José en Connie introduceren Wellus Nietus voor kinderen en volwassenen Groen licht voor Stichting Welzijn Ilonka Rector maakt de mooiste collages van bloemen uit eigen tuin STAD/REGIO LEIDSE COURANT VRIJDAG 6 JUNI 1980 PAGINA 5 e/! KLEUTERLEIDSTERS RAAKTEN TIJDENS OPLEIDING IN DE BAN VAN HET POPPENSPEL Voller kan het niet, boven in de kamer aan het Levendaal in Leiden, waar José en Connie werken aan de voortzetting van een carrière die definitieve vormen aangenomen schijnt te hebben. Koffers vol poppen en attributen, op de grond nieuwe produkten op flessehalsen: koppen van poppen in statu nascendi; decor-gordijnen, verfpotjes, vellen met teksten. José van der Steen (21) en vriendin Connie de la Mar (ja zeker, familie van Fien de la Mar) van 22, hebben samen een opleiding voor kleuterleidster gevolgd. Ze zijn het niet geworden. Tijdens die opleiding vielen ze in handen van poppentheater-expert Wim Baartmans uit Haarlem, wat tot gevolg had dat de meisjes tijdens die lessen helemaal geestdriftig raakten voor het poppenspel. Dat was nog geen jaar geleden. Nu is het al zover, dat José. en Connie opereren onder de naam poppentheater „Wellus Nietus", een naam die meteen het karakter van hun opzet aanduidt: de confrontatie van ja en nee. n je da: Wat volop wordt gedaan. Het tweetal heeft al verscheidene keren voor kinderen gespeeld. Connie: „Poppenspel is ontzettend beleefbaar voor kinderen. Het is een wereld in het klein, heel concreet ook; ze kunnen meeleven, meeschreeuwen, meezingen. Het is helemaal niet slechts passief kijken. We zijn er nu al onze tijd in gaan steken, poppentheaters langsgegaan om ervan te leren. En zelf aan de slag hè. Voornamelijk op kleuterscholen. In mei hadden we zes optredens en we hebben er nu nog acht vóór ons. De reacties zijn erg bemoedigend en positief". José: „We werken met thema's. Dat is een nieuw aspect van het poppenspel. Bijvoorbeeld het thema „discriminatie"; kinderen die elkaar pesten, die een „slachtoffer" hebben omdat die dik is. Zo'n thema komt erg goed over. We hebben het ook over het rollenpatroon: het meisje dat graag jongensspelletjes wil doen en andersom de jongen die ook weieens met een pop zou willen spelen. De jeugd betrekken we daarna in een gesprek. Je drukt de kinderen op een gezellige manier bovenop de dingen, niet zo erg sec en ook niet op een vervelende manier". Ook voor volwassenen wordt door José en Connie gespeeld. Van die voorstellingen willen ze eigenlijk de hoofdmoot van hun activiteiten gaan maken. „We dragen geen oplossing aan, maar we willen de mensen over een bepaald thema laten denken. Ze kunnen het er eens of oneens over zijn. Zo'n volwassenen-thema is bijvoorbeeld de werkloosheid. Het zijn thema's, onderwerpen, die wij zelf belangrijk vinden en we vinden het ook fijn als mensen zelf met thema's zouden aankomen: geweld, vrede, vriendschap en nog veel meer", aldus José van der Steen. Ik zag een erg aansprekelijke „discriminatie"-pop bij José en Connie in de rommelkamer: een eng vrouwtje met een behoorlijke pukkel naast haar neus. Daar wordt ze om gepest, door de andere Poppenspeelsters met „kinder- en volwassen poppen" van Wellus Nietus; links José van der Steen, achter haar Connie de la Mar. poppen: discriminatie op basis van uiterlijk, heet dat. Een vooroordeel vanzelf. Een pracht van een pop overigens en natuurlijk is dat enge vrouwtje uiteindelijk een schat van een mens. Moeten we nou zo'n gek type beminnen Moeten we niet aardig zijn voor Surinaamse kinderen, voor dikke kinderen, voor kinderen die stinken Het antwoord dat José en Connie daarop verwachten is Wellus of Nietus. Het staat vrij; ofschoon de twee poppenspeelsters wel een beetje hopen, dat er iets positiefs uit de bus komt tijdens een „na-gesprek". Een andere „kronkelige" 'figuur was een soort slangebeest: de „regering" of zoiets, met harde zilveren guldens bovenop het lijf. En maar kronkelen. José schijnt dat goed te kunnen, volgens Connie, met die lappenslang. Thema in dit geval is: „weg met de slang, dat is in ons belang". Allemaal op de plank gezet, op ooghoogte, in de „poppenkast" die José en Connie zelf gemaakt hebben. Connie: „Die kast is geen kast; het is een halve cirkel met twee soorten decors. We staan tussen de plank en de achtergrond. Men ziet ons niet, alleen de poppen die daar leven. Als je een mens zou zien die die poppen bedient, zouden de kinderen dat niet accepteren. Die moet je in hun eigen gevormd wereldje laten. Alleen de poppen leven. De grote mensen-poppen zijn meer - abstract; die moeten alleen maar symbolisch begrippen aanduiden. De poppen voor de kinderen daarentegen zijn „echt", met sprekende gezichten, zoals het vrouwtje met de pukkel. Verder zijn de handen van de meisjes de „spreekbuis van de poppenspeelster". Samen praten ze over de teksten, leggen die vast, schrijven op. Dan is er nog genoeg ruimte voor improvisatie tijdens het spel. Er wordt muziek gezocht die erbij past en dan op bandjes wordt vastgelegd. José van der Steen en Connie de la Mar zijn erg bewust bezig; ze hebben iets in het hoofd dat stevig vorm begint te krijgen. Ze zijn uitbeeldsters van een maatschappijleer in een nieuw jasje. Geen sprookjes meer, maar keiharde waarheden, die echter overkomen als alleszins aanvaardbare en ontspannende verdichtsels. Jan Klaassen en'Katrijn hebben nauwelijks een boodschap; alleen het kattekwaad wordt gestraft. Ook daar kun je je als kind over opwinden. Hetzelfde effect bereiken speelsters als José en Connie met hun Wellus Nietus, maar de uitkomst is (zo hopen ze), dat je er iets aan hebt, dat je met een thema-stelling iets kunt doen. Dat je er iets aan over houdt zelfs. Het is een beetje de taal van de pedagogische academie, van de welzijnswerker, maar we begrijpen in dit geval wat ermee bedoeld wordt. Als ze alleen maar leuke verhaaltjes hadden uit te beelden, waren ze er niet eens aan begonnen. „Zoals het nu verloopt, worden we gesterkt in onze overtuiging, dat we hier ons beroep van kunnen maken. De problemen zijn voorlopig de wereld nog niet uit. Je moet ze blijven signaleren en ter discussie stellen. Dat kan ook speels gebeuren, in een expressie met poppen. Dat is ook een manier van herkennen, van jezelf en van elkaar". Dit verwoorden de jonge vrouwen Van der Steen en De la Mar. Er valt veel voor te zeggen, dacht ik. De toekomst zal het leren, wat dat geëngageerde poppenspelberoep van José en Connie betreft. Ze denken zelfs nu al aan een eigen theatertje „Als u iets weet, houden we ons van harte aanbevolen. Een kleine ruimte zou ergens toch wel moeten zijn Nou weet ik wel een heel grote zolderruimte, waar je met minstens vijftig mensen cultureel bijeen zou kunnen zijn, maar dat is in de buurt van Noordeloos, Daar hebben die meiden dus niks aan. Maar ook dichterbij, misschjen in een oude boerderij, of in een ander ruimtepand, moet toch iets voorhanden zijn. Men late het, in dat geval, weten. Omwille van de thema's, het meelevend volkje, groot en klein, en omwille van een groeiend idealisme bij jonge mensen, die spelend willen bouwen aan meer verantwoordelijkheid dragen. Als je het zó beschouwt, is er geen plaats voor nietus. Dan is moet het zonder meer wellus zijn. Nu de koele Hollandse sferen geëvolueerd zijn tot omstandigheden met subtropische waarden, de overhemden wat plakkerig om het lijf zitten en de eerste klagers alweer vragen om regen en afkoeling, nu de open deuren weer alle gelegenheid bieden tot het bijwonen van de geringste onenigheid bij de buren, welnu, dan kun je bijna nergens beter toeven dan aan de oostelijke zoom van Leiderdorps Voorhof, met uitzicht op de dwarswetering en een nog dichter bij de hande sloot waar hele families eend de zaken aan het verkennen zijn. Ik zat daar gisteren in de loggia van Ilonka Rector-Wilhelmus. Een beetje onrustig; uit de zon weliswaar, want anders was het er geen uithouden. De onrust werd bevorderd door Ilonka, want ik moest tegelijker tijd luisteren naar de verzoeknummertjes van Japanse nachtegaal Pifia (Spaans voor denne- appeltje), kijken naar alle mij omringende bloemen, dan weer opstaan omdat ze- me eeri pincetje wilde laten zien. Daartussen door vertelde Ilonka Rector een levendig verhaal, waarvan flarden werden opgevangen door allerlei passerende kennissen en vriendinnen. Maar de ijskoude mixture van uitgeperste citroen, appelsien en grapefruit was excellent. Ilonka: artistieke bloemen, creaties collages; hobby - home - studio, aan de Sleutelbloemzoom. Een vitale vrouw met kunstzinnige invallen, die ze vangt binnen passe partout, glas en lijst. Haar filosofie heeft betrekking op boterbloem en speenkruid, madelief en dotterbloem, met uitschieters naar de tomatenplant, de bottende rozen, de judaspenning en clematis. Ze mat zelf haar stoelen en voelt zich aangetrokken tot aangespoeld hout op de witte stranden. „Bloemen en planten, daar leef ik bij. Toen ik nog op Long Island woonde, noemde men mij de flower lady. Ik had tulpen met kelken zo groot als een soepkop. Die bloemen verzorg ik, verzamel ik. Ik droog ze, prepareer en verwerk ze in mijn collages", vertelde Ilonka Rector, die als Ilonka Wilhelmus op Java werd geboren. Vader was kapitein bij de KPM. Spreekt nog steeds haar Maleis als „moedertaal". Vertrok naar Nederland toen ze 12 was, trouwde op haar 19e, toen graaf Von Zeppelin in haar leven kwam, wat later niet geheel relevant bleek te zijn geweest. Woonde sinds '63 met haar man, mister Rector, in Amerika. „Daar heb ik een heerlijke tijd gehad. Ik heb er ook planten en dieren leren kennen en ik stopte de flora in boeken. Ik ging collages maken van bloemen. Eerst ze zoeken, drogen tussen kranten. Ik kreeg er ervaring in het composities maken. Een heel werk, dat gestimuleerd werd door de belangstelling van anderen en hun waardering". Na tien jaar Amerika, met veel reizen ertussen door (hondjes en poes mee in de wagen en overal bloemen plukken, tot in Mexico toe), verhuisden de Rectors naar Spanje. Daar heeft ze vijf jaar gewoond, in de droogte en hitte. Ze verloor daar haar man en kwam in '70 terug naar Nederland. Voorgoed. „Ik liet alles in Spanje achter. Ik was altijd Hollandse gebleven en het is hier ook veel te mooi om er niet meer terug te komen. Ik ging naar Leiderdorp, waar mijn dochter al woonde". De gedroogde bloemen zijn uit haar tuintjes. In de prachtige, natuurlijke kleuren geconserveerd; met veel liefde en smaak tot „schilderijen" samengesteld. Wonderlijk soms, zoals zilveren en gouden grassen. „En", zei Ilonka, levensblij, „kijk eens wat ik met die paardebloemen doe Veelal op zijde uit Lyon gelegd. Ik kan wel duizend dingen laten zien". Vorige maand had ze haar eerste expositie in Nederland, in Warmond bij galerie De Pomp. En met terecht succes. manifestatie in Oud Poelgeest OEGSTGEEST In het park van kasteel Oud Poel geest wordt zaterdag 21 juni een amateur-muziekmanifes-' tatie gehouden onder de titel 'Moet je horen...'. Actieve muziekbeoefenaars uit Oegstgeest en omgeving kunnen er optreden. De organisatoren proberen tussen 12.00 en 17.30 uur een zo gevariëerd mogelijk pro gramma te realiseren. Er heb ben zich al een aantal ensem bles opgegeven, waaronder de jeugdoperettegroep 'Mascotte' en een blokfluitensemble van de Streekmuziekschool. In het kader van het eerste lustrum van de muziekmanifestatie zal er een tentoonstelling over muziek worden ingericht door Oegstgeestse basisscholieren. Pastor C.A. Paardekooper zilveren zielenherder ZOETERWOUDE/BODE- GRAVEN Het is vijfen- twintig jaar geleden dat de van oorsprong Zoeterwoude- naar C.A. Paardekooper tot priester werd gewijd. Nu heeft de pastor zijn werkter rein in de gemeente Bode graven en is bovendien de ken van het dekenaat Alp- hen aan den Rijn. Het zilveren priesterjubileum wordt zondagdagmiddag van twee tot vier uur met een re ceptie gevierd in het Parochie huis aan de Oud Bodegraafse- weg in Bodegraven. De eerste gemeente van pastor Paardekooper was Middelhar- nis daarna volgden de ge meenten Delft, Den Haag, we derom Delft en in 1974 zijn huidige gemeente, Bodegra ven. Hier is hij onder meer ac tief bij de katechese op de Wil- librordschool en de Pax Chris- tischooL Zwemwedstrijd voor honden LEIDERDORP De Rijn- landse Kynologenvereni- ging houdt zaterdag 14 juni een zwemwedstrijd voor honden in het Leiderdorpse recreatiepark De Bloemerd. Om 14.00 uur wordt het startsein gegeven, terwijl honden en hun eigenaars zich een half uur eerder ver zamelen op het parkeerter rein van het nabijgelegen RCL-sportcomplex. De Kynologenvereniging or ganiseerde vorig jaar voor het eerst een zwemwedstrijd voor honden in de naar schatting 40 meter brede vaart. Besloten is om er een jaarlijks terugke rend evenement van te ma ken. Voor de deelnemende honden zijn er twee wedstrij donderdelen; zwemmen naar 'de baas' aan de overkant en een apporteeroefening. Niet Koomen maar Knegjens LEIDEN Niet Theo Koomen (die zit met het Nederlands elftal in Ita lië) maar Peter Kneg- strafschoppentoernooi presenteren. De bekende-Leidenaars- driekamp zal gaan tussen wethouder Dick Tesselaar, loco-burgemeester Waal en de bekende Leidse sportarts Har Meyer. De finale van het 'straf- schoppentoernooi wordt gehouden op het terrein van VV Leiden op het sportcomplex Morsch II. LEIDEN De commissies onderwijs en maatschappe lijke aangelegenheden heb ben gisteravond zonder al te veel restricties ingestemd met de statuten van de Stichting Welzijn Leiden, het nieuwe ondersteunings instituut voor het sociaal- cultureel werk dat in de plaats zal komen van de Welzijnsraad en de Leidse Jeugd Actie. De nieuwe Stichting Welzijn Leiden krijgt een breed werk terrein. De achttien welzijns werkers uit de samengevoegde LJA en Welzijnsraad gaan zich onder meer bezig houden met buurt- en clubhuiswerk, speeltuinwerk, kunstbeoefe ning, stadvernieuwings- en re novatieprocessen en gezond heidszorg. Wijkorganisaties die in de gemeehte Leiden onder steuning nodig hebben kunnen op de diensten van de Stich ting rekenen. Er zal een dui delijk onderscheid worden ge maakt tussen datgene wat door particulier initiatief tot stand 'wordt gebracht en dat wat door de overheid wordt be werkstelligd. De instellingen en groeperin gen waaraan diensten worden verleend zullen invloed krij gen op beleid en taakuitoefe ning van het ondersteunings instituut. Zij kunnen zitting nemen in de zogenaamde par- ticipantehraad en in aanmer king komende secties en com missies. De participantenraad kan gevraagd en ongevraagd adviseren over zaken die de, taakuitoefening betreffen, ad- Viseren over het werkplan en het jaarverslag, adviseren in geval van afwijzing van een verzoek om dienstverlening, adviseren over instelling van secties en commissies, over re-5 glementen, wijziging van sta tuten en ontbinding van de Stichting. Ook kan de partici pantenraad aanbevelingen doen voor te benoemen be stuursleden en invloed uitoefe nen op de benoeming van de voorzitter, vice-voorzitter en penningmeester. Iedere parti cipant mag kandidaten voor het bestuur stellen en kan zo ook individueel invloed uitoe fenen op de bstuurssamenstel- ling. Namens de Welzijnsraad sprak de directeur, dr. J.H. Kamp huis zich in positieve zin uit over de nieuw te vormen Stichting Welzijn Leiden. Van de kant van de Leidse Jeugd Actie, die zich altijd sterk heeft verzet tegen de fusie om dat men vreesde dat het on dersteuningsinstituut zich tot een log bureaucratisch we'- zijnsmonster zou ontwikkelen kwam geen reactie.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 5