de Sociale Dienst" Doris Bierett in 'Wat voor weer in Den Haag?' TERUGBLIK Teletekst gaat op 1 april van start hou tt het l scherm in het oog TELEVISIE VANAVOND TELEVISIE ZATERDAG RADIO VANAVOND RADIO ZATERDAG IF^l 'tisgoei MM'tis van RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT VRIJDAG 28 MAART 1980 PAGINA Hans Polak, de filmer die de beelden van de sociale ambtena ren voor zich laat spreken. „Ergens ben je nergens", zegt een Amster damse vrouw, die ontevreden is over een on toereikende uitkering van de bijstand, in de VARA-tv-film „Uitkeringsfabriek", vana vond op Ned. I om 20.40 uur. Zonder het zelf te weten verleent zij met die verzuchting een kenmerkende karakteristiek aan dit fil mische produkt van Hans Polak. Zoals hij enige jaren geleden zijn camera openzette in het Amsterdamse huisvestingbureau, waar hopelozen dagelijks te hoop lopen, zocht hij nu met zijn lens de mensen, die financiëel kwetsbaar geen raad meer weten. Zij leve ren de strijd voor hun bestaan in de burelen van de sociale dienst, waar aan de andere kant van de balie de ambtenaren in het nauw gedreven worden. De filmer regis treerde dit alles zonder eigen commentaar. Hij liet de beelden voor zich spreken en dat doen ze dan ook. Ook van die ambtenaren kun je na het zien van deze film zeggen, dat zij „ergens nergens" zijn. Ervan uitgaande dat zij dit vak gekozen hebben of althans begonnen zijn vanuit de opstelling van sociale dienstbaarheid, komen zij daar veelal niet aan toe. In principe hebben alle uit keringen een tijdelijk karakter, dienen deze als overbrugging, terwijl er intussen gewerkt moet worden aan de verbetering van de maatschap pelijke positie en/of instelling van de uitke ringsgerechtigde. De financiële opvang en ver werking vraagt echter zoveel tijd, dat de amb tenaren daar niet aan toe komen. Zij voelen zich werknemers in een uitkeringsfabriek. De ontvangers van bijstand raken mede verstrikt in deze vicieuze cirkel en worden bij ontvangst in de spreekkamer bij wijze van spreken weg gekeken door hun lotgenoten in de wachtka-. mer. Zij krijgen te weinig mentale hulp, maar wat intussen wel doorgaat is wat een Amster damse volksjongen „happie, happie" noemt. In Den Haag gingen onlangs de ambtenaren van de sociale dienst de straat op om uiting te geven aan hun frustraties, ontstaan door een te overstelpende hoeveelheid werk, dat met te weinig mensen gedaan moet worden. In Am sterdam ligt dat niet anders, naar het schijnt zelfs nog moeilijker. Mede door vaak agressief dan wel dreigend optreden van hun clientele raken zij in de verdrukking. Zij hebben het niet alleen druk, zij staan ook onder druk. Vol nieu we moed de week begonnen, knappen ze tegen het eind af, d.w.z. veel ziekmeldingen op vrij dag, en in het bureau de sticker: „Bah, het is weer maandag". En dat voor mensen wier baan steunt op de bevredigende ambitie juist sociaal benarden wèl te doen, daarin gesteund door een stelsel van wetten, dat ooit als politiek ideaal gold, maar later algemeen geaccepteerd werd om sociale gerechtigheid te effectueren, het collectief steunen van de zwakken door de sterken. Dit sluit misbruik niet uit. Zo goed als de belas tingwet uitdaagt tot ontduiking is bekend, dat er zijn die de sociale dienst trachten te tillen. In de volksmond wordt het één wel geaccepteerd, het tweede als misdadig verworpen. In elk café weet men daarover mee te praten. De film be gint er mee: „Met een uitkering in het handje, ga je voor een paar honderd gulden méér niet aan het werk". Bovendien stuit men in deze film op een paar figuren, die zo goed voor hun eigen zaak weten op te komen ten burele van de sociale dienst, dat men hen zou willen vragen, waarom zij in de maatschappij niet even goed voor zichzelf zouden kunnen zorgen, dan komen zij tenmin ste niet ten laste van de gemeenschap. Als ge zegd onthield de filmer Polak zich van vragen en commentaar. Hij prikkelt daardoor de kijker zelf tot vragen en daarmee tot een discussie over deze materie, waarover we een directeur van de Sociale Verzekeringsbank eens hoorden zeggen, dat niet de mensen die politiek gekant zijn tegen de sociale wetgeving de ware onder- mijners zijn van deze vorm van maatschappelij ke solidariteit, maar veeleer zij die zich ervan bedienen om hun luiheid mee toe te dekken. Ook de gebruikelijke vooroordelen blijven de kijker in deze film niet bespaard, zoals over mensen die per Mercedes voorrijden bij de Dienst Sociale Zaken om hun uitkering op te halen. En dan het toezicht van de ambtenaren bij het correct invullen van de formulieren, waarin fouten kunnen ontstaan, omdat men iets te verdoezelen heeft, maar ook doordat men niet precies weet hoe vragen precies beantwoord dienen te worden. Als men geen inkomen heeft, moet men „geen" invullen. Wie niet meer dan een streep zet, werkt aan een formulier waarop geen uitkering wordt ver strekt. Zo krijg je de sociale ambtenaren bijna in de weer te zien als schoolmeesters tegen wil en dank. En dan ook nog voorkomend blijven tegen mensen die in kwetsende bewoordingen hun recht komen opeisen. Tussen de bedrijven door moeten die ambtenaren er ook nog op toe zien, dat zij niet voor de gek gehouden worden. En regelrechte agressie verduren als zij een klant moeten meedelen, dat hij of zij niet of niet langer voor een uitkering in aanmerking komt. Deze ambtenaren dienen dan ook in ruimte mate bedeeld te zijn met een bijna bo venmenselijke gelijkmoedigheid. Natuurlijk, de camera was in de buurt, dus hiel den zij het wel even soepel, maar in hun nor male doen kunnen zij zich een andere opstel ling nauwelijks permitteren, omdat dan het contact met de klanten verloren gaat en het werken nog moeilijker wordt, en zakelijker ook, omdat het dan alleen nog maar over geld gaat. Nogmaals, dat wordt in deze film allemaal niet verteld, de beelden vertellen het verhaal, dat de kijker zelf verder van commentaar mag voorzien. En dan betreft het nog maar een doorsnede van de dagelijkse praktijk op de so ciale dienst, want de privacy van de klanten dient beschermd te worden. Zij konden alleen met toestemming gefilmd worden. Geen ge makkelijke zaak als men weet, dat bijna alle uitkeringstrekkers er zich voor schamen geld van de sociale dienst te ontvangen. Hans Polak, die op 1 april als VARA-corres- pondent naar New York vertrekt, levert met deze film voorlopig zijn laatste binnenlandse werkstuk af. Eigenlijk ondankbaar werk en om dat aan te tonen laat hij in zijn laatste beelden een bus van de stadsdienst langs het gebouw rijden. Zo'n bus staat bol van de verwensingen aan het adres van uitkeringstrekkers, telkens weer, want „ze doen het van onze centen". En toch is het nooit genoeg en daar sta je als sociale ambtenaar dan midden tussen in. TON OLIEMULLER (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Op 1 april zal de enigs zins feestelijke start van Teletekst plaats vinden. Op de tentoonstelling „Computer en Beroep" in de Amsterdamse Vrije Uni versiteit zal prof. dr. Max Euwe 's och tends om 10.00 uur tijdens de opening een kleine demonstratie geven van dit nieuwe medium. Dat is dan tevens het startmo ment van Teletekst. Want hoewel er al veel reakties van het publiek kwamen op pagina's die eerder uitgezonden werden, zal de-fredaktie van Teletekst (voorlopig 2 man) een aanvang maken met het van mi nuut tot minuut „up-to-date" houden van de informatie. Voorlopig gebeurt dit alleen tijdens kantooru ren, met 54 pagina's, maar al tegen eind au gustus wordt het aantal pagina's verdubbeld, en kan de Teletekst-service waarschijnlijk ook worden uitgebreid met de eerste experi menten met ondertiteling van Nederlandsta lige programma's ten behoeve van doven en slechthorenden. De Teletekst-uitzendingen zijn alleen te ontvangen door kijkers die over een aangepaste tv-ontvanger met een speciale dekoder beschikken. De eerste maanden dat Teletekst regelmatig uitzendt, zullen proefnemingen gedaan wor den om na te gaan naar welke informaties de belangstelling van het publiek uitgaat. Daar om wordt telkens voor een periode van 3 we ken een bepaalde samenstelling van het in formatiepakket gekozen. Deze samenstelling wordt na deze periode veranderd. De proef duurt een jaar. Na de zomer zal de afdeling Kijk- en Luisteronderzoek van de NOS de meningen peilen van mensen die Teletekst al ontvangen. Al weken voordat de proef offi cieel van start gaat, hadden zich al 580 men sen gemeld die in het bezit van een toestel met Teletekst-mogelijkheden zijn. Tegen april van het volgend jaar zullen de resultaten van verscheidene opinie-onderzoe ken door de afdeling Kijk- en Luisteronder zoek verwerkt zijn tot een evaluatierapport, aan de hand waarvan het NOS-bestuur in september 1981 de beslissing zal nemen of en hoe Teletekst in Nederland definitief wordt. De omroepen dragen een belangrijk deel van het informatiepakket dat Teletekst biedt bij. Verder is de bedoeling dat er konsumenten- voorlichting in komt, nieuws, wegen- en weerberichten, en allerlei andere informatie. Eind juli zal de redaktie al iets uitgebreid zijn, en kan het „verversen" van de informa tie zich ook over de weekends uitstrekken. De groep Luv' brengt de bekendste hits uit haar repertoire. De Duitse Brecht-vertolk- ster Doris Bierett zingt van avond twee chansons in het programma „Wat voor weer zou het zijn in Den Haag?". Haar keus is gevallen op „Neid" uit „Die sieben Tod- sünden" en het bekende „Su- rabaja Johnny". Doris is een der belangrijkste vertolkers van het Brecht-repertoire en zingt ook graag werk van de schrijvers Tucholski en Kastner. Enige jaren gele den bracht ze samen met het Residentie-Orkest een in drukwekkende uitvoering van „Die Sieben Todsün- den". Behalve zingen, doet ze ook aan jazz-ballet en ca baret. In verschillende Duit se tv-series is al ruimschoots gebleken hoe veelzijdig het talent van Doris Bierett is. Ned. I 22.50 uur. 't Spant erom De Martin Luther King School uit Haarlem en de Jan Ligh- thart School uit Wormerveer proberen in deze kinderspels how wat voor hun scholen te verdienen. Ned. I 18.59 uur. Hoe bestaat het Ati Dijckmeester, Hans Em- mering en Joop Brussee bekij- Harrisburg Het slot van een serie van vier programma's over kernener gie, waarin een gedramatiseer de reconstructie van het onge luk in de kerncentrale in het Amerikaanse plaatsje Harris burg. Ned. I 21.55 uur. volgens hem de mooiste scheepsmast van de wereld kan opleveren. Ned. II 18.59 uur. Luv' De groep Luv' brengt de be kendste nummers uit haar re pertoire, w.o. „You're The Greatest Lover", „Trojan Hor- se", „Ooh, Yes I Do" en „Ann- Maria". Ned. II 19.25 uur. Geheim commando Verzetstrijders wreken zich op Albert en Monique, omdat ze hen verdenken van collabora tie met de Duitsers. Ned. II 20.27 uur. George en Mildred Showroom Mildred wil een douche, zoals de rijkste filmsterren die heb ben. George vraagt of zijn vriend Jerry iets weet te ritse len. Ned. I 22.55 uur. Matt en Jenny Een oud-zeekapitein neemt Matt en Jenny mee naar het bos, waar een boom staat, die Vermakelijke mensen en an dere eigenaardigheden in „Showroom" Ned. II 21.20 uur. Vandaag de dag Ds. Ype Schaaf heeft het dit keer over de verandering van het geloof en de rol van de kerk. Ned. II 23.00 uur. NEDERLAND 1 NOS 18.00 Nieuws voor doven en slechthorenden 18.30 Sesamstraat 18.45 Paspoort voor Spanjaarden 18.55 Journaal VARA 18.59 'T spant erom 20.00 Hoe bestaat het 20.40 Achter het nieuws IKON 21.55 Een jaar na Harrisburg, documentaire VARA 22.25 George en Mildred, tv-serie 22.50 Wat voor weer zou het zijn in Den Haag NOS 18.00 Nieuws voor doven en slechthorenden TELEAC 18.25 Italiaans: Avanti avanti, herh. les 5 NCRV 18.59 Matt en Jenny, tv-serie 19.25 Luv: Muziekspecial 20.00 Journaal NCRV 20.27 Geheim commando, tv-serie 21.20 Showroom 22.20 Hier en nu 23.00 Vandaag de dag... NOS 23.20 Journaal DUITSLAND 1 (Region, progr. NDR: 18.00 Sp 18.30 Aktual. 18.45 Kleuterpri 18.55 St. Paull Landungsbrueck tv-serle. 19.25 Region, magai 19.59 Progr.overz. WDR: 18.00 Prols der Macht, tv-serle. 18.30 kenfilm. 18.40 Der Preis der Mcm tv-serie. 19.15 Aktual.) 20.00 Joi 20.15 Morgens urn sieben ist die V noch In Ordnung, speelfilm. 21.451 portage. 22.30 Aktual. met parlemi talr overz. 23.00 Elne Dumml macht auch der Gescheiteste, tv-sj 0.45 Journ. 'DUITSLAND 2 18.20 Slapstick. 18.35 Slapst 19.00 Journ. 19.30 Bult. reporlai 20.15 Derrick, tv-serle. 21.15 Müz portret. 22.00 Aktual. 22.20 Cult, i gazlne. 22.50 Sport. 23.20 Da man nicht vergibt (The Unforglvi speelfilm. 1.15 Journ. DUITSLAND 3 WDR 18.00 Kinderserie. 18.30 Cursus ciale Wetenschappen. 19.00 Vi tijdsmagazlne. 19.45 Journal 3. 20 Journ. 20.15 Filmdocum. 21.00 Ak eel magazine. 21.15 Meditatie. 21 Aktueel magazine. 22.00 Die Bau< tv-serie. 22.45 Cultuur-wetensch pelijk progr. 23.30 Journ. BELGIE NED.1 18.00 Jeugdfilmserle. 18.15 Kleul progr. 18.30 Open School. 19.00 K te film. 19.05 Religieus progr. 19 Meded.en Morgen. 19.45 Jou 20.10 Weerber. 20.15 Ontsnap, 'i een bevel, speelfilm. 22.00 nieuws. 22.50 Journ. BELGIE NED.2 18.00-20.15 Zie Net 1. 20.15 P( penshow. 20.40 Filmportret. 21 Cult, actual. 22.10 Tales of the Un pected, serie tv-spelen. BELGIE FRANS 18.15 Spelprogr. 18.30 Magaj voor ouderen. 19.00 Cult, magazi 19.15 Region, progr. 19.29 Weerb 19.30 Journ. 19.55 Inform.rubr 21.00 Fllmportret. 22.45 Journ. BELGIE FRANS 2 18.30 Annonces. 18.45 Follow i Kursus Engels voor beginners. 21: Welcome to Britain. Les Who's that? 19.15 Zie NET 1. 19 J Vendredi-sports. 21.05 La Taupe, gelse tv-serie in zes delen naar de man Tinker. Tailor, Soldier, Spy, v John le Carré. 22.00 Journaal. 22.I 22.50 Interwallonle, Vandaag: gramma voor de Arabieren in Bel; j NEDERLAND 1 TELEAC 10.45 Russisch 1 voor gevorderden, herh. les 8 11.30 Microprocessors II, 1e cyclus, herh. les 20 O.S. 12.00 Fries voor Friestaligen NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden 15.30 Journaal AVRO 15.32 Lawaaipapegaai 15.45 Sprookjes uit verre landen 16.00 Wat je zegt, ben je zelf 16.30 Stuif es in NEDERLAND2 NOS DUITSLAND 1 10.00 Journaal en actual. 10.25 Pop- muz. 11.10 Poppenshow. 11.35 Bui tenlandse reportages. 12.20 Actu magaz. 12.50 Persoverz. 13.00-13 Journ. 13.40 Progr.overz. 1«' Journ. 14.15 Kleuterprogr. 14.45 cum.film. 16.05 Inform. pr 17.00-17.30 Docum. film. (R progr.: NDR: 17.30 Progr.ov 17.31-18.00 Die unsterblichen Met den des Franz Josef Wanninj tv-serie. WDR: 17.30 17.55-18.00 Intermezzo.) DUITSLAND 2 12.00 Progr.overz. 12.30 Inform, amus. 14.45 Journ. 14.47 Me tv-serle. 15.10 Welcome back, Kot tv-serie. 15.35 Vrljetljdsmagaz. 1£ Tekenfilmserie. 16.35 Poppensh 17.04 Bekendmaking van de winnaars. 17.05 Journ. 17.10 Act Wiskunde - Geometrie. 17.30 Cursi BELGIE NEDERLANDS 14.00 Open School. 15.30 Cult, ac al. 16.00-17.40 Across the Paciej BELGIE FRANS 14.55 Mimlye, toneelstuk. 17 Progr. voor buitenlandse v mers. 17.30 Jongerenmagaz. HILVERSUM 1 (leder heel uur nieuws). KRO: (18.11 Echo.) 18.58 Marktber. I.s.m. KNBTB. 19.02 (S) Punt uit. 20.03 (S) Ven Oud Zeer lot Zeer Oud. 21.02 (S) Nine o'clock ]azz. 22.02 (S) Goal. NOS: 23.02 (S) Met het oog op mor gen. VPRO: 0.02 (S) De nacht van de bot sende bakkies. certpodlum: Israëlisch Fllh. Orkest met j .u no: klass. muziek. (20.38 Accoord.) Aar"4' ca. 22.15 Aspekten van de kamermu^ne Nederl. pianokwartet: Klass. muziek. Nws. 22.40 NOS-Cultuur-MagazIne. (S) Horizon. 23.55 Nws. HILVERSUM 3 NOS: 18.03 (S) De Avondsplts met de N nale Hitparade. 19.02 (S) De Rock en Methode. VPRO: 20.02 (S) Oorkussen. 2 (S) Black Star Llner. 22.30 (S) De Suits nieuws. VARA: hier Hilversum, i de dag.). 9.30 H 7.03 (S) Hal (8.03 Dingen _J L (S) Zl a la creme. 11.02~(S) De rirht VARA feliciteert. 12.03 (S) Tus- sen start en finish. 13.03 (S) De Roole Haan. 15.02 (S) Muzikale show. 16.02 (S) De Speeldoos. TROS: 7.00 "Nws. 7.10 Och- tendgymn. 7.20 TROS binnen kort. 7.30 Nws. 7.36 (S) Aktua. 6.00 Nws. 8.11 (S) Toeraktua. HClt 830 Nws- 8 36 (S) Kieskeurig, inru g.oo Gymn. v.d. vrouw. 9.10 Wa terstanden. 9.15 (S) Kom er maar eens bl). 10.30 (S) Aktua-Sport. 11.00 Coulissen. 12.26 Meded. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.36 (S) Aktua. 13.00 Nws. 13.11 (S) Introduktle kernpunt. 13.15 (S) Onder de mensen. 14.00 (S) Kernpunt. 15.00 (S) Sport na sport. 15.30 (S) Janboel. 16.00 (S) Aktu- POP 9.03 (S) Happy Sound. 10.01 Popstation. 11.03 (S) Pop stop. 12.03 (S) Los vast. 14.0 Op stap. 15.03 (S) Dlsco-exj NCRV-Zaterdag-Sport. AVRO: 7.00 Nws. 7.02 (S) up klein stationnetje, "s r de vroegte. 8.00 (S) KI Caroline. 9.00 Nws. 9.05 (S) no-an. 9.30 (S) Het Resld 2.05 (S) Liever de lucht In. 13.15 (S) 0 iet14.00 Nws. 14.05 (S) AVRO'! 9n Publieks Prl)s. 14.30 (S) Klass. pl iuz. 16.30-17.00 (S) Die Johannes Pas In NOS-Tribune zat gistera vond drs. J. den Uyl als „hoofdgast" in de stoel. En het ging dus om de economische toestanden in ons land, je zou ook ietwat profanerend kun nen zeggen: om de centen. Ge geven dat feit viel de heftig heid van de discussie mij nogal mee, dat wil zeggen tegen. Weliswaar verdrongen de vra genstellers zich voor (of ach ter) de microfoon, maar het bleef allemaal zeer binnen de perken. Zozeer zelfs, dat je je afvroeg of het eigenlijk niet een veel levendiger uitzending zou zijn geworden als de men sen wat meer gelegenheid zou den hebben gekregen hun hart te luchten. Maar dan moet daarvoor natuurlijk wel meer tijd dan die luttele 50 minuten uitgetrokken. Intussen viel het mij weer eens op dat het met economische vraagstukken on geveer is als met voetballen: iedereen heeft er verstand van. Den Uyl zelf hield zich uiteraard goed staande, voor zover hij althans aan het woord kwam. hetzelfde gold trouwens voor zijn kritisch volgende directe tegenst ders, de heren Ter Hqrt van Metaal werkgevers en Weit berg van het Centraal Plan De TROS bracht nog een tje zaaloptreden van Henk sink. Plezierig amusement eraard. Wel gaf het mij x eens te denken dat op dit rein best wat te beleven HERMAN HOFHUIS BLOEMENHAL CENTRAALSTATION ROTTERDAM-OEN MAAI

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 2