Kirk Douglas in „Posse
klassiek westernverhaal
herschi/drink
Overal in Nederland
zitten de piraten
NOS NOG STEEDS OP ZOEK NAAR VLIEGTUIG
TERUGBLIK
BEELD
SPRAAK
hou r1
het lJ
scherm
in het
oog
TELEVISIE VANAVO
TELEVISIE DINSDAG
RADIO VANAVOND
RADIO DINSDAG
RADIO/TELEVISIE
LEIDSE COURANT
MAANDAG 30 JUNI 1980 PA'
G-
-TAI
Overal in Nederland zitten ze, zo le
zen we in het artiestenblad „Disco-
namus", het blad van het Comité
voor Nederlandse Amusementsmu
ziek. Met die „ze" worden de als,
enthousiast omschreven jongens be
doeld, die met eigen radio-appara-
tuur het Nederlandse volk bedie
nen met gezellige muziek, waaron
der wordt verstaan het Nederland
se repertoire over klein leed en gro
te gevoelens. Pierre Kartner weet
daar als Vader Abraham alles van
en heeft aan die piraten een loflied
gewijd, waarin hij ze hartelijk be
dankt voor hun bijdrage aan het
populariseren en de verkoop van
de vaderlandse liederenschat. Hij
heeft voor die dankbaarheid goede
redenen. In zes dagen tijd ging zijn
single 12.000 maal over de toon
bank. En waar hem dit al vele ma
len eerder overkwam, is hij mo
menteel schatrijk.
Disconamus is de club, die al jaren er voor
ijvert, dat muzikanten, componisten en zan
gers loon naar werken ontvangen en in elk
geval betaald worden voor elke keer dat
hun werk de ether ingaat. Dat het om hoge
bedragen gaat blijkt uit de laatste uitkom
sten van de Buma, de bond voor auteurs
rechten. Vorig jaar kwam er voor de ernsti
ge muziek 1.706.000 gulden aan rechten bin
nen, voor radiomuziek 5.455.000, voor tv-
muziek 4.825.000, voor filmmuziek 2.033.000,
voor amusementsmuziek 1.899.000 en voor
mechanische muziek 16.777.000 gulden. Dat
is ruim twee miljoen gulden meer dan er
verleden jaar werd opgehaald.
Uit deze pot ontvangt elke artiest zijn deel.
Maar er zit geen cent bij van de piraten,
want die betalen niet voor wat ze op de
draaitafel leggen en de Buma kan hen niet
achterhalen, omdat de adressen niet bekend
zijn. Met de bejaardenhuizen heeft de Buma
minder moeite. In de recreatiezalen daar
wordt van tijd tot tijd gezellige muziek ge
draaid. De Buma wil daar geld voor vangen,
omdat het gaat om muziek in openbare
ruimten, zegt zij. De directies van bejaar
denhuizen zien die echter als besloten ruim
ten. De Buma haalde de rechter van de hoge
raad erbij en die stelde Buma in het gelijk,
zodat de bejaardentehuizen thans ook moe
ten betalen.
En dan te weten, dat heel wat artiesten niet
de minste moeite hebben met het niet-beta-
len van rechten door de piraten. Dat gemis
te geld komt langs een andere weg toch wel
bij hen terecht, zo redeneren zij. En de
praktijk bewijst het, want het leidt tot goede
verkopen van hun platen.
Henk Wijngaard, de zingende chauffeur
met de vlam in zijn pijp en met ruim baan
voor zijn „Container", zegt: „De piraten
hebben mij gemaakt". De „Sunstreams" za
gen hun „Aan de grens van de Duitse heu
velen" 100.000 maal verkocht en zeggen dit
uitsluitend te danken te hebben aan piraten.
De „Havenzangers" zouden zonder piraten
nooit platina in handen hebben gekregen.
En het een haalt het ander uit. Want een
1
Vader Abraham: „Liever op de piratenzender zonder betaling dan de Hilver-
sumse boycot met betaling".
goede verkoop van de Hollandse hymne
verschaft de zangers van dit repertoire weer
toegang tot „De losse groeven" van Chiel
Montagne, zodat ze ook hun opwachting
mogen maken op het scherm.
Pierre Kartner zegt daarover: „Natuurlijk
zou ik liever zien, dat de piraten legaal wa
ren en dat de auteursrechten werden afge
dragen. Maar op dit moment kies ik voor il
legaal gedraaid worden boven gehonoreerde
boycot". Hij maakt er geen geheim van met
grote gramschap te zijn vervuld jegens Hil-
versumse deejees, waarbij hij de „salonsocia
list Felix Meurders" met name noemt. Niet
minder heeft hij harde woorden over voor
Hugo van Gelderen en voor de „Los vast-
mensen" van de NCRV, waarbij hij even
min een uitzondering maakt voor Chiel
Montagne van de TROS. De ex-piraat Ver
onica doet er trouwens ook weinig aan. Al
les wat van ver komt schijnt voor deze
deejees beter en mooier te zijn, zo klaagt
Pierre, terwijl zij hun luisteraars het Neder
landse zangwerk onthouden. Op die manier
komt er ook heel wat Hollands geld bij bui
tenlandse artiesten terecht, dat volgens
Pierre thuis hoort in de zakken van de vo
calisten van het Hollandse lied. In Amerika
en Engeland wordt ook veel slecht werk
uitgebracht. Dat blijft echter binnen de
grenzen van die landen. Alleen de successen
worden geëxporteerd. Op diezelfde manier
moeten ook de Nederlandse artiesten een
kans krijgen om van hun werk een flop of
een top te maken. Laat het publiek dat
maar bepalen. Maar daarvoor moet dit werk
onder de mensen gebracht worden en niet
tevoren worden veracht en veronachtzaamd
door Hollandse deejees.
Deze kritiek uit de koker van Pierre Kart
ner en andere promotoren van het Holland
se geluid slaat overigens niet zozeer op de
mensen van Hilversum 3 dan wel op die
van Hilversum 1. Dat heet na de inkleuring
van Hilversum de zender te zijn voor licht
familiaal vertier. Maar daarop zoeken de
luisteraars tevergeefs. Zij gaan dan net zo
lang aan hun zenderknop draaien tot zij iets
leuks horen en blijken dan meestal op een
piraat te stuiten. Die werken volgens het sy
steem van voor het volk door het volk. Zij
worden wel eens door de politie gepakt,
maar dan duikt er een dag later alweer een
andere op. Of dezelfde op een ander adres,
waarbij nieuwe apparatuur wordt verschaft
en de boete wordt betaald door een bevrien
de platenboer. Bij de politie luisteren ze zelf
te graag naar dit soort muziek en dit zou er
de reden van zijn volgens de zelateurs van
het lichte lied, dat de politie niet al teveel
werk maakt van het opsporen van piraten,
terwijl deze toch met grote regelmaat illega
le zenders oprolt. Maar het wordt wel moei
lijk als er uitgezonden wordt vanuit auto's,
die zich regelmatig verplaatsen en als pla
tenmaatschappijen er via stromannen geld
in steken om hun platen aan de man ge
bracht te krijgen.
Dureco heeft kortgeleden zelfs een platen-
plugger in dienst genomen met de speciale
opdracht contact te leggen en te houden met
piratenzenders. Pierre Kartner heeft zin
gend voor deze figuur de weg geëffend door
de piraat op een voetstuk te plaatsen, waar
op deze troont in strijd met de wet en vanaf
die plaats nochtans de illegale liedcultuur
dient.
Na het afschrijven van het eigen PH NOS-vIiegtuig,
dat al twee stel motoren heeft versleten en nog maar
beperkt gebruikt mag worden, is de NOS nog steeds
op zoek naar een geschikt toestel. NOS-piloot Char
les v.d. Heyde heeft een mooi eigen vliegtuig op het
oog, een Rockwell Shrike Aero Commander. Dat
ding moet 750.000 gulden kosten en dat komt de NOS
niet zo goed uit
Omroepmensen zijn intussen blijven zoeken naar een
mogelijkheid om toch in de lucht te blijven, zowel
praktisch als ether-isch gezien. Dit kan als men ertoe
zou kunnen besluiten genoemde Rockwell te leasen.
Dit wil zeggen een tussenvorm tussen huren en ko
pen. Hierbij is men verplicht jaarlijks minstens 400
vlieguren af te nemen. Die hebben ze bij de omroep
niet nodig. Men denkt te kunnen volstaan met jaar
lijks 200 uur in de lucht. Het zoeken is dus naar een
gegadigde voor die andere 200 vlieguren, die betaald
moeten worden mèt 760 gulden per uur. Dat is niet
niks en daarom hebben enkele omroepen naar een
goedkopere manier van vliegen gezocht. Die vonden
ze bij Air Service Holland, die bereid is omroepmen
sen te vliegen voor rond 500 gulden per uur. De
NCRV heeft als eerste gebruik gemaakt van de dien
sten van Air Service en wel tijdens de Nationale
Fietsdag. Het vliegtuig werd hierbij ingeschakeld
voor het onderhouden van de radioverbindingen,
zoals ook het VARA-radioprogramma „Lijn 3" niet
zonder vliegtuig kan.
Charles v.d Heyde heeft zijn eigen bedenkingen te
gen de Air Service-vluchten. Dat toestel zou niet
kunnen vliegen bij slecht weer, althans grote moei
lijkheden krijgen, omdat het maar één motor heeft en
niet voorzien is van een ontdooi-apparatuur tegen ijs
afzetting. Hij noemt het verder onzin, dat een Roc
kwell te groot zou zijn om op het Hilversumse vlieg
veld te landen en dat het niet voldoend kleine boch
ten zou kunnen draaien, nodig om het radiocontract
met de grond in stand te houden. Aan een mooi weer-
vliegtuig zegt hij niks te hebben. Charles v.d. Heyde
zou er als vlieger moeite mee hebben als hij minder
benzine zou mogen laden, omdat er teveel aan appa
ratuur aan boord zou zijn.
Hij snapt niet, dat iedereen in Hilversum zijn kijk
geeft op radio- en tv-vluchten, terwijl maar heel wei
nigen verstand hebben van wat er voor vliegen komt
kijken. Met een gehuurd vliegtuig zou men jaarlijks
niet minder geld kwijt zijn dan voor een eigen toestel,
betoogt hij. Het hangt er maar vanaf welk soort
vluchten men wil maken. Hij heeft aan het NOS-be-
stuur een advies uitgebracht volgens de opdracht, dat
het om een toestel moest gaan, waarmee alle voorko
mende vluchten onder alle omstandigheden kunnen
worden uitgevoerd. En alleen op grond van een ver
standig advies kan het NOS-bestuur een goed besluit
nemen, vindt v.d. Heyde.
Met dit Air Service-vliegtuig is men in Hilversum aanzienlijk goed
koper uit, maar de eigen NOS-piloot noemt het een mooi weer-toe-
stel.
De speelfilm „Posse" is in alle opzichten een
film van Kirk Douglas, een van de Holly-
wood-veteranen die nog steeds op het witte
doek actief is. Douglas regisseerde de film
en speelt er zelf de niet erg sympathieke
hoofdrol in. Posse is het klassieke verhaal
van de eerzuchtige marshall Howard Nigh
tingale, een man met de ambitie om een
plaats in de senaat te verwerven en zijn eeu
wige tegenstander de treinrover Jack Straw-
horne. De bende van de treinrover wordt
door Nightingale's mannen overvallen en
alleen Strawhorne weet levend te ontko
men. De overval kost Strawhorne een buit
van 40.000 dollar en hij zint op wraak. Nigh
tingale, die bij zijn toekomstige kiezers niet
erg populair is, ziet in dat zijn kansen om
senator te worden aanmerkelijk hoger wor
den, als hij erin slaagt Strawhorne te pak
ken te krijgen. Dat lukt aanvankelijk, maar
niet voor lang. Strawhorne ontsnapt en ver
nedert zijn tegenstander in het openbaar.
Nightingale kan zijn politieke ambities ver
der wel vergeten. De rol van Strawhorne
wordt gespeeld door Bruce Dern.
Ned. I. 20.20 uur.
naald, deze Egyptische obilisk, werd gezien als
statussymbool.
Ned. I, 22.15 uur.
Kaz
„Zo behandelt men geen dame", is de titel van
de aflevering uit de Amerikaanse serie Kaz.
Het gaat deze keer over de mooie vriendin van
de baas, die moet worden verdedigd. Kaz valt
van de ene verbazing in de andere, als hij te
maken krijgt met het privé-leven van zijn baas
en dat van de mooie Linda Milliken.
Ned. II, 20.27 uur.
Sportpanorama
Cleopatra
Kirk Douglas als marshall Howard Nightingale in
„Posse".
In „Cleopatra's naalden" wordt uitgelegd wat
de betekenis is van de obilisken uit Egypte, die
te vinden zijn in Londen, Parijs, New York, Is-
tanboel en Rome. Onder meer wordt in deze
BBC-documentaire verteld, hoe een dergelijke NedT II, 22.25 uur.
In Sportpanorama beelden van wedstrijden uit
de Olympische Spelen voor gehandicapten. Ook
brengt deze uitzending veel over van de sfeer,
rond de ruim 2000 lichamelijk gehandicapte
sportmensen uit meer dan 40 landen, tezamen
in Arnhem en Veenendaal.
Ned. II, 21.55 uur.
North Sea
Theo Ordeman en Bob Rooyens brengen hoog
tepunten uit het North Sea Jazz Festival. Waar
mee een voorproefje wordt gegeven van deze
monsterproduktie van Paul Acket, die over en
kele dagen te beleven valt in het Haags Con-
NEDERLAND 1
NOS
18.00 Nieuws voor doven en
slechthorenden
18.50 Emilie
18.55 Journaal
TROS
18.59 Bassie en Adriaan
19.20 De bedreigde dierenwe
reld
19.45 Kieskeurig
20.20 Posse, Westernfilm
NOS
21.37 Journaal
TROS
21.55 Posse (vervolg)
22.15 Cleopatra's naalden
NOS
23.10 Journaal
NEDERLAND2
NOS
18.55 Journaal
AVRO
18.59 Alleen op de wereld
19.25 Mork en Mindy
NOS
20.00 Journaal
AVRO
20.27 Kaz
21.15 Televizier Magazine
21.55 AVRO's Sportpanorama
presenteert de
Olympische
Spelen voor
Gehandicapten
1980
22.25 North Sea Jazz Festival
NOS
23.20 Journaal
,>EID
DUITSLAND 1
20.00 Journ. 20.15 Der i
Monte Christo, tv-serie. 2ï
22.00 Licht progr. 22.30 AktiJ>crDl
Citizen Kane, speelfilm. 0.5 irWO
(Reg. progr.: NDR: 18.00 Speren C'
Aktual. 18.45 Kleuterserie,, de
i, der gute Konig, - -
eg. mag. 19.59 Pro<l'
WDR: 18.00 Amus.progr. Aare
ser Geschichten, tv-serie. 1 Ie P'
billowitsch, tv-serle. 18.40
gen Wieber von Windsor,
19.15 Aktual. 19.45 4 tel vorf
DUITSLAND 2 k
18.20 Chopper 1 ...bitte meldB
tle-serie. 19.00 Journ. 19.3^
muziekprogr. 20.15 Tv-film iJL
cussie. 21.00 Aktueel mag. 21 m
ter Verschluss, tv-spel. 23.01
23.10 Journ.
DUITSLAND WDR 3
18.00 Kleuterprogr. 18.301
Scheidkunde. 19.00 Peter Fr
bens, schilder en diplomaat,
GEZAM. PROGR. NDR-WDR -
20.00 Journ. 20.15 Doc. 21.2j J
geschenkt (It's a Gift), sr
22.30 Inform, progr. 23.00[
progr.
BELGIE NEDERLANDS
Tussen 18.00 en 18.30 S|
18.30 Tekenfilm. 18.35 Ji
19.20 Korte film. 19.30 Verkor ai
19.35 Meded. en Morgi
Journ. 20.10 Weerber. 20.1!
progr. 21.05 Penmarric,
21.55 Cultureel progr. 22.!
filmverslag.
BELGIE FRANS P.in
18.50 Gevar. kinderprogr.?1
Sportprogr. 19.00 Muziekprogjr
Reg. mag. 19.29 Zeerber.jwoi
Journ. 19.55 Sportprogr. 20.1 ha
progr. 22.30 Journ. L n(
NEDERLAND 1
NOS
13.00 Nieuws voor doven en
slechthorenden
NEDERLAND2
NOS
13.00 Nieuws voor doven en
slechthorenden
16.00 Studio Sport-Extra,
met Tour de France en
Tennis op Wimbledon
DUITSLAND 1
10.00 Journ. en aansl. aktual. 10.25
Die verlorene Ehre der Katharina
Blum, tv-spel. 12.10 Inform, progr.
12.25 Aktueel magaz. 12.55 Perso-
verz. 13.00 Journ. 15.55 Joi
Filmdocum. 16.45 Kinderproj
Sport. 17.50 Journ.
DUITSLAND 2
16.00 Cursus wiskunde. 16.30
voor ouderen. 17.00 Journ. lij
Neunte, tv-serie. 17.35 Gevar.L,
België Frans 2
15.00 Reportage vanuit Wimj
Aansl.: Zie net 1.
iziek. 20.45 Heitor_.VS
een conllhet (3). 21.30
ïaandag. 22.25 Bond Zonder Na
HILVERSUM 1
leder heel uur nieuws. TROS: 18.11 Aktua
18.25 De Kinderplatenbak. 18.45 De Plane
teneler, hoorspelserie. 19.02 Tross-country
20.02 Zomaar's avonds. 21.30 Tros Bit
Band Festival 1980. 22.02 Boudewijn de NOS: 23.55 Nws.
Groot- live". NOS 23.02 Met hel oog c
morgen. AVRO: 00.02 Pim - - -
bs' Platens-
7 1.02 One o'clock jump. 2.02 AVRO's
Service Station. 6.02 Muziek en verkeersin-
form. (6.30 AVRO's Radiojourn.).
HILVERSUM 2
NCRV: 18 00 Muziek in vrije tijd. 19.00
NCRV-leerhuis. 19.15 Psalm van de week.
19.30 Bandstand. 2.00 Bariton en piano:
HILVERSUM 3
leder heel uur nieuws. NOS:
Avondspits mei de Nationale
AVRO: 19.02 The 7 o'clock show
Steenen Tijdperk. 21.02 Superclea
12.30
AVRO'!
gence.
leder heel uur nieuws. AVRO:
(7.03, 7.30, 8 03. 8 30 AVRO'S
Radiojourn.) 9.03 Tekst en uitleg.
9.08 (S) Concertant. 10.02 De
Zandbakshow. 10.10 (SenM) Ar
beidsvitaminen. 11.02 Biels en
leton. 11.30 (S) Rondi
(S) Mon vieux, ma vieille. 13.03
5 Radiojourn. 13.20 (S) De AVRO dili-
13.55 Beursplein 5. NOS: 14.02 Tour
ance. AVRO: 14.05 (S) 'n Middagje
NOS: 15.02 (S) Radio Tour de Fran-
H.VOORL.: 12.16 Uitz. voor
12.26 Meded. voor land-
Nws 12 36 Echo. 13.00 Nws. 13.
13.30 Vakantieleed. NOS:14.30
23:34...". KRO: 15.15 Boekenwijshe
Geen verboden toegang. 16.30 Hi
twaalf. progr. 17.24 Meded. 17.30 Nws. 17
KRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtengym.
7.20 Hei levende woord. 7.30
Nws. 7.36 Echo. (8.00 Nws.) 8.36
Amus.muz. 8.50 Postbus 900.
'Mrrt 9 00 Gym. voor de vrouw. 9.10
lﻫ Waterstanden. 9.15 Scheep
spraat. 9.20 De letter M. 10.30 Ouder wor
den we allemaal. 11.00 In het spoor van
Jack Kerouac (2). 11.30 Ratel. OVER-
De VPRO besteedde gistera
vond zijn hele zendtijd aan een
documentaire „Over een Duit
se familie". Een ietwat genera
liserend eufenisme voor het
verhaal van vier generaties
Wagner, die door Richard zijn
ontketend. De „Wagner-story"
zou zoiets in Amerika onge
twijfeld hebben geheten. Het
was overigens een eigen pro-
duktie, waarin met name
Cherry Duyns, die de inter
views deed, de hand had. Wat
(dus) betekende dat het vooral
ging om de menselijke achter
gronden, al kon men uiteraard
niet geheel langs het „Totaal
theater", de „Gesamtkunst" of
hoe het allemaal heet, heen
kon. Dat de accenten zo lagen
kwam althans ondergetekende
(die niet kan ontkennen dat
hij van de muziek van Wagner
bijna lijfelijk in het ongerede
raakt) uitstekend van pas. Dat
het een uitermate fascinerende
zaak betreft staat overigens
uiteraard als een paal boven
water. En ook dat er nauwe
lijks een meer geschikte man
denkbaar is om haar aan te
pakken dan Duyns met zijn
nuchter-kritische, zij het van
werkelijke belangstelling ge
tuigende interviewtrant. Zij
deed in het bijzonder weldadig
aan nu hij geconfronteerd
werd met een figuur als bij
voorbeeld Winnifred Wagner,
de schoondochter van Richard.
Gezegd moet worden dat men
sen 3s Gottfried Wagner en
vooral ook Friedelind Wagner
(toch altijd nog de kleindoch
ter van Richard) zo op het oog
toch wel aardig ontsnapt ble
ken aan de ondoordringbaar-
mistige sfeer die haar nog om
ringde. Laatstgenoemde kon
zich nog herinneren hoe zij als
kind, in 1923, Hitler in Beierse
korte broeg en kuitkousen in
Bayreuth had mogen begroe
ten, en dat moet een mens
toch niet in zijn koude kleren
gaan zitten. Maar goed, het
was ongetwijfeld een voortref-1»
felijke, heldere documentaire
over een bijzonder troebel fe
nomeen.
Zaterdagavond een en al film-
(serie) wat de klok sloeg. De
VARA had daarbij „Rubia's
Jungle", een rolprent uit 1970
van het destijds bekende film-
TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S!
Cio. 9.00 Nws. 9.02 (S)
een orgel in Zwolle. 9.30
heinde en verre. 10.00 Tl
lien lot twaalf. 12.00 Nul}
(S) Hel grote concou"
(S) De meest verkochte klass. ti<
Koren - Korpsen. 14.00 Nws. 1
hoge "C". 14.30 (S) Guitariteiten. 1
Belcantorlum.
duo Pim (de la Parra) en
(Verstappen) van stal gel
Dit werd „Een liefdesn0(
rie" genoemd, maar da
slechts een camouflage
een ouderwetse liefde jr
worden genoemd, zoals al
een toen en nu dus opi a
kon vaststellen. „Achtej.
Nieuws" wierp zich nog[0
op het langgerekte olieb: a
debat of op, zoals W.L.I
ma het noemde „de 1<
nacht van het kabine
Agt. Henk van Hoorn
viewde drie CDA'ers, die
hadden gegeven van
kend stemgedrag" en liet
oppositieleider Den Uyl
dervraagd door Brugsma
ve) commentaar op lev
Een herhaling van reed
.kende gezichtspunten al
'men.
HERMAN HOFHU1
ADVERTENTIE
makjedmhHamkal...ml tewen
Herschl Cassis met zuiver
nineraal water, zuivere vruchtensappen^
uitsluitend natuurlijke suikers zonder toevoeg»
onnati- -rlijke smaak- of kleurstoffen
Henchi/Hoerabroektel. (045) 21 17 77