen, helaas zonder succes.
De bij de „Witte Duif" ten
toongestelde etsen laten er
geen twijfel over bestaan,
waar de Romeinse burcht lag:
- aan de uitmonding van de
Rijn tussen het toenmalige
Katwijk en latere Noordwijk.
Ook het zeventiende-eeuwse
boekwerk van Jacob van
Loon, onderdeel van de ten-
toonstellling, toont een aantal
plaatwerken van de oude,
mogelijk door de Romeinen
„colonia Agripinae" (net zoals
de Duitse stad Keulen, die
zijn naam nog steeds te dan
ken heeft aan de verbastering
van colonia) genoemde
burcht
Verder is er een aantal zeven
tiende- en achttiende-eeuwse
topografische gravures te be
zichtigen, onder andere een
gravure van Blaeu, die van
oorsprong militaire gegevens
bevatte. Een andere opmerke
lijke gravure is de „Stranding
van een Walvisch van 70 voe
ten lang, tusschen Katwijk en
Schevelingen". Deze gravure
is van G. v.d. Gouwen en is
gedateerd op 1730.
Kortom voor alle kunstlief
hebbers en liefhebbers van
geschiedenis is de tentoonstel
ling in De Witte Duif meer
dan de moeite waard.
De expositie van deze gravu
res is nog te bezichtigen op
zaterdag 30 augustus en zater
dag 7 september, in galerie
,;De Witte Duif", Voorstraat
92 in Katwijk. De gravures
zijn ook te koop. Voor kijkers
en/of kopers is de entree gra
tis.
Zombies zijn volgens oude Hawaiïaanse
overleveringen doden, die door voodoo uit
hun graf getrommeld zijn en als half ver
gaande slaapwandelaars, de bevolking de
stuipen op het lijf jagen met hun kolossale
kracht. Regisseur Lucio Fulci vind ze blijk
baar niet luguber genoeg. „Zijn" zombies,
die van een eilandje in de Caraïbische zee
afkomen, zijn ook nog vampiers, die de
mensen de strot afbijten en hun slachtoffers
rauw lusten.
Zo wordt een doktersvrouw 'n gezellig eten
tje voor vier zombies, nadat ze haar eerst
een oog hebben uitgestoken. Dan weet u on
geveer wat u bij de heer Fulci te wachten
staat. Hij begint overigens sfeervol genoeg
met een „Vliegende Hollander" in de New
Yorkse haven. Een nieuwsgierig lid van de
rivierpolitie vindt op gruwelijke wijze de
dood en de dochter van de eigenaar van het
schip - niemand minder dan Mia's zuster
Tisa Farrow - besluit met een journalist
naar haar vader te gaan zoeken, wiens laatst
bekende verblijfplaats het eilandje Matoel
was.
Op het eiland gooit Fulci alle remmen los,
laat zombies onder water leven en met
haaien vechten, terwijl een arme dokter al
zijn overleden patiënten een kogel door het
hoofd jaagt om te voorkomen, dat ze ook
zombie worden. Tisa Farrow en haar jour
nalist weten tenslotte als enigen levend het
eiland te verlaten, maar op de terugweg
vernemen zij via de radio, dat de zombies al
in New York zijn en over de Brooklyn-brid
ge in de richting van het eiland Manhattan
slenteren. We kunnen dus nog een (onsma
kelijk vervolg van de heer Fulci verwach
ten.
MILO
BEELDHOUWSTER
FREDY WOLF:
LEIDEN „Mijn sculpturen zijn geen gegeven, staalplaten en stalen buizen, kunt
ornamenten of versieringen. Er moet een
bepaalde spanning in zitten. Het hoeft
niet eens mooi te zijn, maar het moet
boeien, dat vind ik belangrijk. Als het de
doen. Zeker waneer je binnen een strak the
ma, zoals een rechthoek, werkt. Ik maak
verschillende vormen uit één stuk. De plaat
wordt op bepaalde plaatsen ingeknipt, ge-
mensen niet boeit, ben je het voor jezelf splitst en in verschillende richtingen gebo-
aan het maken en dat betekent alleen, gen of gevouwen. Daarna wordt het tussen
dat je leuk bezig bent geweest," aldus de een buizenframe geklemd. Als je het geheel
Leidse beeldhouwster Fredy Wolf. Haar
meestal abstracte beeldhouwwerken zijn
strak van vormgeving en uitgevoerd in ben gegaan. Er is dus nooit wat afgehaald of
roestvrij staal. Het meest recente werk toegevoegd. Als ik dat zou doen, voel ik, dat
van de kunstenares wordt gevormd door het geheel rammelt. Dat gebeurt ook, als ik
rechthoekige buizen en stalen platen. ten opzichte van de platen te dikke buizen
kies. Dan is het evenwicht weg. Van een
Na haar opleiding aan de Vrije Academie in harmonieus geheel is dan geen sprake
Den Haag (schilderen en beeldhouwen) be- meer."
gon Fredy Wolf met lesgeven. Aanvankelijk Alvorens de kunstenares haar ideeën in
maakte zij naast schilderijen en tekeningen staal gaat verbeelden, maakt zij een schels
voornamelijk figuratieve beeldhouwwer- of een verkleinde uitvoering in blik. Blik is
ken. Geleidelijk aan echter, verdwenen de niet moeilijk te verwerken en de vorm van
figuratieve elementen. Via abstract werk het schetsontwerp kan snel veranderd wor-
met organische elementen ontwikkelde den. Daarna veranderd er niets meer in be-
haar oeuvre zich tot zuiver abstracte vor- langrijke mate. Tenslotte gaat zij naar een
men. „Gebeeldhouwde koppen maak ik in fabriek in Alphen, waar het werk onder
klei of was om het daarna in verschillende haar toezicht en mederwerking wordt ge-
materialen waaronder brons af te gieten. Je construeerd.
bent natuurlijk voortdurend aan het zoeken Overigens is Fredy Wolf geenszins van me-
naar wat je het meeste aanspreekt. Met de ning, dat haar materiaalkeuze niet zal ver-
was-techniek werk je met plakken. Ineens anderen. „De ontwikkeling van een kunste-
zag ik naar aanleiding daarvan, dat ik beter naar blijft doorgaan. Zo verwerk ik momen
met platen kon gaan werken," aldus Fredy teel bijvoorbeeld leer in de werkstukken,"
Wolf, die het besluit nam met staal te gaan zo zegt zij.
werken. Inmiddels was een lascursus aan Het kunstenaarsberoep is hard, vindt Fredy
het programma van de Academie toege- Wolf. Maar deze kunstenares is dan ook
voegd en wederom ging de kunstenares constant in de weer en werkt op sterk wis-
naar de Vrije Academie om gedurende één selende tijden. Tussendoor is het nodig
dag in de week de voor naar onontbeerlijke voorbereidingen voor exposities te treffen,
cursus te volgen. te praten over opdrachten, lesgeven aan het
De keuze van het materiaal, dat Fredy Wolf creativiteitscentrum 'Expressie '70' in Alp-
momenteel gebruikt, heeft verscheidene re- hen aan den Rijn en aan de volksuniversi-
denen. Ook praktische overwegingen spelen teit K&O in Leiden. Fredy Wolf: „Als je
daarbij een rol. Fredy Wolf: „Er was een pe- echt goed wilt beeldhouwen, vergt het bij-
riode, dat ik het staal liet carbostralen, zodat zonder veel tijd en inspanning, vooral ook,
er een beschermend laagje op komt. Maar in als je andere bezigheden hebt: lesgeven!
expositiezalen kan het beeld gemakkelijk werken in het atelier en daarnaast ervoor
beschadigen en dan (moet het object op- waken, dat het gezinsleven niets tekort ge-
nieuw behandeld worden. Mede daarom heb daan wordt. Het lesgeven geeft voldoening,
ik voor roestvrij staal gekozen. Ik zou ook maar eist tergelijkertijd veel. Je gooit er al'
gewoon staal kunnen nemen en het laten ie ideeën in. Het is dat ik er zo aan ver
roesten, maar ik heb de glans nodig. Het xnocht ben, maar soms vraag ik me wel
werk moet niet te zwaar, maar luchtig en eens af waar ik mee bezig ben."
levendig ogen. Ik vind het boeiend om te
ontdekken wat je met een dergelijk simpel
WIM BUNSCHOTEN
HDO I Caligula (18) Puur
hsmakelijke pornofilm vol
Idistische trekjes die een
jteld moet geven van Rome
onder keizer Caligula, (derde
week)
nezia (16) Fraai ogend werk
stuk van regisseur Brusati
over de ervaringen van een
verknipte Italiaanse familie,
(derde week)
STUDIO Last tango in
se, eerste week)
REX Blue exstacy (16).
CAMERA Once upon a
time in the west (12 jr). Oude
maar uitstekende western, die
LUXOR De sheriff ziet ze
vliegen (a.l.) Amusante film
met Bud Spencer en een nieu
we partner, boordevol gooi
en smijtwerk, (tweede week)
NOORDWIJK De Stich
ting Kulturele Aktlvitei-
ten Noordwijk (SKAN)
opent zaterdag 6 septem
ber het seizoen met een Ca
baretnacht in het Dorps
huis De Kuip. Het nachte
lijke programma start om
21.00 uur. De toegangsprijs
is 12,50 gulden en 10 gul
den voor donateurs, CJP-
houders en 65-piussers.
De cabaretiers 'Monkau,
Mok en Meeberg bijten het
spits af met het cabaret 'We
staan er gekleurd op'. In dit
musicaal kritisch theater
neemt het trio het op voor
minderheden in ons land.
Het Belgische cartoontheater
'Radeis' brengt humor 'met
een knipoogje naar de wer
kelijkheid'. De Cabaretnacht
wordt evenals vorig jaar be
sloten met een optreden van
het kabaret in travestie 'Juf
frouw Sonika en tante Gré.
Het programma duurt tot
drie uur.
Zondagmiddag
concert
In het kader van een serie
van 6 zondagmiddagconcer
ten geeft de Haagse pianist
Harry Holtman zondagmid
dag een concert in de Noord-
wijkse Kapel. Op het pro
gramma van de uitvoering
die om 13.00 uur begint,
staan werken van Schu
mann, Debussy, Meldelssohn
Bartholdie, de Falla en Gra-
nados. Het tweede gedeelte
van het anderhalf uur du
rende concert bestaat uit im
provisaties op bekende the
ma's. Kaarten voor de uit
voering zijn a 6 gulden aan
de zaal verkrijgbaar.
WARMOND In het
Warmondse 'Oud Raad
huis' is tot en met 18 sep
tember een expositie van
het kunstenaarsechtpaar
Pim en Marijke van Moor-
sel te bezichtigen.
Marijke van Moorsel (45) is
een dochter van de Haagse
kunstschilder en glazenier
Henk Asperslagh. Zij volgde
haar opleiding aan de Aca
demie voor Beeldende Kun
sten in Rotterdam. Zij maak
te wandkleden, mozaïken en
wandschilderingen van ge
bouwen in Voorburg, Den
Haag en Rotterdam. De laat
ste jaren heeft Marijke van
Moorsel zich toegelegd op
gouaches en aquarellen.
Pim van Moorsel (48) is met
beeldhouwen begonnen als
leerling van Albert Termote.
Hierna volgde hij een oplei
ding aan de Haagse Konink
lijke Academie. Hij volgde
de studierichting Industriële
vormgeving, werkte als vrij
beeldhouwer en gaf les op
de Katholieke Sociale Aca
demie. Op de Warmondse
expositie zijn een aantal van
zijn dierplastieken te zien.
De openingstijden van de
tentoonstelling in 'Het Oude
Raadhuis' die door een ge
lijknamige werkgroep is ge
organiseerd, zijn zaterdag
van 11.00 tot 16.00 uur, zon
dag, woensdag en donderdag
van 14.00 tot 17.00 uur en
dinsdag van 19.00 tot 21.00
LEIDEN Het Leids
Vrijetijdscentrum aan de
Breestraat 66 organiseert
ook dit seizoen weer een
aantal cursussen. De cur
sussen worden in de
avonduren, meestal vanaf
acht uur gegeven. De kos
ten liggen gewoonlijk
rond de 65 gulden voor ge
middeld 15 lessen.
Op maandag worden de cur
sussen Tai Chi Chuan (be
wegingsleer uit de Oosterse
filosofie) en Yoga gehouden.
In oktober gaat een Go-cur
sus voor beginners van start.
Inlichtingen bij Koos Groe-
neveld, tel. 071-140987. De
Leidse Go-club houdt op de
de maandag- en de donder
dagavond haar speelavon
den.
Op dinsdag worden cursus
sen gitaar voor gevorderden
en meer gevorderden gege
ven door Max Nagel en
Liesbeth van den Burg. Ver
der de cursus Etsen met Bert
Kienjet, de cursus Tekenen
en Schilderen door Jos van
de Beek en de cursus Jazz-
ballet (gevorderden en meer
Bevorderdenmet Lilian
looi. Op dinsdagavond is
ook de Knutselclub actief.
Mensen die electronische ap
paraten in elkaar willen
knutselen kunnen hier te
recht Gereedschappen en
deskundige hulp in de per
soon van Willem Ouwer-
kerk zijn aanwezig. Materia
len kunnen gezamenlijk en
derhalve goedkoop worden
ingekocht. Deelnemers beta
len ƒ5 per keer. Op dinsdag
wordt verder nog de Muzi
kale Workshop gehouden
onder leiding van Richard
Anijs. De nadruk ligt op het
gezamenlijk musiceren (jaz
zmuziek) aan de hand van
thema's. Het is niet nodig
om een instrument heel
goed te kunnen bespelen,
wel moet men enigszins no
ten kunnen lezen. Het is de
bedoeling dat de deelnemers
aan het einde een keer voor
publiek gaan optreden.
Op woensdag worden de
cursussen fotografie voor be
ginners, gitaar voor begin
ners en saxofoon voor begin
ners en gevorderden gege
ven. De cursus Elektra is
voor mensen die willen le
ren omgaan met draden,
stekkers en huishoudelijke
apparaten (als ze defect zijn).
De cursus staat onder leiding
van Willem Ouwerkerk.
Verder wordt op woensdag
nog de cursus volksdansen
gehouden onder leiding van
Yvonne Knijnenburg. Er
wordt gedanst met de dans
groep Tarantella. Op het re
pertoire staan volksdansen
uit de hele wereld. Er zijn
cursussen voor beginners en
gevorderden. Inlichtingen
en opgave bij Toos Knijnen
burg. tel. 071-123377.
Voor de meeste cursussen
kan men zich laten inschrij
ven op het Leids Vrijetijds
centrum aan de Breestraat
66 op werkdagen van 12.00
tot 17.00 uur. Men kan zich
niet telefonisch of schrifte
lijk voor een cursus opge
ven. Er moet contant of met
een cheque worden betaald.
EUROCINEMA IV (Alphen
aan den Rijn) De losbol
(a.l.) Jean Paul Belmondo kan
zich weer eens geheel uitle
ven.
Pans (16) Maria Schneider en jaarliiks in tal van bioscopen
Marlon Brando in een destijds" terugkeert, (reprise zesde
LIDO III Dimenticare Ve- geruchtmakende film. (repri- week).
GREENWAY (Voorschoten).
EUROCINEMA III (Alphen Oorlog in de ruimte (a.l.)
aan den Rijn) Caliguia (18) Ook: National lampoon's
Zie Lido I. animal house (16).