Puppets zoeken hun fortuin in Hollywood Daverende solo van ïud Spencer in Afrika lEZE WEEK IN DE BIOSCOPEN lohn Carpenter doet gooi naar Hitchcock's titel En verder ÓeyTjengSit toont droomlogica in de'Lakenhal' LEIDSE COURANT VRIJDAG 16 MEI 1980 PAGINA 9 EB5S5S3 xDm Llfred Hitchcock veroverde de Jtel „master of suspense" met Ijn thrillers, maar reeds bij zijn £ven waren er een aantal jonge- t regisseurs, die hem in het op lopen van spanning trachtten te ^ertreffen. Brian de Palma rerd vanwege zijn grimmige riezelfilms vol shockeffecten is Hitchcock's opvolger ge hemd, maar inmiddels is ook bhn Carpenter, maker van een fccht-op^n-neer thriller als Halloween" opgedoken als can- Idaat. jeide regisseurs missen echter het lacabére gevoel voor humor van LIDO I: The fog (16) met Hal Holbrook en John Houseman. Regie: John Carpenter. hun grote voorganger en het is wel kenmerkend, dat een stampvolle zaal gisterenavond in lachen uit barstte op momenten dat Carpenter met „The fog" juist zijn publiek de stuipen op het lijf had willen jagen. Nu is het verhaal er ook wel naar. De beste shock-effecten zitten in de veel te lang uitgesponnen beginti tels. Wat daarna gebeurt is inder daad meer een lachertje dan wer kelijk angstaanjagend. Het plaatsje Antonio Bay gaat al een eeuw lang gebukt onder het feit, dat eens het schip „Elizabeth Dane"in een plotseling opkomende mist is vergaan. De „vergane" mannen spoken er nog steeds rond. Antonio Bay krijgt dan plotsklaps weer te maken met zo'n mist, die onder deuren de huizen binnens luipt en waarbij allerlei onduidelij-, ke griezelfiguren het meer op rui ten gemunt hebben dan op de in woners zelf. Adrienne Barbeau als de aanvankelijk koel-cynische ra dioverslaggeefster, die het ver schijnsel "als een bagatel wenst te behandelen maar tenslotte bijna hysterisch haar luisteraars gaat waarschuwen voor het aankomend gevaar, geeft de film nog enige overtuiging mee, maar de mistflar den die overal opduiken zijn haar tenslotte te machtig. Carpenter heeft het talent om een goede thriller te maken. Hij heeft dan wel een enigszins geloofwaar dig scenario nodig. En dat heeft hij met „The fog" gewoon niet. Een in derdaad zeer mistige film. Een on zinnige film over allerlei bovenna tuurlijke verschijnselen, technisch knap gerealiseerd, maar met een paar goede visuele filmtrucs, maak je nog geen echt beklemmende thriller. Dat was dan ook gisteren duidelijk te merken aan de reacties in de zaal. Er werd gelachen op momenten dat de regisseur juist een adembenemende spanning op het oog had. John Carpenter, wil hij inderdaad in aanmerking komen om Hitc hcock's troon te bestijgen, doet er goed aan zijn scenarios eerst kri tisch te bekijken. Wat Hitchcock zich met sommige van zijn films o.a. „The birds" kon veroorlo ven (het ontbreken van iedere logi ca) is voor Carpenter nog, niet weg gelegd. MILO ie van de humor en de •fdfiguren uit de tevisie- •ie „The muppet show" ludt, zal verliefd worden „The muppet film", estal loopt de overgang een populaire televisie- ïe naar een avondvullend Imwerk uit op een bittere urstelling, maar in dit 1 is er met behoud het karakter zoveel evoegd aan het orgineel, men alleen maar bewon- ng kan hebben voor de 'entiviteit van de makers. lingen de afleveringen van p televisie-serie uit van één tót-ster, in de film zijn de rol- omgekeerd. De ster van de m is ongetwijfeld Kermit de Ikker, die vrolijk en tevreden ngend in zijn moeras wordt itdekt door een filmprodu- mt (Dom de Luise) en ver- [lgens op zijn fietsie (een jndst!) richting Hollywood Jrtrekt. Hij krijgt tenslotte m lift van Fuzzy de beer in is geleende auto en aan het van een avontuurlijke rit hele Muppet-familie com- is de grote verdienste van James Frawley, die uit hun vertrouw- haalde, dat hij uur lang het tem- in te houden met veel en spitse dialogen, die in de ondertitels wel aan humor verliezen. van de „le- acteurs zijn bijzonder gehouden op de rol van schurk (Charles Durning Kermit wil dwingen reela te maken voor kikkerbil- na. Zo krijgen we een te zien van veteranen in genre als Mei Milton Berle en een erg oud geworden Bob die even om de hoek komen als ijsverkoper. Edgar Bergen, deze film is opgedra- verschijnt ook nog even ■v zijn pop Charley iCarthy in het beeld en zelfs innen als Orson Welles en mes Coburn om maar een ar voorbeelden te noemen verwaardigden zich om met n enkel dialoogje aan deze :h grotendeels animatiefilm ;e te werken. STUDIO: De Muppet film (a l.) met Orson Welles en Bob Hope. Regie: James Frawley. Het knappe van de film is de wijze waarop Frawley bijna ongemerkt deze animatie in live-action laat overgaan door terwijl de dialoog voortduurt op buitenopnamen bijvoor beeld een rijdende auto over te schakelen. Daardoor krijgt deze „Muppet film" iets extra's mee, dat in de televisie serie niet te realiseren was. Een beetje hinderlijk is dat de amoureuze Miss Piggy voor het grote scherm toch iets te weinig mimiek mee kreeg, maar dat ligt aan het oor spronkelijke „ontwerp" dat nog stamt uit de tijd dat de Muppets nog geen Hollywood- ambities hadden. MILO Veteraan Bob Hope in een gastrol met Fuzzy in „De Muppet film". De Muppets verlaten het televisiescherm en zoeken hun heil in Hollywood in „De Muppets film". inspecteur Rizzo van de apolitaanse narcoticabrigade, 'at hij nog voor de begintitels stevig te keer tegen een ntal jongelui, die buspassa- ers molesteren, dat je het ei- ^nlijk jammer vindt dat ook rest van de film niet in de raten van Napels speelt, aar in het verre Zuid-Afri- Rizzo is daarheen gelokt, 'dat een tipgever vlak onder n neus werd vermoord en 'een nog iets over diamanten >n stamelen. eassisteerd door een bange kelbediende en een eigen- i zoeloejongetje, die de af- wigheid van Terence Hill TRIANON The knock-out cop (a.l.) met Bud Spencer en Werner Pochat. Regie: Steno. Nu Terence Hill, de blonde helft van het befaamde Tri nity-duo zo nu en dan eens al leen het film-pad opgaat, is de kolos Bud Spencer ook maar op de solo-toer gegaan en te oordelen naar „The Knock out. cop", mist hij zijn blauwogige partner nauwelijks. ruimschoots compenseren met een paar fraaie grappen, gaat Rizzo op pad, van alle zijden door de gehuurde moordenaars van de miljonair Smollet, die zijn diamantmijn gebruikt om zijn handel in verdovende middelen te fi- Hoewel de zich achter de naam Steno verschuilende re gisseur zich zo nu en dan iets te veel op het gebied van de reisdocumentaire begeeft o.m. in het wildpark zit er 'n enorme vaart inde film, terwijl de mannen aan de ge luidsband zich uitsloven om de dreunen die Spencer weer uit deelt, nog davender te doen klinken. Een duivelse worstelaar Is geen tegenstander voor Bud LUXOR Kramer versus Kramer (a.l.) Rijkelijk met Oscars overladen film met voortreffelijk acteerwerk van o.m. Dustin Hoffmann. Het verhaal gaat over een jong echtpaar dat uit elkaar gaat en strijdt om de gene genheid van het zoontje, (viifde week) CAMERA De vier vuis ten de lucht in (12) Doldwa- se avonturen van het beken de tweetal Terence Hill en Bud Spencer, (reprise, eerste week). LIDO II The electric horseman (16) Aardige film met o.m. Robert Redford en Jane Fonda, (derde week) LIDO III Lieve jongens (16) Verfilming van boeken van Gerard van 't Reve met onder meer Hans Dagelet, Hugo Metsers en Albert Mol. (tweede week) REX In opperste extase (16) Pornofilm. EUROCINEMA I (Alphen aan den Rijn) Jungle- book (16) Beroemde verfil ming van Walt Disney, dit maal met voortreffelijk Ne derlands gesproken tekst. EUROCINEMA II (Alphen aan den Rijn) De duivel hale je (ai.) Amusante avonturenfilm. EUROCINEMA III (Alphen aan den Rijn) 1941 (a.l.) Kostbare comedie van Spiel berg, die wat kunstmatig aandoet. EUROCINEMA IV (Alphen aan den Rijn) The spy who loved me (12) Roger Moore als agent 007 in een al wat oudere Bond film. GREENWAY THEATER (Voorschoten) De vier vuisten op safari (a.l.) Ook: De Ijzervreter (16). Conservatrice Doris Wintgens bij de 'magie bottles' die op de tentoonstelling 2+2=5 te zien zijn. LEIDEN „Wat moet een muizenval doen om een muis voor noodlottige ongevallen te behoeden?" „Een gewicht is niet zwaarder dan de rol die het moet ver vullen" Behalve vergiftig zijn knikkers ook onstuitbaar" „2x2 meer 5 dan 4" Dit zijn enkele titels van de werken (lino's, assembla ges, collages en etalagetentoonstellingen) van Oey Tjeng Sit, een apotheker uit Amsterdam die in Leiden pharmacie studeerde. Zijn vreemdsoortige werken waarbij krantenpapier vrijwel altijd als belangrijkste materiaal wordt gebruikt is tot 23 juni te bezichtigen in museum De Lakenhal in Leiden. De ongewone titels geven een beeld van de instelling van de in 1917 op Java geboren Nederlander. Zijn mentaliteit wordt gekenmerkt door absurditeit, humor, ironie, tegenspraak en vrijheid, waarbij speels wordt omgegaan met gevestigde waarden op denk- en kunstterrein. De gebruikelijke logi sche manier van denken ondergraaft hij en hij behandelt met intuitieve gedachtensprongen zijwegen, waar anderen, die rechtlijnig denken, keurig op het rechte pad blijven. Hij gaat meer af op associatie, intuitie en toeval dan op rede en verstand. Oey's manier van denken zou vergeleken kunnen worden met de droomlogica, omdat in een droom dingen ge beuren die normaal niet mogelijk zijn. Oey klampt zich niet vast aan een bepaalde stijl, materiaal of theorie. Zo maakt hij linosneden die uitmunten door een trefzekere lijnvoe- ring, maar ook collages en assemblages waarbij hij hoofdza kelijk krantenpapier gebruikt. Hij scheurt dit papier of maakt er proppen van en gebruikt bij de verwerking ook knikkers, paperclips, bamboestokjes, etc. Ook beplakt hij voorwerpen met krantenpapier. Zo is in De Lakenhal een elftal beplakte flessen te zien, waarvan er één een myste rieus rondedansje zal uitvoeren. Oey's werk zaait onrust, maar dat is dan ook wel een beetje zijn bedoeling. 'Restanten' in 't Huys Dever LISSE In 't Huys Dever is tot en met maandag 26 mei de tentoonstelling "Restanten in de kunst, Uit de kunst te bezichtigen. Het gaat om wandkleden van Gerrie van Wissen-van Kranenburg en collages, tekeningen en assemblages van Djim de Graaf. Met 'restanten' willen de kunstenaars aantonen dat het voor het maken van kunst niet strikt noodzakelijk is om dure materialen aan te schaffen. 'Integendeel', vinden Gerrie van Wissen en Djim de Graaf, 'Het zijn juist de restanten van dingen die onze fantasie Erikkelen. Door het samenvoegen van restanten waarvan et oorspronkelijk doel en gebruik voorbij is, ontstaat een nieuw oorspronkelijk beeld. Hierbij verwijzen de exposanten naar werken van Duchamps, Picasso (1913) en de dadaïsten die in 1916 al collages samenstelden van foto's en krantenk nipsels. De tentoonstelling in de gerestaureerde Ridderhofstede aan de Lissese Heereweg is dagelijks van 14.00 tot 17.00 uur geo pend en gesloten op 12 en 19 mei. Hoogleraar Van Gunsteren solist bij Residentie-Orkest LEIDEN De Leidse hoogleraar Herman van Gunste ren vormt maandag 19 mei de de kunstzinnige schakel in de band tussen de Leidse universiteit en het Haagse muziekleven. Van Gunsteren excelleert dan in de Stads gehoorzaal als solist op de piano samen met het Resi dentie-Orkest. Dit beroemde orkest speelt ter gelegen heid van het universitaire lustrumfeest een groot aantal werken. De dirigent is Hans Vonk. Het concert begint om 20.15 uur. Het Residentie-Orkest zal voor de pauze „La Création du Monde" van Darius Milhaud en een pianoconcert in Bes dur, K.V. 595, van Wolfgang Amadeus Mozart met als solist de hoogleraar Herman van Gunsteren ten gehore brengen. Na de pauze zal „De Vuur vogel" van Igor Stravinsky (muziek van het ballet „L'oiseau de feu") integraal worden vertolkt. Solist Herman van Gunsteren heeft na zijn rechtenstudie van 1959 tot 1964 aan de leidse universiteit een muzikale op leiding (viool en piano) gevolgd. Nadat hij in in het studie jaar 1958/1959 aan het Conservatoire te Parijs les had geno men bij Nadia Boulanger en Robert Casadesus studeerde hij in de zomer van 1959 piano aan het Amerikaanse conserva torium te Fontainebleau. Vervolgens studeerde hij in de zo mer van 1960 harmonie en compositie. In mei 1960 won Herman van Gunsteren op het concours Léopold Bellan in Parijs de eerste prijs. Kaarten van het concert zijn o.a. bij de volgende adressen tegen f 7,50 verkrijgbaar: Het VVV-kantoor aan het Sta tionsplein, het Bureau van de Universiteit, Stationsweg 46 en verder bij nagenoeg alle universitaire gebouwen, inclu sief studentenverenigingen. De Leid se pro fessor Herman van Gun steren aanstaan de maan dag solist voor het Residen tie-Or kest. MILO Spencer.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 9