Si 1
X f
nnn
amsterdam sail'80
li amro bank
'Wij voelen ons geenszinsals op een zinkend schip'
Meppel is vooral op
donderdagen een bezoekje waard
Tips voor het weekeinde
BOERENDAG IN RIJSBERGEN
KORTE METTEN
BINNENLAND
1
iü
Den Bosch op de
stoere toer
Met klitten
band kun je
veel doen
Jonge Slowaakse katholieken tot westerse christenen:
kerk
wereld
LEIDSE COURANT
DONDERDAG 31 JULI 1980 PAGINA
m
Bill li
Zondagmiddag 3 augustus gaat Den Bosch op de stoere toer.
Op de Markt rijn dan allerlei waaghalzen en stoere knapen in
da weer om het publiek te vermaken en kippevel te bezorgen.
Aan het programma werken mee: parachutespringers die met
rook en vuurwerk op de Markt zullen landen; stuntpiloten in drie
Harvards die ook te zien waren In de films „Een Brug te ver" en
de „Soldaat van Oranje" en kinderen kunnen deelnemen aan
een mini-para-jump (van een paar meter hoogte kunnen ze het
echter parachutespringen nadoen); verder zijn er boksers, judo
ka's, circusartiesten met fakirs, parapluhangers en boomstamza
gers, gewichtheffers, touwtrekkers en messenwerpers. En als al
les meezit zal vanuit de nok van het stadhuis een „stoerdoener in
optima forma" langs een een kabel met een noodvaart naar be
neden schieten. Ook het publiek mag meedoen in de strijd om
het kampioenschap klompenstampen en hardschreeuwen, lang
zaam fietsen en honderd meter figuurzagen. Er tussendoor zijn
er optredens van muziekgroepen, een illusionist en enkele
clowns. „Op de stoere toer" duurt van twee tot vijf uur. Kijken en
meedoen is gratis.
Fakirs en andere stoere mannen zaterdag in Den Bosch.
Net zoals paperclips en vei
ligheidsspelden kun je klit
tenband voor duizend en een
dingen gebruiken.
Het is ook in allerlei maten en
uitvoeringen te koop. Ook als
riem en dan is het ideaal om
dingen te bundelen die mee
op reis moeten. Kampeerspul-
ten ondermeer. Het traditione
le klittenband, dat kan worden
genaaid, geniet of geplakt is
weer geschikt voor bijvoor
beeld het sluiten van kleding
of kussens. Zelfklevend band
is prima om losse onderdelen
In de autokofferbak vast te
zetten of om kussen op de
bank op hun plaats te houden
(meer informatie over klitten
band bij VPI, postbus 52,
Zwanenburg, tel.: 02907-
5641).
„Gy siet my aen en kunt niet
hooren, tree maer in huys,
wij komen voren...". Die
oude, wervende spreuk siert
de gevel van één van de
schilderachtige pandjes in
het hartje van Meppel. De
woorden zijn deze zomer bij
na symbolisch voor de ma
nier waarop men zich in
Meppel inspant om het de ei
gen burgerij en de toeristen
naar de zin te maken.
De toeristen kunnen de sfeer
volle stad in zuidwest Drente
het best op donderdag bezoe
ken. Want op alle donderda
gen in augustus bruist Meppel
van festiviteiten, markt en di
verse andere attracties.
Aan de voet van de monu
mentale Grote Kerk ontrolt
zich vanaf negen uur 's mor
gens een welhaast midde
leeuws aandoend tafereel. Een
in klederdracht gestoken
stadsomroeper vertelt het
„laetste nieuws" en kondigt
aan welke festiviteiten men
voor het publiek in petto
heeft.
Meppel prijst zichzelf verder
aan als de stad waar men zo
geweldig kan winkelen. Op
donderdag omlijst men die
bezigheid met boerenkapel-
len, draaiorgels, folkore en
openluchttheater, 's Morgens
is er een grote markt en de
hele dag vindt men leuke
kraampjes in de winkelstraten.
Men kan zich laten wegen op
de waag of zich laten fotogra
feren aan de schandpaal.
Maar Meppel is ook om ande
re redenen een bezoek waard.
Een stadswandeling, waarvoor
men een plattegrond met rou
te kan kopen bij de VVV, ont
hult interessante aspecten.
Als u een bezoekje gaat bren
gen aan Meppel en indien u
die wandeling gaat maken, let
dan eens op de geveltjes, uit
hangborden en pakhuizen.
Laat, terwijl het carillon van
de Grote Kerk „zilveren klan
ken" strooit over de stad,
eens de sfeer aan de Heeren
en Keizersgracht op u inwer
ken. Of vertoef een moment
aan de Sluisgracht met het
overblijfsel van molen De Vlijt
uit 1859 en een fraai gerestau
reerd pand aan de overzijde
van het water. Op de Sluis
brug heeft men een prachtig
uitzicht over de stad en de
6-12 augustus
Een grootscheeps nautisch evene
ment. Een imposant festijn van trotse
vier- en driemasters.Van barken en
fraaie jachten. Met spiegelgevecht,
wedstrijden, exposities en vermaak.
't Programmaboekje Sail 'SO is nu te koop
voor f 5,- bij alle Amro banken.
Een zowel handzame als leerzame wegwijzer. Met
achtergrondinformatie en reisverslagen. Met alle gegevens
over dit geweldige 7-daagse gebeuren. En met
een interessant praktisch voordeel. Want in dit boekje
is ook de NS-reductiebon opgenomen:
50% korting op'n enkele reis. 40% korting op'n retour.
binnenhaven.
Meppel heeft ook een aantal
kunstwerken, zoals bijvoor
beeld de Meppeler Muggen,
een compositie van messing
en koper die voor de Grote
Kerk staat. Het beeld herin
nert aan een gebeurtenis in de
vorige eeuw, toen men rook
wolken boven de kerk meende
te zien. Later bleek dat het
geen rook, maar een enorme
zwerm muggen was, zodat
men de burgers van Meppel
voortaan ook wel „Meppeler
muggen" ging noemen.
In het stadsbeeld van Meppel
ontbreekt de Staphorster kle
derdracht niet. Vrouwen uit dit
nabij gelegen dorp doen vaak
boodschappen in Meppel en
dat heeft ooit Theo van de
Nahmer geïnspireerd tot het
maken van het beeld „Stap
horster vrouwtje" dat vanaf
1967 het centrum van Meppel
opfleurt. Kortom er is in Mep
pel vooral op donderdag voor
elck wat wils en wie van het
wandelen moe Is geworden
kan neerstrijken op een van
de terrasjes op de Hoofd
straatpromenade waar men
het drukke gewoel prachtig
kan gadeslaan.
Putterahoek (Ion westen
van Dordrecht) loopt zater
dag uit voor wedstrijden
eprietlopen over de oude ha
ven. De wedstrijden begin
nen om twee uur.
Zondagmiddag om twee uur
beginnen in de kanovijver van
het Rotterdamse Zuiderpark
de wereldkampioenschappen
modelspeedbootraces. De fi
nales zijn zaterdag 9 augustus
tussen 8.30 en 1.45 uur.
Vanwege het 1500-jarig be
staan worden er in Oirschot
diverse landjuwelen gehou
den. Zondagmiddag zijn er
gildedan8«n (om 2 uur op de
markt), gevolgd door een op
tocht naar molen De Kore
naar en wedstrijden kruis-
boogschieten.
e De Lange Voorhout en de
Vijverberg in Den Haag zijn
zaterdag van 11 tot 5 uur het
stijlvolle decor van een
draaiorgelmanifestatie.
Zaterdag eindigen in Ber
gen op Zoom de jaarlijkse
bourgondische feesten. Er
zijn dan onder mee demon
straties handboogachieten,
middeleeuwse wagenspelen,
uitvoeringen door blaaska
pellen, demonstraties van
oude handwerken en een an
tiek- en curiosamarkt. Voor
de puien van vele winkela
zijn middeleeuwse gevels
gebouwd.
Hoogtepunt van het jaarlijk
se „Ossefeest" in Maasbrea
(ten westen van Venlo) is het
braden van een aan het spit
gestoken os en (nog meer) het
nuttigen van het sappige vlees
op zondag vanaf 3.30 uur
's middags.
Oudeschild op Texel viert
van vandaag tot en met za
terdag het 200-jarig bestaan
van zijn haven. Zaterdagmid
dag zijn er onder meer wa
tersport- en reddingdemon-
stratiea. De geschiedenis van
de haven wordt belicht op
een tentoonstelling in het
maritiem- en juttersmuseum.
Dertien praalwagens, ach
tentwintig met bloemen ver
sierde personenauto's en vier
entwintig muziekkorpsen vor
men zaterdag het Rijnsburg
bloemencorso 1980. De stoet
vertrekt om 1 uur uit Rijns
burg, bereikt om 2 uur 0
geest en trekt rond drie
door Leiden.
De badgasten In Zand
wacht morgen, zaterda
zondag een jazzfestival
zich concentreert op
Gasthuisplein en in di^
horecabedrijven.
De Koninklijke Noord
Zuidhollandse Reddingr
schappij en de Konin
Marine geven zaterdagmi
vanaf drie uur demonsti
voor het Katwijkse stranc
De toeristen In Noon
kunnen zaterdagmiddag
af 2 uur op het Vuurti
plein een openlucht-s
taan8Chaakwed8trijd sj
tegen Jan-Hein Oonner.
Ongeveer tweehonderd
sen 1560 en 1870 door N(
landse kunstenaars gem;
prenten van zeilschepen
den van zaterdag aansta
tot en met 16 november e
toongesteld in het Rijksp-
tenkabinet (Rijksmuseun
Amsterdam. Door de we
zien van 10
zondag van
Zaterdag 2 augustus ver
wacht het landelijke Rijsber-
gen (N. Br.) weer duizenden
mensen die de traditionele
Boerendag zullen bezoeken.
Deze Boerendag, destijds ont
sproten uit het houden van de
fokveedagen, vindt dan voor
het vierde achtereenvolgende
jaar plaats. Fokveedagen,
waarop zowel het roodbont
als het zwartbont te aan
schouwen valt, komen elders
Puttershoek gaat zich dit weekeinde vermaken met sprietlopen zoals men i
langs ook deed in Rljpwetering.
niet meer voor. Middelpunt
blijft de fokveedag, een op
zichzelf staand onderdeel van
de Boerendag. Enkele honder
den koeien worden op hun
paasbest aangevoerd. Ook
stieren en zware trekpaarden
verschijnen op de Rijsbergse
Boerendag. Vorig jaar viel veel
bezokers het geluk ten deel
om de geboorte van een kalf
van dichtbij te kunnen mee
maken. De kans daartoe is
ook deze keer niet uitgeslo
ten.
Een ander belangrijk onder
deel van de Boerendag is het
Brabants-Bont. Deze vormt de
folkloristische omlijsting van
de fokveekeuring. Kinderspe
len, demonstraties van oude
agrarische werktuigen, be
slaan van paarden, ploegen en
eggen, hooien, dorsen, volks
dansen, wagenspel, muziek,
ponyrijden; er is van alles te
doèn. Een bezienswaardigheid
is beslist de optocht die
's middags van start gae
De Boerendag wordt gi
den van 9 tot 18 uur en
vonds vieren, de dorpst
ners massaal feest in een
te tent onder het motto
pels mee bottermellfra
pap".
Het terrein waarop de Bowo
dag zich voornamelijk afsèn
is gelegen in het woongepi
Laguiten en heeft vrije
gang. Oirschot ligt aan de p
tussen Tilburg en Eindhoi
Ondanks het feit, dat de toestand ui
terst hachelijk is, is het geloof in
Slowakije levendig, vooral onder de
jeugd. De kerken zijn vol. „Wij
christenen voelen ons geenszins als
aan boord van een zinkend schip".
„Religieuze crises bij ons of elders
in de wereld misleiden ons niet lan
ger. Wij weten, dat het christendom
zich van binnen uit vernieuwt en ge
zuiverd verder zal gaan".
Dit wordt gezegd in een open brief, die jonge Slo
waakse katholieken hebben gericht aan de christenen
in de vrije wereld. Hij circuleert clandestien in Slowa
kije en is onlangs ook in het westen aangekomen. De
brief geeft een analyse van de huidige beklemmende
toestand van de kerk en van de gelovigen in dit deel
van Tsjechoslowakije, waar nog altijd de meerderheid
van de bevolking het katholieke geloof belijdt. Hierin
wordt de reden gezien voor het feit, dat de vervolging
onevenredig krachtiger is dan in Bohemen en Mora-
vië, waar de religiositeit van de bevolking kleiner is
en het regime zich voornamelijk op de strijders voor
de burgerrechten richt.
De vervolging heeft thans geen bloedig, of opzienba
rend karakter, aldus de brief. Het regime beschikt
veeleer over een grondig doordacht plan en over vol
doende middelen om dit door te voeren. Het uiteinde
lijke doel is de vernietiging van de kerk en het geloof.
Hiertoe heeft de staat zich „toegang tot de gevoeligste
plaatsen in de kerk" verschaft, zodat het haar onmo
gelijk is zich te verjongen en innerlijk verval te ver
mijden.
De autoriteiten bemoeien zich doorlopend met de
meest interne zaken van de kerk, controleren de litur
gische teksten, de huishoudingen van de pastorieën,
de samenstelling van de kerkdiensten en de selectie
van priesterkandidaten. Het enige seminarie in Slowa
kije mag jaarlijks maar dertig kandidaten aannemen,
hoewel de behoefte aan priesters veel groter is en er
zich veel meer studenten aanmelden.
De geestelijken zijn volledig afhankelijk van de plaat
selijke gevolmachtigde voor godsdienstige zaken van
de staat, die een groter gezag over hen uitoefent dan
de bisschop. Maar ook de bisschoppen worden door
het kerkelijke bureau van de staat gecontroleerd en
gereglementeerd! Als extra gevaarlijk voor de kerk
wordt beschouwd de door de staat gesteunde beweging
van priesters „Pacem in terris", aan wie'de taak is toe
bedeeld tweedracht te zaaien onder de priesters en het
gezag van de bisschoppen te ondermijnen.
Behalve het theoretisch materialisme wordt ook het
praktisch materialisme door de staat gebruikt om de
burgers in te palmen. Dat laatste is in werkelijkheid
de heersende ideologie, zegt de brief van de jongeren,
die spreekt van een „geestloze jacht op de levensstan
daard" naar westers voorbeeld. Ook de gelovigen ont
breekt nog altijd de moed „de geest van armoede en
liefde te aanvaarden".
In tegenstelling tot de oudere generatie, die wacht op
het einde van de vervolging, hopen de jonge katholie
ken niet op een verandering van het regime. Zij wil
len veeleer leren „Christus hier en nu te volgen". Ook
in een vijandige omgeving willen zij er geschikt toe
worden de „christelijke opdracht om zout der aarde en
licht der wereld te zijn" te vervullen.
Blijkbaar is het de betreffende jongeren gelukt, de di
verse angsten die het regime de christen probeert op
te dringen, te overwinnen. „Wij weten aldus de
brief, „dat de christen geen wetenschap behoeft te
vrezen; integendeel, de wetenschap is zijn bondgenoot.
Wij weten, dat wij niet bang behoeven te zijn om om
gerechtigheid te roepen. We weten, dat wij ook niet
bang behoeven te zijn voor een dialoog met de ongelo
vigen".
Het'is opmerkelijk, dat zij het westen niet om hulp
vragen. Blijkbaar voelen zich sterk genoeg, de strijd
op eigen kracht te doorstaan. Hun hoop stellen zij op
het groeiend aantal christenen in hun vaderland, wie
de samenhang duidelijk is geworden. Hun hoop steunt
ook op die jonge mensen en jonge gezinnen, die een
levendig christendom in praktijk brengen. Als levens
noodzakelijk wordt echter de gemeenschap in kleine-
groepen gezien of in „christelijke bewegingen, die brj
ons bestaan, of zij nu een naam hebben of naamloos;
blijven", alsmede in de band met de wereldkerk. De
brief is het hoopvolste teken van leven van de ver
volgde katholieke Slowaakse kerk van de laatste ja
ren. Er blijkt uit, dat, net als in andere landen van het
Oostblok, er een godsdienstige opleving onder de
jeugd heeft plaatsgevonden, die pessimistische voor
spellingen over het voortbestaan van de kerk in het
land de wind uit de zeilen kan nemen, ondanks de
buitengewoon ernstige situatie, waarin de kerk zich
daar bevindt.
Volgens het jaarboek 1980
van de Sociëteit van Jezus
zijn er momenteel in 106
landen in totaal 27.169 je
zuïeten in de zielzorg werk
zaam. Uit het jaarboek
blijkt verder, dat de orde
de meeste missionarissen
levert, namelijk 6238. Van
dezen zijn er 469 werkzaam
in Azië, 165 in Afrika, 260
in Latijns-Amerika, 198 in
Noord-Amerika, 90 in Euro
pa en 65 in Oceanië. Ameri
ka levert het grootste con
tingent jezuïeten, namelijk
5826.
De Hongaarse staatsdrukkerij
in Boedapest gaat binnenkort
een facsimile-uitgave verzor
gen van de Karoly-bijbel.
Deze door de hervormde
Hongaarse theoloog Gaspar
Karoly verzorgde bijbelver
taling verscheen voor het
eerst in druk in 1590. De
twintigduizend exemplaren
in facsimile (getrouwe na
bootsing) zijn, hoewel zij nog
moeten worden gedrukt, al
uitverkocht. Met de uitgave
in twee delen wil de Hon
gaarse staatsdrukkerij de ori
ginele tekst van de bekendste
Hongaarse bijbeluitgave toe
gankelijk maken voor studie
doeleinden. Het is voor het
eerst sinds lange tijd, dat de
staatsuitgeverij een bijbeluit
gave verzorgt. Sinds 1975 be
staat er in Hongarije ook een
bijbel in de omgangstaal,
waarvan er tot nu toe tach
tigduizend zijn uitgegeven.
ICCO, de Interkerkelijke
Coördinatie-Commissie
Ontwikkelingsprojecten,
een samenwerkingsorgaan
van de protestantse kerken
en christelijke organisaties
op bet gebied van de ont
wikkelingssamenwerking,
heeft de ministers van Bui
tenlandse Zaken en Ont
wikkelingssamenwerking
gevraagd om in internati»
naai verband alle mogelij
ke stappen te ondernemen
die kunnen leiden tot het
beëindigen van het gebruik
van gifgas in de bevrij
dingsoorlog, die in Eritrea
wordt gevoerd. Wanneer
het (verboden) gebruik
vao het gas wordt gestopt.
kan een gezamenlijke hul
pactie in internationaal
verband voor de bevolking
van Eritrea en voor de vele
tienduizenden vluchtelin
gen ter hand worden geno
men, aldus ICCO.
De gepensioneerde bankem
ployé Emilio Cereceda-Del-
gado is door bisschop Palen-
zuela van Segovia tot priester
gewijd. Hij wilde al van zijn
jeugd af priester worden,
maar kon aan de theologies
tudie eerst na zijn pensione
ring beginnen.
Schijnprocessie
bij viering van
jubileum Keulse
dom
kt
Geestelijke hoogwaar Jf,
heidsbekleders uit verse jjr
lende delen van de we
hebben aangekondigd
augustus naar Keulen m
komen voor de viering
het feit, dat het bond
jaar is geleden, dat
bouw van de Keulse
werd voltooid.
Bij hen zijn de kardin
Jaime L. Sin van de Fili]
nen, Raül Silva Henrii
uit Chili, Lészló Lékai
Hongarije, Stephan
Hwan Kim uit Korea, Me
ce Otunga uit Kenia en F
gois Marty uit Frankrijk,
de opvolger van paus Jol
nes Paulus II op de
schopszetel van Krakau,
dinaal Franciscek Machaj J
Kardinalen en bisschoi-
zullen voornamelijk in pi
rieën worden ondergebn
Een van de onderdelen
de viering, die vooral t
groot deel van de bevoll J
van Keulen zal trekken i J
schrijnprocessie, die J
vele ouderen de herinne
zal oproepen aan de soo
lijke processie in 1948
de straten van de toen
zwaar verwoeste stad.
processie zal op zondag 11
gustus de traditionele Ke
processieweg gaan langs
vroegere stadsmuien. Met
voerd worden de schrij
van de heiligen Ursula,
bertus, Severijn, Agilolf,
nibert, Ewald, Herib
Anno en Engelbert en
laatste de Driekonin
schrijn.