Cobra-man Alechinsky in galerie Oude Rijn Kamerlingh Onnes van kind af aan omgeven door kunst Rijnlands Christelijk Mannenkoor ontvangt Engelse collega-zangers Golden Earring in Stadsgehoorzaal Deze week in de bioscopen En verder Beethoven-cyclus in mei van start Expositie in Noordwijkse Kapel LEIDSE COURANT VRIJDAG 11 APRIL 1980 PAGINA P LEIDEN Na in de vorige steeds in een andere kleur expositie aandacht te heb- uitgevoerd, die de titels „Ail- ben besteed aan de Cobra- leurs (elders), „lei" (hier) en man Corneille staat de ..La Bas" (daar). Vrij uniek nieuwste tentoonstelling in zijn de werken waarin een galerie de Oude Rijn aan kleine ets is verwerkt, die de Stille Mare 4 in Leiden verzonken in de litho ligt. In dit keer in het teken van het werk „Avec Michel Por- het werk van Pierre Ale- tal" is dat bijvoorbeeld een chinsky, eveneens een be- stukje notenschrift roemde representant van de Cobragroep. vj|ma Henkelman Pierre Alechinsky is verte-^Tegelijkertijd met Ale- genwoordigd met een aantal 4 chinsky exposeert Vilma laaggeprijsde litho's. In enke- Henkelman met keramiek in le van de litho's zit ook nog galerie de Oude Rijn. Het een kleine ets verwerkt. Het gaat meestal om degelijke uitgangspunt van de Cobra- aardewerken potten met groep, de kindertekening is deksel die op het eerste ge goed te herkennen in het zicht niet bijzonder zijn ge- werk van Alechinsky. De construeerd. Een nadere be half abstracte, half figuratie- schouwing leert dat Vilma ve tekeningen zijn zeer direct Henkelman een paar eigen en bezitten de naïeve charme elementen in haar keramiek die zo kenmerkend is voor heeft verwerkt. De kunste- Cobrabeweging. De kleuren nares past alleen op bepaalde zijn uiterst uitbundig maar plaatsen glazuur toe hetgeen toch geraffineerd gekozen, een fraai effect geeft. Ook Alechinsky heeft de opval- geeft ze soms een diepe kerf lende gewoonte om zijn lit- in het aardewerk. Bij enkele ho's soms in vlakken te ver- potten is de bolling aan de delen waardoor een stripver- zijkant onderbroken en toch haalachtig idee ontstaat. De weer hoekig gemaakt. Van Franse titels die de in Brussel de hand van Vilma Henkei- geboren Pierre Alechinsky man zijn ook een aantal scha- aan zijn litho's heeft gegeven len en een vaas te bewonde- doen vaak wat komisch aan. ren. Het abstracte werk „Coin De expositie in Galerie de Jaune" (gele hoek) bijvoor- Oude Rijn is tot en met 10 beeld bestaat uit een blauw mei geopend. De galerie is vlak met een miniscuul geel van donderdag tot en met za- hoekje. En zo zijn er ook drie terdag van 12.30 tot 17.00 uur bij elkaar horende litho's, geopend. Scene uit 'Spetters', zeven weken al in LIDO II LEIDEN In de Leidse en Alphense bioscopen gaan deze week geen nieuwe films in première. De paa- sprodukties blijken nog zo goed te lopen, dat de thea terdirecties tot prolongatie hebben besloten. De Haagse popformatie Gol den Earring treedt vrijdag 18 april op in de Leidse Stadsge hoorzaal aan de Breestraat in Leiden. Aanvang 20.15 uur. De nu 15 jaar bestaande groep Golden Earring laat oude hits maar ook nummers van hun nieuw op te nemen L.P. en single horen. In het voorprogramma treedt de groep „Hollander" op. Aan vang 20.00 uur. Voorverkoop van de kaarten bij het VVV- kantoor aan het Stationsplein 210 a 15 gulden per stuk plus één gulden extra voor de VVV. Aan de kassa van de Stadsgehoorzaal zijn vrijdag avond ook kaarten verkrijg baar. Dan kosten ze 17,50 gulden. LEIDEN H.H. Kamerlingh Onnes, de 87-jarige Leidse schilder/keramist, is zijn leven lang door kunst omgeven geweest. De naam Kamerlingh Onnes is, behalve natuurlijk aan de natuur kunde het Kamerlingh Onnes labo ratorium is genoemd naar zijn oom ook inherent aan de kunst. De vader van kunstenaar Harm was de schilder en aquarellist Menso Kamerlingh On nes. Zijn oom, Floris Verster, was een wellicht nog bekender kunstenaar. Bo vendien konden twee zusters goed teke nen en zijn moeder was een verdienste lijk aquarelliste. Deze creatieviteit ma nifesteert zich ook in de huidige gene ratie: de drie kleindochters springen al bijna even bedreven met het potlood om als hun familieleden. Maar of de kleindochters het artistieke niveau van hun integere grootvader ooit nog zul len bereiken, is voorlopig nog zeer de vraag. .De knus ingerichte woning van H.H. Ka merlingh Onnes heeft veel weg van een klein museum, dat hard aan uitbereiding toe is. Elke wand van de vier kamers tel lende woning in de de verzorgingsflat aan het Lammenschansplein, is behangen met tientallen schilderijen van diverse kunste naars. Een deel van deze werken is ouder dan de overigens nog bijzonder vitale kunstenaar zelf. Portretten, landschappen, stillevens en een enkel abstract werk, in olieverf, aquarel, houtskool of gewoon potlood vullen het overvolle huis. Ook veel aardewerken kunst van eigen hand staat in vitrines en in en op tafeltjes en kasten. Nog dagelijks is de kunstenaar ac tief, getuige het atelier, dat tot de nok toe gevuld is met schildergerei. Kamerlingh Onnes is in een artistieke en beschermde omgeving opgegroeid en hij rolde eigenlijk als vanzelf in de kunst. „Op het gymnasium ging het slecht Ik hield niet van leren en ben twee keer blij ven zitten. In de vijfde klas zei m'n vader dat ik maar beter kon gaan schilderen in plaats van studeren. Ik deed ook altijd al liever iets met m'n handen. Ik vond het fijn om mooie dingen te maken. Het was natuurlijk alleen nog de vraag of ik wer kelijk getalenteerd genoeg was, maar va der en Verster hebben gedacht, dat ik het maar moest proberen," verklaart de be scheiden kunstenaar. Menso Kamerlingh Onnes wilde niet, dat zijn zoon een Aca demie bezocht, omdat de kunstenaar in spé aldaar kennis bijgebracht wordt, waarvan hij een groot deel niet werkelijk nodig heeft. „Op zich vind ik dat geen slechte gedachte, maar het betekent wel, dat je niet zo veel contact met tijdgenoten hebt. Dat heb ik achteraf toch wel gemist, denk ik." In het kapitale ouderlijk huis in Oegst- geest had de jonge kunstenaar al direct de beschikking over een eigen atelier, waar hij zich, zonder enige pressie van buiten af maar natuurlijk niet zonder de nodi ge begeleiding van zijn vader en oom in alle rust kon ontwikkelen. „Ik werkte een paar uurtjes op een dag. Ik heb eigen lijk nooit iets lang kunnen doen, denk maar aan het huiswerk op school," aldus de Leidse meester, die wel terdege beseft, dat hij veel te danken heeft aan zijn be schermde milieu, want is het niet zo onge veer een kenmerk van een kunstenaar, dat hij eens donkere tijden heeft gekend? „Misschien", zo zegt Kamerlingh Onnes, „is het voor je werk wel beter als je het wat moeilijker gehad hebt." In de omgeving van Oegstgeest was de schilder vaak ergens buiten in de natuur aan het schilderen. Ezel onder de ene- en de kist met verfspullen onder de andere arm en dan ergens midden in het natuur schoon gaan zitten, kijken en schilderen, dat was de werkwijze van veel schilders uit die tijd en ook van Kamerlingh Onnes. Reeds lang vervlogen tijden; tegenwoor dig is een dergelijk tafereeltje nauwelijks nog te vinden. „Ook ging ik vaak naar het buitenhuis in Katwijk. Aan de kust wer den dan al die bomschuiten op het strand getrokken. Mooi om te schilderen. Ook vanuit het buitenland kwamen bekende schilders daarop af." Met een oom, die planter in Indië was, heeft Kamerlingh Onnes gedurende ne gen maanden veel gereisd. De oom diste verhalen op, die in Holland toch niet ge loofd werden en nam daarom zijn neef mee om hem kennis met het leven in de Oost te laten maken. De schilder over de reis: „In Indië heb ik wel mensen gete kend, maar veel meer dan ook niet. Het is allemaal zo monotoon groen, dat oerwoud. China daarentegen heeft me wél geïnspi reerd. Ook voor wat betreft het latere aardewerk. Vooral Peking vond ik in drukwekkend." Om tot een 'levend' schilderij of kera misch werkstuk te komen vanaf onge veer 45-jarige leeftijd werkt hij met klei geeft Kamerlingh Onnes zijn ogen goed de kost; „Ik maak ook schilderijen of beeldjes van 'mensen, die ik ergens heb gezien. Als ik bijvoorbeeld in de trein zit, zie ik vaak aardige dingen. Van bepaalde personen maak ik dan stiekum, zonder dat ze het in de gaten hebben een krab beltje, dat ik later uitwerk-" In Galerie Kunstcentrum aan de Molenstraat in Den Haag kan is een deel van het werk van deze markante Leidse schilder te zien. WIM BUNSCHOTEN LEIDEN Het Basingsto- kes mannenkoor uit Enge land brengt van vrijdag 25 tot zondagmiddag 27 april een bezoek aan Leiden op uitnodiging van het Rijn lands Christelijk Mannen koor. Het koor, dat uit ze ventig man bestaat, komt vrijdagmiddag in Leiden aan. Dezelfde avond wordt er met het Rijnlands Man nenkoor geconcerteerd in de Leidse Stadsgehoorzaal. Zaterdagavond is er een ge zellig samenzijn. Zondagmor gen verleent het Engelse koor medewerking aan een dienst in de Zuiderkerk aan de Lammenschansweg in Leiden. De leden van het En gelse koor, waarvan er velen met hun echtgenote komen, logeren bij leden van het Rijnlands Christelijk Man nenkoor. Het Basingstokes mannen koor is 15 iaar eenden opge richt. Het staat onder leiding van de 27-jarige dirigent Stephen Linden. Laatstge noemde heeft zijn muzieko pleiding genoten aan „The King Alfred's College" in Winchester. Hij is thans on der meer hoofdleraar muziek aan een van de grootste mid delbare scholen van Basings toke. Het koor heeft reeds vele nationale en internatio nale onderscheidingen op zijn naam gebracht. H.H. Kamerlingh Onnes in het atelier, waar hij schildert en aardewerk bakt. De litho „Ophtamologue" van Pierre Alechinsky. LEIDEN In het kader van de Beethoven-cyclus worden in mei twee concer ten gegeven en wel op 8 mei en op 22 mei. Het eer ste concert staat onder lei ding van David Zinman. Het concert op 22 mei wordt geleid door Michael Tilson Thomas. Perahia voert 22 mei het der de pianoconcert van Van Beethoven uit. Behalve deze twee pianoconcerten staan de vierde symfonie, de ouvertu re Leonore II en de zevende symfonie op de programma's Beide concerten beginnen c kwart over acht. Inlichtingen over de concerten zijn te krij gen bij volksuniversiteit K&O, Oude Vest 45, tel. oven en Murray 141141. Christina Ortiz speelt 8 NOORDWIJK De cultu rele commissie van Noord- wijk organiseert van 12 april tot en met 27 april een expositie van wandkle den en houtgebrande schil derijen. De wandkleden zijn ge maakt door Astrid Kok. Deze in Noord wijk woon achtige kunstenares werd in 1951 te Voorburg gebo ren. Zij bracht enige jaren in Zweden door waar zij di verse weeftechnieken leer de bij verschillende institu ten. Ondanks deze oplei ding in het land waar de weefkunst hoog staat aan geschreven zocht Astrid Kok haar eigen weg op het weefgetouw, waar zij met draad en wol als het ware penseel en de verf ver vangt. Haar kunstwerken zijn ware schilderijen van verschillende materialen zoals wol. stof en linnen waarbij zij met verschil lende technieken en kleu ren werkt Momenteel werkt zij aan vier kerkelij ke kleden in opdracht van de Gereformeerde Kerk. te Noord wijk aan Zee, waar van er enkele op de exposi tie te zien zullen zijn. Jan Kok, broer van de hier boven beschreven kunste nares, woont in Wons (Friesland). Hij kreeg zijn opleiding aan de Vrije Aca demie te Den Haag. Jan Kok beoefent de weinig voorkomende techniek van het houtbranden van schil derijen. Hij doet dit op een zeer kunstzinnige en eigen wijze. Zijn voorstellingen zijn veelal gebaseerd op mystiek en astrologische tekens. Jan Kok heeft on der meer geëxposeerd in Zweden, Denemarken en West-Duitsland. IDeze expositie wordt ge houden in de N. H. Kapel <aan de Noordwijkse Hoofd straat te Noord wijk aan Zee. De openingstijden zijn maandag tot en met vrij dag van 14.00 uur-17.00 uur en van 19.00 uur-21.00 uur. In het weekend is de expo sitie geopend van 13.00- 16.00 uur. CAMERA Ten (16) De al wat oudere Dudley Moore gaat op vrijersvoeten met de Amerikaanse sexbom van de jaren tachtig Bo Derek. Een amusant voortkabbelende ge schiedenis. (zevende week) LUXOR 1941 (a l.) Steven Spielbergs nieuwste miljoe nen verslindende werkstuk, ditmaal een comedie. Met de technische perfectie van een rampenfilm overigens, en dit laatste is een beetje jammer (derde week) LIDO I The rose 16) Bet te Middler schittert als dra matisch actrice. Zij geeft op een voortreffelijke wijze ge stalte aan het meisje, dat als een komeet de popscene be klimt. (twede week) LIDO II Spetters (16) Uit stekende nieuwe film van Paul Verhoeven vooral ge richt op een jong publiek. De film vertelt het verhaal van drie jongemannen die zich uitleven in de motorcross, (zevende week) LIDO III Ans now for something completely dif ferent. Monty Python (16) Bundeling van de leukste on derdelen van de televisiese rie van Monty Python, die in ons land door de VPRO werd uitgezonden, (tweede week) STUDIO One flew over the cuckoo's nest (16) Voor treffelijke film met o.m. Jack Nicholson als psychiatrisch patient. Enkele jaren geleden rijkelijk overladen met Os cars. (reprise, tweede week) Julie Andrews, Dudley Moore en Bo Derek in 'Ten', ook al goed voor zeven weken. TRIANON Laat de dok ter maar schuiven (a.l.) Lie ve Nederlandse speelfilm van uiterst magere kwaliteit, (derde week) REX Pornoclub voor heethoofden (16) Pornofilm. EUROCINEMA I en II (Alp hen aan den Rijn) Laat ae dokter maar schuiven (a.l.) zie Trianon. EUROCINEMA III (Alphen aan den Rijn) Spetters (16) zie Lido II. EUROCINEMA IV (Alphen aan den Rijn) One flew over the cuckoo's nest (16). (zie Studio).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 6