„Andere Gezichten op Rome" in Prenten kabinet Bette Midler schittert ook als dramatisch actrice Zuidafrikaanse hout sneden in LAK-galerie en Academiegebouw C. J. W. van Lanen in „De Witte Duif" Drie kunstenaars in De Sluis" DEZE WEEK IN DE BIOSCOPEN Kees Buurman: Van figuratief tot abstract En verder LEIDSE COURANT VRIJDAG 4 APRIL 1980 PAGINA 7 Aciuarel van Arnold Niessen. LEIDEN De in 1947 in vaak streng gepolariseerde Leiden geboren kunstenaar sfeer van een hoofdstad en Arnold Niessen heeft altijd volksstad, met zijn demon- veel belangstelling voor straties, machtsvertoon van Italië gehad, met name politie en dreiging van terro-' voor Rome. Enige tijd gele- risme van zowel uiterst links den bracht hij een jaar als uiterst rechts", aldus Ar- door in de hoofdstad van nold Niessen. Italië en dat resulteerde in Arnold Niessen gebruikt uit een aantal aquarellen van eenlopend materiaal voor Romeinse stadsgezichten, zijn werk, zoals ansichtkaar- Deze waterverfschilderijen ten, reproducties van vedute, zijn deze en volgende dia's, polaroid- en krantenfo- maand te zien in het Leidse to s. „Het streven is de soms Prentenkabinet aan de clichématige elementen zo Kloksteeg 25 in Leiden. authentiek mogelijk weer te Arnold Niessen zegt over geven, balancerend op het Rome: „Een bezoek aan randje van de ansichtkaart in Rome is een confrontatie met combinaties die de genoemde de geschiedenis. Je krijgt er aspecten tot uitdrukking een besef van een continu moeten brengen. De aquarel gebeuren, waar je zelf deel heeft mijn persoonlijke voor aan hebt. Dit in tegenstelling keur. Het is een heldere en tot de nogal afstandelijke snelle techniek en bijzonder museumsfeer van bijvoor- praktisch in het transport", beeld Florence. Alle facetten aldus Niessen. van de Eeuwige Stad zijn een Arnold Niessen beeldt op noodzakelijke en onafschei- fraaie realistische wijze on- delijke bijdrage aan dit ge- der meer het Colosseum, het voel. Een permanent aspect Pantheon en de Pons Aelius is het chaotische en niets ont- af.* vaak met nog een extra ziende verkeer. Een ander element zoals het razende aspect is de behoefte aan een Romeinse verkeer en bij- imposante architectuur. Van voorbeeld een vlieger met de het Colosseum en het Pan- Romeinse adelaar, symbool theon uit de keizertijd voert van imperialisme. Het werk een rode draad via Renais- valt eveneens op door een sance en Barok, de St. Pieter uitmuntend kleurgebruik, en zijn plein, het stratenplan Arnold Niessen volgde van van Sixtus de Vijfde naar het 1965 tot 1970 de opleiding historicistisch monument van MO-B tekenen aan de Ko- Victor Emanuel (alias de ninklijke Academie te Den „suikertaart") en het Esposi- Haag. Vanaf 1975 studeert hij zione Univereale Romana kunstgeschiedenis in Leiden, van Mussolini. Alles is hier De expositie in het Prenten- steeds groter. Rome is als één kabinet is van maandag tot grote ansichtkaart. En dan en met vrijdag van tien tot het politieke klimaat: de vier uur te bezichtigen. LEIDEN De in Parijs wonende Zuidafrikaanse kun stenaar Motshile wa Nthodi exposeert deze maand zijn werk in de LAK-galerie aan het Levendaal 150 en in het Academiegebouw aan het Rapenburg 73. Het werk van Nthodi bestaat voor een belangrijk deel uit houts neden. De figuren zijn sterk beïnvloed door de kunst van zijn stam, de Ndebele. Nthodi's serie „From the calabash" vormt de illustratie bij een gedicht waarin het huwelijk en het leven van een man en een vrouw, uKambire en uNomaseko, beschreven wor den. De steeds terugkerende kalabas in de achtergrond symboliseert de cyclus van het leven. Ook in andere pren ten staat het stamleven model voor de keuze van de onder werpen zoals in de serie „Makhanama" genoemd naar het meisje wier belevenissen erin voor worden gesteld en in prenten zoals „Evening hunters" en „Mother and daugh ters". Alle werken worden te koop aangeboden behalve „Makhanama" en „Balinela Mothepa". Katwijk In galerie De veer 7 maanden lang dienst Witte Duif op het Andreas- deed voor aanvoer van mate- plein in Katwijk wordt de rialen voor de Atlantikwal komende weken werk ge*ex- (de anti-tank muur in de poseerd van de in 1894 gebo- Katwijkse Zuidduinen). Be ren schilder C. J. W. Lanen, halve de vele tekeningen is die gedurende lange tijd in een aantal aquarellen, pas- Katwijk werkte. tels, en olieverftekeningen te Charles van Lanen heeft bezichtigen. Galerie De Witte unieke tafreeltjes vastgelegd Duif is geopend donderdag- uit de Katwijkse historie, on- avond van 7 tot 9 en zaterdag der andere een spoorweg- van 11 tot 5 uur 's middags, baantje lange het prins Hen- De Van Lanententoonstelling drikkanaal. dat in 1941 onge- duurt tot 19 april. Van 29 maart tot 24 april exposeren in Gale rie „De Sluis" aan de Sluiskant 24 in Leid- schendam drie kunstenaars: Peter Foeller toont schilderijen en zeefdrukken, Charlotte Jilsink keramische plastieken en Jan Matthe- sius sieraden. „De Sluis" is open woensdag tot en met vrijdag van 12 tot 18 uur, donderdag 's avonds van 7 tot 9 uur, zaterdags van 11 tot 17 uur en zondags van 13 uur tot eveneens 17 uur. De Prent van de Maand is een in dertig exemplaren gemaakte ets van Michael Jep- kes. Op de foto een zeefdruk van Peter Foel ler. - CAMERA Ten (16) De al wat oudere Dudley - Moore gaat op vrijersvoeten met de Amerikaanse sexbom van de jaren tachtig Bo Derek. Een amusant voortkabbelende ge schiedenis. (zesde week) LUXOR 1941 (a l.) Steven Spielbergs nieuwste miljoe- nenverslindende werkstuk, ditmaal een comedie. Met de technische perfectie van een rampenfilm overigens, en dit laatste is een beetje jammer (tweede week) LIDO II Spetters (16) Uit stekende nieuwe film van Paul Verhoeven vooral ge richt op een jong publiek. De film vertelt het verhaal van drie jongemannen die zich uitleven in de motorcross, (zesde week) LIDO III And now for something completely dif ferent. Monty Python (16) Bundeling van de beste opna men van de televisieserie van Monty Python, die in ons land door de VPRO werd STUDIO One flew over the cuckoo's nest. (16) Voor treffelijke film met o.m. Jack Nicholsen over de behande ling in een psychiatrische in richting. Enkele jaren gele den rijkelijk overladen met (reprise, Oscars, week) TRIANON Laat de dok ter maar schuiven (a.l.) Lie ve Nederlandse speelfilm van uiterst magere kwaliteit, (tweede week) REX Porno route naar de zon (16) Pornofilm. EUROCINEMA I en II (Alp hen aan den Rijn) Laat de dokter maar schuiven (a.l.) zie Trianon. EUROCINEMA III (Alphen aan den Rijn) Spetters (16) zie Lido II EUROCINEMA IV (Alphen aan den Rijn) One flew over the cuckoo's nest (16). (zie Studio) Bette Midler toegejuicht door haar bewonderaars in „The Rose". LIDO I: The Rose (12) met Bette Midler en Alan Ba tes. Regie: Mark Rydell. Het show-fenomeen Bette Midler of men-haar vul gaire conference nu kan waarderen of niet, haar vakmanschap en volledige inzet kan je niet zo maar wegwuiven blijkt ook over een groot dramatisch talent te beschikken. Als actrice haalt zij het in de rol van een aan drugs en drank ten ondergaande roek-zangeres helemaal in haar eerste speelfilm „The Rose". Amerikaanse critici hebben beweerd dat het ge geven geheel gebaseerd is op het leven van de in ok tober 1970 aan een overdo sis heroïne overleden Janis Joplin, maar de producen ten ontkennen dat ten stel ligste. Het gaf ze de vrij heid om bijvoorbeeld van de figuur van haar mana ger een meedogenloze sla vendrijver te maken, die alleen maar zijn zakelijke belangen voor ogen heeft en» zich weinig aantrekt van de psychische en phy- sieke afgang van zijn pu- pil. Maar „The Rose" is in de eerste plaats Bétte Midler's film. Als het provinciaaltje, dat als een komeet in de roek-wereld omhoog is ge schoten, geniet van wijze waarop haar publiek haar aanbidt, maar die in haar pri- vé-leven het plotselinge suc ces niet aan kan en haar kwetsbaarheid achter een grote, vuilbekkende mond tracht te verbergen, toont Bette Midler dat zij niet al leen op de planken de drie reportages van haar shows zijn door een team earner mannen knap vastgelegd maar ook als actrice „haar mannetje staat". Nu e pruilend als een verwend kind, dan weer fel uithalend naar iedereen die haar niet bevalt, geeft Bette Midler compleet beeld van t hoogst onzeker wezentje, dat zich echter telkens weer pept om «haar publiek" het volle pond te geven. Culmi nerend in het „Stay with me" gezongen in een propvol stadion met oud-stadgenoten, nadat we haar even te voren als een brokje ellende hebben gezien in een telefooncel t< het onuitputtelijk schijnende geduld van haar vriend de chauffeur was opgeraakt. In de rol van de keiharde manager mag de keuze van de Engelse acteur Alan Bates misschien een beetje vreemd schijnen, na „An unmarried woman" staat hij bij de da mes in Amerika hoog geno teerd, en hij is vakman ge noeg om niet uit de boot te vallen. Als haar geamuseerd in de showwereld rondkij kende vriend Dyer ook als een travestiet een schitteren de Midler-imitatie weggeeft weet Frederic Forrest met zijn „underacting" steeds de juiste toon te treffen en Mark Rydell's regie, die niet hele maal is vrij te pleiten van ef- fectbejach, geeft de film de juiste sfeer van de laat zesti ger jaren mee. onderscheidingen qp zijn naam te brengen. Verspreid over heel Europa heeft Kees Buurman geëxposeerd. Om te bereiken, wat hij. nu is, heeft de kunstenaar vooral hard moeten werken. De basis werd gelegd in de door de kunstenaar zelf verbouwde 60-tons klipper, die indertijd afgemeerd lag aan de Roomburgerweg. „Ik werkte vooral 's middags, 's avonds en 's nachts. Dan loopt het bij mij het best. Ik maakte toen nog figuratieve tekeningen. Veel natuur en portretten. Via de Lakenhal kreeg ik nogal eens een opdracht voor het portretteren van particulieren en dat spekte de beurs weer een beetje." Af en toe werd er een werk verkocht, hij deed mee aan exposities en kreeg één-procentsopdrachten. Op die manier zette de groei zich onvermijdelijk voort. Als leraar gaf Buurman tussendoor les in schilder- en aquareltechnieken, teke nen en grafiek aan de volksuniversiteit K&O. Rond 1966 had de ontwikkeling van Buur man dusdanige vormen aangenomen, dat het figuratieve werk volledig plaats had ge maakt voor abstracte vormen. „Als je me in de vroege periode had gezegd, dat ik uitein delijk zou schilderen zoals ik momenteel bezig ben, had ik je vast en zeker de kop ingeslagen. Maar toch is het zo gelopen," schertst Buurman. Was het visueel waar neembare in het werk van Buurman lange tijd geheel verdwenen, de kunstenaar merkt, dat het onbewust toch weer terug komt. „Ik zie toch steeds meer figuratieve elementen terugkomen, waar dat eindigt, ik weet het niet." Het eerste meest eclatante succes kwam in 1970, toen de Leidenaar -met abstract werk- de gouden medaille van de stad Flo rence won tijdens de Internationale Biën nale (een door landen georganiseerde ten toonstelling - red.) voor Grafiek. Het be kroonde werk: een wit doek met daarop een verticale dunne zwarte streep. De kun stenaar over zijn werk: „Het is niets meer dan het wil zijn, het is zichzelf als onder werp. Als iemand me vraagt wat het voor stelt, dan zeg ik: 'Het is een schilderij', meer niet". WIM BUNSCHOTEN Met drie showreportages Midler is „The Rose" toch showfilm geworden. het optreden van Bette er een tragedie dan een Een onthullend beeld van wat er zich achter de scher men van de roek-wereld af speelt, maar vooral een triomf voor Bette Midler als actrice. MILO LEIDEN Schilder Kees Buurman leek voorbestemd zijn vader in het be drijf op te volgen, maar hij werd een kunstenaar van internationaal allure. Tweeëntwintig jaar geleden nam Kees Buurman een, naar later zou blijken, wel zeer verstandige beslissing door de kunst te verkiezèn boven het bedrijf van zijn vader. Onder de letter 'B' staat in de laatste uitgave van de Spectrum Ency clopedie het volgende vermeld: 'Buur man, Kees. (geb. 1933) Nederlands gra fisch kunstenaar van figuratieve teke ningen en schilderijen van portretten en landschappen, geleidelijk via een meer expressionistische vorm naar geometri sche tekens in zwart en wit. Maakte te vens glas-, mozaïek- en wandschilderin gen.' Na de Christelijke H.B.S. in Leiden met succes te hebben doorlopen, ging Kees Buurman naar de Algemeen Grafische School in Amsterdam. Het was de bedoe ling, dat de latere kunstenaar het bedrijf van zijn vader, 'Drukkerij Buurman', zou gaan runnen. Na de militaire dienst werd 'Drukkerij Buurman' niet direct bij de ho rens gevat, het leek zinvol allereerst enige internationale ervaring op te doen. Buur man aanvaardde een baan op de inkoop-af deling van K.L.M.. Tijdens de werkzaam heden bij de luchtvaartmaatschappij werd het schilderen en tekenen Kees Buur man hanteert penseel en potlood vanaf on geveer 16-jarige leeftijd bepaald niet verwaarloosd. Integendeel, de kunst ging langzamerhand een steeds belangrijkere rol in zijn leven spelen. „Ik schilderde bijzon der veel. In die tijd sliep ik vaak maar een uur of vier per dag. Ik heb toen een keuze moeten maken. Het werd de kunst in plaats van de verantwoordelijkheid voor de druk kerij." In 1958 werd Kees Buurman toege laten voor het derde leerjaar van de Konin klijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag. Vanwege de reeds opgedane ervaring en eerdere opleidingen was plaat sing in het derde jaar mogelijk. De acade mie-periode duurde slechts een jaar. Buur man bleek reeds te ver gevormd en te oud om nog op de academie te kunnen aarden. Daarom vestigde Buurman zich maar van de ene op de andere dag als vrij beeldend kunstenaar. Kunstenaar De naam Kees Buurman klinkt momenteel zowel kunstliefhebbers in Nederland, maar ook velen daarbuiten bekend in de oren. De nu 46-jarige kunstenaar geniet interna tionale faam en wist tal van felbegeerde Kees Buur man voor een bijna voltooid schilderij.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 7