rof. E. Schillebeeckx in „Concilium": 3riestertekort in het geheel niet nodig kerk wereld Jan Willem van de etering schreef heken- veekgeschenk FROTTÉ JASJES GEVEN FINESSE AAN LEUKE COMBINATIES. PROF. KERKHOFS: TWEEDELING CLERUS-LEKEN ONTBINDENDE FACTOR IN KERKELIJK LEVEN 9NNENLANQ LEIDSE COURANT DINSDAG 25 MAART 1980 PAGINA 9 5ste Boekenweek lurt 2 weken ituatie op oekenmarkt stabiel ISTERDAM De Boe- nweek 1980 valt samen t het 100-jarig jubileum n de Koninklijke Neder- idse Uitgeversbond en is duidelijk merkbaar et alleen dat de 45ste ekenweek dit jaar maar fst veertien dagen zal ren, van 17 tot en met 30 ril, het traditionele oekenbal", dat eerder afschaffing toe leek ijgt dank zij die honderd ir een historisch cachet het Amsterdamse Con- tgebouw op 17 april, ar ooit volgens „insi- ■s" de beste Boekenbals atsvonden, terwijl het ekenweekgeschenk (dit :r in recordoplage van .000 stuks) een verhaal van succesauteur Jan Hem van de Wetering, rijver van de Grijpstra de Gier-serie die voor de randering een mer- raardig soort uitgever d van de hoofdrollen laat elen. ntraal in de Boekenweek- lat het thema „bezig met eken", dat ook door de ju- erende KNUB als uit- ïgspunt voor haar activi- ien werd gekozen. Het be- zijn met boeken van de iliciteitsmedia werd door CPNB gehonoreerd met jaarlijkse prijs van 8000 Iden, dit keer toegekend n het Vara-programma [et zout in de pap", de op- '^er van de (Artistieke) Ikaart, en volgens de bestaande uit Renate instein, H.J.Hofland en ik Visser wat de litera- betreft „nooit opper- ;kig, van hoog niveau en Is bij de tijd". Al eerder een initiatief ontwik tot de halfjaarlijkse uit- van „Een kleintje een informatiebrochu- 'oor kleuter- en prenten- ten ten behoeve van ou- opvoeders. ekenbeurs CPNB liet voorafgaande de jaarlijkse toeken- rs, gisteren in het Am- damse RAI-gebouw, ver weten dat de boeken- kt in Nederland stabiel is gebleven. Via de laatste cij fers, uit 1979, werd een omzet van 32.9 miljoen boeken ge teld, een stijging in aantal van één-tiende miljoen, en in omzet een stijging van 599 miljoen gulden naar ruim 607 miljoen. De prijs van het ge middelde boek steeg daarbij van 18,25 naar 18,45. Al is dat weinig spectaculair, bij de CPNB is men er gematigd te vreden over, juist omdat de concurrentie voor het boek door middel van o.a. kabelte levisie, extra vakanties e.d. zo'n grote groei doormaakt, terwijl bovendien bleek dat juist het literaire boek, de cultuurdrager bij uitstek, bin- ,nen het boekengebeuren on verwacht meedeelde in die stijging. Dat er een stijging van 50 procent tijdens de laatste vier jaar genoteerd kon worden in de omzet van de zogenaamde „boeken clubs" (een marktaandeel van 24 procent), werd ener zijds gezien als een bedrei ging voor de normale boek handel die daardoor een ver arming ondergaat, maar aan de andere kant als een extra versteviging in de publiciteit voor het boek in het alge meen. Geschenk In 1930, vijftig jaar geleden, werd de eerste Dag voor het Boek georganiseerd door de toen 50-jaar bestaande uitge versbond KNUB. En naar aanleiding daarvan kwam er een Boekenweekgeschenk én een Boekenweek. Een instel ling die bovendien gecomple teerd werd via het fenomeen „Boek van de Maand", een initiatief dat inmiddels ge volgd is door zusterinsteUin- gen van de CPNB in België, Nieuw Zeeland, en Groot Brittannië. Dat fenomeen be staat nu 10 jaar, waarin 41 boeken met een gezamenlijke oplaag van 3.430.000 zijn ver spreid. Een wervingsactie voor het boek die duidelijk de interesse van het publiek heeft, want het 6 maart j.l uitgekomen laatste Boek van de Maand, de jeugdlitera tuur-bloemlezing „Leesgoed", bleek met een oplaag van 90.000 na twee weken voor 75% uitverkocht. BERT JANSMA Finesse. Zomers frotté jasje met modieuze tulpkraag en bind ceintuur. In écru en wit ML 36 t/m 42. Sportieve frotté blazer met opgestikte zakken. In écru, wit en marine. Mt 36 t/m 44. FEEK&CIDPPENBURG GEWELDIGE MODE.GEZELLIGE SFEER tn priestertekort is volgens de Nij- eegse theoloog, prof. dr. E. Schille- eckx, in het geheel niet nQdig. Hij lemt het zelfs, kerkelijk gezien, een antoestand, dat katechisten, pastorale erkers en -werksters, die in feite voor- lan in de gemeente en daar de gangma- irs zijn, niet mogen voorgaan in de eu- ■aristie om redenen, die niet behoren t het wezen van het kerkelijke ambt. n gemeente heeft volgens hem een lostolisch recht op ambtsdragers en op charistie. ij schrijft dit, na overigens al eerder aan- icht aan de kwestie te hebben besteed, in n uitvoerige kritisch-theologische bezin- ng op het priestertekort bijna overal in de irk, in het jongste nummer van het tijd- hrift „Concilium". of. Schillebeeckx ziet in de alternatieve ibtspraktijk van kritische groepen in el de wereld een duidelijk verzet tegen de huidige kerkorde. Hij komt tot de slot som, dat de alternatieve opvattingen van kritische gemeenten goed aansluiten bij de officiële praktijk van de kerk in de eerste vijf eeuwen. Deze werd in het jaar 541 offi cieel vastgelegd in het concilie van Chalce don. Dit baseerde zich op de opvatting, dat alleen iemand, die door een bepaalde ge meente was geroepen om haar voorganger en gangmaker te zijn, de „ordinatio" mocht ontvangen, dat wil zeggen invoeging van een gelovige als ambtsdrager in een bepaal de gemeente. Het was in die tijd onmogelijk om iemand in het ambt te stellen, wanneer geen ge meente hem had geroepen. Wanneer dat toch gebeurde dan was een dergelijke han deling volgens het concilie van Chalcedon „van nul en generlei waarde". Een ander belangrijk gevolg van deze ambtsopvatting was, dat een ambtsdrager, die om welke re den dan ook ophield voorganger van een gemeente te zijn, weer leek werd in de vol le zin van het woord. De leer van het pries terschap als eeuwig merkteken dateert van duizend jaar later. Het is volgens prof. Schillebeeckx een feit, dat in het Nieuwe Testament het kerkelijke ambt zich niet heeft ontwikkeld vanuit en rondom de eucharistie, maar vanuit de noodzakelijkheid van verkondiging, te rechtwijzing, gemeente-opbouw en ge meenteleiding. Wie in de eucharistie diende voor te gaan was geen apart probleem. De gene, die de gemeente voorzat, concele breerde samen met de gemeente de eucha ristie. Als de gemeentevoorganger de bisschop niet kon, dan wees hij iemand anders aan. Die helper kreeg daarvoor geen aparte wijding, maar moest wel de instem ming van de gemeente hebben. En als en ook geen helper was dan kon volgens Ter- tullianus ook de leek voorgaan. Vooral na het jaar 1000 treden in de kerk als gevolg van de nood der tijden diepin grijpende veranderingen op. Het vierde concilie van Lateranen brak in 1215 met de visie van Chalcedon, dat iemand alleen ge wijd mocht worden wanneer hij door een bepaalde gemeente was voorgedragen. La teranen bepaalde namelijk, dat niemand mocht worden gewijd wanneer hij niet van een behoorlijk levensbestaan verzekerd was. De betekenis van de gemeente, die riep, verzwakte daarop zozeer, dat het con cilie van Trente in 1562 die gemeentelijke inspraak helemaal liet verdwijnen, hoewel zij duizend jaar lang een wezenlijk element van het ambt in de kerk was geweest. Andere ontwikkelingen leidden er onder meer toe, dat men de priester ging beschou wen als bemiddelaar tussen Christus en de mensen, hetgeen Augustinus nog als kette rij betitelde. Reeds voor, maar.vooral na het concilie van Trente wordt het priester beeld volkomen clericaal en hiërarchisch. Toen werd ook het celibaat, dat Thomas van Aquino nog als een louter disciplinaire maatregel van de kerk beschouwde, nage noeg van goddelijk recht genoemd. Het tweede Vaticaans concilie is volgens Schillebeeckx op veel punten bewust terug gegaan naar de theologische inzichten van de oude kerk, maar is in zijn zicht op het kerkelijk ambt in een compromis blijven steken. Theologen van diverse kerken zijn onder meer van mening, dat de geldigheid of kerkelijkheid van de wijding niet zozeer gebonden is aan de liturgische handopleg ging, hoewel die normaal is, maar aan het handelen van de kerkgemeente in gemeen schap met alle andere plaatselijke kerken. Volgens oud-kerkelijke visie zou er geen priestertekort behoeven te bestaan, omdat er meer dan voldoende christenen zijn, mannen en vrouwen, die in feite voorgaan in de gemeente en daar de gangmakers zijn. Maar aan die christenen katechisten in Afrika, pastorale werk(st)ers wordt die liturgische invoeging onthouden om rede nen, die niet behoren tot het wezen van het ambt. Schillebeeckx constateert verder, dat over heel de wereld in de kerk een alternatief gedrag ontstaat. Dat wijst erop, dat de be staande kerkorde haar geloofwaardigheid heeft verloren en nodig herzien moet wor den. Voor veel gelovigen heeft zij geen overtuigingskracht meer en dus, volgens oud-christelijke theologie, ook geen kracht van wet meer. Handhaving van de bestaan de orde kan dan alleen op autoritaire wijze gebeuren. Een hachelijke situatie, aldus prof. Schillebeeckx. wereldwijde crisis in ambt leidt tot minder irarchische ambtsopvat- 'gen: enerzijds nemen sologisch gevormde le- o en religieuzen, ander- ds pastorale teams de ta il van de priester over. veertig procent van de igeveer 280.000 rooms-ka- olieke parochies in de ge- le wereld heeft geen organger. Verder valt er alle continenten een „re fute wil" te constateren om kleine basisgemeenten centraal te stellen. Prof. dr. J. Kerkhofs, hoogle raar dogmatiek te Leuven en directeur van het internatio naal instituut voor sociaal- kerkelijk onderzoek „Pro Mundi Vita" constateerde deze ontwikkeling tijdens zijn inleiding op de ontmoe tingsdag van de Open-Kerk- Beweging, regio Zuid-Hol land, die in Rotterdam werd gehouden. Deze ontwikkeling, zowel de kerkopbouw van onderop, vindt volgens prof. Kerkhofs, haar theologische basis in de 'praktijk van de oude kerk en in de uitbouw van de theolo gie van het tweede Vaticaans concilie. De tweedeling tussen de geestelijkheid en de leken is een ontbindende factor ge weest in het kerkelijke leven, zo stelde hij. De religieus-cul tische behoeften kregen de voorkeur boven de aanwezig heid van de kerk in de we reld. Deze tweedeling paus Bonifatius VIII noemde de leken „de vijand van de cle rus" is in strijd met de op vattingen van de oude kerk, zoals prof. Schillebeeckx in het laatste nummer van het tijdschrift „Concilium" (zie hiernaast) heeft betoogd. In de oude kerk kwamen geen „losse" wijdingen voor, de ambtsdrager werd geko zen uit het midden van de gemeente. Juist deze mede verantwoordelijkheid van de plaatselijke gelovigen krijgt na het tweede Vaticaans con cilie meer gestalte in de ba sisgemeenten, pastorale teams en het werk van theo logisch gevormde leken. Het leiderschap in de kerk zal be halve „vaderlijk" ook weer „broederlijk" moeten wor den, aldus prof. Kerkhofs. Korte metten Kardinaal König, aarts bisschop van Wenen, heeft zich, terug van zijn reis naar China, sceptisch uit gelaten over de kans op het aanknopen van officië le betrekkingen tussen het Vaticaan en China. Vol gens hem heeft Peking nu geen belangstelling voor dergelijke betrekkingen. Hij achtte hereniging van de Chinese katholieke kerk die in 1957 met het Vaticaan brak, ook uit kerkrechterlijk oogpunt niet mogelijk, omdat er eerst een reeks problemen moet worden opgelost. Paus Johannes Paulus II heeft in Norcia, de plaats waar 1500 jaar geleden de heilige Benedictus werd ge boren, de Europeanen opge roepen minder aandacht voor het aardse te hebben. Het lijkt erop, aldus de paus, dat de economie belangrij ker is dan de moraal, het aardse belangrijker dan het hemelse. Arbeid leidt tot vervreemding als zij wordt losgemaakt van het gebed. De paus pleitte ervoor de leefregel van Benedictus „Bidt en werkt" weer in ere te hersteUen. Ongeveer tienduizend mensen hebben in de nacht van zaterdag op zon dag deelgenomen aan de „Stille Omgang" door de binnenstad van Amster dam. Het was de 99ste keer, dat de omgang werd gehouden ter herinnering aan het „mirakel van Am sterdam" in 1345. De deel nemers kwamen, met en kele honderden bussen, uit alle delen van het land.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 9