■■■Ir Expositie over Vietnam in museum Volkenkunde ^Parijse lichte vrouw "ikomt in opstand De verhalende schilderijen van Hildebrand Bruijning Wild Street maakt regionale tournee 1 Monty Python terug in Leiden 'Monsters' nemen bewind over En verder Decennium in Midas LEIDSE COURANT VRIJDAG 25 JULI 1980 PAGINA 7 Den Haj 9 jWe weten dat Parijs om iheel andere redenen de ichtstad" wordt ge- oemd, maar na het zien 'an „La dérobade" van !aniël Duval heb je wel !e indruk dat iedereen in 'arijs het oudste beroep Grooi-Uitoefent of er nauw bij rieslartbetrokken is. We zien hoe het onnozele -schoenverkoopstertje Marie in het vak belandt en er niet )o In i meer uit ^an ziJ er Se* noeg van heeft. Als zij met lenboseen vriendin voor zichzelf wil beginnen - zonder haar brute beschermer - wordt zij het Idoor een rauwe klant in el kaar geslagen en eenmaal laug1 terug bij haar CeGé laat hij haar niet meer los. Het is de békende martelgang. Net als we denken, hé we hebben nog geen travestiet gehad staat fiij al op het scherm, met Je oude sadist idem dito.. Het is Daniel Duval's ver dienste dat hij het realisme toch nog enigszins binnen de perken wist te houden. Hij had bovendien in Miou Miou, een actrice waar we nooit zo kapot van waren, een hoofdrolspeelster met zoveel „gezichten", dat je onwillekeurig geïnteresseerd de lijdensweg van onbezon nen meisies naar door het le ven getekende jonge vrouw STUDIO: Vrouwen van Parijs (16) met Miou Miou en Maria Schneider. Regie Daniel Duval. volgt Maria Schneider als haar weinig spraakzame vriendin toont veel mindere nuances in haar spel. Maar zoals gezegd, het is een beet je te veel van „het goede" en je begrijpt niet waarom Ma rie telkens weer de mooie praatjes van haar berouw volle vriend gelooft. Zelfs aan het slot, als zij zich offi cieel bij de politie heeft laten uitschrijven en de film met een zogenaamd „bevroren beeld" eindigt, heb ie nog het gevoel dat GéGe weer achter de deur staat om haar het vak weer in te slaan. MILO Biji LUXOR: Monty Python's Life of Brian (12) met Graham Chapman en John Clees. Re gie Terry Giliam. Het Monty Python-team terug in Leiden met bizarre grappen waarin niemand wordt gespaard. Men moet van dit soort absurde, vaak gruwelijke grappen houden, want voor Monty Python is niets heilig. Dit keer wordt het Nieu we Testament onder de kritische loep genomen. Monty Python's Life of Brian: absurde humor en gruwelijke grappen. Het monsterachtige verhaal speelt in het vissersdorpje 'Noyo' waar nauwelijks har monie heerst tussen de ver schillende inwoners. Eens per jaar vieren de dorpelin gen het zalmfeest, iets dat met wilde taferelen gepaard gaat. Dit jaar gaat het echter anders. Wachthonden wor den dood gevonden en men sen verdwijnen. De schuld van dit alles wordt gedragen LIDO 1: „Monsters" met Vic Morrow, Doug Mcclure en Ann Turkel. Regie: Barbara Peetsers. door een stel diepzeemon sters. Wat blijkt? De chemi sche middelen die in de zalmboerderij aan het voed sel van de vissen worden toegevoegd, veroorzaken li chamelijk en geestelijke ver anderingen bij, de mensen die deze zalmen eten. Uit eindelijk nemen deze mon sters het bewind van het dorp over. De nog niet 'be smette' dorpelingen moeten met elkaar, zonder het socia le verschil van achtergrond, de strijd opnemen tegen deze monsters. Geld voor restauratie van de vele oude cultuurmonumenten is er in Vietnam nog niet. LEIDEN Door de jaren lange oorlog en de uitge breide berichtgeving daar over is bij velen het woord „Vietnam" synoniem voor grote menselijke ellende. De foto's van ontblade ring, bomkraters, oorlogs* LEIDEN Door hard werken en een schier eindeloos en thousiasme is het werk van de schil der Hildebrand Bruijning tot ont wikkeling gekomen. Het heeft de kunste naar nooit tegen ge zeten, eerder is van het tegendeel spra ke. Zijn voortvaren de wandel op het kunstenaarspad is aan verscheidene factoren te wijten, maar volgens de schilder is de geno ten opleiding le rarenopleiding in plaats van de speci fieke kunstenaars- richting aan de Aca demie debet aan het gladde verloop. Kenmerkend voor zijn doeken is, dat de mens, in soms diep menselijke si tuaties, er nooit op ontbreekt. De ensce nering daarbij is eenvoudig; een kale muur met een was lijn, grasland of ten hoogste een paar bo men. Maar deze in grediënten vormen, door Bruijning weergegeven, een beklemmend ver- haaL Hildebrand Bruij ning heeft een am bachtelijke achter grond. Door de lera renopleiding aan de Haagse Academie voor Beeldende Kunsten te volgen, heeft hij bijzonder veel kennis opge daan. Stillevens te kenen, buiten teke nen (aquarel), fanta sietekenen (gemeng de technieken), ana tomisch tekenen, et sen, lithograferen, schilderen met olie verf, alsmede uitge breide theoretische vakkennis en de kunstgeschiedenis werden hem aldaar bijgebracht. Bruij ning over zijn oplei ding, die totaal ver schilt met de huidige lerarenopleiding: „Ik ben blij, dat ik echt een ambachte lijke opleiding heb gekozen. Maar het blijft natuurlijk een filosofisch strijdpunt wat het beste is. Ik ben van mening, dat je met de gedegen ambachtelijke ach tergrond een bijzon der competent leraar kan zijn, terwijl te genwoordig meer de nadruk ligt op de techniek van het lesgeven met min der nadruk op het ambachtelijke as- ïcL" de Academie kreeg Bruijning de mogelijkheiud om in de Pulgri studio in Den Haag zijn eind examenwerk ten toon te stellen. De uitnodiging op zich was al een zekere eer en stimulans, maar het succes van de expositie zelf was wel het meest vreugdevol. Het aansluitende jaar werkte Bruijning hard en uiterst ge concentreerd. Het was een productieve periode. De vervangende mi litaire diensttijd Bruijning is gewe tensbezwaarder heeft hij in het Vin cent Van Goghmu- seum in Amsterdan uitgediend. De late avonduren benutte hij om te schilderen. „Erg plezierig, maar op den duur een vermoeiende combi natie," aldus Bruij ning, maar toch be viel dat dermate goed, dat hij twee maal zes maanden 'bijtekende'. Sinds mei van dit jaar werkt Bruijning in zijn eigen atelier, hetgeen hij vanaf augustus combineert met lesgeven op een middelbare school. Er zit iets mensbe schouwends in het werk van Bruijning. Een boodschap wil hij er echter niet aan meegeven: „Als men mij vraagt naar de betekenis van een bepaald schilderij, geef ik daar geen antwoord op. Na tuurlijk heb heb ik mijn eigen verhaal bij ieder schilderij, maar dat ligt voor iedereen verschil lend. En als ik bij ie der schilderij mijn eigen verhaal zou moeten houden, kan ik maar beter boe ken gaan schrijven. De beschouwer kan ermee doen, wat hij wil en zo hoort het. Subtiliteit en eigen vertaalbaarheid vind ik belangrijk. Ik wil niet expliciet iets aan de kaak stellen en de mensen dwingen in een be paalde richting te kijken. Op die ma nier laat je weinig vrijheid." Slechts twee werken van Bruijning hebben een politieke lading. Hij was een van de Leidse kunstenaars, die deelnam aan de actie 'Leiden tegen apartheid' en spe ciaal daarvoor ver vaardigde Bruijning twee doeken, die de onderdrukking van de zwarten duidelijk maakten. Veel werken van Bruijning worden gekenmerkt door te genstrijdigheid. Bruijning over de elementen, die in verscheidene wer ken terug te vinden zijn: „Waterpoloërs vind ik beeldtech- nisch prachtig. Het fegeven ook; een rede sterke, ge spierde kerel, die dan zo'n lullig petje met een nummer erop over zijn hoofd heeft. De narrekop, die het toonbeld van blijheid zou moeten zijn, is bij mij juist een depressief en mistroostig kijkend wezen. Door die te genstrijdigheden werk je iets beklem mends in de hand." Maar naast bovenbe schreven werk por tretteert Bruijning (in olieverf en aqua rel). Vaak gebeurt dat in opdracht van deze of gene. Om tot een zo treffend mo gelijke gelijkenis te komen, maakt Bruij ning eerst dertig tot zestig foto's, waar hij uiteindelijk de meest karakteristieke van kiest. Aan de hand van die foto komt het uiteindelijke portret tot stand. Bruijning: „Met het portretteren wordt ik gedwongen tot realisme en naturali- me. Daarna gaat het vrije werk vaak ook fijner. Het portrette ren vind ik, gezien de ambachtelijke achtergrond, een plezierig rustpunt." Hildebrand Bruijning met werk in wording. LIDO II Hardly Wor king (a.l.) Regisseur Jerry Lewis ook in de hoofdrol. Grappige momenten wor den wat te langdradig ge bracht. (tweede week in Leiden) ken wanhopig steun bij el kaar in deze Costa Gavras productie, (tweede week) TRIANON De vrek (a.l.). Louis de Funès in klassieke rol van Harpa- gon, de vrek in Molières gelijknamige komedie. Met regisseur Jean Girault brengt de Funès met deze film een hommage aan Mo lière. Een hommage, het aanzien meer dan waard, (derde week). REX L'Acte d'amour (16). Voor de liefhebbers dus. - CAMERA Azen zijn troef (12 jr). Reprise van de harde Trinity-jongens Bud Spencer en Terence Hill. Een pittige en gekke western, (derde week in Leiden). EUROCINEMA I (Alphen aan den Rijn) Star Trek (ai.) EUROCINEMA II (Alphen aan den Rijn) On her majesties secret service (12). EUROCINEMA- III (Alp hen aan den Rijn) De sheriff ziet ze vliegen (a.l.) EUROCINEMA 'IV (Alp hen aan den Rijn) Hardly working (a l.) GREENWAY (Voorscho ten) Het geheim van Bear Island (16). geweld en oorlogsleed 2ijn iedereen bekend. Ook in de afgelopen tijd is Viet nam voortdurend in het nieuws geweest Weer zijn het vooral de problemen en grote conflicten zoals de bootvluchtelingen, de oorlog met China, de aan val op Cambodja, de over stromingen en de voedsel schaarste die de aandacht kregen. In het Rijksmuseum van Volkenkunde aan de Steen- straat 1 wordt nog tot 25 au gustus een foto-expositie over Vietnam gehouden. Met de foto's van de ten toonstelling willen de orga nisatoren meer „binnen- kant"-informatie over het dagelijks leven van de Viet namese samenleving geven. De foto's zijn gemaakt door de arts Roberto Crocella, die in augustus en december 1978 tweemaal door het zui delijke en het noordelijke deel van Vietnam reisde en met een grote collectie foto's terugkwam. Uit deze collec tie is een selectie gemaakt, waarbij geprobeerd is het le ven in Vietnam in thema's te rangschikken. De onder werpen zijn met verbinden de tekst in een bepaalde sa menhang geplaatst, zodat meer van de Vietnamese werkelijkheid zichtbaar is. De tentoonstelling is georga niseerd door het Comité We tenschap en Techniek voor Vietnam, een instelling die zich sinds 1971 bezighoudt met directe hulpverlening aan Vietnam. Het accent ligt daarbij op technische hulp projecten. De fraaie op groot formaat afgedrukte kleurenfoto's van Roberto Crocello geven in vogelvlucht een veelzijdig beeld van Vietnam. Aan bod komen onder meer de ge schiedenis van Vietnam, die meer dan 2000 jaar terug gaat, de landbouw en de vis serij, de nijverheid en het transport. Bij het laatste on derwerp is bijvoorbeeld een foto van de beroemde „Dien Bien Phoe"-fiets te zien, een fiets waarmee tot 200 kilo gram materiaal kan worden vervoerd en die de Vietna- mezen in 1954 in staat stelde voldoende wapens aan te voeren naar Dien Bien Phoe om de bekende slag aldaar te winnen. Een aparte serie foto's is ge wijd aan de na-oorlogse pro blemen in Vietnam, zoals de verslaving aan verdovende middelen. In Saigon krijgen jonge verslaafden een ont wenningskuur die bestaat uit een combinatie van acu- punctur, yoga, groepsthera pie en het gebruik van me dicijnen bereid uit planten die door de verplegers zelf worden gekweekt. Ook wordt er op de expositie een benopt beeld gegeven van het leven in de grote steden Saigon en Hanoi. Om de ex positie niet helemaal twee dimensionaal te maken zijn er ook diverse Vietnamese gebruiksvoorwerpen in vi trines aan toegevoegd. Op vallende opjecten zijn twee vaasjes, respectievelijk ver vaardigd van de aluminium wrakstukken van een neer gestorte B-52 bommenwer per en van de koperen huls van een granaat. Op de ten toonstelling is verder nog een doorlopende dia-voor stelling te aanschouwen. Bij de balie van het museum is een informatiemap over Vietnam te koop met foto's van Roberto Crocella op briefkaartformaat. Het Rijksmuseum voor Volken kunde is van maandag tot en met zaterdag van 10 tot 17 uur geopend, op zondagen van 13 tot 17 uur. De Noordwijkse popgroep *Wild Street' de afgelopen 13 jaar bekend geworden onder de naam 'Electric Blues' - start op 2 augustus een regionale tournee met een concert in Hillegom. Daarna volgen tot en met ok tober 15 concerten in onder meer Voorhout, Lisse, Noordwijkerhout, Oegstgeest, Voorschoten, Sassen- heim, Warmond, Katwijk en Leiderdorp. Hierna zal de Noordwijkse popgroep een Nederlandse tournee ma ken. Er zijn. ook plannen voor concerten in Duitsland, waar de eerste elpee 'Still going strong' erg goed is verkocht. Aan het eind van dit jaar wil 'Wild Street' het nieuwe repertoi re aan een tweede langspeelplaat toevertrouwen. In haar dertienjarig bestaan is de popgroep het predicaat blues een beetje uit het oog verloren. Reden genoeg voor mondhar monicaspeler Pietro Smeding om de groep na zes jaar te verlaten. In de oorspronkelijke Electric Blues-bezetting Wendel Hillebrands (gitaar), Henk Vegt (drums)-en Bert Bulk (bas) handhaaft Wild Street in alle opzichten wel de ondertitel 'Intercityrock'. In het Alphense Jongerencentrum Midas treedt morgen de Venlose popformatie Decennium op. Mogelijk herinneren popliefhebbers de groep nog uit 1974. In de beginjaren bracht men ballads en country rock. Nu heeft de groep het roer volledig omgegooid en trakteert men het publiek op swingende rock en funkmuziek. In september brengt Decennium zowel een single als een langspeelplaat op de markt. Een voorproefje kan men za terdag meemaken van gitarist Pierre Koster, gitarist Jac ques Kessels, bassist Koos Koster, drummer Ger Brands, pianist Karei Koster, saxofonist Rob Bos en zanger Hay Witjens. Het optreden begint om negen uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 7