ouwtrekken om
:oontje Oscars
en volle waard
Spaanse
volkskeramiek
in nieuwe
galerie Alfart
En verder
Weer super-filmramp van regisseur Ronald Neame
Muzikaal theater
van Imperium
DEZE WEEK IN DE BIOSCOPEN
Bloemlezing Nederlandse
liedkunst
LEIDSE COURANT
VRIJDAG 18 APRIL 1980 PAGINA 9
LEIDEN De christelijke
toneelgroep „Imperium"
sluit het theaterseizoen af
met de opvoering van een
muzikaal theaterstuk.
Het verhaal gaat over een
meisje dat in haar leven
wordt geconfronteerd met
volwassenen, die willen dat
zij in haar gedrag verandert
omdat zij niet voldoent aan
de wensen van de maat
schappij. De titel is „Puh, het
zal me een zorg zijn". De re
gie is in handen van Gerard
Jonk. De voorstellingenreeks
gaat vrijdag 25 april van start
met een try-out in het onder
komen van „Imperium" aan
de Oude Vest 33e. Zaterdag
26 april is de première! Ver
der wordt het theaterstuk ie
dere vrijdag- en zaterdaga
vond tot en met 24 mei opge
voerd vanaf negen uur. Spe
ciaal voor kinderen wordt er
zaterdagmiddag 10 en 17 mei
vanaf drie uur een voorstel
ling gegeven.
De toegangsprijs voor de
avondvoorstellingen is zeven
gulden vijftig (CJP-houders
en 65-plussers betalen vijf
gulden) en voor de try-out
een gulden. De toegangsprijs
voor de kindervoorstellingen
is drie gulden voor kinderen
tot en met twaalf jaar en de
overige bezoekers betalen zes
gulden vijftig. Kaarten voor
de voorstellingen kunnen
worden gereserveerd bij het
bureau van K&O, Oude Vest
45, tel 141141.
LEIDEN De traditionele Spaanse Volkskeramiek
lijdt een zieltogend bestaan in Spanje. De meeste Spaan
se pottenbakkerijen die hun keramiek met de hand ver
vaardigen zijn opgeheven omdat deze wijze van produk-
tie door het opdringen van de techniek niet meer renda
bel is. Daar staat tegenover dat de belangstelling voor
de Spaanse Volkskeramiek de laatste jaren sterk is ge
groeid. De In Leiden woonachtige Spaanse Maria Anto-
nia Vidal de Carrasquer sprong in op deze belangstel
ling en opende onlangs haar galerie „Alfart" aan het
Rapenburg 62, tot op heden het enige verkooppunt in
Nederland van de traditionele Spaanse Volkskeramiek.
Maria Antonia Vidal de Carrasquer, die 23 jaar geleden naar
Nederland verhuisde is van origine weefster van wandkle
den. Haar werken hangen onder meer in het St. Elisabeth
Ziekenhuis in Leiderdorp en in het bejaardenhuis Robijn-
zicht in Leiden. „Er bestaat niet zoveel belangstelling voor
wandkleden en ik heb de galerie opgezet onder meer ook
met de bedoeling om daar meer aandacht op te vestigen", al
dus de Spaanse kunstenares die in haar tot galerie omge
bouwde huiskamer met dat doel voor ogen een fraai weefge
touw plaatste.
De door.de keramiek vrijgelaten ruimte aan de muren van
de galerie werd door Maria Antonia benut middels het op
hangen van litho's en etsen van Nederlandse en Spaanse
kunstenaars, die door galerie Alfart in consignatie zijn geno
men. Het gaat om moderne kunst van onder andere Luce-
bert, Franse, Menan, Saura en Zamorano. „Als dat goed
loopt wil ik om de twee maanden een expositie wijden aan
een bepaalde kunstenaar, maar ik denk dat ik het voorlopig
vooral zal moeten hebben van de Spaanse Volkskeramiek",
aldus Maria Antonia.
Oud
De Spaanse keramiek in galerie Alfart („Alfar" is Spaans
voor pottenbakkerij, de „t" werd toegevoegd om de kunst
zinnige uitgang „Art" te verkrijgen) is gemiddeld 25 tot 100
jaar oud. Het gaat om typische gebruiksvoorwerpen, om
kruiken voor water, wijn en azijn, vuurvaste potten voor het
koken, potten voor het inmaken van voedsel, een kruik
waarmee de voeten kunnen worden verwarmd, schalen,
borden en tegels in vele maten en soorten. De techniek die
is toegepast is duizenden jaren oud. De keramiek is afkom
stig uit geheel Spanje, het meeste komt uit de provincie Ara-
gon. De Spaanse Volkskeramiek in de galerie is afkomstig
uit opgeheven pottenbakkerijen en wordt verschaft door het
Spaanse Museo de Céramica Popular, dat momenteel wordt
opgezet in de plaats Sant Jordi de Alfama in Tarragona, Ca-
talonië. Het gaat om zogenaamde „dubbelstukken", exem
plaren die in een bepaalde serie zijn vervaardigd en waar
van het museum reeds een exemplaar bezit. De authentici
teit van de stukken wordt gewaarborgd door het Spaanse
museum, dat aan elk exemplaar dat wordt uitgegeven een
certificaat hecht. De keramiek is grotendeels vervaardigd in
de zogenaamde Iberische stijl. Aan de vormgeving van de
stukken is vaak al te zien uit welk gedeelte van Spanje de
keramiek afkomstig is.
De prijzen van de Spaanse Volkskeramiek variëren van 200
tot 500 gulden. Galerie Alfart is van dinsdag tot en met za
terdag van 12 tot 17 uur geopend.
Maria Antonia Vidal de Carrasquer in haar galerie met een
fraai exemplaar uit de verzameling Spaanse Volkskeramiek.
Voorjaarsconcert Sempre Crescendo
LEIDEN Het studentenmuziekgezelschap „Sempre Cres-
:endo" geeft woensdag 23 april zijn traditioneel voorjaars
concert in de Zuiderkerk aan de Lammenschansweg 15. Op
hef programma staan: Concerto Grosso van Handel, fluit-
harp concert in C-dur van Mozart, The Tempest van Haydn
en de suite uit „Masques et Bergamasques" van Fauré. Het
concert begint om kwart over acht.
'LaNotte' in Kijkhuis
LEIDEN De beroemde Italiaanse film La Notte van
regisseur Michelangelo Antonioni wordt vrijdag 25- en
zaterdag 26 april vertoond in het Kijkhuis aan de Vrou-
wenkerkkoorstraat.
De film dateert uit 1961. Marcello Mastroianni, Jeanne Mo-
reau en Monica Vitti hebben de hoofdrollen. De door de
welvaartsmaatschappij verstoorde menselijke relaties vormt
het onderwerp van de film. Op beide avonden is er een
voorstelling om acht- en om elf uur.
iden kan nu ook zelf gaan zien of de Oscars dit
ir op de juiste plek terecht zijn gekomen. De film
.ramer versus Kramer" kreeg niet minder dan LUXOR Kramer versus
if van deze gouden poppetjes. En terecht volgens Krnmsr mot Dustin HoH-
s. Er is een ijzersterk scenario en een sobere re- 'u "JS„n?ón p" 9
pe, gekoppeld aan een vlekkeloze Dustin Hoffman
:n een hele fraaie scène van Meryl Streep te aan
schouwen.
Eurocinema III (Alphen
aan den Rijn) Meteor (12)
met Sean Connery en
Natalie Wood. Regie: Ro
nald Neamé.
gie van „The Poseidon adven
ture", de superrampenfilm.
Ronald Neame behoorde tot
de top-cameramannen in En
geland, maar moest in 1947
zelf zo nodig gaan regisseren
waarbij hij - en dan nog dank
zij Alec Guinness - nooit ver
der kwam dan de goede mid
delmaat in keurige Engelse
komedies. Totdat hij in 1972
werd „opgescheept" met de re-
Sean Connery als Paul Bradley, de Amerikaanse
ruimtedeskundiQQr die een wereldramp tracht te voorkomen.
ri
die eén ware kettingreactie in
dit genre veroorzaakte.
Neame is met de 17 miljoen
dollar kostende film „Meteor"
weer terug in het rampen
fonds. Dit keer gaat het niet
om een gekapseisd passagiers
schip, maar om nog veel ern
stiger zaken. Een kolossale
meteoor stevent recht op onze
planeet af en moet uit zijn
baan gebracht worden, wil de
aarde nog enige overlevings
kansen hebben. De Amerika
nen hebben al enige tijd een
aantal op Rusland gerichte
kernraketten in de ruimte,
maar niet voldoende om het
werk te klaren, dus zit er niets
anders op dan de koude oorlog
maar even op een laag pitje te
zetten en de hulp van Rusland
in te roepen. Met enige tegen
zin geven dezen dan tenslotte
toe, dat zij ongeveer een zelfde
aantal - maar dan op Amerika
gerichte - kernraketten in de
ruimte hebben en zo wordt
dan tenslotte met vereende
krachten onze planeet gered.
In tegenstelling tot „The Po
seidon Adventure", die begon
met een zeer spectaculaire
scheepsramp waarna het
handjeraden was wie er le
vend uit het wrak zou weten
te komen, heeft „Meteor" wel
een erg lange aanloop nodig
met veel onderlinge menings
verschillen voordat het spek
takel aan bod komt. Enkele
splinters van de meteoor ver
oorzaken wat natuurrampen,
zoals een lawine in Zwitser
land en een vloedgolf, die
Hongkong vernietigt, voordat
alle partijen het eens zijn en
dan is het zelfs nog te laat om
New York van totale vernieti
ging te redden.
De afdeling speciale effecten
Brian Keith en Nathalie Wood In „Meteor"
heeft zijn best gedaan al deze
ellende in beeld te brengen,
maar we hebben lawines,
vloedgolven en aardbevingen
wel eens overtuigender - per
soonlijk dreigender - in beeld-
gebracht zien worden. Een
horde hollende figuranten,
vluchtend voor iets dat de
mannen van de montageka
mer later in het beeld moeten
voegen, heeft niet de dreiging
van een ramp, die enkele per
sonen met wie we vertrouwd
zijn geraakt boven het hoofd
hangt," en ook als het NASA-
hoofdkwartier onder de mod
der raakt, mist de film zijn
dramatische kansen.
Dat neemt niet weg dat Sean
Connery als Amerikaans
ruimtedeskundige zich moedig
door de bruine brei slaat, Na
talie Wood een heel aardige
Russische tolk is, terwijl het
beste rolletje is nog gereser
veerd voor Brian Keith als een
charmante Russische ruimte
vaart-bons. O ja, en dan mag
Henry Fonda, net als in „Fail
safe", nog even een verontrus
te Amerikaanse president spe
len, terwijl Trevor Howard via
het televisiescherm „mee-
schnabbelt" aan deze miljoe
nenproductie als een Britse
meteoroloog.. Dit soort ram
penfilms kunnen snel een
filmramp worden, alle nauw
gezette voorbereidingen ten
spijt.
MILO
LEIDEN De bariton Peter Goedhart en de pianist
Gerard van Blcrk geven woensdag 23 april een concert
in de Kapelzaal van het K&O-gebouw aan de Oude
Vest. De ontwikkeling van de nationale liedkunst van
af laat-romantiek, via impressionisme tot aan de mo
derne tijd, staat centraal in het concert.
In het programma zijn werken opgenomen van Wagenaar
en Diepenbrock, componisten, die de brug sloegen tussen
de 16de eeuw en de toekomst en die zich hebben ingezet
voor nationale muziek. Verder vermeldt het programma
de spirituele muziek van de impressionist Voormolen en de
Indonesische 'Stemmingen' van neoloog Sigtenhorst-
Meyer. Pijper is in het programma vertegenwordigd met
Oud-Hollandse liederen. Tenslotte worden Bandings' 'Lie
deren van den dood' uitgevoerd, die een uiterst weemoedi
ge sfeer oproepen.
In plaats van het „happy en-
ding" waar veel Hollywood-
films zich vroeger al bochten
wringend naar bewogen, zoekt
„Kramer versus Kramer" de
weg terug. Ted Kramer (Hoff
man) is een succesvol reclame
ontwerper, die geheel in zijn
werk opgaat en er van uit gaat
dat zijn echtgenote (Meryl
Streep) helemaal met hem
meeleeft. Niets is echter min
der waar. Zij leidt al jaren een
voor haar zeer bevredigend
bestaan, wat haar op een kwa
de dag doet besluiten Ted met
achterlating van hun zesjarig
zoontje Billy de rug toe te ke
ren.
Sterker nog dan in Avery Cor-
man's bestseller, waarin te
veel bijfiguren een rol spelen
die het huwelijk zouden heb
ben kunnen beïnvloeden,
schetst Benton in zijn film de
situatie van de man alleen, die
plotseling zowel vader als
moeder voor zijn zoontje moet
zijn en dat met een zo hartver
warmende overgave doet, dat
zijn carrière daarbij geheel
naar de achtergrond wordt ge
drongen.
In zulke gevallen moet je na
tuurlijk ook de beschikking
hebben over een jong acteurtje
van klasse en de wijze waarop
Hoffman en de kleine Justin
Henry hun scènes spelen doen
denken aan de relatie tussen
Charles Chaplin en Jacky
Coogan in „The Kid". Het is
zo'n geval balanceren op de
rand van de „tearjerker", de
'film waarbij geen zakdoek
droog blijft, maar Benton
houdt ze op bewonderens
waardige wijze schoon tot het
wrange slot, waarin de moeder
plotseling weer komt opdui
ken om haar kind na ander
half jaar op te eisen. De recht
zaal-scènes, waarin duurbe
taalde, gewiekste advocaten
het „hard spelen" en de gevoe
lens van de ouders niet ont
zien, zijn schrijnend en het
hangt van de toeschouwer af
en diens eigen ervaringen of
ook bij hen dit „onmenselijk
gemanipuleer" tot de bodem
gaat.
Maar ook al is men zo geluk
kig zelf nooit in dergelijke om
standigheden te hebben ver
keerd. Benton heeft de scènes
zo geschreven en het spel van
Dustin Hoffman en Meryl
Streep als de beide antagonis
ten, voor wie het juridisch
steekspel eigenlijk te ver gaat,
is zo gaaf, dat je dan alleen
maar hoopt zelf nooit zoiets te
hoeven meemaken.
Een in zijn sobere opbouw
aangrijpende film, waarin ie
dereen wel herkenningspun
ten bij zichzelf of in zijn naaste
omgeving kan vinden.
MILO
CAMERA Ten (16) De al
wat oudere Dudley Moore gaat
op vrijersvoeten met de Ame
rikaanse sexbom van de jaren
tachtig Bo Derek. Een amu
sant voortkabbelende geschie
denis. (achtste week)
LIDO I The rose (16) Bette
Middler schittert als drama
tisch actrice. Zij geeft op een
voortreffelijke wijze gestalte
aan het meisje, dat als een ko
meet de popscene beklimt.
LIDO II Spetters (16) Uit
stekende nieuwe film van
Paul Verhoeven vooral gericht
op een jong publiek. De film
vertelt het verhaal van drie
jongemannen die zich uitleven
in de motorcross, (achtste
week)
LIDO III Ans now for so
mething completely diffe
rent. Monty Python (16)
Bundeling van de leukste on
derdelen van de televisieserie
van Monty Python, die in ons
land door de VPRO werd uit
gezonden. (derde week)
STUDIO One flew over
the cuckoo's nest (16) Voor
treffelijke film met o.m. Jack
Nicholson als psychiatrisch pa
tient. Enkele jaren geleden rij
kelijk overladen met Oscars,
(reprise, derde week)
TRIANON Laat de dokter
maar schuiven (a.l.) Lieve
Nederlandse speelfilm van ui
terst magere kwaliteit, (vierde
week)
REX Het porno huwelijk
(16) Pornofilm.
EUROCINEMA I (Alphen aan
den Rijn) Laat de dokter
maar schuiven (a.l.) zie Tria
non.
EUROCINEMA II (Alphen
aan den Rijn) Tess (a.l.)
Prachtige film van Roman Po-
lasnki met de aantrekkelijke
Natascha Kinski (eerste week)
EUROCINEMA IV (Alphen
aan den Rijn) One flew
over the cuckoo's nest (16).
(zie Studio).
Moeder en zoon herenigd