Mute dacht nooit meer één nummer te hunnen schrijven IE PAGIh aan hCf an v.V, 2-jarige zangeres, met de van een engel, is echt te rn over haar derde album er Forever", dat ze sa- iet Jon Kelly produceer- rk heb nog nooit zoveel jf, vrijheid en inspiratie '7 als bij het maken van «cre4)/aa(". Ingspeler, die over twee n in de winkel ligt. had joorglijk al in juni moeten uit- van maar doordat drie top- sls|j(j^n E.M.I. The Rolling 's. Queen en Paul Irtney rond dezelfde »or elpees op mark* brach- ron aan „Never Forever" genoeg aandacht worden Pc/. Dat had kunnen bete- i dat hij tussen de wal terecht zou komen. .peft CHgne/jfer alle gelegenheid om f. de platenmaatschap- Pee op de juiste manier te eiden. Kate vindt het dan tiet meer zo erg, dat het 1aal zo lang duurt. „Artis- Jezieh was het in het be- if loonei frustrerend. Het was f de elpee een flop Ze hoopt al- bij dat de men- t te verschij- aHeen maar om hlgende dag in de te staan". Vandaar dat berichten over een in Iaak zijnde elpee de pers hn gehaald. Ipopularitiet is echter niet yomen. Overal op in winkels wordt ze hnd. Een rit in de bus bij- 'eld is langzamerhand onmogelijk geworden. Daarom rijdt zij in een auto met chauf feur naar haar afspraken. „Ik probeer zo normaal mogelijk te leven, ga naar de winkel voor mijn boodschappen, maar van echt winkelen of paar de bioscoop gaan komt met veel. Als ik eens een film wil zien, moet ik allerlei kunstgrepen toepassen om niet herkend te worden". Alleen in Zuid-Lon- den, waar Kate woont, kan ze ongestoord winkelen. „Soms komen er mensen naar me toe voor een handtekening, maar dat is ook alles. Door een grote menigte tegen de muur van een groot warenhuis gedrukt worden, zoals wel eens is ge beurd, komt daar niet voor." Ze zit op het puntje van haar stoel als ze nieuwsgierig vraagt om een reactie op de nieuwe elpee. Als het woord Pink Floyd-invloeden valt, zegt ze: „Vlak voor Kerstmis kocht ik „The Wall". Toen hij eenmaal op mijn draaitafel lag, kwam hij er niet meer af. Ik was erg onder de indruk van die plaat. Zo erg zelfs, dat ik het gevoel had nooit meer één nummer te zullen schrij ven. Voor mij had Roger Waters het al lemaal al ver teld. Soms heb ik dat met pla- 7/ ten. Maar ik moest toch weer aan de slag, tenslotte werd er een derde elpee van me ver wacht. „The Wall" heb ik toen als inspiratiebron gebruikt en ik denk dat vooral „Breat hing" dezelfde atmosfeer heeft als de Pink Floyd-elpee uita demt Kate maakt op de nieuwe el pee ook gebruik van een aan tal lage mannenstemmen. „Ik woorden, s Avonds krijg ik plan de plaat zelf te produce- hou van uitersten. Als ik erg meestal inspiratie". ren. Tenminste, ik durfde te- hoog zing, gebruik ik het liefst Ze geeft toe dat het schrijven gen E.M.I. niet te zeggen dat donkere, lage mannen- haar niet al te makkelijk ik hem zelf wilde produceren, stemmen. Die bren- afgaat. „Vroeger was Daarom heb ik met Tony Vis- gen namelijk wat het geen probleem conti en Eric Stewart gespro- meer teweeg dan om een nummer ken. Toen ik ze later opbelde alleen maar een te componeren, om te zeggen dat ik het zelf geluid". JilfÉlfmaar muzikaal ging doen. waren ze helemaal Niet alleen 'gg gezien waren niet beledigd. Ze vonden het haar broer Jihet geen een verstandig idee, omdat ik Paddy, gitarist hoogstandjes. zelf het best zou weten hoe de Ian Bairnson V Nu ik beter de plaat moest klinken", en Gary Hurst SK8»I Wwl' weS weet op de 4 (een van de dan- -•'<.!piano wordt het ^a. f 5 interview thee sers tijdens de fjilltë 'v' echter steeds drinkend doorbrengt, weet tour) hebben die lage moeilijker om een bee' Soed wat ze wil. Daarom mannenstemmen ingeleuk deuntje te schrijven, zette ze anderhalf jaar geleden zongen, maar ook Roy Harper. Waarschijnlijk stel ik hogere daar manager aan de kant en „We waren tegelijkertijd in de eisen. Daardoor duurt het ge- aan de toen nog bij woon langer voordat er iets '7' werkende Hilery Wal- uitkomt waar ik honderd pro- ker haar persoonlijke assisten te te worden. „Een manager bepaalt te veel je leven. Er Kate had vier maanden nodig worden dingen geregeld, waar Abbey Road studio's. Ik zocht iemand met een sterke, emo tionele stem voor het laatste cent tevreden over ben" deel van „Breathing" In die laatste minuut moet het name lijk lijken alsof de hele wereld voordat de acht nummers ik niet bii betrokken word en - „Egypt", die ook dat wil ik niet. Met Hilery is om hulp roept. Roy's stem is zo Violins krachtig dat hij eigenlijk de opde elpee staan^ schreef enige is, die je hoort. Een paar ze voor de tournee dagen later kwam hij de studio klaar waren. De binnenlopen en vroeg of ik zin had op zijn elpee (The Unk nown Soldier) te zingen. Roy langer, had een duet geschreven kwam (You), waarvoor hij een vrou wenstem nodig had. Ik heb die kans met beide handen aange grepen, want als er lets is, dat ik leuk vind, dan zijn het wel 1 namen duur- fen echter veel „Dat waar schijnlijk ook omdat ik, sa men met Jon, voor het eerst een elpee produ sessies met mensen, die ik be- ceerde en erg vee/ wonder". Kate Bush, die net terug is van een korte vakantie aan de En gelse kust, schrijft meestal 's avonds haar composities. „Overdag heb ik nooit veel zin om achter de piano te zitten. Ik werk dan in Soho of Noord- Londen, doe foto-sessies (haar broer John Carder Bush maakte de foto's bij dit arti kel), werk ideeën uit voor een nieuwe video-opname of moet brieven of telefoontjes beant- dat anders. Ik weet nu precies wat er gaan de is". Kate weet precies wat ze wil en dat le verde bij het maken van „Lionheart" bijvoorbeeld wat conflicten op met produ- .cer Andrew Po- V well, die ook een uitgesproken mening heeft. „Het waren geen zou lukken, hebben we name- ernstige conflicten, maar ze lijk eerst een demonstratie- zetten me wel aan het denken, bandje met „Violins", De samenwerking met Jon „Egypt" en Wedding List" 'verliep uitstekend. We kenden in de Londense Air-studio op- elkaar van de eerste twee el- genomen. Daarvoor hebben pees, waaraan hij als technicus we dezelfde groep gebruikt als had meegewerkt. Hij kan erg tijdens de tournee. De samen- goed overweg met het meng- werking met Jon Kelly ver- paneel, en weet hoe mijn stem liep uitstekend. Hij zorgde er- het beste uitkomt. We konden voor dat ik steeds meer zelf- elkaar volkomen vertrouwen, vertrouwen kreeg. Ik was na- De piano hebben we eerst op melijk eerst helemaal niet van tape gezet en vervolgens de rest van de instrumenten inge vuld. Op die manier kon ik me volledig bezighouden met het produceren. Als laatste heb ik de vocalen ingezongen. Jon zat dan achter het paneel en ver telde me of hij het goed vond". Dat Kate de elpee niet alleen heeft geproduceerd, komt om dat ze nog niet voldoende met het mengpaneel overweg Jcon en niet genoeg zelfvertrouwen had. „Ik wist niet eens of mijn ideeën wel uitgewerkt konden worden De lange perio de, die ze in de studio heeft doorge bracht, be schouwt ze niet als verloren tijd. „Ik heb veel geleerd. Aan de andere kant had de el pee misschien wat sneller klaar kunnen zijn. Had v-! ik harder tegen de musici moeten zijn. Maar we werkten soms heel lang door. Dat had tot gevolg, dat er té veel energie was ver bruikt, waardoor er ook dagen bij waren dat er niet veel meer werd gedaan dan alleen maar thee drinken en wat experi menteren. Op zo'n moment moet je natuurlijk hard zijn te gen de musici, maar dat vond ik een beetje moeilijk. Op die dagen bekruipt je soms ook het gevoel, dat het allemaal niet zal lukken. Je denkt dan: ik zit al veel te lang in de studio, terwijl er eigenlijk nog niks op de band staat. Je bent daaren tegen wel extra tevreden als het eindresultaat precies is zoals je het hebben wilde en de vastomlijnde ideeën goed zijn uitgewerkt". Op de elpee van Kate spelen tal van mensen mee. „Tijdens de opnamen kwamen steeds Point Blank Tbc Hard Way De tot nu toe zeer onbe kende Amerikaanse hard- rockformatie Point Blank heeft zojuist haar vierde elpee op de markt ge bracht. De derde plaat van het half dozijn lang- „Het is soms erg moeilijk voor me om aan andere musici precies uit te leggen welke kant ik met een bepaalde compositie op wil. Tijdens de opname probeer ik daarom een beeld op te roepen, een situatie te schetsen. Bij het nummer „Egypt" bijvoorbeeld had ik het over een eindeloze zandvlaktet de brandende zon en een pyramide, die in de verte langzaam zichtbaar wordt. Ze lachten me niet uit, maar probeerden bet echt te begrijpen en daarom is de elpee ook zo goed gelukt" zegt een stralende Kate Bush in het Londense kantoor van haar platenmaatschappij. meer vrienden even kijken. Briljante musici, zoals Stuart Elliott en John Giblin, die ik dan ook maar gelijk voor de elpee strikte. Zo zijn er onge veer tien pianisten te horen en maakten we gebruik van ver schillende drummers, bassisten en gitaristen. De schitterende, één minuut durende, gitaarso lo in „Violins" het enige echte roek-nummer op de el pee werd bijvoorbeeld ge speeld door Alan Murphy. „Ik kwam op een gegeven mo ment met het nummer aanzetten en vertel de, dat er tussen 'e coupletten ruimte was voor een gi taarsolo. Alan nam ziin gi taar en barstte los. Het leek wel alsof hij 300 noten in die ene minuut wilde stop avond anders, omdat Alan zich niet precies kon herinneren hoe hij die de vorige dag had gespeeld". Kate kwam op het idee van de titel „Never Forever" toen ze het hoesontwerp onder ogen kreeg. „De pentekening geeft de emoties weer, die we alle maal in ons dragen en die ie der mens op zijn eigen manier uit. Ik verwerk ze in mijn nummers, terwijl iemand an ders ze misschien tijdens het sporten kwijtraakt". De titel is afkomstig van een song, die achteraf toch niet op de langspeler is gekomen. „Het paste er gewoon niet op. Met die titel wil ik zoveel zeggen als: niets is eeuwig, alles gaat voorbij, zowel de slechte als de goede dingen". HANS PIëT harige heren. Airplay ge titeld, ging het Hollandse popvolkje vorig jaar vol komen onopgemerkt voorbij. Of daar verande ring in komt moet de el pee The Hard Way uit gaan wijzen. Op deze nieuwe elpee overheersen scheurend gitaarwerk en snerpende vocalen, respectievelijk door de gitaristen Rusty Burns en Kim Davis en zanger John O' Daniel. Zij vormen tezamen met de andere drie leden van de groep een redelijk peloton musici, zo is de indruk na de eerste drie nummers van kant één. De onder linge coherentie van deze drie songs wordt echter hevig verstoord, zodra de naald over het aloude Highway Star van Deep Purple glijdt. Point Blank haalt hier bij lange na niet het niveau van de Purples. Kant 2 van de plaat hadden de heren be ter kunnen poetsen. Het betreft hier live-opnamen uit een niet vermelde zaal ergens in Californië. Het klinkt allemaal wat te rauw, en het onecht aan doend publiek joelt conti nu door de muziek heen. De zanger van Point Blank vindt het daarente gen allemaal prima en raakt bijkans over zijn toeren van enthousiasme. De stukken stemband vliegen bij wijze van spre ken de speakers uit Point Blank is voor de har- drock-liefhebbers in hart en nieren. Maar toch ver dient het aanbeveling eerst maar eens te luiste ren voor je ie goede geld aan dit produkt uitgeeft. AvdM Inner Circle New Age Music De Jamaïcaanse groep In ner Circle doet op de tweede Island-elpee New Age Music een geslaagde poging de wat platgetre den paden van de reggae te verlaten. Het is de laat ste elpee waarop Jacob Miller te horen is. Deze in Jamaica zeer geliefde zanger overleed begin dit jaar bij een auto-ongeluk. Het zal daarom even af wachten worden of de groep de ingeslagen weg zonder Miller zal voort zetten, want zijn zang is zeer bepalend voor de groep. Jacob had een per soonlijke zangstijl, een veelzijdig stemgeluid, dat ook elk nummers van New Age Music zijn eigen karakter geeft. De groep is duidelijk op zoek ge weest naar „new age mu sic" en het gevolg daar van is een veelzijdige el pee, waarin onder meer rock en reggae worden vermengd. Ieder lid van de band staat voor kwali teit en vormt een hechte eenheid onder uitsteken de productionele leiding van Chris Black well. HP. Concert- agenda 23 augustus Any Trou ble, Eksit in Rotterdam. Julio Iglesias, Ahoyhal in Rotterdam. de Dizzy Man's Band in Zevenhui zen en Polle, O'lö in Voorburg 24 augustus Any Trou ble, 's middags in het Vondelpark, 's avonds in de Melkweg te Amster dam. Julio Iglesias, Con certgebouw in Amster dam Pueblo, Tbe Sound of Steel en Limbo Dan cers, Openluchttheater in het Zuiderpark in Den Haag. 25 augustus Julio Igle sias, Houtrusthallen in Den Haag. Any Trouble in Delft. 28 augustus Any Trou ble, De Schakel in Am sterdam. 30 augustus Noordzee Pop '80. 5 september Warren Harry, Catena in Leiden. 6 september Peter Ga briel, Vredenburg in Utrecht Voorprogramma Simple Minds. 7 september New Pop Festival in Rotterdam. 12 september Scor pions, Stadsgehoorzaal in Leiden. 19 septmber Sky, Carré in Amsterdam. 20 september Sky, Ahoy' in Rotterdam. 21 september Steppen- wolf. Paradiso in Amster dam. 22 september The All- man Brothers Band. Ne derlands Congresgebouw Den Haag.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 23