CIRCUS HOLIDAY: jongens droom nu realiteit Willem Smitt in nieuwe glansrol als spullebaas ■nm IT 19 UBHHB CcklicSomfmt De nieuwbakken circusdirecteur! trapezewerker Hans Martens. Sa an Holiday: Willem Smitt, hoofdredacteur van weekblad Privé (links) en df i vormen zij een opmerkelijk paar apart. BREDA VENHUIZEN Er blijkt ver- rassend weinig overredingskracht no- dig te zijn om de heren Smitt en Mar tens uit hun tent te lokken. En wat voor een tent. Als dit nagelnieuwe „paar apart" op een loodgrijze dag spontaan in een jubelende beurtzang losbarst, mogen zij zich reeds de ape trotse eigenaars noemen van een rood en wit geschilderd plastic paleis, waarin de komende maanden het "hooggeëerd publiek" uit de lage lan den zich met monden vol „ah's" en „oh's" mag vergapen aan de sensatio nele supershow van Nederlands kers verse Circus Holiday. Na de officieuze start op 21 maart in de Zuidhollandse gemeente Rijswijk, be gint een monstertournee langs 139 ste den en dorpen, waar vijftig artiesten uit alle windstreken in totaal 420 voorstel lingen zullen verzorgen. In het kielzog van de wit gespoten karavaan zal ook de rijkelijk besnorde ex-clown Johnny Boltini met zijn rijdende circusmensen deelnemen aan deze estafette tussen Roodeschool en Vaals. „Dit is in Nederland nog nooit ver toond", waarschuwt spullebaas Willem Smitt alvast, „ik durf zelfs te zeggen, dat Circus Holiday zich royaal kan me ten met het beroemde Russische Staatscircus. Want toevallig zijn Mar tens en ik geboren doordrammers, die alleen tevreden zijn met het allerbeste. We weten ook, dat we een karrevracht sores op onze nek hebben genomen, maar nu we in de race zitten en er voor ons geen weg terug meer is, willen we ook koste wat kost in de kopgroep zit ten". „De tijd is in elk geval gunstig. Het pu bliek heeft weer duidelijk zin in het cir cus. Dat is een keihard gegeven. De mensen zijn terecht uitgekeken op de televisie en nemen niet langer genoe gen met al die instant-verstrooiing. Ze willen het met eigen ogen zien. Ze willen de lucht van een echt circus ruiken, ze willen er bij zijn in het hol van de leeuw". „Daarom zijn we ook niet bang voor onze concurrenten. Ofschoon: ik wil best toegeven, dat ik wel even met de ogen heb geknipperd, toen ik hoorde, hoeveel circussen er dit jaar door Ne derland gaan reizen. Dat zijn er welge teld zeventien, de kleine broeders mee gerekend. Maar er zit ook het giganti sche Duitse circus Krone bij, dat met zijn hele hebben en houwen bij Lobith ons land is binnengevallen. En Toni Bol tini heeft ook laten weten, dat hij nog één keer de boer op'gaat. Dat wordt dan gelijk zijn afscheidstournee heeft hij aangekondigd. De zwanezang van een omgebouwde autosleper". Voor de ingewijden kwam de medede ling van Toni Boltini overigens totaal onverwacht, want een maand geleden was hij nog doodziek. Toen leek het er op, dat hij fysiek niet meer in staat was om met een circus op reis te gaan. Er werd dan ook prompt gefluisterd, dat zijn dochters Josette en Antoinette de De Zuidafrikaanse trapezegroep The Starlords negen mannen en één vrouw voeren in de nok van het ciircu» met drievoudige passages een adembenemend luchtballet op. De eerste die zich bij het keurkorps voegde, was Keith Anderson, leider van The Starlords. zaak zouden voortzetten. Maar achteraf blijkt nu toch dat hij die voorlopig heeft geparkeerd in de speeltuin van Oud- Valkenveen, die hij momenteel laat om bouwen tot een circusstad. Bassie en Adriaan En daarmee zijn we er nog niet, want ook producer Joop van den Ende voelt zich plotseling geroepen om een eigen circus te hebben. En dat verlangen heeft hij zoals van hem verwacht mocht worden, op een mooie geraffineerde manier gehonoreerd. Rondom de televi siefiguren Bassie en Adriaan, die toch al in zijn artiestenstal de haver verdienen, heeft hij een programma samengesteld, waarmee hij straks ook het land intrekt. Dat is dus al de tweede nieuwkomer, die zo nodig aan de bak wil komen. En alsof dat nog niet genoeg is, komen Sjoukje Dijkstra en haar man Karl Kossmayer de spoeling nog eens wat dunner maken. Die hebben wat overtol lig materiaal van Carl Althoff in Duits land gehuurd en daarmee gaan ze rei zen onder de vlag „Circus Sjoukje Dijk stra". Het is dus dringen geblazen op het handjevol bruikbare staanplaatsen in Nederland. Maar die dreigende file van beestenspullen heeft Willem toch niet zichtbaar in verwarring gebracht. Als een veldheer marcheert hij over het ver drietige fabrieksterrein in Breda, waar zijn wagenpark halt en front heeft ge maakt. Daarna inspecteert hij in de hal de zitinstallatie, die royaal bemeten is voor 2000 bezoekers per voorstelling. Zijn marineblauwe arendsogen produ ceren voortdurend laserstralen, die moeiteloos de gedachten lezen van de mensen, aan wie hij kort afgemeten zijn bevelen geeft. Onder zijn wilskrachtige hoofd met dunne, uitwaaierende ma nen, liggen twee vooroorlogse galgen, waar hij voorlopig alleen zijn welvaarts broek aan heeft opgehangen. Zaagselkoning Dat is Willem Smitt In zijn nieuwe glans rol als zaagselkoning. Hij is een fors ge rezen architectenzoon uit Leiden, die na een bliksemcarrière In de journalistiek nu met zijn eigen Blondie Henk van der Meyden de hoofdredactionele tweezits- bank van het vaderlandse gossipblad Privé warm houdt. Smitt begon indertijd als verslaggever bij dagblad Trouw en verkaste vanuit het christelijke bolwerk als star-reporter naar het damesweek blad Libelle. Daarna stond hij als su persnelle peetvader aan de wieg van het journalistieke wonderkind Story. Willem Smitt kwam, zag en overwon. Hij was het, die de waterdichte formule van rozegeur en achterklap verzon, waar mee het Nederlandse voetvolk als voyeur mocht binnen dringen in de keu kens en slaapkamers van halve en hele idolen. Tijdens zijn verblijf als chefre dacteur in de frontlinie van het glitter slagveld steeg de oplage van Story tot boven de 600.000 exemplaren per week. Toen hij op een gegeven moment zijn meesterbrein tegen een aangrijpen de jaarwedde verhuurde aan het Tele graafconcern, kelderde die oplage bin nen enkele maanden spontaan met eni ge honderdduizendert exemplaren. Daarmee was het wettig en overtuigend bewijs geleverd, dat Smitt beschikt over bovennatuurlijke magische krachten, die kingsize gaten in de markt boren. Onnodig dus om te melden, dat hij ook het Weekblad Privé aan zijn zegekar bond en in recordtijd kans zag om er een melkkoe van te maken, die met haar zure melk momenteel meer dan 500.000 razend nieuwsgierige jongens en meisjes van Jan de Witt bijvoeding verschaft. Daadkracht Met deze wetenschap in het achter hoofd zou je toch mogen veronderstel len, dat Willem Smitt zijn handen meer dan vol heeft aan deze missionerende dagtaak. Maar daarmee onderschat men zijn ongehoorde daadkracht toch op schromelijke wijze. In zijn smakelijke boerenhoeve In het Noordhollandse Venhuizen zag hij wel degelijk kans om buiten de piekuren van Privé een oude jeugddroom langzaam maar zeker te verzilveren. „Als jongen van vijf, zes jaar was ik al een onverbeterlijke circusfanaat", be kent hij blijmoedig, „en als die bacil zich eenmaal in je lijf genesteld heeft, ben je reddeloos verloren. Dan reis je voortaan elk circus achterna en heb je nog maar één brandend verlangen: een eigen circus". „Ik heb jaren gedacht, dat ik een her senschim najoeg, want een circus kost dramatisch veel geld. En ik nam dus aan, dat ik een dergelijk kapitaal in geen honderd jaar bij elkaar zou kun nen sparen". „Toch liet dat idee me niet los. Het moet kunnen lukken, dacht ik, er is een truc te bedenken, waarmee ik die plan nen van de grond krijg. En waarachtig, op een dag is het me gelukt, Ik las in het voorjaar van 1979 in de krant, dat circus Mikkenie in Hoorn stond. En ge lijk heb ik mijn kinderen in de auto ge laden en ben ik er plank gas op af ge stoven". „En wie loopt daar op het circusterrein rond? Mijn oude vriend Hans Martens, die ik nog kende uit de tijd, toen hij vanger was in de trapezegroep The Val- kenburgh Flyers. Ik wist al, dat hij met dat werk gestopt was, nadat zijn beste vlieger een dramatisch ongeluk had ge had. Maar toch keek ik hogelijk ver baasd, toen ik hem in een keurige smo king zag rondstappen". „Hoe is het ermee Hans?". „Prima, prima", zegt hij, „en hoe is het met jou Willem?. Nog steeds in de jour nalistiek?". „Ik kon hem meedelen, dat alles nog hetzelfde was. Met inbegrip van mijn eeuwige verlangen om nog eens een ei gen circus te beginnen". „Hij kijkt me aan en roept: „Nou, dan zitten we, wat dat betreft, op hetzelfde vinkentouw. Want toevallig ben ik ook met een eigen spulletje bezig. Ik zoek alleen nog een geschikte partner". Op dat moment laaide er een steekvlam door mijn kop. „Daar moeten we dan samen eens zwaar over gaan denken", stelde ik voor, „want het kan best we zen, dat je partner momenteel vóór je staat". Gelijk de volgende dag kwam hij een bak koffie halen op de boerderij. En twee maanden later beleefden we in Zeist het historische mo ment, waarop we besloten om sa men in het diepe te springen". Droom en daad Als Willem Smitt nu tussentijds de rekening op maakt, blijkt, dat tussen droom en daad een verschil zit van anderhalf miljoen gulden. Dat bedrag is in middels opgesou peerd aan de voorbereidings- kosten. Van Vliet in Nieuwerkerk aan den IJssel, die complete wa genparken levert aan circussen in de hele wereld, Uit Frankrijk komt dompteur Alfredo Bautour met zijn vijf tien panters uit India, Afrika en Indonesië. was de eerste, die door de verbale bull dozer Smitt werd ondergespit. Hij lever de het rollende materieel en zorgde met een participatie van 60 mille voor een deugdelijk stootkussen. Onmiddellijk daarna reisde het onweer staanbare gelegenheidsduo naar Italië om een tent te kopen. Dat zou aanvan kelijk een bloedrode tweedehandse worden van Cesare Togni. „Maar toen we dat zaakje bekeken, bleek het een beschimmeld geval te zijn. En voor de prijs, die meneer er voor vroeg, konden we net zo goed een nieuwe tent bij Ma- gri en Poletti in Mantua laten maken. En dat is dan ook gebeurd. Die Italiaan se jongens hebben er een juweel van gemaakt". „Ondertussen was onze tourneemees- ter Maurits van der Kamp naar Noorwe gen gevlogen om drie circussen te be kijken. Hij kwam terug met het juichver- haal over een trapezegroep uit Zuid-Af- rika, die volgens hem het bittere einde was. Dat waren de Starlords, negen mannen en één vrouw, die tegelijk met driedubbele passages een adembene mend luchtballet in de nok van het cir cus opvoeren. „Jullie moeten er wel snel bij zijn", zei hij er nog bij, „want De acrobatengroep The Lunatricks voeren in een onge looflijk tempo een crazy-show in de piste op. drie andere circussen zitten er ook ach teraan". De moeilijkheid was, dat die Starlords al naar Sicilië waren doorge reisd. En dat was ook het enige, wat we er van wisten". „Hans en ik zijn meteen naar Sicilië ge vlogen en hebben vier dagen en nach ten over dat maffia-eiland gerost om die troep te lokaliseren". „Keith Anderson, de leider van de troep, vroeg een prijs, waar jij en ik een jaar lang vorstelijk van kunnen leven. En toen het op zaken doen aankwam, hield-ie ook nog eens de boot af. „Een nieuw circus", meende hij, „is een groot risico". Hij wilde er eerst nog maar eens een paar nachtjes over slapen. „Niks te slapen" riep ik, „u zet nu die handteke ning, want anders vliegen we vannacht nog door naar Spanje om een andere trapezegroep te contracteren". Van mijn kant was dat pure bluf, maar ge lukkig trapte hij er in. Hij pakte zijn stokoude kofferschrijfmachine en tikte een contract in tweevoud. Buiten heb ben Hans en ik daarna een uiterst vro lijk indianendansje gemaakt". Recrutering Nadat de Starlords bij het keurkorps van Circus Holiday waren ingelijfd werd- de verdere recru tering in versneld tempo aangepakt. In Frankrijk werd Alfredo Bautour met zijn vijftien panters uit India, Afrika en Indone sië in actieve dienst opgeroe pen en hij werd weer op de voet gevolgd door de formidabele Tsjech Toni Vinic- ki, die een Arabi sche volbloed in volle galop sierlijk kan bespringen. Daarna kwamen de jongleursgroep Les Carolls, Mario Sindler met zijn zes Friese hengs ten en acht ala- loosa's, het komi sche acrobaten- nummer The Four Manduca's, de twintig man ster ke clownsgroep Charivari (onlangs be kroond in Monaco), de Nederlandse clowns Los Gino's (eerste prijswinnaars op een festival in het Belgische Blan- kenberghe), de trampolinegroep The Seven Bouncing Renowns, mademoisel le Jessica met haar balance-act, Job Leifering met zijn vier Indische olifan ten, de parterre-acrobaten Los Lauro- dor, de acrobatengroep The Lunatricks, The Anthonies met hun ezelnummer, het zes man sterke circusorkest onder leiding van Henk van Hoven en Conny Vink, die als spreekstalmeesteres tij dens alle matinees haar opwachting in de piste maakt in een strijdwagen, ge trokken door een tijger. Circuskrant Inmiddels heeft Smitt ook een strate gisch journalistiek fundament onder zijn jongensdroom gemetseld. In een oplage van 1 miljoen exemplaren heeft hij de '„Circuskrant 1980" laten drukken, die door een eigen distributieteam als een papieren tapijt zal worden uitgerold, wanneer het circus in aantocht is. Deze krant met bijdragen van onder meer Toon Hermans en Seth Gaaikema, fun geert tevens als fuik voor tientallen sponsors, die In ruil voor een adverten tie oompjes droom met tonnen gesubsi dieerd hebben. Daarnaast worden ook nog eens twee miljoen folders ver spreid, die in de eigen circusdrukkerij vervaardigd zijn. Bij de kassa komen te levisietoestellen, waarop continu video spots gedraaid worden, die het pu bliek de tent in moeten smoezen. „Het zijn stuk voor stuk peperdure in vesteringen", geeft Willem Smitt toe, „maar ze zijn noodzakelijk. Onze dag- kosten zijn straks 1800 gulden en we springen er dan ook alleen maar uit, als we voortdurend een bomvolle tent heb ben". „Natuurlijk Is het gekkenwerk, waar we mee bezig zijn. Daar zijn wij inmiddels ook achter. Het is de meest omslachti ge manier om aan je geld te komen. Maar mijn hemel, je moet maar niet an ders kunnen". „Circus, ik zweer je, heeft dezelfde ver slavende werking als hard drugs. Als Je die eerste shot te pakken hebt, ben je reddeloos verloren. Dan ga je door tot de dood er op volgt". LEO THURING

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 17