NOS verwacht geen moeilijkheden rond film over Arabische prinses NOS-voorzitter lanceert begrip abonnee-tv ntmmi De Saint ontmoet Britt Ekland in „Het moordkartel' scherm in het oog TELEVISIE VANAVOND^ TELEVISIE ZATERDAG RADIO VANAVOND RADIO ZATERDAG RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT VRIJDAG 11 APRIL 1980 PAGINA SAOEDI-ARABIE GEPRIKKELD DOOR SENSATIONELE VOORPUBLICITEIT IN ENGELAND HILVERSUM De Saoedi-Arabische storm van kritiek die gistermorgen in Groot-Brittannië losbarstte na het uitzen den (woensdagavond) van de documentai re „De dood van een prinses" is volgens de maker van de film, Antony Thomas, te wijten aan de sensationele voorpubliciteit in de Engelse zondagskranten. De opge blazen berichten in de zondagspers spit sten zich toe op het einde van de film, wanneer een oude prinses op de vraag: „Welke rechten en priviléges hebben prin sessen?" het antwoord „Sex" geeft. Tho mas meent dat men in Saoedi-Arabië hier door heeft gedacht, dat de film over het sexuele leven aan het hof gaat. De soep werd echter niet zo heeft gegeten als zij was opgediend en tot een olie- en handels boycot van Engeland door Saoedi-Arabië, zoals door de Britse ochtendkrant gesug gereerd, zal niet komen. In Nederland, waar de documentaire volgende week woensdag door de NOS wordt uitgezon den, zal volgens de NOS en Buitenlandse Zaken de vertoning echter niet tot „Britse taferelen" leiden. Antony Thomas, die gisteren samen met de Egyptische actrice Suzanne Abou Taleb (de hoofdrolspeelster in „De dood van een prin ses") in Nederland was, doet in de honderd en tien minuten durende film verslag van zijn onderzoekingen naar de voorgeschiede nis van de executie op 15 juli 1977 in de Saoe di-Arabische hoofdstad Ryad, van de wegens overspel ter dood veroordeelde prinses Mis- ha'al en haar minnaar. De prinses, die in het Westen had gestudeerd, onmoette rond 1975 in Beiroet een man, die zij boven haar door de familie aangewezen echtgenoot verkoos. Volgens de wetten van de Islam had zij alleen al door deze daad overspel gepleegd. Zich volledig bewust van het gevaar dat zij liepen, zouden de prinses en haar vriend in 1977 be sloten hebben naar Saoedi-Arabië te gaan, om voor hun rechten (en liefde) op te komen. De prinses weigerde haar vriend te verlaten, be kende „overspel" te hebben gepleegd en werd uiteindelijk ter dood veroordeeld. De echte executie (juli 1977) werd bijgewoond door de Engelse konstruktiewerker Steve Jackson, die er met een in een sigarettenko ker verstopt fototoestel opnames van maakte. Maar of de gedode vrouw écht de ter dood veroordeelde prinses was, kon ook Jackson niet met zekerheid zeggen, omdat het li chaam in een zwarte zak was gehuld, waar door gezicht en lichaam onzichtbaar zijn. Deze situatie de executie op zich en de vraag of de prinses nu werkelijk dood is heeft Antony Thomas geïnspireerd tot een opmerkelijke documentaire. Tussen hetxbloe- De film „Do dood van oen prinses" begint met de executie van prinses Misna'al en haar vriend op 15 juli 1977 in Saoedi-Arabië. acteurs getoond. „Deze waren zeer tevreden over het resultaat. Ze vonden het een erg eerlijk verslag, waarin juist het Arabische standpunt eens duidelijk naar vo ren komt", aldus Thomas. „De leer van de Is lam, bijvoorbeeld, is nergens te kort gedaan". Hij vindt de reacties van Saoedi-Arabië op het vertonen van de film dan ook vreemd en had eigenlijk een gepast zwijgen van Saoedi- Arabische kant verwacht. De uit Caïro afkomstige actrice Suzanne Abou Taleb speelt in de documentaire van Anthony Thomas de rol van prinses Misna'al. drijke zeer fraai verfilmde begin, voor een hoop zand gezeten prinses door ko gels wordt gedood en haar minnaar met een bot mes wordt onthoofd en het einde van de film, wanneer Westerse en Arabische ideeën nog steeds naast elkaar staan, ontspint zich een aangrijpend verfilmde reconstructies van wat er gebeurd kan zijn. De kijker krijgt ver schillende versies van het verhaal voorge-- schoteld, waarbij zelfs de mogelijkheid wordt opengelaten, dat de prinses niet gedood is en momenteel in Genève verblijft. Lezing Terwijl de film vordert en de televisiekijker zelf mag uitmaken welke lezing van het dra matisch verhaal de juiste is, blijkt Thomas zijn speurtocht naar de dood van de prinses ook te hebben gebruikt als kapstok voor de problemen, waarmee de Arabische wereld worstelt. Centraal staat daarbij de keus die gemaakt moet worden tussen het aanvaarden van een meer westers gerichte beschaving, door de inkomsten uit de olie binnen handbe reik gekomen, of het vasthouden aan de strenge wetten van de Islam. Steeds weer blijkt dan, dat de Arabier moet proberen te leven in twee werelden, die voortdurend met elkaar botsen. In dit licht bezien gaat de film van Thomas dan ook over een meisje, toeval lig een prinses, die zich niet met de wetten van de Islam kan verenigen, maar er eigen lijk ook niet buiten kan; ze wordt door som migen beschouwd als een moderne Jeane d'Arc, die de gevoelens zou uiten van velen in de Arabische wereld. De film, die rond Antony Thomas in de persoon van Christopher Ryder (Paul Free man) is opgebouwd en zich in verschillen de plaatsen in de wereld afspeelt, is een re constructie van gesprekken die Thomas tij dens zijn speurtocht heeft gevoerd, van alles wat hij daarbij heeft meegemaakt. Alles is tot in de kleinste details nagebootst en er is ei genlijk nauwelijks verschil te zien tussen fic tie en ware gebeurtenissen. Thomas heeft zijn film, voordat deze door de Britse commerciële televisie werd uitgezon den, eerst aan een aantal Arabische functio- Moeilijkheden Toch voorzag ook Thomas wel enige moei lijkheden. Zo werd de uitzending van de do cumentaire in Nederland naar een later tijd stip verschoven, zodat het Engelse publiek de première beleefde. Hoewel Thomas zegt dat dit komt omdat Engeland van alle geldschie ters, waaronder de NOS, het meeste geld in de produktie heeft gestoken, lijkt de ware re den „angst". Thomas was er met name voor beducht, dat de uitzending van de film in En geland verboden zou worden, wanneer hij eerst in ons land te zien zou zijn geweest. Sa oedi-Arabische vertegenwoordigers in Groot- Brittannië hadden al, zonder de film te heb ben gezien, verschillende pogingen onderno men om de documentaire door middel van een rechtelijke uitspraak tegen te houden. Ook had men geprobeerd veranderingen in de film aan te brengen. De Britse regering heeft echter steeds verklaard, dat de Britse commerciële televisie volkomen onafhanke lijk is en dat de uitzending hierdoor niet kon worden tegengehouden. De NOS-televisie, die de film woensdag op" Ned.I om half acht uitzendt, en het ministerie van buitenlandse zaken verwachten in Ne derland geen moeilijkheden rond de docu- kele reden om af te zien van uitzending. In Engeland liggen de zaken nu eenmaal gevoe liger dan in ons land. Zo waren de reacties van de Britten op Antony Thomas' films over Zuid-Afrika ook heviger dan in ons land. Eén Zuid-Afrika-film mocht daar zelfs helemaal niet worden uitgezonden". HANS PIëT. IN STRIJD TEGEN COMMERCIËLE TELEVISIE- SA TELLIETEN HILVERSUM Als een van de mogelijkhe den om tegenwicht te geven aan de dreiging van commerciële televisiesatellieten heeft mr. E. Jurgens, voorzitter van de NOS, op een gisteren in Utrecht door het kabeltelevi- sie-adviesintituut gehouden symposium over omroepsatellieten het begrip „abonnee- tv" voor ons land gelanceerd. In feite dekt dit het al jaren in de vooral Engels sprekende landen bestaande pay-television". Het verschil is echter, dat daar de opbrengst meestal terecht komt bij commerciële exploi tanten, terwijl Jurgens de revenuën van een dergelijk instituut in ons land ten goede wil la ten komen aan de omroep in zijn geheel. De deelnemers aan „abonnee-tv" zouden zich kunnen abonneren op een extra aanbod via één of meer televisiekanalen, vooral bestaande uit aantrekkelijke programma's als films, sport en amusement. Een dergelijk programma zou kun nen worden gedistribueerd per straalverbin ding naar de kabelsystemen, of te zijner tijd via de satelliet voor directe ontvangst. Daarbij is het volgens Jurgens technisch mogelijk om niet-abonnees van de ontvangst uit te sluiten. Hij lanceerde deze mogelijkheid omdat volgens hem de financiering van de programma's de kern vormt van de door de omroep al enkele malen tevergeefs bepleite uitbreiding van de televisiezendtijd, een van de wapens tegen de buitenlandse televisiesatellieten. Onlangs nog heeft de minister van CRM een verzoek van het NOS-bestuur om in 1980, 1981 en 1882 per week de televisiezendtijd met an derhalf uur uit te breiden om reden van finan ciële aard, samenhangend met de hoogte van de omroepbijdrage, afgewezen. De NOS-voorzitter kondigde aan dat de omroep toch studeert op een nog veel rigoureuzer uit breiding van zendtijd, zodat over enige jaren vanaf 1 uur 's middags zou kunnen worden uit gezonden. Het argument voor een dergelijke uitbreiding is, dat het aantal mensen dat op die uren naar de televisie kan kijken steeds groeit. Nu al is gedurende de middaguren, zoals uit een tijdsbestedingsonderzoek is gebleken, onge veer veertig procent van de bevolking thuis. De opgedane ervaring met „abonnee-tv" zou in de toekomst moeten worden aangewend om op deze manier gespecialiseerde programma's te verspreiden die niet of onvoldoende in een al gemeen gericht programma aan bod komen. Mogelijk zou het systeem van abonnee-tv sa men met de BRT tevens kunnen worden opge zet voor de Vlaamse kijkers. Overigens heeft de Canadese zusterorganisatie van de NOS, die volgens mr. Jurgens het ge vecht tegen de Amerikaanse commerciële tele visie-import al goeddeels heeft verloren, op de zelfde gronden aan de overheid een concessie gevraagd voor een abonnee-tv-kanaal. De NOS-voorzitter concludeerde dat de omroep zijn dienstverlening zou moeten uitbreiden om de invloed van de satellieten te beperken en die van kabelsystemen te vergroten. „Daarbij moe ten we in het bijzonder aandacht hebben voor de vergrote mogelijkheid voor Nederlandse te- levisieproduktie bij een intensiever gebruik van het medium. Dat is een voorwaarde voor de overleving van onze Nederlandse cultuur in het algemeen en van hen die bij ons op en crea tieve wijze van dit medium gebruik willen ma ken in het bijzonder", aldus Jurgens. De standpunten van PvdA en VVD werden op het symposium vertolkt door de kamerleden Voogd en Hermans. Voogd vond dat men inter nationale afspraken zou moeten maken om te voorkomen dat de satellieten hun „spill over" (het verspreiden van het beeld buiten de eigen landsgrenzen) gaan uitstrooien over een land dat dit niet wenst. „Als dat niet lukt zouden we de satelliettelevisie onaantrekkelijk moeten maken door zelf de zendtijd uit te breiden om meer reclame toe te staan". Hij zei satelliettele visie voor ons cultuurbestel een ongewenste verschijning te vinden. Hermans vindt, dat, zo men iets tegen een Luxemburgse commerciële zender zou willen ondernemen, de oplossing voor de hand ligt: we zouden naast ons huidige bestel één of meer commerciële Zenders in het leven moeten roe- KRO-prijzen voor Nederlands talige rtv-produkties HILVERSUM - De eerste drie dagen van de volgende week komt in de kantine van het KRO-gebouw een jury bijeen om te bekijken welke Nederlandstalige tv- produktie in aanmerking komt voor de „KRO Radio- Televisieprijs. Deze onderscheiding wordt één maal per twee jaar toege kend aan produkties, c(ie op een opvallende wijze verschil lende aspekten van de mens heid in beeld brengen. Bijna alle omroepen hebben één of meer bijdragen inge zonden. Van de BRT is afkom stig de film „In Spiritu Sanc- to". Woensdag 16 april maakt de jury bekend wie de prijs van 7500,- toekomt. Voorts wordt een aanmoedigingsprijs toegekend. De uitreiking van de onderscheidingen is 7 juni in de KRO-studio. Simon Templar alias De Saint assisteert vanavond de CIA in Rome. Daar wordt een moordaanslag voorbe reid op een belangrijke sjeik. Templar grijpt tijdig in en weet de aanslag te voorkomen. Maar de op drachtgevers van de moorde naar zijn hem op het spoor. De grote baas achter het complot blijkt de vrouw Laura (Britt Ekland) te zijn, die geholpen wordt door haar handlanger Vidal (Helmut Berger). Samen vormen zij het moord-kartel, dat zeker niet van plan is de sjeik te laten lopen. De Zweedse actrice Britt Ek- lund heeft sinds zij in '64 naar Engeland verhuisde meer stof doen op waaien door haar onstuimige liefde saffaires dan door haar spel in diverse films. Na vier jaar huwelijk met de beken de Engelse acteur Peter Sel lers, volgden veelbesproken affaires met de platenprodu- cer Lou Adler en popzanger Rod Stewart. In '74 leek haar filmcarrière werkelijk van de grond te komen toen zij de voornaamste tegen speelster werd van James Bond in de film „The Man with The Golden Gun". Maar dat jaar ontmoette zij ook Rod Stewart en toen kwam er nog maar weinig van filmen. Inmiddels heeft Rod haar weer aan de kant geschoven en probeert Britt zich opnieuw in de markt te prijzen door zich overal waar ze maar komt zo op vallend mogelijk te gedra gen. Ned. I 21.55 uur. Doe-de-dance In de laatste disco-dansles le ren we de „L.A.- Fever". Ned. I 18.59 uur. Vlinders In de serie „Vlinders" wil Ria er op uit om zich zelf te vin- Britt Ekland en Helmut Berger zijn vanavond te zien in de afle vering „De Saint en het moord-kartel". den. Ben zal dan het gezin zorgen een moeten onderhouden. militairen i Ned. I 20.00 uur. Ned. I 22.4 Verkeer „Verkeren in het verkeer" is een programma, waarin ken nis van verkeersregels en ver- xeersinzicht wordt getest. Ned. I 20.30 uur. Don Quishocking De vijf leden van de cabaret groep Don Quishocking ver- Matt en Jenny Matt en Jenny bezoeken de Crawfords, die zich bedreigd voelen door een groep rond zwervende wolven. Ned. II 18.59 uur. Kies Geweld is dit keer het onder- van het jongerenpro- ïma „Kies". II 19.25 uur. Stedenspel De speelse competitie in den ken en doen „Stedenspel", gaat deze keer tussen Harme- Geheim commando Nog steeds wordt Monique met een aantal andere vrouwen vastgehouden op verdenking van samenwerking met de Duitsers. Door tussenkomst van een Engelse officier ont komt zij ternauwernood aan de wraak van haar belagers. Ned. II 22.50 uur. Morgenmiddag Zaterdagmiddag brengt Jules de Korte het liedje „Jan de muzikant", gevolgd door de poppenfilm „De slang, de aap en de pappegaai", de teken film „De kleine pinguin" en de speelfilm „De schone slaap ster". Zaterdagmiddag vanaf 15.32 NEDERLAND 1 NOS 18.00 Nieuws voor doven en slechthorenden 18.30 Sesamstraat 18.45 Paspoort, voor Spanjaarden 18.55 Journaal AVRO 18.59 Doe-de-dance 19.25 AVRO's Sportpanorama 20.00 Vlinders, tv-serie 20.30 Verkeren in het verkeer, informatief programma 21.20 Gesprek met de minister-president NOS 21.37 Journaal AVRO 21.55 De terugkeer van de Saint, tv-serie HUMANISTISCH VERBOND 22.45 Don Quishocking in militaire mensen NOS 23.20 Journaal NEDERLAND 2 NOS 18.00 Nieuws voor doven en slechthorenden TELEAC 18.25 Italiaans: avanti avanti (7 herh.) NOS 18.55 Journaal NCRV 18.59 Matt en Jenny, tv-serie 19.25 Kies NOS 20.00 Journaal 20.27 Stedenspel NCRV '55 22.10 Hier en nu 22.50 Geheim commando, tv-serie 23.40 Tot besluit DUITSLAND 1 (Reg. progr.: NDR: 18.00 Sportoi 18.30 Actual. 18.45 Kleuterpi 18.55 St. Pauli Landungsbru tv-serie. 19.25 Reg. magaz. t heaven allows), speelfilm. 21.15 Natuurfilm. 22.00 Actual. 2 Cult, magaz. 22.50 Sport. Klauen wir glelch die ganze Bank) sociale wetenschappen. 19.00 ln|( 21.15 Religieus progr. BELGIE NED 1 18.00 Drie kinderen en e jeugdserie. 18.15 I Gespreksprogr. 23.10-23.25 Joun BELGIE NED 2 18.00 Drie kinderen en een chir see, jeugdserie. 18.15 Kleuteri 21.45-22.15 Religieus progr. BELGIE FRANS 18.15 Spelprogr. 18.30 Progr. ouderen. 19.00 Cult, progr. 1S Reg. magaz. 19.29 Weerbei BEL<_ FRANS 2 18.45 Follow me. 19.15 ZIE NE 19.55 Vendredisports. 21.05 La pe. Engelse tv-serie naar de ri Tinker. Tailor, Soldier, Spy, van Ie Carré. 22.00 Journaal. 22.20- Interwallonie. Vandaag: De Itaiit gemeenschap: Ciao Amicl. NEDERLAND 1 OPEN SCHOOL-NOS 11.30 Fries voor Friestaligen (10 herh) NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden. 15.30 Journaal NCRV 15.32 Jan de muzikant 15.35 De slang, de aap en de papegaai, poppenfilm 15.45 De kleine pinguin, tekenfilmserie 16.00 De schone slaapster, speelfilm NEDERLAND 2 NOS 13.0(J Nieuws voor doven en slechthorenden i Beckmans. 83-jarlge regisseur, v jnle- Vandaag:' de Spaansi va mao verzicht. 14.40 Tagesschau. i7T?H 16.00 Maglsches Intermezzi Vervolg: En zo hoort het ook (18.11-18 21 19.02 (S) Punt uit. 19.55 Overweging. 20.03 (S) Van Oud Zeer tot Zeer Oud. 21.02 (S) Nine o'clock jazz. 22 02 (S) Goal. NOS: VOO: 0.02 (S) Oh. wat een^achL m°r00n' HILVERSUM 2 mateurs. OVERHEIDSVOORLICHTING: Spon. NOS. 20.00 (S) Europees Concert m u z° (2 230 ^Nw s '^300 f40S - Cultuur -Ma zlne. 23.56-24.00 Nws. NOS:E1R8S02M(S3) De Avondsplts met de Na! nale Hitparade 19.02 (S) De Rock en I methode. VPRO: 20 02 (S) Oorkussen 21 (S) Black Star Llner. 22.30-24.00 (S) De J BIIHRSJX ^er (hee'H uur "ieuws^VARA: TB (8 03 Dingen van de dag). 9 30 Studio l 16.02 (S) De Speeldoos. r-O tion 11.03 (S) Pop non st( pOP ^03 (S^ Los vast MJKUS, HIUTHSWIt TROS: 7.00 Nws 7,20 TROS bin- (lt\ e 30 Nws! 88361 Kieskeurtg^OO >»F0 aanu'srïtvrï eens bij. 10.30 Aktua-sport 1100 Coulls- 12.30 Nws. 12.36 Aktua 13.00 Nws. 13.11 Kernpunt. 13.15 Onder de mensen. 14 00 Kernpunt. 15 00 Sport na sport 15 30 Jan- klein stationnetie, s morgens in. 13.15 (S) Opera mot... 14.00 Nws 14 bLeks Pr"' 14 30 s' AKor?'Amerfkaffl 15.44 (S) Coryfeeen van vroeger. 16.301 Behalve het gewone routine- divertissement „Dubbel spel", „Derrick", „Zing met ons mee" was er gistera vond ook een „Artsenarij-do cumentaire" over het zoge naamde „rampensyndroom", die door de NOS op het scherm werd gebracht. De sa menstelling en de presentatie ervan was dus in handen van Aart C. Gisolf, arts en dat be tekende in de praktijk, dat hij achtereenvolgens een vrij uit voerig gesprek voerde met een dame, wier hele familie bij de watersnoodramp in 1953 was verdronken, met een jonge man die destijds bij de treinka ping nabij Wijster met een strop om de hals buiten de trein was gezet, met een Jood se onderduiker, die de bezet ting had overleefd en met een heer die in het Indië van toen door de Japanners werd ge maltraiteerd. Zij vertelden over hun uite mate benarde ervaringen 6 ook over de psychische weer lag die zij, althans in drie va de bovengenoemde gevalle op latere leeftijd daarvan hal den ondervonden. Dokter G solf legde die dan wee aan de Leidse psychiater pro Bastiaans, op dit gebied ef uitgesproken deskundige, zc iedereen ongetwijfeld weet. De documentaire was on twijfeld instructief voor deg nen die nimmer persoonlj met deze problematiek warf geconfronteerd. Dus was h een goede documentaire. Ma wij moeten uiteraard voof hopen dat zij tot gevolg hef gehad, dat degenen die de een of andere mani< persoonlijk bij betrokken zij geweest, er uit hebben geleel dat - ik citeer Gisolf - „last latere leeftijd te vermijden HERMAN HOFHUIZI

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 2