Acteur Arthur Lowe
leert Nederlandse
Commerciële
omroep in
Duitsland
van de baan
!lS
TERUGBLIK
XI boeken
,Een karakterrol?
Ha ha, dat betaalt toch niet!'
Herhaling tv-feuilleton
„David Copperfield"
van Charles Dickens
hou
het lJ
scherm
in het
oog
TELEVISIE VANAVOI
TELEVISIE ZATERDA
RADIO VANAVOND
RADIO ZATERDAG
RADIO/TELEVISIE
LEIDSE COURANT
VRIJDAG 25 JULI 1980
HILVERSUM „Arthur,
please, play it once more".
Regisseur Hans Claessen is
nog niet helemaal tevreden.
De sketch waarin de be
roemde Britse acteur Arthur
Lowe de uitgekookte pen
sionhouder speelt, moet nog
één keertje over. „Arthur",
wordt er gefluisterd in stu
dio vier van het NOS-com-
plex waar de opnamen wor
den gemaakt, „heeft een
beetje last van overacting"
zeg maar. overdreven toneel
spelen. Lowe schijnt tegen
een reprise geen bewaar te
hebben. Zonder zucht of pro
test legt hij zich neer bij de
wens van de regisseur. In
werkelijkheid lijkt hij net
zo onverstoorbaar als in
„Daar komen de schutters"
en „Alle zegen komt van bo
ven", de comedy-series waar
mee hij ook buiten West-Eu
ropa een bekende tv-per-
soonlijkheid werd.
Tussen de opnamebedrijven
door heeft Arthur even tijd
voor een gesprekje. Enkele
uren eerder is Lowe in Neder
land aangekomen om de rol
van de typische Engelsman te
spelen in de sketches voor
„Follow me", de cursus Engels
voor beginners waarmee Te-
leac begin oktober zowel op de
televisie als op de radio van
start gaat. Diezelfde avond nog
keert hij terug naar zijn thuis
land. In één dag tijd moet hij.
de tekst uit zijn hoofd leren én
zich de rollen die hij moet ver
tolken, eigen maken. Lowe
geeft te kennen hiervoor zijn
nand niet om te draaien. „Ik
ga al zo lang mee in het to
neelcircuit", merkt hij lako-
niek op terwijl hij een hap
neemt uit zijn met rookvlees
belegde boterham. „Stel je
voor, dat ik in zoiets nog een
hard hoofd zou hebben. Het
betreft hier geen karakterrol
in een toneelstuk van Pinter,
Shaw of Shakespeare. Dit is
een routine-rol, waarmee ik de
laatste tien jaar altijd al ben
opgezadeld: die van de droge
Engelsman, gezegehd met hu
mor, een vent die er genoegen
in schept mensen voor de gek
te houden".
De opzet van „Follow me"
mag uniek heten. Niet zozeer
omdat deze serie gericht is op
praktisch taalgebruik maar
vooral omdat het een tweejari
ge cursus is, die tot stand is ge
komen in samenwerking met
de BBC, de Duitse omroepor
ganisaties en de Culturele
Raad van Europa. Lowe treedt
er ondermeer in op als Engelse
campinghouder, hoteleigenaar
en winkelier die het Neder
landse echtpaar Arie en Mies
de Wit probeert op te lichten.
Arie, gespeeld door Rijk de
Gooyer, is niet op ziiri achter
hoofd gevallen en heeft tel
kens dóór dat hij „getild"
wordt. Helaas beperkt zijn
kennis van het Engels zich tot
„yes", „no" en „hello". Mies,
gespeeld door Martine Bijl,
brabbelt wél een aardig
woordje Engels en daarom is
zij het, die telkens de strijdbijl
moet opnemen. Zij is echter
verlegen en vindt snel dingen
gek. Dit leidt nogal eens tot
Arthur Lowe: Ik ben niet Iemand die op zijn lauweren
kan rusten.
komische situaties. Deze sket
ches, tien in totaal, dienen als
uitgangspunt voor de leerstof
die presentator Peter Groot
aandraagt tijdens de dertig af
leveringen van „Follow me"
van het komende tv-seizoen.
In zijn carrière als toneelspeler
heeft de nu 65-jarige Lowe ei
genlijk uitsluitend lauweren
geoogst met het spelen van
„typetjes". Een uitdaging voor
een acteur die ziin talenten wil
uitbuiten, lijkt dit niet te zijn.
Zou hij, jiu het einde van zijn
loopbaan nadert, niet nog eens
eenmaal de kick willen voe
len, die het vertolken van een
karakterrol geeft?
Arthur buldert van het lachen.
Zo erg dat zijn immense buik,
waar wel honderd boterham
men met rookvlees in kunnen,
ervan op en neer deinst. Hij
neemt een teug bier om te be
komen. „Dit beroep is hetzelf
de als elk ander. Niemand
werkt voor zijn lol, maar om
geld te verdienen. De komiek
uithangen betaalt het best.
vergt niet te veel inspanning.
Vandaar dat ik het ook het
liefst doe. Verder is het tegen
woordig toch allemaal rotzooi
wat er op de beeldbuis ver
schijnt. Iedereen denkt maar
een goed tv-spel te kunnen
schrijven. Geen jota maakt het
dus uit of je nu in een bloedse
rieus of in flauw komisch stuk
speelt. Het blijft allemaal „rub
bish".
Minder leuk vindt Arthur dat
juist de Engelsman in „Follow
me" niet zo gunstig wordt af
getekend. Volgens hem zijn
zijn landgenoten verre van be
rekenend, terwijl deze sket
ches niets anders dan dat doen
geloven. Regisseur Hans
Claessen valt hem nu in de
rede. „Maar dat hebben we ge
daan, omdat Nederlanders
juist in die situaties wensen
dat ze wat beter Engels zouden
kunnen spreken. Daarmee
willen we echter niets over de
Arthur Lowe is er In „Follow me" telkens weer op uit een slaatje te slaan uit de onwetendheid van echtpaar
De Wit (gespeeld door Martine Bijl en Rijk de Gooyer).
mentaliteit van de Britten zeg
gen. Bovendien komen er in
deze sketches ook een vrien
delijk conducteur voor en een
agent die mevrouw en meneer
De Wit de weg wijst. Het is
dus zeker niet zo, dat we uit
sluitend minder plezierige si
tuaties willen schetsen". Lowe
is tevreden gesteld en merkt
bovendien nog op „dat ieder
een, in welk land dan ook, een
slaatje probeert te slaan uit
toeristen".
Intussen heeft hij zijn maaltijd
verorberd, veegt zijn handen
aan zijn camelkleurige broek
af en laat zich nog een glas
bier brengen. Hij komt terug
op de opmerking, dat zijn
loopbaan als toneelspeler bijna
ten einde is. Ook nu blijft de
traktatie op een bulderlach
niet achterwege. „Vergeet dat
maar", zegt hij tussen de uit
halen door, „ik ben niet ie
mand die op zijn lauweren kan
rusten. Daarbij, ik ben vitaal.
Waarom zou ik er dan. mee
stoppen?". In Engeland is
Lowe momenteel bezig met de
.laatste opnamen voor „Alle ze
gen komt van boven". Daar
naast moet hij zich van tijd tot
tijd in de studio's melden voor
„Potter", de comedy-serie die
Ierse en Belgische tv-kijkers
goed in de smaak valt. Over
een paar weken vertrekt hij
met zijn vrouw, die eveneens
actrice is, voor een toernee
naar Nieuw Zeeland. Ook daar
zal hij zijn publiek, veelal toe
risten, amuseren met de stoï
cijnse Engelsman.
LUDUINA SALTERS
„David Copperfield" is de ti
tel van het zesdelige feuille
ton, waarvan vanavond de
eerste aflevering op het
scherm verschijnt en dat al
eerder via de televisie werd
uitgezonden. Het is een
BBC-produktie die geba
seerd is op het gelijknamige,
alom bekende, boek van
Charles Dickens dat rond
1850 in boekvorm verscheen.
voor een deel autobiogra
fisch genoemd worden. Dic
kens zelf moest evenals
„zijn" held David Copper
field al vroeg als fabriek
sarbeider werken. Hij kwam
daarna ook op een advoca
tenkantoor terecht, werd CleO Lalne
parlementair redacteur en
een succesvol auteur. In een
Wereldkampioenschap
circus 1978
Impressie van het wereldkam
pioenschap in de circuskunst,
dat jaarlijks in Londen wordt
gehouden. In 1978 speelde de
strijd zich af tussen draadlo
pers, anti-podisten, boeienko-
ningen en vliegende trapeze-
artiesten. In deze montage kan
de kijker een optreden tege
moet zien van: The six Ash-
tons, Les Rios, Jose Luis Mu-
noz, Boitchanovi Troupe, Alan
Alan, Flying Osters en Flying
Cavarettas.
Ned. 1.19.00 uur.
Koko, de sprekende
gorilla
Aflevering uit de Engelse
BBC-reeks documentaires
„The world about us" over de
Amerikaanse Penny Patterson
die erin slaagde de gorilla
Koko gebarentaal aan te leren.
Ned. 1,19.55 uur.
Jonathan Kahn als David Copperfield in de gelijknamige
tv-serie.
van zijn laatste levensjaren
schreef Dickens: Van alle
boeken die ik geschreven
heb. houd ik bet meest van
dit boek".
In het eerste deel van deze
zesdelige serie maakt de kijker
kennis met David, die in het
vissersdorpje Yarmouth een
gelukkige jeugd doorbrengt
met zijn moeder Clara en het
dienstmeisje Peggotty. Wan
neer zijn moeder met mr.
Murdstone hertrouwd, wordt
David naar een strenge kost
school gestuurd Dat betekent
het einde van zijn zorgeloze
kinderjaren. Het enige licht-
Suntje is zijn vriendschap met
ames Steerforth, een oudere
iongen van welgestelde komaf.
In deze serie zijn enkele be
kende gezichten te zien, onder
anderen: Martin Jarvis (Jon
uit de „Forsythe Saga"), Art
hur Lowe (uit „Alle zegen
komt van boven") en Patience
Collier (uit „Shoulder to shoul
der").
Ned. II, 20.27 uur.
De zangeres Cleo Laine ont
vangt in haar show de zange
ressen Caterina Valente en
Petula Clark. Cleo Laine
wordt begeleid door de saxofo
nist Johnny Dankworth en het
orkest staat onder leiding van
Jack Parnell.
Ned. II, 21.15 uur.
De vondelinge
Margaret wil het strenge wees
huis ontvluchten. Haar vrien
din Lavinia werkt op het
landgoed Sedgecombe en van
de bewoners weet zij dat het
leven meer kan bieden dan
het geestdodende en benau
wende weeshuis. Mijnheer
Corkberry piekert over haar.
Hij meent Lavinia ergens van
te kennen en probeert te ach
terhalen waar hij haar eerder
heeft gezien.
Ned. II, 19.25 uur.
Ouagadougou, een
markt in West-Afrika
Duitse documentaire over Ou
agadougou. Dit is de hoofdstad
Cleo Laine ontvangt in haar show ondermeer Caterina
Valente.
van de Westafrikaanse staat
Oppervolta, het armste land
van alle arme landen ter we
reld. Door invloeden uit het
rijke Westen worden daar de
cultuur en traditie opgeofferd
aan een consumptiemaatschap-
Ned. II. 22.25 uur.
(Van onze
correspondent Ami van Vree)
BONN Commerciële om
roep in de Bondsrepubliek
is voorlopig van de baan.
Zoals zo vaak in Duitsland
heeft Vrouwe Justitia weer
eens de politici de loef afge
stoken en als 'scheidsrechter
de met elkaar in de clinch
liggende partijen tot de orde
geroepen. In dit geval ging
het om de Norddeutsche
Rundfunk (NDR), het radio-
en televisiestation van de
drie noordelijkste deelstaten
waarover twee jaar lang een
heftige strijd is gevoerd. Dit
bolwerk dreigde als gevolg
van onoverkomelijke poli
tieke meningsverschillen uit
elkaar te vallen en daarmee
de structuur van het hele
Duitse omroepbestel te beïn
vloeden, totdat de rechter
met het wetboek in de hand
daar in mei jongstleden een
stokje voor stak.
De voorgenomen en al in een
nieuw verdrag vastgelegde bi
laterale samenwerking tussen
Nedersaksen en Sleeswijk-
-Holstein (met uitsluiting van
Hamburg) die o.a. voorzag in
de mogelijkheid van een com
merciële, private omroep kon
daarmee niet doorgaan tot op
luchting van al diegenen die
bang zijn voor een verlies van
het publiekrechtelijk karakter
van de Duitse omroep.
Gedwongen om gedrieën weer
om de tafel te gaan zitten, ble
ken de voormalige tegenstan
ders toch tot redelijke compro
missen in staat te zijn wat on
langs leidde tot een overeen
komst dat het voortbestaan
van deze belangrijke zender,
zij het enigszins aangepast aan
de verschillende wensen ga
randeert.
De grootste verliezer in dit
nieuwe, minstens tien jaar gel
dende verdrag is ongetwijfeld
de minister-president van-Ne
dersaksen, de ambitieuze Ernst
Albrecht (CDU) die met het
conflict en de opheffing -van
de omroep wilde bewerkstelli
gen dat „via de NDR het hele
omroepsysteem in Duitsland
een nieuwe vorm zou krijgen".
Dat „nieuwe" zou dan voorna
melijk bestaan uit privé-zend-
gemachtigden die het de over
koepelende ARD (het eerste
Duitse net) zuur zouden ma
ken. Daar komt voorlopig ech
ter niets van in. Weliswaar be
staat nu de mogelijkheid dat
vanaf 1983 commerciële zen
ders tot de noordelijke ether
worden toegelaten, maar dat
mag niet ten koste gaan van
de zendtijd van de NDR. Een
en ander betekent op zijn
beurt dat dergelijke zenders
een beroep moeten doen op
nieuwe golflengten die in Ge-
nève worden verdeeld en
voordat dit alles in de praktijk
is geregeld is de helft van de
tachtiger jaren al lang gepas
seerd.
Een echte sanering kan het
feit worden genoemd, dat aan
de invloed van de politieke
partijen in de toezichthouden
de organen van de NDR paal
en perk wordt gesteld. Deze
politieke vinger in de pap die
vaak leidde tot een ongezond
klimaat binnen de omroep,
móet nu het veld ruimen voor
een groter aandeel van alge
meen maatschappelijke groe
peringen zoals kerken, vak
bonden, werkgevers, boeren,
sport- en andere sociale orga
nisaties.
De circa 3500 werknemers van
de NDR die lange tijd niet wis
ten waar ze aan toe waren als
mede de miljoenen kijkers en
luisteraars die geconfronteerd
dreigden te worden met een
op puur winstbejag ingesteld
programmabeleid, kunnen
voorlopig rustig gaan slapen.
NEDERLAND 1
N09
18.00 Moskou 80
VARA
19.00 Wereld Kampioenschap
Circus 1978
19.55 Koko, de sprekende
gorilla
21.15 Cleo Laine Show
N09
22.12 Journaal
22.30 Moskou 80
23.35 Journaal
NEDERLAND2
N09
18.00 Nieuws voor doven en
slechthorenden
18.49 Mustl
18.55 Journaal
NCRV
18.59 Zo vader, zo zoon
19.25 De Vondeling
N09
20.00 Journaal
NCRV
20.27 David Copperfield
21.25 Speel's met licht
klassiek
22.25 Ouagadougou,
een markt in West
Afrika
23.10 Kerkepad'80
N09
23.40 Journaal
DUITSLAND 1
20.00 Journ. en sport. 20.3
aut der Flucht (L'Amour
speelfilm. 22.05 Econ. mag.
tual. 23.15 Der Chef
tv-fllm. (Reg. progr.: NDFf
Sport. 18.30 aktual. 18.45 j-
kleuters. 18.55 ZJmmer frel
Nahe. tv-serie. 19.25 Reg. n
DUITSLAND 2
18.20 Rammende Gren», jf
nfiim. 19.00 Journ. 19.30 Rs
Hotel RoyaJ, mi9daadspel. 2f
tual. 22.15 Cultureel mag
Khartoum - Der Aufstand:
(Khartoum), speelfilm. 1.00 Jt»
DUITSLAND WDR 3
18.00 Kinderprogr. 18.30 Na|
19.15 Filmrep. R
GEZAM. PROGR. NDR-WDRr
BELGIE NED. 2
Van 18.00-19.30 21e NET 1. 1
rovisle: Olympische Spelen
Amus.progr. 21.25 Cassata,
-serie. 21.50 Eurovisie: Ol/ 1
Spelen.
10.29 Weerber. 19.30
Spelprogr. 20.20 Filmrep. tsf
communion solennel Ie. a j.
22.55 Joum. en Olympische
e
BELGIE FRANS 2 «hl
13.30-22.00 Olympische
1980 vanuit Moskou.
NEDERLAND 1
N09
13.00 Nieuws voor doven en
slechthorenden
15.30 Journaal
1M2 Wollie's Wereld
15.35 De kleine pinguïn
15.50 In de soete suikerbol
16.10 Pommetje Horlepiep
17.00 Laurel en Hardy
NEDERLAND2
N09
13.00 Nieuws voor doven en
slechthorenden
10.35 Muzikaal amus.progi i?
Rep. 12.20 Aktual. 12.50 P<
13.00 Journ. 13.40 Progrove) tt'
Journ. 14.15 Kleuterprogr 0,
Camping. Camping, tv-film
Filmrep. 17.00 TV-portrerl
progr.: NDR: 17.30 Progr.ove h'
Die unsterblichen Method
Franz Josef Wannlnger. WDt 1
Aktual. 17.55 Intermezzo.), lei
ii
Klumberger, tv-serie.
121 SpP, avonturenserie. ij»»*
kleien Strolche, tv-serie. 1fe,
form. ultz. 16.10 Tekenfilm. 1b
Baren sind los, tv-serie. 17.0L,n
17.10 Inform, progr. V;
|te.
■uit
HILVERSUM 1
lede* heel uur nieuws. KRO: (18.11 Echo.).
18.58 Marktber. I.s.m. KNBTB. 19X12 Punt*
19.55 Overweging. 20.03
Oud Zeer
O'clock Jazz.
Goal. muziekprogr. NOS:
lol Zeer Oud. 21.02
22.02 Hel nel
22.45 Olympisch Journ. 23.03 Mei
op morgen. VOO: 00.02 Countdown up uu
radio. 2.02 Ergens In Nederland waar ge
werkt wordt. 3 30 Lichte muziek. 4.30 OKW
De Wakkere Knapen. 5.30 Verzoek progr.
6.00 Ook goeie Morgen.
18.40 Leven en welzijn. VOO: 18.jaP
ca Sport. NOS: 20.00 Europees am
dium: Symtonie Orkest van de f
Rundfunk met solist: klass. en mo**^
ziek. In de pauze 20.57 Accoord.len
pekten van de kamermuziek. 2J
•22.40 NOS-Cuiluur-Mag. 23.30,„_
23.55 Nws. ,e^
HILVERSUM 3 L»,
leder heet uur .nieuws. NOS:
Avondspits met de Nationale en
19.02 De Rock en Roll Method te
20.02 Oorkussen: inform. jongL
21.30 Black Star Uner. 22.30 Defen
Dingen van de dag.). 9.30 Zl e
de zomer. 11.02 De VARA felici
teert. 12.03 tussen start en finish.
12.54 Olympische Speten. 13.03
"ÜT tendgym. 7.20 TROS binnenkort.
7.30 Nws. 7.38 Aktua. 8.00 Nws.
rZr\ 8.11 Toer aktua. 8.30 Nws. 8.38
liaCrV Toeraktua. 9.00 Gym. vor de
vrouw. 9.10 Waterstanden. 9.15
Van de blnnenpag. 0.30 coulissen. 1.30 Jan-,
boel. 12.00 Bouwen op de basis. 12.26 Me-
ded. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws.
12.36 Aktua. 13.00 Nws. 13.11 Kernpunt.
13.15 Onder de mensen. 14.00 Kernpunt.
15.00 Sport na sport. 15.30 Kieskeurig.
dL Sound popgospetprot
f-"U 1 Popstation. 11.03 PopK0
4QG& 12.03 Lost Vast. 14.03(ge
jongerenprogr. 15.03
press. 16.03 NCRV-Zaterdag-Spornc
i t
O, Caroline. 9.00 Nws.
3 H gr.-overz. 9.05 Piano-É"
vfiaifl concerto Mattlnale. 1Jps
•40*^ 12.02 Progr.-overz. 12i_
luchtig. 13.15 Op 't Schellinkje. lfn-
14 02 Progr.-overz. 14.03 De jonfL-l
op reis. 16.00 In gevar. bezet. >n
De Hulk staat voor niets als hij
groen uitslaat. Dit keer be
dwong hij in de lucht met ei
gen knuisten een vliegtuig;
deze man leeft bij de gratie
van de overtreffende trap. Als
hij zichzelf niet meer kan
overbieden is het afgelopen.
Zonder dat er iets speciaals
uitsprong was er gisteren toch
enige verscheidenheid van on
derwerpen. Het eerste deel
van een expeditie van Jacgues
Cousteau naar het nog nooit
gevonden Atlantis, dat gesitu
eerd moet worden in de buurt
van het in de grijze oudheid
ontplofte Santorini, waar je als
ie daar op ezels naar boven
klimt nog altijd resten kunt
zien van een heel oude bescha
ving.
Van de altijd prachtige opna
men die daarbij onder water
zijn te maken naar het onrus
tige San Francisco was op de
buis maar een kleine stap. Die
kwarti voor rekening van in
het Melkhuisje te Hilversum
gespeelde partijen tennis.
Waarom moet daarover altijd
zo zalvend gesproken worden
in het commentaar. Zulk hei
lig ritueel is het nu oofh,
niet. en
Hoewel niet de bekencfo
speelde het eerste deel wu
programma over San ïj
co zich ook voor drieki_
in de straten van deze""
sche stad. Het verschi
dat het nu geen gejO
maar een werkelijke n
betrof. Dit keer vooral k
troleerd door vrou"
agenten, die daarbij hui.1
netje blijken te staan. IJ
fen met haar naweeëw
et inmiddels het i
weer van de wereld,
melk die in Chaam een
aantal nieuwe wielerO
achter zich heeft geL
moeilijke patiënten in
chiatrie en het overlijd
Fred Kaps en Peter U
Wat de laatste betrei|
journaal was actueler 1
fragment uit Sellers'
film „Being there" dan)
met shorts uit „The piij
ther"-serie. L
lerl
tijdf
eëD*
i
d,
en
erft
gels
ix
irejl
•rT
Het kruis van eer
In „Het kruis van eer" be
schrijft Alan Scholefield dé
belevenissen van David Tur
ner, een schrijver van histori
sche boeken over tal van on
derwerpen. Hoofdpersoon in
het boek dat Turner moet
ter zijn vader te ontdekken.
De avonturen fj2
vid Turner vervolgens
zijn door Alan SchofieliP
gische en kundige wijz£"
elkaar geplaatst, zodai
kruis van eer" in iedefe
geen vervelend boek ii 0
lezen. Maar een zinijn-
thriller" kan het werk!^
niet worden genoemd. de
Alan Schofield: „HeLe
van eer". Uitgeverij: lf,
hoff Amsterdam. fc
12^1