Charles Bronson als onoverwinnelijke straatvechter gehoordgezien In Paard van Troje aandacht voor partiële leerplicht Jo 1 Babe wordt aan de man gebracht Reisreportage over (bijna) nieuwe rijken TERUGBLIK hou f het lI scherm in het oog TELEVISIE VANAVON TELEVISIE DONDERDi RADIO VANAVOND RADIO DONDERDAG RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT MEI 1980 PAG| Lars Lars Boom, die zich al geruime tijd samen met Martin Bro- zius het-weet-niet-wat holt in het Tros-programma „Ren je rot", zit boordevol plannen. Hij wil ondermeer een kinder- 'popelpee maken met Rose Thesing die hij ontmoet heeft op de Academie voor Kleinkunst. Maar omdat de muziek vol gens Boom in de regel tamelijk „commercieel" moet zijn, heeft hij nog steeds geen goede platenmaatschappij kunnen vinden. De 33-jarige Amsterdammer heeft als acteur en speldocent gewerkt bij de toneelgroep Theater in Arnhem. Alice „Nieuws van de binnenpa- gina" is een nieuw TRÓS- radioprogramma, waarin Alice Oppenheim dieper in gaat op het „kleinere" nieuws. In deze uitzending kan zij haar journalistieke achtergrond (zij schrijft voor een weekblad) combi neren met het radiowerk. Behalve aan dit programma werkt Alice alweer zo'n drie jaar mee aan „Kern punt' een programma waarin zij een gast in de studio aan het woord laat over een bepaald onder werp. Bob Na een pauze van drie jaar heeft regisseur Bob Rooyens zich weer ingezet voor de Duitse televisie. In New York en Zürich is onder zijn leiding een portret van de Belgische «muzikant/componist Jean Toots Thielemans opgenomen, die binnenkort door de WDR zal worden uitgezonden. Vooral in de periode 1969-1972 was Rooyens erg actief op de Westduitse televisiemarkt. Hij maakte in die jaren een dertiental opvallende programma's Zijn laatste show bij de oosterburen was er één met Vicky Leandros. Deze werd in september 1977 op het scherm gebracht. Jill Actrice Jill Gascoine wilde wel eens wat anders dan voor Letty van James One- din spelen. Dat lukte: ze kreeg de hoofdrol in de nieuwe politieserie „The gentle touch", waarin zij als vrouwelijke rechercheur, Maggie Forbes, te zien is. In Engeland behaalden de eer ste afleveringen van deze nieuwe serie meteen1 een plaats in de tv-toptien. Of deze serie naar Nederland komt, is nog niet bekend. Hans van de redactie van NCRV's actualiteitenrubriek „Hier en Nu" maakt Hans Sleeuwenhoek met ingang van de vol gende maand de overstap naar de afdeling „documentaire programma's". Voor hem geen onbekend terrein, want al geruime tijd levert hij bijdragen aan voornamelijk sociaal gerichte documentaires. Zoals ondermeer aan de met de Premias Ondas bekroonde documentaire „Moe, we blijven altijd bij je". Hans' samenwerking met Henk Mochel, met wie hij „De wereld van het nieuws" en „Maak er werk van" maakte, krijgt nu een duurzaam karakter. Het twee tal start in het nieuwe seizoen met een studioprogramma dat maandelijks op de zaterdagavond wordt uitgezonden. Hoewel hij al «o'n achttien jaar in Hollywood een hard werkend acteur was, die je voor de zwaarste bijrollen kon inzetten of het nu een verraderlijke indiaan, een gangster dan wel een duiste re Russische geheimagent was kwam de grote door braak voor de toen 47-jarige Charles Buchinski, beter be kend als Charles Bronson, pas in 1969 in Europa. Dat had hij te danken aan Sergio Leone, de vader van de op Amerikaanse leest geschoei de spaghetti western. Had Leone in „The good, the bad and the ugly" al van Lee van Cleef, een betrouwbaar tweede-plans acteur uit Hollywood met een onbe trouwbaar gezicht, een niet meer weg te cijferen wester nheid gemaakt, in zijn vol gende film „Once upon a time in the west" maakte hij van de kleine gedrongen Bronson een ster van wereldformaat. De Franse regisseur René Cle ment vroeg hem prompt voor de rol van de mysterieuze, maar sympathieke vreemde ling in zijn thriller „Le passa gier dans la pluie" en sedert dien heeft Bronson de wereld rond gereisd, zijn aandacht Charles Bronson In „The Streetfighter" verdelend tussen de Italiaanse studio's (Terence Young's „The Valachi papers") en de' Amerikaanse lokaties, steeds op de hielen gevolgd door zijn echtgenote Jill Ireland, die waar het maar even kon zich als zijn tegenspeelster opwierp. Dat is ook het geval in de film „The streetfighter" uit 1975, vanavond op het scherm (om 20.32 uur via Ned. II), waarin zij het gehandicapte vrouwtje Lucy speelt, dat de stugge vechtersbaas Speed (Bronson) even uit zijn evenwicht brengt. De film speelt zich af in New Orleans tijdens de crisisjaren. Het enige volksvermaak is daar naast hanengevechten het tweegevecht op de blote vuist, waar dan door de om standers zwaar op gegokt wordt. James Coburn is zo'n organisator van dergelijke spektakels, maar hij is niet zo fortuinlijk met zijn vechtjas sen, totdat hij de norse, onver schillige Speed ontdekt en hem weet over te halen voor hem te gaan „werken". Maar als Speed het ene gevecht na het andere wint, is de grap er voor de gokkers af. Coburn zit inmiddels stevig in de speel schulden en Speed zal nog éénmaal in de „ring" moeten komen om Coburn uit de han den van de ongeduldig gewor den gangsters te redden. „The streetfighter" betekende het regiedebuut van scenario schrijver Walter Hill, die de sfeer van het New Orleans uit de depressiejaren goed aan voelde en met de onbewogen Charles Bronson als centrale figuur een paar knappe kei harde vuistgevechten in scène zette. MILO Veronica die zoveel buitenlandse films in haar programma doet heeft vanavond welgeteld één eigen produk- tie. Na het brute geweld van straat vechter Charles Bronson, dat zich af speelt in het New Orleans van de jaren dertig, volgt een eigen film-impressie van het gewelddadige Libanon, waar „onze jongens" onder het banier van Unifil met soldaten uit Ierland, Sene gal en de Fiji-eilanden een buffer vor men tussen de troepen van majoor Haddad in het zuiden en de PLO in het noorden. Veronica zou Veronica niet zijn als deze reportage niet gelijktijdig een commercieel doel zou dienen. Van daar dat de meisjesgroep Babe die rond 30 april in Zuid-Libanon het mo reel van de aldaar gelegerde troepen opvijzelde veelvuldig het beeld vult, slechts af en toe afgewisseld door de uit Ierland afkomstige gitarist Michael Robinson. Maar de meisjes van Babe blijven de hoofd-„moten" van het pro gramma. Tenslotte staat er een lang speelplaat en de nieuwe single „Spa nish Shuffle" van dit drietal op stapel die aan de man gebracht moeten wor den. Babe is één van de weinige groepjes die de golf meisjesgroepen heeft overleefd, die eind '78, begin '79 volgens het beproefde Luv'-concept door slimme platenjongens werden opgezet. Onder het motto: het oog wil ook wat werd een immens leger van dergelijke over elkaar struikelende zang clubjes in groepen van drie voor de leeu- „Babe", het geesteskind van Peter Koelewijn. wen (lees: consumenten) geworpen. Op de songs, laat staan de zang kwam het min der aan. Playback en ingestudeerde dan spasjes moesten het ontbreken van enig zangtalent maskeren. Even snel als ze ge komen waren, verdwenen de meeste weer. De Dolly Dots en Babe, gerugge- steund door het vakmanschap van slimme platenproducers, bleven over om een graantje mee te pikken van de door Luv' aangeboorde markt. Babe, om wie het vanavond in feite alle maal draait, is het geesteskind van Peter Koelewijn. Indachtig: wat Hans van He- mert met Luv' kan, kan ik ook, formeer de hij rond lead-zangeres Gemma van Eek een trio met de danseressen Rita-van Rooy en Monique Hagemeyer. Deze laat ste zou even later afhaken en worden ver vangen door Margot van de Ven. Als songwriter en producer met een door de tijd beproefd commercieel „fingerspitzen- gefühl" componeerde Peter Koelewijn voor de dames even simpele als pakkende melodietjes als bijvoorbeeld „Please me - please do", „Bouzouki player" en de on langs uit de Top-40 verdwenen single „Oh la la, I'm falling". Prettig in het gehoor liggende wegwerpliedjes, die voor zo lang het duurt in het geheugen beklijven. Pre tenties moeten niet achter Babe worden gezocht... of het zou geldverdienen moe ten zijn. TOM VAN RIJSWIJK „Het paard van Troje" be steedt in zijn tweede afleve ring over onderwijs aan dacht aan de zogenaamde partiële leerplicht. Deze plicht houdt in dat scholie ren die de school vroegtijdig verlaten, nog twee a drie da gen naar school moeten. Voor deze uitzending zijn zo wel leerlingen van het voortgezet onderwijs uitge nodigd als die van het lager beroepsonderwijs (LBO). Zij praten over de zin van deze leerplicht en of het iets uithaalt ontduikers te straf fen. Verder gaat het in deze aflevering over de voorbe reiding op het eindexamen en over het examen zelf. Door middel van korte films en nagespeelde scènes wor den de problemen, die met het examen te maken heb ben, ingeleid en in de studio praten de scholieren erover na. Ook een rector en een vertegenwoordiging van kri tische scholieren zullen hier over hun zegje doen. Ned. II, 18.59 uur. Familie De Bok helpt de kijker eraan herinneren dat het Rode Kruis een collecte houdt. Gewest Socutera In de Socutera-zendtijd van vanavond maakt echtpaar De Bok de kijker erop attent, dat er voor het Rode Kruis wardt gecollecteerd. Ned. II. 20.27 uur. Taxi In „Van Gewest'tot Gewest" wordt ondermeer aan de orde gesteld: de Henri Dunant neemt afscheid van zijn kapi- glebhuis in Valkeveen, bos branden opsporen per vlieg- Voetbal Rechtstreeks verslag van de fi nale om de Europa Cup voor landskampioenen tussen Not tingham Forest en HSV Ham burg vanuit het Santiago Ber- nabeu-stadion in Madrid. Ned. I, 20.25 uur. In de aflevering „Nardo loses her marbles" vindt Alex dat Elaines drukke leven van moeder, taxichauffeur en mu seumemployé haar gek maakt en dat ze beter een psychiater kan opzoeken. Elaine is echter van mening dat een nacht met Alex beter zal helpen haar ze nuwen te kalmeren. Ned. II, 22.30 uur. HILVERSUM Medewerker Ed Peer eboom van AVRO's Televizier Magazi ne maakte onlaogs een reis door Zuid- Korea, Taiwan en Singapore om een documentaire samen te stellen over de economische ontwikkeling van deze landen. Deze reportage wordt onder de titel „De nieuwe (bijna) rijken en wij" morgenavond uitgezonden om 19.50 uur via Ned. I. De ontwikkeling die Peereboom regi streerde, is thans reeds duidelijk merk baar in de V.S. en West-Europa. De groep Aziatische landen wordt door de krachtige economische ontwikkeling „het nieuwe Japan" genoemd. De economische kracht hebben deze landen voornamelijk te dan ken aan de lage lonen en de arbeidset hiek. De AVRO wil met deze documentai re een antwoord geven op vragen als: wat voor belang hebben de Westeuropese lan den in dit deel van de wereld? Hoe staat het op dit ogenblik met de handelsbetrek kingen tussen Nederland en deze zich snel ontwikkelende landen? NEDERLAND 1 N09 18.00 Nieuws voor doven em slechthorenden 18.40 Toeristische tips 18.50 Emilie 18.55 Journaal 18.59 Van gewest tot gewest P.P. 19.50 Uitzending van de PSP NOS 20.00 Panoramlek 20.25 Voetbal (In de pauze: SOCUTERA De Heer en Mevrouw de Bok op pad) NOS 22.27 Journaal 22.45 Den Haag vandaag 23.05 Journaal NEDERLAND2 NOS 18.00 Nieuws voor doven en slechthorenden TELEAC 18.10 Russisch II voor gevorderden (15) IKON-KRO-RKK 18.59 Het paard van Troje SOCUTERA 20.27 De Heer en Mevrouw de Bok op pad VOO 20.32 The streetfighter, speelfilm 22.05 Babe I love you, muziekspecial 22.30 Taxi, tv-serie 22.55 Veronica's agenda TELEAC 23.02 Microprocessors |LT 2e cyclus (18) DUITSLAND 1 20.00 Joum. 20.20 Sport. 22.I magaz. 22.45 Aktual. (Red NOR: 18.00 Reportage. 18.30» 18.45 Kleuterserie. 18.55 Ni» 1st Poenichen. tv-eerle. 19.^ magaz. 19.59 Progr.overz. 18.00 Oer Milllonenbauer. I 18.30 Licht muz. progr. 18.40 0 llonenbauer, tv-serie. 19.151 19.45 Ucht progr.). .DUITSLAND 2 18.20 Lledjesprogr. 19.00 19.30 Gegen den Wind. l 20.15 Aktueel magaz. 21.00 21.20 Die Strassen von San l co, tv-serie. 22.05 Consumen 22.10 Amus.progr. 22.55 Chance, tv-spel. 0.20 Journ. DUITSLAND 3 WDR uteiprogr. )0 Serie r< eportagea \pii ,rn on on /iJl gels. 19.00 Journal 3. 20.00 Journ. 20.20 progr. 21.55 Aktueel magaz,Zuc Verkeerstips. 22.15 Sturmfahi eei Alaska (the world in hls arms) mi film. 23.55 Journ. se Jdiei BELGIE NED. 1 18.15 Tekenfilmserie. 18.20] Smith en Jones, tv-serie. 19.H film. 19.17 Standpunten. 19. ded. en Morgen. 19.45 JournjDe Weerber. 20.15 Zwart-wlt, an film. 20.20 Voetbal. (Eurovisie) Cult, progr. 22.45 Journ. lei BELGIE NED. 2 nd BELGIE FRANS 18.30 Gesprek. 19.00 Cull. Tl 19.15 Reg. magaz. 19.29 Wé hel 19.30 Joum. 19.55 Inform, jple 20.00 Journ. 20.2Q Eurovisie; J 22.30 Journ. NEDERLAND 1 NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden NEDERLAND2 - NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden DUITSLAND 1 10.00 Journ. 10.05 Aktual. 10.25 Do cumentaire serie. 11.10 Spelprogr. 11.40 Aktueel magaz. 12.25 Aktueel magaz. 12.55 Persoverz. 13.00 Journ. 16.10 Journ. 16.15 Inform, oroar. 17.00 Natuurfilm. 17.25 Klndt 17.50 Journ. (Reg. progr.: NDfjH Gevar. klnderprogr. WDR: 8.0* Schooltv. (9.30 Gevar. klnderprjy DUITSLAND 2 16.30 Inform, serie. 17.00 17.10 Tekenfilmserie. 17.40 j progr. DUITSLAND WDR 3 7.55 Gym. 8.05-12.10 Schooltv„ Kleuterprogr.). 17.00 Schooltv. Li «ingl da; /enh HILVERSUM 1 NCRV: 18.11 (S) Hier en nu. (NOS: 18.55 Olympla'» Ronde ven Nederl.) NOS: 19.30 <S> Hobbyscoop 20.02 (S) Langs de ll|n, sport en muz. (20.38 Paardekoersen. 20.51 Zeevtaperade.) 23 02 (S) Met het oog op morgen. NCRV: 0 02 (S) Late date. 2.02 (S) Nachtdienst. HILVERSUM 2 de PPR 19.00 (S) De Rode Draad. 1 VARA-Klass.: klass. pianomuz. f - '1. progr. 21.05 (I NOS- 18 03 (S) De Avondspils. I (S) Rauhfaser. 22.02 (S) Roek-Tem (S) Walhalla. indaag....donderdag. (8.03 nier en nu. 8.25 In 't voorbil- gaan 9.03 (S) Wie weel waar Willem Wever woont? t0.02 (S) Mui. bij de koffie. 12.03 (S) Het nuttigen van etenswaren is toegestaan. 12.40 (S) Middag- pauzedienst. 13.03 (S) Hier en nu. 13 20 (S> NCRV-Gk>baal. 17.02 (S) Rozegeur en prik- i. (7.30. 8.00 en 8 30 Nws. IHFÖ Waterstanden. 9.15 Werkbank). 1,1 10 00 Radio Lawaaipapegaai. 10.10 Concertant: klass. mul. 10 30 't Is his- de landb. 12.26 tulnb. 12.30 Nws. 12.36 AVRO's Radlojourn. 13.15 Europa. 13.35 Per saldo. 13.57 Beurs- i Middagje AVR< aeld 1954. 16.301 bi) Nieuwspoort. 17.24 Meded. 17 fl 17.36 AVRO's Radlojourn. 17.5 BL 9 03 (S) Continu n f~0 J Polder popparade. 12.0: -Aaölf Nederlandstalige top-101 (s) 50 Pop ot e (S) TROS top-50. gmUSVH VARA: 7.00 Nws. 7.02 (SI ARB en klein. 9.00 t> r—1 C laatste strijkkwartet. 1(ï KlASSlUt Ochtendconcerl. 12.20 (S) Tusse operafragmenten. 13.05 Hel loul Ir 13.30 (S) The London Slnfonietta: mermui. 14.00 Nws. 14.02 (S) b viool en piano. 15.00 (S) Jazzpro Brandpunt confronteerde ons gisteravond met het verschijn sel van toeristen, die in steeds toenemende mate hun vakan tie in eigen land gaan door brengen. Een nieuwe mode trend, die naar de tijden van weleer terugkeert, zou een mens geneigd zijn te zeggen, als hij niet wist, dat ook econo mische motieven waarschijn lijk een rol spelen. Ofschoon het ook hier te lande nog aar dig kan oplopen. Zoals door een echtpaar met twee kinde ren, dat op kosten van Brand punt een dagje uit mocht, werd bewezen. Ook werd een vooruitblik geworpen op de strijd om de Europacup voor landskampioenen, die vana vond in Madrid wordt gestre den tussen Nottingham Forest en Hamburg SV. Willibrord Frequin ontlokte supporters van beide partijen de gebrui kelijke wartaal en zorgde voor een aangename verrassing door en passant bijna slaags te» raken met Brian Clough, de trainer van de Engelsen. En nu ik het toch over kam pioenschappen heb: de Belgi sche televisie staat de hela week bol van de directe repor- tages van de „Koningin beth-wedstrijden" wellicht wel wereldkamj schappen vioolspelen zoiij nen noemen. Wat daar i aan talent aantreedt voc wereldforum van een ze< Q ternationale violistenjur Yehudy Menuhin zit er ex - laat zich nauwelijks cor een pen beschrijven. Het orr. festijn wordt van minui |^c minuut op twee zender? eno Vlaamse en een Franse) zonden. WEaaruit men dc clusie moet trekken onze Belgische vrienden ongewoon muzikaal j vormen, of dat inderdaa nis is. In ieder geval kan desgewenst de hele week keer per avond luisteren gt een speciaal voor de s4» heid door de Belgische cfl jü nist Frederic van Rossei schreven stuk, waaraan ii fo,e( daad heel wat af te st valt en vooral ook te bl <je Gelukkig (en wijselijk) iw de componist een en ande |W goed gescheiden weten t«Jens den HERMAN HOFH Iele

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 2