99Popisgeen en zomoet het blijven" 'Mathis der Maler9 een onvolmaakt meesterweek POP KLASSIEK PLATEN The Rousers: Opera van Hindemith Concert agenda PopspraaR r - Jawel, The Rousers ko men uit Broek op Lansen- dijk, een plaatsje met 3000 inwoners in de buurt van Alkmaar. Overdag wer ken ze in een kaasfabriek. 's Avonds maken ze rock 'n' roll, die evenals de kaas, exportkwaliteiten kent „New Beat" noemen ze het zelf en hoewel hun invloeden terug gaan naar de eerste platen van The Who, Beatles en Kinks is vooral de sfeer •van onze eerste Neder landse groepen als Q65 en The Outsiders in hun werk terug te vinden. Oud of nieuw, het was de onge kende energieke toneel- presentatie waarmee de groep belangstelling wek te. De eerste single „Ma gazine Girl" mocht door enkele Nederlandse om roepen geboycot worden, in Engeland had niemand minder dan producer Mi chael Chapman er wel oren naar. Wachtend op zijn komst naar Neder land knalden de jongens eigenhandig de elpee „A Treat of New Beat" in el kaar. Allesbehalve een „Dutch treat", maar wel liefst zeventien songs in sneltreinvaart. In een overvol Amsterdams café aan het Leidseplein blij ken de jongens behalve pittige muzikanten, ook geanimeerde praters. Rob: „We hebben eerst een demonstratie-bandje ge maakt en zijn daarmee alle grote platenmaatschappijen in het land afgeweest zon der enig succes. We stuur den ook een tapeje naar een jongen van de maatschappij EMI in Engeland, die er mee naar de bekende pro ducers Chinn Chapman stapte. Zij toonden zich erg geïnteresseerd maar konden pas in februari naar Neder land komen om ons aan het werk te zien. Daar konden wij niet op wachten en we zijn daarom met anderen in zee gegaan. De kans is bo vendien groot dat deze pro ducers een grote stempel op je werk drukken en dat wil den we ook weer niet". Wieb: „Het maffe was dat toen wij daarna de eerste single voor het kleine Tor so-label opnamen, vier gro te maatschappijen wel in eens over de brug kwamen. Drie maanden terug wilde men nog niets van onze korte popsongs weten". Kaas „Magazine Girl" vertelt het verhaal van een stille liefde voor een meisje op een foto in een „vies boekje" en dat ondervond de nodige weer stand bij enkele omroepen. Wieb: „Je brengt altijd een single uit in de hoop dat ze die op de radio gaan draaien. Het is geen hit-no tering geworden, maar het heeft The Rousers wel goed onder de aandacht gebracht. De openhartige tekst van het nummer was bijvoor beeld voor de Avro een re den de plaat te boycotten. Ook de afbeelding van het betreffende meisje op de hoes van de plaat heeft ons niet veel goed gedaan. De Vara en de Vpro hebben ons wel goed gedraaid. „Ma gazine Girl" was „plaat van de week" in het grootste muziekblad van ons land, maar de Avro moest er weer niks van hebben. Kortom, je kan er geen peil op trekken. We hebben ér in ieder geval heel wat op tredens aan over gehou den. Cock: „In het begin was het vreselijk Vermoeiend, over dag werken en 's avonds spelen, maar dat is nu voor bij. We kunnen nu zo veel kaas kopen als we willen. Nee hoor, onze installatie moet nog worden afbetaald en we kunnen net in onze eerste behoeften voorzien". Flauwe hap Actie genoeg bij The Rou sers, daarvan leveren hun optredens het bewijs. Cock: „Die energieke pre sentatie is gewoon een reac tie op de muziek van de ja- The Rou sers in ac tie: v.l.n.r. Rob, Wieb, Cock en Bonne. ren zeventig. De muzikan ten speelden op den duur niet meer voor het publiek, maar alleen voor zichzelf. Wij zijn er voor het publiek en spelen met liefde een ak koordje op de gitaar minder als dat de show ten goede komt. Wil je de mensen uit de discotheken krijgen met de kreet dat ze naar een op treden van een groep moe ten gaan kijken, omdat daar werkelijk iets gebeurt, dan moet je zorgen dat je visueel ook wat te bieden hebt. Als dat voor elkaar is, dan komt het publiek wel. Daar kun nen de disk-jockeys met hun knipperlichtjes toch niet tegen op". Rob: „In de tijd van Q65 en The Outsiders werd er in Nederland met veel meer energie muziek gemaakt. Die groepen kenden vier of vijf akkoorden waarmee ze een avond lang het publiek vermaakten. Deze maat schappij vraagt om nog meer energie om er tegen aan te gaan. Daar leent rock 'n' roll zich immers uitste kend voor. Natuurlijk klinkt de popmuziek van deze tijd, zeker met de mo derne technische middelen, wel iets anders. Als je de merseybeat-platen van toen beluistert, dan is dat ook maar een flauwe hap hoor". Cock: „Het mooie van de popmuziek van de jaren ze stig vond ik dat de zang er altijd zo goed uitkwam. Al les stond in dienst van de zang, dat was het belang rijkste. Op enkele nummers van de elpee wilden we per se het gevoel leggen dat ook op de eerste platen van The Who naar voren komt. Dat betekent niet: The Who na doen, maar, alleen hun in tensiteit nastreven. We ster ken echt niet onder stoelen' of banken waar onze in- vloedt zelfs The Beatles, dus dat liegt er niet om". Cultuur Bij het beperkte werkkli maat van de Nederlandse popmuzikant hebben de jongens zich al neergelegd. Jan: „Er zijn voor popgroe pen nu eenmaal weinig fa ciliteiten, zeker in Broek op Langendijk. Je kan in de omgeving amper in een beetje redelijke zaal spelen. Er zijn voor ons geen voor zieningen als voor een Toon Hermans. Maar pop is geen cultuur en zo moet het blij ven ook. Want wordt het dat wel, dan heeft de pop muziek zich ergens bij inge voegd, bij neergelegd. Dat betekent de dood van de popmuziek". MICHAEL PETERSON. Sue Saad The Next Het verschil tussen de Engelse Mie en Amerikaanse new wave/rock kan samengevat worden hg met de conclusie dat het bij de Engelsen allemaal wat die- ier per gaat. Groepen als de Gang of Four en Secret Affair felij maken duidelijke (politieke) statements, terwijl het bij de firn Amerikanen vaak alleen om de lach 'n' roll lijkt te gaan. d< Evenals bijvoorbeeld Pearl Harbor The Explosions heb ben Sue Saad The Next uit San Francisco een goedogen de dame in de gelederen, maar dat belooft nog geen hemel op aarde. Hun debuutelpee bevat tien frisse popsongs, com petent uitgevoerd, maar op een bedroevend laag peil qua inhoud. Toch zit er bij dit soort FUN-groepjes altijd wel een aardige melodie tussen, die wat langer in het gehoor blijft hangen en daarom als single hoge ogen gooit. Ook hier is dat het geval met „Young Girl". Een modieus reg- gae-ritme en een tekst over hoe het onschuldige kinder meisje opgroeide tot een ondeugend vrouwtje, iets wat al jaren als rock-cliché geboekt staat. „I I Me Me" over het egocentrische van de mens in deze tijd, „Prisoner" en „Danger Love" bijven nog wel boven de middelmaat, maar de rest gaat het ene oor in, het andere weer uit (Planet PL 52208) M.P. Squeeze Na twee amusante elpees leek het of het de En gelse groep Squeeze zuiver om de lol te doen was. De aan trekkelijke single „Cool For Cats" geïllustreerd met een' geinig promotie-filmpje onderstreepte dat nog eens. Squee ze maakte rasechte popmuziek voor maffe feestjes waar ie dereen uit verveling niet meer wist hoe gek-ie moest doen. Na het beluisteren van „Argybargy" blijkt echter dat er een haarscherpe ontwikkeling in de groep zit. Het schrij versduo Tilbrook/Difford zijn tot composities gekomen die regelrecht verwijzen naar het beste werk van The Beatles. Popsongs van zeldzame klasse, rijk vkn sfeer en vooral v tijdloos. Dat een vergelijking met The Beatles hier op zijn plaats is, moge blijken uit de fraaie tweestemmige zang van Tilbrook/Difford in dezelfde toon als McCartney/Lennon dat ooit deden. „Pulling Muscles", „Another Nail In My Heart"(Single!) en „Separate Beds" zijn de eerste drie num mers en stuk voor stuk juweeltjes, die Squeeze naar een hoger plan moeten tillen. In de onophoudelijke stroom En gelse new wave-platen blijft dat een moeilijke zaak. Een plaat voor hen die het kaf van koren weten te scheiden. (A M /AMLH 64802) M.P. Ondanks de banvloek van de nazi's heeft Paul Hindemith in 1934 met zijn symfonie „Mathis der Ma ler" de gewone concertganger we ten te bereiken. De symfonie is dan ook al vele malen opgenomen. Vreemd genoeg echter is de gelijk namige opera die in dezelfde tijd ontstond en de muziek voor de symfonie leverde, nooit aangesla gen. Veel operaliefhebbers zullen van dit muziekdrama pas kunnen kennisnemen nu het onlangs, ruim veertig jaar na de première, voor liet eerst door EMI-HMV op drie platen werd vastgelegd en wel in een uitvoering van de Beierse radio onder de overtuigende leiding van Rafael Kubelik. Mathis Gothart Nithart die als Ma- thias Grünewald de geschiedenis is ingegaan, biologeerde ontelbare kunstgevoeligen, zo ook Hindemith. Het altaarstuk dat de geniale schilder rond 1515 maakte voor de kloosterka pel van St. Anthonius in Isenheim in de Elzas en dat zich nu bevindt in het museum Unterlinden in Colmar, had niet alleen een liturgische funktie. Er werd ook een wonderbaarlijk effekt van verwacht op lijders aan windroos, epilepsie en syfilis die toen ten dode waren opgeschreven. Alvorens zij in het kloosterhospitaal werden opgeno men, baden zij aan het altaar om ge nezing. Het is wel zeker dat de Italiaanse prior die het veelluik bij Grünewald bestelde, deze funktie heeft onder streept en heeft aangegeven welke heiligen en taferelen moesten worden uitgebeeld en welke symboliek daarbij moest worden gehanteerd. Dat de schilder ook de zieken goed bestu deerde, blijkt onder meer uit de schrikwekkende weergave van het dode lichaam van Christus waarin de patiënten zich konden herkennen. Niet alleen dit beroemde altaarstuk, ook wat over persoon en leven van de maker bekend was, zette de scheppen de fantasie van Hindemith, zelfs bui ten de historische feiten om, in gang. Er is geen twijfel aan dat Hindemith het tekstboek voor zijn opera zelf maakte onder de indruk van de bewo gen tijd die hij als Duitser zelf door maakte. Hij laat Mathif, die hofschil der was van de aartsbisschop van Mainz en die aan de maatschappelijke zin van zijn kunstenaarschap leek te twijfelen, deelnemen aan de boeren- opstand van 1524. Ook heeft Mathis sympathie voor de reformatie van Lu ther waar de aartsbisschop bij wordt betrokken. Al spoedig echter wordt Mathis teleurgesteld door het egoïsme van zijn medestrijders. Met Regina, de dochter van een omgekomen boeren leider, trekt hij zich terug in het Odenwald. Daar krijgt hij visioenen Paul Hinde mith: een van de gro te klassie ken van deze eeuw. van de H. Anthonius die hem doen beseffen aan welke verleidingen hij zelf weerstand moet bieden. Apostel Paulus verschijnt aan hem en maant hem weer te gaan schilderen: dat is zijn enige roeping. In het laatste tafe reel beschouwt de oud geworden schilder zijn levenstaak als geëindigd. Hij bepaalt zich tot zijn herinnerin gen. Het libretto waarin Hindemith deze opzet uitwerkte, is nogal verward. Het gewetensconflict van Mathis over de waarde van zijn kunsten aarscha\ krijgt helaas geen profiel en word overschaduwd door gebeurtenissei van andere aard. Dat is jammer, ook omdat de echte Grünewald inderdaad™ met het schilderen ophield en zijn le ven eindigde als bouwer van water molens. Toch geloof ik niet dat Hindemithi opera moet worden verworpen omdal het libretto dramatische tekortkomin- gen vertoont. Talloos is het aantal e operalibretti waarop nogal wat valt a/.™ te dingen. De macht van de muziek redt veel, zeker ook de niet allee: prachtig gestructureerde maar boven al sterk geëngageerde en innerlijk be wogen muziek van Hindemith die be klemmende en bevrijdende momen ten kent van grote zeggingskracht. Zeker, Hindemith bewonderde op zijl eigen wijze het werk van Bach in wi\ hij een richtingaanwijzer erkendi zonder hem slaafs na te volgen. Het ii pure onzin te beweren dat de contra- puntische machinerie in Hindemithi „Mathis" zonder zin zou draaien ah een raderwerk, gelijk de Amerikaans ciriticus Winthrop Sargeant eens be weerde. De opname van EMI-HMV kan he volstrekte tegendeel bewijzen dank zi de inzet van acht grote mannenstem men (onder wie Dietrich Fischer Dieskau in de titelrol en James Kinl als aartsbisschop) en drie mooie vrou wenstemmen (onder wie Urszula Kos zut als ontroerende Regina). Als he libretto sterker was geweest, had he meesterwerk wellicht menselijkerwij volmaakt kunnen zijn. Nu mag „Mi this" een onvolkomen meesterwerk zijn, het is een meesterwerk! Intussen verdient de in 1963 gest ven Hindemith, die tijdens zijn lei even integer als bedrijvig is gewees niet alleen om deze opera maar oi zijn hele omvangrijke oeuvre een eet lijke herwaardering. Door onterecht aanvallen van de Frankfurter filosoi en musicoloog Adorno en diens jong hij zich niet tot hun avant-garde wild bekennen, wordt hij de laatste ti, nogal onderschat. Tussen Strawinsl 4 en Bartok behoudt hij echter zij plaats onder de grote klassieken va de eerste helft van de 20ste eeuw. JOHN KASANDl 22 maart - The Shadows, Jaap Edenhal in Amster dam. Black Music Day, Paard van Troje in Den Haag. 23 maart The Shadows, Ned. Congresgebouw in Den Haag. 27 maart - Kevin Coyne, Paard van Troje in Den Haag. 28 maart - The Jags, Para- diso in Amsterdam. 29 maart - Flavium, Paard van Troje in Den Haag. Ian Matthews, Paradiso in Am sterdam. 3 april - Uriah Heep, Vre- denburg in Utrecht. 4 april Billy Joël, Ned. Congresgebouw in Den Haag. 5 april - Popfestival Kunstijsbaan Utrecht met o.a. Herman Brood, New Adventures, The Nits. 16 april - The Police, Ahoy' in Rotterdam. 17 april - The Police, Jaap Edenhal in Amsterdam. 1 mei - 10 CC. Ned. Con- fresgebouw in Den Haag. mei - Dreampop met o.a. Herman Brood, New Ad ventures, Phoney The Hardcore, Kayak, Sweet d'Buster, Houseband en Margriet Eshuys, Groe- noordhallen in Leiden. 10 CC, Jaap Edenhal in Am sterdam. 19 mei - Gerry Rafferty, Carré in Amsterdam. 28 mei - Kiss, Ijsselhal in Zwolle. 30 mei Kiss, Ahoy' in Rotterdam. 13 juni - Fleedwood Mac, Ahoy' in Rotterdam. 28 juni - Rod Stewart, Ahoy' in Rotterdam. Solution Het uitkomen van de nieuwe Solution-el- pee „It's Only Just Begun" was de aanleiding voor een diner met de groep en een aantal genodigden. Voor het- eten nam de groep de zaken in de keuken even over om te laten zien hoe een Soluti on-elpee wordt bereid. Aan tafel verklaarde saxofonist Tom Bar lage dat de groeps leden de afgelopen twee jaar zeker niet stil hebben gezeten. De solo-activiteiten van Guus Willemse als Gus Williams bleken zeer suc cesvol en samen met Wim Ennes produceerde Tom heel wat Nederlandse groe pen waaronder White Ho ney. Met vrienden als voor beeld Jan Akkerman werd regel matig gespeeld en Jan werkte ook mee aan „It's Only Just Begun". De plaat kan op het eerste gehoor als „muziek voor op de auto weg" omschreven worden en kent een professionele Amerikaanse sound. V.l.n.r. Guus Willemse, Wim Ennes, Hans Waterman en Tom Barlage.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 22