ouwtrekken om :oontje Oscars en volle waard Spaanse volkskeramiek in nieuwe galerie Alfart En verder Weer super-filmramp van regisseur Ronald Neame Muzikaal theater van Imperium DEZE WEEK IN DE BIOSCOPEN Bloemlezing Nederlandse liedkunst LEIDSE COURANT VRIJDAG 18 APRIL 1980 PAGINA 9 LEIDEN De christelijke toneelgroep „Imperium" sluit het theaterseizoen af met de opvoering van een muzikaal theaterstuk. Het verhaal gaat over een meisje dat in haar leven wordt geconfronteerd met volwassenen, die willen dat zij in haar gedrag verandert omdat zij niet voldoent aan de wensen van de maat schappij. De titel is „Puh, het zal me een zorg zijn". De re gie is in handen van Gerard Jonk. De voorstellingenreeks gaat vrijdag 25 april van start met een try-out in het onder komen van „Imperium" aan de Oude Vest 33e. Zaterdag 26 april is de première! Ver der wordt het theaterstuk ie dere vrijdag- en zaterdaga vond tot en met 24 mei opge voerd vanaf negen uur. Spe ciaal voor kinderen wordt er zaterdagmiddag 10 en 17 mei vanaf drie uur een voorstel ling gegeven. De toegangsprijs voor de avondvoorstellingen is zeven gulden vijftig (CJP-houders en 65-plussers betalen vijf gulden) en voor de try-out een gulden. De toegangsprijs voor de kindervoorstellingen is drie gulden voor kinderen tot en met twaalf jaar en de overige bezoekers betalen zes gulden vijftig. Kaarten voor de voorstellingen kunnen worden gereserveerd bij het bureau van K&O, Oude Vest 45, tel 141141. LEIDEN De traditionele Spaanse Volkskeramiek lijdt een zieltogend bestaan in Spanje. De meeste Spaan se pottenbakkerijen die hun keramiek met de hand ver vaardigen zijn opgeheven omdat deze wijze van produk- tie door het opdringen van de techniek niet meer renda bel is. Daar staat tegenover dat de belangstelling voor de Spaanse Volkskeramiek de laatste jaren sterk is ge groeid. De In Leiden woonachtige Spaanse Maria Anto- nia Vidal de Carrasquer sprong in op deze belangstel ling en opende onlangs haar galerie „Alfart" aan het Rapenburg 62, tot op heden het enige verkooppunt in Nederland van de traditionele Spaanse Volkskeramiek. Maria Antonia Vidal de Carrasquer, die 23 jaar geleden naar Nederland verhuisde is van origine weefster van wandkle den. Haar werken hangen onder meer in het St. Elisabeth Ziekenhuis in Leiderdorp en in het bejaardenhuis Robijn- zicht in Leiden. „Er bestaat niet zoveel belangstelling voor wandkleden en ik heb de galerie opgezet onder meer ook met de bedoeling om daar meer aandacht op te vestigen", al dus de Spaanse kunstenares die in haar tot galerie omge bouwde huiskamer met dat doel voor ogen een fraai weefge touw plaatste. De door.de keramiek vrijgelaten ruimte aan de muren van de galerie werd door Maria Antonia benut middels het op hangen van litho's en etsen van Nederlandse en Spaanse kunstenaars, die door galerie Alfart in consignatie zijn geno men. Het gaat om moderne kunst van onder andere Luce- bert, Franse, Menan, Saura en Zamorano. „Als dat goed loopt wil ik om de twee maanden een expositie wijden aan een bepaalde kunstenaar, maar ik denk dat ik het voorlopig vooral zal moeten hebben van de Spaanse Volkskeramiek", aldus Maria Antonia. Oud De Spaanse keramiek in galerie Alfart („Alfar" is Spaans voor pottenbakkerij, de „t" werd toegevoegd om de kunst zinnige uitgang „Art" te verkrijgen) is gemiddeld 25 tot 100 jaar oud. Het gaat om typische gebruiksvoorwerpen, om kruiken voor water, wijn en azijn, vuurvaste potten voor het koken, potten voor het inmaken van voedsel, een kruik waarmee de voeten kunnen worden verwarmd, schalen, borden en tegels in vele maten en soorten. De techniek die is toegepast is duizenden jaren oud. De keramiek is afkom stig uit geheel Spanje, het meeste komt uit de provincie Ara- gon. De Spaanse Volkskeramiek in de galerie is afkomstig uit opgeheven pottenbakkerijen en wordt verschaft door het Spaanse Museo de Céramica Popular, dat momenteel wordt opgezet in de plaats Sant Jordi de Alfama in Tarragona, Ca- talonië. Het gaat om zogenaamde „dubbelstukken", exem plaren die in een bepaalde serie zijn vervaardigd en waar van het museum reeds een exemplaar bezit. De authentici teit van de stukken wordt gewaarborgd door het Spaanse museum, dat aan elk exemplaar dat wordt uitgegeven een certificaat hecht. De keramiek is grotendeels vervaardigd in de zogenaamde Iberische stijl. Aan de vormgeving van de stukken is vaak al te zien uit welk gedeelte van Spanje de keramiek afkomstig is. De prijzen van de Spaanse Volkskeramiek variëren van 200 tot 500 gulden. Galerie Alfart is van dinsdag tot en met za terdag van 12 tot 17 uur geopend. Maria Antonia Vidal de Carrasquer in haar galerie met een fraai exemplaar uit de verzameling Spaanse Volkskeramiek. Voorjaarsconcert Sempre Crescendo LEIDEN Het studentenmuziekgezelschap „Sempre Cres- :endo" geeft woensdag 23 april zijn traditioneel voorjaars concert in de Zuiderkerk aan de Lammenschansweg 15. Op hef programma staan: Concerto Grosso van Handel, fluit- harp concert in C-dur van Mozart, The Tempest van Haydn en de suite uit „Masques et Bergamasques" van Fauré. Het concert begint om kwart over acht. 'LaNotte' in Kijkhuis LEIDEN De beroemde Italiaanse film La Notte van regisseur Michelangelo Antonioni wordt vrijdag 25- en zaterdag 26 april vertoond in het Kijkhuis aan de Vrou- wenkerkkoorstraat. De film dateert uit 1961. Marcello Mastroianni, Jeanne Mo- reau en Monica Vitti hebben de hoofdrollen. De door de welvaartsmaatschappij verstoorde menselijke relaties vormt het onderwerp van de film. Op beide avonden is er een voorstelling om acht- en om elf uur. iden kan nu ook zelf gaan zien of de Oscars dit ir op de juiste plek terecht zijn gekomen. De film .ramer versus Kramer" kreeg niet minder dan LUXOR Kramer versus if van deze gouden poppetjes. En terecht volgens Krnmsr mot Dustin HoH- s. Er is een ijzersterk scenario en een sobere re- 'u "JS„n?ón p" 9 pe, gekoppeld aan een vlekkeloze Dustin Hoffman :n een hele fraaie scène van Meryl Streep te aan schouwen. Eurocinema III (Alphen aan den Rijn) Meteor (12) met Sean Connery en Natalie Wood. Regie: Ro nald Neamé. gie van „The Poseidon adven ture", de superrampenfilm. Ronald Neame behoorde tot de top-cameramannen in En geland, maar moest in 1947 zelf zo nodig gaan regisseren waarbij hij - en dan nog dank zij Alec Guinness - nooit ver der kwam dan de goede mid delmaat in keurige Engelse komedies. Totdat hij in 1972 werd „opgescheept" met de re- Sean Connery als Paul Bradley, de Amerikaanse ruimtedeskundiQQr die een wereldramp tracht te voorkomen. ri die eén ware kettingreactie in dit genre veroorzaakte. Neame is met de 17 miljoen dollar kostende film „Meteor" weer terug in het rampen fonds. Dit keer gaat het niet om een gekapseisd passagiers schip, maar om nog veel ern stiger zaken. Een kolossale meteoor stevent recht op onze planeet af en moet uit zijn baan gebracht worden, wil de aarde nog enige overlevings kansen hebben. De Amerika nen hebben al enige tijd een aantal op Rusland gerichte kernraketten in de ruimte, maar niet voldoende om het werk te klaren, dus zit er niets anders op dan de koude oorlog maar even op een laag pitje te zetten en de hulp van Rusland in te roepen. Met enige tegen zin geven dezen dan tenslotte toe, dat zij ongeveer een zelfde aantal - maar dan op Amerika gerichte - kernraketten in de ruimte hebben en zo wordt dan tenslotte met vereende krachten onze planeet gered. In tegenstelling tot „The Po seidon Adventure", die begon met een zeer spectaculaire scheepsramp waarna het handjeraden was wie er le vend uit het wrak zou weten te komen, heeft „Meteor" wel een erg lange aanloop nodig met veel onderlinge menings verschillen voordat het spek takel aan bod komt. Enkele splinters van de meteoor ver oorzaken wat natuurrampen, zoals een lawine in Zwitser land en een vloedgolf, die Hongkong vernietigt, voordat alle partijen het eens zijn en dan is het zelfs nog te laat om New York van totale vernieti ging te redden. De afdeling speciale effecten Brian Keith en Nathalie Wood In „Meteor" heeft zijn best gedaan al deze ellende in beeld te brengen, maar we hebben lawines, vloedgolven en aardbevingen wel eens overtuigender - per soonlijk dreigender - in beeld- gebracht zien worden. Een horde hollende figuranten, vluchtend voor iets dat de mannen van de montageka mer later in het beeld moeten voegen, heeft niet de dreiging van een ramp, die enkele per sonen met wie we vertrouwd zijn geraakt boven het hoofd hangt," en ook als het NASA- hoofdkwartier onder de mod der raakt, mist de film zijn dramatische kansen. Dat neemt niet weg dat Sean Connery als Amerikaans ruimtedeskundige zich moedig door de bruine brei slaat, Na talie Wood een heel aardige Russische tolk is, terwijl het beste rolletje is nog gereser veerd voor Brian Keith als een charmante Russische ruimte vaart-bons. O ja, en dan mag Henry Fonda, net als in „Fail safe", nog even een verontrus te Amerikaanse president spe len, terwijl Trevor Howard via het televisiescherm „mee- schnabbelt" aan deze miljoe nenproductie als een Britse meteoroloog.. Dit soort ram penfilms kunnen snel een filmramp worden, alle nauw gezette voorbereidingen ten spijt. MILO LEIDEN De bariton Peter Goedhart en de pianist Gerard van Blcrk geven woensdag 23 april een concert in de Kapelzaal van het K&O-gebouw aan de Oude Vest. De ontwikkeling van de nationale liedkunst van af laat-romantiek, via impressionisme tot aan de mo derne tijd, staat centraal in het concert. In het programma zijn werken opgenomen van Wagenaar en Diepenbrock, componisten, die de brug sloegen tussen de 16de eeuw en de toekomst en die zich hebben ingezet voor nationale muziek. Verder vermeldt het programma de spirituele muziek van de impressionist Voormolen en de Indonesische 'Stemmingen' van neoloog Sigtenhorst- Meyer. Pijper is in het programma vertegenwordigd met Oud-Hollandse liederen. Tenslotte worden Bandings' 'Lie deren van den dood' uitgevoerd, die een uiterst weemoedi ge sfeer oproepen. In plaats van het „happy en- ding" waar veel Hollywood- films zich vroeger al bochten wringend naar bewogen, zoekt „Kramer versus Kramer" de weg terug. Ted Kramer (Hoff man) is een succesvol reclame ontwerper, die geheel in zijn werk opgaat en er van uit gaat dat zijn echtgenote (Meryl Streep) helemaal met hem meeleeft. Niets is echter min der waar. Zij leidt al jaren een voor haar zeer bevredigend bestaan, wat haar op een kwa de dag doet besluiten Ted met achterlating van hun zesjarig zoontje Billy de rug toe te ke ren. Sterker nog dan in Avery Cor- man's bestseller, waarin te veel bijfiguren een rol spelen die het huwelijk zouden heb ben kunnen beïnvloeden, schetst Benton in zijn film de situatie van de man alleen, die plotseling zowel vader als moeder voor zijn zoontje moet zijn en dat met een zo hartver warmende overgave doet, dat zijn carrière daarbij geheel naar de achtergrond wordt ge drongen. In zulke gevallen moet je na tuurlijk ook de beschikking hebben over een jong acteurtje van klasse en de wijze waarop Hoffman en de kleine Justin Henry hun scènes spelen doen denken aan de relatie tussen Charles Chaplin en Jacky Coogan in „The Kid". Het is zo'n geval balanceren op de rand van de „tearjerker", de 'film waarbij geen zakdoek droog blijft, maar Benton houdt ze op bewonderens waardige wijze schoon tot het wrange slot, waarin de moeder plotseling weer komt opdui ken om haar kind na ander half jaar op te eisen. De recht zaal-scènes, waarin duurbe taalde, gewiekste advocaten het „hard spelen" en de gevoe lens van de ouders niet ont zien, zijn schrijnend en het hangt van de toeschouwer af en diens eigen ervaringen of ook bij hen dit „onmenselijk gemanipuleer" tot de bodem gaat. Maar ook al is men zo geluk kig zelf nooit in dergelijke om standigheden te hebben ver keerd. Benton heeft de scènes zo geschreven en het spel van Dustin Hoffman en Meryl Streep als de beide antagonis ten, voor wie het juridisch steekspel eigenlijk te ver gaat, is zo gaaf, dat je dan alleen maar hoopt zelf nooit zoiets te hoeven meemaken. Een in zijn sobere opbouw aangrijpende film, waarin ie dereen wel herkenningspun ten bij zichzelf of in zijn naaste omgeving kan vinden. MILO CAMERA Ten (16) De al wat oudere Dudley Moore gaat op vrijersvoeten met de Ame rikaanse sexbom van de jaren tachtig Bo Derek. Een amu sant voortkabbelende geschie denis. (achtste week) LIDO I The rose (16) Bette Middler schittert als drama tisch actrice. Zij geeft op een voortreffelijke wijze gestalte aan het meisje, dat als een ko meet de popscene beklimt. LIDO II Spetters (16) Uit stekende nieuwe film van Paul Verhoeven vooral gericht op een jong publiek. De film vertelt het verhaal van drie jongemannen die zich uitleven in de motorcross, (achtste week) LIDO III Ans now for so mething completely diffe rent. Monty Python (16) Bundeling van de leukste on derdelen van de televisieserie van Monty Python, die in ons land door de VPRO werd uit gezonden. (derde week) STUDIO One flew over the cuckoo's nest (16) Voor treffelijke film met o.m. Jack Nicholson als psychiatrisch pa tient. Enkele jaren geleden rij kelijk overladen met Oscars, (reprise, derde week) TRIANON Laat de dokter maar schuiven (a.l.) Lieve Nederlandse speelfilm van ui terst magere kwaliteit, (vierde week) REX Het porno huwelijk (16) Pornofilm. EUROCINEMA I (Alphen aan den Rijn) Laat de dokter maar schuiven (a.l.) zie Tria non. EUROCINEMA II (Alphen aan den Rijn) Tess (a.l.) Prachtige film van Roman Po- lasnki met de aantrekkelijke Natascha Kinski (eerste week) EUROCINEMA IV (Alphen aan den Rijn) One flew over the cuckoo's nest (16). (zie Studio). Moeder en zoon herenigd

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 9