Autosnelweg naar Alphen komt er zeker niet voor het jaar 2000 Monnik,abt en professor Ping helpt gegadigden van gewrichtspijnen af met slanke vingers en Narcissusbalsem VERBINDING TUSSEN RIJKSWEGEN 4 EN 44 NOG TER DISCUSSIE <T AD/REGIO LEIDSE COURANT DINSDAG 11 MAART 1980 PAGINA 5 Zeker op maandagmorgen liggen de stedelijke cafe's er uitgeteld bij, na zo veel weekeindelijk geweld en aangekweekte katers. De bedompte lucht hangt er nog, tot benauwens toe, en aan niets is verder te merken dat later op de dag het leven er gewoon doorgaat. Daarna is het weer zover; het ritme wordt dan opnieuw opgenomen om de tijd te doden, om misschien weer oude of nieuwe problemen te scheppen. Want je blijft leren en proberen aan de toog, of wat lager, bij de bezette viltjes op een machinaal tot stand gekomen smyrnakleedje. Geen wonder, dat ik gisterochtend het liep tegen het middaguur in he verwarring werd gebracht, !ejj toen ik op invitatie aan de Leidse Diefsteeg een ruimte binnenstapte waar nog geen gelegenheid werd gegeven tot enigerlei sociale lafenis, maar waar, als was het de gewoonste zaak ter wereld, een Aziatische zending werd bedreven. Jonge kerels, die ooit Sjanghai of Hongkong hebben gezien en geroken en gewogen, liepen er in en uit. Daar was, onder anderen, een lenige Kung Fu-specialist, wiens verdedigende klappen tot in China toe gehoord zouden kunnen worden. Nog geen gemberbier van tierelier, naar wel een onnozel Spa- Je slikkend. Waarschijnlijk op instigatie van SAM, Stichting voor Aziatische studenten Amicitia Mutua, wederzijdse vriendschap bevorderend. Immers ook Kung Fu is een uiting van traditionele Chinese godsdienstzin, zo werd me verzekerd. Het was in Het Diefje, waar één en ander aan het gedempte daglicht kwam. Een gezonde geest in een gezond lichaam, waarbij iets anders dan een Spa citron ook niet geschuwd hoeft te worden. SAM, werkend en propagerend met de steun van kapitaalkrachtige Chinese zakenlieden in den (lage) lande. En dat zijn doorgaans lieden bij wie wij plegen te chinezen. Kung pw Fu: ter bevordering van UC geestelijke en lichamelijke discipline; geen geweld. Maar toch was dat niet wat mijn aandacht onmiddellijk trok. O nee. In Het Diefje werd een missie ten uitvoer gebracht. Niet ver van de counter, met koevellen tegen de pilaren, leek het of er een barbier aan het werk zou gaan. Op een lage bruine stoel zat, met de rug naar de tap gekeerd, een iel Chineesje zakenman, maar iel de oogjes bijna dichtgeknepen, op een manier die een verwachte verrassing uitdrukte. Het kin bovenlijf, als van een pK patertje goedleven, ontbloot. Ondanks de Aziatische aanwezigheid van aanwaaienden was het er laa ide: Manuele therapie achter de flipperkasten. rustig. Men keek toe, na een magere bestelling. Het was nog niet zo gezellig, zoals dat tegen een uur of zes wel weer zou zijn. Werksfeer. Met de ondertoon van een syndicaat. Collectieve aandacht voor een gewijde handeling. Kung Fu kon me op dat moment gestolen zijn, want er ontwikkelde zich een klein zwijgzaam schouwspel dat zijn stomme maar toch indrukwekkende weerklank tot diep in West- Europa zou moeten krijgen. Het Chineesje, het geslaagde zakenmannetje, werd niet geschoren maar toch flink aangepakt in Het Diefje. Een magere, kalende, onthechte figuur begon aan zijn rechterarm te rukken. Het was een monnik. Een monnik, gehuld in een grijs fantasie- colbertkostüum; gepoetste zwarte schoenen aan. Een boeddhistische priester in de westerse vermomming van een priester-arbeider. Uit de geluidsboxen klonk onderwijl Chinese cabaretmuziek. Misschien was het wel iets van de rode opera uit Peking. Er hing een zware geur van balsem. Wee. Een balsemkit, dacht ik opeens. De Kung Fu- specialist liet zijn jonge ogen van links naar rechts schieten. Het kleine Chinese heertje onderging inmiddels zijn verlichting. De onherkenbare monnik, wiens geprezen staat duidelijk uit de gelaatstrekken afleesbaar was, begon (met de steun dus van draagkrachtige, naar Holland uitgeweken, landgenoten; een handvol van net miljard) waarneembaar gemotiveerd aan de rechterarm van het lijdend heertje te rukken. De oogjes werden nog verder, genotvol, dichtgeknepen. Een paar bedwelmende druppeltjes uit een heel klein groen flesje (met gebruiksaanwijzing) op de schouder. Balsem op niet zichtbare wonden: Narcissus Brand; die Narcissus toch. Welriekende olie ter verzachting van gewrichtspijnen die weggewreven kunnen worden. Eerste bedrijf: een verzameling krachtige maar liefdevolle handelingen. De ene hand van de monnik zat hoog, de andere laag. Bas en tenor in een glijdende, louterende samenzang. En de pijn vlood henen. Het heertje Prof. Ping helpt een patiënt. Op mijn omwegen door stad en land kom ik graag mensen tegen. Elke morgen tussen tien en elf uur kunt u mij telefonisch vertel len wie u graag in deze rubriek zou willen tegenkomen. Het nummer van mijn geduldi ge telefoon is 071-122244; u kunt dan naar toestel 18 vragen. kon zijn overhemd weer aandoen. Zijn geloof had hem gered. Wie volgde Een klein mevrouwtje, een Chinees dametie, ontdeed zich van haar korte bontjasje. De rest hield ze aan. Want ze was geslaagd, ook al voelde ze steeds maar pijn in al die weefsels. Ook zij ging op de stoel zitten, terwijl het volkrepublikeinse bandje met China's Hoop (op een goede afloop van de revolutie) bleef draaien. Mijn hemel; mijn zevende geluk Ook hier vroeg de Lotusbloem haar tol. Het mevrouwtje werd erg decent in haar klachten tegemoetgekomen. Maar ze voelde het wel! Ze werd gemangeld, gekneed en geknepen. De hoogstaande monnik (die me steeds meer deed denken aan een comptabele ter zekere gemeentesecretarie) kroop met zijn boeddhistische rechterhand onder het bruine truitje ruggelings naar boven, op weg naar de rechterschouder. De linkerhand bleef, ook aan de rugzijde, uitwendig strijkend en masserend; knijpend ook, meende ik even. De magere man hield inmiddels het gelaat opzij naar links gericht, de ogen gefixeerd op een in de buurt staand donkerbruin barkrukje; geconcentreerd, alsof hij naar krakende geluidjes stond te luisteren. Een goede beurt voor het rechterschouderblad, want het zat allemaal rechts; ook bij mevrouwtje. Daar zaten de meeste klachten. Gouden handen. Slanke, magere goudbruine handen, met de verlossende vingertoppen van een ascetische genezende monnik. Werkzaam tegen de achtergrond van twee flipperkasten Kiss en Harlem Globetrotters die op tilt stonden. „Helpt het vroeg ik wat later aan het dametje. „O ja. Het helpt. Het helpt erg Ook zij werd gered door haar geloof. Toen zei opeens Mo Yo Sie, een goede dertiger, doctoraal student theologie, voormalig Chinees zakenman, ex- priesterstudent (in Hongkong en aan de Romeinse universiteit San Gregorio), mythologie- dichter en kroegbaas, ook wel Luï genaamd: „Nou komt het toppunt Dat kon Luï best zeggen, want hij woont hier al jaren en wist bovendien wat er komen ging. De monnik kreeg het Chinese baasje weer te pakken en ging hem letterlijk te lijf met een borrelglaasje, dat met alcohol 70 percent was gevuld. Waarin een brandende pit van een olielampje. De kleine zakenman werd nu heilzaam benaderd aan de buikzijde. Hup, het hemd omhoog geschoven; een wat uitpuilend toneeltje. De monnik nam het geïmproviseerde lampje ter linkerhand, hield de rechterduim in de vlam en het pitje angstwekkend dicht in de buurt van 's kleinen mans navelstreek. Want daar huisden ook smart en wee. Warme duim van vlam naar buik, steeds maar weer. Tientallen malen En stevig strijken. Geen klacht kwam over de lippen van de kleine landgenoot. En dan de rugpartij. Nog zo'n poeier. Een hele verlichting. Zenuwverbetering, waar „kortsluiting" was ontstaan in de zenuwknopen. De warmte moest in het lichaam blijven. Daarom mocht het mannetje een uur lang niks drinken. In China had de monnik (ach, het is toch overal hetzelfde) leerlingen die het verkeerd deden. De patiënten kregen dan rode ogen en die moesten wèl drinken om de last kwijt te raken. De monnik reinigde de handen na de behandeling. Purificatio. Toen ging Het Diefje dicht. Want het was maandagmorgen. In een naastgelegen perceel nog wat napraten, want hier en nu was sprake van een zending die in „oecumenisch" verband verzachtend zou kunnen^ werken. Christendom en boeddhisme; geesteshoudingen die parallel lopen, elkaar kunnen aanvullen en verrijken. Dat is ook de opzet van SAM. Onderzoek alles en behoud het goede. Luï, nietwaar, denkt daar zo over en SAM regelde de overkomst van de vermaarde monnik naar Europa. Professor Guo Zheng Ping, ingeschreven doctor medicijnen. Oud 64 jaar. Vooraanstaand geleerde in zijn land. Bedreven in de speciale methode van acupunctuur, acupressuur en chiropraktijk (met de handen werken). Een veredelde fysiotherapeut op een terrein, dat in Nederland nog niet is ingevoerd. In 20 minuten „zet" prof. Ping een armbreuk in pressuur. Waarna de genezing moet inzetten natuurlijk. Geen operatie, want als zo'n ingreep mislukt kun je niet aan de gang blijven. Acupunctuur geeft de meeste kansen, is het laatste hulpmiddel, al 1500 jaar geleden in China toegepast: mensen helpen zonder pijn te doen... Prof. Ping was 26 jaar toen hij in de provincie Sze- Chuam in een boeddhistisch klooster, temidden van de hoge bergen, terechtkwam. Een zieke jongeman, die bloed spuwde maar verder kerngezond was. Geen dokter wist raad. Maar er was een stokoude leermeester, een monnik, die Guo Zheng Ping op weg hielp. Ping genas, werd eveneens monnik. Zat drie jaar achtereen in een kleine cel, onthechtte aan alles, had enkel een po als gezelschap. Meditatie, die zijn geest tot rust deed komen, tot ze „dood water" was. Een Dode zee die bladstil is. Guo Zheng's geest was geheel in evenwicht gebracht. Ping werd in het klooster in de Ou Mei Shan bergen zelfs abt en werd vermaard als Tong Kwan. Luï, de religieuze kroegbaas: „Hij werd daar een autoriteit, een soort „aartsbisschop" in een wijd verband. Totdat de communistische leiders het voor het zeggen kregen. Hij moest volgens de opvattingen van het bewind trouwen, en bleef doceren aan de universiteit van Wenchow. Schijnhuwelijk. Als hij terug zou kunnen, wil hij alleen nog maar als een echte monnik terug. Anders blijft hij liever hier in Europa. Hij wil vrij,zijn. Toch wel". Tot nu toe drinkt Ping lindenbloesemthee en wat bier. Prof. Ping doet op het ogenblik drie maanden praktijk in Europa. Daar laat hij de medische kant van de traditionele Chinese cultuur zien. Luï: „Het Westen moet dit zien. Waarschijnlijk gaat hij, op voordracht van een hoogleraar aan de Vrije Universiteit, naar Wenen, waar een gespecialiseerd instituut is voor acupunctuur. Die man kan veel goed doen. Het is onvoorstelbaar. Mensen gelukkig maken met het kruis naast het boeddhabeeld. Als mensen contact met hem willen zoeken kunnen ze dat wellicht doen via deze krant". Okee. Wij geven dezulken dan wel weer door via de geëigende kanalen die naar prof. Ping, de heilige man, en z'n meditatieve geneeskunst leiden. mtujto onze parlementaire re dactie) njN HAAG/LEIDEN Kamermeerderheid, be- Zef ïnde uit de fracties van Ia A, PvdA, D'66, PPR en neifP. is op dit moment niet »lan in te stemmen met i tijksplannen voor de arefnleg van een autosnelweg Ken Leiden en Alphen jn Rijn. de A 11. Dit bleek nafwren tijdens de behande- "van de Rijkswegenplan- tot het jaar 2000, in de ve£eede Kamer. Volgens i-woordvoerder P. Cor- 'sen kan zeker tot het eltff 2000 volstaan worden de aanleg van een één- is autoweg voor het ge- traject waarbij dan wel mi orrang moet worden gege- aan de verbinding tus- Rijksweg 4 (Amster- E^jtotterdam) en Alphen jd Rijn. Volgens het CDA aeze verbinding een ur- zaak. Met name in is sprake van en on- gebied kon betekenen waarbij hij liet doorschemeren dat dan wel van Rijskweg 11 zou kun nen worden afgezien. De Kamer had minder moeite met de plannen voor de aanleg van Rijksweg 22 tussen Leiden en Haarlem nog voor het jaar 2000. Alleen de fracties van D'66, PPR en PSP zeiden nee tegen de plannen. Het CDA pleitte wel voor een snellere aanleg van het noordelijke deel van de weg, overgang van het Noordzeekanaal ten oosten van Velsen, in verband met houdbare situatie, aldus de CDA-woordvoerder, die ver der de aan twee zijden be bouwde Rijndijk memoreer de en het vele vrachtverkeer dat door de bebouwing rijdt. Ook de PvdA wil op dit mo ment geen aanleg van een autosnelweg naar Alphen. Dit zou pas na 2000 nodig zijn, aldus woordvoerder Rienks. D'66 woordvoerster Lambers- Hacquebard stelde in haar be toog dat voor de genoemde verbinding genoeg alternatie ven in de vorm van openbaar vervoer voorhanden zijn. De weg kan dan ook geschrapt worden waarbij bij Alphen en Zoeterwoude wel omleidingen rond de centra aangelegd moe ten worden. Zij diende hiero ver een motie in, gesteund door de heer Jansen (PPR). Deze laatste diende tevens een motie in om de aanleg van één nieuwe rijbaan op het traject tegen te houden. Alleen VVD- woordvoerder De Beer wees op de noodzaak van de aanleg van de autosnelweg omdat dit het leefmilieu in het gebied ten goede komt en de ver keersveiligheid langs de boch tige Rijndijk ten goede zou ko men. Deze woordvoerder sprak tevens als enige zijn voorkeur uit voor het door trekken van Rijksweg 11 ten zuiden van Leiden naar Rijks weg 44 Amsterdam-Den Haag via Wassenaar). De Beer noemde dit een niet te missen stuk weg. Hij stond in die mening alleen. Het CDA wilde niet verder gaan dan de aanleg van één nieuwe rijbaan ter plaatse waarbij P. Corrtelissen wees op de zorg van Voorschoten over een vergroot verkeersaanbod door aanleg van de weg. PvdA- woordvoerder Rienks diende een motie in waarbij het stuk weg minstens tot 1990 uit de Rijksplannen zou ver dwijnen, evenals PPR-woord- voerder Jansen en D'66 Ka merlid Lambers-Hacquebard die beide op dit punt met ei gen, soortgelijk luidende mo ties, kwamen. Mevrouw Lam- bers vreesde daarbij een ver plaatsing van de verkeerspro blemen eerder dan dat het we gennet in Leide» en Voorscho ten erdoor zou worden ontlast. Minister Tuijnman (Verkeer en Waterstaat) stelde op de kritiek alleen dat de aanleg van de Verlengde Landschei- dingsweg Rijksweg 16) tussen de Riiksweg 44 en Rijksweg 4, mogelijk ontlasting voor het bouwlokatie bij Hoofddorp. De PvdA-fractie pleitte voor een verschuiving van de aanleg van Rijksweg 22 van voor het jaar 2000 naar het bouwpro gramma dat na dat jaar moet starten. VVD-woordvoerdèr De Beer pleitte voor een nader onderzoek rond het laten sa menlopen van Rijskweg 22 over het huidige tracé van de secundaire weg 1, Rijnsburg, Noordwijkerhout, Hillqgom. „OECUMENISCH"STREVEN VANUIT BOEDDHISME NAAR WEST-EUROPA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1980 | | pagina 5