Stad Berlijn
als rode draad
in programma
Holland
Festival 1980
Eén jaar Nederland in Libanon:
van impro visa tie naar stabilisa tie
"1
Aan boord van Flying Wilma
gaat het "spartaans"
Minister Gardeniers las
toneel tandenknarsen
l
KUNST
LEIDSE COURANT
DINSDAG 11 MAART 1980 PAGINA |f\
Peter Schat
AMSTERDAM Het programma
voor het Holland Festival 1980 (ook
dit jaar van 1-23 juni) begint zijn de
finitieve vorm aan te nemen. Bij de
samenstelling ervan hebben Frans
de Ruiter, directeur, en Arthur Son-
nen, hoofd theaterprogramma's, het
bijzondere van manifestaties en het
artistieke niveau voorop gezet. Hier
bij is de lijn die bij het succesvolle
vorige festival is uitgezet, doorge
trokken.
Voor het eerst is er dit jaar een uitge
breid programma van kinder- en
ieugdmuziektheater met binnnen- en
buitenlandse groepen en een eigen HF-
produktie. De gevarieerde sector niet-
westerse volkskunst en klassieke kunst
is dit jaar samengesteld met als thema
'Maskerkunst'. Nieuw is ook een serie
'Theatrale concerten', uitvoeringen in
concertzalen met uiteenlopende thea
trale aspecten. Een groot aantal eigen
produkties is geprogrammeerd op het
terrein van opera en muziektheater. Ir\
de sector bijzondere evenementen valt
op de Holland Festival-tentoonstelling
'Een selectie uit Konfigurationen, de
cor-ontwerpen uit West-Duitsland en
Nederland uit de periode 1976-1979',
waarvan de meeste eerder te zien zijn
geweest op de Praagse Quadriennale.
De muziekprogramma's concentreren
zich op oude muzieken 20ste-eeuws re
pertoire. De toneelsector kenmerkt zich
door de presentatie van groepen met
een zo breed mogelijk programma-
overzicht.
Een rode draad in het programma
wordt gevormd door de stad Berlijn,
waar een aantal bijzondere theaterpro-
dukties vandaan komt, en in de mu-
zieksector door de componisten Pierre
Boulez, diens voormalige leerling Peter
Schat en Rudolf Escher, van wie op
verschillende plaatsen in het program
ma werken voorkomen.
Hoogtepunten
Enkele hoogtepunten uit de reeks bui
tenlandse produkties in het program-
Die Schaubühne am Halleschen Ufer
uit Berlijn, die een hoofdrol speelt bij
de toneelvernieuwing van de laatste ja
ren en die kwalitatief tot de wereldtop
wordt gerekend, brengt een uitvoerig
overzicht van zijn repertoire, waarbij
een aantal voorstellingen van zijn
meester-regisseur Peter Stein.
Het GRIPS Theater uit Berlijn brengt
een reeks inhoudelijk en vormtech
nisch verrassende kinder- en jeugd
voorstellingen.
De Hochchschule der Kilnste uit Ber
lijn zal 'Und die Liebe höret nimmer
auf', een collage teksten van Odön van
Horvath uitvoeren.
Uit New York komt het Pilobolus
Dance Theatre met een spectaculairee
combinatie van acrobatiek en dans.
Het ballet van het Wiirtembergische
Staatstheater uit Stuttgart brengt bal
letten van top-choreografen als John
Neumeier, John Cranko, Maurice
Béjart, Kenneth Macmillan en Glen
Tetley in drie verschillende program
ma's.
De Opera van Keulen komt met 'Die
Zauberflöte' van Mozart in de regie en
aankleding van Jean-Pierre Ponnelle,
van wie nog nooit werk in ons land te
zien is geweest.
Uit Bhutan, Bolivia, India, Japan,
Tanzania en Zambia komen groepen
met maskerdans en muziek.
Top-koren komen uit Groot Brittan-
nië en België: The Clerkes of Oxenford
en het Collegium Vocale Gent.
Uit Gent zal het Kinder Musical En
semble van Eva Bal optreden.
Premières
De Nederlandse Operastichting brengt
premières van twee Nederlandse ope
ra's: Thijl' van Jan van Gilse en 'Aap
verslaat de witte-knekel-geest van Pe
ter Schat. Op het Muiderslot gaat een
HF-produktie van de middeleeuwse
pastorale 'Li Gieus de Robin et de Ma
rion' van Adam de la Halle. Andere
HF-produkties ziin 'Het Testament van
Villon' op muziek van Ezra Pound (in
samenwerking met KRO-radio en
ASKO, dirigent Reinbert de Leeuw),
'The Two Fiddlers' van Peter Maxwell
Davies (in samenwerking met het Cir
cle Ensemble voor, en geheel uitge
voerd door, kinderen in Nederlandse
vertaling), 'A Handel Pasticcio' (met
het eerste optreden van het nieuwe
Harlekijn Barok Orkest van Ton Koop
man) en Tile de Merlin' van Gluck
met het Nederlands Kamerorkest.
Medewerkenden
Instellingen of personen die bijzondere
evenementen zullen verzorgen of
waarmee anderszins wordt samenge
werkt zijn: het Radio Filharmonisch.
Orkest in samenwerking met het Groot'
Omroepkoor en op de band het
koor van de WDR uit Keulen met
nieuwe werken van Karlheinz Stock-
hausen), het RO Theater en het Rotter
dams Philharmonisch Orkest (met Tom
Stoppards 'Every Good Boy Deserves
Favour'), het Onafhankelijk Toneel,
het Universiteitstheater, het Nationale
Ballet, het Nederlands Dans Theater,
Werkcentrum Dans, Stichting De Ap
pel, het Concertgebouworkest (integra
le uitvoering van Boulez' 'Pli selon
Pli'), het Residentie-Orkest (Grande
Messe des Morts van Berlioz, samen
met l'Orchestre Philharmonique de
Strasbourg, het Groot Omroep Koor en
het Koor van de Slowenska Filharmo
nie uit Praag), het Promenade Orkest,,
het Radio Kamerorkest, het Neder
lands Kamerkoor, het Brabants Ka
merkoor en het Brabants Barok En
semble, het Ensemble Hoketus (met
premières van Rzewsky en De Bondt),
Poppentheater Jozef van den Berg, het
Amsterdams Philharmonisch Orkest,
het Nederlands Ballet Orkest, het
Utrechts Symphonie Orkest, Gustav
Leonhardt, Geoffry Madge, Jeugdthea
ter Wiedus, Golden Inventions en de
•VPRO-televisie, Bram Vermeulen en
zijn nieuwe popgroep 'De Toekomst', de
Rotterdamse Kunststichting (Poetry In
ternational), Mickery Theatre (Ping
Pong The Fiji CVompany New
York), het Koninklijk Instituut voor de
Tropen, het Haags Kinderttheater-fes-
tival, NOS-televisie en NOS-radio, The
British Council en het Goethe Institut.
(Van onze speciale verslag
gever Marinus de Boer)
JAKARTA „De beman
ning is Spartaans opgevoed.
Indien we winnen, dan heeft
de bemanning gewonnen,
niet het schip". Gerard Dijk
stra, de schipper van de
Flying Wilma doet mee aan
de NedLloyd Spice Race om
te winnen. „Ja, logisch. An
ders ging ik wel toervaren".
Opmerkelijk is dat hij als
de meest potentiële concur
rent het Franse schip Gau-
loises noemt, maar in een
adem de Prodent van land
genoot Nauta laat volgen.
„Prodent kan op handicap
winnen", is de overtuiging
van Dijkstra.
Het wordt zo langzamerhand
menens in Jakarta. Gisteren
hield de NedLloyd, de sponsor
van het hele gebeuren, een
party in Hotel Horison, waar
ook het wedstrijdcomité is on
dergebracht Overdag werd de
grote hal van het hotel ge
bruikt om de lappen van de
spinakers te meten. Tijdens de
receptie was de CRM-wethou-
der van Rotterdam eregast,
maar ook de sultan van Djok-
ja. Hij zal morgen het start
schot van de race lossen. Er
werden over en weer geschen
ken uitgewisseld. Zakjes spece
rijen ontbraken daarbij niet....
Gerard Dijkstra en zijn tien
varensgezellen op de vroegere
Flyer zijn klaar voor de race.
„Nee, sinds de Whitbreadrace
hebben we niets aan het schip
gewijzigd. Technisch is alles
gelijk gebleven."
Om in goede conditie te blij
ven is een goede proviande
ring aan boord een eerste ver
eiste. Dijkstra: „We hebben
uitgekiende voorraden aan
boord". Het komt er onder
meer op neer dat de beman
ning per dag beschikt over
twee-en-een-halve liter water.
Dat is vrij veel in vergelijking
met de Prodent, waarop per
man per dag maar anderhalve
liter water beschikbaar is.
Dijkstra „We nemen alleen die
risico's, die bij goed zeeman
schap horen".
Dat neemt niet weg, dat Dijk
stra hoge eisen stelt aan zijn
bemanningsleden. Ze hebben
bijvoorbeeld een soort contract
moeten tekenen, waarin onder
meer staat dat men onder geen
beding tijdens de wacht een
schoot zal loslaten. Dat zou te
veel tijdverlies met zich mee
brengen.
In het grijze verleden zeilde de
theeclipper Kelso ooit in 63
dagen van Jakarta naar Rot
terdam. Gerard Dijkstra denkt
niet dat dit record gemakke
lijk te breken is. „We zullen er
uiteraard alles aan doen, maar
we blijven natuurlijk afhanke
lijk van het weer".
Dirk Nauta van de Prodent
noemt het eerste traject naar
Kaapstad min of meer bepa
lend voor de einduitslag. Ge
rard Dijkstra is dat niet hele
maal met hem eens en een
man als Rob Kwekkeboom
van de pas gisteren in Jakarta
gearriveerde Kaleo helemaal
niet. Hij voorspelt dat nabij
Madagasker (Agulhas stroom)
de klappen zullen vallen. „Als
het daar spookt, maak dan
maar dat je wegkomt". Rob
Kwekkeboom zou aanvanke
lijk als bemanningslid meeva
ren met Adriaan Stolk (Le
xington), maar de twee kregen
ruzie. Rob belandde via omwe
gen bij Kurt Lindblad uit
Zweden. Het schip Kaleo werd
drie weken geleden pas af
gebouwd. De bemanning is
zeer internationaal. Peter Wil
son zal de eerste „leg" schippe
ren. Hij is een Nieuw Zeelan
der. Voor de rest hebben de
acht opvarenden zes verschil
lende nationaliteiten.... „We
gaan winnen", zegt Rob'
Kwekkeboom, de navigator.
Indertijd voer hij mee met on
der andere The Great Escape
van Huisman uit Uitwelliner-
ga. Ook voer hij mee aan
boord van de Tielsa, samen
met Dikr Nauta. Volgens de
handicap moet de Kaleo vier
dagen eerder aankomen in
Rotterdam dan de Prodent,
maar dat is een prestatie die
voorlopig nog geleverd moet
worden..
Geen krant ontvangen?
Bel tussen 18.00 en 19.00
uur nummer 071-122248
en per speciale koerier
wordt de krant alsnog be-
.zorgd
Twee toneelloze dagen als protest tegen bezuiniginge
DEN HAAG Stakingen zijn in de toneelwe
reld, waar het axioma dat de show dóór
moet gaan al sinds onheuglijke tijden op
geld doet, een hoogst ongebruikelijke zaak.
Maar voor gisteren en vanavond gold dan
definitief het „Heden geen voorstelling"
voor alle gesubsidieerde Nederlandse toneel
gezelschappen uit protest tegen de bezuini
gingsmaatregelen van het ministerie van
CRM. In 1920 was er een acteursstaking,
twee jaar geleden staakten de theatertechni
ci om een redelijk „werktijdenbesluit" van
de grond te krijgen, maar nu is er dan een
unanieme, door de Nederlandse Vereniging
van Toneelgezelschappen georganiseerde en
door de Federatie van Kunstenaarsvereni
gingen gesteunde protestactie die het hele
gesubsidieerde theaterleven tandenknar
send platlegt.
Die protestactie is om meer dan één reden een
opmerkelijke zaak. Bezuinigingen zijn aan de
orde van de dag, en gezien de economische situ
atie en de offers die er van velerlei zijde ge
vraagd worden een logische zaak. Het toneel zit
echter in een extra moeilijke hoek. Berend Jan
Langenberg, voorzitter van het NVT: „In te
genstelling tot andere delen van het culturele
leven, heeft het toneel al enkele jaren lang
geen enkele groeimogelijkheid van het ministe
rie gekregen. Het toneel werd tot een voortdu
rende pas op de plaats gedwongen. Extra geld
bleek er niet beschikbaar, ondanks het feit dat
behalve de loonkosten ook andere prijzen dras
tisch stegen. Nu blijkt er, ondanks andere ver
wachtingen, onverwacht geen enkele ruimte
voor accres. Een paniekverwekkende zaak, om
dat de gezelschappen op z'n allerlaatst op de
„heilige" datum van 1 maart via telefoontjes
van CRM horen wat er verwacht kan worden
(een allerlaatste deadline omdat de gezelschap
pen al vanaf begin van het jaar bezig zijn aan
de planning voor het volgende seizoen) en van
uit het parlement eerder voldoende stemmen
voor het honoreren van de begroting door de
minister klonken. Nu blijkt de minister allerlei
extra bezuinigingen te willen toepassen."
Bezorgdheid
Die bezuinigingen nu zijn voor de gezamenlijke
gezelschappen een zeer aanvechtbare zaak. Het
adviesorgaan van de minister, de Raad voor de
Kunst, constateerde al in zijn advies: „De gezel
schappen hebben al jaren te lijden van het
steeds krapper wordende accres. De vorige
Raad heeft de ongunstige effecten daarvan al
verscheidene malen uiteengezet en haar be
zorgdheid uitgesproken. Het stemt daarom
droevig dat het accres voor '80/'81 alweer krap
per is geworden. Er wordt een accres toeges
taan van 1% over personeelslasten, inclusief
gasten, maar een accres met betrekking tot het
niet loongevoelige gedeelte van de begroting is
niet vastgesteld. Deze kosten moeten worden
opgevangen in het toch al krappe produktie-
budget, waardoor de marge van het artistiek
functionneren nog verder wordt aangetast." De
minister ging een stap verder en bezuinigde
nóg meer op de haar beschikbaar gestelde be
groting. Hetgeen voor alle gezelschappen grote
moeilijkheden zal opleveren en voor enkele
zelfs falikante gevolgen zal hebben. Een groep
als Sater, waarvoor volgens de Raad voor de
Kunst op z'n minst de „overlevingsbegroting"
zou moeten worden gehonoreerd, lijkt nu direct
met opheffing bedreigd. Een ander voorbeeld:
De Haagse Comedie kreeg de aanzegging op
veertigduizend gulden minder te hoeven reke
nen. Gezien de koppeling van de CRM-subsidie
(40%) aan die van de gemeente Den Haag (60%)
zou dat een korting van een ton betekenen. Mo
tivering van de minister: Voor het komende
seizoen staat er één produktie minder op het
programma, dat betekent dus automatisch min
der kosten. Zakelijk leider Hans van Westree-
nen: „Een redenering die bij toneel volkomen
mank gaat. Elke produktie stelt z'n eigen finan
ciële wetten, geen produktie is gelijk. Vooi
volgend seizoen hebben we bijvoorbeeld
te" stukken als Gogols „De revisor" en B
„Dreigroschenoper", dat we bovendien m«
vende muziek willen brengen, op het repe
re. Daarom spelen we één stuk minder,
volgend seizoen zouden we best één of
stukken méér kunnen spelen. De ministe
slist dus op verkeerde gronden, terwijl hel
vendien sterk de vraag is of zij zich met i
redeneringen niet in het artistieke beleid
het gezelschap zélf gaat begeven. Vandaal
we als groep al een week geleden bij de ra
ter geprotesteerd hebben."
Vreemde zaak
Het merkwaardige was dat bij dat protest
de Haagse Comedie onverwacht positieve
woorden kwamen van ministeriële kant.
Westreenen: „De minister heeft ons toer
zegd, dat de extra bezuinigingen op gronj
ons betoog nog eens overwogen moesten
den. Die hele bezuiniging is trouwens e«
z'n minst vreemde zaak als je beseft dat ii
parlement kortgeleden zowel regerings- al
positiepartijen CRM adviseerden de besch
re gelden in hun geheel te gebruiken, e
extra-bezuinigingen alleen liquidatie en v
van arbeidsplaatsen tot gevolg zouden heb
Berend Jan Langenberg spreekt zelfs va
gezelschappen die met opheffing bedreigd
den: „Een krankzinnige zaak, als je weet c
minister wel meer geld beschikbaar heeft,
wij willen is op z'n minst een subsidieto
ging die opgetrokken wordt tot het niveai
de CRM-begroting voor 1980 toelaat."
Om die laatste eis nog eens kracht bij te 2
hadden de actievoerende tonelisten var
een gesprek op het ministerie, waar mil
Gardeniers door een verblijf in Egypte i
waar afwezig was, maar staatssecretaris
de Vries als gesprekspartner op zou
Sinds vanmiddag half twee is daarop e
eenkomst gaande van alle toneelgezelsci
en belangstellenden in het Haagse HOT-th
aan de Oranjebuitensingel. Morgen spelei
gezelschappen weer. Hopelijk gaat voor I
maal ook op langere termijn de show j
dóór.
BERT
„Heden geen voorstelling": Gisteravond
avond een normaal beeld in de schouwbi
door de algemene staking van de gsubsidl
theatergezelschappen.
Olga Tsjechowa
overleden
München - De toneelspeelster
en filmster Olga Tsjechowa is
op 82-jarige leeftijd in haar
woning in München overle
den.
De actrice werd in Alexandro-
pol in de Kaukasus geboren en
trad sinds 1921 op in zeker 200
films en toneelstukken. Als to
neelspeelster boekte zij. haar
grootste succes met de vertol
king van de hoofdrol in Ibsens
„Nora", vóór de tweede we*
reldoorlog werkte zij mee aan
de films „Die Drei von der
Tankstelle".
Kamervragen over commentaar
vanAgt op kernenergie
DEN HAAG De Tweede
Kamerleden Epema-Brug-
man (PvdA) en Lambers-
Hacqebard (D'66) willen
van premier van Agt weten
in welke hoedanigheid hij
onlangs op een CDU-bijeen-
komst in Bonn een pleidooi
hield voor kernenergie.
Heeft u deze stelling alleen
aan de deur van het Konrad-
Adenauer-haus wilen nagelen,
of heeft u hiervoor ook
Catshuis op het oog,
mervrouw Lambers in
schriftelijke vragen. Ze n
dat van Agt met zijn uit!
ken de kans verkleint op
slagen van de brede m
schappelijke discussie ova
kernenergie. Mevrouw Ep
vraagt of de premier zijn u
tingen voortaan achten
wil laten wanneer ze niet
nen worden gezien als i
matie voor die discussie.
»ie.
DEN HAAG Precies een jaar geleden Is het van
daag, dat het Nederlandse UnifU-detachement het
operatiegebied in het zuiden van Libanon betrad
om in opdracht van de Verenigde Naties een buffer
te vormen tussen de PLO en de militia van majoor
Haddad, die door hun aanhoudende gevechten het
gebied tot een oorlogstoneel hadden gemaakt.
Het eerste half jaar is voor het Nederlandse detache
ment duidelijk moeilijker en gevaarlijker geweest dan
het tweede half jaar. De datum die dat verschil mar
keert is 26 augustus 1979, toen Israël, de militia en de
PLO min of meer stilzwijgend besloten het vuren te
staken. Dat neemt niet weg dat toch geregeld in het ge
bied incidenten plaats vinden.
Een groot verschil tussen de begintijd en nu noemt de
fensie de mate van improvisatie bij de Nederlandse
UnifUiers om alle problemen het hoofd te bieden. Die
improvisatie is overgegaan in een meer geordend leven,
waarin vindingrijkheid heeft moeten plaats maken
voor regels. Daarnaast hebben de .jongens" het in ma
terieel opzicht wat beter gekregen. De tenten zijn in
middels vervangen door geprefabriceerde houten on
derkomens, terwijl de wegversperringen beter bevei
ligd zijn door stenen muurtjes. Ook aan het rollend ma
terieel wordt nu intensief aandacht besteed. Als gevolg
van het zware terrein waarin de voertuigen moeten o-
pereren, hun betrekkelijke ouderdom en de weersom
standigheden hebben de wagens veel te lijden gehad.
Van aUe voertuigen in Libanon is met name het acht-,
wielige pantservoertuig YP van onschatbare waarde
gebleken. Nederland is het enige UnifU-detachement;
dat met een dergelijk pantservoertuig in Libanon ope
reert. Dat betekent dat de andere UnifU-eenheden re
gelmatig een beroep doen op de Nederlanders om met
de YP's bijstand te verlenen in hachelijke situaties.
Vaak is aUeen het verschijnen van de enorme voertui
gen al voldoende om zo'n situatie onder controle te krij
gen.
De organisatie van het bataljon is inmiddels ook onder
de loep genomen. Besloten is een reorganisatie door te
voeren, waardoor problemen op administratief, onder-
houds- en bevoorradingsgebied tot het verleden gaan
behoren.
De militairen hebben het in Libanon in elk geval op fi
nancieel gebied niet slecht. Terwijl zij in VN-verband
opereren loopt hun wedde in Nederland gewoon door.
Dat is gemiddeld duizend gulden per maand. Na een
verblijf in Libanon van een half jaar kunnen zij dus
zesduizend gulden van de bank halen. Daarnaast krijgt
men in Libanon een bedrag van ongeveer dertig gulden
per dag in handen, terwijl men niets hoeft te betalen
voor voeding. Dat levert in dat half jaar bijna 5500 gul
den op. Die kan dan onder meer worden besteed aan
pils in de bar, aan cola bij de Libanese venter of aan de
vele aouvenirs die in de winkeltjes liggen uitgestald.
Het merendeel van de soldaten lukt het ook hun va
kantie van dat geld te betalen. Elke drie maanden heeft
de Nederlandse Unifil-soldaat recht op veertien vakan
tiedagen. De meesten brengen die in Nederland door,
want een retourtje Schiphol komt hem maar op zeven
honderd gulden. Daarnaast is een toenemend toerisme
waar te nemen naar Egypte, Syrië waarbij de hoofd
stad Damascus favoriet is Kenya en Griekenland. De
eerste liefhebbers van de wintersport hebben hun hart
al opgehaald in de skigebieden in het noorden van Li
banon. Ook Israël wordt veelvuldig bezocht, omdat het
maar anderhalf uur rijden is vanuit het Unifügebied.
Vaak komen vanuit Nederland famUie of vrienden
over naar Israël om dan gezamenlijk de vakantie door
te brengen.
De koopkracht van de Nederlandse Unifillers is door de
Libanese middenstand op de juiste waarde geschat. Dat
blijkt uit de stenen winkels die nu in Haris worden
gebouwd. Een jaar geleden waren dat nog optrekjes van
golfplaten. Vooral koperwerk, geitenleren tassen,
wandkleden en asbakjes zijn bij de Nederlanders in
trek.
De verhouding met de plaatselijke bevolking noemt de
defensie woord voerder goed. Dagelijks maken de dorpe
lingen gebruik van de gratis diensten van Nederlandse
artsen en tandartsen. De Veelvuldige contacten met de
bevolking hebben, in tegenstelling tot andere Unifi-
1-eenheden, niet geleid tot trouw- of verlovingspartijen.
houden cfoor" het blad „De Achterbanier", dat eens per
veertien dagen wordt uitgebracht. Om de communicatie
tussen de Unifillers onderling te verbeteren heeft het
Nederlandse detachement sinds kort de beschikking
over een radiozender, die nieuws over Nederland
brengt. De soldaten hebben ook zelf de mogelijkheid
programma's samen te stellen en hun favoriete muziek
In Libanon krijgen de Nederlanders eens per week het
blad „Dubbel Vier", dat wordt verzorgd door een voor-
lichtingsgroep van vier man van het ministerie van De
fensie. Het blad geeft zoveel mogelijk informatie over
het wel en wee van de Unifillers. Het thuisfront wordt
over de gang van zaken in Libanon op de hoogte ge-
te draaien.
In het jaar, dat Nederland nu een detachement in Liba
non heeft, hebben in totaal 3500 militairen enige tijd
daar doorgebracht, opgeleid door de 42ste pantserinfan
teriebrigade in Assen. Tot nu toe is Nederland in Liba
non het enige land dat met dienstplichtigen werkt.
Alle indrukken en ervaringen die gedurende het jaar
Libanon bij het thuisfront en de Unifillers zijn opge
daan, worden overschaduwd door de bijna onvermijde-^
lijke slachtoffers van een dergelijke militaire operatie.
Eèn dode en twee zwaar gewonden zijn in dat jaar het
gevolg geweest van oorlogshandelingen. Een tweede
militair kwam om bij een auto-ongeval. Bij ongelukken
met handgranaten en wapens werden nog eens vier Ne
derlanders ernstig gewond.
Professoren
onderzoeken
Philips-plan
>k
ere
EINDHOVEN In roe
dracht van de Unie BI 2
gaan prof. dr. N. Dol
(hoogleraar economie m
Nijmegen), prof. dr. S
Jong (hoogleraar bedri
conomie Tilburg) en
dr. W. de Roos (hoogli lkj
economie Rotterdam)laa
organisatieplan van (5.
onderzoeken. Dat is gis' .jij
in Eindhoven beken
maakt tijdens een persö Jg.
rentie. SO -
in
De reorganisatieplannen :ke
Philips kunnen 1500 1 |jk
kosten in Eindhoven, Stad 0n(
naai. Winschoten, Maast 0Q(
en Heerlen. De Unie B jgj-
(hoger personeel) heeft I
ten tot het onderzoek 0 ,ele
de districtsbestuurders vj
bon zichzelf niet deski ïn
genoeg achten om het pb
al zijn facetten te beoore en
Philips heeft zich berei» rot
klaard alle relevante ink tejj.
tie, eventueel onder 8{' mei
houding, te verstrekken ma;
rapport van de drie pr° mei
ren, dat nog voor de mei
verschijnt, zal openbaar Fc^
den gemaakt.