Mgr. Gijsen distancieertzich van nota voor Romeinse bisschoppensynode over het gezin Een leerzaam dagje in prachtige natuur Gereformeerd lidmaatschap van Gos aan zijden draad KORTE METTEN LEIDSE COURANT VRIJDAG 1 AUGUSTUS 1980 PAGINA BINNENLAND OPENLUCHTMUSEUM IN ARNHEM De bisschop van Roermond, mgr. Gijsen, heeft zich gedistancieerd van de reactie van de Nederlandse bisschoppenconferentie op de „lineamenta" (werkdocument) voor de vijfde algemene bisschoppensynode over de taken van het christelijk gezin in de wereld van vandaag". De perschef van het bisdom Roermond heeft dit medegedeeld. Hij zei ook, dat mgr. Gijsen het Vaticaan heeft doen weten, dat hij positief staat tegenover genoemde „lineamepta", die vorig jaar aan de bischoppenconferenties van de verschillende landen zijn gestuurd met het verzoek om commentaar. Op grond van dit commentaar kan dan het definitief werkdocu ment voor de synode worden vastgesteld. De Nederlandse reactie is vervat in een nota, die wij in ons blad van dinsdag uitvoerig heb ben weergegeven. Dit antwoord vanuit Neder land is geformuleerd door dr. A. Vermeulen, studiesecretaris van het Secretariaat van de R. K. Kerkprovincie, in samenwerking met een groep specialisten op het gebied van huwelijk en gezin. Naar aanleiding hiervan zegt de persdienst van de kerkprovincie desgevraagd, dat de nota niet moet worden gezien als een officieel docu ment van de bisschoppenconferentie, maar als een bijdrage nuttig voor de synode. De nota moet in november van het vorig jaar al in de bisschoppenvergadering besproken zijn. Zij heeft daar kennelijk geen problemen opgele verd en is gewoon doorgestuurd naar Rome. Het gaat dan ook om commentaar op een voor lopig stuk van de synode. Als voornaamste punt van kritiek geeft de nota, dat het ontwerp-werkdocument te weinig is geschreven vanuit een pastoraal blikveld. IJet zou zodanig herschreven moeten worden, dat gelovigen hun eigen situatie erin terugher- kennen. Het moet niet zozeer worden geschre ven vanuit het gezichtspunt en de zorg Van de kerkelijke leiding, maar meer vanuit de bele ving van de mensen zelf. Ook zou er aandacht moeten zijn voor het feit, dat er binnen theolo gie en pastoraat vaak andere opvattingen en praktijken bestaan dan de officiële kerkelijke leer aangeeft. Het is ook niet goed, aldus de nota onder meer, dat mensen met officiële uit spraken van het kerkelijk leergezag moeten omgaan, alsof ze allemaal onfeilbaar zijn, zelfs wanneer algemeen wordt aangenomen, dat ze dat niet zijn. Namens de Nederlandse bisschoppenconferen tie zal mgr. Ernst, de bisschop van Breda, aan de bisschoppensynode deelnemen, die op 27 september begint. Kardinaal Willebrands zal ook aanwezig zijn en wel als voorzitter van het secretariaat voor de eenheid van de christe- Paus Johannes Paulus II, die direct na zijn terugkeer uit Brazilië naar Castelgan- dolfo is vertrokken, maakt daar niet alleen druk ge bruik van zijn privé zwem bad, maar bereidt, ook een nieuwe encycliek voor, zo meldt onze correspondent in Rome. Deze encycliek zal gewijd zijn aan het toene mende geweld in de wereld en ook uitvoerig aandacht schenken aan de bevrij dingstheologie. Verder be reidt de paus een aantal wijzigingen in de curie voor, alsmede een hervor ming van de financiële in stellingen van de Heilige Stoel. Van 4 tot 7 augustus brengt het hoofd van de Ahmadiyya- beweging in de islam, Hazrat Mirza Nair Ahmad, een be zoek aan Nederland. Hij is de derde opvolger van de stich ter van de beweging, Hazrat Mirza Ghulam Ahmad en brengt een bezoek aan ver scheidene landen. In Den Haag is aan de Oostduinlaan een moSkee gevestigd van de beweging, die in verscheidene delen van de wereld vijftig centra heeft. Zij heeft honder den moskeeën gebouwd als ook een groot aantal zieken huizen en educatieve instel lingen. Naar aanleiding van een verzoek van de regering van Zimbabwe aan de bis schoppen van dat land om behulpzaam te zijn bij de wederopbouw, stelt de kat holieke stichting „Mensen in Nood" in Den Bosch 750.000 gulden beschikbaar. Dit geldt wordt gebruikt voor de opvang en integra tie van ongeveer een half miljoen mensen, die ge vlucht of ontheemd waren tijdens de strijd om de onaf hankelijkheid. Dit werk wordt onder meer uitge voerd door het sociaal bu reau van de bisschoppen. Voor de hulp aan de slacht offers van de droogte en de hongersnood in Noord west- Kenia geeft „Mensen in Nood" 250.000 gulden. Voor de hulpverlening in de Mid- denamerikaanse staten El Salvador, Guatemala en Ni caragua stelt de organisatie meer dan een half miljoen gulden beschikbaar. De capucijn John Aloysius Ward (51) is benoemd tot toe gevoegd bisschop met het recht van opvolging van bis schop Langton Fox van Me- nevia (Wales), die een jaar ge leden door een hartaanval is getroffen. Ward is al tien jaar een van de acht adviseurs van de algemeen overste van de orde der capucijnen in Rome. Hij wordt de tweede francis caan in de bisschoppenconfe rentie van Engeland en Wa les. De ander is John Jukes, hulpbisschop in Southwark. Naar aanleiding van het feit, dat het drie eeuwen is geleden, dat hun congrega tie door de heilige Jean Baptiste de la Salie werd gesticht beleggen de „Frères des Ecoles Chrétiennes" of tewel de broeders van de christelijke scholen in Pa rijs een wereldcongres. On der voorzitterschap van hun algemeen overste José Pa- blo Basterrechea houden de 1800 afgevaardigden uit vie renveertig landen zich bezig met de voornaamste denk beelden van hun stichter, alsmede met de vraag hoe deze ideeën in onze tijd kunnen worden verwezen lijkt. Jean Baptiste de la Salie ontfermde zich vooral over die jongeren, die dóór de maatschappij van hun tijd niet werden geaccep teerd. De directeur van de katholie ke radio-omroep in Santiago de Chile, Guillermo Hormaza- bal, en de directeur van de katholieke radiozender van Punta Arenas, Mario Romero- Estrada, zijn in het centrum van de stad door onbekenden ontvoerd. Zes mannen dwon gen beiden in eèn auto te stappen. Tot nu toe ontbreekt van hen elk spoor. Het Chi leense ministerie van Binnen landse Zaken heeft verklaard, dat „geen enkele van de vei ligheidsdiensten van de rege ring de mannen heeft aange-, houden". Het lidmaatschap van de Nederlandse Gereformeerde k ken van de GOS, de Gereformeerde Oecumenische Syna hangt aan een zijden draad, volgens de voorzitter van synode van de Gereformeerde Kerken in Nederland, ds. C. Hofland. Hij zei dit naar aanleiding van het rumoer, dat binnen gereformeerde kerken is ontstaan rond de opstelling van Nederlandse delegatie tijdens een discussie in de GOS ov de homofilie en de kerk, in de vergadering van de G( kortgeleden in Nimes. L* Ds. Hofland zei, dat men niet abrupt uit de GOS weg kon pen. „Maar als dit zo doorgaat zullen we niet lang meer kunnen blijven". Hij had weinig goede woorden over v< het peil van de discussie over homofilie tijdens de vergal ring in Nimes. „Ik had de indruk, dat ze niet wisten waai ver ze spraken. Ze hebben alleen een zwart beeld van so< mie, zoals ze dat noemden en dat was het enige waarover jeu wilden praten". Veel afgevaardigden verklaarden geen fc e mofielen te kennep of in hun kerk te hebben. M eefi Ds. Hofland zei nadrukkelijk, dat de Nederlandse afgeval digden tijdens de synode in Nimes geen woord hebben I et i ruggenomen van een besluit, dat in de Nederlandse syno e, e in november is genomen. „Toen werd besloten, dat we b ha, als volwaardige mensen en leden van de gemeenschap t e heiligen aanvaarden en dat hebben we op geen enkele,wj ik 1 en met geen enkel woord teruggenomen'aldus ds. Hoflaii ide De was doen, dat was me wat vroeger. Het opwarmen van het water, het wassen in etampkuipen, het bleken, blauwen en mangelen kost ten een ïyasserij dagen werk. En dat is wel wat anders dan met de volautomatische was machines die zo'n karwei te genwoordig in een paar uur klaren. Nee, vroeger moest er wel wat harder worden aangepakt. En niet alleen bij het wassen, zo blijkt bij een bezoek aan het Openlucht museum in Arnhem. In dat rijksmuseum voor volkskunde kun je een heel leerzaam dagje doorbrengen. Oude boerderijen, huizen en bedrijfsgebouwen staan daar te pronk tussen talloze hoge bomen, weilanden en akkers. Er zijn er meer dan honderd van die huizen en boerderijen naar het Openluchtmuseum overgebracht dus er valt meer te zien dan we hier kunnen opnoemen. Maar een bezoek aan de bakker mag u evenmin missen als een bezoek aan de papiermolen, waar men kan zien hoe papier wordt ge schept. In het dorpsschooltje uit het Drentse Lhee (1750) krijg je echt te doen met die bloedjes van kinderen die daar onder meer met de plak te maken kregen. Maar anderzijds wa ren de duiventillen van vroe ger heel wat fraaier dan de hokjes die tegenwoordig de daken „sieren". En over fraai gesproken, de pronkkamer uit Hindeloopen is ook niet mis en dat geldt al evenzeer voor de Zaanse huisjes met hun ophaalbrug en talloze molens. Een deel van al dat moois staat er reeds een hele tijd. In 1912 stichtte ene Frederic Adolphe Hoefer de Vereeni- ging „Het Nederlandsch Openluchtmuseum". Hij wilde in Nederland ook een open luchtmuseum zoals Stockholm er een had. Hoefer kreeg in .1914 dertig hectare grond in erfpacht van de gemeente maanden juni, juli en augustus tot 17.30 uur. Gratis toegang op woensdag - een regeling die geldt voor rijksmusea - geldt niet voor het Openlucht museum. De toegangsprijzen zijn als volgt: drie gulden voor vol wassenen; kinderen jonger dan 18 jaar, invaliden en 65- plussers betalen een gulden per persoon. Er is een gezins- kaart voor een gezin met kin deren jonger dan 18 en die kost, ongeacht de grootte van het gezin, zeven gulden. Voor gezelschappen gelden geredu ceerde tarieven. In oktober hebben kinderen tot 18 jaar gratis toegang en betalen vol wassenen een gulden. Voor de tentoonslelling van streekdrachten moet apart worden betaald: een kwartje voor volwassenen en een dub beltje voor kinderen tot 12 jaar. Er worden rondleidingen ge geven maar het aantal gidsen is beperkt. Vandaar dat men dit niet van tevoren kan reser veren. Wie een rondleiding wil moet zich bij aankomst even wenden tot de „sector over dracht" in het Ingangsge bouw. Wèl te reserveren zijn rolstoelen, waarvan er een be perkt aantal beschikbaar is. Even bellen (085-452065) en er staat er een klaar. Het ter rein kent nauwelijks drempels en er zijn aangepaste toilet ten. Heilig Land Stichting Wie na uren rondlopen nog niet moe is, kan misschien een kleine twintig kilometer door rijden naar de Heilig Land Stichting en het nabijgelegen Afrika-museum. Het ligt even buiten Berg en Dal, van Nij megen uit gezien richting Groesbeek. In een prachtige omgeving heeft men getracht de beelden waarover de Bijbel spreekt aanschouwelijk te ma ken. Er zijn tenten van geiten haar te zien, zoals de noma den die van oudsher gebrui ken. Er is een oosterse her berg, de overnachtings van de karavanen; oosters dorpje met de i bron, huisjes ingericht ir terse stijl, een voorwerpen, huisraad en bouwwerktuigen. Behalve met de eigen ai zijn redelijk wat gratis keerplaatsen) is de Land Stichting ook met penbaar vervoer te be vanaf het station in Nijrr Men neme daar de bus richting Groesbeek (elke tig minuten vertrekt er e stapt uit bij de halte Land Stichting. Aan de is voor een gulden een t verkrijgbaar met uitleg de bezienswaardighede met uitgestippelde r( Wat de toegankelijkheid- gehandicapten betreft: Jnc minimaal. Er zijn welifat geen drempels, maar de Berg en Dal zegt het al: I stijgen en dalen door een A achtig terrein. Vandaar**, men een actie begonni. voor een aangepast vo«|r« voor invaliden. Daartoe er een grote collectebus I vorm van een autobus fcf|l kassa. *-*] De Heilig Land Stichting bezoeken van Pasen tot WA vember. De toegangspitor zijn als volgt: 4,50 vooiwet wassenen; 3,50 voor 65-den sers; een rijksdaalder slei kinderen tot 13 jaar en kan groepen zijn er aparte gek ven. Voor verdere inforfiaa kan men bellen: 080-228trel Voorts ligt op ongeveer^^ meter van de Heilig Stichting het Afrika Mui waar op het ogenblik de toonstelling Michezo gehouden. Hier kan men| met wat voor onvoorste» eenvoudige middelen kind in Afrika hun speelgoed;: ken. Middelen die bij oni woonlijk in de asemmet rechtkomen, worden in d rikaanse landen uit pur<; moede maar desalniet met succes aangewend kinderspeelgoed. j f LONNEKE VAN K i Zeer bezienswaardig in het Openluchtmuseum in Arnhem is een Zaanse wijk. Vroeger wisten ze nog eens hoe een duiventil er uit moest zien. Arnhem (later werden dat 44 hectare). Zes gebouwen wer den er naar overgebracht en het Openluchtmuseum was een feit in 1918. Vanuit vrijwel alle delen van Nederland von den nieuwe aanwinsten hun weg naar Arnhem: authentieke boerderijen uit de Achterhoek, Twente en Zuid-Limburg; windmolens uit Zuid-Holland en Friesland; de al genoemde papiermolen is afkomstig van de Veluwe. Ook „echt" (en dat maakt het museum zo „le vend") zijn de blekerij, de bierbrouwerij, olieslagerij en klompenmakerij. Verder kwa men er een vissershuisje, kle derdrachten, oude voertuigen en gereedschappen. Boven dien kreeg het Openluchtmu seum een prachtige kruiden tuin. En toen kwam de Tweede We reldoorlog. Op 23 april 1941 is het uit met het „particuliere initiatief" en neemt het rijk (of misschien moet je zeggen das Reich) de zaak over. De offi ciële naam wordt Het Rijks museum voor Volkskunde „Het Nederlands Openlucht museum". Ongeschonden kwam het niet uit de oorlog. Er werd, zoals overal elders, een enorme ravage aangericht en een heleboel ging verloren, zoals bijvoorbeeld de unieke kostuumcollectie. Maar na de wereldbrand toog Nederland vol energie aan het werk om te herstellen wat te herstellen was. Zo ook de mensen van het museum en al in 1946 kon het wordpn heropend. Vanaf dat moment wordt de collectie steeds groter: boerderijen uit Overijssel, Noord- en Zuid- Holland, Drente, Gelderland en Noord-Brabant, Friesland en Groningen. Er komt een poldermolen, een handboog schietbaan, een wegkapelletje met een tolhuisje, een smede rij en een herberg. De kos tuumcollectie wordt opnieuw opgebouwd. En dat het mu seum een levend stukje Ne derland is. blijkt uit het feit dat het ook aan rampen niet ontkomt: in 1970 gaat een deel van de Zaanse buurt ver loren door brand. Je ziet er nu niets meer van, maar twee unieke huisjes (een schoen makershuisje en een tabaks winkel) bleken niet meer te vervangen. Tot zover een stukje geschiedenis. De bedoeling van het museum is een goed beeld te geven van het dagelijkse leven van de Nederlanders; van hun le ven, wonen en werken in een niet al te ver verleden. Wie het museum met een be zoek vereert kan aan de kassa het best een gidsje kopen, waarin wandelingen zijn aan gegeven van één, twee en vier uur en waarin allerlei bijzon derheden zijn vermeld over de bezienswaardigheden. Spierkracht Wie dit seizoen nog gaat kan bovendien nog de tentoon stelling „Van spierkracht tot krachtwerking" zien. Uit die expositie wordt nog eens erg duidelijk hoeveel minder dan onze voorouders wij onze spieren hoeven te gebruiken. Eeuwenlang moesten mannen, vrouwen en kinderen met hun spierkracht gereedschap en werktuigen bedienen; met Om een indruk te wekken van het oude Palestina zijn in de Heilig Landstichting oosterse straatjes en dorpjes nagebouwd. draaien, rukken, trekken, du wen, stampen en trappen moest het werk worden ge daan. De enige hulp die men ter beschikking had bestond uit paarden, draaiende wieken en wentelende waterraderen. En moet je ons nu zien; in be trekkelijk korte tijd konden -een hereboel zware, en vaak vervelende karweitjes worden overgenomen door apparaten en machines. Welke verande ringen deze omwenteling op de mens had, kan op de ten toonstelling worden gezien die tot 1 november in het Open luchtmuseum wordt gehou den. Het Nederlands Openluchtmu seum ligt aan de noordrand van Arnhem, vlakbij de E36 (autosnelweg van Utrecht naar Oberhausen, eerste afslag naar Arnhem, borden Arnhem volgen én dan ziet u op een gegeven moment vanzelf de speciale wegwijzers met de blauw-witte molen). Vanaf het station Arnhem is het museum bereikbaar met trolleybus nr. 3, richting Alteveer. De busrit duurt ongeveer een kwartier. Bij de ingang is een ruim par keerterrein aanwezig (parke ren kost 1,50). Het museum is geopend van 1 april tot 1 november, dagelijks van 9 tot 17 uur, 's zondags van 10 tot 17 uur en in de

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 10