Steden dreigen te verstikken in hun eigen afval en criminaliteit DEN HAAG Nog niet to verschrikkelijk lang Kleden vree de etadsbeuroner een mens om la ns op Ie cijn. Omringd door alle mogelijke comfort koesterde hij tich in handel en nijver heid, in kunst en cultuur, telle „In pracht en praal", zoals dat to fraai werd omschreven. Hij wee verzekerd van een bepaalde welvaart en hij kon genieten van alle gemakken van het leven. Geen wonder, dat veer |onge plattelanders ge noeg kregen van het geploeter „in modder en eenzaamheid", hun pukkel opbonden en stad waarts togen. Het platteland liep leeg, de stad dijde uit tot ongemeten grootheden. En wat is ervan overgebleven? Oe stad Is geen stad meer, zij ie „een metropool van gemeenschappen vol armoede, onbegrip, misdadigheid. Gemeen scheppen die dreigen te verstikken in hun eigen f elval en die invreten op het gedrag van de ste deling", aldus de Amerikaanse sociologe Elaine Morgan in haar onlangs verschenen boek „Stad in stukken". ZIJ en andere cultuurpessimisten liegen er niet om in hun studies. Zij roepen zelfs het onheil at over ledereen, die nog steeds en met hoe langer hoe meer ijver pleit voor de bouw van nieuwe en de uitbouw van bestaande steden, als samenklonte ring van een enorme verscheidenheid aan mensen. Hoe mcpr hoe liever en des te belangrijker wor den die steden. „Terwijl die autoriteit", aldus Elai ne Morgan, „bliksems goed weet, dat de stedelin gen dreigen te verstikken In hun eigen afval". Het Is geen nieuw geluld. De Wassenaarse futuroloog professor Fred Polak schreef in 1977 al In zijn boek over de zogenaamde „Slow motion mens": „Grote steden zijn broedplaatsen van criminaliteit en agressie en de voornaamste veroorzakers van de op alarmerende wijze toenemende neurotische spanningen". Overdreven of niet, feit Is dat nu al meer dan de helft van de wereldbevolking is samengeperst in - steden, In Bijlmermeren of In wolkenkrabbers. In de slums van de Amerikaanse monster-city's of in de afbraakwijken van Den Haag, Amsterdam, Utrecht. Parijs, Londen of welke stad ook. AFHANKELIJK Feit is ook, dat de stadsmensen steeds sterker af- hankelijk raken van hun medeburgers. Er hoeft maar een langzaam-aan-actie of een staking uit te breken en „heel het raderwerk staat stil", om met de politieke tekenaar Albert Hahn te spreken. „De stadsmens raakt", aldus Elaine Morgan, „in een staat van hulpeloze woede, vooral als hij denkt aan al die andere mensen verderop, die op zijn dien» - sten vertrouwen of op wier diensten hij moet ver- trouwen om te kunnen blijven functioneren. Hoe groter de stad, des te vaker kan de onderlinge af hankelijkheid tot een uitbarsting van frustatie lei- den en des te groter is de voortdurende aanwezig heid van onderbewuste angstgvoélens. Het is in bijvoorbeeld New York al zo erg, dat de „gewone" burgers de straat maar aan de straatrovers overla ten en zichzelf en hun gezin „interneren" binnen elektrisch beveiligde reservaten". Zou het langzamerhand in Nederland ook ai niet zo zijn in diverse stadswijken, zo kan men zich afvra gen als men de dagelijkse politieberichten volgt? Maar wat wil men: elke stad, waar ook, raakt over bevolkt. krijgt haar vervallen wijken, ziet steeds meer woningzoekenden binnen haar grenzen die steeds meer dichtgespijkerde of vervallen krotten tegenkomen. Dreigt in Nederland werkelijk wat zich in Amerika, in Engeland en voor een deel ook in Frankrijk al jaren afspeelt? Blijkbaar wel. „Veel van wat Elaine Morgan in haar boek naar voren brengt, Is ook in Nederland herkenbaar. De tegenstelling tussen de Randstad en de zogenaamde ontwikkelingsrealo's (bijvoorbeeld Noordoost-Groningen en Zuid-Lim burg), de verpaupering van de binnensteden en de financiële moordkuil ale het herstel ervan lijkt te gaan worden, alsook het leeglopen van kleine dor pen op het platteland passen alle In haar kader", aldus schrijft drs. L. de Klerk, wetenschappelijk -medewerker aan de Amsterdamse universiteit in zijn voorwoord bij de Nederlandse uitgave („De stad in stukken", Agathon-Bussum) van Elaine .- Morgans boek „Falling Apart". Drs. De Klerk trekt uit de studie van de Ameri kaanse schrijfster de conclusie, dat de stad ten slotte zal uiteenvallen in kleine, sterk op zelfvoor- - ziening gerichte eenheden. „Een rijke wereld zal dat niet zijn, maar misschien wel een menselijke", aldus drs. De Klerk. Hi) grijpt met deze conclusie In wezen terug op de wijsgeer Plato uit de Griekse oudheid die de toenmalige wereld al had voorgere- kend dat de stad van die tijd niet groter zou mo gen zijn dan wat wij tegenwoordig zouden vertalen in een aantal van ongeveer 30.000 inwoners. MISLUKKING Maar hoe moet men dan verklaren, dat de door de overheid gestimuleerde verhuizing uit de Randstad naar bijvoorbeeld Utrecht en een deel van Gelder land niet alleen sterk is teruggelopen, maar vol- gens sommige planologen zelfs is mislukt. De trek j terug naar de stad is in de jaren zeventig weer toe genomen, zonder dat men de oorzaken of de rede- nen ervan kon doorgronden. Men kan moeilijk vol- houden, dat het heeft gelegen aan het herstel of de vernieuwing varr verschillende 6teden in de Randstad. En waarom dreigt het spreidingsbeleid van de overheid, dat zij al enige jaren probeert op gang te brengen, nauwelijks iets op te leveren? Het zu..^ii waarschijnlijk dezelfde gevoelsmatige redenen zijn als waarom Brussel, Londen, New York en zelfs Amsterdam mensen blijven trekken. Ook al weet men dat men in deze steden geen kans heeft op een behoorlijke huisvesting. Elaine Morgan staat bekend als een schrijfster die door te provoceren, desnoods sterk te overdrijven, probeert de wereld althans haar groeiende le zerskring over de gehele wereld in beweging te brengen. Het lukt haar blijkbaar goed, want haar publikaties trekken steeds meer aandacht, veroor zaken ook veel ergernis bij vakmensen, die menen dat zij haar opvattingen over de verwildering van de stad en haar inwoners zeer sterk overtrekt. Zij hebben waarschijnlijk gelijk. Maar men kan er toch niet omheen te moeten vaststellen, dat een groot aantal steden steeds minder leefbaar wordt. Dat een groot deel van deze steden intussen al in het stadium van ernstig verval is geraakt. Met alle menselijke, en morele gevolgen vandien, ook voor de steden die met deze ongeremde uitwaaiering te maken hebben, blijkens tal van studies en rappor ten van medici, psychologen, sociologen en politi ci. SLAGVELD Districtsbestuurder Lex Dors van de Federatie Ne derlandse Vakbeweging (FNV) zei dezer dagen openlijk: „De Amsterdamse binnenstad gaat naar de verdommenis. Kwallteltszaken verlaten één voor één het slagveld. Daarmee verdwijnen goede arbeidsplaatsen. Speculatie doet de huurprijzen van winkelpanden abnormaal stijgen. Maak de binnenstad weer toegankelijker voor de midden groepen via ondergrondse parkeergarages, waar door bijvoorbeeld het Beursplein autovrij gemaakt kan worden, gecombineerd met kleinschalig woon genot". Wat gebeurt daar volgens FNV-man Dors nu: „Discoshops, die een maand bestaan, winkels met graaibakken zonder service. Met tientallen stappen de winkeliers op. Daarmee verdwijnt niet alleen een stukje sfeer, maar ook goede werkgele genheid...". En Elaine Morgan? „Veel jongeren zullen wegtrek ken naar de kleinere plaatsen aan de nieuwe gren zen, waar hun komst een aanzienlijke invloed zal hebben op het leef- en denkpatroon...". Denk daarbij voor wat ons land betreft aan bijvoorbeeld Oost- en Noord-Nederland en ook aan Zuid-Lim burg, waar steeds meer jongeren zich vestigen, te vreden met „gezonde lucht, een woninkje en al leen maar het dagelijks brood". Zij moeten niet zo nodig meer in een maatschappij die volgens hun opvattingen zichzelf al lang voorbij is gehold. Toch is het nog maar een kleine groep die daar mee voor een nieuwe levenshouding kiest. De trek naar de stad blijft doorgaan, ondanks alle waar schuwingen, ondanks alle verval. Theodore Ros zak, een collega van Elaine Morgan in zijn boek „Persoon en Planeet" (De creatieve desintegratie van de industriële samenleving. Meulenhoff-Am- sterdam): „Zij (de stad) is de meest onverbeterlijke verkwister en vervuiler; haar economische stijl is de grootste last die op het planetaire milieu .drukt"... En verderop in zijn boek merkt hij op: „Vanaf het begin van haar geschiedenis in de oude beschavingen van de rivierdalen heeft de stad misbruik gemaakt van het beheer van wapens en intellect om schatting aan het land te ontwrin gen en heeft zij als regering die afpersing verheer lijkt.". Het klinkt allemaal niet zo vrolijk wat deze en an dere cultuurpessimisten van deze tijd ons te vertel len hebben over de stad en haar bewoners. Hun zwart-wit denken over de problemen en hun even zwart-witte kijk op alles wat met en in -de stad gaande is, zal menigeen zonder meer afwijzen. Maar zij die direct met deze enorme problemen te maken hebben, zullen moeten toegeven, dat het besturen van een stad, zoals deze thans is ge groeid, bijna een onmogelijkheid is geworden. Ste debouwkundigen en planologen worstelen al tien tallen Jaren met het probleem een leefbare stad te maken. Zij zochten het in de hoogte en veroor zaakten flatneurose. Totdat ook de bestuurders ervan waren doordrongen dat hoogbouw de pro blemen vermeerderden, in plaats van op te lossen. Zij zochten het In laagbouw, maar moesten erva ren dat de trek naar de stad toenam, naarmate men de laagbouw beter kon betalen. Nieuwbouw ging boven woningverbetering van de oude wijken, die langzaam maar zeker verkommerden. Het ver keer, dat via een toenemend aantal snelwegen de stad binnenkwam, verstikte in de flessehalzen aan de rènd van de stad. Dan maar bredere toegangs wegen naar de binnenstad aangelegd, die dan MILJOENEN MEN* WANHOPIG OP ZOEK NAAR VEM GEBORGENHEID weer werden gesmoord In de te small de binnenstad. Enzovoort, enzovoort TERUG Theodore Roszak noemt dat aile9 In creatieve desintegratie van de Industrl ving" het teken van Kaïn. „We herlnn KaTn het land bebouwde, voordat hl) beging. Na de misdaad werd de Aard werkte door God vervloekt en wilde meer voor hem dragen. KaTn, de c had zich zo van God en de natuur t de grond onder zijn voeten nog dor niet langer in zijn eigen behoeften vd stedeling, met andere woorden, heeft van de oorsprong van het leven verwijf de werkelijke grond van zijn bestaan raakt. Daarmee grijpt Roszak terug en hfcN) niet alleen naar de opvatting Dnd en dc dat vensbehoeften moet putten. Niet „li,'" „zelf doen". Het is nlc tic 'ooi derhalve, maar eerst In de geschiedenis, dat dit thema ,k komt. Het keert voortdurend terug In tiL* grote problemen de mens boven het fxE,. te groeien. Of om het anders te zegfoe moderne économen en sociologen: hel9 is voorbij, we zijn op weg naar de het „laten doen" naar het zelf aanpap daar dan ook, dat Elaine Morgan in hun kennen geeft, dat naar haar Idee de dere groepen het tenslotte zullen wlnjf gevestigde orde, die In de stad of de sfed glomeratie een macht bezit die zij vaak de dunken hanteert. Soms zelfs zonder t beseffen. !d Maar waar gaat het eigenlijk om aan hc de twintigste eeuw? „Wie de macht vae. heeft, bezit ook de macht van het landr9 op de verschrikkelijke volksverhuizing^ eeuw. Meer dan honderd miljoen vL a zwerven, verstoten uit hun eigen omgev j0 gen steden vaak, over de wereld, zoncL' zit, op zoek naar veiligheid, geborgC. scherming en vooral eten. Een groot lord klontert samen tegen de steden die^.. zwerftocht aandoen. En daarmee beginri blemen voor henzelf en de betrokken t,es ander deel van de ontheemden valt on< zamerhand rampzalig wordende strooLk die overal ter wereld buiten zijn eigen la. >c is naar werk, naar een soms mlnlmum' staanszekerheid: de zogenaamde gasta njL minderheidsgroepen. En dan zijn er otQe. huis alleen al in Nederland honderdduil9. een eigen dak boven het hoofd wille h. maar dit nergens kunnen vinden. En h. R voor een deel zelf maar in bezit neme^u de steden. „In deze tijd der catastrofen", om r landse wijsgeer, theoloog en Leids studf!}*, kant dr. K. E. H. Oppenhelmer te sprioe"j het bij ieder mens in diepste wezen om.. borgenheld. Want de mens heeft vo~"' gezinszorgen, promotiezorgen, se.... Maar er is eigenlijk helemaal ge teen nog zijn symptomen (verschijn) mens verloor de Inhoud van zijn mens-zL jaren zagen wij zeldzame bewegingen,L ven en opkomen van nieuwe beweging de eliminering der waarheid"..., aldus heimer in zijn studie „In deze tijd der c (uitg. Boekencentrum, Den Haag). „Oef^'a ten omhoog, de rijken niet omlaag. De ft loven niet meer in principes, zullen c periodiek aan verlossers geloven. O zal de autoriteit weer haar hoofd verh| verheugende twintigste eeuw: een hoofd". In alle simp volgens dr. Oppenhelmer om Ret huis/' de dreigende overheersing van de i ken. „Het huls dient de mens om hem f en wind te beschermen en om hem v den of voor mensen die hem lastig val bergen".... Al3 de autoriteit van deze verschrikkelijk hoofd") dit tenminste tof HET ONMOGELIJKE „De mens verloor zijn Inhoud". Met worstelen miljoenen mensen In deze „fl de" twintigste eeuw. Geen wonder dar veel schrijvers het moeizaam worstelen I chamelijk en geestelijk naakte besta gen In hun boeken en studies. Zeker li vaart van kunnen en kennen al lang Is v Want wie weet wat de wereld thans, de een en twintigste eeuw, werkelijk r hadden", aldus dr. Oppenhelmer, „de I Parijse studenten In 1968 toch gelijk, f de muren van de Sorbonnne (de beta* sltelt) kalkten: „Laten wij realist zijn, onmogelijke vragen".... TON VAN DE Elaine Morgan: „Stad In stukken", uitg. Buaium, 29,50 Th. Roszak: „Persoon an Planeer, i hoff-A'dam, 36,50 uitg. Boekencentrum, 19.19

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 18