binnen Leidse Universiteit Gevariëerde creativiteit Briljante zwarte komedie van Bertrand Blier Groot Noordwijks popfestival voor Boven Volta The new adventures trekker van 'Stekfestival' EXPOSITIE IN ACADEMIEGEBOUW En verder LEIDSE COURANT VRIJDAG 13 JUNI 1980 PAGINA 9 The new adventures, trekker van het Hazerswoudse popfestival. HAZERSWOUDE Vana- vond vanaf 20.00 uur, wordt in Garage Wind- horst te Hazerswoude-dorp een popmuziekfestijn ge houden. Grote trekker op dit gebeuren, dat telkenja- re wordt gehouden onder de naam „Stekfestival", is de formatie The New Ad ventures. The New Adventures, met de hit „Come on" in hun bagage en de debuutelpee „New Ad ventures" als bewijs van hun opwindende rock and roll, komen gedrieën uit het noor den van ons land gereisd. De gitarist en zanger van het ge zelschap is Peter Bootsman, een man die eerder bij Her man Broods Wild Romance actief was. Drummer Henk Torpedo deed ervaring op in Upside Down en bassist Harry de Winter trad op bij Roxette, die vooral in de Bondsrepubliek actief was. Optredens van The New Ad ventures in het voorpro gramma „Countdown" staan intussen al op de ervarings- lijst van de drie muzikanten. Sjardin's Terrible Surprise staat in het voorprogramma. Deze groep verwerkt „total rock" in zijn optreden en heeft Peter Sjardin in de ge lederen. Deze oprichter en inspirator van de Group 1850 ontwikkelde een apparaat dat bekend staat als de „Sjar- diniser" („muzikaal en visu eel een revolutie in de pop muziek", zoals wordt aange- ondigd). Begin van dit jaar maakte Sjardin's Terrible Surprise een filmpje onder regie van Bob Rooyens. De formatie bestaat uit Peter Sjardin (lead vocals, Sjardini- ser en organiser), Wouter Planteyd (gitaar, voCales), Wilfrid Snellens (drums). Kees van Voren (Fender-bas) en de zangeressen Robby Smits en Ella Elbersen. Cees de Gelder, een van de organisatoren van het Stek festival: „Tegen een bedrag van 12,50 wordt een avond je nederpop van klasse voor geschoteld. Een deel van de opbrengst hopen we te kun nen overmaken aan de werk groep HUNI". Wat betekent dat de groep die zich bezig houdt met de komst van veertig kinderen uit Noord- Ierland, van 24 juli tot 14 au gustus, naar Hazerswoude met het welslagen van het Stekfestival gebaat is. Want HUNI kan ondanks het sla gen van diverse acties best nog geld gebruiken. LEIDEN Er huizen heel wat kunstzinnige lie den onder de medewer kers van de Leidse Uni versiteit, dat blijkt alt hans uit de expositie „Creativiteit binnen de Universiteit" die nog tot 23 juni is te zien in het Academiegebouw aan het Rapenburg 73. De tentoonstelling is geor ganiseerd naar aanleiding van het 405-jarig bestaan van de Leidse Universiteit. De exposanten zijn afkom stig uit alle geledingen van de universiteit. Er komen veel verschillende kunstuit ingen aan bod, zoals schil derijen, beeldhouwwerken, tekeningen, prenten en wandlappen. De figuratieve kunst is in de meerderheid op de expo sitie. Er zijn een groot aan tal portretten te zien, van Aquarel van Heieen Nagel de hand van bijvoorbeeld A.F. Knufman, in olieverf en enigszins expressionis tisch aandoend, en bijvoor beeld van Helen Nagel die in waterverf een zeer apar te stijl weet te hanteren. Landschappen komen even eens ruim aan bod op de tentoonstelling. Die van Henriëtte van Traa doen enigszins surrealistisch aan. Opmerkelijk zijn de minia tuur-landschappen van Henk Dreef. Op het for maat van een halve brief kaart weet Dreef met wa terverf een hele wereld te scheppen. Hunebedden ne men in zijn aquarelletjes een vooraanstaande plaats in. De abstracte kunst komt onder meer naar voren in het fraaie wandkleed van Jannie van der Linden en een ijzeren plastiek van de autodidacte Jacqueline van Roy. Opvallend zijn verder nog bijvoorbeeld de kleu renfoto's van Frans Erua- dus. Hij heeft groepen ver keersborden onder bijzon dere hoeken gefotografeerd en daarmee een opvallend effect weten te bereiken. Op de expositie is verder werk te zien van Mien Rijnsburger, J.J. van der Werff ten Bosch, Jetty Wery, Bettine Scherft, Ger- da Kuijper van de Bosel, Trudie Doelman, Willy Korswegen, Jan Beentjes, Pieter de Boer, Dolly Weg- geman, Nelie Westra van de Berg, A.J. van Dissel, Hans Crombag, Theo Galestin en Ans van Haersolte. Bij de expositie is een be knopte catalogus gevoegd, die gratis voor de liefhebber in de expositieruimte klaar ligt. De tentoonstelling is dagelijks geopend van 9.00 tot 17.00 uur. NOORDWIJK De Stichting Pop in Noordwijk (SPIN) houdt zaterdag 21 juni een groots popfestival in de sporthal aan de Northgodreef in Noordwijk. De opbrengst van het festival komt ten goede aan Boven Volta, met name aan de door Noordwijk geadopteerde dorpen Kera en Kosso. Voor het festival zijn de forma ties The Rousers, Skidmark en de populaire Neder landse groep The New Adventures gecontracteerd. De toegangsprijzen zijn vijftien gulden en veertien gulden voor SPIN-begunstigers. De zaal van de sporthal is 'sa- vonds om zeven uur open. Het concert begint een uur later. Een jeugdi ge Jane Fonda In 'Mysterie in Triplo' (Lido III) Zicht op de haven van Dolly Weggeman De tijd'tot acht uur zal worden volgepraat door de enige radde prater van Nederland die referenties heeft als de broer van de Hulk, Bully Balou alias Hans Versnel. Na het praatwerk komt het muzikale avontuur met de New Beat groep The Rousers en de funckrockformatie Skidmark. Beide zijn sterk opkomende groepen aan het Nederlandse popfirmament. De knaller, het hoogtepunt van de avond, is de uit het Noordse Veelerveen afkomstige supertrio The New Adventures. Eén van de belangrijkste vertegenwoor digers van de Nederlandse rock, die furore maakte met de hit "Come on". De toegangskaarten voor het popfestival zijn in de voor verkoop bij Sound 79 aan de Kerkstraat, Music All In in Noordwijkerhout, Stevens boeken en platen in Hillegom, Plato in Leiden, Top Schaart in Katwijk en aan de zaal. LIDO I The spy who lo ved me (12) Een van de re centere Bond-films met Ro ger Moore als agent 007. (re prise, eerste week) LIDO II The fog (16) Soms wat ridicule thriller van John Carpenter, waarin deze een gooi doet naar de ti tel 'master of suspence', die tot nu toe alleen Hitchock is toebedeeld, (vijfde week) LIDO III Mysterie in tri plo (16) Voortreffelijke drie- in-een film met Brigitte Bar dot en Alain Delon in het eerste deel, Jane Fonda en Terence Stamp in het tweede deel en Peter Fonda en Francoise Prevost in het laat ste deel. De regie is in han den van Fellini. Het is een rolprent uit 1969. (reprise, eerste week) TRIANON In de greep van de boogschutter (16) Pornofilm met het Deense mannetje Ole Soltoft. (eerste week) REX Inside Jennifer Jel- les (16) Pornofilm (eerstê week) CAMERA Kramer ver sus Kramer (a.l.) Rijkelijk met Oscars overladen film met voortreffelijk acteer werk van o.m. Dustin Hoff mann. Het verhaal gaat over een jong echtpaar dat uit el kaar gaat en strijdt om het zoontje, (negende week). EUROCINEMA I (Alphen aan den Rijn) The knock- out-cop (a.l.) Krachtpatser Bud Spencer in een verma kelijke rol. (eerste week) EUROCINEMA II (Alphen aan den Rijn) Kramer versus Kramer (16) zie Ca mera. EUROCINEMA III (Alphen aan den Rijn) Met jouw tanden in mijn nek (16) Uit stekende oude film van Ro man Polanski met Sharon Tate in de hoofdrol, (eerste week) EUROCINEMA IV (Alphen aan den Rijn) Fantasm (16) Griezelfilm boordevol shocheffecten over een 13-ja- rige jongen die ronddwaalt over een kerkhof waar bizar re gebeurtenissen plaatsvin den. GREENWAY (Voorschoten) Gejaagd door de wind (12) Oude bestseller, opnieuw van de plank gehaald. Ook: De ogen van Laura Marsh (16) en Dik Trom en zijn dorpsgenoten (a.l.). Het centrale viertal van „Hou je zakdoek bij de hand" bijeen: Gerard Depardieu, Patrick Dewaere, Carole Laure en het jongetje Riton. I STUDIO Hou je zakdoek bij de hand (16) met Gerard Depardieu en Patrick De- I waere. Regie: Bertrand Blier. Het is nog maar de vraag of je Bertrand Bliers „Hou je zakdoek bij de hand" (Preparez vos mouchoirs) wel zomaar een komedie moet noemen. Je hebt er als toeschouwer op z'n minst een behoorlijk stuk zelfspot bij nodig, want in feite suggereert de ironi sche titel al dat het huilen geblazen is met de mensen die Blier (o.a. maker van „Les valseuses") te kijk zet. En dat zijn niet alleen een paar gekke hoofdfigu ren. Blier geeft op een on navolgbaar komische, psy chologisch subtiele manier een niet bepaald positieve kijk op de mannen en vrouwen die lachwekkend samen op dit ondermaanse bezig zijn. Niet in staat om werkelijk met elkaar te le ven, onvolwassen, egoïs tisch, elkaar geen kans ge vend een eigen leven te lei den, eigen gevoelens auto matisch op anderen over plantend en ga zo maar door. Behoorlijk somber als het niet op zo'n prachti ge ingehouden satirische toon verteld werd. De film kreeg in Amerika een Os car als beste buitenlandse film. En dat pleit dan weer voor die hele Oscar-toe- stand. Het begint bij Blier met een man die zijn vrouw in een restaurant aan een ander overdoet, omdat hij haar niet aan het .lachen kan maken. Het is de aanzet tot een soort sneeuwbaleffect, waarin voortdurend nieuwe mensen het af laten weten in de uit eindelijke confrontatie. De andere man brengt het niet veel verder, de vrouw ver langt een kind dat ze niet kan krijgen, lacht niet en breit maniakaal door. Ze wordt hun beider bezit, een belendende groenteboer ver schijnt nog in het gevolg en de reidans trekt verder. Als leiders naar een vakantieko lonie waar een intelligent jongetje zijn manlijke bezits- droom al volgens de regelen der kunst met volwassen pre- cisie-tactiek uitspeelt. Eindig end met de vrouw die haar kind dan toch eindelijk gaat krijgen en verder breit, de twee makkers samen alleen buiten de deur latend. Het verhaal loopt alle kanten uit, stipt voortdurend nieuwe kleine dingen aan: De café juffrouw die haar klant zielig vindt maar meteen haar ei gen hebben en houden op de bar deponeert, een cadeautje dat eigenlijk alleen maar de gever plezier doet, de dokter die na een injectie toch nog maar even vraagt of de vrouw niet toevallig zwanger is, want dat zou kwaad kun nen. Het zit stikvol met die kleine waarheden die het een genot maken naar Bliers zeer zwarte komedie te kijken. BERT JANSMA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 9