Brian Jones:
Liefdes
geschiedenis
hangt in
de lucht
de eenzame Rolling Stone
„Mijn zoon"
in herdruk
TERUGBLIK
hou t
het LJ
scherm
in het
oog
TELEVISIE VANAVOI
TELEVISIE VRIJDAG
RADIO VRIJDAG
ht
RADIO/TELEVISIE
LEIDSE COURANT
DONDERDAG 21 AUGUSTUS 1980
Brian Jones: zijn laatste foto.
Ook al stonden de Engelsen
in de jaren '40 voor de drei
ging van een Duitse inval en
moesten de piloten de lucht
in om de Duitse eskaders te
gen te houden, tussen de be
drijven door liet ook de lief
de zich gelden. Hierover
gaat het in het Britse tv-spel
„A moment in time", dat on
der de titel „Liefdesgeschie-.
denis" vanavond op het
scherm komt. Die liefde
hangt in de lucht tussen de
piloot Splodge en het meisje
Liz, dat in haar huis de
Royal Air Force krijgt inge
kwartierd. Zij zijn gelukkig
en trouwen, maar hoog in de
lucht woedt de strijd voort.
Ned. 119.40 uur.
Haveskerke
De Vlamingen verzetten zich
fel tegen de Fransen, die hen
willen afstraffen voor hun
yrijheidslievende houding.
Ned. 119.05 uur.
Teletip9
Tips voor huis, tuin en vrije
tijd zullen in acht uitzendin
gen aan de kijker worden aan
geboden onder de titel „Tele-
tips". In de eerste uitzending
komen aan de orde weetjes op
het gebied van verlichting en
huiskamerplanten. Ook wordt
ingegaan op het isoleren van
huizen.
Ned. 119.30 uur.
westduitse tv maakte er een
documentaire over.
Ned. I 21.55 uur.
Sandokan
De vier jaar geleden uitgezon
den serie „Sandokan" wordt
nog eens herhaald. Het ver
haal speelt zich af in het kolo
niale verleden van het Britse
rijk en wel in het huidige Ma-
leisië. Er moet daar een eind
worden gemaakt aan het
plaatselijk verzet, waarvan
Sandokan als de leider op
treedt.
Ned. 111849 uur.
Achteruitrijden
Op het circuit van Zandvoort
werd onlangs weer hevig ach
teruit gereden. De TROS was
erbij om hier opnamen van te
maken. De DAF's bleken weer
duidelijk sneller. Persoonlijke
ongelukken deden zich niet
voor. Wel werden verschillen
de auto's tot schroot gereden.
Ned. U 20.27 uur.
Danakilwoestijn Mijn zoon
De Danakilwoestijn in Ethio
pië wordt beschouwd als een
mensvijandig stuk land van
wege de er heersende hitte en
de vulkanische verrassingen.
De Engelse ontdekkingsreizi
ger Nesbitt noemde dit gebied
„hellegat der schepping^'. De
Allerlei liefdesverwikkelingen
gaan een rol spelen in de vier
de aflevering van „Mijn zoon,
mijn zoon", terwijl Maeve een
hoofdrol krijgt in Bill's stuk.
Ned. II 2120 uur.
Alison Elliott als Elisabeth en John Moulder-Brown als
Bill in „Een Liefdesgeschiedenis"
Uitgeverij De Kern in Bussum heeft het ijzer gesmeed toen
het heet was en liet een verkorte en gemoderniseerde verta
ling verschijnen van „Mijn zoon, mijn zoon" van Howard
Spring, dat de TROS als 6-delige tv-serie uitzendt. Op de om
slag staan enkele hoofdfiguren uit de tv-serie, maar als men
dat er af haalt, blijft een mooi blauw boek over, dat in we
zen ma&r heel weinig verschilt van de oorspronkelijke, ou
dere drukken. Het verhaal heeft onder de bekortingen niet
of nauwelijks geleden; de spelling is van deze tijd en alleen
in (natuur)beschrijvingen is wat geschrapt. De vertaler is
dezelfde van de vroegere drukken, dr. J.N.C. van Dietsch,
die zijn taalgebruik wat wijzigde en in de modernere uitga
ve niet meer spreekt van „een hap en een snap", wanneer
hij „wat" bedoelt.
Boek en tv-serie ontlopen elkaar niet veel wat verhaal betreft.
Als men het boek heeft gelezen, kan men zelfs opmerken, dat
sommige tv-dialogen woordelijk uit het boek zijn overgenomen.
Maar daarmee houdt elke overeenkomst op. Andersom: wie het
gegeven van de televisieserie boeiend genoeg vond, kan zijn
hart dubbel en dwars nog eens ophalen bij het oorspronkelijke
werk, waarin Howard Spring als romanschrijver iets van zich
zelf prijsgeeft, maar vooral aantoont hoe oeroude gegevens tot
een roman behoren te worden gekneed.
Spring gebruikt verscheidene centrale thema's, die alle met el
kaar verweven zijn: jalouzie, liefde, trouw, geborgenheid en de
wens zich ergens in te kunnen onderscheiden. Deze gegevens
zijn zo oud als de mens zelf, maar worden steeds vernieuwd
weergegeven.
Howard Spring nam er de tijd voor. Hij begint met een schar-
minkeltje, zoontje van een wasvrouw, dat hogerop wil en daar
voor alle middelen gebruikt die hem ten dienste staan: goede en
minder fraaie. Spring gaf hem een stevig karakter en maakte
van het scharminkel een zelfbewuste man, die zich zijn minder
plezierige kanten heel goed bewust is en daardoor vrede kan
hebben met de mislukkingen in zijn leven.
Deze man is Bill Essex, die uit berekening met Nellie Moscrop
trouwt: zijn talent en haar geld moeten een goed huwelijk ople
veren. Dat deze formule mislukt, staat bij voorbaat vast en
houdt ook het mislukken van hun enig kind in, Oliver.
Howard Spring koppelt in alle vriendschap de familie Essex aan
de familie O'Riorden en daaruit vloeien alle gebeurtenissen
voort, met emotionele botsingen op vrijwel elk gebied waarop
emoties kunnen botsen. Dat de Ierse vrijheidstrijd, een van de
hoofdthema's uit het boek, nog steeds actueel is (de eerste druk
is gedateerd 1938) kan als toevallig worden beschouwd. Natuur
lijk is de situatie sterk gedateerd: geen moderne romanschrijver
zal zijn figuren situeren in een geurige bakkerij of in de werk
plaats van een wasvrouw. Maar de thema's die Spring gebruikte
zijn niet aan tijd gebonden en dat maakt het boek meer dan
boeiend: voor velen herkenbaar. Howard Spring nam zich de
tijd om twee generaties in alle rust te volgen; het slot, waarin de
eindjes van de thema's worden samengeknoopt, stemt nog lange
tijd tot nadenken.
Howard Spring: Mijn zoon, mijn zoon. Uitg. De Kern, Bus
sum, prijs 25,-. (gemoderniseerde herdruk).
NEDERLAND 1
N09
18.00 Nieuws voor doven en
slechthorenden
18.49 Musti
18.55 Journaal
AVRO
18.59 Brigadier Dog
19.05 Dirk van Haveskerke
tv-serie
19.30 AVRO'9 Tele-tips voor
huis, tuin en vrije tijd
19.40 Een liefdesgeschiedenis,
tv-film
N09
21.37 Journaal
21.55 Te voet door de
Danakil
woestijn, documentaire
22.45 Journaal
NEDERLAND2
N09
18.00 Nieuws voor doven en
slechthorenden
18.55 Journaal
TR09
18.59 Sandokan, tv-serie
N09
20.00 Journaal
TR09
20.27 Te land, ter zee en In
de lucht
21.20 Mijn zoon, mijn zoon,
tv-serie
22.15 AktuaTV
N09
23.00 Journaal
DUITSLAND 1
(Reg. progr. NDR: 10.00 Dli
18.30 Aki. 18.45 Kleutersi
Licht progr. 19.25 Reg. r
Progr.overz. WDR: 18
progr. 18.10 Inform, progr.l
19.45 Licht progr.). 20.4
20.15 Report. 21.00 Cats
21.45 Report. 23.00 Der).
Gang, tv-film. 1.00-1.05 Joi
DUITSLAND 2 n
18.20 Zum kleinen Fisch,-»
19.00 Journ. 19.30 Amur*
21.00 Aki. 21.20 Aki. mal®'
Document, film. 23.10 Jouifni
DUITSLAND WDR 3
18.00 Gevar. kinderprogr.
Lebensgeschlchte des Bef.
Alphons S., TV-serle.
ment. film. 23.10 Journ. logt
BELGIË NED 1
18.30 Poppenfilmserlo. 18.1
serie. 19.00 Slapstick. 19.(
kinderprogr. 19.35 Meded
gen. 19.45 Journ. 20.10 9
21.00 Spelletjes, tv-spt
TV-portret. 22.40-22.55 Joij
BELGIE NED 2
18.30-20.10 Zie NET 1. 20,
ment. serie. 21.00-22.20 Kli
BELGIE FRANS
18.00 Meded. 10.15 Geva
progr. 18.30 Document. s«
Liedjesprogr. 19.15 Reg
19.27 Weerber. 19.30 Journ
form, progr. 20.25 Le comp
film. 22.15 Filmrubrieken. 2j
Journ.
NEDERLAND 1
NOS
13.00 Nieuws voor doven
en slechthorenden
NEDERLAND2
N09
13.00 Nieuws voor doven
en slechthorenden
Wann heiraten Sie meiii
speelfilm. 12.05 Aktueel ma
Persoverz. 13.00-13.10 Joi)
Journ. 16.20 Report. 17?gt
progr. (Region. progrjerk
8.10-11.55 Schooltelevisie).1^
be
OUITSLAND 2 10 1
15.00 Daktarl, tv-serle. #FSl
tensch. progr. 16.00 Shjlsr
Journ. 16.55 Filmrepon. 17Ü(je
magaz.
DUITSLAND WDR 3
08.10-17.45 Schooltelevisianig
NCRV: 18.11 (S) Hier en nu. 18.30 (S) Ker-
kepad. 18 45 (S) Leger des Heilskwartler.
19.02 (S) De wereld zingt Gods lof. 19.55 (S)
Op de man af. 20.03 (S) Gebedsdienst voor
Christelijke opvoeding en Christelijk onder
wijs. 21.02 (S) 30e Intern. Orgelconcours
Haarlem 1980. 21.40 (S) Literame-donder-
dag. 22.02 (S) Bij de tijd. NOS: 23.03-24.00
(S) Met het oog op morgen. KRO: 00 02 (S)
Tussen de hoezen met Winfried Povel. 3.02
(S) Herrie of Harry op I. 6.02 (S) Country
time. 6.50 Het levende t*
3rd.
HILVERSUM 2
IKON: 18.35 Nederlands Israël»
nootschap. 18.50 Zo hoor Je rM
19.20 (S) In de kaart gespeel
zoeken. 21.00 (S) Nederlands
len. (22 30 Nws.) 23.15 (S) Ja
23.55 Nws.
Hitparade. TROS: 19.02 M
20.02 (S) Ferry Maat s Soul Sh<
Sesjun op herhaling. 23.02-24!
van Putten met LP-werk.
feN
lev.
KRO: 7 13 (3) Even na zeven.
(8.03 Echo.) 9.03 (S) Gevar.
progr. 12.03 Terugluisteren In de
1i|d - de jaren 50. (13.03 Echo).
17.02 (S) ....en zo hoort het ook.
7.20 Radio i
dienst VPRO (7 30. 8.00 en 8.30
r en Nws.). 9.00 Gymn. v d. vrouw.
Jkjcn 9 10 Waters!. 9.15 Express-V-
inrw PRO NCRV: 9,1;1 NOS:
10.45 De Werkbank 10 55 NOS-progr o-
verz. AVRO: 11.00 Buiten. TROS: Weekin,
week uit. 12.26 Meded. t bv. land- en tuin
bouw. 12.30 Nws. 12 36 Aktua. NOS: 13.00
Nws 13.11 Meer over minder. 14.20 Op de
zeepkist.... komt u maar. 14.45 't Kan van
nut zijn. (14.45 Rechtoprecht. 15.00 Stad e
EO: 7 02 (S) Rond ai
8.03 (S) Tijdsein. 9 i
zikale fruitmand, lol I!
ure NCRV: 11.03 V;
12.03 Goeiemiddag^n
{SI Tippa.ade ifl P>
journ. 15.30 Top-40. (16.45 Cor
ziek uit de
Renaissance,
morgenconcert. VOl
Muziek voor Milj
13.00 (S) Klass. klank juwelen.
14.02 (S) Meer dan een lied 14^
ling. 14.45 (S) Plaat-Pfl
"".00 (S) Muziek-op-vier.
15.00-1
De Britse reconstructie van de
Gebeurtenissen in het Tsjecho-
lowakije van augustus 1968
nam twee uur in beslag en
hoewel er veel politieke dis
cussies in voorkwamen, werd
het allerminst een saaie of
langdradige vertoning. Daar
voor zal menig kijker zich
trouwens teveel betrokken
hebben gevoeld bij die histori
sche dagen. Wat er precies is
gebeurd, kreeg men in deze
documentaire uit de eerste
hand want dr. Zdenek Mlynar,
rechterhand van Dubcek, en
zelf een van de meest tegen
stribbelende figuren tijdens de
ondertekening van de capitu
latie in Moskou, leverde er tot
dusver onbekend materiaal
voor. Over de precieze rol van
de Tsjechische regering heb
ben indertijd veel verwarde
berichten de ronde gedaan. Er
bestond immers na die zwarte
augustus geen vrije informatie
meer. Het socialisme met het
menselijke gezicht van Dub
cek was in de kiem gesmoord.
Men zal hier en daar wel enige
moeite hebben gehad om in ae
Britse hoofdrolspelers de oor
spronkelijke Russische en
Tsjechische figuren te herken
nen. Later toen ze met foto's
werden geconfronteerd, ble-
t M
ken er ook qua uiteg L,
wel frappante ovef do,
sten te zijn. Zelfs Brezob1
ie er met enige goed( v
halen. De scenes die 0 gi
sche inval moesten wi
zijn in Manchester
met aan de hand van fff
gebouwde Russisch*^
Waarom al die namatrT
er toch journaal-opnM*
die tijd bestaan. In pE
weten we nu iets m
die episode. Vooral 11-
juiste toedracht van 4 g<
handelingen in Mos! Ou
van het document i ec
boeiend als het nasp», J
Veronica bracht behM.
documentaire over
woonproject in AlmeA'
waarin informatie r
nieuwe trend in de roni
handicapten, een uii1 ei
film Taking Off vf- C.
Forman. Misschien
ook opgevallen. In ës z
werd een bepaald \J- M
kens weggepiept. WJn
van censuur is hier^eii
werk geweest? Van |L 1
of van de instantie diAug
houdt dat er geen onvKró
glijke taal in de hjtthi
komt? °ng
HAN J|>
Vandaag In onze serie „Idolen 6terven jong" aandacht
voor Brian Jones (1942-1969), in de beginjaren van de
Rolling 8tones de stuwende kracht achter de groep.
Door een groeiende rivaliteit tussen hem en Mick Jag-
ger ging Brian ten gronde. Hij was niet in staat de
spanningen op te vangen die bij het leven van een su
perster horen.
rol in die eerste fase
was zeer belangrijk.
Het was zijn enthousi
asme dat de groep door
de aarzelende beginpe
riode haalde. Zijn erva
ring was gering, maar
groter dan die van de
rest en zijn vasthou
dendheid was een be
langrijke factor. De
Rolling Stones hielden
vol en vielen niet zoals
zoveel groepen uit el
kaar.
In de jaren '64 tot en
met '67 produceerde de
groep de ene hit na de
andere. Ze maakte
tournee's door Europa,
Amerika en Australië.
Het imago was ruiger
en wilder dan dat van
de Beatles. Bij een
voorstelling werden de
Rolling Stones door
een horde meisjes met
scharen bestormd, om
een lok van hun haar
af te knippen. Ze vie
len bij grote groepen
ouderen niet in de
smaak en werden door
de pers neergesabeld.
Douane en politie ga
ven hen een speciale
behandeling, hotels
daarentegen sloegen
hun boekingen af. Ze
leefden in een vreemd
klimaat van haat en
liefde.
Er was een dikke huid
nodig om al deze span
ningen op te vangen en
Brian's huid was niet
dik genoeg. Hij hield
het tempo niet vol.
Veel van de moeilijk
heden zaten in het ver
lies aan aandacht voor
Brian; Mick Jagger
kwam in het middel
punt te staan. Brian
was niet meer de leider
van de groep. De ver
slaggevers wilden met
Mick Jagger praten en
die werd voor de leider
waardiging. Brian was
totaal niet in staat om
een kruisvaarder te
zijn en hij kon de ge
vestigde orde lang niet
zo strijdlustig tegemoet
treden als de andere
Stones. Zijn persoonlij
ke problemen met de
groep, zijn gevoel van
isolement en zijn ach
tervolgingswaanzin
werden heviger door
deze persoonlijke aan
vallen op hem.
Blok aan been
De arrestatie was een
belangrijk onderdeel
van Brian's vernieti
ging. In het laatste jaar
van zijn leven trok hij
zich steeds meer terug,
hij werd steeds vager,
hij fluisterde alleen,
nog maar, zodat je je
oor tegen zijn mond
moest houden om te
horen wat hij zei. Hij
was aan het wegvallen.
Jagger zei over die
laatste maanden:
„Brian was totaal niet
in staat om nog muziek
te maken. Hij was veel
te veel in de war. Hij
was een blok aan ons
been".
In juni 1969 liet de
groep Brian vallen en
nam Mick Taylor zijn
plaats in. Officieel zou
Brian zijn vertrokken
vanwege ruzies over
liedjes. Mick Taylor
zou zijn debuut maken
tijdens een gratis con
cert in het Londense
Hyde Park op 5 juli
1969. Misschien is dat
wel teveel geweest
voor Brian. Hij werd
door een volkomen on
bekende vervangen.
Slechts twee dagen
voor het concert, in de
nacht van 2 op 3 juli,
werd Brian bewuste
loos uit het zwembad
van zijn Cotchford
Farm gehaald. Zijn
vriendin Anne Wohlin
probeerde hem met
kunstmatige ademha
ling bij te brengen, ter
wijl een ziekenauto on
derweg was. Maar het
was te laat; Brian was
dood toen de dokter ar
riveerde.
Geschokt
Zijn voormalige Sto-
nes-collega's waren
zeer onder de indruk.
Het Hyde Park-concert
ging echter door en
werd aan Brian opge
dragen. Het was een
van de gedenkwaardig
ste Stones optredens.
Ze stonden voor een gi
gantisch vergrote foto
van Brian en waren
omgeven door een
wolk van witte vlin
ders die aan de zomer
hemel werd losgelaten.
Mick Jagger, Brian's
grote rivaal, zei: „Ik
ben zo geschokt, spra
keloos en bedroefd. Ik
heb echt iets verloren.
Ik hoop dat hij rust
vindt".
Maar wie weet of het
echt rust was waar
Brian naar zocht. Wil
de hij zich wel verdrin
ken? Was het een on
gelukkige astma-aan
val? Toeval? Was hij
onder invloed van
drank en drugs? Zijn
grafschrift zegt: „Oor
deel alsjeblieft niet te
hard over mij".
Wat voor zaken zich
die laatste maanden
ook' in zijn hoofd heb
ben afgespeeld, hij nam
zijn laatste momenten
mee in het graf.
(Gegevens ontleend
aan het boek Idolen
sterven jong, door
Marianne Sinclair,
een uitgave van Ro
strum BV te Haar
lem, f 29.90)
Jones
Hoewel de Kolling
Stones later veel op
hef zouden maken
over hun arbeiders
milieu, kwam Lewis
Brian Hopkin-Jones
uit een burgermans
gezin. Hij werd op 28
februari 1942 in het
Engelse Cheltenham
geboren. Zijn vader
was ingenieur en zijn
moeder pianolerares.
Brian leerde muziek
lezen en studeerde als
kind muziektheorie.
Hij was de enige in
de Rolling Stones die
muziek las en veelzij
dig genoeg was om
verschillende instru
menten te bespelen.
Na een normale
jeugd zonder veel ge
beurtenissen kwam
een moeilijke en rus
teloze tijd. Zijn jeugd
was een voorbeeld
van de lijn die in de
jaren vijftig was be
gonnen.
Die lijn werd gekarak
teriseerd door het los
laten van de waarden
van de gevestigde orde
en van het klassesys
teem die de Engelse
maatschappij vanaf ko
ningin Victoria hadd-
den gedomineerd.
Brian Jones was voor
bestemd om naar de
universiteit te gaan.
Zoals velen van zijn
generatie rebelleerde
hij echter tegen het
voorgeschreven pa
troon door van school
weg te blijven. Hij was
regelmatig dronken,
zwalkte wat rond en
terwijl hij nog in zijn
tienerjaren was zette
hij al twee kinderen op
de wereld.
Brian kwam in de we
reld van de rockgroe
pen terecht, een feno
meen van de werkende
klasse waarin je je rus
tig hield als je afkomst
deftig was. Hij speelde
onder andere gitaar,
klarinet en saxofoon.
Aan het begin van de
jaren zestig liet Brian
zijn ouders ongerust
achter en kwam in
Londen terecht. In de
Ealing Blues Club in
West-Londen leerde hij
Keith Richard en Mick
Jagger kennen. De drie
jonge mannen ontdek
ten al gauw een geza
menlijke ambitie: ze
vormden hun eigen
rythm- en bluesgroep
en gingen samenwonen
in een flat in Chelsea.
Ze haalden er nog een
paar musici bij met een
blues- en jazz achter
grond en noemden zich
de Rolling Stones.
Aan het eind van 1963
bestonden de Rolling
Stones uit Brian Jones,
Mick Jagger, Keith Ri
chard, Bill Wyman,
Charlie Watts en Ian
Stewart. Ze werden
ontdekt door Andrew
Oldham in de Craw-
daddy Club in Rich
mond. Oldham zag di
rect mogelijkheden in
deze groep. Hij gooide
Ian Stewart eruit, want
die was niet knap ge
noeg en met de inspire
rende kreet „De Rol
ling Stones zijn geen
groep, ze zijn een ma
nier van leven", begon
Oldham de groep te
verkopen.
Haat-liefde
De wereld was gereed
voor de Rolling Stones.
Aan het eind van 1963
waren ze beroemd, een
jaar later rijk. Brian's
van de Stones aange
zien. Dat maakte Brian
kwaad. Hij vroeg om
aandacht. Hij wilde be
wonderd en geliefd
worden. Dat werd hij
ook door veel mensen,
maar het was niet ge
noeg voor hem.
Buitenstaander
Jagger gebruikte zijn
nauwe banden met Ri
chard en Watts om
Brian de buitenstaan
der te laten worden.
Hij verwierp de liedjes
die Brian schreef en
gebruikte alleen de zij
ne of die van Richard.
Hij deed zijn voordeel
met het groeiende
drugsprobleem van
Brian en overtuigde de
groep dat ze niet op
hun gitarist konden
bouwen.
Brian werd hierdoor
nog erger paranoide en
hij trok zich nog meer
in zichzelf terug. Toen
hij zijn vaste vriendin
Anita Pallenberg kwij
traakte aan Keith Ri
chard moet zijn gevoel
van isolement volledig
zijn geweest. Zijn ver
houding tot Mick Jag
ger werd steeds slech
ter. Hij viel Jagger een
keer met een mes aan.
Na deze vruchteloze
poging riep hij naar
Jagger: „Ik wil niet op
dezelfde aarde leven
als jij. Ik kan je niet
doden, dus zal ik maar
doodgaan". Dat was
vlak voor Brian's dood.
Jagger's ster steeg en
die van Brian werd
steeds doffer. De drugs
die hij in grote hoe
veelheden innam, ver
nielden zijn creativiteit
en zelfvertrouwen. Ze
maakten een wrak van
hem en bezorgden hem
moeilijkheden met het
gezag. Hij geloofde dat
hij voortdurend werd
achtervolgd.
In mei 1968 werd hij
opnieuw gearresteerd.
Hij werd wéér de zon
debok die moest op
draaien voor de alge
mene morele veront