viert t)0 jaar ontwikkeling ^iet zeer uitgebreide uurkoolmaaltijd 1 Raad van Kerken: Arbeid en inkomen moeten nog meer ontkoppeld worden Bewapening, racisme en armen op vergadering 3/an Centrale Comité Wereldraad van Kerken kerk wereld Korte metten Genland LEIDSE COURANT WOENSDAG 13 AUGUSTUS 1980 PAGINA 13 1>ü ■S» oet 20 ergens rond In geweest dat de eer- 89 nsen - als horigen op >p voor graven en (ondbezitters uit Ken- "fü and, maar ook van weg - hun toevlucht (i op de Langedijk in 06 istfriese land. Een af in duinwal, omgeven iet, riet en nog eens 1 en land dat eigenlijk \9 jL»nd was, doch vooral d uit water en moeras- n dat blootstond aan itzucht van de zee; het ven op een land waar niet te leven viel. En het in dat stukje Hol- »t een paar jaar gele- I feite altijd gebleven, tn tegen de natuur, Iverken en toch grote Jfle. Pas de laatste ja- iat het Langedijk beter I ziet er nu welvarend A (een, de mensen zijn er %bed8 erg zuinig, begrij- .wanneer je negenhon- pyfiren lang elk dubbeltje /[je al een dubbeltje talloze malen hebt omkeren alvorens f te geven. dt wel eens gezegd: schiep de wereld, maar landers hebben Hol- iaaktM. En die uit- zou op de Langedijk. ,5f< "nrspel en Broek op Lan- van toepassing kunnen ovend in het eindeloze ►^sland dat wel het rijk ^izend eilanden werd ge- f I j, leefde men er aanvan- I f van vogel- en visvangst vee. Het drassige land Druikbaar gemaakt en in iddeleeuwen werd een l ^n het land geschikt ge- voor landbouw. F Vi landbouw; maar rond fltioeg de koeien pest toe. ^nsen zochten derhalve andere bestaansmoge- Jkerw zij schakelden over tuinbouw. Het grasland I zwart land worden, zoals iedereen waren zij (ebonden aan wetten en en er gold toen een I om van grasland ak- e maken. Doch maling nde aan dergelijke ver van lieden uit Alkmaar die alleen maar belastinggel den kwamen halen, kon men na korte tijd in het Geestme- rambacht, zoals dat gebied ook wel wordt genoemd, bo gen op een vorm van grove tuinbouw. Vooral aardappelen deden het goed in dat natte land en later kwam daar de kool bij. Typerend daarvoor is ook de eerste tuinbouwveiling daar in Langedijk. die aan alle andere veilingen ten voor beeld heeft gestaan. Die eerste Langedijkers moch ten daar in die woestenij dan armoedig hebben geleefd, maar ze zaten veilig op die dijk, omgeven door water, die voor de achtervolgers lastig te bereiken was. En ze waren vrij. In de loop der eeuwen werden de Langedijkers vrije boeren en tuinders, die nooit regenten hebben gehad en derhalve geen enkel ontzag hebben voor autoriteit; een onbuigzaam volkje met „ne gen kerken en de communisti sche partij". Want ook dat is kenmerkend voor die uit vier dorpen be staande gemeente Langedijk: het ene dorp is streng gere formeerd. het andere uitslui tend katholiek en weer een ander deel van de bevolking bestaat uit overtuigde socia listen of communisten, een „broeinest" van actievoer ders. Maar samen hebben ze het gered, samen hebben ze eeu wenlang geleefd en elkander verdragen, en samen nu ook gaan ze een feestje bouwen ter gelegenheid van die negen eeuwen ontwikkeling. Samen ook hebben ze maling aan ie dereen die hen komt vertellen hoe ze zoiets moeten aanpak ken. Vandaar dat de „nieuw komers" uit Amsterdam en omgeving het wel eens wat moeilijk hebben. „Want", zo vertelt Frans Aarts (organisa tor van het feest en een van die, wat hij zelf noemt, suc cesvolle communistische ac tievoerders), „als zo'n halve of hele doctorandus in de nieuw bouwwijken komt vertellen hoe Je iets het best kunt doen, kijken de Langedijkers hem aan en zeggen: „O ja, je kunt best gelijk hebben, maar kun je ook een hamer vasthouden, een band plakken?". Want pas dan ben je wat waard "hier, als Je wat je met de mond beweert ook zelf in de praktijk kunt brengen". Zeven kilometer zuurkooleten Een van die „nieuwkomers" vroeg een keer op het stad huis hoeveel mensen daar nu werkten. „Wel", zo sprak de bode na enig gepeins, „als u mazzel hebt, de helft". Maar dat moet minstens twee jaar geleden zijn, want daarna heeft het gemeentehuis en zelfs heel Langedijk, gegonsd van de activiteiten. De vier dorpen die sinds 1941 de ge meente Langedijk vormen, gingen hun negende eeuw feest tegemoet en dat mocht niet ongemerkt voorbijgaan. Er moest een feest worden georganiseerd en al doende bemerkte men hoezeer het verenigingsleven in dit stukje West-Friesland bloeide: Eén dagje feest, zo bleek alras, was lang niet voldoende om iedereen aan zijn trekken te laten komen. Neen, om alles in het programma op te ne men, blijkt een periode nodig te zijn van zes weken die za terdag 16 augustus van start gaat. Elke dag is er wel Iets te bele ven, en er zijn een paar grote evenementen, die ook voor niet-Langedijkers aantrekke lijk zijn om bij te wonen. Een van die evenementen is het zuurkooleten voorafgegaan dooi; een enorme vrijmarkt. Op zaterdag 6 september zal het dorp autovrij worden ge- Zo gingen de Noordscharwouders rond de eeuwwisseling gekleed. De Broeker Veiling was de eerste tuinbouwveiling in Nederland en is nu als museum ingericht. maakt. Het enige gemotori seerde vervoer bestaat dan uit een gemeentelijke pendel dienst van noord naar zuid. De zeven kilometer lange Dorpsstraat, waarlangs de lintbebouwing staat, wordt op die dag in beslag genomen door 1200 marktkramen en 12.000 stoelen. In de markt kramen kun je het zo gek niet noemen of je zult het er vin den op Europa's grootste vrij markt. Dat gebeuren gaat om 6.00 uur van start. Wie zijn auto kwijt wil, krijgt daartoe de kans aan de boorden van de stad waar enige weilanden voor dit doel zijn afgehuurd. Maar om acht uur 's avonds, dan is het echt raak. Dan wor den de kramen geleegd en weer gevuld, maar nu met drieduizend kilo zuurkool, een evengrote hoeveelheid worst en een ongeteld aantal liters bier en wijn. Voor een tientje de man kan men dan in de openlucht zuurkool eten, waarna men nog een verras singspakket toe krijgt ook. Het Is overigens geen toeval dat de keuze op zuurkool is gevallen. Frans Aarts meldt trots dat 80 procent van de zuurkool danwel sauerkraut die door Europeanen wordt genuttigd, afkomstig is uit Langedijk dat een zuurkool- traditie heeft van dik een eeuw. Kleine Tour de France Met de wielerronde die op vrijdag 5 september wordt ge houden, wil men de Acht van Chaam evenaren, dan wel de Tour de France dunnetjes overdoen. De renners kunnen vanaf 18.30 uur revanche ne men op Joop Zoetemelk. Be halve hij verschijnen van de ploeg-Post aan de meet: Ger- rie Kneteman, Cees Priem, Jan Raas en Leo van Vh'et. Er zullen mannen zijn van de Bel gische ploegen Splendor en IJsboerke, Daftrucks en Fan- gio en nog vele anderen met grote namen als Hennie Kui per, Sean Kelly, Jos Lammer- tink, Hans Langereis, Jo Maas, Hennie Stamsnijder. Fons van Katwijk, Fedor den Hertog, Eddy, Walter en Willy Planckaert, Ludo Delcroix, Lu- cien van Impe, Jos Schipper en al hun knechten. Kortom: de laatste belangrijke wieler wedstrijd in Noord-Holland van dit seizoen, vijf dagen na het verrijden van het Wereld kampioenschap. Grote land-en tuinbouwtentoon stelling Niet alleen voor de Westlan ders en bollenkwekers onder ons zal de grote land- en tuin bouwveiling interessant zijn. Van 9 tot en met 13 septem ber zal hij te zien zijn In de Broeker Veiling, die nu als museum is ingericht. Op die tentoonstelling kan men de strijd tegen de zee zien en het ontstaan van het Rijk der Dui zend Eilanden. Men kan er zien hoe het in dit voormalige eilandenrijk (in 1969 ging men over tot ruilverkaveling om zich los te maken van de om arming van sloten en plassen ten koste van het landschap, maar terwille van de leefbaar heid) werd gewerkt, van schui temaker tot visser, van bos wortelen tot zuurkool maken. Men kan er verder bekijken wat er voor komt kijken om kwaliteitszaden te verkrijgen, en voorts de vruchten van de totale Nederlandse tuinbouw. En, een van de grote chips-fa- brikanten die in Langedijk is gevestigd, zal er tonen hoe de aardappels worden verwerkt tot die knapperige borrellek kernij. Deze tentoonstelling Is op dinsdag 9 september te be zichtigen van 16.00 tot 22.00 uur. Op woensdag tot en met vrijdag van 14.00 tot 22.00 uur en op zaterdag 13 september van 10.00 tot 17.00 uur. De expositie is vrij toegankelijk. De gemeente Langedijk TS te bereiken door bij Amsterdam de weg naar Zaandam en ver volgens die naar Alkmaar te volgen. Bij Alkmaar neemt men op de eerste rotonde die in de weg is aangebracht de afslag naar Leeuwarden- /Hoorn en houdt die richting aan tot op een gegeven mo ment de borden Noord- dan wel Zuid-Scharwoude komen. Die rit is na Amsterdam be slist de moeite waard, want men passeert schilderachtige i molens en weilanden met koeien, paarden, schapen en vooral héél veel water. LONNEKE VAN KOOT Groots volksdans- festival inLeidse Groenoordhallen Op 15,16 en 17 augustus zin deren de Leidse Groenoord hallen weer van de volksmu ziek, als daar voor de twaalf de keer het Internationaal Volksdansfestival wordt ge houden. De toegangsprijzen variëren van 10 gulden voor een voorstelling tot 45 gul den voor een passé partout De kaarten zijn verkrijgbaar bij alle VW-kantoren in Ne derland. Vier Nederlandse en zeven buitenlandse groepen geven acte de présence. Die buiten landse groepen komen uit Portugal, de VS, Frankrijk, Joegoslavië, Spanje, Honga rije en Griekenland. De deel nemers hopen op vrijdag in Leiden te arriveren waar 's middags een optocht in klederdracht door de stad wordt gehouden. Dezelfde avond stellen de groepen zich voor in een eerste voorstelling in de Groenoordhallen. De ge hele zaterdag vinden verschil lende aktiviteiten plaats die 's avonds gevolgd worden door een grote voorstelling. Beide avondvoorstellingen worden besloten met een. in ternationaal volksdansbal. Op de laatste dag wordt naast het dagprogramma 's middags de grote eindvoorstelling gege ven. Bovendien vindt er een grote folkloristische markt plaats en worden er In een speciaal ingericht volks-cafó mime-voorstellingen gehou den en films vertoond. Kaarskens- processie in Baarle Nassau Tussen Tilburg en Turnhout ligt dat typische plaatsje dat bestaat uit een Nederlandse en Belgische helft: Baarle Nassau/Baarle Hertog. Hier wordt op zondag 17 augustus voor de 28e keer de zoge naamde Kaarskensprocessle gehouden. Naar het voorbeeld van de ge lijknamige processie in Lour- des is de Baarlese enig in haar soort en In Nederland waarschijnlijk uniek. Het schouwspel ontleent zijn naam aan het feit dat iedereen die deelneemt een brandende kaars met kapje in de stoet meedraagt. Maar men mag natuurlijk ook alleen gaan kij ken. De samenkomst is om 20.00 uur in de Belgische St. Remigiuskerk aan de Singel. Na een gezamenlijke Eucha ristieviering vertrekt de pro cessie om 20.30 uur. Een vernieuwing van de levensstijl kan In de Nederlandse samenleving op gang korden gebracht als de arbeid in ons land anders wordt verdeeld. Dit stelt de Mad van Kerken in een zojuist versche pen studie, getiteld „Over arbeid én inko men". De raad denkt aan de invoering van een vijfurige werkdag met aanvul lende sociale dienstplicht De nieuwe arbeidsverdeling is een van de maatregelen, die worden voorgesteld. De studie, waaraan maanden is gewerkt is be doeld om discussies uit te lokken. Op basis kan de reacties wil de Raad van Kerken zijn Definitieve standpunt bepalen. De relatie tussen arbeid en inkomen is, met name door de vele sociale voorzieningen, heel wat minder nauw geworden, maar de raad meent dat die ontkoppeling zich nog veel verder zal moeten voltrekken. De raad acht het nodig, dat er tegelijkertijd meer waardering komt voor vormen van arbeid, waarmee in economische zin geen inkomen wordt verdiend, zoals vrijwilligerswerk en huishoudelijk werk. Door een betere verde ling van het werk, alsmede een andere ma nier van werken moet arbeid meer in het teken komen te staan van een rechtvaardige samenleving. In de studie Wordt opgemerkt dat daaraan nog veel schort Velen twijfelen aan de zin van hun arbeid. Anderen voelen zich ver vreemd van het produkt dat ze helpen ma ken. Velen hebben problemen met de mi lieuvervuiling, die door prod uk tie wordt v veroorzaakt, met de verspilling van grond stoffen en de wijze van medezeggenschap in hun werkonfigeving. Bij de maatregelen, die worden voorgesteld tot verbetering noemt de studie selectieve groei, begrensd door het milieu, het gebruik van grondstoffen en de situatie in de derde wereld. Voorts het beter betalen van arbeid en grondstoffen uit de derde wereld, het uit breiden van medezeggenschap tot de doel stellingen van de organisatie, het herverde len van arbeid door een vijfurige werkdag annex sociale dienstplicht, het instellen van een basisinkomen voor iedereen, gekoppeld aan het invoeren van de arbeidsplicht en het vaststellen van een maximum inkomen. Gemeend wordt, dat door deze maatregelen de kans bestaat, dat het verwerven van een inkomen minder sterk zal worden gekop peld aan het leveren van een arbeidspresta tie en andersom. Mede daardoor, zo wordt gezegd, zal onze levensstijl worden ver nieuwd. Het boekje, vooral bedoeld voor groepsge sprekken in kerken, werkgevers- en werk nemersorganisaties is verkrijgbaar bij de Protestantse Stichting Lectuurvoorziening, Parkweg 20a, 2271 AJ Voorburg en bij De Hors tink, postbus 400, 3800 AK Amersfoort 1 bewapeningswedloop, bedreiging van de vrede, strijd tegen het racisme de kerk en de armen enkele van de onder- die aan de orde len komen tijdens de gadering van het Cen-s ie Comité van de We-' id van Kerken, die >rgen in Genève begint tot 23 augustus zal du- Het Centrale Comité is belangrijkste orgaan j Ui de wereldraad. Het neemt de beleidsbepalende beslissingen. Op de agenda van de verga dering die wordt bijge woond door meer dan 130 af gevaardigden van 295 lid kerken uit meer dan hon derd landen staan rappor ten en aanbevelingen van drie internationale conferen ties die de wereldraad in het afgelopen jaar heeft georga niseerd en waarover het Centrale Comité een oordeel moet vellen. De eerste van die conferen ties was die over „Geloof, wetenschap en de toekomst" in Boston (VS) in juli vorig 1'aar. Daar werd van de ker- ten gevraagd zich te verzet ten tegen de bewapenings wedloop, in het bijzonder waar het gaat om kernwa pens. De tweede belangrijke internationale conferentie was die in juni van dit jaar in Noord wijkerhout over het racisme. Tijdens deze bijeenkomst werd aanbevolen het pro gramma ter bestrijding van net racisme (PCR) in de jaren tachtig te versterken en het speciale PCR-fonds te hand haven, zonder dat de criteria die nu worden aangelegd voor groepen die steun ont vangen uit dit fonds, worden gewijzigd. Ook werd naar vo ren gebracht, dat de kerken aangemoedigd moeten wor den hun strijd tegen alle vor men van raciale onderdruk king te versterken, waarbij in de eerste plaats moet wor den gedacht aan de apartheid in Zuid-Afrika en Namibië. Tenslotte zal aan de orde ko men de Wereldzendingscon- ferentie die in mei in het Au stralische Melbourne is ge houden. Daar is de aanbeve ling gedaan, dat de kerken zich vrijwillig in woord en daad aan de zijde van de ar men zullen scharen. „De kerk en de armen" zal daar om een centraal thema zijn tijdens de vergadering. Een bijzonder accent zal on getwijfeld aan de bijeen komst worden gegeven door de viering van de tachtigste veijaardag van dr. W. A. Vis ser 't Hooft, de ere-voorzitter van de Wereldraad van Ker ken. Dr. Visser 't Hooft is een pionier geweest in het sa menbrengen van de kerken. Hij was secretaris-generaal van de wereldraad in wor ding van 1938 tot 1948 en se cretaris-generaal van de we reldraad van 1948 tot 1966. Ter gelegenheid van het einde van de Ramadan, de islamiti sche vastenmaand, heeft de Vaticaanse commissie voor de religieuze betrekkingen met de islam een verklaring uitge geven, wiarin wordt aangedrongen op samenwerking voor het welzijn der mensen. De wens wordt uitgesproken, dat de geestelijke banden tussen moslims en christenen zich mogen verdiepen, vooral In de landen waar beide samenwonen. Het gemeenschappelijk geloof in de is een dringende reden voor oprechte samenwerking in dienst van de mensheid, van de vrede en van een broeder lijk samengaan in de vrije uitoefening van eenieders gods dienst, aldus de verklaring. In de heilige stad van de islam, Mekka, wordt een internationale islamitische universiteit gebouwd. Deze universiteit zal, evenals de bekende Al-Azhar-universiteit van Cairo, dienstbaar zijn aan de islam over de gehele wereld. Zij zal dan ook islamitische stu denten uit de verschillende richtingen en uit alle landen en ras sen toelaten. Met de stichting van de nieuwe universiteit in Mekka zet de regering van Saoedi-Arabië haar intensieve pogin gen voort om in Mekka alle belangrijke instellingen en bestuur- sins tan ties van de islam te concentreren. De niet-geregistreerde baptisten In de Sovjet-Unie zijn hun vierde geheime drukkerij kwijtgeraakt Zij werd door de geheime dienst de KGB, in Krasnodar in Siberië in beslag genomen. Zeven drukkers, die allen uit Centraal Azië of Si berië komen werden gearresteerd, plus nog vier contactper sonen, die de drukkers voorzagen van papier en voedsel en de brochures en boeken ter verspreiding meenamen. De mensen, die in de geheime drukkerijen werken, leven in volledige afzondering om ontdekking tegen te gaan. Zij ver laten dikwijls jarenlang niet het huis. De moefti van Libanon de hoogste religieuze autoriteit van de soennitische moslims daar heeft voorgesteld een conferentie te houden tussen .islamieten en christenen over Jeruzalem en de heiligdommen van beide godsdiensten in de stad. De moefti, sjeik Hassan Chaled, deed dit voorstel in zijn preek ter gelegen heid van het einde van de Ramadan, de islamitische vasten. Hjj zei te hopen, dat het Vaticaan de recente Isarëlische wet zal ver oordelen, die bepaalt, dat de stad Jeruzalem in haar geheel de eeuwige hoofdstad van de staat Israël zal zijn. brengt momenteel een bezoek aan Indonesië ter voorberei ding van de Westduitse vastenactie „Misereor" 1981. Deze zal in haar voorlichting Indonesië in het middelpunt stel len. Met Pinksteren heeft al een Westduitse delegatie van acht man een bezoek aan Indonesië gebracht

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 13