A quarellen en bloembollen drijven op oosters geduld en westerse gedrevenheid Professor Zertgh Ping donderdag avond in Leiden '•J Stichting bundelt begeleiding van ?)urinamers in Leiden SYNTAXIS OP DE GRENS VAN LISSE EN HILLEGOM Kölner Kurrende trekt weinig publiek Dansgroep Achalay nu echt uit de brand ^STAD/REGIO LEIDSE COURANT WOENSDAG 26 MAART 1980 PAGINA 5 Aquarellen en bloembollen hebben elkaar gevonden. Op de grens tussen Lisse en Hillegom, aan de Veenenburgerlaan, waar de teeltvelden nu nog kaal en zanderig ogen, maar waar ook over nauwelijks een week de jaarlijks terugkerende, binnen de keerkringen gecontractueerde, kleurenpracht langzaam uit het groen begint te kruipen, naar de onherroepelijke zomer toe. Aquarellen en bollen. Overgeleverde verf en opgeranselde teelt. Een vreemd gezelschap. Maar het is en blijft commercie. Dan is het dus zo vreemd niet meer. Koppelverkoop in een onverwacht, edoch verbloemd verband. In de bedrijfsruimten van Dick Buschman, specialist op het gebied van de nanus (dwerg gladiool) en de normale gladiool, trof ik gistermiddag Noordwijkerhoutse Carolyn Beek, die sinds een jaar of vijf volop getrouwd is met de Baskische Shell- ingenieur Iflaki Legorburu. Boeh, een Bask, zeggen ze in Madrid. Vanaf die tijd vormen beiden niet alleen een hechte levensband (met twee wilde zoons), maar hun namen zijn bovendien vervat in een „handelsmerk": „Carifla"; vertederende samensmelting van Carolyn en Iflaki. Als het een beetje meeloopt is het mannelijk deel van de verbintenis van plan, Shell de rug toe te keren, want de toekomst lacht „Carifla" toe, vanaf vele tientallen waterverfschilderijen van oosterse origine. Het is vrij snel gegaan met de aspiraties van Carolyn en haar man (geboren uit naar Engeland gevluchte Baskische ouders en derhalve „puur" Engels in de omgang). Het paar woonde twee jaar in Noord- Borneo, het vroegere Britse Serawak, thans een onderdeel van Maleisië. Carolyn Beek: „we zaten daar in een Shell-kamp, met veel Shell-vrouwen, met als enige afleiding koffie drinken en tennissen. Vreselijk, vreselijk, wat erg was dat. Maar het is er een grandioos land, geweldig mooi en boeiend, tussen de koppensnellers uit het stenen tijdperk. Ik ben vaak de bush bush ingetrokken. In augustus van het vorig jaar kwamen we terug naar Nederland, in Noordwijkerhout, waar we al een huis hadden. Onderweg hebben we „ergens" in het Verre Oosten nog even vakantie gehouden. Daar werd onze nobby geboren". Mevrouw Legorburu, geboren Beek, wil dat verre land niet noemen, anders zou ze zichzelf in haar handel behoorlijk benadelen. In dat „ergens" ontdekten de Legorburu's stomtoevallig een groot gat in de markt. Al winkelend (oh, ze zijn alle twee gek op winkelen) stuitten ze op aquarellen; erg goedkope schilderijen van oosterse schilders, die, geïnstrueerd door boeddhistische monniken (ik kan het ook niet helpen, dat ik op het moment tot aan m'n nek toe zie prof. Ping in de boeddhistische monniken zit), erg fijne schilderingen neerleggen op papier. Leerlingen die er wezen mogen. Zuiver massawerk; gespeend van bijgedachten. Eén zo'n geïnspireerde schilder, volkomen wezensvreemd aan de westerse consumptiemaatschappij, penseelt op een dag een produktie van twintig tot dertig aquarellen. Hij telt het resultaat niet. Denkt hooguit, dat er weer een dag voorbij is. Maar in het verre Europa zitten ze min of meer te springen om die verfijnde, eerlijke penseelstreken. Oosters geduld; gelaten, maar oprechte werkdrift. De uitingen van deze samenhang zijn sinds kort te koop op de geestgronden van Zuid-Holland. Ertussen (van Oost tot West) ligt twintig uur vliegen, of daaromtrent; van een ervaren samenlevingtot een zich nauwelijks voor te stellen wereld. De rijken worden rijker, de armen steeds armer. Daar wil zelfs O.L.Heer, ingevolge Zijn raadsbesluiten, niets aan veranderen. We hebben naar „de lering" slechts af te wachten. Maar „sophisticated Europeans" hebben voor dit soort zaken nog steeds een heidens open oog. Een tweede natuur, die vaak een eerste geworden is. Op voorhand neem ik aan, dat een dergelijke impuls bij het echtpaar Legorburu- Beek niet is opgekomen. Maar er is een stoot gegeven in de goede aanbiedende richting. Langs de bollenroute. Want over enkele weken rijden tussen De Keukenhof en het „noorderkwartier" weer honderden bussen vol begeesterde toeristen. En dat is precies de plek, waar Carolyn en bollenman Buschman, volgens een afleidingsmanoeuvre hun brandpunt hebben. En als het een beetje meezit kan echtgenoot Ifïaki, die allerlei Passar Gambirs in den lande wil afgaan met de verworven kunst, Shell eindelijk de rug toekeren. Want daar krijgt ie wat van. Van die olie, bedoel ik. Ik keer nog even terug naar het vakantieverblijf van de echtelieden, in dat verre oosterse land. Daar gingen hun ogen open. Wat ze aan aquarellen zagen, was van een technische perfectie, erg aansprekelijk voor inboorlingen op een noordelijke breedtegraad; lieflijk ook. Ik heb dit zelf kunnen zien, gisteren. Geen reprodukties, maar helemaal echt, levend en eerstegraads. Tintelend handwerk, dat voor een Nederlandse artiest minstens enkele honderden guldens zou moeten opbrengen. Zoals „Carifla" het presenteert, is bijna waanzinnig: het kleinste aquarel, oningelijst, maar achter glas, moet 23 gulden opbrengen. En dan heb je handwerk, dat met overgave gepenseeld is, vanaf een vanuit Nederland opgestuurd voorbeeld met molens, crocussen, of welke Europese bolbloem ook. Monnikenstreken, aan het licht komend tegen de duinrand aan. Opdrachten, sedert enkele maanden in hondervoud, die de toegewijde Aziatische schilders aan het werk zetten. Een stuk van 70 bij 50 centimeter, ingelijst, komt op 135 gulden. Die produkties koop ie niet bij een „kunsthandelaar" in een Hollandse dwarsstraat. Zelfs reprodukties komen daar nauwelijks aan die verheven prijs. De komende twee maanden, in april en mei, kan men de aquarellen gaan zien, temidden van kassen vol kleine en grote gladiolen en met een voortuin vol duizenden andere bolbloemen, aan de Veenenburgerlaan in de buurt van Hillegom, vlak bij De Keukenhof. „Toen we in augustus terugkwamen in Nederland, hadden we een stel van die aquarellen meegenomen, voor vrienden Op mijn omwegen door stad en land kom ik graag mensen tegen. Elke morgen tussen tien en elf uur kunt u mij telefonisch vertel len wie u graag in deze rubriek zou willen tegenkomen Het nummer van mijn geduldi ge telefoon is 071-122244; u kunt dan naar toestel 18 vragen. en bekenden. Ze waren zó weg. Daar zit handel in", dacht Carolyn, min of meer verrast, meteen, en haar man ging in november, helemaal overtuigd en profetisch, even terug naar dat verre oosterse land om een nieuwe lading op te halen. Goed voor ongewone relatiegeschenken. Een originele aquarel is weer iets anders dan een fles cognac. De mensen werden enthousiast, volgens Carolyn. Bollenman Dick Buschman, vader van de babysit van de Legorburu's, had het direct in de gaten. „Komen jullie hier maar exposeren, dan doe ik mee", zei hij. En Buschman voorzag op zijn beurt, als een late pionier, in voorzieningen die pasten in de nabijheid van de almachtige Keukenhof. Deze eerste keer zullen er minstens honderd bussen vol toeristen de aquarellen- bollen-expositie tussen Lisse en Hillegom moeten aandoen. Lukt dat, dan wordt volgend jaar een flink parkeerterrein bij Buschman ingericht en komt er een vergrote showruimte bij. Even zich afzetten tegen nabije Frans Roozen, de professioneel onverbiddelijke, met z'n ogenverblindende, luidkeels verkondigde bollenpracht, die tot in verre werelddelen zijn weerklank heeft gevonden. Een voordeel is, dat Carolyn en Iflaki er fris van de lever tegenaan gaan, geruggesteund door monnikenwerk. „Carifla" heeft minstens 15.000 brochures verspreid in de regio, tot Amsterdam aan toe. VVV's zijn op de hoogte, contactpunten aangescherpt Het wachten is straks op de genegenheid van reisleiders in bussen, die na De Keukenhof nog enige ruimte in het dagprogramma hebben. „Carifla" heeft nog andere wegen te bewandelen. Nou ja, te bewandelen: te beracen. liever. Om der snelheidswille. Zoals daar onherroepelijk zijn de kunsthandel, de sector der relatiegeschenken, de woninginrichting, bloemenzaken, projectontwikkeling (in een brede opzet), toerisme, en gift shops, ofwel cadeau artikelenzaken. De kwaliteit is werkelijk buiten kijf, de intentie is begrijpelijk, de middelen zijn bedenkelijk; want de maatstaven tussen oost en west zijn nog steeds onverenigbaar. Maar ik moet bekennen: de waterverfschilderijen (één van de meest subtiele picturele scheppingen) zijn op de bollengronden een werkelijke verrassing gebleken. Of hier sprake is van een „fijne neus", zal moeten blijken. Maar je blijft proberen, als trachtend zakenmens Je moet maar lef hebben, als Carolyn en liefhebbende Iflaki, tot in voorlopige eeuwigheid. Carolyn Legorburu-Beek bij haar ingevoerde aquarellen en bedrijfsklare nanus-bolletjes, In een hoopvolle samenhang. Degenen die zich onlangs via de redactie hebben opgegeven voor een contact met de op het ogenblik in ons land verblijvende boeddhistische monnik- arts prof.Guo Zengh Ping maak ik er attent op, dat deze bestrijder van rheumatische kwalen en andere gewrichtspijnen morgenavond, donderdag 27 maart „mensen wil helpen". Patiënten genezen dus. Ook andere belangstellenden zijn dan welkom vanaf 's avonds zes tot negen uur in Bar 't Diefje", Lange Diefsteeg in Leiden. Ook 's middags van een tot vier uur is Ping in 't Diefje" aanwezig voor oriënterende, religieus- cultureel getinte, ontmoetingen. Prof. Ping, die gisteravond ook aldaar zitting hield, heeft al een Leidse „clientele" om zich heen verzameld. Maandagavond waren het enkele theologie studenten die baat vonden bij zijn wrijvende en knedende therapie. Zegsman Lui Mo Yo Sie, bar- eigenaar en organisator-manager van Pings omtrekkende bewegingen in ons land, vertelde me, dat die avond iedereen verkwikt en ontlast van smarten huiswaarts trok. De enige die tot en met vermoeid was, was prof. Ping zelf: „hij had geen rug meer over, omdat hij veel van zijn eigen krachten in de geneeswijze legt. Maar het is zijn roeping, daarom hoeft niemand wroeging te hebben over prof. Pings uitputtingen". Ook in andere steden, zoals Apeldoorn, Amsterdam en Utrecht, spreekt men al over de opzienbarende handelwijze van deze in West-Europa opererende Chinese medicus. Aldus Lui Mo Yo Sie. w< SIDEN Om bepaalde tiviteiten van en voor de nrinamers in Leiden beter organiseren en te begelei- n is deze week de „Stich- Surinamers Lei- i"(SSL) opgericht. Het v( el van de stichting is op Role mogelijke manieren de *g v ijd voor lotsverbetering >P°l a de Surinamer te onder- ïlijid tunen. De stichting zal :t voorlopig bezighouden ,^]et maatschappelijke zorg begeleiding, recreatie en voorlichting over alle za- reid n <üe voor Surinamers n belang zijn. vele Nederlandse steden lgel* n er gemeenschappen van P rinamers ontstaan, die wor ses11 !en met tal van speciale ,jj nblemen. De Stichting emt hierbij bijvoorbeeld de jsvesting, recreatie, onder- 'js, rascisme en het willekeu- qq 7 optreden van de politie te- de Surinamers. De stich ting gelooft dat in bepaalde wijken van grote steden de si tuatie zo gespannen is, dat het goed mogelijk is dat door een kleine gebeurtenis de spaninn- gen tot een uitbarsting komen. De stichting meent dat in Lei den nog wel sprake is van een vreedzaam bestaan van de Su rinaamse gemeenschap binnen de Leidse samenleving, hoe wel deze problemen ook wel in Leiden aanwezig zijn. Net als elders zouden in de Sleutel stad vele Surinamers dagelijks strijd moeten leveren voor een betere en rechtvaardiger toe komst. Reeds enkele jaren houden Surinaamse vrijwilligers zich bezig met sport, huiswerkbe geleiding en sociaal opvan- gwerk voor hun landgenoten. Meestal werkte iedereen een beetje op 'eigen houtje'. De op richting van de Stichting Suri namers Leiden moet er voor zorgen dat deze arbeid beter wordt georganiseerd en effi ciënter aangepakt. Staatsgreep Het stichtingsbestuur is van mening dat meningsverschil len over de Surinaamse poli tieke situatie geen belemme ring mogen zijn om in Neder land gezamenlijk op te komen voor eigen belangen. Dit bete kent echter niet dat de politie ke situatie in het moederland de Surinamers niet interes seert. Integendeel, men is be nieuwd naar wat er in Surina me gaat gebeuren en of de hoge verwachtingen van velen worden vervuld of dat alles bij het oude blijft. Om hierover een beter beeld te krijgen, houdt de Stichting Surinamers Leiden vrijdag 28 maart een forumdiscussie in het buurt huis 'Eigen Wieken' aan het Valkenpad 2 in de Meren wijk een forumdiscussie. De bijeen komst begint om acht uur. LEIDEN - Het koor dat gis teravond in de Hartebrug- kerk te horen was, had een grotere belangstelling ver diend dan het kreeg. De op komst zou beslist groter zijn geweest als het gebeuren pu blicitair beter begeleid was. Over het algemeen hebben optredende koren in Leiden over toeloop niet te klagen. Het uit Duitsland afkomstige koor (de Kölner Kurrende) zingt uitsluitend geestelijke muziek en het programma bleek binnen die begrenzing verrassend veelzijdig. Er wer den niet alleen oude werken gezongen, ook de nieuwe gar de kreeg aandacht Helaas werden „Herr, erbarme dich" en „Womit" van'Peter Bares zonder uitleg van het pro gramma geschrapt, juist de modernste werken. De leiding van het koor is in handenvan Elke Masche Blankenburg, naar bleek, een getalenteerd dirigente. De meeste koren zijn al blij met een redelijk zuivere toon, de Kölner Kurrende kon ook met de interpretatie uit de voeten. Een helder en homogeen ge vormde toon hadden alle par tijen, alleen de sopranen wa ren wat gespannen, iets dat zich vooral in de hoge regio nen manifesteerde. Hoogte punten in dit concert waren zonder twijfel „Duo Seraphim clamabant" van Gallus en „Ich lieg und schlaf ganz in Frie- den" van J. C. F. Bach. Het eerste werk is een motet voor achtstemmig koor. Het telkens terugkerend echo-ef fect werd versterkt door het apart opstellen van een klein groepje zangers en zangeres sen. Het tweede werk is een vierstemmig koraalmotet. Im ponerend was de doordachte en beheerste dynamiekwer- king. „Jesus und die Kramer" van Zoltan Kodély besloot het programma. Het is een afwis- seld en boeiend werk mét veel melodische en dynamische vondsten. Dit a capella te zin gen is wel de moeilijkst denk bare opgave, maar dit koor wist zich er uitstekend door te slaan met te verwaarlozen on zuivere momenten. Het is te hopen dat ze een keer terug keren in Leiden. OPTREDEN IN LEIDSE SCHOUWBURG LEIDEN Het folkloris tisch dansgezelschap Acha lay treedt zaterdag 5 april op in de Leidse Schouwburg. Het dansgezelschap is de brand van 1979 weer te bo ven gekomen. Dankzij de hulp uit alle delen van het land, maar vooral uit de om geving van Leiden, is het nu weer mogelijk om op te tre den. Dit heugelijke feit en het feit dat Achalay twaalf en een half jaar bestaat is de reden van het optreden in de Schouwburg. Zoals bekend werd het onder komen van Achalay ruim een jaar geleden getroffen door een brand. Hierbij verloor het dansensemble ruim 100 kost bare kostuums. In het afgelo-. pen jaar werd actie gevoerd Het folkloristisch voor de aanschaf van nieuwe kostuums maar tevens werd door het dansgezelschap een groot aantal nieuwe dansnum- mers ingestudeerd. Het pro-' framma op 5 april in de chouwburg zal voornamelijk bestaan uit de nieuwe dans- nummers. Het folkloristisch dansensem ble Achalay en het Leids zi geunerorkest Csérdés zijn twee niet-professionele gezel schappen, bestaande uit jonge mensen tussen de 16 en 26 jaar, die op theaterniveau fol kloristische voorstellingen ge ven. De 24 dansers en danse- Achalay. ressen van Achalay en het li mans sterke zigeunerorkest Csérdés, bijgestaan door de Roemeense zangeres Floricica Doinas showen tijdens de nummers de ruim 120 ver schillende danskostuums en laten een aantal authentieke instrumenten horen. Plaatsen voor de voorstelling kunnen vanaf zaterdag 29 maart worden besteld bij bu reau K&O, Oude Vest 45 in Leiden, tel. 071-141200. Toe gangsprijzen zijn negen gulden vijftig en zes gulden vijftig voor CJP-houders en 65-plus- sers.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 5