Tanende Confessionaliteit bijzondere universiteiten «Jr „Is christelijk Wetenschappelijk 'bii onderwijs SU wel nodig?" Prof dr P. Wijdeveld, rector-magnificus Katholieke Uni versiteit Nijmegen: nieuwe opleving van echt katholi cisme verwacht. NIJMEGEN/AMSTERDAM/TILBURG In 1966 was het aantal onkerkse studenten aan de Katholieke Universiteit van Nijmegen slechts 6 procent van het to taal. Nu komt de helft nooit meer in een kerk. In 1957 stamde 74 procent van de studenten aan de Vrije Univer siteit te Amsterdam uit gereformeerde milieus. Bij het jongste onderzoek bleek dit cijfer gezakt tot 29 procent. En aan de Katholieke Economische Hogeschool van Til burg heeft een meerderheid van de docenten enige tijd geleden te kennen gegeven zich niet meer aangesproken te voelen door het katholieke karakter van het instituut. Al weer achterhaalde getallen bovendien; een open (voor sommigen bange) vraag is hoe de verhoudingen zullen liggen wanneer in september het nieuwe studiejaar be gint. Wat stelt de katholiciteit van Nijmegen en Tilburg voor? Hoe gereformeerd is de VU nog? De zaak heeft een zekere actualiteit. Onlangs is er een ver bond gesloten tussen de besturen van de Katholieke Uni versiteit Nijmegen, de Vrije Universiteit, de Katholieke Ho geschool Tilburg en leden van de Tweede Kamerfractie van het CDA om de confessionaliteit in stelling te brengen te gen de onderwijsplannen van minister Pais. De Nijmeegse theologen Beemer en Krabbe hebben dit gesignaleerd en er de kanttekening bij geplaatst: „Wij vragen ons af waar deze geconcentreerde aandacht van bestuurders op de confessionaliteit vandaan komt. Welke motieven en belan gen liggen daaraan ten grondslag? Gaat het om een vorm van geloofsijver, een oprechte zorg voor het „echte katholi cisme", of heeft het te maken met de windstilte waarin de studenten-oppositie verkeert? Zoekt men een ideologische versterking in het gevecht om de speelruimte ten opzichte van Den Haag te behouden of te vergroten? Of moeten wij dit allemaal zien in het kader van een (eventueel Europese) versterking van de christen-democratie? Ons analyserend vermogen schiet hier te kort, terwijl toch enkel Gods wegen ondoorgrondelijk zijn". In elk geval lijken de bestuurders van de bijzondere univer siteiten niet bijster verontrust door de tanende confessio naliteit die uit de cijfers naar voren komt. Ten aanzien van een universiteit stelt men zich nu eenmaal niet een tijdsduur van jaren, zelfs niet van decennia, maar van eeuwen voor ogen, heeft prof. G. Sizoo van de Vrije Universiteit gewaar schuwd. En de Nijmeegse rector-magnificus prof. T. Wijde veld heeft de onderzoekresultaten over het al dan niet ker ken van zijn studenten „momentopnames" genoemd. „Ik vertrouw op de rol van de Heilige Geest in de loop van de geschiedenis. Als de pendel soms te ver naar de ene kant doorslaat, komt er daarna weer een periode waarin de slin ger terug slaat. Voor de jaren tachtig verwacht ik dan ook een nieuwe opleving van echt katholicisme". Hetgeen de theologen Beemer en Krabbe weer verleid heeft tot de te genwerping: „Gelukkig staat de Heilige Geest in de katho lieke traditie niet bekend als bewaker van een pendelbewe ging, maar als vuur". Plus de verzuchting: „Het zal duidelijk zijn dat wij een nieuwe opleving van echt katholicisme voor de jaren tachtig zoals de Rector dat verwacht, niet verho pen, maar hoogstens vrezen". Studentenkatholicisme Ter verklaring van die vrees nog maar eens de twee Nij meegse theologen geciteerd waarbij het woord katholiek vervangen kan worden door gereformeerd, wil men de pas sage op de Vrije Universiteit laten slaan, want de kern van het vraagstuk is dezelfde. „Wij willen het katholicisme van de universiteit niet afmeten naar het „echte katholicisme" zoals haar bestuurders dat voorstaan. Vroeger en nu heb ben studenten terecht van de universiteit verwacht dat daar ruimte is voor alle vragen, alle twijfels, alle probeersels uit gezonderd zulke die het onrecht zouden begunstigen". „Als het waar is dat Gods heerschappij wezenlijk hierin bestaat dat Hij door de mens gekend en bemind wordt, dan volgt dat zij de vrijheid van denken en handelen niet bedreigt, maar veeleer veronderstelt en motiveert", aldus prof. Ba- rendse in zijn boekje over Thomas van Aquino. „Deze ge dachte leidt een universiteit tot bevordering van de filoso fie, van het kritisch denken, van een werkelijke dialoog, en juist niet tot verkapt godsdienstonderwijs. Van bestuurders van de universiteit verwachten wij dat zij het katholicisme eerder in deze richting zoeken dan in het hanteren van een stel beginselen dat naar eigen goeddunken wordt toege past, want dit laatste voert gemakkelijk tot een regenten- katholicisme zoals door, schoolbesturen nogal eens ten toon wordt gespreid". Abraham Kuyper: „Zal het christendom een zuurdeeg in ons volksleven zijn, dan moet ook de rechter, ook de geneesheer, ook de staatsman, ook de letterkundi ge, ook de wijsgeer den inhoud zijner wetenschap door het licht van den Christus laten beschijnen". dood. Dit alles hoeft niet te betekenen dat niet-christenen hun werk als docent, onderzoeker of arts minder goed zou den doen dan wij. Maar het betekent wel dat aan de katho lieke universiteit het geloof en de daarmee verbonden le vensbeschouwing op allerlei plaatsen naar voren kunnen komen". Liberaler Aan de studenten worden noch in Nijmegen noch in Am sterdam noch in Tilburg enige eisen op het gebied van ge loof of levensopvatting gesteld. Dat zou ook moeilijk meer gaan in een tijd waarin plaatsingcommissies vanwege het tekort aan studieplaatsen voor veel vakken bepalen naar welke universiteit een student dient te gaan. Dit verklaart wellicht mede de ontkerstening van het bijzonder hoger on derwijs. Een atheïst uit Den Helder kan licht naar Nijmegen verwe zen worden en een agnost uit Vlissingen naar de VU. En natuurlijk speelt de democratisering een rol die ook de bij zondere universiteiten danig heeft omgeploegd. Maar hoe staat het met de wetenschappelijke staf? „De Vrije Universiteit", aldus prof Sizzo, „stelt zich ten doel haar wetenschappelijke arbeid, in gehoorzaamheid aan het Evangelie van Jezus Christus, te richten op het dienen van God en Zijn wereld. Het valt dan ook niet te verwonderen dat van iedereen die een benoeming aanvaardt als hoogle raar, lector, docent, wetenschappelijk medewerker in vaste dienst of bibliothecaris, een verklaring van instemming met onze doelstelling wordt verwacht. Maar binnen deze beper king is het ideaal van een algemeen christelijke universiteit intussen bereikt. Er werken aan de VU hoogleraren van ver schillende geloofsovertuiging. Dat daaronder ook rooms- katholieken voorkomen, bewijst hoeveel verder men kan gaan dan vroeger denkbaar was". Het benoemingsbeleid in Nijmegen is sinds jaren nog veel liberaler. Men hoeft slechts de katholieke signatuur te res pecteren (zich op zijn minst in onderzoek en onderwijs te onthouden van activiteiten die tegen de katholieke kerk en haar leer zijn gericht) om voor een leerstoel in aanmerking te komen. Instemming met de grondslag, zoals bij de VU, wordt niet vereist. De docenten vormen dan ook een pluri form gezelschap waarin alle opvattingen van uiterst links tot extreem rechts, van traditioneel kerkelijk tot volslagen afwijzend vertegenwoordigd zijn. „Maar bij de benoeming praten we wel ernstig over de inhoud van dat respect voor de eigen aard van de universiteit", aldus prof. Wijdeveld. Dat doet de Nijmeegse theologen Beemer en Krabbe dan weer opmerken: „Voor welke zaken wordt in dergelijke ge sprekken met kandidaat-hoogleraren respect gevraagd? De kerkgang, het gebed, het monogame huwelijk, het privé-ei- gendom van produktiemiddelen?" En vervolgens, ernstiger: „Wie de geschiedenis van de afgelopen tien jaar binnen de katholieke universiteit enigszins heeft gevolgd, weet dat er allerminst sprake is van pluriformiteit en dialoog. Jarenlang wordt een openbare discussie over onze grondslag waarop van diverse zijden meermalen is aangedrongen door de bestuurders systematisch afgehouden. Een dialoog met het overgrote deel van de staf en de studenten die zo hun twijfels hebben over de katholiciteit, wordt niet aange gaan. Wel heeft Nijmegen inmiddels zijn eigen „katholieke" traditie geschapen met haar talloze pogingen om marxisten of wetenschappers die een of andere vorm van bevrijdings theorie of partijdige wetenschap proberen te ontwikkelen, te weren of hun benoeming te vertragen". Eigen vorm Nog één keer de Vrije Universiteit tenslotte. Daar wordt ge steld: „De uitspraken inzake geloof en wetenschap zijn min der pertinent dan vijftig of zelfs twintig jaar geleden. Het Is duidelijk geworden dat men structuren kan opbouwen die op zichzelf niet christelijk zijn. De invulling, het werk binnen deze structuren, zullen de christenen zelf op zich moeten nemen. Een bezinningscentrum coördineert de nooit afla tende gesprekken over dit onderwerp. We constateren dat de geestelijke vrijheid hier, binnen onze doelstelling, een ei gen vorm heeft gekregen en dat deze funtioneert, al zal de buitenstaander zijn schouders ophalen over gebrek aan ef ficiëntie. Maar dat doet aan het unieke van de situatie niets af". PIET SNOEREN De aula van het hoofdgebouw van de Katholieke Universiteit te Nij megen. Verbond tussen besturen en leden CDA-kamerfractie ir i iriai Hoe simpel in vergelijking met deze discussie doen de om standigheden aan waaruit het bijzonder onderwijs geboren werd. De schoolstrijd. U hebt het toch ook moeten leren? De wet-Van der Brugghen uit 1857 die de openbare school belastte met de opleiding tot „alle christelijke en maat schappelijke deugden" en die de bijzondere school elke ondersteuning van overheidswege ontzegde. Zo'n botte discriminatie moest het gelovige volksdeel wel te hoop drij ven tegen „de neutralen". Er kwam een met dubbeltjes en kwartjes uit kerkzakjes bekostigd emancipatieproces op gang en de kroon op het werk werd de stichting van eerst de Vrije Universiteit in Amsterdam, vervolgens de Katholie ke Universiteit van Nijmegen en tenslotte de Tilburgse Ka tholieke Hogeschool. Voorvechter Abraham Kuyper had zijn aldus verwoorde zin gekregen: „Zal het christendom een zuurdeeg in ons volksleven zijn, dan moet ook de rechter, ook de geneesheer, ook de staatsman, ook de letterkundi ge, ook de wijsgeer den inhoud zijner wetenschap door het licht van den Christus laten beschijnen". Gezegende carrière Het emancipatieproces van de confessionelen is inmiddels lang en breed voltooid: ook de bijzondere universiteiten worden volledig door het Rijk betaald. En waar de zon zo overdadig schijnt, hebben idealen de neiging tot fletse bleekheid te verschieten. De bekende Amsterdamse stu dentenpastor J. van Kilsdonk heeft gezegd: „Oudtijds had het boek Job gesuggereerd dat het tot de essentie van ge loof behoort dat geloven geschiedt: om niet. Dit geloof „om niet" is natuurlijk spoorslags uit de bijzondere universitei ten verdwenen. Als studiecentrum van de politieke confes sionele partijen werden Nijmegen en de VU de meest doel treffende milieus om een gezegende carrière te maken. Met alle nevenverschijnselen die niet alleen weinig met geloof, maar zelfs weinig met oprechtheid van doen hebben". De instituten in kwestie blijven ondertussen heilig overtuigd van hun bestaansrecht. Is christelijk wetenschappelijk on derwijs wel nodig?, wordt retorisch gevraagd in een recente brochure van de Vereniging voor Wetenschappelijk Onder wijs op Gereformeerde Grondslag die de VU te-Amsterdam beheert. Het antwoord luidt natuurlijk: ja. Immers: „Kennis geeft altijd een zekere macht die later gebruikt zal worden. Wie hieraan denkt en zelf overtuigd is van de volstrekt eni ge betekenis van het Woord Gods als het licht op ons pad, die kiest voor de instandhouding van een universiteit met de Bijbel". Wezenlijk verschil Maar is zo'n universiteit dan werkelijk anders? Is er bijvoor beeld „christelijke" natuurkunde? „Nee", vervolgt het boekje. „Althans niet in die zin dat men dan met eigen me thodes werkt. Maar het maakt wel een wezenlijk verschil of men in deze wetenschap bezig is vanuit het geloof:Gij hebt alles geschapen en om Uw wil was het en werd het ge schapen. Dit geloof heeft zijn consequenties als het gaat over de vraag waarom men de natuur (beter gezegd: de ge schapene) onderzoekt en over dq vraag wat men kan en mag doen met de resultaten van dit onderzoek. En om nog iets te noemen: in het VU-ziekenhuis wordt gewerkt als overal elders, maar de begeleiding van een ongeneeslijke patiënt is een essentieel gebied waar de christen-arts zijn patiënt anders kan en moet benaderen. De VU vervult ook in deze tijd een geheel eigen functie, door mensen, In on derwijs- en onderzoeksituaties bijeen, gelegenheid te geven gezamenlijk hun taak te verrichten vanuit de overtuiging dat de Bijbel ook het pad van de wetenschap belicht. Aan de onderlinge gedachtenwisseling op die basis, waardoor hel derheid in moeilijke vragen kan ontstaan, mag binnen de VU niemand zich onttrekken". En de Nijmeegse rector-magnificus prof. Wijdeveld heeft over de rol van de levensbeschouwing op de katholieke uni versiteit dit gezegd: „Denk aan de medische faculteit waar men te maken krijgt met zaken als abortus en euthanasie, waar de kijk op ziekte en dood bepalend is voor de bena dering van de patiënt. Denk aan de rechtenfaculteit waar het van belang is of je er al dan niet van uitgaat dat de wet ten van goed en kwaad van een hogere orde zijn. Zo maakt het in de natuurwetenschappen verschil of de wetenschaps beoefenaar zich al dan niet beschouwt als beheerder van Gods schepping. En voor de visie op de sociale weten schappen kan het niet zonder betekenis zijn of men het rei len en zeilen van de maatschappij al dan niet beziet in het christelijk perspectief van eèn persoonlijk leven na de Prof G. bijster

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 21