Organisatie voor rechten katholieken in de kerk Kerkvoogdijen 60 jaar samen Buren: schuilnaam van de Oranjes Koningin verkoopt kostbaar dienblad kerk wereld Inhuldiging tot ver over de grenzen Broervan Hirohito bij inhuldiging Kerken van Groningen willen gezamenlijke aanpak problemen BINNENLAND LEIDSE COURANT VRIJDAG 11 APRIL 1980 PAGINA 8 De koningin (koning) van ons land heeft tientallen ti tels, waarvan „gravin (graaf) van Buren" er eentje is. Het is een van de meest bekende titels, omdat de koningin deze gebruikte wanneer ze anoniem ergens wilde verblijven. Ook konin gin Wilhelmina liet zich op haar reizen (o.a. naar de Scandinavische landen) „gravin van Buren" noe men, terwijl koning Willem III bij tal van gelegenheden als „graaf van Buren" door het leven ging. Wat is Buren vandaag de dag? Wel, een plaats die se dert 1978 samen met Zoe- len, Beu8ichem, Kerk-Ave- zaath, Erichem, Asch en Zoelmond een gemeente vormt met 8800 inwoners. Verder een stadje met een beschermd stadsgezicht. In de achtste eeuw, om pre cies te zijn in 772, wordt het al vermeld. Op een Utrecht se kerkgoederenlijst wordt gerept van „Villa Buria in pajo Testrebenti", hetgeen vrij vertaald zoveel wil zeggen als een hofstede in de gouwe Teisterbant. Ruim twee eeuwen later (in 994) wordt het graafschap Teisterbant opgesplitst in o.a. de heerlijkheid Buren, waarvan in de tweede helft van de 15e eeuw hertog Ar nold van Gelre het graaf schap Buren maakt. Daar vóór reeds, in 1395, kreeg Ridder Alard, Heer van Bu ren, het zogenaamde „poor- tersrecht", waarbij Buren zich met het predikaat „stad" mocht sieren. Een deel van de stadswallen is overgebleven. Daarentegen werd de Vrouwenpoort ge sloopt, een lot dat de Cu- lemborgsepoort bespaard bleef. Deze werd in 1961 ge restaureerd en vormt thans een van de markante be zienswaardigheden van dit kleine stadje in de Betuwe. In het Gelderse Buren herin nert veel aan het huls van Oranje, alhoewel het belang rijkste gebouw, dat die her innering vooral levend had kunnen houden, verdwenen is. Dat was het kasteel van Buren, dat in het begin van de vorige eeuw werd ge sloopt. In een periode, die liefst negen jaar (I) duurde, sloegen de arbeiders tegen de vergoeding van één brood per dag de imposante burcht van het geslacht Eg- mond meedogenloos aan gruzelementen; het afbraak materiaal zou later dienen voor de bouw van veel boer derijen in de omgeving. Destijds was het Burense kasteel de plaats waar voor het eerst de banden ge smeed werden tussen dit pit toreske stadje in de Betuwe en het Huis van Oranje. Op 8 juli 1551 trouwde Anna van Egmond, gravin van Buren, namelijk met de aan het hof van Karei V verblijvende Wil lem van Oranje, de latere Willem de Zwijger. „Een goe de partij" zouden we van daag de dag zeggen, want het Huis Egmond stond in aanzien. In 1492 nog was Frederik van Egmond, bijge naamd „Schele Gijs", tot graaf en de vroegere heer lijkheid Buren tot graafschap verheven. De hertog van Gel- re, die een aantal jaren op het kasteel in Buren door zijn zoon gevangen zou wor den gezet, verrichtte deze „promotie". Daarvóór had Arnold van Gelre de kasteel heer Willem van Buren uit zijn slot verjaagd. Later schonk hij de burcht aan zijn broer Willem van Egmond, heer van Leerdam en IJssel- steln. (En nog altijd Is onze koningin gravin van Leerdam en barones van IJsselstein). Tachtigjarige oorlog Uit het huwelijk van Anna en Willem werden twee kinde ren geboren: Philips Willem en Maria. In die jaren zwaai de de koning vdn Spanje, Fi- lips II, de scepter over de Nederlanden. Langzaam na derde de oorlog, die op een 12-jarig bestand na tachtig jaar zou duren. La moraal, graaf van Egmond, speelde hierin een even be langrijke als tragische rol. Hij had een schitterende staat van dienst en stond bekend als een dapper krijgsman. In 1559 werd hij benoemd tot stadhouder van Vlaanderen en Artois en ging vervolgens deel uitmaken van de Raad van State. Het was allesbe halve rustig in deze con treien. Niet alleen beïnvloed de de reformatie in de Ne derlanden het religieuze le ven, Fillps II probeerde ook het gezag zoveel mogelijk te centraliseren, ten koste van de stadsbesturen, waarbij ook de adel een stap terug moest doen. Bij dit alles trachtte de Spaanse koning de invloed van de (rooms- katholieke) geestelijkheid te vergroten, terwijl de „ket ters" buitengewoon wreed worden vervolgd. Steeds meer riep de rege ringswijze van Filips II, die buitengewoon kostbare oor logen voerde waarvoor de gewesten grote sommen bijeen moesten brengen, verzet op. In 1565 bepleitte Egmond de zaak in Madrid, waar hij met beloften werd gepaaid. Een jaar later sloeg de vlam In de pan met de Beeldenstorm, waarbij het Interieur van talrijke roomse kerken werd vernield en/of geplunderd. Egmond trad streng tegen de vandalen op, terwijl hij tegelijkertijd pro beerde tot een vergelijk te komen met de calvinisten. Ondanks de waarschuwingen van Willem van Oranje bleef de graaf de komst van de Spaanse hertog van Alva af wachten, die de bewoners van de Lage Landen zou ko men tuchtigen. Saman met Hoorne werd hij vervolgens gevangen genomen en toen Alva hoorde van de inval van Lodewijk van Nassau was zijn lot beslist. Op 5 juni 1568 werden de graven van Egmond en Hoorne op de Grote Markt In Brussel ont hoofd: de vrijheidsstrijd van de Nederlanden, die bekend zou worden als de tachtigja rige oorlog, is daarmee ont brand. Trots Terug naar Buren, waarvan de inwoners nog steeds trots zijn op de banden die tussen hun graafschap en de Oran jes bestaan. Op het kleine pleintje tegenover de kerk staat een vorig jaar geplante beukeboom met daarom heen een hekwerk waarin een vergulde J van Juliana. Geplant ter ere van de ze ventigste verjaardag van de koningin, gravin van Buren. Alle Oranjes zijn namelijk graaf van Buren geweest: Fi lips Willem (de door Filips II ontvoerde zoon van Willem van Oranje, die in 1609 toch weer zou terugkeren op het kasteel in Buren), Maurits, Frederik Hendrik, Willem II en Willem III. Weliswaar probeerde Gel derland in 1702 het graaf schap in te lijven, maar dit mislukte, waarna in 1732 het graafschap door vererving toeviel aan de stadhouders Willem IV en Willem V van de Friese Oranjetak. Later volg den dan de koningen Willem, I, II en III en de koninginnen Wilhelmina en Juliana. En straks koningin Beatrix. In 1895 werd onder het koor in de kerk een grafkelder ontdekt met daarin vijf loden kisten. De stoffelijke resten van Frederik van Egmond, de eerste graaf van Buren, die in 1505 overleed, werden erin aangetroffen, evenals die van Floris van Egmond, Maxlmilliaan van Egmond en diens echtgenote Frangoise de Lanoi. Ook Maria van Naussau, dochter van Willem van Oranje en Anna van Eg mond, die in 1616 stierf, is er begraven. „Ernstige gevel" Op dit ogenblik Is Buren niet meer dan een Nederlandse gemeente van bijna 9000 zielen. (Het stadje zelf telt zo'n 2200 inwoners). Want het graafschap Buren, dat na het kinderloze overlijden van Filips Willem door vererving bij de latere stadhouders van Oranje-Nassau terecht kwam, werd in 1795 (de Franse tijd van „Liberté, Egalité et Fraternité) bij de provincie Gelderland ge voegd. Weliswaar probeerd in 1813-1814 een aantal in woners van Buren bij koning Willem I het graafschap Bu ren in zijn oude rechten te herstellen, maar dat verzoek werd afgewezen als niet pas send in de eenheidsstaat. Rest dus de titel „graaf cq gravin van Buren" en o.a. het voormalige weeshuis, waarin de banden met het koninklijk huis weerspiegeld worden. Dat weeshuis thans huisvesting biedend aan het museum van de Ko ninklijke Marechaussee werd in 1612 gesticht door Maria van Nassau. Een ge bouw, opgetrokken in Hol landse renaissancestijl, waarvan ooit geschreven werd, dat „de gevel spre kend is, hoogst eenvoudig, ernstig, maar niet zwaarmoe dig". Prins Maurits bepaalde ooit dat de meisjes die erin verbleven gekleed dienden te zijn in „donker tanneyt laaken met een M. op haare linker mouw van orangie couleur, ter memorie van hoog geachte vrouwe graa- vinne fundatrice van 't ge zegde weeshuis". Boven de deur een vers, waarin ook gememoreerd wordt aan de Burense gravin: „7 Geloof door hoop in liefde crachtich heeft beweecht dees princesae goetdadich te stichten ter eere van Godt Almachtich dit weeshuis om daer in gestadich d' arme weesen te geven alimentatie bethoent oock loser tot dese fundatie u christleick milt hert. Doet augmentatie Godt aal u geven sijn ewige gratie". Behalve dit voormalige wees huis, dat tot 1971 als zoda nig gebruikt werd, is in Bu ren ook nog de molen Prins van Oranje te zien, die welis waar bij de verovering door de Spanjaarden in 1575 in vlammen opging, maar later werd herbouwd. Ook de waag behoort tot een van de historische overblijfselen van dit stadje, evenals de oude stadspomp, waarop (vrij ver taald uit het Latijn) staat ge schreven: „Als de vlammen hoog opslaan ben ik de bur gerij tot troost". En tot slot is er nog het fraaie stadhuis, dat op 22 ja nuari 1554 tegen betaling van 525 carolus guldens aan de poorter Greyt Wynen in bezit kwam van het toenma lige stadsbestuur. Waarna nog de te restaureren pan den in het stadje overblijven. De Kniphoek is een voor beeld van fraai uitgevoerde restauratie, maar met vier nog op te knappen huizen lukt dat nog niet zo. De ge meente wil er wel van af, maar de koopsommen (inclu sief restauratiekosten en subsidies) schrikken tot dus ver de Burenaren af om er eigenaar van te worden. KLAAS GOïNGA Een uit 1719 daterende tekening van kasteel Buren. In de periode tusaen 1806 en 1815 werd dit imposante bouwwerk door de slopershamer tegen de grond gehaald. Met het puin werden diverse nieuwe boerderijen gebouwd. Een schilderachtige impressie van „het steedeke Buuren" in het midden van de achttiende eeuw. De tekenaar, J. de Beijer, heeft de belangrijkste gebouwen in dit stadsgezicht aange geven: links naast de Oranje-molen het weeshuis, rechts van de kerk de toren van het raadhuis, dat gehuisvest is in een zestiende eeuwse koopmanswoning. GENEVE In de zojuist verschenen catalogus van het veilinghuis Christie's in Genève, biedt koningin Juliana een kostbaar Fabor- gó dienblad te koop aan. Het dienblad dat waarschijn lijk een half miljoen kan op brengen, werd door de Ne derlandse kolonie uit Sint Petersburg in 1901 aan koni- ning Wilhelmina aangeboden als huwelijksgeschenk. HILVERSUM Radio Club Holandes zal in samenwer king met Radio Nederland Wereldomroep op woens dagmiddag 30 april, de Ne derlanders aan de Spaanse kust en op de Balearen van een directe Nederlandstali ge uitzending voorzien over de inhuldiging in Amster dam. Ook de Nederlandstalige zenders in Canada en Au stralië zullen reportages over de inhuldigingsplechtigheid overnemen. Radio Nederland Wereldomroep bestrijkt mét haar uitzendingen in zes ta len driekwart van de wereld bol, zodat Nederlanders die tot ver over de grenzen van hun vaderland verblijven niets van de inhuldiging hoe ven te missen. TOKIO Prins Mikasa, do jongere broer van keizer Hi rohito van Japan, en prin ses Mikasa, zullen op 30 april de inhuldiging van prinses Beatrix bijwonen. Naar wordt verwacht, zullen prins en prinses op 27 april uit Tokio vertrekken. DJAKARTA Ook hoog be zoek uit Indonesë. President Suharto heeft de plaatsver vangend voorzitter van de opperste adviesraad, luite nant-generaal Djatikusumo, verzocht aanwezig te zijn bij de inhuldiging van prinses Beatrix. Dit heeft het Indone sische ministerie van buiten landse zaken vandaag be kend gemaakt. Amerikaanse rooms-katholieken en katholieke organisaties hebben een organisatie opgericht, die tot taak heeft de rechten van katholieken in de kerk te formuleren en te waarbor gen. Deze „Associatie voor de rechten van katholieken in de kerk" (ARCC) gaat zich inzetten voor alle katholie ken in de kerk en niet alleen voor be paalde groepen. Het oprichtingscomité, waarvan deel uit maakt Leonard Swidler, docent aan de Temple University van Philadelphia, acht een dergelijke organisatie gewenst, omdat de „lijst van verboden boeken en de onderdrukking van bovenaf" nog niet tot het verleden behoren. In 1979 bleek gressieve theologen, dat „bezorgdheid om mensenrechten en waardigheid, om gerechtigheid en vrijheid binnen de kerk nog steeds is geboden". De ARCC heeft tot taak het verlenen van juridische bijstand, maar is niet van plan a priori in de oppositie te gaan. Zij wil de nele kerk helpen bij het bereiken van de „evangelische gerechtigheid waartoe zij dient te komen". Volgens de vereniging is het beginsel van de waar digheid en de rechten van de mens diep geworteld in de bijbel en de christelijke traditie. Men gaat de komende jaren werken aan de formulering van een „Handvest voor de rechten van katholie ken in de kerk". Vervolgens gaat de ARCC ervoor zorgen, dat dit manifest plaatselijk, nationaal en internationaal wordt aanvaard. Elke organisatie die het handvest onder schrijft kan lid worden van de ARCC. Dat geldt ook voor afzonderlijke perso nen die er hun handtekening onder zet ten. Tenslotte gaat het manifest met aan bevelingen, besluiten en handtekeningen naar alle departementen van het Vati- caan. Het is de bedoeling, dat de top van de kerk ook instemt met dit „charta voor de rechten van katholieken in de kerk". De ARCC zoekt nu al contact met katho lieke groepen in andere landen. De provinciale raad van kerken van Gro ningen heeft in een brief aan alle pasto res, kerkeraden en parochieraden van de bij de raad aangesloten kerken opgeroe pen tot het gezamenlijk aanpakken van de problemen in Groningen en het door breken van de negatieve beeldvorming rond deze provincie. Onder meer is de raad van mening, dat voor alles aandacht moet worden geschonken aan een sociale en economische opbouw met ver betering van arbeidsomstandigheden, denu> cratisering in de bedrijven, verruiming van de onderwijsmogelijkheden en vestiging van kleinschalige, in de streek wortelende, indu strieën, waarvoor een redeliik percentage van de aardgasopbrengsten beschikbaar zou moe ten worden gesteld in de vorm van bijvoor beeld investeringssubsidies en goedkope energie. Tegenover de negatieve geluiden over,Gro ningen, aldus de raad, mogen echter ook wel eens positieve geluiden klinken. „Wij moeten oppassen, dat wij niet door het voortdurend naar voren halen vaïi de negatieve kanten tenslotte alleen maar een .zielige' indruk ma ken en het beeld zouden oproepen alsof het hier alleen maar één doffe ellende zou zijn. Zo'n beeld wekt misschien even medelijden op en bereidheid om te helpen, maar het gaat vervolgens verlammend werken naar binnen toe en irriterend en afstotend naar buiten, zo dat niemand meer zin heeft in Groningen. En daar is niemand bij gebaat." De raad heeft ook opgeroepen tot het bijwo nen van het eind deze maand te houden volkscongres in Winschoten. De organisatie van het congres is voor een belangrijk deel in handen van de CPN. Een van de organisato ren is actieleider Fré Meis. De raad heeft de organisatie van het volkscongres gevraagd om tijdens het congres zijn mening te mogen geven, welk verzoek inmiddels is ingewilligd. De Vereniging van Kerkvoog dijen in de Nederlandse her vormde kerk, waarvan deel uit maken de colleges van kerk voogden die het beheer van de hervormde gemeenten in han den hebben, zal op 9 juni zestig jaar bestaan. Maar zaterdag 19 april al zal het jubileum worden gevierd in de Koninklijke Ne derlandse Jaarbeurs in Utrecht, onder meer met een inleiding van prof. dr. A. J. Bronkhorst, hoogleraar te Utrecht, over de plaats van het college van kerk voogden in de gemeente. De vereniging is voornamelijk een spreekbuis voor de belangen van de plaatselijke gemeenten tegen centraliserende tendensen in de hervormde kerk. Hoewel de vere niging geen kerkordelijke status heeft, wordt tij toch in toenemen de mate door kerkelijke organen 'in beheerskwesties geraadpleegd. Een van de problemen de vereniging zich in 1979 heeft beziggehouden, was dat van de ,,,Samen-op-weggemeenten", die samenwerken binnen het streven naar eenheid tussen beide kerken. Naar gelang het aantal samenwer kende hervormde gemeenten en gereformeerde kerken toeneemt, komt met grotere klem het vraag stuk van de toekomstige regeling van bestuur en beheer in deze ge meente aan de orde. Met name komt dan de kerkrechtelijke rechtsongelijkheid tussen de gere formeerde commissies van beheer, en de hervormde colleges van kerkvoogden naar voren. In de hervormde situatie neemt het col lege van kerkvoogden de uiteinde lijke beslissing over financiële za ken. Bij de gereformeerden vallen deze beslissingen toe aan de kerke raden. De hervormde colleges van kerk- vogden verrichten over het alge meen hun beheersdaden onder toezicht van provinciale colleges. De gereformeerde commissies heb ben enerzijds geen enkele eigen bevoegdheid, maar anderzijds kent^ men in de gereformeerde situatie' ook niet een vorm van toezicht op beheersdaden, zoals bij de her vormden. De uiteindelijke vorm voor „Sa- men-op-weggemeenten" zal dus moeten liggen ergens tussen de centralistische opzet van de her vormden en de „ongebonden" or ganisatie van de gereformeerden. Korte metten Acht kerkelijke instellingen in Nederland hebben een dringend beroep gedaan op president Car ter de steun aan de onderdruk kende regimes van El Salvador, Honduras en Guatemala stop te zetten. De organisaties zijn het Centraal Missie Commissariaat, Cebemo, de sectie Internationale Zaken van de Raad van Kerken, Justitia et Pax Nederland, Pax Christi, de Nederlandse Zen dingsraad, de Bisschoppelijke Vastenactie en Solidaridad. Zij verwijzen naar de brief, die aartsbisschop Romero van San Salvador op 17 februari aan Car ter schreef, waarin hij vroeg de militaire hulp aan El Salvador te beëindigen. Het Nederlands verzoek aan president Carter werd door een delegatie onder leiding van mevrouw dr. M. Klompé overhandigd aan dte Amerikaanse ambassadeur in Den Haag, mevrouw Joseph. De oprichter van het Indonesisch Bijbelgenootschap, mr. G. P. Khouw is, 68 jaar oud, in Haarlem overleden. De heer Khouw, Indo nesiër van Chinese afkomst, kwam na zijn rechtenstudie in dienst van het Nederlands Bijbelgenootschap, waarmee hij in 1954 de basis legde voor het Indonesisch Bijbelgenoot schap. Hij werd hiervan de eerste algemene secretaris. Later werd hij benoemd tot secretaris buitenland bij het NBG. In 1976 werd hij ge pensioneerd. Don Raffaele Petrone, een 54-ja rige priester van de parochie San Antonio Abate in Napels is door vertegenwoordigers van de „Co- morra", de plaatselijke Mafia, in de knieën geschoten, nadat hij in een preek had geageerd tegen de misdaden van dit genootschap in zijn parochie, een zeer arm ge deelte van de stad. De „Comor- ra" perst de parochianen in ruil voor „bescherming" veel geld af, waardoor de ontwikkelingskan sen van de bewoners van de wijk nihil zijn. In een brief aan de burgemeester van Jerusalem, Teddy Koliek, heeft de secretaris van de Raad van Kerken in Israël, David Jager, ui ting gegeven aan de groeiende be zorgdheid van de christenen over activiteiten van anti-christelijke fa natici. Reden voor de brief zijn eni ge daden van agressie tegen de christelijke gemeenschap in de af gelopen maanden, zoals het in gooien van ruiten, dreigementen per brief en telefoon en het beklad den van muren. De burgemeester en de gemeenteraad van Jeruzalem hebben premier Begin gevraagd openliik zijn afkeuring over dit vandalisme kenbaar te maken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 8