gehoordgezien In oorlogsdocumentaire „De laatste fase" teveel aan heldendom Jane Fonda in fantastisch stripverhaal „Barbarella" TERUGBLIK Misleidende reclame van Ev. Omroep TELEVISIE VANAVOND TELEVISIEDONDERDAG RADIO VANAVOND RADIO DONDERDAG niet vergeten; bloemen sturen RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT Mies Na enig dubben is het be sluit bij AVRO-tv geval len: ook volgend seizoen weer krijgen we Telebin- go op het scherm. De kijk cijfers liggen zo gunstig en de kijkers reageerden met zo verhitte hoofden, dat je het het volk niet mag aandoen een derge lijk succesprogramma zonder meer te laten ver dwijnen, zo redeneerden ze bij de AVRO. De vraag gold toen nog slechts: is Mies bereid daar weer dertien avonden per sei zoen tegenaan te gooien? En ja, hoor, Mies hoefde niet lang na te denken. Zij doet het en gaat daar mee voorbij aan de kri tiek van collega's, die het een „goedkoop" program ma vonden, mikkend op makkelijk succes, en die voor Mies de bijnaam „Bingo Bouwman" be dachten. De enige moei lijkheid is nu nog het goe de doel. Dat heeft de AVRO nog niet. Daar wordt nu naarstig naar gezocht. Behoeftige bevol kingsgroepen, die in staat mogen worden geacht het medelijden van de gemid delde tv-kijker op te kun nen wekken, worden thans door de AVRO ver zocht zich op te stellen in rijen van drie. Toestem ming van het ministerie van Justitie voor inzame ling van gelden kreeg de AVRO intussen al toege zonden. Met aftrek van de kosten wordt gerekend op weer 25 miljoen. Of meer, want hicrip matigen we niet. Willem Met zijn uitverkoop aan gast-artiesten, afgelopen maandag op VARA-tv, werd duidelijk, dat Rudi Carrell zo'n beetje uitgeke ken is in Duitsland. Mis schien is Duitsland ook wel op Rudi uitgekeken. Ook daar vreet de tv talent. Maar er staat alweer een nieuwe man uit Nederland klaar, zo juicht men thans in de Bondsrepubliek. Men heeft hierbij het oog op Wil lem Ruis, van wie wij al meldden, dat hij een paar showtjes gaat maken voor de Saarlandse tv. Die ko men te beginnen in juni op het scherm aldaar. Men wil nog even afwachten of Wil lem aanslaat bij de Duitse kijker, maar in de Duitse tv-bladen wordt Willem nu al afgeschilderd als het eni ge grote talent, dat in staat is om Rudi Carrell op te volgen en te doen vergeten. De uitbundige stijl waarin Willem pleegt te werken wordt in Duitsland de tv- stijl van de jaren tachtig ge noemd. Jan Met zijn show „Bruinbrood" stond Jan Blaaser 499 maal in het theater. Op de dag van de feestelijke 5ooe voorstelling in het Amster damse Carré brak hij zijn been. Op drie plaatsen. Daar ligt hij nu mee in het ziekenhuis. Dat wordt wachten voor de mensen, die zich in de voorverkoop een kaartje hebben aange schaft. Tot hun geluk en dat van Jan had hij net een boekje gereed, dat hij „Een muis in zee" noemde, dat verscheen bij Loeb en v.d. Velden te Amsterdam en dat versjes en puntige ver haaltjes bevat, van alles wat tussen gewild en geestig. Hij neemt wat collega's op de korrel, filosofeert een eind weg over het leven en spot met politci en andere ver kondigers van halve waar heden, allemaal luchtighe den uit de losse hand, kor relig bruinbrood. Jane Toen Jane Olivor nog in Amerika op school zat, wist ze het al. Het zong in haar en daar wou ze haar leven mee vullen. Zodoende werd zij zangeres. Met nu al ver schillende elpees op haar naam. Over haar kindeija- ren vertelt zij in „Lullaby", over haar gedroomde zwerftochten in „Vaga bond", over haar eerste lief-- de „The best side of goodbye" en over haar gro te liefde „Don't let go of me". Zij zit ruim in haar vo cale middelen. En dat niet alleen. Zij heeft ook scherp oog voor wat er rond haar gebeurt en wat er leeft in de mensen om haar heen. Daar zingt zij over en dan blijf je wel even luisteren. Boz Eveneens in Amerika wil Boz Sggacs niet voor Jane onderdoen. Ook hij is er weer met een nieuwe elpee, die hij „Middle man" heeft genoemd, d.w.z. een tussen persoon, die zijn rol nader verklaart in „You got some imagination", een op gang brengen van een verbeelde wereld, waarin ook weer de persoonlijke keus past van „You can have me anyti me". Allemaal woorden, maar gevat in rock ballad- muziek die meer zegt dan woorden alleen. Onder de titel „De laatste fase" zendt de AVRO drie documentaires uit die een beeld moeten geven van de laatste jaren van de Tweede Wereldoorlog. De eerste daarvan is getiteld: „De luchtaanvallen op Duits land" en wordt morgen avond via Ned I, om 20.20 uur op de buis gezet. Wan neer het de bedoeling was, zoals de AVRO aangeeft om met deze documentaire ant woord te geven op de vraag of het zinvol was steden te bombarderen, dan zijn de filmers daar niet in ge slaagd. De documentaire geeft overigens op geen en kele vraag een antwoord. Hoewel de beelden op zich zelf boeiend genoeg zijn, krijgt de kijker slechts een vage indruk van de voorbe reidingen die aan een bom bardement vooraf gaan; de kijker wordt korte tijd met de vliegtuigbemanning tot boven Duitsland meegeno men, om tenslotte behouden terug te keren. Waarom tij dens deze oorlog ruim 158.000 geallieerde vliegers de dood moesten vinden, wat het effect van de bom bardementen was, daarover rept de documentaire niet of nauwelijks. Natuurlijk is het wel opwin dend om, al is het maar mid dels een camera, aanwezig te zijn bij de briefing van de oor logsvliegers, die hun horloges gelijk zetten na de mondelinge voorbereidingen op een luch taanval. Eveneens blijft het boeiend, meegenomen te wor den in een bommenwerper, met zeven bemanningsleden en 10.000 kilo aan bommen. Maar de beelden zijn te opge wekt om de werkelijkheid weer te geven en al wordt het wel verteld, de film maakt niet duidelijk hoe op één nacht 97 viermotorige bommenwer pers verloren konden gaan. Het eerste deel van „De luch taanvallen op Duitsland" wor den gevuld met beelden van de Britse RAF die de gewoon te had om er 's nachts op uit te vliegen. De tweede helft toont het Amerikaanse aandeel, met vluchten die overdag werden uitgevoerd. Opmerkelijk is wel het verschil in aanpak van de twee mogendheden. De Engel- Een Lancaster-bommenwerper, waarvan in de Tweede Wereldoorlog vierduizend verloren gingen. Vijf mei brengt een van deze vliegtuigen een bezoek aan ons land. se cineasten hielden zich aan de sobere verfilming van de vluchten die door de betrok ken bemanningsleden niet als een plezierig uitje werden er varen. De Amerikaanse fil mers daarentegen zagen kans zelfs van dit onderwerp een show te maken, met bijpassen de muziek en frivole prentjes, heldendom en eervolle ver melding. Waarbij enigszins uit het oog werd verloren, dat het ging om bombardementen op steden, met alle gevolgen van Dat schrijvers en filmmakers het oorlogsgebeuren gebruik ten als basis voor een span nend avontuur, moet als een gegeven worden geaccepteerd, dat als een rode draad door de wereldliteratuur van de mens heid loopt. Van een recente documentaire mocht echter iets anders worden verwacht. Zeker, wanneer men er vanuit gaat, dat tienduizenden levens werden opgeofferd om hon derdduizenden andere mensen te treffen, hetgeen het gevolg was van de bombardementen op steden. Van deze tragiek geen centi meter film, of het moesten de beelden zijn van een Ameri kaan die bij thuiskomst op een brancard een sigaret kreeg toegestopt. Maar deze scène komt voor in het Amerikaanse deel, vol show en valse roman tiek met een accent op fraaie filmbeelden en de nogal du bieuze eer van de onderschei ding met het purperen hart, aan vliegers voor wie het geen verschil maakte of zij gewond of dood uit de strijd terugkwa- Maakten de Amerikanen het met de oorlogsbeelden nog bonter dan de Engelsen, de do cumentaire als totaal gaat met teveel ongepaste trots in op de macht van het aantal: vluch ten bij 40 graden onder nul, 4000 vliegtuigen die verloren gingen, een gebruik van wel 2000 liter brandstof per uur door een Lancaster-bommen werper, die gemiddeld slechts 40 vlieguren maakte. Wellicht ongewild zal men ge boeid kijken naar starts en landingen, het vallen van de bommen en explosies op de grond. Maar evenmin als de vliegers door het lawaai door de motoren die explosies kon den horen, zo weinig wordt de kijker betrokken bij de vernie tiging, waar het uiteindelijk om ging. Teveel aandacht wordt gevraagd voor helden dom en andere facetten van het oorlogsgeweld, waarover men van mening kan verschil len, ook al is deze documentai re opgebouwd uit historische filmopnamen. FRITS BOMBERG (Van onze radio- en tv-redactie) AMSTERDAM De Evangelische Omroep maakt mis leidende reclame als hij mensen oproept lid te worden. De EO is namelijk een stichting en die kent geen „leden" zoals een vereniging. Dat is de uitspraak van de reclame-codecommissie na een klacht over een advertentie, waarin mensen worden opgeroe pen lid te worden. De codecommissie vindt, dat de EO bij le denwerving voortaan duidelijk moet maken dat zijn leden geen medezeggenschap hebben, maar in feite slechts contri buanten zijn. Eerder heeft de reclamecodecommissie, die zich alleen uit spreekt over reclame in dag-, week- en maandbladen, een dergelijke uitspraak gedaan ten aanzien van twee andere stichtingen in de omroep: de KRO en de TROS. Enkele jaren geleden al heeft de TROS zich volgens een woordvoerder „met tegenzin" neergelegd bij het advies van de commissie en spreekt sindsdien in advertenties alleen nog over „abonnees van TROS-Kompas". Vorig jaar was het de beurt 'aan de KRO. Die besloot toen in wervingsadvertenties niet meer over leden te spreken, maar over „begunstigers". De Franse regisseur Roger Vadim, die met succes zijn eerste echtgenote Brigitte Bardot als sex-bom op het bioscoopdoek lanceerde, maar minder succesvol was toen hij datzelfde probeerde met BB's opvolgster Annet te Stroyberg, had toen hij in 1968 het science-fiction strip verhaal „Barbarella" onder handen nam voor de titelrol natuurlijk Jane Fonda op het oog, zijn toenmalige vriendin. De dochter van ve teraan Henry Fonda had toen al in Hollywood in een aantal luchtige komedies ge speeld en de rol van de sexy ruimtevaartster, die een ze kere professor Durand moet opsporen en zijn geheime wapen Positronic leverde haar weinig moeite op. Pas bij haar terugkeer naar de Verenigde Staten demon streerde zij naast uitge sproken politieke ideeën ook over een groot drama tisch talent te beschikken, in films als „They shoot hor ses, don't they „Klute" en „Coming home". „Barbarel la", vanavond op het scherm, dateert echter uit de periode dat Jane nog niet aan Oscars en politiek dacht. Het is duur aangekle de, soms wel genoegelijke onzin, met een internationa le rolbezetting, waaronder de „engelachtige" John Phi lip Law en Milo O'Shea. Ned. II 20.32 uur. Gewest tot gewest De Oosterscheldewerken, 10 jaar restauratie Leidse hofjes en energiebesparing d.m.v. een windmolen, dat zijn de on derwerpen in de rubriek „Van gewest tot gewest". Ned. 1 18.59 uur. Lindsey Het tv-spel „Lindsey" heeft als onderwerp de problematiek rondom een gehandicapt kind. Ned. I 20.00 uur. Jane Fonda en John Philip Law in de film „Barbarella" wordt weggenomen, een nieuw medicijn voor bloeder ziekte, de ziekte van Pfeiffer en de zin en onzin van de pil- controle. Ned. I 20.55 uur. Artsenij Sport en politiek Marokkanen Eerste deel van het tweeluik „Anders in dezelfde straat" over de tweede generatie Ma rokkanen in Nederland. Ned. II 18.59 uur. Reggae In de medisch-informatieve rubriek „Artsenij" aandacht voor een chirurgische ingreep waarbij het strottenhoofd Reportage over sport en poli tiek, opgenomen in de Sowjet- Unie. Ned. I 21.55 uur. De Nederlandse musicus Chris Hinze nam met de koning van de reggae Peter Tosh een el pee op in Kingston, Jamaica. Een beeldverslag van deze op merkelijke samenwerking. Ned. II 22.05 uur. Taxi Alex gooit het bijltje erbij neer. Bij een overval op zijn taxi wordt zijn oor er bijna af geschoten. Hij begint een nieuw leven als kelner in een restaurant. Ned. II 22.30 uur. NEDERLAND 1 NOS 18.00 Nieuws voor doven en slechthorenden 18.30 Sesamstraat 18.45 Toeristische Tips 18.55 Journaal 18.59 Van gewest tot gewest P.P 19.50 Uitzending van D'66 NOS 20.00 Lindsey, tv-film 20.55 Artsenij 21.37 Journaal 21.55 Sport en politiek, reportage 23.00 Journaal NEDERLAND2 NOS 18.00 Nieuws voor doven en slechthorenden 18.55 Journaal IKON 18.59 Anders in dezelfde straat, documentaire film IKON-KRO-RKK 19.25 Kenmerk NOS 20.00 Journaal SOCUTERA 20.27 Filmpje van de Nederlandse Stichting voor Leprabestrijding VOO 20.32 Barbarella, speelfilm 22.05 Reggae special 22.55 VERONICA'S Agenda TELEAC 23.02 Microprocessors II, 2e cyclus, les 10 DUITSLAND 1 Regionaal programma NDR: 18.00 Reg. magaz. 18.30 Actual. 18.55 Nlr- gendwo 1st Poenlchen, tv-serie. WDR: 18.00 Der Prels der Macht, tv-serie. 18.30 Muz. progr. 18.40 Der Prels der Macht, tv-serie. 19.15 Actual. Einde reg. progr. 19.28 Sport. 20.15 Journ. 20.30 Sport. 21.15 Cultureel magaz. 22.00 Filmreport. 22.30 Actual. DUITSLAND 2 18.20 Report. 19.00 Journ. 19.30 Jeugdprogr. 20.15 Inform, progr. 21.00 Heute-journal. 21.20 Drel Engel fur Charlie, tv-serie. 22.05 Consu- mententlps. 22.10 Discussie. 22.55 Die Story, tv-film. 0.25 Journ. Aansl.: Rondvlucht. DUITSLAND 3 WDR 18.00 Kleuterprogr. 18.30 Tv-cursus. 19.00 Docum. serie. 19.45 Journal 3. 20.00 Journ. 20.10 Gesprekken en ontmoetingen. 21.45 Momente. 22.00 Inform, serie. 22.05 Inform, progr. 22.10 Ufer In Nebel, Amerikaanse speelfilm. 23.30 Journ. BELGIE NED 1 19.05 Korte film. 19.17 Inform, progr. 19.37 Meded. en Morgen. 19.45 Journ. 20.10 Weerber. 20.15 Mork en Mlndy, tv-serie. 20.40 De Vlieg, tv-spel. 21.50 Cultureel magaz. 22.35 Journ. 22.45 Sportreport. BELGIE NED 2 Van 18.00 tot 20.15: Zie Net I. 20.15 De Landverhuizers (Utvardrarna). speelfilm. 21.45 Klass. concert. BELGIE FRANS 18.30 Gesprek. 19.00 Cultureel ma gaz. 19.15 Reg. magaz. 19.29 Weer ber. 19.30 Journ. 19.55 Verkeerstlps. 20.00 Jacob et Joseph, tv-fllm. 20.50 Progr. voor de vrouw. 21.50 Muz. klankbeeldserie. 22.45 Journ. BELGIE FRANS 2 15.00-17.15 Wielrennen: de wedstrijd Gent-Wevelgem. 18.45 Quand les mi nutes comptent. 19.15 Zie NET. I. 19.55 Eurovisieuitzending vanuit Dortmund. WK Kunstrijden op de schaats voor heren. 22.00 Journaal. 22.20-22.50 Arts-hebdo. NEDERLAND I NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden NEDERLAND II NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden DUITSLAND I 10.00 Journ. 10.05 Actual. 10.25 Amus. progr. 11.25 Inform, progr. 11.40 Inform, progr. 12.25 Umschau. 12.55 Persoverz. 13.00 Journ. 16.10 Journ. 16.15 Inform, progr. 17.00 Kin- derprogr. 17.25 Klnderprogr. 17.50 Journ (Reg. programma: NDR: 9.30 Kleuterprogr. WDR: 9.30 Kleuter progr.). DUITSLAND II 15.45 Report. 16.30 Inform, serie. 17.00 Journ. 17.10 Tekenfilmserie. I 17.40 Muz. en Actual. BELGIE NEDERLANDS I 15.30 Documentaire serie. 16.45 Na tuurserie. BELGIE FRANS 16.45 David Copperfield, tv-serle 17.40 Emille, tv-serle. 17.45 Salvator et les Mohicans de Paris, tv-serie. leder heel uur nws. NCRV: 1fl.11 Hier i. NOS: 19.30 (S) Langs de lijn, sporl en 22.30 (S) Hobbyscoop. 23.02 (S) Met >og op morgen. NCRV:. 0.02 (S) Late date. 2.02 Nachtdienst. HILVEHSuM 2 VARA: 16.00 (S) Brassband Magazine. 18.30 RVU: De |aren '30-'80. 18.50 P.P.: Ultz. muz. 20.20 Het zout In de pap. cultureel progr. 21.00 (S) Radio Filharmonisch Orkest met sopraan: operamuz. 22.30 Nws. NOS: 1 22.40 De filosofen Hegen en Marx II, Lezing. VARA: 23.25 (S) Muz. van deze eeuw. 23.55 HILVERSUM 3 NOS: leder heel uur nws. 18.03 (S) De avondsplts met de Nationale Hitparade. KRO: 19.02 (S) Rauhfaser. 22.02 (S) Rock- -tempel. 23.02 (S) Walhalla NOS: leder heel uur nws. NCRV: 7.03 Het levende woord. 7 10 (S) Vandaag... donderdag. 9.03 (S) Wie weet waar Willem Wever °icht woont. 10.02 (S) Muz. bi| i 0(S) Middag" tu. 13.20 (S) oren Is toegestaan. 12.40 pauzedlenst. 13.0: NCRV-GlobaaJ. 17.02 (S) Rozegeur Informatief. 7.30, 8.00 en 8.30 Nws. 9.00 Gymnastiek voor de JuCfl vrouw. 9.10 Waterstanden. 9.15 lïl»u vverkbank. 10.00 Radio Lawaal- I. 10.10 Klass. muz. 10.30 't Is hls- 10 50 AVRO's Radlojourn. 11.00 11.50 Provlncla- Faalangst. 11.20 Aspecten. 12.16 OVERHEIDSVOO voor de landbouw. 12.26 Meded. voor land en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.35 AVRO'S Ra dlojourn. 12.50 AVRO-tema. 13.00 Nws. 13.11 Europa. 13.30 Yoga voor ledereen.... 13.37 Per Saldd. 13.55 Beursplein 5. 14.00 •n Middagje AVRO. 1B.3U ue Slag bl] Nieuwspoort. 17.24 Meded. 17.30 Nws. 17.36 AVRO's Radlojourn. 17.55 Richting. tatiftRSUM N0S: ,eder heel uur H*3- TR0S: W 7.02 (S) De Havermoutshow. 9.03 ML (S) Continu muz. 11.03 (S) De J—O Polderpopparade. 12.03 (S) De X^sQr Nederlandstalige top tien. 13.03 (S) 50 pop 0( een enve|0p_ 15 30 (S) TROS top-50. VARA: 7.00 Nws. 7.02 (S) Groot en klein. 9.00 Nws. 9.02 (S) Pia nistenportret: Historische opna men van LUI Kraus (1). 9.50 (S) 11.00 (S) Strawlnskl- ior het Radio Fllhar- ilsch Orkest: Klass. muz. 12.00 Nws. 12.02 (S) Lunch-concert: Toegiften uit Stu dio I. 13.00 Het zout In de pap. 13.25 (S) Klass. muz. 14.00 Nws. 14.02 (S) Klass. pla- nomuz. 14.35 (S) Rotterdams Filharmonisch Orkest met viool: Klass. muz. 16.00 Het zout In de pap. 16.25 (S) Viool en plano: Klass. De tv-serie „Buddenbrooks" gaat nu onderhand toch wel de vorm van een langgerekte draak aannemen. En in de fa milie schijnt iedereen, man en vrouw, door lelijke histerie te zijn aangetast. Daar valt nau welijks meer met droge ogen naar te kijken. Overigens moet ik zeggen, dat van de hele televisieavond van gisteren voor de rest alles zo goed als werd weggevaagd, toen ik gekeken had naar een reportage in „Brandpunt" over de ontzettende gebeurtenissen zondag jl. in San Salvador. De actualiteitenrubriek van de KRO was daar aanwezig om de begrafenis van aartsbis schop Romero te verslaan. Maar het werd, zoals men kan begrijpen, een reportage van een geheel andere soort. Men kon helaas niet anders doen dan met de camera's de.afgrij selijke taferelen vastleggen, die zich tijdens en na de schietpartij op het plein voor de kathedraal afspeelden. Het had allemaal van een apo calyptische verschrikking. Geoge Mustert leverde er een wat verward commentaar bij, maar dat viel hem uiteraard in het geheel niet kwalijk te ne men. Hij slaagde er trouwens in tijdens de uitbarsting van geweld een kort gesprek te voeren met de aartsbisschop van Mexico. In de studio gaf naderhand pa ter Ed van der Walle, ontwik- kelingsdeskundige, cfie met de toestanden ter plaatse zeer goed op de hoogte is, op vra gen van Willbrord Nieuwen- huis nog een nabeschouwing over de gebeurtenissen. Hij noemde de vermoorde Mgr. Romero een profeet en hij sprak als zijn overtuiging uit, dat de bisschoppen in Latijns Amerika na diens dood een meer radicale keuze zullen gaan doen, waar het sociaal onrecht betreft. HERMAN HOFHUIZEN ADVERTENTIE

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 2