James Dean: „De zomer van 1936": TERUGBLIK dejongenzoalsiedereenwildezijn Hoe 12-jarige jongetje Nazi-Duitsland ervaart hou f het lJ scherm in het oog TELEVISIE VANAVONDt RADIO VANAVOND RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT WOENSDAG 16 JULI 1980 PAGII >1 Vandaag in onze serie „Idolen sterven jong" het le vensverhaal van James Dean (1931-1955). Het is het verhaal van een twijfelaar, van een losgeslagen rebel die eigenlijk alleen maar vocht om de sympathie van de mensen waar hij tegenaan schopte. Iemand die niet in staat was op de beslissende momenten een keuze te maken en daardoor uiteindelijk aan alles twijtelde. James Dean in de film Rebel without a Cause. Hoewel James Dean niet echt zelfmoord pleegde, heeft hij toch zijn leven in de waagschaal gesteld tot hij het verloor. En omdat hij het verloor, won hij niet alleen posthume roem, maar ook het voorrecht om nooit een lid van de gevestigde orde te worden, nooit de jeugd te verraden die hij vertegenwoordig de. Hij werd door de tieners zo waanzinnig bejubbeld omdat hij er als één van hen uitzag. Een van de fa cetten van de James Dean-heldenverering was de wedstrijd om de jongen te vinden die het meest op hem leek. Duizenden von den het makkelijk zijn slungelige loop na te doen en him ha ren deden ze net zo in de war. Zijn manier van kleden was het standaardkostuum van de tieners en het bleef hun favoriete stijl: spijkerbroek, een wit T-shirt en een windjack met rits. Ze konden er* als Jimmy uitzien en zich ook voelen zoals hij, het geen onmogelijk was geweest als hij er on gewoon had uitge zien. Overal in de wereld vereenzelvigden jonge ren zich met James Dean, want de persoon die hij uitstraalde, wil den zij zijn. Hij maakte niet alleen films over hoe moeilijk het is om jong te zijn, maar ook over hoe moeilijk het is om anders te zijn. Hij belichaamde een beeld dat universeel toepas baar was. Jimmy hoef de de dingen die met hem werden verbon den niet zelf uit te vin den, ze waren er al in de jeugdcultuur van de vijftiger jaren. Hij hoefde er alleen maar het spiegelbeeld van te zijn. Zelfs Dean's jeugd was zonder veel opvallende gebeurtenissen. Het was het leven van de gemiddelde Ameri kaanse jongen: geen sombere verhalen over echtscheidingen en weeshuizen, geen ver halen over emigratie, geen armoede en geen jeugdmisdaad. James Byron Dean werd op 8 februari 1931 geboren in een klein stadje, tachtig ki lometer van Indiana polis. Het gezin ver huisde naar Los Ange les, waar de moeder, Mildred, aan kanker stierf toen James ne gen jaar was. James werd teruggestuurd naar de familieboederij in Fairmount, Indiana. Daar had hij het geluk om een goed tehuis te vinden bij zijn grootou ders, oom en een lief hebbende tante die al les deed om een ver vangende moeder te zijn. Tussen zijn negen de en zijn achttiende jaar leidde James een rustig leven op de boe- derij. Op school haalde hij goede cijfers en hij hield van sport. Tot zo ver was er niets dat er op wees dat hij later in conflict zou komen met zijn familie, z'n omge ving en de autoriteiten. Isolement Het eerste teken dat Jimmy anders was dan andere plattelandsjon- geren was zijn acteerta lent. Het werd op de middelbare school ont dekt. Maar pas in Cali- fornië, terug bij zijn vader in huis, begon James aan een toneel carrière te denken. Toen hij twintig was ging hij naar New York om werk te zoe ken. Daar was hij pas echt alleen. Tot nu toe was hij de eenzame jongen in de groep ge weest, maar gedurende die eerste maanden in New York was zijn iso lement compleet en die ervaring liet diepe spo ren bij hem na. De ver schrikkelijke eenzaam heid en innerlijke ver warring van deze pe riode zouden hem later helpen bij het spelen van eenzame, verwar de jonge mannen. De enige kansen die hij in het begin kreeg wa ren een paar kleine tv- rolletjes. Maar Jimmy's talent was zo echt en overduidelijk dat deze periode van werkloos heid niet lang kon du ren. Dean had niet al leen een geweldige do sis talent, maar hij was ook zeer ambitieus. Zijn bewonderaars hebben altijd aangeno men dat zijn filmimago overeenkwam met zijn werkelijke persoonlijk heid. Er zijn echter fa cetten in zijn karakter die niets te maken heb ben met de dromer die hij op het toneel en in de film neerzette. Ja mes Dean werd niet door toeval succesvol en het werd hem ook niet in de schoot ge worpen. Tv-persoonlijkheid sPralc- kreeg er betere en gro tere rollen door. Tegen 1953 was James Dean een gevestigde tv-persoonlijkheid. Een legende werd hij door de film East of Eden, één van de slechts drie belangrijke films die hij maakte. Jimmy was door deze film op slag een idool, een legende en een internationale held van de jeugd. Zijn bestaan in Hollywood na East of Eden ver schilde niet veel van dat van andere film- sterrert. Hij genoot van alle voordelen. Gedu rende zijn eerste maan den in Hollywood speelde hij het spel he lemaal mee. Dean wilde er zeker van zijn dat hij met zijn carrière zo ver moge lijk kwam, maar zijn werkelijke intenties waren tegenstrijdiger en meer in tegenspraak met die ambitie dan zijn bewonderaars wil den geloven. Dean wil de zowel de top berei ken als de verdrukte blijven^ uithangen. Hij wilde een serieus ac teur blijven, die door een kleine minderheid werd gewaardeerd, maar ook een grote ster zijn die de massa aansprak. Hij wilde met rust gelaten wor den, maar hij wilde ook dat men over hem Hij was er niet vies van om aan 'de juiste touw tjes te trekken en de zaken zo te manoeu vreren dat zijn carrière de goede kant opging. Zo kreeg hij de hoofd rol in het stuk See the Jaguar enkel en alleen door tegen de produ cer, toen hij eenmaal met de man bevriend was, te zeggen dat hij deze wilde hebben. Het stuk hield maar zes da gen stand, maar Jimmy Innerlijke tegenstrijdigheden Zowel in de film als in werkelijkheid scheen Dean niet in staat te zijn om zijn opstand tot een logisch einde te brengen. Hij was ie mand die verlangde naar aanvaarding door, en naar genegenheid en interesse van dezelf de mensen die hij be kritiseerde en schokte. Zijn laatste rol, in Giant, van de uitgesto ten cowboy die uit vrije wil zijn isolement kiest en degenen die hem nooit zullen be grijpen achter zich laat, is er een van innerlijke tegenstrijdigheden. En ook Dean zelf kon de keuze niet maken. Misschien dat Dean zich ooit had afgekeerd van de goddelijke film- status als hij langer had geleefd. Misschien dat hij door de druk wel was opgehouden films te maken. Of hij was volledig in het systeem ingepast geraakt in Hollywood en had zich aangepast. Toen hij dood ging was de keuze nog niet gemaakt. Hij was nog steeds aarze lend, rusteloos, opge wonden en depressief. Er was iets mysterieus aan de hand met het emotionele leven van James Dean.' Er was iets in zijn aard dat hem ervan weerhield zich te binden. In New York had hij een lange verbintenis, eerst met Elizabeth Sheridaan en later met een andere, jonge actrice, Barbara Glenn. In Hollywood werd hij verliefd op de Italiaanse actrice Pier Angeli. Maar hij ver loor zowel Barbara als Pier toen deze met an deren trouwden. In beide gevallen was Dean er ondersteboven van en diep gekwetst. Misschien was het l vroege verlies van zijn moeder dat hem het idee gaf dat alle diep gaande verbintenissen riskant waren als ze te stevig werden. Hij vond het beter om zijn relaties met vrouwen los te houden. Mythische held Toen hij achter het stuur van zijn sportwa gen op weg naar een wedstrijd op 30 septem ber 1955 overleed, werd James Dean een mythische held. Hij was vierentwintig jaar oud. De verering voor Dean kwam langzaam op gang en werd steeds immenser. Zijn bewon deraars hadden er een fortuin voor over om zijn lichaam te zien. Ze hadden er geld voor over om naar het wrak van de Porsche Spyder te kunnen kijken en om in de stoel te zitten waarin hij was gestor vens. Er werden goede prijzen betaald voor Kauwgomzakjes waar- uityDean kauwgom had gegeten. Drieduizend mensen kwamen naar de begrafenis in Fair mount. Een geweldig eerbewijs aan een ac teur die op dat moment maar in één film de hoofdrol had gespeeld (Rebel without a cause en Giant kwamen pas na zijn dood uit) en die eigenlijk nog steeds een nieuweling was. Zelf zei James Dean een keer: „Ik denk dat er maar één vorm van grootheid voor een man bestaat, namelijk als hij de grens tussen leven en dood kan overbruggen. Ik be doel, als hij na zijn dood nog voortleeft, dan was hij misschien een groot mens". Gegevens on tleend aan het boek Idolen sterven jong, door Marianne Sinclair, een uitgave van Ros trum BV te Haarlem, prijs f 29,90; voor België uitgave Ver- rijcken, Antwerpen, BFR 487) i met zijn Porsche tijdens een race; hij nam waanzinnige risico's. Puzzelen met Laurel en Hardy HILVERSUM Wie zich afvraagt waarom veertig jaar na hun laatste goede film „de dikke en de dunne" nog steeds zo'n grote schare van bewonderaars hebben, moet morgen middag (om 15.35 uur op Ned. I) maar eens aandachtig naar hun uit 1933 daterende twee-acter „Me and my pal" kijken. Een uiterst simpel gegeven, dat met perfect „getimede" grappen naar een climax wordt gevoerd, waarbij steeds meer mensen betrokken raken maar de heren Laurel en Hardy waardig overeind blijven. Ollie is in „Me and my pal" een succesvol zakenman, die op het punt staat een rijk huwelijk te sluiten. Maar op de trouwdag komt „best man" Stan hem verrassen met een legpuzzel als hu welijkscadeau. Dat zou niet zo erg zijn geweest als Ollie het pre sentje niet had opengemaakt, want al spoedig zijn zij ijverig aan het puzzelen, de hele ceremonie en de woedende schoonvader- in-spé wie anders dan James Finlayson vergetend. De taxi kan wachten en in een mum van tijd puzzelt de chauffeur drif tig mee evenals de politieagent, die laatstgenoemde wegens ver keerd parkeren op de bon wilde slingeren. Een zoekgeraakt laatste stukje van de legpuzzel zorgt daarna nog voor de nodige consternatie. De briljante manier, waarop Stan Laurel en Oliver Hardy de si tuatie weten op te bouwen, is typerend voor de werkwijze van het duo, dat vooral in hun twee-acters tussen 1927 en 1935 een „act" opbouwde, die later met enige variaties en soms niet eens zo succesvol in hun avondvullende films terug te vinden is. Wat maakt Laurel en Hardy zo uniek Zij zijn beiden grappig in tegenstelling tot de meeste duo's, waarbij er een als „aange ver" fungeert. Stan is traag van begrip en oliedom. Ollie dénkt dat hij slimmer is. Ned. I, donderdag 15.35 uur. De Amerikaanse zangeres Janis lan tijdens haar optre den in de Rotterdamse Ahoy'hal op 6 mei jongstleden. Hannes Hacker hoofdper soon in de Duitse tv-film „De zomer van 1936" die vanavond wordt uitgezon den leeft in de ban van de Olympische spelen, die in 1936 in zijn woonplaats Hamburg worden gehouden. Hannes is twaalf jaar en pluist de verslagen van de wedstrijden van a tot z uit. In het gezin Hacker nemen de problemen met de dag toe. Vader Hacker is ontsla gen als redacteur bij een krant, omdat hij getrouwd is met een niet-Arische en hij begint te drinken. Moe der Hacker wordt neuro tisch en de zuster van Han nes wordt door de politie verhoord wegens haar vriendschap met een poli tiek vervolgde jongeman. Hannes, die zich niet meer geborgen voelt in het totaal ontredderde gezin, zoekt steun bij zijn joodse groot moeder. Zij pleegt echter zelfmoord. De wereld van Hannes stort dan ineen. De film „De zomer van 1936" is gebaseerd op de gelijknami ge roman van de Duitse auteur Robert Müller. In wat Hannes meemaakte, heeft hij veel van zijn jeugd beschreven. Ook hij was een jongen van Hannes- 'leeftijd die in de jaren dertig in Hamburg woonde. Zijn va der was een Oostenrijker, een décorontwerper, en werkloos omdat hij een jood was. Zijn moeder was half-joods. Ned. I, 19.50 uur. Republikeinse Conventie USA Het dagelijks verslag van de Republikeinse Conventie in Detroit. Ned. 1,18.30 uur. Van gewest tot gewest Onderwerpen van deze afleve ring zijn: Lelystad, een snel groeiende stad met een nogal aparte struktuur en de Ooster- schelde, die van oudsher een ideale broed- en kweekplaats is voor vis- en ander zeewater- gedierte. Ned. I, 18.59 uur. Tour de France Gefilmd verslag van de van daag verreden etappe Morzine - Prapoutel. Ned. I, 22.10 uur. Nogmaals Tour de France Commentaar van de etappe Morzine - Prapoutel. Ned. II, 18.30 uur. Het paard van Troje In deze aflevering vertellen leerlingen van de mavo in Gorredijk (Friesland) wat zij denken van „In dienst of wei geren". Verder discussiëren een kolonel, een dienstweige raar, een vertegenwoordiger van de groep Onkruit en een begeleider van dienstweige raars over dit thema. Ned. II, 18.59 uur. Heroes of rock 'n roll - De derde aflevering van deze serie over rock 'n roll-helden heeft opnamen in petto van ondermeer: The Beatles, Dav"e Dave Clark Five, Stevie Won der en The Rolling Stones. Ned. II. 20.32 uur. De heilige koe Auto- en motormagazine, waarin onder andere »een ver slag wordt gegeven van de au torally „De 24 uren van lepe- Ned. II, 21.00 uur. Starsky Hutch Starsky en Hutch moeten uit zoeken wie Braddock ver moord heeft. Zij kunnen daar bij goed de hulp van fotografe Marcie Fletcher gebruiken, die op het moment van de moord foto's heeft gemaakt. Ned. II. 21.25 uur. Janis lan en Bill Preston Een muziekspecial rond Janis Ian en Bill Preston, die al eer der is uitgezonden in „Veroni ca totaal". Ned. II, 22.10 uur. Morgenmiddag Morgenmiddag worden op Ned. I de volgende program ma's uitgezonden: „Wollie's wereld" (om 14.00 uur), „Jan de muzikant", een programma waarin Jules de Corte een aantal liedjes zingt (om 14.05 uur), de Franse tekenfilm „De wonderlijke avonturen van Baron van Mtinchhausen (om 14.20 uur) en „Laurel en Hardy" (om 15.35 uur). NEDERLAND 1 NOS 18.00 Nieuws voor doven en slechthorenden 18.30 Republikeinse Conventie USA 18.49 Musti 18.55 Journaal 18.59 Van gewest tot gewest 19.50 In de zomer van 1936, tv-film 21.37 Journaal 21.55 Toeristische tips 22.10 Tour de France 22.25 Journaal NEDERLAND2 NOS 18.00 Nieuws voor doven en slechthorenden 18.30 Tour de France 18.55 Journaal IKON-KRO-RKK 18.59 Het paard van Troje SOCUTERA 20.27 Film van het Nationaal Rheumafonds VOO •20.32 Countdown 21.00 De heilige koe, automagazine 21.25 Starsky 6 Hutch, tv-serie 22.10 Janis lan 6 Billy Preston: Muziekspecial 22.25 Info-aktualiteiten DUITSLAND 1 (Rog. progr.: NI 18.30 Actual. 18.55 Die Magermilchbande, tv- 19.25 Reg. magaz. 19.59 Progr.i WDR: 18.00 Amus.progr. 18.10 progr. 19.15 Actual. 19.45 4tel v 20.00 Journ. 20.15 Saison der 0 tv-spel. 21.45 Filmrepor 22.30-23.00 Actual. DUITSLAND 2 18.20 Spelprogr. 19.00 Journ. Sport. 20.15 Actueel magaz. Actual. 21.20 Dame. Koenl(,, Spion, tv-serie. 22.05 Consume magaz. 22.10 Filmreportage. Am Morgen meines Todes, tvi 0.30 Journ. ig.J DUITSLAND WDR 3 18.00 Kleuterprogr. 18.30 Vafa 19.00 Ein Jahr (4), tv-film. Journ. 20.15 Docum. film. 21.00 eert. 21.45-23.25 Der Ruf, -El BELGIE NED 1 18.15 Kleuterprogr. 18.20 Filmr la: tage. 18.30 Alias Smith 6 Jones, [ei ternserie. 19.20 Standpunten. Morgen. 19.45 Journ. en Ronde Frankrijk. 20.10 Weerber. 20.15 6 Mlndy. tv-serle. 20.40 Sal oil tv-spel. 22 05-22.25 Journ. en R|aai van Frankrijk. BELGIE NED'2 18.15 Kleuterprogr. 18.20 Fllmr< as' tage. 18.30 Alias Smith 6 Jones, I 00 ternserie. 19.20 Standpunten. 1 ra Morgen. 19.45 Journ. en Ronde a Frankrijk. 20.10 Weerber. Showprogr. 21.15-23.15 De lenflat .(The apartment), speelfilm ilm r0 'ul 19.29 Weerber. 19.30 Journ. Eurovisie: Ronde van Frankrijk. 2kad Verkeerstips. 20.10 Docum. i ief 21.15 Le tribunal des sepl, tv- 22.50-23.00 Journ. BELGIE fRANS 2 20.30 Knokke Cup, sohgfestival vanuit Knokke. NEDERLAND 1 NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden NCRV 14.00 Wollie's wereld 14.05 Jan de muzikant 14.20 De wonderbaarlijke 'avonturen van Baron van Munchhausen, tekenfilm 15.35 Laurel and Hardy NEDERLAND2 NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden DUITSLAND 1 10.00 Journ. en aktual. 10.25 ^ok Mann fur alle Falie, verhaal. Muzikaal amus.progr. 11.35 AkTT mag. 12.20 Aktueel mag. 12.50 soverz. 13.00 Journ. 16.10 J< en 16.15 Inform, progr. 17.00 Kin eb progr. 17.50 Journ. DUITSLAND 2 16.30 Cursus Natuurkunde. Journ. 17.10 Tekenfilmserie. Gevar. mag. HILVERSUM 1 NCRV: 18.11 Hier en nu. NOS: 19.30 (S) Hobbyscoop. 20.02 (S) Langs de Schlphol- lijn, Intorm. progr. 23.03-24 00 (S) Me» het oog op morgen. NCRV: 0.02 (S) Late date. 1.03 (S) Professor 60. 2.02 (S) Nachtdienst. HILVERSUM 2 18.00 (S) Hata-magaz. R.V.U.: 18.30 Hou het klelnl VARA: 18.50 (S) De Rode Draad. 20.00 (S) VARA-Klasslek: Klass. muz. 20.25 Het zout In de pap. 21.00 (S) Internat» Viooiconcours Koningin Elisabeth. E 1980. 22.30 Nws. NOS: 22.40 Sport ei tlek In de Sowjet Unie. VARA: 23.; Muz. van deze eeuw. 23.55-24.00 Nwt HILVERSUM 3 NOS: 18.03 (S) De Avondsplts met de Ni nale Hitparade. KRO: 19.02 (S) Raut 22 02 (S) De Roek-tempel. 23.02-24.00l leder heel uur nieuws. NCRV: 7.03 Het levende woord. 7.10 Vandaag donderdag. 9.03 Wie NOS: 15.02 Radio Tour de Fi 13.20 NCRV-Globaal. Bult. Spectrum. 13.35 Per Saldo. Beursplein 5. 14.00 'n Middagie-AVI ma. 16.00 Radio Lawaaipapegaai. Jaartallen Klankbeeld: 1968. 16.30 De om Europa. 17.24 Meded. 17.30 Nws. AVRO's Radiojourn. 17.55 Per Saldo. rade. 15.03 TROS top-50. inform. (7.30. 8.00 en 8.30 Nws. rTr\ 7 36 en 8.36 AVRO's Radiojourn. INFO 900 Gv™ v00r de vfOUW 9 ,0 Wateranden. 9.15 Werkbank 10.00 Radio Lawaaipapegaai. 10.10 Concer tant. 10.30 'I Is historisch. 10.50 Optimisme. 11.20 Aspecten. 11 50 Regio-naai., prov In form. RVU: 1156 Ideele reclame. OVER- H.VOORL12.16 Uitz. voor de landbouw. 'AVRO: 12.26: Meded. voor land- en tuin bouw. 12.30 Nws. 12.36 AVRO's Radiojourn. 13.00 Nws. 13.11 AVRO's Radiojourn. 13.15 Waar blijft Willem, zong Mag gie Mae luidkeels op het eerste Duitse net, en na nog eens twee minuten kwam hij inder daad op de ons bekende wijze, de trap af en weer opge stormd. We hebben het over het debuut van Willem Ruis bij onze Oosterburen. Samen met de Mounties en Mini en Maxi slaagde hij er in drie kwartier vol te maken in een JDuits, dat soms in het Neder lands was vertaald, maar daar had Rudie Carrell in het begin ook moeite mee. En later is het aanvaard als iets olijks, onge veer zoals Maurice Chevalier Engels sprak. Willem had zijn onstuimige aanpak meegeno men naar de Saarlandse Rund funk. Het Duitse publiek, op het punt van lolbroekerij toch ook wel wat gewend, leek even paf te staan. Uit het pu bliek opgetrommelde anonimi gaven niet steeds het ginne gappende weerwerk waar Wil lem in Nederland op kan reke nen, omdat men hier weet dat het erbij hoort. Maar toen er ook geschenken werden uitge pakt en er mocht worden mee gezonden ging het beter. Met de Mounties in hun grote over de humor en de frat van het duo Mini en Maxi ve avondje, waarmee ook Netr landse kijkers zich thuis zul hebben gevoeld. Je zou eens in een Duitse krant len lezen of het heeft aan j,a( slagen, en of ze ons met soort export nog wel voor aanzien. Het was een uitw mogelijkheid, want op de sle derlandse netten viel bijs ]ee weinig belangwekkends te l leven. Brandpunt had ti onderwerpen, een actie jongeren tot behoud van ftt' Wadden en en passant tot f maken van de Rijn en f J*£ verslag van het bezoek van 16 Paus aan Brazilië. Indrukw "a kend welke hoop en vertri Pu wen men daar uit de kof* van de kerkvorst heeft gep£n Ook de kardinaal was tevide den over de positieve kantt0n Een missionaris, die weer etor^ dichter bij het volk staat, vc echter dat de Paus niet ven dan de voorkamer was gel men en zeker niet in de Bra m' liaanse keuken had kunt) 811 kljken' HAN JONKE J'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 2