'1000 Years of Jazz' tweemaal in Circustheater Cubaanse vluchtelingen dreigen met hongerstaking Wim lbo heeft zijn leven eindelijk overgebriefd sportprogramma Partijen proberen nieuwe verkiezingen te voorkomen BUITENLAND LEIDSE COURANT DONDERDAG 10 APRIL 1980 PAGINA 10 y|J[ (Van onze correspondent Mare de Koninck) BRUSSEL De regeringscrisis in België is nu com pleet. Koning Boudewijn heeft gisteren het ontslag van het kabinet Martens definitief aanvaard. Hij is meteen beg- anen met de raadpleging van alle politie ke leiders voor de vorming van een nieuwe regering, maar deze kabinetsformatie dreigt uitzichtloos te wor den. Weinigen zien heil in vervroegde verkiezingen en de vijandigheid tussen Vlaamse en Franstalige politie ke partijen is schelder dat ooit. Alleen de liberale op positie, die zowel in Vlaanderen als in Wallonië op winst mag rekenen, wil de stembusstrijd wel aan. Aftredend premier Martens verklaarde gisteren dat tussen de vier partijen van zijn Rooms-rode regering „het mini mum aan wederzijds vertrouwen niet meer kon worden opgebracht". Dat vertrouwen is nodig voor nieuwe onder handelingen over het fataal geworden struikelblok: Een vetorecht voor de Vlaamse minderheid in het toekomstige deelparlement van het overwegend Franstalige gewest Brussel. Martens liet slechts in theorie de mogelijkheid open dat hij terugkomt als premier van een kabinet met een gewijzigd regeerprogramma en eventueel een andere samenstelling. Als mogelijke kandidaat voor een toekomstig premierschap is de laatste maanden veelvuldig de minister van ontwik kelingssamenwerking Mare Eyskens (CVP) genoemd, zoon van de vroegere eerste minister Gaston Eyskens. De Vlaamse en Waalse christen-democraten zouden wel een regering van nationale eenheid met zowel liberalen als socialisten willen, maar de politieke tegenstellingen lijken daarvoor veel te groot. Een coalitie van christen- democra ten en liberalen zou op zijn beurt in het parlement slechts een smalle basis hebben en met een crisis-beleid hevige maatschappelijke onrust teweeg brengen. Premier Martens wilde zich niet uitspreken over de schuld van de regeringscrisis, op een moment dat de sociale kas sen van België leeg zijn en de waarde van de franc on houdbaar lijkt geworden. Zoals gemeld zette vorige week de crisis in toen enkele senaatsleden van Martens' eigen partij, de Vlaamse CVP, tijdens een stemming over de ge westvorming weigerden het vertrouwen uit te spreken waar de premier om had gevraagd. De Waalse regerings partijen leggen daarom alle verantwoordelijkheid voor de crisis bij de CVP en zijn partijvoorzitter Leo Tindemans. De laatste daarentegen verklaarde gisteren, dat de Fransta- ligen de angstwekkende sociaal-economische toestand van het land willen laten „verrotten" zolang ze hun zin niet krijgen op het terrein van de staatshervorming, waarop de Vlamingen hun gerechtvaardigde belangen wensen te ver dedigen. Voor de CVP en de Vlaams-socialistische SP van voorzit ter Karei van Miert mag het hele vraagstuk van de vor ming van een Vlaams, Waals en eventueel Brussels gewest uit het programma van de toekomstige regering blijven en op ander niveau tussen de partijen worden besproken. Maar Van Miert heeft weinig vertrouwen dat zoiets in Bel gië mogelijk is. „Alle problemen zijn geladen met aspecten van gewestvorming. Men kan dat betreuren maar elke re gering zal in dit opzicht iets moeten regelen". Intussen proberen de Franstalige partijen, die de opdeling van België in drie gewesten altijd het vurigst hebben nage streefd, weer van links tot rechts een front tegen de Vlaamse partijen te vormen. Voorzitter André Cools van de Waalse socialisten nam gisteren het initiatief tot zo'n „gemeenschappelijk francofoon overleg". Cools zei dat de CVP overduidelijk weigert de grondwet uit te voeren die sedert 1971 een drieledige gewestvorming in België voor schrijft. Premier Martens op zijn persconferentie, kort nadat koning Boudewijn het ontslag van zijn regering definitief had aanvaard. BELGISCHE REGERINGSCRISIS COMPLEET DEN HAAG Morgen en overmorgen vindt in het Circustheater te Scheveningen een bijzonder jazz-evenement plaats: optre den van 'The Legends of Jazz' en 'The Origi nal Hoofers' in de show '1000 Years of Jazz' Het wordt niet, zoals de naam lijkt aan te geven een geschiedenis van de jazz van de laatste dui zend jaar; '1000 years' slaat op het totaal aantal levensjaren van de musici en dansers van de troep. Hun leeftijd ligt namelijk tussen de 50 en 5 jaar. In 1972 werd de all-star band The Legends of Jazz geformeerd door drummer Barry Martin. Zoals zovele groten uit de jazzwereld, zijn ook deze musici grotendeels voortgekomen uit de cotton clubs van New Orleans anno 1920. Sinds die tijd hebben zij een belangrijke bijdrage gele verd aan de grote bloeiperiode van de jazz. The Original Hoofers manifesteren zich als for midabele tap-dancers. Ondanks hun jaren pre senteren zij de authentieke vormen van deze specifieke dansstijl op virtuose wijze. Enkele namen: Raymond Kaalund (geboren in 1913) trad regelmatig op met de bands van Duke El lington, Count Basie en Cab Calloway in het Mekka van de oeriazz, Harlem's Cotton Club. Buster Brown heeft meegewerkt aan de New Yorkse produktie van Bubbling Brown Sugar, de show die ook in ons land te zien is geweest. De enige uitzondering op dit illustere gezel schap vormt de enkele decennia jongere, over rompelend charmante zangeres Carol Cass. Haar persoonlijkheid een individuele stijl com pleteren deze 'swinging show'. TOESTAND OP AMBASSADE CHAOTISCH HAVANNA,— De vele duizenden Cu banen die zijn samengepakt op het ter rein van de Peruaanse ambassade in Havanna, hebben gedreigd in honger staking te gaan. Het doel van hun drei gement is de aandacht van de wereld te vestigen op hun pogingen Cuba te ver laten. Tevens willen zij verlichting verkrijgen van de uiterst moeilijke omstandigheden die op het ambassade terrein zijn ontstaan, sinds zij daar vijf dagen geleden massaal htm toevlucht zochten. De Cubanen hebben petities gezonden aan paus Johannes Paulus II om diens hulp bij het vinden van een oplossing en aan pre sident Carter, die hun visa zou moeten verstrekken om de Verenigde Staten bin nen te komen. Gelijkluidende verzoeken zijn gestuurd naar Venezuela, Costa Rica, Spanje en Peru. Dit laatste land is druk bezig de steun van zijn bondgenoten in het Andespact te krijgen om de crisis rond de Cubaanse vluchtelingen het hoofd te kunnen bieden. Het dreigement van de vluchtelingen om een hongerstaking te beginnen lijkt een georganiseerde vorm te worden van wat tot nu toe een sporadisch protest was. Dinsdagavond werd een emotionele aan val gedaan op de vluchtelingen vanuit een geluidswagen, die met grote luidsprekers langs de Peruaanse ambassade reed. Er werd een boodschap omgeroepen met de eis dat de „landlopers, de anti-sociale ele menten, de delinkwenten en het uitschot uit Cuba verdwijnen". Betaald voetbal EREDIVISIE in IIFC i JCHaarlem, FC 1 JC—Go Ahead Eagles. •)PSV—A|ax, MWExcelsior. *)FC ifschapSVV. VeendamSC SC CambuurFC Amsterdam. FC Den BoschWageningen. Elndho- roningen, HeraclesDS '79. Jeugd BV AFDELING A r. FC D«i HaagFC Vlaar- AFDELING B Fortune S FC VW. AFDELING C mF Eagles—FC 7 Amateurs Hoofdklaase A: Aalsmeer-DHC. EDO— inkwijk—VUC. HilversumDWV. v Wit—AFC. RVC—Neptu- htDHS. OtympiaGouda. De Mus- >nWestlandia. Harmes-DVS—Wllhel- i. HIONDBGC. TWEEDE KLA8SE A LFCVerburch, LugdunumBlauw Zwart. SC Usse—TexaaVDHB. OranjepleinRoo- denburg. DHL—LDWS. LENS—Delft. DERDE KLASSE A TeljlingenWSB. PDK—Hlllegom. Quick— """""O. Oelfla—HBS, BEC—Fortune VI.. IlspenSJC. Zaterdagvoetbal EERSTE KLASSE A RWH—Kozakken Boys. OWIOS—OOVO. Zwart Wit '2&—RCL, DETO—Spakenburg. Vitesse (D)Barendrecht, Nunspeet Noordwijk. Altena—WHC. Rl|nsb. BoysVolendam, IJmuldenSpl|- kenlsse. Quick BoysHarkemase Boys. IJs- selmeervogelsACV. ONSBennekom. SDCPHulzen. DOSKZwaluwen VI. DERDE KLASSE B 's-Gravenz. SV—ARC. Die Haghe—SV '35. XerxesJAC. DUNOKatwijk. SC Voor- neSVPTT. Koudekerk—DSS "26. DSVPMVSVGEBNaaldwijk. Duinoord^ VIERDE KLASSE B Hazerw. Boys—OEVJO. SC Lisse—DORR. ScheveningenOegstgeest. SEVDe Sleu tels. KMOROHDA "76. Monster'e-Gra- RVVH* ZaSrt Wit '28 2. Capelle 2—Rljs- oord 2. Noordwijk 2—RCL 2. Vitesse (D) 2—Katwijk 2. Lyra 2—Barendrecht 2. zakken Boys 2Zwaluwen VI. 2. MW '27 2—ARC 2. OSVP 2—flljnsb. Boys Programma afdeling Leiden zaterdag 12 en zondag 13 april. AMSTERDAM Het is er uiteindelijk dan toch nog van gekomen: Wim lbo, sinds jaar en dag het uiter ste mededeelzame orakel van het Nederlandse caba- Iret, die indertijd het aanbod van een uitgever om zijn me moires te schrijven veront waardigd van de hand wees met de kreet: „word ik dan nu al opgebaard?", acht nu de tijd gekomen om opening van zaken te geven over zijn zwerftochten door het groe ne grollenland van onze va derlandse kleinkunst. In veertien brieven en één postscriptum, die door uitgeve rij Kosmos in Amsterdam met liefdevolle aandacht zijn ge bundeld, heeft lbo de balans van 62 jaar leven opgemaakt. Het resultaat van zijn pel grimstocht naar het voltooid verleden, heeft hij vanmiddag in het Amsterdamse Concert gebouw in het bijzijn van hon derden vrienden ten doop ge houden. Tijdens dit feestelijke samenzijn werd ook het feit herdacht, dat lbo reeds veertig jaar met koppige volharding actief is als cabaretier, cabare- toloog en cabaretiater. In „Brieven aan jou" een bundel herinneringen heeft lbo een even kostelijk als kost baar boekje opengedaan over zichzelf en over de vele land genoten, die hebben meege- bouwd aan het monument van het Nederlandse cabaret. Eén van die dierbaren is Fien de la Mar „een vrouw, van wie ik als jongen van zestien al bezeten was. Ik verzamelde alle foto's, die ik maar vinden kon en volgde haar overal. Ik liep zelfs vóór haar huis in de Beethovenstraat te Amsterdam heen en weer om alleen maar het gevoel te hebben dicht bij haar te zijn". In zijn vijfde brief citeert lbo deze legendarische actrice, die alle rampen in haar leven schijnbaar heelhuids had over leefd: de dood van haar man, de vlucht in de alcohol, een zelfmoordpoging, waardoor ze haar linkerarm niet meer kon gebruiken en het verblijf in een zenuwinrichting. „Het valt niet mee om met droge ogen naar haar levensverhaal te luisteren", waarschuwt hij te- „Het is een ellende", ver trouwde ze hem toen, „als je vroeger jong en mooi bent ge weest, als je succes hebt gehad en de wereld aan je voeten heeft gelegen. Er zijn mensen die mij schrijven: „waar blijf je toch Fien? Vroeger was je zo geweldig". Ja, vroeger. Maar dat is al jaren geleden. Verga ne glorie, Ik wil er best nog bij horen, ik wil geen vergeten vrouw worden.. Maar ik kan mezelf helaas ook niet veran deren". „Ik ben later nog wel eens op gebeld door gevoelige perso- n", tekent lbo bij dit credo a, „die me niet konden ver geven. dat het graf van Fien de la Mar verwaarloosd werd. Maar daar kon ik me niet druk over maken. In mijn simpele huis-tuin-en keuken filosofie ligt het leven nu een maal tussen geboren worden en dood gaan. Mijn moeder zegt altijd: „Als ik dood ben hoef ik geen bloemen. Geef ze nu maar dan heb ik er zelf ook nog wat aan". Dit advies heb ik overgenomen: leven, hier en nu. Mijn doden zitten niet ergens op een wolk toe te kij ken of ze er op het kerkhof wel netjes bij liggen. Ze wonen binnen in mij. En daar spre ken ze een hartig woordje Van Fien de la Mar heb ik bo vendien nog het schilderij dat Isaac Israels van haar gemaakt heeft. En ik heb ook de zilve- De Amsterdamse tekenaar Dick van der Maat, vaste huisteke naar van romancier-politicus Jan Terlouw, heeft een trefzeke re bijdrage geleverd voor „Brieven aan jou", die illustratief zijn voor de bedoelingen van de afzender. Onder andere tekende hij de schrijver, van de rug af gezien, mediterend vóór het schilderij van de legendarische Fien de la Mar. ren ring die ze droeg toen ze van haar balkon is gespron gen. Voor mij symboliseert die ring haar hele wezen. Want door die val is hij misvormd". Amateurisme In „Brieven aan jou" is lbo niet alleen een gewetensvolle chroniqueur, maar springt hij ook van tijd tot tijd op de bar ricaden om zijn kokendhete pek te gieten over mensen die hij verfoeit. „In de journalis tiek", noteert hij in zijn zeven de brief, „bestaat minstens zo veel amateurisme als in ons cabaretvak. Het valt alleen minder op. Maar de domste amateurs zijn nog heilig verge leken bij hun zogenaamde col lega's die de roddelblaadjes vol schrijven. Het journalistieke vak heeft in dat minderwaardige milieu zijn absolute dieptepunt be reikt. Deze gluiperige en glib berige slangen hebben bij ons een wantrouwen en een ach terdocht opgeroepen, waar we vroeger geen last van hadden. Vroeger was ik bij een inter view nooit op mijn hoede. Nu stel ik als voorwaarde het ver haal te mogen lezen, vóór het gepubliceerd wordt. En zelfs dan worden we er nog dikwijls ingeluisd. Het toppunt in mijn publicitai re leventje bestond uit een in terview, dat niet had plaatsge had. Onze strafwetten zijn he laas ontoereikend om de infe rieure praktijken van de ge wetenloze beunhazen te be strijden. Maar eigenlijk zijn die blaadjes niet eens de hoofd schuldigen. De veroordeling geldt in de eerste plaats de stompzinnige, kleinburgerlijke massa, die dat stinkende var kensvoer wellustig opvreet. Cabaretiers, die direct of indi rect aan deze onfrisse blaadjes meewerken, beschouw ik op zijn zachtst gezegd als goedko pe hoeren, nee, nee. nee, na men noemen we niet". Zelfbeheersing lbo haalt ook allersappigste herinneringen op aan de door hem geproduceerde radio- en televisieprogramma's als „De familie Doorsnee", „Pension Hommeles" en „Artiestenca fé". Dit onder het motto: „Roddelen mag, als je jezelf maar niet vergeet". Van lbo merkt hij dan ook deemoedig op: „Als ik geconfronteerd word met domheid of onrede lijkheid, verlies ik het kleine beetje zelfbeheersing, dat ik bezit en is een mild begrip voor mijn medemensen mijlen ver te zoeken. Ik probeer daar al 62 jaar wat aan te doen, maar ik geloof, dat ik de po gingen om mijn leven te bete ren nu maar zuchtend op moet geven". Deze door hem gesignaleerde karaktertrek heeft in elk ge val een boek opgeleverd, dat je als een schelmenroman in één ruk uitleest. Voor de omstre den tekstdichter Jacques van Tol. die tijdens de Tweede We reldoorlog als Paulus de Ruiter in zijn wekelijks radiocabaret schaamteloos heulde met de Duitsers, wenst hij echter een lans te breken: „Ik vond Jaco bus Franciscus van Tol een gladde, ongrijpbare man, met wie ik geen enkel wezenlijk contact heb kunnen krijgen. Toch aarzel ik niet om hem ondanks alles een uniek feno meen te noemen. „Geniaal in zijn karakterloosheid", schreef Rinus Ferdinandusse terecht. Van Tol schreef een halve eeuw lang liedjes, sketches, monologen, conferences en volledige revues voor prak tisch alle Nederlandse amuse mentsartiesten. Dat deed hij onder ontelbare pseudonie men vóór, tijdens en i oorlog tot de dood er op volg. de. Als je rond de 5e mei jc omgeving ontroerd hoort luis teren naar het lied „Als op het Leidseplein de lichtjes weer eens branden gaan", moet je er wel even bij bedenken, dat het in 1943 geschreven werd door de NSB-er Jacques van Jarenlang was hij ook de ano nieme lijfdichter van zijn boei' zemvriend Louis Davids. Maat in de oorlog verloochende hl die vriendschap met een teks als „Dat is de kleine mai uitgekookte, gaargestoomde jo denman". Van diezelfde Va Tol merkte de dochter va Koos Speenhoff eens tegen m op: „Hij probeerde Jezus tl wezen. Maar heeft het nié verder gebracht dan Judas". Pisuisse Twee uitvoerige brieverr heeft lbo gewijd aan de actrice Fie Carelsen en aan Jean Louis Pisuisse, die ze tot aan haat dood heeft lief gehad, Swiep", bekende ze tegenover lbo, „heb ik tegen geen enkele andere man nog kunnen zeg gen: „Ik houd van jc ja", liet ze er onmiddellijk op volgen, „ik weet wel, dat mensen zijn, die me hier uitlachten. Ik neem het ze r eens kwalijk, want ze wetei 'schappi niet, wat liefde is". In 1967, veertig jaar dood van haar geliefde Pisuis se, zei Fie Carelsen ii levisiedocumentaire i „Een man, die een x een tiental jaren zoveel leifde kan schenken, dat ze er heel leven lang genoeg had, moet wel een heel bijzon der mens zijn geweest. Een man met fouten en zwakhe den, natuurlijk. Maar zo warm hart en zo grote char me, dat men hem wel alles moest vergeven. Hij leefde stierf als een ridder". Haagse crème (Van on MARSI lov is r riode ii t-Unie ke zin Sovjetr in Man (rek va De prél Souche seille c rich er trek v m»ar j dat de leeld le) dooi deling dat hij yoor d Fianse De Sov ke repi Diplom betrapt tenwoo denten. {ttijd neraal spionne ste Ru land, g naam I celli. I maal g andere sonen "Als Fie zich fit genoeg voelj de", herinnert lbo zich, „v ze het heerlijk om haar jaardag te vieren. En ik v het heerlijk om er bij te mogenj zijn. Niet alleen om haar tej aanschouwen in de rol een koninklijke gastvrouw J maar ook vanwege de Haags« crème de la crème, die haaf huis vulde met een soort fj/?J de-siècle prietpraat. Ik gaf <3 ook maar eens een kushai weg of stak bij een gl de pink omhoog om zc dig onder te duiken voltooid verleden tijd. Coupe rus knikte mij dan goedkeu rend toe". Zijn Post Schriptum besluil ,Ibo met een hoofse groet aar de lezer: „Ik wil je nu alvast^ bedanken voor je reacties, voor je hosannas en je kruisin- J)e uit i gen. In 1966 hield Willen Duys 0 mjp een sportief toespraakje, her- (jj^fio 3, toen hij de groep van „Zo is het toevallig ook nog een keer" de Televizier- ring aan de vingers schoof. Hij stelde daarbij, dat ieder mens het produkt is van zijn milieu en zei over zichzelf: „Mijn hele bestaan steunt eigenlijk op drie beginselen: „Oranje Bo ven, Vlieg KLM en Heb eer bied voor Gert Timmerman". Welnu, bij Willem lbo ligt dat toevallig nog eens een keer een beetje anders. Wanneer jij, lezer tot de conclusie komt, dat ik ondanks alles het aardig met het leven en mezelf ge troffen heb, dan geef ik je ge lijk". Wie de kostelijke brieven lbo gelezen heeft, zal er overtuigd zijn, dat ie ook dit-, maal weer het gelijk zijde heeft. LEO iliegve Twee van de „legendes" van de jazz aan het werk: De 69-jarlge klarinettist en saxo fonist Sam Lee naast de 83 (!>-jarige grijze trompettist Andrew Blakeney, ooit nog spelend In de fameuze band van Kld Ory.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 10