Chauvinisme benevelde Franse
kijk op eigen geschiedenis
I
Firatofeest met
tal van artiesten
TERUGBLIK
FRANSEN, ALS JULLIE EENS WISTEN
IKON volgde
levenslijn lichamelijk
gehandicapten
hou f
het lJ
scherm
in het
oog
TELEVISIE VANAVO
Meeste bekijks voor
Sinbad dezeeman
Bestuurscrisis remt plannen VPRO-tv
TELEVISIE ZATERDAC-
RADIO VANAVOND
RADIO/TELEVISIE
LEIDSE COURANT
VRIJDAG 29 AUGUSTUS 1980 paqAC
Ter gelegenheid van het feit dat het binnen
kort tien jaar geleden is dat generaal De
Gaulle overleed, presenteert de KRO-televi-
sie aanstaande zondag op Nederland I onder
de titel „Fransen, als jullie eens wisten.." de
eerste van drie documentaires over de Fran
se contemporaine geschiedenis. Centraal
daarin staat behalve generaal De Gaulle
zijn tegenvoeter generaal Pétain.
De drie documentaires zijn gedistilleerd uit
een film van oorspronkelijk negen uur van
de hand van de Franse cineasten André
Harris en Alain Sedouy die haar oorspron
kelijk hadden opgezet voor de Franse
(staats)televisie. De film, die drie jaar gele
den gereed kwam, werd evenwel geweigerd
omdat ze te kritisch was. Met name met ge
neraal De Gaulle zou op een onverantwoor
de wijze zijn omgesprongen.
Het ging Harris en Sedouy evenwel niet zozeer
om de persoon van De Gaulle als wel om het
Franse nationalisme dat als een rode draad
door het Franse politieke gebeuren heen loopt
en waar De Gaulle een vertegenwoordiger bij
uitstek van was. Ze beginnen hun film bij het
slagveld van Verdun in de Eerste Wereldoorlog
toen De Gaulle nog een betrekkelijk beschei
den positie innam en zij eindigt met het overlij
den van De Gaulle in 1970.
Opmerkelijk voor Franse televisiemakers is de
aanpak van hun onderwerp. Zij hebben zich als
betrekkelijke buitenstaanders opgesteld en zich
niet bij voorbaat vereenzelvigd met het wel en
wee van Frankrijk zoals de leiders dat zagen.
Voor de Franse kijker moet die werkwijze ont
hullingen hebben opgeleverd, of zelfs schok
kend zijn geweest. Het viel dan ook te ver
wachten de makers hadden dat al min of
meer te verstaan gekregen toen ze nog met de
voorbereiding van hun film bezig waren dat
ze bij de 'staatstelevisie die immers het offi
ciële Frankrijk wil laten zien, ook nu nog
geen kans kregen.
De rol die Harris en Sedouy op zich genomen
hebben valt in Nederland enigszins te vergelij
ken met die van dr. Hüting die vertrouwde op
vattingen (over de Nederlandse koloniale poli
tiek) aan het wankelen bracht, of met die van
Hofland of Blokker, die in 1975 voor de VPRO
soortgelijke documentaires over Nederland
hebben gemaakt.
De traditionele jaarlijkse militaire parade op 14 juli op de Place de la Bastille in Parijs.
Minder pretenties
In het geval van Harris en' Sedouy gebeurt dat
overigens met aanzienlijk minder pretenties,
dan waarvan het laatstgenoemde tweetal blijk
gaf.
Daarvan kan men zich al dadelijk overtuigen
bij het zien van de eerste documentaire, die
KRO-medewerker Truyman maakte uit het
werk van Harris en Sedouy: Van Verdun tot
Vichy, het tijdperk tussen de beide wereldoor
logen. Het is een objectieve, dat wil zeggen van
twee kanten belichte registratie van het oor
logsleed, de sociale ellende en de voorbereiding
op een nieuwe oorlog. Er zijn de gebruikelijke,
met veel fanfare omgeven beelden van het oor
logsleed. Wat dat betreft niets nieuws. Alleen is
de luidruchtigheid nog wat groter dan in soort
gelijke documentaires. Opmerkelijk zijn, voor
de Fransen zeker, de reünies van de oud-strij
ders die van de heroïek weinig overlaten. Een
oorlog die ten slotte onder leiding van generaal
Pétain ten koste van 240.0Ö0 slachtoffers „ge
wonnen" zou worden.
In 1940 was de animo bij de Franse om voor de
tweede maal ten strijde te trekken aanzienlijk
minder groot dan in 1914 en dit wordt in de
film uitvoerig geanalyseerd. Van groot belang
in de vooroorlogse ontwikkelingen was het op
treden van de kortstondige Volksfrontregering
gevormd door socialisten, communisten en
vooruitstrevende katholieken onder leiding van
Leonard Blum die het niet-nationalistische
Frankrijk in beeld brengt. Niet-nationalistisch
wilde echter niet noodzakelijkerwijs zeggen
anti-militaristisch, ook al worden zij van die
mentaliteit wel beschuldigd door rechtse tegen
standers. De maatregelen die zij namen wezen
daar namelijk niet op.
Schril tegenover de politiek van links stond het
optreden van Daladier, de opvolger van Blum
die in 1938 samen met de Engelse premier
Chamberlain ten overstaan van Hitler in Mün-
chen het lot bezegelde van de Tsjechen.
Veel controversiëler nog zouden in Frankrijk
de zaken komen te liggen na de oorlog. Ze ko
men in de twee daarop volgende documentaires
aan de orde, die volgende week worden uitge
zonden (6 en 8 september). Waren de Fransen
niet in meerderheid, zoals de Nederlanders,
passief gebleven tegen de Duitsers en hadden
er niet ontelbare Fransen actief met de bezetter
gecollaboreerd? De grote zondebok was natuur
lijk Pétain, die in 1940 als redder van het va
derland was binnengehaald. In zijn plaats trad
na de oorlc^ De Gaulle. De collaboratie bezorg
de de nac jrlogse autoriteiten heel wat hoofd
brekens. Wie was collaborateur in een land
waar het wettig gezag zelf had gecollaboreerd
met de Duitsers? Door de autoriteiten werd het
zelfde schimmenspel opgevoerd, maar het ken
de veel grotere proporties dan in Nederland.
Voor de Nederlandse kijker zijn de documen
taires interessant als kennismaking met de
Franse contemporaine geschiedenis, iets waar
de Nederlandse televisie niet erg gul mee is. De
schok die de Franse hebben ervaren bij het
zien van de film van Harris en Sedouy zal de
Nederlandse kijker echter-niet voelen. Nationa
lisme en patriottisme lijken hier immers al veel
eerder van hun aureool ontdaan. In dat opzicht
zijn de Nederlanders sneller gegroeid dan de
Fransen die gelet op de moeilijkheden rond
deze film het daar nog steeds moeilijk mee
hebben.
PAUL VAN VELTHOVEN
In de twee delige documen
taire film „Net als ieder an
der", waarvan de IKON van
avond op Ned. I om 23 uur
het eerste deel qitzendt, pra
ten tien lichamelijk gehan
dicapten over de persoonlij
ke beleving van hun handi
cap. De samenstellers heb
ben geprobeerd een levens
lijn te volgen, door mensen
aan het woord te laten uit
verschillende herkenbare pe
rioden uit een mensenleven.
Die lijn wordt begonnen met
de negen maanden oude
baby Sabine en afgesloten
door de 63-jarige Gerda, die
in deel 2 aan het woord
komt. Het accent van de ge
sprekken ligt deze keer niet
op de toegankelijkheid van
postkantoren en trams,
maar op de emotionele as
pecten. „De lichamelijk ge
handicapte leeft net als ie
der ander, maar moet er wel
veel moeite voor doen om
dat te verwerven", aldus de
IKON.
Hoewel deze documentaire
dieper graaft dan soortgelijke
documentaires, zal de in dit
onderwerp geïnteresseerde
kijker zich niet aan de indruk
kunnen onttrekken iets derge
lijks eerder te hebben gehoord
en gezien. De vragen van de
interviewers Wim Neijman en
Bas Treffers maken het er ook
een beetje naar. „Wat is het,
om een gehandicapt kind te
hebben?", is een goede, maar
wel vaak gestelde vraag, waar
op te veel antwoorden moge
lijk zijn om door één moeder
beantwoord te kunnen wor
den.
In deze documentaire zegt de
moeder erop: „We maken er
geen punt van, het is zo be
trekkelijk. Ieder kind kan iets
overkomen". Later in het eer
ste deel zegt de moeder: „Je
wordt voortdurend geconfron
teerd met de feiten, waardoor
een gevoel van ónvrede met
de situatie toch steeds terug
keert".
Informatie waarmee de kijker
niet veel kan doen; de opmer
king van deze moeder beant
woordt aan het vermoeden
van de kijkej-, die de docu
mentaire over zich heen moet
laten gaan als een voldongen
situatie waaraan niets te ver
anderen valt.
Gehandicapt, maar verder als ieder ander.
Tenzij er kijkers zijn, voor wie
dit onderwerp nieuw is. Nog
immer blijkt de valide maat
schappij zich geen goede hou
ding te kunnen geven, gezien
de opmerking van een 17-jari-
ge jongen in een rolstoel:
„Soms geven ze me een kwar
tje en dan weet ik niet of ik
het moet teruggeven..."
'Over de rol.van de erotiek
gaat deze documentaire wel
licht verder dan andere films
over de gehandicapte; de
woordvoerders zijn er relatief
spontaan over. De 25-jarige
Gilbert geeft toe dat hij een
poosje moest wennen aan de
manier waarop hij zijn eerste
erotische ervaringen beleefde,
maar dat er later niets op was
aan te merken. Zijn vriendin:
„De mensen denken dat ie
mand die in een rolstoel zit
niet goed bij zijn hoofd is en
dat van sexualiteit geen sprake
kan zijn; belachelijk gewoon".
Dat deze uitspraak van slechts
één betrokkene afkomstig is
en niet maatstafgevend is,
werd eerder aangeduid door
een 17-jarige: „Als ik moet
worden geholpen bij sexuele
activiteit, zie ik het niet zit
ten", meldt hij.
Het is een aardige gedachte
geweest van de IKON, bij de
aanpak van dit onderwerp het
te zoeken in de opbouw in
leeftijd. Maar het zijn toch
steeds duidelijk enkelingen die
aan het woord komen, voor
zichzelf sprekend en niet voor
de lichamelijk gehandicapte in
het algemeen.
Al worden soms onderwerpen
losgemaakt die een algemene
discussie op gang kunnen
brengen. Een gehandicapte
merkt op, in vriendschappen
nooit te zijn afgewezen op zijn
handicapt; ongetwijfeld zijn er
vele anderen, die tegenoverge
stelde ervaringen hebben.
Een week later, vrijdag 5 sep
tember komt een wat oudere
generatie aan het woord, met
een opmerkelijk gezichtspunt:
niet de gehandicapte blijkt in
moeilijkheden te komen, maar
zijn valide echtgenote. In het
eerste deel verklaart de vrien
din van een gehandicapte nog,
dat zij geen enkele moeite
heeft met de handicap van
haar vriend. De volgende
week blijkt een vrouw na vele
huwelijksjaren de handicap
van haar man niet meer goed
te kunnen verwerken.
De twee delige documentaire
wekt de indruk in de hand,
dat iedere gehandicapte steeds
een eigen verhaal heeft te ver
tellen, dat in details en hoofd
zaken afwijkt van het verhaal
van anderen. Het verhaal van
Gilbert, die door een auto-on
geval gehandicapt raakte doet
weldadig aan: „Ik kon een op
leiding volgen en daarvan heb
ik natuurlijk gebruik gemaakt.
Ik kon en wilde werken. Met
het gevolg dat ik nu m'n hand
niet hoef op te houden, maar
dat ik bélasting betéél". Een
van de weinige stralende be
lastingbetalers; maar deze
heeft een heel goede reden.
FRITS BROMBERG
Miep Diekman en drs. P gaan elkaar vanavond uithoren.
In de Amsterdamse RAI,
waar momenteel de Firato
heerst, draven voortdurend
ook artiesten op. Vanavond
vinden die elkaar in een gro
te show, die rechtstreeks on
der de titel „De sterren van
'80" wordt uitgezonden. We
zien daarin Gruppo Sporti-
vo, Maywood, New Adventu
res, Spargo, Margriet Marke
rink, Chips, Dolly Dots,
Amii Stewart en nog veel
meer fraais.
Ned. I 20.05 uur.
Spanning rond de geboorte
van David's kind.
Ned. II 20.27 uur.
Ooievaarsparadijs Kerkepad
In Marokko voelen de ooie
vaars zich thuis. Een natuur-
filmer maakte daar een .ver
haal over.
Ned. I 18.59 uur.
Portret drs P
Van een reeks voorgenomen
„Dubbelportretten" gaat de
eerste over de jeugdschrijfster
Miep Diekman en drs. P, alias
Heinz Polzer. Zij zijn beiden al
jaren goede kennissen en pra
ten over eikaars eigenaardig
heden en gehechtheden.
Ned. I 21.55 uur.
David Copperfield
Slot van deze Dickensserie.
Het pad langs de kerken voert
ditmaal naar Oost-Brabant en
Zaandam.
Ned. II 21.55 uur.
Nana Mouskouri
Nana zingt weer gevoelige lie
deren uit haar bekende reper
toire.
Ned. U 22.20 uur.
Morgenmiddag
Voor de kinderen morgenmid
dag weer een reeks uitzendin
gen, t.w. Wollie's wereld, de
Kleine pinguin, de soete sui-
kerbol, Pommetje Horlepiep
en Laurel en Hardy.
Zaterdag Ned. I 15.32 uur.
(Van onze radio- en tv-redac-
tie)
HILVERSUM Meer dan 1,1 miljoen kinderen hebben in
ht tweede kwartaal van dit jaar gekeken naar de op 1 april
door de KRO uitgezonden televisiefilm „Sinbad de zee
man".
Dit is gebleken bij een enquête door de NOS onder 258 kin
deren van drie tot en met 11 jaar. Grote aantallen kijkertjes,
die gemiddeld per dag 40 minuten voor het televisietoestel
zitten, trokken ook afleveringen van de „Berebios" van de
AVRO (950.000) en „De Hulk" van de TROS (920.000).
Onder de „Top-25" waren zestien specifieke jeugdprogram
ma's. Daarnaast werd veel gekeken naar de Ted-show van
de NCRV, de showbizzquiz van de TROS, de Willem Ruis-
show van de KRO en de tekenfilmseries „Tom en Jerry"
van de KRO en „Popeye" van de VARA. Veruit de hoogste
waarderingen kregen de „Berebios" met 85 en de Hulk en
Tom en Jerry ieder met 81.
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM De VPRO-televisie
heeft veel plannen voor het komende
winterseizoen, die echter nog niet
vast staan door de nog voortdurende
bestuurscrisis binnen deze omroep.
Voorlopig houden de programmama
kers het er op dat hun ideeën in ieder
geval tot 1 december van dit jaar door
de vijf bestuursleden, die de afgelo-
en zomer bleven zitten, zijn geaccep-
pen zo
teerd.
In grote trekken heeft de televisiedienst
een geheel nieuw schema opgezet, waar
in alleen Koot en Bie, de „lotgevallen"
van Cherry Duyns en „extra" zijn geble-
Nieuw zijn een vierwekelijks' magazine
„Himalaya" van Roelof Kiers, waarin
men inzicht gaat verschaffen over be
langrijke ontwikkelingen in de interna
tionale politiek en cultuur en het inter
viewprogramma „Mooie woorden", dat
door Joop van Tijn gepresenteerd gaat
worden.
Voorts wordt door een aantal program
mamakers gewerkt aan een serie van
vijf avondvullende documentaires onder
de titel „Nederland nu". Het gaat hierin
óm „een aantal menselijke categoriën in
hun relatie tot de maatschappij".
Frans Bromet en Hans Veis maken vier
documentaires over het verschijnsel van
de professionele hulpverleners. Netty
Rosenfeld filmt onder de titel „burgers
en buitenlui" toevallige ontmoetingen
met onbekende Nederlanders. Er komt
ook een reeks documentaires over het
menselijk leven. Aangekocht heeft de
VPRO de dertien-delige serie „Berlin
Alexanderplatz" van Rainer Werner
Fassbinder.
Op het programma staan voorts zes korte
humoristische films van Orlov Seunke,
het theaterprogramma „De komiek" van
Freek de Jonge, dat op 21 september te
zien is en een serie films van de Italiaan
se regisseur Scola. Er wordt gewerkt aan
een programma voor jongeren tussen
dertien en achttien jaar.
NEDERLAND 1
NOS
18.00 Nieuws voor doven en
slechthorenden
18.49 Poli en Plll
18.55 Journaal
AVRO
18.59 Ooievaarsparadijs
Marokko,
natuurfilm
19.25 AVRO's Sportpanorama
20.05 De sterren van '80
NOS
21.37 Journaal
AVRO
21.55 Dubbelportret, praat
programma
IKON
22.55 Net als leder ander
(1), documentaire film
NOS
23.50 Journaal
NEDERLAND2
NOS
18.00 Nieuws voor doven en
slechthorenden
18.55 Journaal
NCRV
18.59 Zo vader, zo zoon,
spelprogramma
19.25 Boezemvrienden,
jeugdserie
NOS
20.00 Journaal
NCRV
20.27 David Copperfield.
feuilleton
21.15 Hier en nu
21.55 Kerkepad'80
22.20 Nana Mouskouri: amu
se
mentsprogramma
NOS
23.15 Journaal
BELGIE NED.
BRT 1
18.30 Paulus de boskaboult
Journaal, Weerbericht; 20.1!
Andrews Engelse spet
1978 van Tony Richardson; f
meragenda; 22.10—22.25
nieuws.
BRT 2
18.30—20.15 Zie BRT 1
concert: Boudwljn de Groot;
Bankiers (slot); 22.05—22.!
Levlnes Lijn.
li
DEI
DUITSLAND 1 »teil
REGIONAAL PROGRAMMA
18.00 Sportjournaal. 18.30 ten t
WDR (kanalen 11. 24. 30. 3Jvaj
Eerste deel van de cyclus: jBIÏll
küre"; (ca. 20.00—20.15) Ae
(Tagesschau) en van ca. 21.5
Thema's van de dag: Ve W
Bonn; 22.35 Tatorl (SWF); he
01.05 Journaal (TagessChau) m
OUITSLAND 2'
Westerns
naai
naai;
Bergman;
22.20 As|K„,,
dag; 23.20 Double dynamileitte
00.50 Journaal (Heute). w,
ir r
oi
19.45 Journaal 3; 20.00 J hel
20.15 Natuur en techniek «fase
21.00 Momenten 21.30 God£)e
wereld; 22.00 Aus dem Nestj-
(Un ours pas comme les autre!,
„Verloren paradijs"; 22.55 Mikir
markten en geld (10): Elnded,
armoede? 23.40 Nieuws. een
DUITSLAND 1
OCHTENDPROGRAMMA (kanalen 2,
9. 41. 53 en 55) 10.00 Journaal (Ta
gesschau). 11.10 Geen pardon voor
beschermengelen (ZDF). „Ongeluk op
de seconde nauwkeurig". 11.35 Bui
tenlandjournaal (ZDF). 12.20 Rondblik
(DFS/ZDF). 12.50 Persoverzicht.
13.00-13.10 Journaal (Tagesschau).
13.40 NAMIDDAGPROGRAMMA
13.40 Programma-weekoverzicht.
14.10 Journaal (Tagesschau). 14.15
Sesamstraat (NDR). 14.45 Spel zon
der grenzen (WDR). 16.15 ARD-advi-
seur: School en beroep (HR). 17.00-
17.30 Het andere St. Pauli (NDR).
ierd
DUITSLAND 2 P?
12.00 NAMIDDAGPROGRAN° D
12.00 Programma-weekoid 1
12.30 Voor buitenlandse gier
ders. 14.45 Journaal (Heuteiht
Vliegboot 121 SP. 15.10 De j a
de grote wijde wereld van l
ZDF). 15.55 Kijk toe, doe me?
Maja, de bij. 16.35 De berende
17.04 De grote prijs De w) V
naars. 17.05 Journaal (Heut^nu
i he
DUITSLAND 3 di
WDp 17.30 Overzicht van her d(
sprógramma. (Herhaling). ge(
den
^ÏWS
HILVERSUM 1
KRO: (18.11 Echo.) 18.58 Marktberichten.
19.02 (S) Ptlht uit. 19.55 Overweging. 20.03
(S) Van oud zeer tot zeer oud. 21.02 (S) Nine
o'clock jazz. 22.02 (S) Goal. NOS: 23.03 (S)
Met het oog op morgen. VOO: 0.02 (S) Oh.
wat een nacht.
eert podium: Klaas, orkestmuziek n(
(20 55 Accoord 21.45 (S) Aspect»
kamermuziek. 22.30 Nws. 22.40 l
tuur-Magazlne. 23.30 (S) HorizclNI
HILVERSUM 3
NOS: 18.03 (S) De Avondspits
nale Hitparade. 19.02 (S) De
Een klassieke western uit het
jaar 1953 vormde gisteren
KRO's hoofdschotel. John
Sturges lette in zijn ontsnap
ping uit Fort Bravo niet alleen
op de schieterij, maar probeer
de ook menselijke roerselen in
beeld te brengen. Soms ligt dat
er nogal dik op. En anno 1980
vraag je je wel eens af waarom
die stoere binken in de woes
tijn van Arizona zich al die
moeilijkheden op de hals haal
den. Die Carla Forester bij
voorbeeld, die vrolijk uit een
koets stapt die zojuist door
bloeddorstige roodhuiden on
der vuur is genomen en dan
even later, weer diezelfde
woestijn intrekt waar het we
melt van ftidianen en ratels
langen. Het was in die tijd, de
Amerikaanse burgeroorlog,
toch wel een ander slag men
sen dan vandaag de dag. Bij
elke riskante stap schakelen
we nu meteen een verzeke
ringsmaatschappij in. Maar het
blijft een boeiende film met
opnamen in het bonkige land
schap zoals je ze in-een natuur
film zelden ziet.
Na het nieuws ruim een half
uur onderricht over de proble
men roncf de opgroeiende
jeugd, eea programma dat mis
schien beter aan het begin van
de avond *kan worden ge
plaatst omdat dan elk soort
van jeugd die hiervan iets kan
opsteken kan bereiken.
Is de VVD de grote verliezer
in het jongste begrotingsdebat?
Met die vraag werd minister
^Wiege^geconfronteerdl
TROS Aktua. Een duidt
of nee volgde er niet o
de verzekering dat de V
het geheel niet uit de bp
een volgend kabinet hl d
vallen, zoals geruchten
willen. De goede sfeer i
de begrotingsbehandeli
afgesloten en het ond
vertrouwen is volgens
een aanduiding dat ei
verder te regeren valt.
gens sloot hij de vormirPl
een nationaal kabinet,"
vroeger reeds door heft
pleit, niet per se uit. Mé 1
Uyl in een kabinet is ooft
hem geen onduldbaar sl>
beeld. Als de kiezer m»sa
zekerheid krijgt dat £n1
goed worden besteed. Va
de stappen tot het tege
van onjuist gebruik van Ide
ciale verzekeringen, no|>oi
Wiegel. Andere ondervter
bij Aktua waren de grol20
chaos door de MC-(r
waardoor zelfs gevaarlijk nr
standen ontstaan en veqdt
ers met hun hobby nu lh«
ducht vergald zien, altete
ve bedrijven om de WadjO
redden, vernuft op de ifiO
dersbeurs in Groningen t-1
situatie in Polen die v(
Bob Kroon een politieke d
zonder weerga dreigt tads
den waarover in veel Ir
steden in Europa ernstig
hoofd wordt gebroken. En-
slotte, helaas, afscheicfee
Dave Allen. HAN JONj11
Pianoroman tiek
uit de 19e eeuw
De jonge Haarlemse pianist
Alwin Bar, had voor zijn con
cert in kasteel Duivenvoorde,
romantische pianomuziek uit
de negentiende eeuw uitgeko
zen waarbij hij bij de jongste
compositie begon om met de
oudste te eindigen. Nu was die
jongste qua datum van ont
staan weliswaar al 20e eeuws,
maar de pianist Casadesus
paste in zijn pianowerken zo
veel toe van de erfenis van
zijn direkte voorgangers dat
ook deze tweede sopate niet
zou hebben misstaan in het
eind van de vorige eeuw.
Men kon er Bar in leren ken
nen als een technisch verge
vorderd pianist, emotioneel
wat terughoudend en soms on
rustig in zijn spel, maar niette
min een zeer muzikaal vertol
ker. Hij bezit echter niet dat
beetje „extra" om een derge
lijk toch wel erg lang stuk wat
interessanter te maken. Bij het
breed opgezette door Brahms
zelf voor piano bewerkte
strijkseptet op 18 bereikte hij
vooral tegen het einde, wan
neer de basis-melodie gelou
terd terugkomt, prachtigs
menten. Bij de variaties d
en de vier sonates op. 1(
Mendelssohn, kon menei
stateren dat voorzover h s
om een soort verO
Czemy ging, bijvoorbeer
delen met snel gespeelde's
droe notenreeksen, de jó'
een zuiver en fijn genual i
beeld bereikt. Als wat mè
lure nodig is om de laats
de nr. 4 zijn ware gezi i
geven, gebeurt dat echte >r
Nu werkten de propvol!
en de daar heersende a
temperaturen zeker niet
voordeel van de pianist, 'c
hij zou hier en ook elder
wat meer hebben mogë c
ven. Schumanns Carnai 1(
9 begon hij te haastig e
rustig en ook daarna wa
eigenlijk te veel schoon/
foutjes om van de andere,
liteiten die zijn spel z
meer heeft, getuige bij j(
ragfijne toegift „Des Abe,
van dezelfde componist 1(
doende te kunnen geniet E
Daarin werd een deel vi
publiek trouwens ook j r
derd door het gerinkel vj t
koffie porcelein, dat or r
reden misschien het best
door minder deftig wej
plastic te vervangen warjp