Kardinaal Paolo Evaristo Arns: strijder voor „een nieuw Brazilië" 3H0E KRAAIT DE BOER ZIJN HAANTJE J Bere-beste kinderdagen Scheveningen Ubachsberg klaar voor schuttersfestijn »a ir eer Hoe kraai! de boer zijn haan- ftelijlifje? Velen zijn bereid om entwoord te geven op deze i'insa. vraag uit een oud-Hollanda deuntje. Tal van boeren wer ken mee aan een educatief programma van de overheid, ^OT^ door hun hoeven voor be zichtiging open te stellen. Maar er zijn andere mogelijk heden, om te ontdekken, hoe de boer zijn schouders er on derzet. Deze activiteiten zijn gebundeld op expositieter- __jreinen. In eigen land draagt Flevohof met veel energie I' het juk van de boer, door 40 hectare te reserveren voor agrarische bedrijven, die normaal in functie zijn. Hier kan de bezoeker zeldza me hoenderrassen aan de bak zien komen, jonge biggetjes en rundvee, gezwegen van al les wat verder nog kakelt, loeit, blaat en knort. Een ring van expositiepaviljoens omvat vrijwel alles, wat ons land op agrarisch terrein te bieden heeft, inclusief veel tuinbouw kassen, een champignonkwe kerij enz. De bouw van een nationaal landbouwmuseum als „slecht- weeraccommodatie" is onder deel van een investeringspro gramma, waar miljoenen mee gemoeid zijn. In deze sector laat Flevohof het niet bij de actualiteit, getuige het musea le aspect van een oude kaas makerij en andere expositie ruimten. De kinderboerderijen behoren tot de aantrekkelijk- wee [V deel grar Lfe Dcmetnlc sllscle-damme slochmanshoeve op zonddg 6 juli 1980 ste van ons land. Alles wat met dit landleven te maken heeft is slechts een on derdeel van de snel in popula riteit toenenemde Flevohof (vorig jaar 700.000 bezoekers) dat ook nog allerlei evene menten organiseert, zoals op 27 september de trekker-trek- wedstrijden voor jonge boe ren. Heeft het dan nog zin, om de oude en wijze raad „Zoek toch in den vreemde niet, wat het eigen land u biedt" in de wind slaan Dierenspu! in de Stockmanshoeve Vanuit Zeeuws-Vlaanderen is het maar een wipje naar de Stockmanshoeve te Sijsele (België, ons eigen buitenland je). Een hoeve die méér biedt dan de envoudige naam doet vermoeden. Wie zou er niet een omwegje voor over heb ben, om de kleinste koe en het kleinste paardje ter wereld te zien grazen? Geweldig voor de zon verhe ven zorgt de stier Othello voor een zwaargewichtrecord met zijn 1270 kilogrammen. Het domein van de Stockmans hoeve (50 hectare) bestaat in feite uit een boerderij met als annex een landbouwmuseum, twintig visvijvers, vijftig voliè res, speel- en picknickweiden, vijvers met roei- en zwemfaci- liteiten enz. Maar er lopen ook zebra's, lama's, zeeboes en antilopen op hun kleine prai ries en de kangeroe maakt er zijn luchtsprongen. Deze mixture is ontsproten aan het brein van Louis Claeys, fabrikant van land bouwmachines. Zijn museum „Van dorsvlegel tot maaidor ser" eert het kleine met sik kels, botervaten, gierlepels, een kneedtrog, muilbanden, smoutkruiken en bietenschof fels, maar reikt vervolgens naar de sterren met gewelde naren onder de oogstmachi- nes, zoals Claeys' beroemde zelfrijdende maaidorser. De collectie biedt in de sector van oude werktuigen menig voorbeeld van wat tegenwoor dig industriële archeologie wordt genoemd. De catalogus vermeldt 200 nummers. Rond om hoeve en museum hebben de Belgen een merkwaardig plan getrokken en ten uitvoer gebracht. Een passende bij drage leveren de konijnen in hun eindeloze variatie van Vlaamse reus tot Russische brandneus, schapen en geiten uit alle gewesten, sierduiven, water en parkvogels, hoen ders (de Izegemse koekoek bijv.) varkens en andere die ren van de boerderij. Een Nederlander werpt hier met enige bevreemding zijn hengel uit, in één van de twin tig visvijvers. De forellenvijver (volstrekt verboden te spijzen) is een soort kermisattractie. Men betaalt 300 franc om een ganse dag te mogen vissen en heeft dan recht op een ,,in- worp van zes forellen. Meer vissen worden op aanvraag uitgezet, mits bijbetaling! Aldus garandeert de Stock manshoeve een rijke vangst. In de palingvijver heeft men recht op de uitzet van één kilo, alvorens aan de slag te gaan. Er. gelden allerlei onver biddelijke bepalingen voor deze vrij kostbare grap, met boetes van b.v. 500 franc en wegzending door de viswach- ters. De Stockmanshoeve is in het buurland zeer populair. Op 6 juli worden er de internationa le kampioenschappen Bra bants Trekpaard gehouden voor België, Frankrijk en Ne derland. Op 24 augustus kan men de oude landbouwmachi nes aan het werk zien op een hoeve- en oogstfeest. België's boerenpsalm is daarmee nog niet ten einde. Middelkerke houdt b.v. op 27 juli een hoe- vefeest op een modelboerderij (De Rode Poort) Westende- laan 195 met plattelandskost, volksdansen en ander vertier. Om op de Stockmanshoeve terug te komen, de toegangs prijs bedraagt 100 fr en 50 fr voor kinderen. Geopend tot 1 november, 10-19 uur. Ligging: nabij Damme en Brugge, der halve is een combinatie met het bezoek aan deze histori sche steden te overwegen. Vanuit Sluis in Zeeuws-Vlaan- deren richting Eeklo-Gent vol gen, vóór Maldegem rechts afslaan, richting Brugge. Ook te bereiken via Autoweg Breda-Antwerpen-Gent-Brug- ge. afslag Aalter. LEO J. LEEUWIS Jikkeminenmart in Bruinisse In het Zeeuwse Bruinisse wordt zaterdag 5 juli om 19.00 uur de traditionele Jikkeminenmart gehouden. De Jikkeminenmart is een volksspel waarbij wordt nagebootst hoe de meisjes (jikke- minen) vroeger met de jongens in contact kwamen. Het spel gaat als volgt: Alle deelnemers krijgen een fotokaart. De ',ongen zoekt nu het meisje met dezelfde fotokaart. Heeft hij zijn „jikkemien" gevonden, dan rennen ze naar de jury, waarna ze enkele opdrachten krijgen uit te voeren. Het winnende paar wordt door de „burgemeester" in de echt verbonden. De deelna me is gratis en het spel staat open voor iedereen tussen 14 en 65 jaar. Informatie bij het VVV-kantoor: 01113-1412. In Bruinisse worden voorts van donderdag 17 juli tot en met za terdag 19 juli visserijdagen gehouden. Op zaterdag de 19e kan ~ien om 13.00 uur inschepen voor een grote vlootshow met de ruse vissersvloot. Voor zover er plaats is kan men gratis mee- aren op de gepavoiseerde schepen. Misschien zijn deze gebeur- :enissen te combineren met een fiets- en wandeltocht in qp om Bruinisse dat is gelegen aan het Grevelingenmeer, een prachtig natuurgebied. De VVV heeft tegen een kleine vergoeding route kaartjes. Werk van oude zilversmeden in Gouda In de Gasthuiskapel, de nieu we expositieruimte, van de stedelijke musea in Gouda, is van 5 juli tot en met 30 au gustus de tentoonstelling „Werk van Goudse zilvers meden" te zien. in edelmetaal is gemaakt van het eind van de vijftiende eeuw tot 1813. Hoogtepunten zijn een zilververgulde schut- tersketen uit de tweede helft van de vijftiende eeuw, een re- naissanceschaal uit ongeveer 1600 en een collectie kerkelijk zilver uit de tweede helft van de zeventiende eeuw. Alhoewel de vervuiling ervan spreekwoordelijk is, is de Rijn nog altijd een rivier die veel toeristen trekt. Het traditionele boottochtje op wat wel eens „het open riool van Europa" wordt genoemd, is voor velen nog altijd een beleve nis, waarbij de herinnering aan de vervuiling maar gelaten wordt voor wat ze is. De Rijn ontspringt in het Zwitserse kanton Graubünden en eindigt na 1162 km in de Noordzee. Daar tus senin bevinden zich tal van beziens waardigheden (waterval bij Schaff- hausen, romantisch rotsdal tussen Bingen en Koblenz, de Lorelei enz.), die veel vakantiegangers trekken. In het Duits-Nederlandse grensgebied zijn dat (aan de Duitse kant): Em merich met zijn Rijnpromenade en zijn duizendjarige Domkerk, Elten met de Drususbron, Kleef/Kleve met de Zwanenburcht en het mu seum Haus Koekkoek, Kalkar met de St. Nicolaaskerk met daarin de gebeeldhouwde altaren van de Kal- karer Schule en zijn 15de eeuws (gothisch) raadhuis en Kevelaer als bedevaartsoord. In de middeleeuwen waren de oe vers van de Rijn bezaaid met tolhui zen en -kamers, waarbij hier en daar hindernissen in de rivier waren gebouwd opdat de schippers hun tolverplichtingen zouden nakomen. In het jaar 1868 werd de Rijnvaar- tacte ondertekend. Daarbij werd aan een ieder voorgoed vrije door vaart verleend. De Rijn: Toeristentrekker ondanks de vervuiling Het Rijnwater mag dan vuil zijn, op de oevers is erg veel moois te zien. Onder het motto „Scheve ningen Bere-best" worden op vrijdag, zaterdag en zon dag de Kinderdagen Scheve ningen gehouden. Het zal er die dagen dan ook wemelen van de beren, bekende en minder bekende. De Brunabeer zal aanwezig zijn in een kinderboekenstand en ook de Pandaberen van het Wereld Natuurfonds geven acte de présence. Uiteraard zal de heer onder de beren, Olie B. Bommel, niet ontbre ken. In een open calech rijdt hij voor bij het Kurhaus (zijde boulevard) vrijdagavond om streeks zeven uur en krijgt dan de sleutel van Schevenin gen overhandigd. Daarna komt er vanuit zee een bere- bemanning aanvaren. Kinderen kunnen, alleen of met de hele klas, op zaterdag meedoen aan de Teddyberen- parade. Vanaf 14.00 uur die dag kunnen de kinderen zich met hun aangeklede of ver sierde beer aanmelden bij de Bruna-stand voor het Kur haus. Het kost niets en een deskundige jury onder voorzit terschap van Ollie B. Bommel zal beoordelen wie de leukste, mooiste, gekste of liefste teddybeer heeft meegebracht. De parade zelf begint zater dag om.half vier. Maar vrijdagavond is er ook al iets heel leuks: de kinderfak keloptocht. Misschien mag je voor een keertje wel zo lang opblijven. De optocht begint om 21.00 uur op de boulevard voor het Kurhaus, en daar kan voor een gulden een fakkel worden gekocht. Om kwart voor acht die avond is er in de muziektent een Pipo-de- Clownshow. Om elf uur 's a- vonds is er een groot Bere- vuurwerk, vuurwerk trouwens dat vanaf dan elke vrijdaga vond zal zijn te bewonderen. De beren zijn er ook op zater dag (vanaf 13.45 uur) en zon dag (vanaf 13.00 uur) om een oogje in het zeil te houden bij alle festiviteiten zoals poppen kast, trapautoraces, zand- bouwwedstrijden, clowns en zovoort. Het hele gebeuren speelt zich af op het strand of op de bou levard-promenade. En nou maar duimen voor een beetje mooi weer. Het kerkdorp Ubachsberg vlakbij Voerendaal beleeft aan staande zondag een ware schuttersinvasie voor het Oud-Lim burgs Schuttersfeest. Een recordaantal van 152 schutterijen uit Nederlands en Belgisch Limburg, goed voor zesduizend schutters, zullen zondag aantreden. Bij gunstig weer wordt er bovendien zo'n zestigduizend man pu bliek verwacht. Want er valt heel wat te zien in Ubachsberg. Kei zers, koningen en andere hoogwaardigheidsbekleders uit de schutterijwereld paraderen met groot gevolg door het dorp en zijn erop uit om bij de diverse wedstrijden - houding in de op tocht, defileren, exerceren, hoornblazen, commanderen, vaandel- dragen en niet te vergeten het schieten - de hoogste eer te be halen. Voor de deelnemers aan de schietwedstrijden staan meer dan honderd masten opgesteld op §en uitgestrekt terrein. Naar de strijd rond de schietbomen gaat de grootste belangstelling uit, want de schutterij die dit onderdeel wint, mag volgend jaar het schuttersfeest organiseren. Hoogtepunt van het kijkspel vormt de optocht om 14.00 uur. Daaraan gaat om 13.00 uur de officiële opening vooraf. Zo'n Limburgs feest wordt ook altijd „ingeschoten". Dit keer door de commissaris van de koningin in Limburg, de gouverneur van Hasselt, plus de bisschoppen van Roermond (mgr. Gijssen) en van Hasselt (mgr.'Heuschen). SAO PAULO Waar schijnlijk zal alleen voor ingewijden de ontmoeting tussen paus Johannes Pau- lus II en kardinaal Paolo Evaristo Arns morgen een van de hoogtepunten zijn van het twaalfdaags be zoek, dat de paus in deze dagen aan Brazilië brengt. In het openbaar zal het protocol wel de omgang re gelen, alsmede de voorzich tigheid, die beiden in de ge geven situatie tot richt snoer moet zijn. Maar in de privé-sfeer moet de ont moeting boeiend zijn tus sen beide sterke persoon lijkheden, want ook kardi naal Arns is dat, gangma ker van de Braziliaanse kerk en leider van een groot aantal bisschoppen uit de derde wereld. Men mag aannemen, dat mil joenen Brazilianen Johannes Paulus II idolaat zullen vere ren. Don Paolo, zoals kort weg de kardinaal van Sao Paulo wordt genoemd, heeft echter een afkeer van een massa die slaafs een leider volgt. Hij wil juist, dat het volk zich massaal organiseert en zijn toekomst in eigen hand neemt. Daaraan werkt Don Paolo sinds hij negen jaar geleden tot bisschop van de grootste Latijnsamerikaanse indu striestad, Sao Paulo, werd be noemd. Hij pleit voor een „nieuwe samenleving", voor ..een nieuw Brazilië" zonder rijken en armen en heeft geen goed woord over voor de activiteiten van de multi nationals. In tegenstelling tot vele La tijnsamerikaanse geestelijken is Don Paolo geen „laat bloeier". Bisschoppen als mgr. Bravo in Nicaragua en wijlen mgr. Romeo in El Sal vador waren lange tijd min of meer bevriend met de heersende dictators, voordat zij in een kort tijdsbestek om zwaaiden en gevaarlijke vijanden werden van de machthebbers. Nog opvallen der was de „bekering" van de huidige minister van Bui tenlandse Zaken van Nicara gua pater Miguel d'Escoto, die in 1973 de staatsgreep van Pinochet nog publiekelijk verdedigde in verband met het gevaar voor „het commu nistische atheïsme". Don Paolo kent dergelijke spectaculaire wendingen niet. Zelfs wordt hem wel eens aangewreven, dat hij in het verleden radicaler was. In het begin van de jaren '70 botste hij geregeld zeer heftig tegen het militaire bewind. Hij hekelde de vervolgingen en de martelingen, bezocht kazerne- en gevangenispoor ten om vermiste gevangenen op te eisen en veroordeelde scherp het economische be leid. „Lang geleden veran derde ik van tactiek", gaf hij onlangs toe. „In elke periode hangt de actie af van de om standigheden. Hoe meer ta ken het volk op zich neemt, hoe beter het is." Daarom stopt hij nu bijna al zijn energie in de organisatie en uitbreiding van de basis gemeenschappen. En in het opbouwen van allerlei comi- te's, waarin steeds meer le ken zich bezighouden met het gebeuren in de samenle ving. Zo hielp hij onder meer van de grond komen de com missie „Justitia et Pax" (Ge rechtigheid en Vrede), stimu leerde de organisatie van de krottenbewoners, de verdedi ging voor de rechten van de mens, de gemeenschapscen tra in de volkswijken en de oprichting van een comité voor de politieke in het zuidelijk deel Deze 59-jarige Franciscaan van Duitse komaf beweegt zich de laatste jaren vooral achter de schermen. Hij droeg de instrumenten aan en bewoog het volk om het heft in eigen hand te nemen. Toch laat Don Paolo als het nodig is zijn gezicht nog steeds zien, zoals hij in april deed toen hij met woord en daad de 150.000 stakende ar beiders in de metaalindustrie steunde: de kerken werden afgestaan als stakingscentra en de basisgemeenschappen werden gestimuleerd om fi nanciële steunacties te orga niseren voor de gezinnen van de stakers. Zonder aan de weg te timme ren vormt Don Paolo leiders, beinvloedt hen, zoals hij dat ook doet met vele behouden de collega's. Het werk van de basisgemeenschappen bestaat volgens Don Paolo in feite uit de strijd voor „een nieu we samenleving". Om dat te bereiken doet hij als handig diplomaat vele concessies om aldus zoveel mogelijk bis schoppen te betrekken bij ..de stap vooruit". Een leer ling van hem is Leonardo Boff. een van de belangrijk ste theologen van Latijns Amerika, wiens naam enige tijd geleden werd genoemd in verband met maatregelen van het Vaticaan. Don Paolo verdedigde Boff en diens La tijnsamerikaanse bevrijdings theologie bij het Vaticaan, maar liet daarbij wel duide lijk blijken dat welke beslis singen het Vaticaan neemt, dit voor hem op generlei wij ze een breekpunt inhoudt. Don Paolo vermijdt categori sche uitspraken. Wel veroor deelt hij het kapitalisme en zegt tegén het marxisme te zijn, zoals het in de praktijk wordt toegepast: „Wij houden voor ogen als ideaal de situa tie, zoals die in het begin van het christendom bestond: so lidariteit en rechtvaardig heid. Zoeken wij een andere samenleving, dan moet zij ongetwijfeld rechtvaardiger, saamhoriger en socialer zijn. Als men dat socialisme wil noemen, akkoord, veel hangt af van de definitie die men daaraan geeft". Herhaaldelijk pleit Don Pao lo voor een „nieuw Brazilië", voor een „radicale verande ring", voor steun aan de ar men. de vervolgden, de on derdrukten, voor „een demo cratie, vooral ook op econo misch en sociaal terrein". Hij vertrouwt daarbij op de ba sisgemeenschappen, op de or ganisatie van het volk van onderaf. Don Paolo pleit als gezegd niet alleen, hij handelt er ook naar. Soms rechtstreeks, vaak via het bewandelen van omwegen: via praten met president Carter en met com munistische leiders, via het ontvangen van regeringslei ders en mensen van de oppo sitie om hen op hun fouten te wijzen. Hij is een persoonlij- de eerète minister van" Zim babwe, Robert Mugabe, wiens filosofie volgens zijn vrienden sterk overeenkomt met die van Don Paolo. De kardinaal van Sao Paulo is meermalen met de dood bedreigd. Hij haalt daarover zijn schouders op en zegt al tevreden te zijn met de jaren die hij heeft geleefd. Onmis baar is volgens hem nie mand, al is iedereen nodig. „Het werk gaat zonder mij ook door. die ontwikkeling is door niemand meer terug te draaien. De basisgemeen schappen in Sao Paolo be staan nu al uit ruim 200.000 leden. De groei vraagt steeds meer leiders en kaderleden. Daar ligt de taak van de kerk en niet in het ontwerpen van sociale modellen. Die gaan de christenen zelf ontdekken." Volgens Don Paolo moeten de veranderingen wel snel komen om „een gewelddadi ge explosie" te vermijden. Anderzijds evenwel meent hij, dat de weg naar „een nieuwe samenleving" niet sneller kan worden bewan deld „dan de rijping van de basisgemeenschappen toe staat". Korte metten Paus Johannes Paulus II heeft de Belgische pater Jan Schotte cicm benoemd tot nieuwe secretaris van de pauselijke commissie voor Gerechtigheid en Vrede (Justitia et Pax). Pater Schotte werkte tot nu toe bij het pauselijk staatssecreta riaat en was ook secretaris van de „Stichting Pius XII" voor het lekenapostolaat Hij volgt de jezuiet Hoger Heckel op, die onlangs werd- benoemd tot coadjutor van Straatsburg. Ter gelegenheid van het be zoek van de paus aan Brazilië heeft de Braziliaanse president een amnestie afgekondigd. Ge vangenen die veroordeeld zijn tot een straf van minder dan vier jaar wordt de gehele straf kwijtgescholden. Bij andere gevangenen wordt de straf verminderd. De amnestie geldt echter niet voor politieke ge vangenen. De aartsbischop van Eszter- gom en primaat van Honga rije, kardinaal Laszlo Lekai, brengt momenteel een be zoek aan Engeland. Hij is daar de gast van de angli- canse aartsbisschop van Canterbury, Robert Runcie, die hem vorig jaar toen hij in Hongarije was, heeft uit genodigd. Kardinaal Lekai zal ook de katholieke aarts bisschop van Westminster, kardinaal Basil Hume, be zoeken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 7