Stroeve relatie tussen kerk en staat maakt bezoek van paus aan Brazilië tot ongemakkelijke zaak I Italië zet meesterbouwer Palladioin de schijnwerpers iiiiiiiiiiiiiii 3M zoekt voorde verkoopbinnendienst een representatieve man of vrouw die de klanten alle service weet te geven. 3N STAD/GEWEST LEIDSE COURANT ZATERDAG 28 JUNI 1980 P^_ kerk, maar ook als broeder van alle Brazilianen en alle mensen". Met deze woorden hebben de Braziliaanse bis schoppen het bezoek aangekondigd, dat paus Johannes Paulus II maandag zal beginnen aan Brazilië en dat tot 12 juli zal duren. De paus, zo zeggen de bis schoppen, zal vooral aandacht besteden aan de kleine man, de verdrukten en de lijdenden. Hij zal aandacht vragen voor rechtvaardige politieke, economische en maatschappelijke verhoudingen. Deze boodschap van de bisschoppen van een land, waar de kerk steeds meer een stuwende kracht wordt in de strijd voor de mensenrechten en sociale rechtvaardigheid kan meer genoemd worden dan een aan kondiging van het pauselijk bezoek alleen. Zij kan tevens gelden als een antwoord aan bezorgde gelovigen die vrezen, dat de paus als staatshoofd komt en als zodanig de hand schudt van de verdrukkers van het volk. Het bezoek van de paus komt op een mo ment, dat de verhouding tussen het militai re bewind en de kerkelijke autoriteiten slechter is dan ooit. Het land, waar tachtig procent van de bevolking over nog geen vijfentwintig procent van het nationale in komen beschikt, staat voor enorme binnen landse problemen. Zo vormen de hoge kos ten van het levensonderhoud de oorzaak van een toenemend aantal sociale conflic ten, waarin de kerk partij kiest voor de minder bedeelden. Vorig jaar uitten de 280 Braziliaanse bis schoppen, in een door allen ondertekend document, felle kritiek op de economische en sociale politiek van de regering. De bis schoppen verweten de regering, dat zij al het geld concentreert bij de rijken, dat zij geen moed heeft de ellende in de favela's de beruchte krottenwijken aan te pakken en dat zij de inflatie niet doeltref fend bestrijdt. Zij komt nooit met funda mentele oplossingen. De bisschoppen keurden de neiging van de regering af om de economische situatie voortdurend als „het Braziliaanse wonder" af te schilderen en stelden voor de lonen reëel te maken, de prijzen van de noodza kelijkste levensmiddelen te stabiliseren en te zorgen voor deugdelijke huizen, goede kleding en efficiënte ziekenzorg. De grond moet volgens de bisschoppen opnieuw en eerlijker worden verdeeld. De bisschoppenconferentie van Brazilië wilde met dit stuk de belofte inlossen die zij de armen hebben gedaan tijdens de derde Latijnsamerikaanse bisschoppenconferentie begin vorig jaar in het Mexicaanse Puebla. Zij beschouwen zich als valse herders, zo lang zij niet de moed hebben om de sociale problemen het hoofd te bieden. De regering neemt de kerk haar maat schappelijke activiteit niet in dank af. Uit een studierapport van de bisschoppen blijkt, dat tussen 1968 en 1978 dertig bis schoppen zijn vervolgd wegens hun strijd tegen de armoede en het sociale onrecht. In diezelfde tien jaar werden ruim honderd priesters en driehonderd leken gearres teerd. Een van de exponenten van de sociale strijd van de kerk in Brazilië, zeker voor het buitenland, is de aartsbisschop van Olinda en Recife, Dom Helder Camara. Hij zal op 7 juli de gastheer van de paus zijn. Tegen de muur van de kamer, waar Johan nes Paulus II verblijf zal houden heeft hij een stadsplan van Recife opgehangen, waarop de krottenwijken met rood zijn om lijnd. In een interview met het Franse persbu reau AFP zegt Camara: „De paus heeft ge zegd, dat hij geconfronteerd wenst te wor den met een aantal van de meest schrijnen de problemen van het land en zijn bezoek niet wil beperken tot alleen maar het bekij ken van de steden. Wij hebben de paus ge vraagd, dat hij zich in Recife speciaal zou richten tot de landarbeiders. Hij zal de krottenwijken bezoeken in Rio de Janeiro en Salvador. In Sao Paulo zal hij zich rich ten tot de industrie-arbeiders en in het Amazonegebied wacht hem het indianen- probleem. Dat zijn de problemen waarmee de kerk van Brazilië het meest is begaan." Op de vraag of de paus naar Brazilië komt om kerk en staat te verzoenen, zegt Helder Camara: „Neen, onze opdracht ligt hier, tussen de mensen. Zij bestaat erin de chris telijke normen in de politiek duidelijk te stellen. Wij moeten geen partijpolitiek be drijven, maar wel een politiek die voort spruit uit een bezorgdheid voor de grote oplossing menselijke problemen. De kerk in Latijns- Amerika heeft eeuwenlang het gezag en de bestaande maatschappelijke orde gesteund. Wij werkten samen met de regering en de rijken. Eigenaardig genoeg heeft niemand ons toen verweten, dat wij aan politiek de den. Op het ogenblik dat de wrede werkelijk heid ons verhinderde nog langer een steun pilaar te zijn van de sociale orde, die in fei te niet bestaat, en op het ogeblik, dat wij het als onze christelijke en menselijke plicht hebben ervaren de onrechtvaardig heden aan de kaak te stellen en wij ons hebben ingezet voor de verbetering van de levensvoorwaarden van diegenen die in mensonwaardige omstandigheden leefden, op dat ogenblik werd ons in de schoenen geschoven, dat wij aan politiek deden en is men ons subversievelingen en communis ten gaan noemen." „Wij gaan door", zegt Dom Helder Camara, „omdat wij er absoluut zeker van zijn, dat hetgeen wij doen in de lijn ligt van het evangelie en omdat wij alleen Christus als leider erkennen. Wij leven in een systeem, dat alleen maar rijkdom kan produceren ten koste van grote armoede. Ik zeg steeds tegen mijn mensen, dat het vanzelfspre kend is, dat de armen en onderdrukten, wanneer zij zich van dezelfde wapens be dienen als hun onderdrukkers, worden vernietigd. Wij moeten onze eigen wapens gebruiken en dat is onder meer ons volk, dat zich verenigt. Het grote geheim van de voor onze problemen is niet, dat de armen zich gaan vastklampen aan de rij ken, maar dat de armen zich verenigen met de armen". Dom Helder Camara zegt nooit veel ver trouwen te hebben gehad in het „program ma van politieke openheid" van president Joao Figueiredo. „Zolang de ideologie van de nationale veiligheid blijft gehandhaafd als „de" waarde onder de waarden kan nie mand in ons land rustig leven. In naam van het behoud van deze nationale veiligheid is in Brazilië alles toegestaan. Dit weegt als een voortdurende dreiging op ons land. Het is heel goed mogelijk, dat op een dag de Brazilianen al deze zogenaamde open deu ren en vensters opnieuw gesloten vinden, hetgeen niet iedereen zal verwonderen." Tegen de voorgevel van de woning van de aartsbisschop zijn met kwistige hand een aantal onvriendelijke leuzen gekalkt: „Weg met de rode geestelijkheid", „Redt onze kinderen van de communistische pries ters", „Weg met de marxistische kateche- se". Dat de sfeer geladen is blijkt ook uit een aantal anonieme bedreigende telefoon tjes, die Camara vorige week ontving: „Als je het lef hebt naast de paus in de wagen te stappen, breng je het er niet levend af". Het ziet er naar uit, dat het voor de paus geen gemakkelijk bezoek zal worden. Aan de ene kant is er de verwachting van veel gelovigen en hun leiders, dat de paus op komt voor de zwakken. Aan de andere kant zijn er de autoriteiten die een confron tatie zoveel mogelijk zullen proberen te vermijden. De Duitse bisschop^ ben paus Johannes II officieel voor een uitgenodigd. Het heeft daarop nog nie geerd. Al eerder ci den er berichten, paus naar Duitsla gaan. Als datum wi noemd 15 november het dan zevenhonde geleden is, dat de in; geboren Albert de een van de grote ge uit de Middeleeuwe: leed. Overigens heef] naai Jaime Sin van 1 na een bezoek aan R zegd, dat de paus in i ber de Filippijnen zaj ken. De Afrikaanse republj babwe en het Vaticai ben besloten diplomat- trekkingen aan te knj wel op ambassadeuren De patriarch van 4;, risch-orthodoxe ker^ r Ignatius Yakoub III,t g week in Damascus !ur, gevolgen van een l^st val overleden. Hij isgge oud geworden. Op (t j. had hij in het Vaticsoej ontmoeting met de nfs had, waarbij er voïfear laatste „werkelijke ^j- gang" op de weg npk« reniging was gebo<£ra patriarch sprak bij genheid als eerst&n; rooms-katholieke leitje algemene audiëntie bd, LEIDEN: H. Lodewijk za. 10.00 u. en 19.00 u.. zo. 8.30 u.. 10.00 u. hoogmis. 11.30 u.t 18.00 u.. 19.00 u. Lol; H. Middelares za. 19.00 u.. zo. 9.30 u. hoogmis] 11.30 u.; O.L. Vr. Onbevl. Ontv. za. 19.00 u., zo. 9.30 u.. 10.45 u. hoogmis. 12.15 u.; St. Antonius van Padua za. 19.00 u. euch. met muzikale omlijs ting. zo. 9.30 u.. 11.00 u. euch. met koor; H. Leo- nardus za. 19.00 u.. zo. 9.00 u., 10.45 u. hoogmis u.: H. Petrus za. 19.00 u.. zo. 9.00 u., 10.30 u. hoog mis. 12.00 u. en 18.00 u.; O.L. Vr. Hemelvaart zat. 19.00 u., zo. 8.30 u., 9.30 u., 11.00 u. euch., mmv. Dames en Herenkoor; Oud Kath. Kerk zo. 10.00 u. hoogmis. AARLANDERVEEN: za. 19.00 u., zo. 7.30 u.. 10.30 u. hoogmis; dep. Ter Aar zo. 9.00 u. hoogmis, 12.00 u. mis, mmv. Bronzangertjes: H. Bonlfatius za. 19.00 u., Zo. 9.45 u. hoogmis, 11.30 u.; H. Pius za. 19.00 u., zo. 9.00 u., 10.30 u. hoogmis BOSKOOP: za. 17.30 u. in De Stek, 19.00 u. In parochiekerk, zo. 9.30 u. en 11.00 u. par. kerk. HA2ERSW0UDE-D0RP: H.H. E: .gelbewaarders za. 19.00 u. met orgel, zo. 8.00 u.. 10.00 u. hoogmis, 11.30 u. HAZERSWOUDE-RIJNDIJK: zo. 10.00 u. euch. H. Bernardus; Het Anker za. 19.00 u. euch., zo. 8.45 u. en 11.15 u. euch. HOOGMADE: za. 19.00 u., zo. 10.00 u. KAAG-ABBENES: za. 19.00 u., zo. 8.00 u. hoogmis. KATWIJK A/D RIJN: za. 19.00 u., zo. 9.30 u. hoogmis, 11.15 u.; Kerkge meenschap Rijnsburg za. 19.00 u., zo. 10.30 u. LANGERAAR: za. 19.00 u„ zo. 8.30 u„ 10.00 u. hoogmis, 11.30 u. LEIMUIDEN: za. 19.00 u., zo. 7.30 u., 9.30 u. hoogmis, 11.15 u. LISSE: Agathakerk, za. 19.00 u., zo. 10.00 u., 11.30 u.; dep. Poelpolder za. 19.00 u.. zo. 9.00 u. en 11.30 u.; Ma- riakerk, za. 19.00 u. (eerste zaterdag v.d. maand jongerenviering), zo. 8.30 u., 10.00 u. hoogmis, 11.45 u.; H.H. Engelbewaarders za. 19.00 u., eerste zondag v.d. maand: 8.00 u„ 9.30 u., 11.00 u. hoog mis, 17.45 u.; overige zondagen: 8.00 u., 9.30 u. hoogmis, 11.00 u. en 17.45 u. NIEUWKOOP: za. 19.30 u.. zo. 9.00 u. hoogmis, 10.45 u. NIEUWVEEN: za. 19.00 u., zo. 9.00 u. en 11.00 u. NIEUW VENNEP: za. 19.00 u„ zo. 9.30 u. hoogmis, 11.00 u. euch. NOORDEN: za. 19.30 u„ zo. 9.00 u.. 10.30 u. hoogmis. NOORDWIJK AAN ZEE: (Maria ter Zee) za. 19.00 u. euch. met samenzang, zo. 9.30 u. hoogmis lat. zang, 11.00 u. euch. met sa menzang. NOORDWIJK-BINNEN: za. 19.00 u.. zo 8.00 u„ 10.00 u. hoogmis, 11.30 u. NOORDWIJKERHOUT: St. Jozef za. 19.00 u. euch. met zang, zo. 8.30 u. euch met zang. 10.00 u. euch. met koor; St. Victor za. 19.00 u. euch met afwisselend dames- of heren koor, zo. 9.30 u. hoogmis met dameskoor, 11.00 u. euch. met samenzang OEGSTGEEST: St. Willibrord za. 19.00 u., ZO. 9.00 u., 11.00 u. hoogmis. Bonaventura Mariënpolstr. za. 18.30 u. euch. ned., zo. 9.00 u. euch. ned, 11.00 u. euch. latijn. OUD ADE: za. 19.00 u., zo. 8.30 u. hoogmis. 10.30 u. gemeen schapsmis. OUDE WETERING: za. 19.00 u.. zo. 9.30 u. hoogmis. 11.30 u. ROELOFARENDSVEEN: Maria Presentatie: za. 19.00 u., zo. 8.00 u., 9.30 u. hoogmis. 11.00 u.; H. Petrusbanden za. 19.00 u., zo. 9.30 u. hoogmis, 11.30 u. RIJPWETERING: za. 19.00 u., zo. 7.30 u., 9.00 u. hoogmis met heren koor, 10.30 u. SASSENHEIM: za. 19.00 u.. zo. 9.30 u. hoogmis, 11.00 u. STOMPWIJK: za. 19.30 u., zo. 8.00 u., 9.30 u. hoogmis, 11.00 u., 18.00 u. VOORHOUT: za. 19.00 u., zo. 9.00 u. hoogmis, 10.30 u., 11.45 u. VOORSCHOTEN: St. Laurentius: za. 19.00 u.. zo. 10.00 u. euch. (koor en volkszang). 11.30 u. (euch. met zandur Hofland: zé. geen dienst, zo. 11.00 u. (lq. zang) 031 WARMOND: me za. 19.00 u.. zo. 8.30 u., 10.00 u. hoogmoet WOUBRUGGE: mcj za. 19.00 u.. zo. 10.00 u. hooamis. >he lat ZEVENHOVEN: za. 19.00 u., zo. 9.00 u. hoogmis, 10.45 iL ZOETERWOUDE-RIJNDIJK: en Meerburgparochie za. 19.00 u. met wisse] ren; zo. 9.30 u. hoogmis met wisselen^ v '11.00 u. met volkszang. ZOETERWOUDE: St. Jan Zuidb. weg za. geen dienst, zc K hoogmis, 11.00 u.; Chr. Dienaarkerk za.anl met zang, zo. iO.OO u. hoogmis. iin OE ZILK: ri™ H. Hartparochie za. 19.00 u.; zo. 10.00 u.r LEIDEN Hervormde Gemeente: Hooglandse Kerk: 10 ds. Lamping. 11.45 Oecum. Studenten- dienst; Marekerk: 10 ds. Meyers. 17 ds. Kooien; Maranathakerk: 10 ds. v. Everdlngen; Merenwijk: 9 30 pastoor van Well; Bethlehemkerk: 10 ds. Pan- nekoek; Bevrijdingskerk: 9 ds. Geursen, Leider dorp; Vredeskerk: 10 ds. Jongeling. Leiderdorp; Eglise Wallone: 10.30 pasteur Ribs; Acad. Zieken huis: 10.15 ds. Bovenberg; Diaconessenhuis: 10.30 ds. Arkeraats; Jeugdkapel Vredeskerk 10.30.; De Goede Herder 10.30. Gereformeerde en andere kerken: Zuiderkerk: 10 ds. Heule; Petrakerk: 10 ds. Horten- sius; Oude Vestkerk: 10 ds. Koolstra; Maranatha kerk: 10 herv. pred.; Bevrijdingskerk: 10.30 ds. Hof man. Groenhoven; Jeugdhavendiensten: De Mirt 10 uur. Het Mierennest 10 uur; Merenwijk aula Valken pad 9.30 en 11 eucharistie/avondmaal; Geref. Ge meente: 10 en 16.30 ds. Boogaard; Chr. Geref. Kerk: diensten 10 en 17; Geref. Kerk Vr.: 10 en 17 ds. Gootjes; Geref. Gem. Nederland: 11.30 en 17.30 Leesdiensten; Doopsgezinde en Rem. Kerk: 10 dhr. Knoppers; Baptistengemeente: 10 Dienst; Evang. Luth. Kerk: 10.15 ds. Kuypers, Lelden; Nieuw Apos tolische Kerk: 9.30 en 16 Diensten; Evang. Chr. Ge meenschap: 10 dhr. Dikkes; Leger des Hells: 10 en 19.30 Samenkomsten; Zevende-Dags-Adventisten: 11 ds. Bouwer; Evang. Centrum Zijlsingel 2a: 10 dhr. Zijlstra; Zendingswerk Middern.groep Jeruel: 18 Samenkomst. AARLANDERVEEN Herv. Gem.: 10 dhr. Christ, Leiden. 19 dhr. Stam, Nieuwkoop; Geref. Kerk: 10 ds. de Vries. Ede, H. Av., 19 ds. Kersten, Scheve- ningen; Chr. Geref. Kerk: 9.30 en 18.30 Diensten. TER AAR Herv. Gem.: 9.30 en 18.30 ds. Klein Kranenburg; Geref. Kerk: 9.30 en 18.30 Diensten. ABBENES Herv. Gem.: 9.30 Dienst des Woords. ALPHEN A.D. RIJN Herv. Gem.: Opstandlngs- kerk: 9.30 ds. v.d. Heiden, 18.30 ds. de Jonge; Ad- ventskerk: 9.30 ds. Bogers, 18.30 ds. Ohee; Kruis kerk: 9.30 ds. de Jonge; Geref. Kerk: Salvatorkerk: 9.30 ds. Mulder, 18.30 ds. Stolk; Maranathakerk: 9.30 ds. Stolk, 18.30 dienst in Adventskerk; Baptis tengemeente: 10 ds. Harland, 18.30 ds. Mltes; Gemeente: 10 Samenkomst. ALPHEN-NOORD (OUDSHOORN-RIDDERVELD) Herv./Geref. diensten. Goede Herder: 10 ds. Mul der, 18.30 ds. Bezemer; De Bron: 9.00 ds. v.d. Ree, 10.30 idem, 18.30 ds. Moll; Ashram-Coll.: 9.30 ds. Moll. ALPHEN-NOORD: Sionskerk: 9.30 ds. De Jager, Oude Tonge. Oudshoornseweg: 10 ds. Oort. BODEGRAVEN Herv. Gem.: Dorpskerk: 9.30 ds. Richter, 18.30 ds. v.d. Wiel, Elburg; Salvatorkerk 9.30 ds. Droogers. 18.30 ds. Blom, Ridderkerk; Be thlehemkerk: 9.30 ds. de Vreugd, 18.30 ds. Voor- douw. Heerde; Geref. kerk: Diensten 10 en 18.30. BOSKOOP Herv. Gem.: Dorpskerk: 9.30 ds. Stel wagen, 18.30 ds. Heymans; De Stek: 9.30 ds. Dijk stra; Geref. Kerk: 9.30 ds. Omta, 17 ds. Haakman. Zwammerdam; Chr. Geref. Kerk: 9.30 en 17 ds. Van Langevelde. HAZERSWOUDE Herv. Gem.: 9.30 ds. Oosthoek, 18.30 ds. Lafeber, Alphen; Geref. Kerk: 9.30 Dienst. 17 ds. Stolk. Alphen. HOOGMADE Herv. Gem.: 10 ds. Hemmes, Oegstgeest. DE KAAG Herv. Gem.: 9.30 ds. Kolkman. KATWIJK A.D. RIJN Herv. Gém.: Dorpskerk: 10 en 18 ds. Aarents, H. Av.; Ontmoetingskerk: 10 en 18.30 ds. Gebraad, H. Av. en Dankz.; Geref. Kerk:, 9.30 Dienst, 18.30 ds. Kersten. KATWIJK AAN ZEE Herv. Gem.: Nieuwe Kerk: 10 ds. Visser, 18 ds. Boer. afscheid; Oude Kerk: 10 ds. Boer, 17 ds. Arkeraats; Ichtuskerk: 10 ds. Vroe- gindewey; Pnielkerk: 9.30 ds. van Roon, 17 ds. Vis ser; School: 10 kand. Nijland, Maartensdijk; Geref. Kerk: Triomfatorkerk: 9 en 10.30 ds. Kersten, 17 Dienst; Chr. Geref. Kerk: Diensten 10 en 17: Volle Ev. Gem. Rijnland: 9.45 ds. Bulthuis; Soeflebewe- ging 16 Eredienst. KOUDEKERK A.D. RIJN Herv. Gem.: 10 ds. La feber, 19 ds. Bogers (in Geref. Kerk); Geref. Kerk: 9.30 en 19 Diensten. LEIDERDORP Herv./Geref. Kerken: Dorpskerk: 10 Dienst; Hoofdstraatkerk: 10 Dienst; Scheppings- kerk: 9 en 10.30 Diensten. LEIMUIDEN Herv. Gem.: 9.30 ds. Zoutendijk; Geref. Kerk: 9.30 drs. De Raadt, Valkenburg, 19 ds. Los. LISSE Herv. Gem. Dorp: 10 en 19 Ds. De Gelder; Pauluskerk: 10 ds. 't Hooft; Geref. Kerk: 10 ds. Vro lijk, Katwijk. 19 Dienst; Chr. Geref. Kerk: 10 Lees- dienst, 16.30 ds. Rebel; Geref. Gemeente: 10 en 16 ds. Hakkenberg; Geref. Kerk Vr. Pr.str.: 10 Lees- dienst, 15 ds. Joosse; Geref. Kerk Vr. BV Salv.: 10.45 ds. Schuurman, H. Av., 17 ds. Schuurman. NIEUWKOOP Herv. Gem.: 9.30 ds. Bronsgeest; Geref. Kerk: 9.30 Dienst, 18.30 ds. Rang, N.-Ven nep; Chr. Geref. Kerk: 9.30 Dienst, 14.15 ds. Ham stra, Alphen. NIEUWVEEN Herv. Gem.: 9.30 ds. Oosterom, Tienhoven, 18.30 ds. Heykoop. NIEUW-VENNEP Hgrv. Gem.: 9.30 ds. Quak, ds. Visser. NOORDWIJK Herv. Gem.: 10 dr. Jansen, 19 ds. Laprè. Sole Mio 9 dr. Jansen, Hoofdstr. 10 ds. Hemstede, 19 ds. Warnlnk, Rank-lchtus 10 ds. Van Harten. 15.30 ds. Visser, Gouda; Ger. Kerk: Dien sten: Hoofdstr. 10 en 19. Vinkelaan 9.30 en 19. NOORDWIJKERHOUT Herv. Gem.: 10 ds. Kalk- OEGSTGEEST Herv. Gem.: Groenekerkje: 10 Dienst; Pauluskerk: 10 Dienst; Gem. Centrum: 10.30 Dienst; Endegeest: 9.30 Dienst; Diaconessenhuis: 10.30 ds. Arkeraats; Van Wijckersloot: 16.30 Dienst. Geref. Kerk: 10 ds. Vegter, 19 ds. Kersten; Geref. Kerk Vr. BV.: 8.45 en 16.00 Diensten; Volle Ev. Broederschap Gem. Centrum: 16 Samenkomst. OUDE WETERING Herv. Gem.: 9.30 ds. Lalle- man. Geref. Kerk: 9.30 ds. Jaspers Focks, 18.30 ds. Marais, jeugdd. In Herv. Kerk. RIJNSATERWOUDE Herv. Gem.: 9.30 en 19 ds. De Kruljf, H. Av.; Chr. Geref. Kerk: 9.30 Dienst des Woords, 14.15 ds. Bouw. RIJNSBURG Herv. Gem.: Bethelkerk: 9 en 15 ds. Romein, 17 ds, van Roon; Geref. Kerk: Petrakerk: 9.30 ds. Baaijen, 17 Sipke v.d. Land; Immanuelkerk: 9 en 10.30 ds. Damsma, 17 ds. Baaijen; Maranatha kerk: 9.30 ds. v.d. Linde, 17 ds. Damsma; Chr. Ge ref. Kerk: 9.30 en 17 ds. De Joode. SASSENHEIM Herv. Gem.: 10 en Meer. H. Av.; Geref. Kerk: 9.30 ds. Ltfar Baas; Chr. Geref. Kerk: Diensten 10 cfckl gaard, 17 ds. Biesma; Ned. Prot. Bond: ge V.E.Gem.: 19 Samenkomst in kerk NPB. VALKENBURG Herv. Gem.: 10 ds. M 18.30 ds. Vermeulen; Geref. Kerk: 9.301— Sassenheim, 18.30 drs. de Raadt. VOORHOUT Herv. Gem.: 10 ds. i VOORSCHOTEN Herv. Gem.: 10 dr. I ds. v.d. Schoot, jeugddienst G.K.; Geref. i ds. De Zwart, 19 jeugddienst, aula 1(1 Schoot. f WARMOND Herv. Gem.: 10 ds. den Tl WASSENAAR Herv. Gem. Dorp: 10 stra, 16.30 GB. T9 ds. v. Bruggen. Kievit: Bruggen; Messias: 10 ds. v. Zanten. NP prof. Kuiper; Geref. kerk Dorp: 10 en ié Meulen; Zuid: 10 drs. v.d. Kamp. WOUBRUGGE Herv. Gem. 9.30 ds. Hart 18.30 ds. Oosterom. Maarssen; Geref. Kj en 18.30 dhr. v.d. Kraan. Rotterdam. i ZEVENHOVEN Herv. Gem.: Diensten 9j Geref. Kerk: 9.30 ds. Den Hengst, Hoofddij gez. dienst. ZWAMMERDAM Herv. Gem.: 9.30 ds. i| 18.30 gez. dienst met G.K.; Geref. Kf Dienst, 18.30 idem. 'SIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIH Rome Nog maar kort gele den lokte florence met de prestigieuze Medici-tentoon stelling bezoekers uit de hele wereld naar Italië. Het evene ment, onder auspiciën van de Raad van Europa diende zich aan als een poging om de wor tels van de Europese cultuur bloot te leggen. Florence pakte uit met de getuigenissen van enorme culturele bloei die de stad in de zestiende eeuw ken de onder het maecenaat van de Medici-familie. Het lijkt er sterk op dat met die tentoonstelling de kous niet af is. De commentaren op de Medici-parade zijn pas beëindigd of er dient zich al weer een vette kluif aan voor de internationale cultuurpere. Aanleiding: de vierhonderdste verjaardag van het overlijden van de grote architect Andrea Palladio. Niet minder dan vijftien ver schillende manifestaties zijn op touw gezet in steden als Ver ona, Vicenza, Bassano, Padua en Venetië, terwijl nog talrijke andere begeleidende vieringen het werk van de zestiendeeeu- wer in de schijnwerpers zullen plaatsen. In Venetië, waar de beroemde bouwmeester gedurende jaren actief was, worden tientallen villa's waarvoor hij de plan nen tekende, voor het publiek opengesteld. Theatervoorstel lingen en muziekuitvoeringen moeten ervoor zorgen dat bin nen de oude muren de tijd geest waarin Palladio zijn plannen ontwierp, herleeft. In Vicenza, de stad die wel eens het „atelier" van Palladio genoemd wordt omdat hij tot op heden zijn stempel op het beeld van de stad heeft ge drukt, wordt een indrukwek kende reeks tentoonstellingen gehouden, waaronder de voor naamste als titel kreeg „An drea Palladio, zijn erfgoed in de wereld". Het project bracht weten schapsmensen uit Frankrijk, West-Duitsland, Groot Britta- nië, Nederland, Polen, Ierland, Spanje, Scandinavië, Zwitser land, de Verenigde Staten, de Sovjet Unie en natuurlijk uit Italië, samen. In al die landen onderging de architectuur de invloed van Palladio. Verder worden in Vicenza de majestueuze toegangspoorten van het bisschoppelijk paleis opengezet, zodat bezoekers er een kijkje kunnen nemen in de kunstschat van honderden voorwerpen uit de zestiende eeuw. Daaronder bevinden zich tekeningen van de hand van de meester zelf, van zijn medewerkers of van andere schilders die toen in de stad gevestigd waren. Een deel van de cultuurehow is gewijd aan de restauratie van Palladio's werk, die momenteel met overheidssteun wordt aange-. pakt Wie de Palladio-rage in Italië volledig wil meemaken dient" vanuit Vicenza koers te zetten naar Bassano del Grappa waar een tentoonstelling is opgezet over een specifiek onderdeel van het oeuvre van de gevier de architect. Hier wordt name lijk zijn carrière als bruggen bouwer belicht. Verona doet ook mee in het feest, door een overzicht te geven van het persoonlijk leven van de bouwmeester en in zijn ge boortestad Padua heeft men de prestaties van Palladio's vriend en leermeester Alvise Cornaro in de schijnwerpers gezet Eindpunt van de pelgrims tocht der Palladio-fans wordt Venetië, in die stad werd Pal ladio in 1570, tien jaar voor zijn dood, benoemd tot bouw meester van de republiek. Van zijn verblijf daar getuigen de kerk van Sint Joris en het Do genpaleis waarin hij belangrij ke vernieüwingswerken ver richtte. Men heeft er tevens zijn geschriften over architec tuur heruitgegeven, die een idee geven van de humanisti sche gedachten van de kunste naar. De stad presenteert on der het motto „Architectuur en Utopie in het Venetië van de zestiende eeuw" een keuze uit de vele bouwkundige meesterwerken die er het straatbeeld sieren. -45 Een man of vrouw vanaf 23 jaar, met ervaring in klantenbehandeling, met een duidelijke kommerciële inslag en enige administratieve vaardigheid. Hij of zij heeft een middelbare opleiding (HAVO, MEAO of Atheneum) achter de rug en beheerst de Engelse taal in woord en geschrift. Hij of zij kan bij 3M terecht als "Customer Service Representative" en wordt dé sleutelfiguur voor de klanten. Niet de gemakkelijkste baan, maar wel een vol afwisseling, want de Representativevoelt zich verantwoordelijk voor de optimale service aan de dealers en klanten. Hij of zij sluit telefonisch orders af, behandelt daaruit voortvloeiende verkoopaspecten en blijft betrokken tot en met de aflevering. De administratieve aspecten van het verkoop- binnengebeuren zijn volledig geautomati seerd. De computer ondersteunt alle verkoopactiviteiten die hij of zij te verzorgen krijgt. Om de service optimaal te houden worden de dealers en klanten daarom door de Representative bezocht, zijn of haar representatief voorkomen en goede kontaktuele eigenschappen zijn dus vanzelfsprekend. 3M is een grote groeiende verkooporganisati< en heeft de Customer Service Representative daarom heel wat te bieden. Zo'n 30 verkoop- groepen brengen ca. 16.000 artikelen op de Nederlandse markt. Om 's wat te noemen: geludsbanden en cassettes (onder de merknaam Scotch), kopieerapparatuur, kleefband, lijmen en markeringtapes, maar ook geneesmiddelen. Een uiterst veelzijdig bedrijf, dat graag met veelzijdige mensen werkt! Interesse? Neem even telefonisch kontakt op, onder vermelding van LC 283 met de afdeling Personeelszaken, Rooseveltstraat 55, 2321 BL Leiden, tel. 071 -769330 (tussen 09.00 en en 13.00 uur) of schriftelijk t.a.v. Mevr. F. de Vette. BUI

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 4